29 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

29 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Buhran vergisi Kânunuevvelde Başlıyor (Başı birinci sahifede) Müteakıben iktisadi buhran servet ve milli para- ın kıymetinin korunması et- afında hükümetin aldığı ve a atağı tedbirler hakkında söz ilan hatiplerin hepsi hüküme- i bu tedbirlerden dolayı alkış- 'amışlar ve Meclisin büküme- ie azami müzaherette buluna- zağını söylemişlerdir. İZ geçikmesine binaen yarın sabah onda tekrar top- ak üzere ve saat on sekiz vuçukta içtimaa nihayet veril. miştir. Başvekil İsmet Paşa bugü- aü köşkünde istirahatle geçir- diğinden meclis içtimama işti- rak etmemişti. Sıhhi ahvali memnuniyete şayan olan aziz Başvekilin yarın sabahki içti- maa gelmesi kuvvetle muhte- meldir, Yarmki içtimada bu- gün söz alan hatipler daha be- yanatta bulunacaklardır. Ma- nisa meb'usu Turgut (Beyle, İzmit meb'usu Sırrı Bey bü me yandadır. İsmet Paşanm da yarın söz alarak beyanatta ( bulunacağı ve milli iktırsadı koruma ver- gisi lâyihasının müstecelen mü Zakeresini teklif edeceği anlaşı İsyor. Bu vergi lâyihasile o bir- Bikte Başvekil Büyük meclisten itimat talep edecektir. ,, Yarm öğleye kadar olmasa yet in © Onazarile bakılabil Maliye Vekâleti bu veziyeti 'derpiş ederek Defterdarlıklara yaptığı bir tamimde kânunuev- vel maaş bordrolarmın tanzi- minin tehirini emretmiştir. Ay başında yalnız teşrinisani üc- retleri tediye edilecek kânumu- olunmak suretile kânunuevve- lin haftasında tesviye ( oluna» caktır. Vergi lâyihası yarm kanu- niyet kespettiği takdirde der- bal Reisicümhur Hazretlerinin tasdikine arz ve resmi gazete- nin pazartesi nüshasmda neş- 'redilerek salı günü mer'iyete Hususi müesseselere gelin- ce bunlar da maaşlı ve ücretli © memurlarından bu vergiyi kâ- © © munuevvel aylıklarından tevkif edeceklerdir. Dahiliye vekili- nin seyahati (Başı 1 inci sahifede) e aa “lar bep yapılması mümkün olan ş€y- , Mardin vilâyetine cenup hu- isabet ediyor. Hududun altında ka- -şakcılıkla kurulmuş ve inkişaf bul. muş olan Kamışlı, Kara “manı ve Resullin gibi büyük müs e” n kadar © eşya sokmaktadırlar. İ akiiye vekili | © ectkikatı esnasında bu kaçı | me gibi yollar takip ettiğini ve bum arın men'i etrafında ne gibi tedbir almması lâzım geldiğini tetkik et- miştir, Mardinde ticaret sönmüş ve « kaçakcı köylerine intikal etmiş gibi- Bilhassa bohçacı kadınlar kacak oşyanın satılmasını teshil etmekte- dirler. Kaçağı tutan ve tutturanlara kanun mucibince verilmesi lâzım ge- İen ikramiyelerin uzun boylu mera- isime bağlı olması faydayı tahdit et. mektedir, Onun için kaçak ihbarı az. dır. Bu göçikmeğe sebep olan kanun kayıtlarının çabuk tashih ve tadiline teşebbüs edilmesi lüzumludur. Gümrüklerde kaçağa karşı büyük bir hassasiyet göstermek ve bu teş e yeni çürük Yaş fal teşkilâtını fayı > şekilde çalıştırmak lâzımdır. Mar din ticareti kaçakçılığın yüzünden sönmektedir. Buna mukabil Kamışlı, 400, Amuda 150, Andiver 100, Kar- manlı 150, Resulâin 350, evli olduk- ları balde birer kaçak merkezi Gl. muştur. Hudut boyunda ba kasaba © — evvel maaşı ise yeni vergi tarh |! 