24 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

24 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Pamuk sanayiimiz himaye edilecek Yeni gümrük tarifesine çok esaslı kayıtlar konacak — Hükümetin gümrük ithalât umu- canlı güvercinler 500 ilâ 750, ehli | Maliye Vekâletirden vilâyetles Mi tarifesinde yapmağı tasmim etti- İi tacilât şehrimiz iktisadi mehafi. büyük bir alâka uyandırmıştır. ne tarifenin pamuklu men- kısmında dahili sanayi Je- iie yapılacak tadilât sanayi erbabı- mı yakından alâkadar etmektedir. canlı tavşanlar 44 - 65, taze ve trb- rit edilmiş koyun etleri2000 ilâ 3000 dondurulmuş koyun etleri 3400 ilâ 5000, Trüfe edilmiş cansız o kümes MİLLİYET Vilâyette Ceza gören Memurlar Gelen tamime göre, nasıl maaş alacak'ar? Memurin kanununun bazı maddelerinin tadili hakkındaki 1777 numaralı kanunun üçün- cü maddesinin tamamii tatbi- kma riayet edilmesi hakkında re bir tamim gönderilmiştir. Bunda lüzumu kat'i üzerine ec webi memleketlerdeki memur- hayvanatı 1000 ?ö 1500, cansız ebli| larla vali, kaymakam ve zabıta “> 170 ilâ 250, kabukla yumur- | âmirlerinin tâyinlerindeki usu- le tevfikan mensup oldukları | halisi: 3400 5000, yumurta âkı veya al- Bümin 417 - 625, gıda olarak istima- hi- | Je salih şekersiz yumurta sarısı, 380 | iipen özmçleşi yekinda tari an bakü be mal Sanayi umum müdürü Şerif Be- Yin son seyahatinde erbabı sanayi bu metalipie bulunmu: Tarifenin yeni la alacağı #eklin en mühim hususiyeti resim © Miktarının ihtiyaca göre azaltılıp Soğaltılabilmesi olacaktır. Yunanistana gidecek tüccar Yunan Mliye ve Metirnt nezaret inin e Şe hir emirnameleri muci- inan arazisine dahil olacak lcirler beraberlerinde taşıdıkları me Bali e ek ve ee mektupları Muhteviyatın Gümrük © idarelerine bildirmekle mükellef tutulmuşlardır. Bu pi mabel çek ve krodi moktupla ser iiçıla pasaportlara ma dair meşruhai Fransaya Bence bizi alâkadar eden noktalar Fransa hükümeti bazı ecnebi eş- | Yüsının ithali hakkında resmi pd Vade bir kararname meyeetmişti Tiz) kararname şu şekildedir: rep 1— Saşağıda. tadat edilen Şenebi mallar 11 teşrinisani ile 31 K. Evvel arasmdaki devre zarfında Şnenk âtideki tensip edilen konten- dilebilecektir. (Birinci adet teşrini- pide ve ikinci adet Könmmuevvele nm kental olarak gös- Canlı körpes hayvanatı: 1400 ilâ 2000, Seyyah gövercinlerden manda P is V İharici 25 Mecidiye 51,00 Banknot Esham ve Tahvilâtın nevi Metikrazs dahi 00 000 Nazım Beyin serbest nazmı bera. | ke da aruza avdet etmesinin ne ne- Niceler vereceğini düşünüyordum; p rez şeylerden ozi | mm dönelim, aruza avdet ederse ie olar? Edebiyatımızın bagünkü İlinde bir değişiklik olur mu? Za- biren evet, fakat hakikatte ber sey © “İdağu gibi kalır, çiş Bir tarife göre deha, bir “pon- is » yani bir moda yaratmaktır, izm İ İse Nazım Beyin dehasını kabule Tbaruzi çünkü edebiyatımızda bir | meif,, yarattı. — Genç çairlerimi. a çoğu onu taklit | ediyor; onun larını