25 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

25 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Fındıklarımız nasıl ihraç edilecek? 25 gün sonra tatbik edilecek nizamnamede neler var? Ticarette tağşişin men'i ve ihraca 3n mürakabesi ve korunması, bak- ndaki kanun mucibince harici Ti- “üret ofisi tarafından fındık ihraca- mürakabesi için bir mizamna- ve Devlet şura- idir. İhraç iskelesinden mü- hürlü olarak İstanbula nakil ve ora- da her hangi bir sebeple (o mühürü fekkedilmiş bir mal, sahibinin tale- Mi üzerine İstanbul * Ticaret Odası tarafından bilmuayene tekrar mühür lir. İbraç iskelesi olmıyan mahal- rin fındık mahsulü İstanbula sev. lerek ornda kontrol edilir. 20 kilodan az nakliyat ve posta İle gönderilecek fındık Bümumeleri kontrola tabi değildir. Pındıkların kemale ermeden top- Fındıklar “tombol” esivri> ve > nevilerine ayrılmış olduğu ihraç olunabilir. Bu neviler ha- De karıştırılmış olduğu halde ihraç #dilmeleri memnudur. Fındıklar ayrıca boy itibarile de *kstra, sıra malı ve kalbür altı nam arile üçe tefrik olunur. Türkiyeden ihraç olunacak fındık İl temiz ve yabancı o maddelerden muş olacak ve her ihtiva ettiği rutubet © miktarı kabukluda 7 5, iç fındıklarda 9 4 i geçmiyecektir, İktisat Vekâleti bu Mizbeti tenzile salâhiyettardır. Fındıklar çürük, © bozuk, küflü, A ve karık, ezik vurgun yani kusür İu olmıyacaktır. Karık, ezik ve vurgun fındıkların Bisbeti Sp 2,5 u tecavüz ediyorsa © Malın ancak kırık, ezik ve vurgun İrmdık namı altında ihracına müsade olumur. İç fındıkların ihracına mahsus 0- lan çuvalların gayri safi | sıkleti 80 kile olacaktır. Kırık, ezik ve vurgun fındıklar elli kiloluk çuvallarda ib- Taç edilecektir. Fındık çuvalları yeni veya muh- tevi olduğu siklete tekabül edebile- Sek metanette deliksiz, arısasız, için “en dikişli ve dikişleri sağlam ola- Tek çuval kullanıldığı takdirde Şuvalın sıkleti 1100 i Fındık ihracatımız fayin ediliyor i Halk Şarkıları Ortaanadoluda yeni- den şarkı toplanacak Halk bilgisi derneğinden bir heyet önümüzdeki baharda yeni bir seyahate çıkacaktır. Sı Balıkesir, Tavşanlı valisi edileceği muhakkak görülmek tedir. Bu havalide tesadüf edile- cek eserler köylülere okutula- rak plâklar vasıtasile tespit &- dilecektir. Öğrendiğimize göre dernek şark vilâyetlerile orta Anado- İu havalisinde halk © ağzında rİ söylenen bazı şarkıların plâk- Yunan ve Bulgarlar bizden fazla tütün satıyorlar Kavala Tütün himaye ofisi meş- | di rettiği bir raporda şarkta 1931 tü- tün istihsal miktarını şöyle tesbit Türkiye: 40,000,000 kilo “Yunanistan: 42,000,000 kilo Bulgaristan: 32,000,000 kilo Gene ayni rapora nazaran 1930 senesinde Türkiye 46 milyon kilo tütün istihsal ilmiş, bundan an- cak 25 milyon kilosunu satabılmı; tir, Yunanistan 58 milyon kilo tütün istihsal etmiş, 49 milyon kilo satmış tır, "Bulgaristan 25 milyon kilo tü- tün istihsal etmiş, 22 milyon kilo sunu satmaştır. Fransanın on aylık ithalâtı Fransanın 1931 senesinde 10 ay- ık ticari vaziyeti şu şekilde tesbit - göre, Fransanın 1931 senesindeki 10 aylık idhalâtı 7 milyar