25 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

25 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tarihi ve Siyasi Tefrika 70 Birinci Millet Meclisi Yazanı Edirne Meb'usu M. Şeref Mili Müdafaa Ordusu teşkilâtı başlıyor Her tarafta düşmana karşı mücadele açılırken onlar kadar da yerli düşmanlarla Bu bozgun haberi meclise iriştiği gün imansız ve softa cephenin takrirleri yağmur gi- bi yağmağa başladı. Bütün mes'uliyet (O kuman- danlarla valilerde görülüyordu. Derhal Bursa kumandanile va- lisi Hacım Muhiddin Beyi, A- şir Beyi divanı harbe vererek hemen harcamak lâzım geldi- ğini haykırıyorlardı. Takrir sahiplerinden Meh- met Şükrü Beyin (Karahisar) mes'uliyet isteyen sesini Hak- kı Hami (Sinop) un © tecziye talebi takip etmişti. Sağ m fa yığılmış olan imansız cephe bu teklifi (Bravo) larla karşı- lamıştı.. Berideki fedakâr meb” uslar vaziyeti müdrik idiler. Bu haberin acısını çok kuv- vetle duymuşlardı. Lâkin me- yus olmakta da bir sebep gör- müyorlardı. Erkânı Harbiye reisi cevap verdi. İş gükremişti. Artık ağızlarda dolaşan hadlere, kı- saslara payan yoktu. Bu açık taarruzların hedefi yalnız yalmız bir şeydi. Bura- da mel'un bir haset, kirli bir çekememezlik vardı. Hepsi, bu sağ taraf bir boz- gunculuk propagandasının ku cağına atılmışlardı. Hiç birisi onları bu ruhi dalâlete, vata- nın şu tehlikeli dakikalarmda gösterilmesi lâzım gelen fera- gatten, itidalden, muhakeme- den mahrum bir vaziyete dü- şüren âmili anlıyamıyorlardı. Münakaşa çok hararetli ol- muştu, Gizli celsenin ortasında, Mustafa Kemal Paşanın gürlü yen sesi işitildi. Her | kafa, bu büyük ve nurlu başın önünde eğilmişti. Biraz evvel kahra- manlık taslıyan (Anket parla manter) teşrii tahkikat isti su mevzii sarsıntıyı âdeta kah- kari bir hezimet gibi gösterme ğe uğraşan bütün bu iman- sızlar-ıgüruhu susmuş, sin- miş, sesleri kısılmış idi. Şim- di mecliste dargın, çatık ve ka rarmış, buruşmuş çehreler a. rasında Türk vatanperverliğ nin İaymet ve muvaffakıyeti- ne iman eylemiş olanların gü- len simaları görünüyordu. Mus tafa Kemal Paşa bunlara ce- vap veriyordu. (Bu nutuk, reisi cümhur Hazretlerinin - nutuk - larında 291 - sahifededir.) Bu ilk ve kuvvetli adımda Türkiye Büyük Millet Meclisi hükümetinin ordusu, ve muzaffer ordusu meydana ge- liyordu. Mili müdafaa ordusuna doğra Aymtap,ta, kan ve ateş için de yüzen bir halk o vardı. Bu halk vatanlarını her karışını kanlarille yoğura yoğura müda faa ediyordu. Türk, vatanperverlik din ve Oimanınnbu o şehametler kahramanlıklar, © feragatler, fedakârlıklar doğuran altın destanmı (o haykıracak (o bir şair ister, İşte orada Kılıç Ali (Ayin- tap) bu vefalı Türk yavruları- nin başımda üşenmez, yılmaz bir gayretle ölümü elile tuta- sak saldırırken, ötede Garp cep besinde bin bir harikalar yara- tan şerefli Türk çocukları bu şehametli esere şanlı bir zeyl ilâve ederken öte tarafta da İnzıbatçılar, Anzavurlar bir sü rü vatansızlar hâlâ Türkün haklı davasma © verdiği azim ve celâdeti anlıyamıyorlar ve birkaç sefil şahsın murdar ha- yatını idame için bütün bir mil İletin yüksek meramını göre- miyorlardı. Kıyamların, isyanların bir- birini kovalayarak gelmesi Bü yük Millet Meclisinin bir daki uğraşmak