alıyor, tekniğini alıyor, $eyini o alıyorlar, O kadar ki ie sonra yazacaklarını benzi- Nazım Bey tarzmı değiştirin. onlar belki üstatlarmı hiyanetle Me ticaretimizi alâkadar eden mez | 200 bin mun yazıları Nazım Beyin buna | 5© ilâ 579, likid parça ve toz o halinde tam yumurtalar 394 ilâ 590. Mndde 2 — Yukarda zikredilen kontenjanlar da yumurtaların ka- bukları üzerinde menşe memleketini gösteren okunaklı surrrte ve sabit mürekkeple yazılmış damga bulun smadıkça Fransaya idhali memnudur. İhracat tüccarının nazarı dikkatine! Son buhran dolayısile bazı mem: leketlerin kambiyo ihracı veya itha-/ İstm takyidi yolunda bazı mükarre- rat ittihaz ettiklerinden bahiale ih- rı memleketlerin bu kabil mukarre- ratı bakımda ofisten malümat aldık ini tan sönra e ürk gem tavsiye etmiştik. Bazı ihracat, mızın bu mukarrcratı Diksamalardı” Ihracat ofisi diğer memlekotlirin ge- rek kambiyo ve gerek ithalâtı takyit yolunda ittihaz ettikleri o her türlü ekini €n son şekli hakkında malâmat verebilecek vaziyette oldu- da ihrnenteılarımızm mühtaç oldukla rı her türlü malümatı vermeğe ama- dedir. Memleketin bugün her zaman dan ziyade ihracat yapmasma ihti- yaç olduğundan alâkadarların bu hu sustaki faaliyetlerine germi vermele- ri ve ihracata taallâk “edenherne husus hakkında olursa olsun şıfahen veya mektupla İstanbulda Dördüncü Vakıf handa İhracat Ofisine müra- esat etmeleri tavsiye olunur. Muğlada tütün satışı MUĞLA, 22 AA. — Şimdiye kadar vilâyet dahilinde bir milyon okka tütün satılmıştır. Dad- ya, Mermeria, Fethiye ve Bodrumda henüz piyasa açılmamt;tır. İsveç kuronu STOCKHOLM, 23 A.A. — İs veç devlet bankmar, İngiliz Birasmı 1518 baron olarak idame etmekten m çen be günkü pazartesi gününden itibaren serbest alacaktır. Filhakika devlet bankası, teknik bazı sebeplerden do- hayı ya —— tesbit İmera olan bütün kambi Etıbba odası için bina yapılacak Odanın şerefile mütenasip bir bina inşası için etıbba odası Cığaloğlu civarında arsa satm almıştır. Galatasarayın, Veremle mücadeleye yardımı Galatasaray lisesi ihzari smr fından 4, ilk kısmından 3, tali kısmından da 3 sımf ki cem- an on sınıf talebesi Veremle mücadele cemiyetine dahil ol- aidatlarını gön- Bey bununla kurtulur mu sanırsı. mız? Dehasmı yeni açacağı çığırda da gösterir; yani etrafına irili ufaklı bir takım şair daha toplar. Vakın düş fişir, yani hâlâ, Nedim takip ettikleri zanmile Üsküdarlı Tali: taklit edenler ona gülümeemeğe başlar ve her akılla- rına geleni yazmağa ruhsat bekliyen “etfalı deha, onu maziporestlik ve mürtecilikle ittiham ederler. Hece- ciler ise onun bir gün kendilerine iltihak edeceğini umarak bir müddet #air mizacı gördükleri için sevenler, ArnoldBennettin “a few passiomate,, vekâletler emrine almacağı ve İ ba gibilere memurin kanunu- nun 85 inci maddesi mucibince maaş verileceği yazılıdır. 