1 | binden maaş alanlar. MİLLİYET PAZAR 29 TEŞRINISANİ Birinci Sahifeden Geçen Yazılar Tekaüt Maaşları (Başı birinci sahifede) Kadıköyde birinci gişede bi- rinci gün 26.000 — 26.250 nu- mara maaş alacaktır. İkinci gi şede 16.000 — 16.150 numara maaş alacaktır. Eminönünde birinci gişede 8.001 — 8.205, ikinci © gişede 5001 — 5230 numaralar maaş alacaktır. Beyazıt şubesinde birinci gi şede I—221 ve ikinci gişede 1—232 numara maaş alacaktır. Beyoğlu şubesinde birinci gün 50.002 — 50.200 numa İar Kasımpaşadan © 20.000 — 20.200 numaralar maaş alacak- tır. Beşiktaşta Halk fırkası bina sında birinci gün 45.001 — 45 bin 210 numaralara maaş veri- lecektir, Fatihte birinci . gişe- 14.001 — 14.290, ikinci gişe- de 8.001 — 8.288 onumaralar maaş alacaklardır. Samatyada birinci gişe bi- rinci gün 45.502 — 42.719, i- kinci gişede 29.003 — 29.267 numaralar maaş alacaklardır. Eyüpte 36.002 — 36.214 numa ralar maaş alacaktır. Balatta bir kadın Diri diri yandı (Başı birinci sahifede) “Teyar kadının içinde yandığı ev tahkikata başlamıştır. 2— Karagümrükte Araplar so kağında da bir yanğın çıkmış ve manifaturacı Veysal Efen- dinin 14 numaralı evi yanmış. ter, Bu evde kira ile oturan tü- tün inhisarı usta başılarından Murat Ef, dün sabah kalkarak sobayı yakmış ve zevcesini uy- kuda bırakarak işine gitmiştir. Zevcesi uyurken sobadan sıç- rayan kıvılcımlardan o yengm çıkmıştır. Evin bir kısmı yan- mak suretile yangın bastırıl- mıştır, Polis tahkikat yapmak- ri şeyleri birer birer anlattılar. Bun- tadır, 3 — Evvelki gece Galatada kule dibinde (Leongar) apartı- manının 7 numaralı dairesinde soba borularında toplanan ku- rumlar ateş almışsa Odait- faiye yetişerek ateşi söndür- müştür, 4 — Üsküdarda evvelki gün Solak Sinan mahallesinde, Hür riyet sokağında bir kulübede | oturan Şerife H. mangala ye- mek tenceresini koyarak bakka la gitmiş, o esnada mangaldan sıçrayan kıvılcımlardan kulübe tutuşmuş ve bir kısmı yanarak söndürülmüştür. Vergiden istisna: Edilenler (Başı birinci sahifede) barile memleketimizde en pahalı addolunan şehirlere nisbetle de hu- Susf bir vaziyet arzetmektedir. Bu şehirde yaşama seraitinin ve bilhassa mesken sıkıntısının diğer sehirlerimizdeki vaziyete yaklaşmış bulunacağı zamanın — hulülüne ke- dar, bilhassa küçük masş erbabına bezr kolaylıklar temin etmek za- rarldir.” İstisna edilenler Bütçe encümeni Jâyihadaki ver- giden istisnaları şöyle tesbit etmiş- tir: Eski teksüt kamunile maaş alan mütekaitler, yetimler ve dullar... Derler bötyesinden para alan harp malülari, hidematı vataniye te, Yeni tedbirler etrafında mecliste münakaşalar oldu (Başı 1 inci sahitede) muvakkat bütçe ile Meclisin munta- zırlamak mecburi- senelik bütçe bi- gil Müstakil meb'us Halil B. Çiz- mir), bütçenin marttan çok dahâ ev- vel Meclise tevdii lüzumunda israr etti, Dedi ki? — Bütçenin Devlet * siyasetinin ayinesi olduğunu hepimiz biliriz Biz de de gün olacak siyasi içtihatlar ay | yılacak, siyasi fwkalar teşekkül ede- v. O zaman bütçenin Meclisi perişan ise için 3 ay kâfi| gelmiyecek, hükümet ya muvakkat bütçe ile iş görecek veyahut ta teş- lâtı esasiye kamınunun yeniden tadili lüzumu