lâzımdı habet ve feragatile bu davada sadık ve onun başında idi. Mil li ordu teşekkül ediyordu. İ En çetin ve en karışık bir cephe olan Garp cephesini İs- met Paşa omuzlarına yüklen- mişti, Büyük Millet Meclisi hükü | metinin şerefli reisi Mustafa | çi Kemal Paşa Hazretlerinin sa- | ğında, daima onun nurlu hâle- si ortasında yürüyen İsmet Pa şanım bütün meram ve düşün- cesi bir şeydi: Cibat ve o ictihat arkadaşı, bu tarih yolunun yüksek mür- Gazi Ayıntap meb'asu | Kılmç Ali Bey Gazi Ayıntap müdafii Arslan Beyle beraber... Tarihi resim kolleksiyonumuzdan. şidi olan Büyük askerin, yük kumandanın, Büyük Reis Mustafa Kemal Paşanın da dü şüncesi olan müdafaa or- | dusunu, tarihi Türk ordusunu tensik ve tanzim etmek! Harp nizamında yürüyecek bir Milli müdafaa ordusunun karşısında bütün bu kudurmuş saviletlerin eriyeceğini pek â- lâ biliyordu. “Kuvayı milliye” den İs- met Paşanın anladığı ma; beklediği netice ile, ötekileri nin anlayışı & arasında hiçbir münasebet yoktu. Bin bir felâketle dolu gece- | lerin esrarlı karanlıkları orta- | sında ak yüzlü Türk Ülkerini arıyan İsmet Paşanm düşünce si şimdi eli altında yürüyen şu bir avuç Türk çocuklarının ta- riht hakkını tera anlıyarak. on | lar vatan müdafaası için sarılmış iken, yurdun saran! da onları (o hususi, ölçüsüz ve başka emel ve ihtiraslara âlet etmek istiyenlerin sefil ve het göm emellerinden ıztırap duyu yordu. Yıkılan bir devletin tarumar enkazı altında o genç, dinç ve milli bir devlet doğmak üzere © güneşin ilk ışıkları görünü Bunu (sezen ve gören İsmet Paşa bu darmadağınık ve hususi emeller güden teş- kilâta müsaade edemezdi. İşte milli bir davanın mü- defileri böyle gayri milli şuur ve vicdan sahipleri olamazdı. Garp cephesinde (İnönü) nü müteakip böbürlenen gayri türk unsurların başındaki hi- yanet kaynamağâ başlamıştı. Ortada İsmet Paşa gibi bü- yük şefinin o yüksek meramı na gönül bağlamış bir Türk oğ lu Türkün milli duygudan na- sibedar olmıyanlara karşı ha- ma i çok açık, çok yerinde adı, (Devamı var) Bir tashih Tefrikamızda Birinci Büyük Millet Meclisinde Saruhan meb usu Mahmut Celâl Beyin (şim di İzmir meb'usu ve İş Banka- #1 umum müdürü) ismi Meh- met Celâl Bey diye çıkmıştır. Arzı itizar ederiz. MİLLİYET ÇARŞAMBA 25 TEŞRİNİS HARİCİ HABERLER Çine de mi Manda? Bir Italyan gazetesi böy le bir teklifte bulunuyor| LONDRA, 24 A.A. — Daily Mail gırhlı trenlerin ve Japon kıtaatının | şarki Çin demiryolları boyunca Tehintehöow'ye doğru ilerlemekte | olduklarını yazmaktadır. 12 ler komitesi toplandı | PARİS, 24 A.A. — 12 ler komite si, Çin Japon ihtilâfenın hâli için cereyan etmekte olan müzakerelerin ne halde bulunduğunu tetkik etmek üzere saat 10 da M. Briand'ın riya. seti altında toplanmıştır. Bir şeg olacağı yok mu? PARİS, 24 A.A. — Bu sabah ha- riya mazartnda deveran eden bir ya nazaran M. Wellington Koo iel bir mukabil teklif göndermiş Sze mülâkatının menfi vermiş olduğunu çünkü Çin murah- basman Japon metalibi hilâfına ola- rak tetkik komi rupa'dan gönderilmeyip hemen işe bajlıyabilmelerini temin için mahal. linde intihap edilmesini talep ve a: si zamanda Cemiyeti Akvam mecli- sinin Japon kıtsatının çekilmesi me inde almış olduğu vaziyeti tar- lan karar