küsur frank artmıştır Bu va- ziyet karşısında da Fransa hüküme- 8 idhalât eşyasını tahdide tabi tut- muştur. Mısır hükümeti gümrük resimlerini arttırdı KAHİRE, 24 (A.A.) — Mi sir hükümeti gümrük resimleri nin tekrar arttırılması hakkın- da bir kanun neşretmiştir. Pamuk istihsalini tahdit için JACKSON, 24(A.A.) — Pamuk istihsalinin yeknasak olarak kontrol i tetkika Sİ memur konferansa dahil 11 hü &cak- | kümetten 10 u Taxas tarafın- Mısır konsoloshanesi- nin bir tekzibi Miser hükümetinin bazı. ödhaldt birkaç beri rveran etmekte olan bir gayi var Bu şayinlarda Misir konsolosha- Besinin menşe lerini tasdik etmediği de sylenmektedir. Konsoloshane bu şayiaları sure- ti katiyede tekzip etmektedir. Bu senenin zeytin rekoltesi Ticaret odasma gelen malimata nazaran, bu sene İtalya, Çükoslovak Ya ve Belçikada tütün rekoltesinin Zâif olduğu anlaşılmıştır, Avusturya tütün vejisi müdürü M. Sakkel iki günde len beri Atinada- der, M. Sukkel mukavele mucibince dan yapılan ve 1932 ve 1933 se" neleri pamuk zeriyatının 1931 zeriyatının yüzde 30 u kadar yapılması şeklinde olan teklifi ni kabul etmişlerdir. Amerika maliyecileri- nin bir teşebbüsü NEVYORK, 24 (A.A.) — Amerika maliyecileri, esbamla rı hâmillerini ve 4,460 milyo- nu Avrupada, 1 milyar 500 mil yonu Amerikada olmak üzere ecnebi memleektlerde yatırmış oldukları 7 milyar doları kur- tarmak maksadile bir teşebbüs te bulunmağa karar vermiştir. Kambiyo Borsası m3 bii Lüle ge Esham ve Tahvilâtın nevi larmı doldurarak bu yakınlar- Di piyasaya çıkarmak niyetin ir, Diğer taraftan halkın umu- mi âlâkasını celbeden bu şar- kıların haftada bir gece ahaliye dinletilmesi de düşünülmekte” ir, Bu suretle İzmir, Konya, Sivas, Trabzon, Kayseri gibi halkçılık noktasından © ayrı ayrı hususiyetleri olan muhit lerimizin © şarkı ve oyunlarmı haftanın muayyen birer gece- sinde halka temaşa ettirmek ve dinletmek mümkün olacak- tır, Konserler. için — sabık Türk © ocağı binası muvafık görülmektedir. Konserlerin büyük bir rağ- bete mazhar olacağına şüphe edilmemektedir. Derneğin elin de notası alınmış £ 2,000 den fazlla halk şarkısı vardır. Konservatuvar heyeti, eski asırlara ait Türk musikisinin zamanında şöbret kazanmış ba zi klâsik parçalarını halka al dırmak üzeredir. Bunlar Konservatuvarın te sisine teşebbüs ettiği müzede saklanacaktır. Ayni müzede muhtelif de- virlere ait Türk sazlarından birer nümune de bulundurulma #1 için bazı teşebbüsat ta yapıl maktadır, Halk bilgisi derneği, muh- telif Balkan milletleri halk eser lerinden nümuneler istemişti. Şimdiye kadar yalnız Bulgar- lar, istenilen halk eserlerinden bazı nümuneler göndermişler- dir. Bunların ekserisi tükrçe- dir. Romanya ve Yugoslavya'da folklorla © uğraşan, heyetler, balk bilgisi derneğimizin faali yetini, bilhassa takdir etmekte dirler. Gönderilen Bulgar şarkıla- rı üzerinde yapılan (o tetkikat bütün Balkanlarda Türk harsı nm kuvvetli tesirleri henüz il olmadığını göstermektedir. — ee Vali Beyin meb'usluğu Vali ve belediye reisi Muhid din Beyin münhal bulunan Muş meb'usluğuna namzet gösterile ceğine dair fırkada ve kendisin de malümat mevcut değildir. 