hissolunacaktır. Refik Şevket B. — Bu müddeti tezyide lüzum yoktur, dedikten san- Ta “bütçe,, kelimesine itiraz etti: — Bu tabir kananun ahenkini bo- zuyor. Diğer maddelere uymalıdır. WV bütçe kelimesi yerine “Muvaze Bel umumiye,, tabirinin | ikamesini- teklif etti, Süleyman Sırrı B. teklifin encü- mena iadesini istedi. Hakkı Tarık B. itirazlara çevan verdi. Müzakere kâ- fi görülerek takrirler okundu. Muvazenei umumiye” 3 Aylık müddetin dörte | iblâğı hakkımdaki teklif reddedildi. Bütçe tabiri yerine muvazensi umumiye İn konulması kabul 0- kama ve teşkilâtı esasiy kanumu- maddesinin “ İktısadt ve malt vaziyet Müteakiben iktisat vo maliye ve- i iletisadi ve mali vaziyet hak- beyanatta bulundular. — Tedbirler vaktinde d Eğer bunlar yapılmazsa ihracat fazlalığı eml kul ve gayri menkul bütün servetini Cezrt tedbirler Daha sonra hükümetten yeni ve- eezri tedbirler bekleriz. Milli serve- 8, milli parayı korumak için bu gibi tedbirler almakta hükümetin kâfi sar hiyeti vardır. Daha başka salâhiyet e dakika Yeah tmiyeceğir. (Hay, bay se: Gümrük tarife kanununun bazı me Dediler ki böyle bir tadilât yapılır. sa altı ay sonra mer'iyete girer. Da- ha iyi ya. Bunun bir gün evvel yap- mak tatbikatı geriye çekmek demele- (Ordu), kararnamenin ve tedbirle- rin muvafık olduğunu yalnız tatbi. kattan tevellüt edecek karşı ciddi tedbirler alınması lüzumu nu ileri sürdü. Yeni verginin maaşlar üeerinde tekel edilme. olmama miye namile aldıkları mebaliğ 30 ira ve ondan aşağı olanlar (Anka- ra şehri için bu derece 60 Jiradır). Zirai işlerde müstahdem işçiler ve zençberler, bir yere merbut olmaya- rak çalışan serbest isçiler, karcirah ve harcırah yevmiyelerinin tama- mile, mesken bedellerinin 30 liraya kadar olan kısını, kanun ve nizam- Jsrına göre veya herbangi bir uz- vun sakatlanmasına mukabil veya- hut mahkeme kararile verilen taz— minatlar, Beşinci maddedeki tadilât Diğer taraftan bütçe encümeni verginim esasındaki umumilik ve bütün mükellefleri mümkün merte- be sıyanen ve kanan! nisbetler da- hilinde alâkadar etmesini eden lâyihadaki beşinci maddeyi ta- dil etmiş ve bu maddeyi göyle tes- istilzam Bit etmiştir: “ Bu kanun mucibince hizmet er- babına tarhedilecek | vergiler mül. hak ve husus! bütçelerle | belediye bütçesinde mssarif meyanında gös- terilemez. Tediye edilmiş sermaye. sinin en az msfı devlete sit olan müesseselerle sermayeye verilecek #aiz veya temettüü devletin temina- #r altında bulunan bilumum mües- seseler müntesipleri için bu vergi- ye mükabil verecekleri mebaliği mümi İlarr meyanına ithaf e- şikâyet etti. Niçin cmek © sarfeden vergi veriyor da emlâk sahibi olan lar, iratçılar, eshamcılar bu mükelle- fiyetten maaf tutuluyor. Dedi. İhsan Bey bir tehlikeden bahzet- li kontenjan İhtikâr Müteakiben Ahmet İhsan B., 1s- tanbulda ihtilâirn baş gösterdiğine işaret etti, İhtikâra mani olmak be- lediyelere düşer. İstanbulda belediye var mı Orasını bilemem. Fakat her halde bir şey vardır. Dedi. Ordu meb'usu kaçakçılık meselesi ne de temas ettikten sonra (sözünü söyle bitirdi. — Siyasi ve iktisadi inkılâbimizm ve büyük temel iktisadi inki- Ahmet İhsan Beyden sonra Maz- har