metni ile iktifa bahşeylemediğini beyan et mektedir. Japonlar, ihtirazlı bir lisan kul. lanmaktadırlar. Fakat M. Yoshiza un komisyona kendi teklifinde yam etmiş olduğu vekâletten hay- ri hir vekâlet verilmesini katiyyen kabul etmiyeceği hususunda ısrar e- dilmektedir. M. Brinnd, bu sabah, M. Yoshiza- wa ile görüşecektir. fekat Çinlilerin | itirezları dolayısile bu mülzkat, lü- zumsuz görülmüş ve Cemiyeti Ak- vam meclisi saat İl de toplanarak dün öğleden sonra vuku bulan mü- kölemeler hakkında verilen izahatı : celsesi, 45 dakika devam memesine tesssüf etmiş ve içtima ya rna tehir edilmiştir. Meclisten çıkıldığı sırada intiba oldukça fena idi. M. Wellington Koo'nun hı umurunu eline alırken miyeyi tatmin için daha ne bir hattı hareket ittihaz nes M. Koo, Paris'te tanmmış ve takdir edilmiş hir zattır. Orada beynelmilel siyaset aleminde birçok dostları var- dır, İtidalperverliğine ve devlet ada mı sfatile haiz olduğu meziyetlere itimat olunmaktadır. Çine manda mı? ROMA, 24 A.A. — Aksayı şark vakayii son günlerde İtalyan gaze- İ teleri, fazla meşgul etmektedir. Ha- rici meselelerde mütehassıs olan M. Barzini tarafından yapılmış olan tek lif şiddetli münakaşalara bais olmuş Bu teklif Popolo d'İtalin gazete- sinde intişar etmiştir. Fakat Tevere gazetesi, şiddetle bu teklif aleyhinde | ka tadır. Merkür gazete diyor Bu teklif 40 sene geç kalmıştır. | M. Barzini, Sun - Yat - Sen'in dün | yaya gelmiş, Çin ihtilâfe King muş ve umumi Çin'in devletlerini müttefiki olmuş lduğa | İ Bu unutuyor. Birçok İtalyanlar var- | dır ki artık hiç kıymeti kalmamış 0- lan bir takım fikirler taşıyorlar ve bir takım eski sistemler arkasından | “koşuyorlar. İ Emperyalist sofrasını zengin da yenileştirmekle ne menfaa- tımız olabilir? Bu sofrada bize ayrıl. mail ver yar mir Bil ae lak ler yapmış olan M. Barzini, yek bilir. Bunu bize söylemelidir. Dairen de cenubi Mançuri demiryolları ida resi tarafından meşredilmiş ve Ja pon sefaretleri vasıtasile tevzi olun- muş olan kırmızı ciltli zarif ve emu mr cildin muhteviyatımı unutmu- İm, Mühimmat meselesi LONDRA, 24 A.A. — Avam ka- marasında muhalefet reisi Lansbury, Cemiyeti Akvam azası arasında Çin ve Japonya'ya mühimmat gönder. çiliz silimin bir teklifte bulunmak tasav- vurunda olup olmadığını sormuş bar, Hariciye müsteşarı M. Eden, böy le bir teklifin hali hazırda Paris'te Say mekte se olan müzakeratı içbir suretle teshil etmiyeceği ceva- bında bulunmuştur. M, Lansbury'nin talebi üzerine M. Eden, Cemiyeti akvam meclisi a- zasının bu meclis azasından ikisine döğüşmeleri için mühimmat yetiştir mekte olmalarının ette ga | İtalya hakkınd yet garip bir intiba bırakmakta ol. duğunu hariciye nazırma iblâğ ede- M. Grandinin Seyahati Amerikan ricali ile mülâkatlarına devam ediyor.. NEVYORK, 24 AA. — Nev. york'ta ve Filadelfiya'da çıkan gaze | teler M. Grandi'nin Arnerika'ya yap tığı seyabata birçok makaleler tah sis etmekte ve İtalyan Hariciye na- zırına gösterilen fevkalâde parlak kabul tarzımı ehemmiyetle kaydeyle- mektedir. Washington'da intişar eden Eve- ning Standard gazetesi birçok sene- lerden beri M. Grandi kadar mühim ve alâka uyandıran bir devlet adamı nın Amerikan hükümet & merkezini ziyaret