25 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

25 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İyi ÇARŞAMBA 25 TEŞRİNİSANİ 1931 6 ncı sene, No. 2080 NUSHASI 5 KURUSTUR ürk atandaşının Vazifesi Dünya, harbi umumiden ev- ti siyaset ve iktısat siste- al ediyor. erden sonra cihan böle geçirmiştir. Bu inti- ve yeni şeraite intıbak, bü- cihanı şamil bir iktisadi mu şeklini aldı. tiki Tevfik Rüştü Beyin çok ol ifade ettiği gibi, bu gün etler, komşu bir memleket isinin hududu geçmesin- korkmuyorlar. Korktukla- Genebi mallarının, ölçünün darp İz, malüm olduğu üzere, i diyatımızı koruma tedbirle- i almıştır. Ancak bunların sir olabilmesi için efradın kendi uhdesine terettüp eden hzifeyi yapması lâzımdır. Bu ifelerin mahiyetini B. Mik Meclisi reisi Kâzmm Paşa, gazetelerde çıkan bir be- same ile izah etmiştir. Kâ- Rim Paşa Türk sanayicisine, Türk tüccarma, ve Türk müs- İahsiline hitap ediyor ve hepi- ii ayrı ayrı vazifeye devet . Filhakika bu mücadele- vazifeleri mühim- » Türk sanayicisi, haricin re- İabeti kalmamış diye, daha “ağlam ve daha iyi eşyayı daha m etmek hususi Mesaisini gevşetmemelidir. İd- Ain tahdidi, Türk sanayici- A için büyük bir fırsattır, Unut Ki, bu. memlekette, İtü tarifesini yüzde bi Üttermak için bütün derle İS müsaadelerini almak İtem #eldiği zamanlar olmuştu. Şim #anayiimiz, azami himayeye Mail olmuştur. Bu fırsatı kaçır- Mamak lâzımdır. Avrupa mem etlerinde de Napolyon mmu- lerinden evvel, sanayi in kişaf edemiyordu. Bu inkişafın Âtnili, Napolyonun, muharebe senelerinde o Avrupa kıt'asma tatbik ettiği sistem kontinantal denilen ticaret ablukası olmuş- tu. Muharebenin devamına rağ en, Avrupa memleketleri, İn- #iliz emteasının Avrupaya gire Memesi fırsatmı ganimet bildi- ve sanayilerini inkişaf ettir- diler, Gümrük tahdidatı, Türk Bânayicisine aynı fırsatı veri- Yor, 'Türk taciri ihtikâr yapma- Malıdır. Kazanç hırsile fiatleri Yükseltmek bozgunculuktur. Fakat bu iktesadi seferberlik te en mühim vazife Türk vatan daşma ve Türk müstehlikine terettüp ediyor. Bu da Türk Malı kullanmaktır. Türk malı kullanmak dün iktisadi bir zaru tetti, Bugün bir vatan borcu ol- Bu, ecnebi memleketlerin *mteasma karşı boykot ilânı demek değildir. Ecnebi aleyh- tarı da değiliz, İktısadiyatımızı ak ve isti müda- faa etmek zaruretinin ilham et- tiği bir lüzumdur. İngiltere gibi daha düne kadar *erbest ticareti tatbik eden bir memlekette İngilizlerin yalnız İngiliz mallarmı kullanmaları İçin İngiliz veliahdinin riyase- tinde büyük bir hareket başla dı, Gazetelere, afişlerle, telsiz- le bu harekete her gün daha bü Yük bir hız verilmektedir. Bu- Dum ilbam ettiği zarureti biz takdir ederiz. Türk milleti de herhalde tisadi şövenlik ile ittiham edi- lemez. Milli kurtuluş cidalinde millete “ilk hedefiniz Akdeniz, p eden büyük ses, bu gün de “ilk hedefiniz müstakil memleket iktısadiyatı,, diye Yeni bir gaye gösteriyor. Bu se sin arkasından gitmek borcu- imuzdur. Ve bu sesin arkasın. dan gideceğiz. Ahmet ŞÜKRÜ Bir bomba deposu VALENCE, 24 A.A. — Valence bir köy evinde bir bom ik deposu ortaya çıkarılmıştır. Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü İkinci listenin hazırlanmasına baslandı Başvekil Vali Beyden Haydarpaşa istasyonunda bir nokta hakkında izahat istiyor.. Başvekil -dün sabah şehrimize geldi Ismet Paşa, Gülhane heyeti sıhhi- yesince muayene edilmiş e sıhhati gayet iyi bulunmuştur. | Lüzum hâsıl olursa Pş. için bir de konsülta- siyon yapılacaktır. Başvekil dün akşam hususi ziyaretlerde bulundu Başveki İsmet Paşa, refakatinde kalemi mahsus müdürü Vedit ve Doktor Neşet Ömer Beyler olduğu halde dün sabah trenle Ankara'dan İsmet Paşa Haydarpaşa istasyo- nunda Vali ve Belediye reisi Muhid- din, Polis yeri Ali Rıza, Maliye teftiş heyeti reisi ve Borsa komise- ri Adil Bey ile birçok zevat tarafın dam istikbal İsmet Paşa trenden inince kendi- lerine has bir samimiyetle karşıcıla- ra iltifatta bulunmuştur. . Başvekili- miz, çok şükür, sıhhatli idi ve eş', eli konuşuyorlardı. Gazete muharrir ve foto muhabirlerini karşısında çörünce, Diye gbiektrlrin önü önünde durdu- lar ve fotografları Paşa, likid İsmet Paşa motör ile Seyrisefain (Devamı $ inci sahifede) Haydarpaşa İstasyonundan çıkış Emsaline ibret olmak üzere cezalan- dırılacak memurlar! Maliye müfettişleri gene bir kısım yolsuz işlere vaz'ıyet ettiler > Gümrüklerde dün, son günle rin vaziyeti bütün karışıklığile dev: » Hatta denilebilir ki tescil bürosu önündeki izdiham daha çok arttı ve buna mükabil vize almak müşkülü o nisbet- te çoğaldı Bir gün evvel konan usul mu cibince dün saat 1175 ta vize e- dilen beyannamelerin ilk parti- si verilecekti , Bu saat geçtiği halde pek az beyann: in vi- zeden çıkabilmesi tüyü gittikçe arttırıyordu. Her kafa dan birses çıkıyor, ber kes bir şey söylüyordu. Bu aralık komisyoncular bir içtima yap- tılar ve aralarında intihap et- tikleri beş bir heyeti ma Tiye heyeti teftişiye reisi Adil Gümrükten kaçırılmak ihbar eden A. Darılampaz EE, istemen eşyayı Beye gönderdiler Aldığımız ma (Devamı $ inci sahifede) İkinci Mühim değişik- likler olacak İthalâtta mevsim va- ziyetleri gözetilecek ANKARA, 24 (Teleton- la) — Kânunuevvelin onun da ilân edilecek olan ikinci kontenjan. listesinin hazır- lanmasına başlanmıştır. Bu ikinci listede birinciye naza ran mühim değişiklikleF ola cağı tahmin ediliyor, Bil- hassa idhalâtta mevsim va ziyötleri ve mevsimlere na- zaran İdhalinde faideler melhuz olan maddeler za- ruri ihtiyaç nisbetlerini aş- mayacak derecelerde tesbit edilecek, lüks ve fantazi eşyanın idhali esaslı bir tah dide daha tabi tutulacaktır, Heyeti Vekile kararname sinin tasdik: dolayısile ha- riçten mevaddı .iptidaiye celbeden fabrikalarımızın bu yeni ahkâmdan hiç bir suretle müte€ssir olmama» sr temin olunacaktır. Resmi müessesata karşı yapılacak taahhüdat için de bazı hususi ahkâm vazedile cektir, Ecnebi odalar Reisleri Ze Tahdit listesinin altı ay veya bir sene evvel ilânını istiyorlar tımızı korumak ve ni temin etmek için hükümeti- neşredilen kararname şehrimiz deki ecnebi ticaret erbabını da mektedir. Bilhassa İngiliz Ticaret oda- sı yeni vaziyetin seyrini alâka ile takip etmektedi cümle den olarak şehrimizdeki İngi- liz ticaret odasında bir içtima yapılmış ve vaziyet etrafında Mr il w. G. A. Edvards dün kendisile iki muharririmize demiş- tir ki; — İngiliz Ticaret odasında dün yaptığımız içtimada bu mevzu üzerinde görüştük, Tür kiyede ecnebi olduğumuz için, kararnamenin umumi vasıfları bakkında görüşmemiz ve müta len beyan etmemiz doğru ola- mazdı. Yalnız bu memlekette yaşamak itibarile bu kararm tet kikinde hatırımıza gelecek bazı kolaylıklar olursa, bunları da arzetmek vazifemizdir. Biz, tat biki kolaylaştırmak için şunla- rı tesbit ettik: 1 — Kararnamenin £ tatbilr faidelidir. Yalnız tatbikında ko laylıkları bulmak lâzımdır. 2 — Kontenjan listelerin ge ne aylık olarak fakat her ayın listesinin altı ay evvelinden neş ri faideli ve lâzımdır. Çünkü Avrupa siparişleri bu kadar müddete mühtaçtır. Şimdi veri. len yirmi günlük müddet hiç bir şeye kifayet etmez. 