1777 numaralı kanunun üçüncü mad desi aynı veçhile her derece ve sınıftaki memurların tasrih et- miş olduğundan bu kanunun neşrinden sonra bilümum me- murların icabı halinde vekâlet emrine alınabileciğini şüphe edilmemesi vekâletten bildiril. miştir. Vekâlet emrine alman memurlara hizmetlerine gö- re maaş itasr esası kabul edil- miş olmasına göre, evvelce ve- kâlet emrine alınmış olanların bu kanununun neşrinden itiba- ren açık maaşlarının kat'ı ve kendilerine hizmet müddetleri- ne göre ru" lis veya nısıf maaş itası, keza bu tarihten iti baren müddeti hizmetlerine gö re azami üç veya beş sene zar- fında bir memuriyete tayin o- Tundukları takdirde haklarında tekaüt kanunu hükümlerinin tatbiki lâzımdır. Memuriyet vazifesine mütesllik hususat- tan dolayı işten menedilen her hangi bir memurun da vekâlet emrine alınması. kabil olduğu ve bu gibi memurlara beraat kararı aldikları takdirde vekâ- let emrine alındıkları tarihe ka dar teadül kanununun 7 inci maddesire tevfikan ve bu tarih ten sonrası için de 1777 nume- ralı kanun mucibince müddeti hizmete göre maaş verilecegtir Mevdu vazifesine müteallik hu- susattan gayri cuç dolayısile tevkif edilmiş iken vekâlet em- rine alınmış olanlar neticede be raat etseler dahi ancak beraat kararı tarihinden itibaren maaş verilmesi iktıza etmektedir. Işten el çektirilenler Görülen lüzum üzerine Ka- dıköy tebliğ | memuru İhsan, Haydarpaşa tebliğ memuru Ha lit Beylere işten el çektirilmiş- ör. Bu iki memur hakkında tah kikat yapılmaktadır. Yeni yollar Vilâyet, mülhakattaki lüzum Iu yolların acilen yaptırılması- pa karar vermiştir. Çekmece - Çatalca yolumun inşaatı ihale olunmuştur. Su yolu inşaatı ÇORUM, 22 A.A. Kasaba suları- »m sıhhi ve fenni bir şekilde demir borularla akıtılması için Se olan inşaat devam etmektedir. susi idarece yaptırılmakta olan yi inşaat 15 gün zarfmda nihayet bula- caktır. di Nezım Beyin en ziyade sinirlen- diği kimseler değişmiyeceklerdir. 2— Sinema Goktan beri sinemaya gitmemiş. tim; onun işin yavaş yavaş sinema taraftarı oluyordum. Bu hafta için- de iki defa gittim, eski husumetim tekrar uyandı, eya aleyhinde olmak, yani onun güzel eserler vücude getirme- si kabil olmadığın: söylemek hiç şüp il yalan kabil olmıyan iddi. SALI 24 Mahkemelerde RINISANI 1931 Hurriyet tepesine bir çok talipler çıktı! Beşinci hukuk mahkemesinde yarın şayanı dikkat bir dava var Yarra beşinci hukulk mahkemesin | miş ve bu davaların reddini talep et- | bik edilecektir. Hiç bir ferm ki- de şayanı dikkat bir dava rüyet e- | miştir. Eşbası bem müddei, hem de| lodan bir kaç gram fazla çıkar- dilecektir. Dava şudur; Şişlideki Hürriyet abidesi ile et- rafındaki eraziy, Bu sahiğilerden biri | Rapp paşa veresesi Hüriyet abi- desinin bulunduğu yer ile et rafındaki erazinın pederlerinden inti kalen Tapu senedi ile kendilerine ait olduğunu iddin etmektedirler ve bu öddin ile Evkaf aleyhine bir dava i- kame etmişlerdir. taraftan Köğthane ii amelin köylerinin merası olduğunu iddia et- mişler onlar da Evkaf ve Ragıp pa- şa veresesi aleyhine bir dava