etmemiş olduğunu yazmış. tar, Daha başka gazeteler de M. Gran- di'nin telsizde İngilizce olarak yanatta bulunan ilk ecnebi Hariciye nazırı olduğunu, bunun o Amerikan milleti üzerinde derin bir intiba bı raktığını kavdetmektedir. BALTİMORE, 24 AA. — M Grandi Pazar gününü Ameri Roma sefiri M, Garettein Evergreen deki ikametrihmda geçirmiş, orada bir çok mühim Amerikan devlet a- damlarile tanışmış ML. Stimson ile de uzun bir mülüketta bulunmuş. tar, M. Grandi mugün Nevyork'a gi- decek, United Presa tarafından şere- fine verilecek ziyafete hazır buluna caktır. Bu ziyafete Nevyork'ta çıkan bütün gazetelerin müdürleri de işti. rak edeceklerdir NEVYORK, 24 A.A — Gazete: | ler İtalyan Hariciye mazırınm & rine ve hareketlerine dair uzun dıya izahat vermekte, M. Gran Amerika | seyahatinin Amerika'nın dostluğunu ve de- rin semimsiliğini ortaya çıkarmış ol. duğunu temin eylemektedir. 'NEVYORK, 24 A.A. — İki fa sizm aleyhtarı Metropolitain Opöra Housse'da gecesini geçirmekte bulu nan M. Grandi aleyhinde tiyatronun galeri kısnndan halk üzerine “Kah- rolsun Grandi” cümlesini muhtevi sarı ve pembe renkte kâğıtlar atmış lardır. Halk buna mukabil “Yaşasın Grandi” diye bağırmış ve orkestra perde fastlâsımda İtalyan milli mar- sını çalmıştır, | Bizdekinin Aksi! Paristelokantalar yarı yarıya ucuzladı PARIS, 24 A.A. — Bugün, buh- ran dolayısile, lokantacılar müşteri tehir mahallelerde şarap ve kahve ile berabör yemek veren lokantalar çoğalmıştır. Pek şık olmakla şöhret kazanmış olan rnjesseselerde devam, lı müşterilere tenzilât yapılmakta- dır, Bazı İokantalarda fiatleri yarıya indirmek mecburiyetinde kalmışlar. dır. Bir Jokantacı da 12 defa yemek yiyen müşteriye bir de meccani ola- rak yeme vermek gibi dahiyane bir di ğ ilâ 6 franga yemek veren sahit fiatlı lokantaların yemekleri gitgide güzelleşmektedir. m a ceğini temin eylemiştir. Eşkıya ile muharebe MUKDEN, 24 A.A. — Lino ar- mağının ortasında bulunan şakileri uzaklaştırmak için hazırlanan asiceri hareketlere başlanmıştır. Bu hare- ketleri demiryolu boyunca muhafız. kuvvetler vazifesini gören askerlere kumanda eden Mirliva Mor idare et- mektedir. Bu askeri hareketten o maksat Tang Kahtza etrafında ve New - Hang'ın şarkında buunan bavaliyi birçok. yağmacılıklar yapan ve ceni- bi Mançuri Demiryolunu tahdit e den haydutlardan temizleyip kurtar. mektan ibarettir. Bu hareketlerin mevzii bir mah yette olduğu, Chin mevkii Bi ele geçirmek gayesini takip; etme diği kaydolunmaktadır. Amerika ne istiyormuş? MOSKOVA, 44 AA. — Tas Ajansı, iyi malümat almakta © olan Changhai mahafilinin Tokyo,dan al. mış olduğu haberlerin Amerika'nın Mançuri vakayüi karşısmdaki mü. bim hattı bareketinin Azan nan Japonya ile Rusya arasın, im zuhurunu arzu etmekte olma- «1 ile izah eiluüileceğini like olduğunu yazmaktadır. Ceneral Ma- Tehan-Chan”, a gönderilen para LONDRA, 24 AA — Bee : Kong'dan bildirildiğine göre Tchan - Chan'ın Japonlara iz yapmakta olduğu harekâta müzahe. in Canton ve Hong - Konr'ta büyük ianeler top! Japonlara karşı öeyketaj HONG KONG, 24 A.A. — Ja- pon omteasına karşı yapılan boyko. taj sülün içinde devam etmektedir. İstatistikler, Hong - Kong'da yapı. lan Japon ithalâtınm geçen seneye nazaran