25 TEŞRİNİSANI Mülkiye Mektebi — emi 3 Kânunuevvelde yıl dönümünü tes'it edecektir 3 Kânunuevvel perşembe gü nü Mülkiye mektebinin tesisi yıldönümüne tesadüf etmekte dir. O gün mektepte bir müsa mere verilecek ve parlak mera- sim yapılacaktır. Merasime bü tün mülkiyeliler ve Darülfünun profesörleri davet edilmişler- dir. Yıldönümü günü Park otel de verilmesi tasavvur edilen ba lodan sarfı nazar edilmiştir. İpka kalmış iken terfi eden talebe Galatasaray lisesinde bir s1- nıfta ipka edilen 28 talebeden birisinin ara terfii smaf et- İmıştar, Sınıfını geçen bu talebenin vekâletin emrile terfi ettirildiği | şayiası üzerine, ipka kalan diğer 27 ta- lebe bu hususta vekâlete müra caat etmişlerdir, Meselenin şek li kat'iyyetle malüm olmadığın dan, keyfiyet vekâlet tarafın- dan şehrimizdeki umumi müfet tişliğe bildirilerek tahkiki emre dilmiştir. Tahkikat bir kaç gü- ne kadar ikmal edilecektir . İlâhiyat fakültesinde konferanslar Mlâhiyat fakültesi bu sene ser best dersler kursu açınıştr.. Bu kurslarda bütün ilâhiyat müder risleri ilmi, içtimai, mevzular üzerinde konferanslar verecek- lerdir. 28 Teşrinisani öğleden sonra başlayacak olan İlâhiyat kurslarında ilk evvel Möhmet Ali Ayni B. tarafından . “Türk mütefekkirleri,, metzüla “bir konferans verilecektir. -| Yeni tayinler Galata gümrüğü baş muaye- ne memurlarından İsmail İb- san Bey Bodrum gümrük mü- dürlüğüne Bordum müdürü Nu ri Bey İneboluya, Galata ikinci sınıf muayene memurlarından Sabri Bey de Ankara gümrüğü baş muayene memurluğuna ta yin edilmişlerdir. Bartında telefon BARTIN, (Mölliyet) — Bartın - Zonguldak telefon hattının — ikmali dolayısıyla şehirde esasen mevcut 0- lan telefon şebekesi bu kere posta- hanedeki santralla beraber genişle- tilmiştir. ——— İktisat haftası BARTIN, (Milliyet) — Ta. sarraf Haftasmın tekarrübü müna- sebetile, Milli İktısat ve Tösarraf Cemiyeti Bartın şubesi İdare Heye- $, mezkür Haftanın mutantan ve şu mallü bir şekilde tes'idi. için çalış maktadır. İdare Heyetince ihzar olu- han programa göre, yegâne milli ik- bsat bayramımızm tes'idine bütün memleketin canla, başla iştiraki es. babe temin edilmiştir. —— Köstence polis müdürü Köstence polis müdürü M. Stefan Papa zevcesile birlikte şehrimize gelmiş ve dönmüştür Yangın Sureti ihbarı Hakkında Muir- terem Istanbul Halkına İlân İstanbul Belediyesinden: Otomatik telefonların tatbik edildiği yalnız İstanbul mnta- kasındaki yangınları ihbar için usulü dairesinde (24222) numa- rayi bulmak ve evvelâ kendi telefon numarasını ve sonra yan- gın mahallini söylemek lâzımdır. Bu numarayi yangın ihbarm- dan başka hiç bir suretle işgal etmeyiniz. Başka yangınların ihbarma mani olmuş olursunuz, Beyoğlu, Kadıköy, Üsküdar, Erenköy, Bebek, Büyükdere, Adalar, Bakırköy, Yeşilköy, mmtakalarındaki yangınları haber vermek için o mmtakaların santralına “YANGIN” demek kâfi ve o suretle itfaiyeyi bulmak ve yangın hakkında izahat ver- mek lâzımdır. Yangın hakkmda malümat istiyenler Galata ve Beyazıt kulelerine müracaat edeceklerdir. Galata