Müfit Bey (Denizli) kürsüyü iş gal etti. Hükümeti, o hükümetin bu tedbirlerini takdirle karşıladı ve ilâ- ve ettiz Başka bir tedbir — Niçin yalnız maaşlardan ve Ge retlerden vergi alımyor? Başka bir tedbir. Meselâ bütçenin masraf kıs- Bunın (50) milyondan (fazlasından yüzde on keserek bütçe açığını te- min etmek. İnhisarların esmek, değil mi idi? Dedi ve verginin pat- de da teşemilini istedi: P Mubayaa komisyonları Kaçakçılık — Birde meselesi var. Inşallah onun sırası da gelecektir. Muhterem bir (Ml masın da (25) olsun. Devletten ve hazineden ve nihayet para doldurmasına razı Hükâ- metten ricam şudur: Çola; çocuğumuzun pafakasından kesilen paraları muhtelirlere Krşılıklı alış veriş Son sözü Eskişehir meb'usu E- min. De aldı, İhtikâra temas ederek i kadar namuslu eleman bulacağı mı söliyerek ilâve etti: — Felâketten en mes'ut biz çıka. İktısat vekilinin nutku ANKARA, 28 (Telefonla) — Iktısat vekili Mustafa Şeref B. bugün Mecliste beynelmilel iktisadi şerait ve ahval içinde memleketimizin vaziyeti ve hü kümetin aldığı ve lüzumlu gör- düğü iktısadi ve mali tedbirler hakkında mühim beyanatta bu lunmuş ve ezcümle demiştir kiz İktisadi buhran in'ikâsları itiba- çok manzaralar göstermekte- iyat düşkünlüğü, mal bolluğu, Satış azlığı, İş noksanı ve İşsisliğin günden güne artması, iktrsadi buh- ranın beli başlı © tezahürlerini j de eder, Meamafih son aylarda ik- tısad! buhran maji sahaya da intiksl ederek para üzerinde de tesirini göstermeğe ve para itibarile en sağ- İam addolunan memleketleri de sar- sıntıya uğratmıştır. Bugünkü iktr- sadi buhranın bundan evvelki ikti- sadi bubranlara nazaran kendisine mahsus bir hususiyeti var. O'da bu bukramda iraf mahsu- Jât fiyatının da düşmüş olması ve miktar itibarile böyük bir bolluk göstermiş olmasıdır. İşte iktisadi buhranın bizi müstarip eden birin- ci ebemmiyetli tezahürü buradadır. Tediye bilâncosu izim memleketimizde uzun müd liye blünçosu' açıkla idare edilmiş olduğu için memleketimiz. de menkül kıymetlerin nekadar ek- silmiş olduğunu Bepiniz takdir bu- yurursunuz. Hatta devlet demiryo)- Jarı ve milli Bankalarımız. üç beş zil derler. Eskiden bilhassa Sivastopol harbinden itibaren başlıyan blânço açığını ödemek için milli sermaye akıp gitmiş bulunuyor. Şüpheiz hü kemet müteyakkız davranıyor ve fırsat buldukça esasir tedbirler alı- yordu. Zaten bir memleket için mu- vaseneli bir iktisat, ahlik ve mane- viyat en mühim bir hazinedir. Her hükümetin ilk vazifesi iktisadi mu- vazemeyi tesis etmek, ahlâk ve ma- meviyat kuvvetini muhafaza etmek- tir, Cümhuriyet hükümeti debu hususta iktisadi vaziyete müteyak- kız olarak bakmakta iken 1931 s6- Desinin dokuz aylık ithalât ve ihra- €st bilânçosunu hakikaten endişe edilecek bir vaziyette buldu. 