yüzde elli tenakus etmiş ol- duğunu göstermektedir. be. | cek olurun kendimizi taahhüdatımız. İ isi veya dabili harp tehditlerinde bu Ispanyada Rahat yok! Yeni bir ihtilâlden bahsedenler var MADRİT, 24 A.A. — M. Cabel- lero'nun geyen przar sabahı Ahora ünzetesinde makale şeklinde Se yi e il büyük bir intiba hâsil etmiştir. Bu sabahki gazeteler, bu beya matı aynen iktibas elmekte va bir- çokları da başlıca fırkaları hakkmda mütalealar serdeylemektedir. Bilhassa, nazırı şu sözleri muh telif tefsirata yol açmıştır. Cumhu- iyetçi hizip, Cortez'ler vazifelerini bitirmeden evvel onları feshederek memleketi bir fırka siyaseti ile ida- re etmek için iktidar mevkiine gele-| dan beri addederiz. Telmih etmek istediğim teşebbüs, bir işaret olacak tr ki sosyalist fırka ile umumi ame- Ie birliği bunu bir tahrik olarak te- Mikki edeceklerdir. Bu iki teşekkül, © zaman yeni bir ihtilâl hareketine girişmeğe kadar ileri gideceklerdir. Böyle bir ihtimali kabul etmek is) temem. Zira bu, sosyalist | fırkaya meydan okumak olacak ve bizi dahi Ti harbe icbar eyliyecektir. Kraliyet laraftarlarını mürevviçi efkâri olan A.B.C. gazetesi, İktidar o mevkiine çıkmak için yapılan müsabakaların | her memlekette fırka mücadelelerine sebebiyet vermiş olduğunu yazdık tan sonra diyor ki: Fakat aslâ yapıl- mamış olan birşey varsa o da ihti- | lunmak için adedin kuvvetini veya bu adedin keyfiyetini ileri sürmekle ör Bu şimdiye kadar ancak muhale- fot münazaasında vukua gelmiş bir- şeydir. M. Cabellere, bize © şimdiki hükümetin gözde bir nazırının dahi K harp tehdidini savurma — gibi, garip bir manzara gösteriyor. Mu- maileyhin hükümet azasından olan- lar da dahil olduğu halde sosyalist refiklerile görüşmeksizin kendi he- sabına idarci kelâm etmiş olduğunu zannetmek iatiyoruz. El Debated yazıyor: Nazırın, kendisini ilka etmiş oldu ğu ve fırkasını da ilke etmek istedi- ği vaziyetin bizim için kabule şayan olmadığını beyanda istical ediyoruz. Buna, ne İspanya, ne cumhuriyet, ne parlimento ve ne do siyasi fırkalar müsamaha etmiyeceklerdir. Şimdi- den beyan ederiz ki bu — tehditlere boyun eğmek, sosyalist diktatörlüğü De şu veya bu şekilde resmi birma hiyet vermek olacaktır. Mürteciler boş durmuyor MADRİT, 24 A.A. — Dahiliye nazırı, poliş tarafından meydana çı- karılan katolik - siyasi fesat nüvesi- nin bir komple olarak tavsif edile- miyeceğini beyan etmiştir. Fakat bu hareket, cumhuriyet aleyhine müte- veccih olup vasi bir teşkilâta istinat etmediğinden akim kalmıştır. Yeni tevkifat MADRİT, 24 A.A. — Cumhu- riyet aleyhinde yapılan son tahrikit dolayısile 3 kişi nef'edilmiş iki zabit te göz hapsine alınmıştır. Diğer beş mazmun muvakkaten ikametgâhları terke mecbur tutul- muş, ikisi de ikişer bin peçeta makti cezayn olmuştur. Boş kalan gemiler GİJON, 24 A.A. — Liman, ta- mamen atil bir haldedir, Bütün va- purlar rıhtım boyunda derirlemiş- tir. Eşya yüklemeğe veya eşyaları boşaltmağa intizar eylemektedirler. Gemilere yü Bir gok mah- sul ve zahireler rıhtımlarda birikmiş olup çürümektedir. Bir delilik faciası ROMA, 24 A.A. — Palerme'dan bildirildiğine (göre bir köylü uykuda olan kızı ile damadını revokverle öldürdükten sonra kendi Büşenı keskin bir aletle