kulesinin nu- vmarası Ravağlu &A Rawast wlasini Belediyede Balet Dersleri Darülbedayide yeni bir kurs açıldı Darülbedayide serbest balet i | dersleri açılmıştır. Vücutları dansa kabiliyetli genç kızların derselere kaydine başlanmıştır. Dersler serbest olduğundan yalnız derslerin icap ettiği şe Faiti haiz olan her genç kız ser- best kurslara devam edebilecek tir. Derslere yakımda başlana- caktır. Memleketimizde ilk de- fa balet dersleri açılmaktadır. Cabi caddesi parke döşenecek Şişlide Cabi sokağınm kana- lizasyon ameliyesi hitam bul. muştur. Bu caddenin parke ta- şı olarak tefrişi bir kaç güne ka dar daimi encümence yapılacak bir. Pansiyon talimatnamesi ikmal edildi Daimi encümen pansiyonlar hakkında yapmakta olduğu ta- limatnameyi ikmal etmiştir. Ta limatname kânunuevvelden iti- baren tatbika O başlanacaktır. Kaymakamlıklar mıntakalarm- daki bütün pansiyonları teftiş ve sıhhi şeraiti kontrol edecek- lerdir. Pansiyon halinde işletil- meğe müsait olmayan küçük ve eski evlere pansiyon müsaadesi verilmeyecektir. Gazi köprüsü için müracaatlar Gazi köprüsünün inşasma ta- lip bir çok mümessiller beledi- yeye müracaat etmektedirler. Fakat müracaat eden bu mü- messiller yalnız bir nüsha şart- name istemekte ve gitmektedir. ler, Bunların hangisinin kuv- vetli sermayedar olduğu ve işi ciddi telâkki edip etmedikleri malüm değildir. Şimdiye kadar bu suretle müracaat edenlerin a dedi pek çoktur. 930 varidat ve masarifi Belediye tetkiki hesabat en- cümeni 1930 varidat ve masraf kısmını tetkike başlamıştır. Üsküdar hastanesi için tahsisat yok Belediye hastahane yapmak üzere satın aldığı Üsküdardaki Zeynep Kâmil konağında he- üz hiç bir istihzarata başlama mıştır. Çünkü bu hususta 1931 bütçesinde tahsisat yoktur. Ö- mümüzdeki sene bütçesine bu- mun için kâfi tahsisat konacak- tır, 1932 senesinde ilk iş olarak belediye Üsküdar hastahanesi- ni açacaktır. Sürp Agop mezarlığı davası Sürp Agop mezarlığı dava- sında malümatlarma müraca- at edilecek ehli vukuf heyeti azasmdan Avrupada bulunan- lar da şehrimize avdet etmişler dir. Muhakeme kânuruevvelin ilk haftasıda yapılacaktır. Be- lediyenin davayı kazanacağı ü- mit edilmektedir. Bu arazinin Beyazıdı Veli vakfından oldu- ğu tesbit edilmiştir. Mezarlık belediyenin olduğu takdirde bu arazi ifraz edilerek kısım kısım satılacaktır. Kıymetinin iki mil Mahkemelerde Karabaş Cinayeti Katil on beş buçuk seneye mahküm oldu Bundan bir müddet evvel Tophanede Karabaş mahallesin de bir cinayet olmuş ve Küçük Ali isminde bir sabıkalı Şakiri öldürmüş, Muhiddini yaralamış tır. Küçük Alinin ağır cezadaki' muhalamesi bitmiş ve 15 buçuk sene ağır hapse mahküm ol- muştur, Sivil Tayyareciler Klübün ismi, “ Türk Aero klüp, e çevrildi yade benzediği için (Sivil tayyareciler klübü) inva nının (Türk Aero klüp) unva- miştir, (Türk aero klüp) binasının tef rişatma büyük bir itina ile de- vam edilmektedir. Bina gazino lokanta, saz, ötel | kütüphane, mütalea ve bir konferans salo- nunu havi olacaktır. Kütüpha- ne için bütün memleket kütüp- hanelerinden birer hediye kitap istenecektir. Teftişat