3 — Kontenjan listede her madde için gösterilen (kilo) hiç bir şey ifade etmez. Hükü- metin gelecek listeleri bu sene nin aynı aymda ve normal za- manmda memlekete giren ma- k kilo olarak göstererek o senr (Devamı 5 inci sahifede) © İ diyesi ilede öz Türk mizin ittihaz ettiği tedabir ve | yakından alâkadar ve meşgul et | Edirnenin Kurtuluşu Edirneliler bügün dokuz sene ev- velki kurtuluş günlerinin , yıldönü- münü tesi”? ediyorlar, Tarihine çok muazzam ve şehametli sahifeler yaz dığı kadar kara günler de geçirmiş olan serhatteki bu büyük ve tarihi gehrimizi 20 teşrinisani 920 de Yu- İ banlılar işgal etmişlerdi. İki © sene İ burada kalan Yunanlılar ağustosta İ Dumlupınarda kopan fırtınanın is- | tâ ordusunu O imemleketin bütün temiz köşelerinden silip söpüreceği Bi belki de akıllarına getirmeyor- lardr, Fakat 922 teğrinievelinde Mu- danyada imzalanan mütareke bu aziz vatan köşesindeki İstıraba da niha- yet verdi ve Yunanlılar dokuz se- De evvel bugün Edirneyi tahliye ettiler. İşte bugün Edirneliler kendileri- Ai ana vatana kavuşturan zes'ut ta- tihi tes'it ediyorlar. Edirnenin tah- vatanının ağyar çirmesinden temamen kurtu- luşu ikmal ediliş oldu. Onun için bu mes'ut bayram Edirnelilerin 0i- duğu kadar da bütün vatanın bay- ramıdır. : Edirnenin kurtuluş bayramında yapılacak olan merasimde hazır bu- Junmak üzere, İstanbul meb'usu Hamdi, Denizli meb'usu Mazhar 3: bütün Edirne mweb'usları ve Trakya dan bazı meb'uslar dün akşamki tren le Edirmeye gitmişlerdir." Şükrü Naili Paşa da dün sabahki trenle ha- zeket etmiştir. iye Vekili Şükrü Kaya Beyim şark ti itibalarından: Vekil Bey Çemişkezek yolunda Murat sur yanu gemi ile geçiyor — Fırat üzerinde büyük demiryolu k je Müfit, Erzurum meb'usu Nafi Atuf, Şeker ihtikârı başladı Yerlifabrikalarımız fi- ati tutmak için tedbir almakta gecikmediler Alpullu şeker şirketi idare meclisi dün toplandı.. Hayri B.in beyanatı Ithalâtın tahdidi şeker fintleri ü- zerinde de mahsus bir ihtikârın vuku unu göstermekte, fiatler yükselmek- tedir. Dün bu münasebetle Alpullu şeker fabrikası müdürü Hayri Beyle görüştük, Hayri Bey bu hususta ga- zetemize şu beyanatta bulunmuştur: — fiatieri yükseltilmemiştir. Esasen kampanyamız yeni bittiği i- toz olduğu pek isabetli kararın büsnü tatbikinde biz yeke şirketi uhtemize düşecek her türlü fedakârlığı masl memauiye ifaya amadeyiz. Dün iç- bususu müzakere ve bu suretle ka- rara raptetmiştir, (Devamı 5 inci sahitede) HAYRİ BEY Ticaret odasında dün toplanan tüccaf... Toptancı tüccar ne düşündüğünü söyledi Ticaret odasında bugün de top- lanılarak peraken- decilerin fikirleri dinlenecek Dün Ticaret Odasmda toptancı idhalât tacirleri ticaret © müsteşarı Hüsnü Beyin riyasetinde içtima ©- derek, son tahdit kararnamesi etra- finda mütalcalarını söylediler “ve bu mevm üzerinde müdavele er ©- Zn, lan tedbizin de pahaliği E cap ettirecek bir ciheti bulunmadı. ye izah etti ve dedi kit bu izahattan sonra sir sin toptan fistler hakkındaki fikir. N öğrenerek tenevvür etmek istiyoruz. Tatbikat müşkülâtı olarak zikredilecek vak'alarin, muhtıra ola- rak verilecek tabriri fikirler de ma- zarı dikkate alınacaktır. Bundan son ra ilk söz alan cam tüccarı İsak Le- vi efendi olmuştur. İsak Levi efendi hükümetçe ittihaz edilen kararın e- sasmda pek musip olmakla beraber, tatbikat sahasında bazı hatalar oldu- Ticaret müsteşarı Hüsnü B. ğunu söyledi ve malların fiatı etra- fanda a tubbıye taciri Cemal Bey söz aldı. '— Bulunmuyan, fakat daima iste- | Karardaki isabeti zikrettikten sonra şunları söyledi: pilen mal şüphesiz ki © pahalılanır. tetkikat — Tüccar tatbikatta müşkülâta (Devamı $ inci sahifede)