parçalıyarak intihar etmiştir. Deniz kazası DJAMBİ, 24 A.A. — (Felemenk Hindistan) Burada işlemekte olan Opbebin vapurile feribot arasında vaku bulan bir müsademe meticesin- de 24 kişi boğularak ölmüştür. Tahdidi teslihat konfe- ransından evvel PARİS, 24 A.A. — Tahdidi tes- lihat meselesi hakkında tahkikat ie ra edecek kongreye iştirak edecek 0- lan hatipler, bilhassa lord Cöcil, M. Scinloja, M. Madariaga ve M. Pain- levö, yarın öğle yemeğini M, Bri- and'ım nezdinde yiyeceklerdir. Telgraf ve Telefon İntimik ilâveler Yeni lâyihaya göre telgraf ve telefon mükâlemeleri yeni bir tercih sırasına tabi tutulacak ANKARA, 24 (Telefonla) gön ve telefon kanununa bazı mad- deler ilâvesine dair hükümetin mecli »e teklif ettiği kanun lâyihası Da hiliye ve bütçe encümenlerinde tet kik edilmiş ve Heyeti umumiyeye sevkedilmiştir. Bu lâyiha bu günler de meclis heyeti umumiyesindemüza kere ve kanuniyet & kesbedecektir. Bu lâyihaya göre telgraf ve telefon mülâlemeleri yeni bir te.cih sırası- Ba tabi tutulacak, ticari muhabereler i nazarı dikkate alınarak kot lisanı esası kabul edilecek, tele- fon abonelerine borçlarını tebliğ ta rihinden itibaren verilen on günlük mühlet maaş erbabına bir subulet ol mak ir aya iblâğ edilecek, An İ tayişle yadedilmiş ve lâyihaya Am- kara telefonumun istimalini teşvik ve tergip etmek üzere bazı kayıtlar ilâ ve edildiği zikrolunmuştur. Lâyihe- da telli ve telsiz telgraf ve telefon muhabereleri ile konuşmalarının yaz | ma, alıma ve başlama işlerinde tercih serası şöyle tesbit olunmuştur: i — Devletin emalyetine, umumü asayize, insanlarm hayatının selâme n teallik o muhabereler ve ko- aşmalar., ya? — Yılrun işaretli telgrafanme ler. 3 — Hususi müstacel Giğelimm| b ler ve konuşmalar, 4 — Devete ait müstacel telgraf. nameler ve konuşmalar. 5 — Hususi adi telgrafnameler ve 6 — Devlete nit âdi telgrafname ler ve konuşmalar. hangi merkezler arasında kabul olış- nacağı posta telgraf ve telefon id» * since ilân olunacaktır. Kot usulü ile yazılmış telgrafna- melerin ücreti 15 kuruştan aşağı ola mayacaktır. Bu usul ile yazılacak fnameler mecburi mukabeleye ncaktır. Bir telgrafname ücre iadesi atideki hallerin tahakku- kuna ve mürsel tarafından telgrafna. — Tel) menin tevdi tarihinden itibaren öç ay zarfında müracaat edilmesine ve” beste olacaktır. i 1 — Telgrafuame mevruduna teli graf hizmetinin kusuru dolayısile ve sıl olmamışsa veya posta ile vasıl ole cağı zamandan daha evvel varmamıf .. Z — Aralarında doğru muhabet ye mahsus iel bulunan iki merkez 8 rasmda 12 saatlik ve diğer merkes ler arasında 24 saatlik bir mühlettes sonra teslim edilmiş bulunursa. 3 — Telgrafname metni maksadı temin edemiyecek surette değişmiş ve müracaat üzerine telgraf merke zince tashih edilmemiş bulunursa, Telefon abonelerinden peşin ola” rak alınan konuşma ücretleri, mes kür abonelerin şehirler arasında telefon konuşmalarından hâsıl ©- lacak borçlarına karşılık / tutula bilecektir. İşin az olduğu za manlar zarfında yapılacak şehir“ ler arası konuşmalarından yüzde yirmi beş tenzilât yapılacaktır. Saak 19 dan sonrn başlayan bu zamanın başlangıç ve nihayet saatleri Dahili ye vekâleti tarafından tayin oluns- caktır. Posta telgraf ve