bittikten sonra konferans salonunda her halta perğembe güneleri konfe ranslar verilecektir. Türk Aero klübüne misafir gelecek olanlar otelde yatırıla- caktır. Avro klüp beyeti idaresinin fahri reisleri Fevzi ve Kâzım Paşalar, Reisi umumi, Tayyare cemiyeti reisi Fuat Beydir, İda re heyeti reisi miralâylıktan mütekait eski tayyarecilerden Lâtif Beydir. İkinci reis Savni Bey, Kâtibi umumi Hayrünnas Bey, muhasibi mesul Şakir Bey dir. Azalar İsmail Müştak, Tüc cardan Sanizade Murat Ekrem Rüştü, Zafir, Avukat Nazmi Nuri, tayyareci Mitat Nuri, Sa- | it, Vasfi Beylerdir. Bu hafta Hayrünnas Bey tarafınadan radyo ile, düşman tayyarelerinden tabaffuz çare- leri mevzulu konferans verile- cektir. — — e— Selim Sırrı Beyin konferansı Selim Sırrı Bey yarın akşam saat sekiz buçukta radyoda 45 inci konferansmı verecektir. Mevzu: “Asri karı kocalar,, dır yon lira tutacağı tahmin edil- |; mektedir. Yeni mezarlıklar tali matnamesinin tatbiki ve asri mezarlıklar inşası için 932 bele diye bütçesinde mezarlıklar mü dürlüğü faslı 400 bin lira ola- rak tesbit edilecektir. Varida- tın diğer kısmı belediyenin sa- ir ihtiyaçlarına sarfedilecektir. ——..— Oda da intihap Ticaret odasında bugün ve yarın oda meclisi idaresi intiha bı için müntehibisani intihaba- tina başlanacaktır. Tüccar bu iki gün zarfında 40 müntehibi- Vilâyette Evlenme Dairesi Eminönü evlenme dairesi Defterdarlığa taşındı Eminönü evlenme dairesi halka bir kolaylık olmak üzere Defterdarlık dairesinin alt katı na taşınmıştır. Ankara vali muavini Ankara vali muavini Abdül- halik Bey şehrimize gelmiş ve" dün vali muavini Fazlı Beyi zi yaret etmiştir. Doktorlar cuma günü Toplanacaklar Yeni kazanç kanunu görüşülecek Etıbba muhadenet cemiyeti cuma günü eski Türkocağı bi- nına çevrilmesine karar veril. | 8sinda fevkalâde bir içtima ak | dedecektir. Bu içtimada yeni ka zanç vergisi kanun lâyihası mü nasebetile doktorların kazanç vergisi vaziyeti görüşülecektir, Müzakeratın hararetli olacağı tahmin edilmektedir. Cemiyet reisi Dr. Tevfik Salim Paşanın doktorların kazanç vergisi hak kında hükümet nezdinde teşeb büsatta bulunmak üzere Anka- raya seyahati bu içtimadan son ra olacaktır. Ispanyol vapurunu ba- tıran Le Loing gitti Marmaradaki son müsademe tahkikatmın ikmal edildiğini dün yazmıştık. İspanyol gemi sini batıran Fransız Le Loing vapuru dün Marsilyaya müte- veccihen limanımızdan hareket etmiştir. Fakir çocuklar müsameresi Fakir çocukalara yardım ve bunları himaye için maruf ve kibar zevattan teşekküleden he yet daimi surette bu işle'meş- gul olmak üzere bir komite in- tibap etmiştir. Komite sık sık içtima ederek fakir çocuklara yardım şekillerini tetkik'ede- cektir, İlk olarak muazzam bir müsamere verecek ve müsame- rede kıymetli eşya üzerine pi- yango tertip edilecektir. Dai- mi komiteye İngiliz sefiresi Leydi Klark Hz, de dahil bu- lunmaktadır. Bir kaç gündenberi Bulgar operet heyeti şehrinizde “muvaffakiyecli temsiller vermektedir, Memleketimize gelen ecnebi operetlerin bir çoğundan daha yüksek bir kıymet ifade eden Bulgar sanatkârların bu