E lardır, a Evkafa gelince, Evkaf ta bu era- inin öl beri vakıf © olduğunu, bugüne kadar hiç kimse tarafından filen tasarruf edilmediğini iddi et- leyh olam bu şayanı dikkat dava yarın beşinci hul Yusuf İzzettin verese- sinin bir davası Sabık hanedandan Yusuf İzzettin efendi veresesi üçüncü hukuk mahke mesinde bir dava açmıştır. Davanın esası şudur: Yusuf İzzettin efendi tasarruflar bulunan ler, Dün bu dava verese vekili hasta er ne talik edilmiştir. Poliste Ahırkapıda bulunan ceset kiminmiş? Maktulün ine anlaşıldı, katilin bugün yakalanması bekleniyor Ahırkapı cinayeti tahkikatı son safhasma girmiştir. Maktu | lün hüviyeti tayin *#dilmiştir. Bu adam 18 yaşlarında Rizeli Şevket isminde yersiz yurtsuz ve ahlâksız güruhundan bir ço cuktur, Cinayetin faüli de tes- bit edillmek üzeredir. Zan altı- Ba almanların isticvabına de- vam olunmaktadır. Katilin bu gün meydana çıkarılması muh- temeldir. Kadıköyünde feci' bir intihar Evvelki gece Kadıköyünde bir intihar vak'ası olmuş, 75 ya şında bir ihtiyar feci bir şekil. de kendini öldürmüştür. Bu ih tiyar Kadıköyünde Kuşdilinde Şekerci Bakkal sokağında otu- ran 75 yaşmda Hıralambo So- tiridir. Setiri uzun zamandan beri idrar darlığına müptelâ i- miş, Bu hastalığın artık tedavi kabul etmez bir hale geldiğini anlamış, ve yesinden evvelki gece saat 2,30 ta ustura ile bi- eklerini ve boğazını kestikten sonra kendini pencereden soka ğa atmıştır, Hıralambo derhal ölmüştür . Balat yangınında kast yok! Birkaç kişinin yaralanmasile lat yangını hak- ikmal edi çemilslele olduğumu kabul | etmiyorum ama Charlie Chaplim'den de hoşlanırım; “Ckarlot rahip, ne güzel şeydi. Va- kıa fenalaştı; meselâ “Şehrin ışıkla | rı, mı sevmek için insanın İlânları Allah sözü Osanmas: İâzsmgelir fakat daha iyi şeyler verebilir. Doug las Fairbanks, canbazlığı şiir haline getiriyor; bayağı bir şiir ama yine irizmi var. Maurice Chevalier, Emil Yanningı veya Mosjoukine gibilere gelince bunlar | elbette çok bayağı, €n âdi cinstan (o aktörler, Fakat bu cins san'atkârlar başka © sahalarda yangında bir kasıt olmadığı, facianın bir kazadan ileri geldi ği anlaşılmıştır. Ağır bir cerh Beşiktaşta oturan İlya ile i hallaç o Hasan arasında kavga çıkmış, Hasan bıçakla İlyayı vücudünün muhtelif yerlerin- den, çırağı Abdurrahman da hallaç tokmağı ile başmdan ya ralamıştır. İlya hastahaneye kaldırılmış, Hasanla çırağı ya- kalanımıştır. Dükkân sahiplerini tehdit edenler Galata (o Polis (o merkezi Enver ve Feyzi isimlerinde iki kişiyi tevkif etmiştir. e Bunlar Beyoğlunda bazı esnaf dükkân larına giderek dükkün sahiple- rini tehdit edip zorla para ve öteberi almakla maznundurlar. Polis merkezi bunlar hakkın. da tahkikatımı ikmal ederek ikisini de evrakile birlikte adli. yeye vermi'tir. Müstantiklik tahkikata vaz'ıyet etmiştir. Beyoğlunda Cevdet ve Ali isimlerinde iki kişi de tevkif e- dilmiştir. Bunlar Beyoğlu civa- rında muhtelif yankesicilikler yapmakla