telefon idare ceği şehir ve kasabalar da telefon tesisatı masrafını üç ay” hık olarak dört taksitte bonunan usulündeki konuşmalar ücre 8 işin çok olmadığı zamanlarda taz“ yif ve diğer zamanlarda ili misli ola Abonman konuşmları 15 - 39 gün için yapılabilecektir. Şehirler a- rası konuşma ücreti çağıran ve çağı" rılan postalar arasında irtibat tesis olunduğu anden itibaren tatbik oler macaktır. Çağırılan posta cevap ver- mediği takdirde keyfiyetin davet e- den postaya mg verilmesi ile ikti- meden tele için 4 çğrem alınacak tar, Terfi eden muallimlerin maaş- ları yüzünden çıkan ihtilâf ANKARA, 24 (Telefonla) — Terfi eden muallimlerin maaş- larına yapılacak zam hakkında Maliye ile Maarif vekâleti arasın ıl olan ihtilâftan dolayı 931 bütçe kanununun 15 inci mac Konsolosların vazife ve salâhiyetleri ANKARA, 24 (Telefonla) — Konsolosluklar va: e ve salâhi yetlerine dair hükümetin evvelce Meclise tevdi ettiği lâyiha bir tezkere ile geri alınmıştır, Bir batında MUĞLA, 24 (A.A.) — Orman muhafaza üç kız evlât memurlarından Cafer Efendinin bir batında üç kız evlâdı dünyaya gelmiştir. Bi- ri bir gün yaşadıktan sonra ölmüştür. Tayyareci Vecihi Beyin uçuşları MUĞLA, 24 (A.A.) — Tayyareci Vecihi Bey bugün at 13 de şehrimize gelmiştir. Vali Bey ve memurin, erkânı zabitan, C. H. Fırkası azası , mektepliler ve binlerce halk tarafından kar- sılanmıştır. Vecihi Bey Fethiyeden gelirken Köyceğizde yere in miş ve yarım saat kaldıktan sonra tekrar kalkarak Urla üzerine beyannameler atmıştır. Halkın sevinci payansızdır. Akşam bele- diye tarafından Vecihi Bey şerefine 40 kişilik bir ziyafet verile- cektir. Yarın Denizliye gidecekti m m m a em Münihteki “Kara ev,, BERLİN, 24 A.A. — Nazis far- kasının merkezi olup; “Kara ev” di. ye de anılan Münih'teki Hitler sa- rayı, Hitlercilerin bütün servislerini istiap edememektedir. — Hitlerciler, binalarına muttasıl olan Drexbel sa- rayını satın almağa teşebbüs ettik. ten sonra bu binayı kiralamakla ikti. fa etmişlerdir. Çünkü, iktidar mev- küne geldikleri zaman bu mubayaa- nın lüzumsuz kalacağını ümit edi- yorar. Kudüs kongresinin maksadı ne imiş? KAHİRE, 21 A.A. — Imam Yah- yanın Kudüs müftisine yazdığı bir mektupta kendisini Kudüs Müslü- man kongresinde temsil edecek mu rahhasın yola çıktığını ve beraberin- 'de kongre azasma hediye olarak bir ton Yemen kahvesi götürdüğünü dirmiştir. Kongrenin başlıca maksa- di Islam abidelerinin hüsnü muhafa- Za ve tamiri için çareler bulmak ve yer yüzündeki Müslümanlardan pa. va toplamaktadır. Bir İngiliz gazetec siniB mahkümiyeti LONDRA, 24 A.A. — Londra” da çıkan Daily Maily Worker ismin” deki gazetede müstahdem O Frank Paterson, mahkeme huzuruna çık” mıştır. Memsileyh, fesada & den neşriyat İnvergorden bahriyolilerinin isyanına sebep maz olmakla itham aldi Mazmun, 2 sene ağır hizmetlere mahküm edilmiştir. Çanakkalede oturan vapur kurtarıldı oturmuş olan Yanan bandıralı Pas- > vapuru evvelki gece salimen rtarıdmıştır. Ayni vapur ür bir hafta evvel limanımızda Türk» bandıralı Bülent vapuru ile de müsademe et” miştir, Bentley facıası LONDRA, 24 A.A, — Bentley giden facıaında yaralanmış olan üştür. Bu suretle bi ie, ölmüştü! fee telef olanların miktarı 43 bulmuştur.