maznundur. Polis. merkezi bu iki maznunun da evraklarile birlikte adliyeye ver miştir. İstintak dairesi tahki- kata başlamıştır. Şu kadar var ki Dekobra, iyi mu havrirlerin de tanınmasma, sına, yetişmesine mâni olmuyor. Va» | ve kan ber snn'akta kötü san'atı, iyiye zarar getirir; fakat nisbet daima aynı değildir. Sinemada kötü, iyiyi büsbütün mahvediyor. Sinemanın en büyük düşmanı, kr pahalılığıdır. Her film için milyon- olunuyormuş. larca bira sarfe Ilân edi- len rakamlarda mübalâğa olsn bile elbette büsbütün yalan söylemiyor. lar, O kadar para o harcedince de elbette onu çıkarmak istemek; bu- İşte sinema bu yüzden iyi eser ler yaratamıyor. İşte yine bu yüz- den sinema salonları, menfaatten zi- | lârm aradıkları için az kim- | atten ziyade güzellik, asalet düşü yade güzellik senin hoşuna gidecek Filmler vücude getiren san'atkârları teşvik edemi. yor, İstihsalâtımızı koruyacak tedbirler Belediyede Ekmekler bir Kilo olacak Yeni karar ay başında tatbik olunacak Dimi encümen dün ekmekle rin tam bir kilo çıkarılması için iu vermiştir. Fırınlara ay zn kadar müsaade verile- cek ve ay başından itibaren tat dığı iddiasile narhtan fazla 'pa- ra alamıyacaktır. Keza kilodan fazlada çıkarmıyacaklardır. Kaymakamlıklar ay başmda . rınları teftişe başlayacaklardır. Fırıncılar ne diyor? Belediye ekmeklerin bir ki- lo olması için fırıncılara henuz tebliğatta bulunmamıştır. Fırıncılar ekmeklerin tam bir kilo olması hakkındaki bele diye kararı memnuniyetle ka bul edeceklerini hatta bir çokla rınm tam bir kilo çıkarıldıkları nı ve bir kilodan fazla ekmek yapanların gram farkı almadık larını söylemektedirler. Kok kömürleri neden pahalanıyor? Bir çok fabrıkalar son za- manlarda kok kömürlerinin fi- yatlarını 24 liradan 24,75 lira- ya çıkartmışlardır. eBlediye bu hususta tetkik ye Kazalara mâni | olmak için Birçok otomobiller tramvay tevakkuf mahallinde tramvay- lar durduğu vakit dormamakta ve bazı kazalara sebebiyet ver- mektedirler. Otomobiller bade- ma kalabalık yerlerde tramvay ları takip edeceklerdir. Bakırköy otobüsleri daha ucuzluyor Bakırköy ile Sirkeci arasında sahipleri beledi müracaat ederek fıyatları bir mıktar daha tenzil için müsaade istemişlerdir. O- töbüsler şimdi (adam başma 17,5 kuruş almakta ve trenle re kabet edebilmektedirler. Fakat şimendifer kumpanyası hergün gidip gelenlere mahsus olmak üzere başka bir karne tarifesi tatbik etmektedir.ki, bu şekil otöbüsten daha ucuza gelmek- tedir, Otobüscüler bu vaziyet karşı rekabet edebilmek için | fiyatı 17,5 tan 10 kuruşa indirmeğe karar vermişlerdir. Belediye işi tetkik etmektedir. Yeni bir köy ğinde 50 hanelik Avcılar köyü isminde bir köy tesis edil miştir. Keyfiyet alâkadarlara tamim edilmiştir. Tramvaylar için yeni durak yerleri Görülen lüzum üzerine tram vay şirketi hat güzergâhmda yeni bazı tevekkuf mahalleri ihdas edecektir. Bu hususta bil hassa mektep gibi toplu insan bulunan büyük mahallerin önle ri tercih edilecektir. İlk olarak Çapada kız muallim mektebi- zannedilen birkaç vodvil! Hem bu film oldukça gi em meşhurmuş! Başka bir filmin ilünm da, onda oynıyan bir aktörün ismi “Falan şaheserde şu rolü tır” diye söyleniyer, nim gördüğüm film... İnsanın çıldı- , ve nen bizmetkârler: var. Zavallı sine- manın mazisi yek! O, hiç bir zaman mabetlere girmedi: Onan Omiros'u da, Eschyle'i de, Bach'ı da, Michel | Likörler İnhisarlarda Yeni Müskiratın yeni likör- leri çıktı Müskirat inhisar idaresininMe cidiye köyündeki son O sistem fabrikada imal ettirdiği Türk likörleri dünden itibaren satılı- ğa çıkarılmıştır, Zarif şişeler i- çinde ve tamamile yerli çilek ve Kütahya vişnelerinden ma- mül olan Türk likörleri ucuz olmakla beraber nefaset ii i le Avrupa İlikörlerine faiktir. Likörlerin bütn envaı da yakm da çıkarılacaktır. İnhisar idare si yakında Beyoğlunda da bir saliş mağazası açacaktır. Pipo Tütünleri Üçüncü parti tütün- ler daha nefis! Tütün İnhisar idaresinin çı- karmış olduğu ikinci ufak parti pipo tütünleri fazla rutubet al dıklarmdan, kutularda bozul- duklarından bunların yerine re- ji idaresi üçüncü parti iyi tü- tün çıkarmıştır. Pipo tütünleri nin yüz gramlık kutuları 150 kuruşa, elli gramlık kutuları 75 kuruşa, yirmi gramlık kutu ları 30 kuruşa satılmaktadır. Eski doktorlarımız Dünkü Sonposta refikimiz Dr. Hacı Tahsin Beye “Şeyhül Eubba” ünvanı verileceğini ya Zıyordu. Etıbba odasından yap- telğımız tahkikata göre, Dr. Hacı Tahsin B. 1264 te doğ- muş ve 15 haziran 1287 de Tıb biyeden diploma almıştır. Mu- maileyh & Mazhar Behçet B., Kadri paşa ve Ohanes Tayyi- biyan efendinin smıfındandır. Geçenlerde rahatsız olduğu- nu haber alan Etrbba odası, te- şebbüste bulunarak, Hilâliah. mer vasitasıyla > mumaileyhe 500 lira verilmiştir. nin ve Harbiyede Dam mektebinin önlerine birer tavak kuf yeri yapılacaktır, Muayene cdilmiyen hiz- metçiler ceza veriyor Muayene edilerek isimlerini belediyeye teşcil | ettirmiyen müstahdeminin dünden itiba- ren kaymakamlıklar tarafınadı ceza kesilmek suretile teşcile başlanmıştır. Soba boruları Kış mevsiminin bululü mü- nasebetile evlerden sokaklara soba boruları çıkmaktadır. Ek- ser borular dama kadar yüksel- tilmediğinden yanğın tehlikesi arzetmektedir. Belediye kayma kamlıklara bir tamim göndere rek bu gibi boruların menedil- mesini bildirmiştir. Ekmek narhı Bu hafta ekmeğe 7,10 ve francalaya da 11,20 fiyat kon- Bugünkü cemiyette bile her tür- Nü mahrumiyete katlanıp kuru eke mek yiyerek şiir yazan, resim yapan dam tasavvur olunamaz; le fakir bir adam sinema için İğ: gelen makineyi alamaz. ğ San'atı günden güne bayağı bir şey telâkki ediyoruz; bunun için de meselâ ilmi teşebbüsleri teşvik eden zenginler çıkıyor da san'at filmlerine Rusya'da Eisenstein yardım gö- rüyor; fakat o memleket de her şey- den evvel propagandası düşünü- yor. m Sinema, nazari olarak, bötün sam | atlar gibi güzel eser vermeğe mukte- dirdir. Fakat cemiyetin bugünkü