930 senesinin dokuz aylık idhalâtı 105 milyon tutarken bune karşı 1931 semesinin 9 aylık ithalâtı 100 milyon gösteriyor ki aradaki fark yüzde dört-beş arasında bir tenez xül ifade eder. 930 senesinin 9 ayın- da 100 milyona yakın ihracata kar- şı 931 senesinin ayni ayları 2 mi- İyon ihracat gösteriyordu. Yani ihracatta yüzde 17-18 nisbetinde bir tenezzül gösteriyoruz. Bu böyle ba- li üzerine bırakıldığı takdirde sene mihayetine kadar bu tenezzülün da- ha ziyade artacağı şüphesizdi. Di- ğer taraftan gerek nafin işleri ge- rek milli müdafaa işleri için maliye vekâleti harice karşı 15 milyona ya- kın döviz tediyesi teakküdü altın da bulunuyordu. Bu hal gelecek se- De için daha ziyade artacak vaziyet gösteriyordu. Çünkü — gelecek sene plânçosuna dahil alacak (bir kısım eşyamızın fiyatr daha çok düşmüş Bulunacaktı. Diğer taraftan hemen her memlekette buhran münasebe tile ithalitın azaltılması ve ibra can çoğahılması için tedbirler #- hınmıştı. Biz bunlara karşı mükabil tedbir almaksızın duracak olursak şüphesiz diğer memleketler ithalâ- nın azaltılması tedbirleri bizim onlara olan ithalitımızın azaltılma- sım icap ettirecek, onların ihracatı teşvik etmeleri de memleketimizin ithalâtın artıracaktır. Bu suretle gerek fiili sebepler, ge rek diğer devletlerin ittihaz etmiş alduğu tedbirler devletin esaslı bir surette iktisadi Bayata müdahale- sini İâzım ve saruri kıldı. Ve bu müdahalede ilk hedef olmak üzere de tediyat blânçomuzun tevazünü- DÜ esas tuttu. Tedbirler Büyük Meclis huzurunda geçen kanunlarla malâmu âliniz olduğu üzere bir kısım (tedbirler alınmış olduğu gibi bundan böyle de esaslı bir takım tedbirler derpiş ediyoruz. Ve bunlar peyderpey Meclisi iliye takdim edilecektir. Bunun için vaktile geçen fevka- iâde içtima devresinde meclisi dli- nin hükümete vermiş olduğu salâ. hiyete istinaden bir kararname meş- rettik. O kararnamede başlıca üç tedbir düşündük; bu (tedbirlerin tatbiki dihetleri İçin ber tecrübe- den çıkan neticeyi kaydederek ni- hayet ikmal etmek cihetimi iltizam ettik, Bu suretle ithalât miktarını indirip, ihzacatımızla tevazününü temine çalışmaktır. İkinci bir ted- bir malüm olduğu üzere bütçede devlete zit hususlarda mübayaat i- gin bir çok tahsisat konmuştur. İ- darei hususiye — bütçelerinde yani vilâyet ve belediyelere ait bir | ta. kım mübayast yekmu da vardır. Diğer amme müesseseleri ve İmti- yazlı bir takım müesseselerin © ha- riçten yaptığı mübayast vardır. Bunların hepsi herhalde 25-30 mi- Jyonu geçecek bir miktardadır. Bunların alınmasında memleket da- hilinen, memleket mahsulâtından muadil krymette bir miktar o c- syayı satanlar tarafından mübayas- Sını şart koymaktır. Bu da temamen tatbik olunduğu takdirde ihracatı. muzı takviye edecek bir tedbir ola- rak neticesini gösterecektir. Üçüncü Bir tedbir olmak üzere de şimdiye kadar ticaret mükavele- $i yapmamış olduğumuz devletlerle ticsrer blânçosu açık olanlarda ti- geret muahedesi yaptığımızda bu mnahedelere bir kompanasyon lis. tesi ilhakını istemektir. Bu arzetti- im üç tedbir tediye blinçomuzun herhalde açığını kapatmak maksa- dile idsre edileceği için onu kapa- mağa hizmet edecektir. Bunun neticesinde / içinde bulun- duğumuz büyük buhranden, çok sarsımtılı ve ağırlık halinde insanlık Brerine çökmüş olen buhrandan en 4x bir zararla çikabileceğimizi tah- min ediyoruz. Bu tedbirleri hükü- met kendisine verilen salâhiyete bi- sen almış olduğu için huzurunuz. da arzettim. Bu hususta vaki olacak mütaleatınızı dinlemek istiyoruz.” Maliye vekilinin nutku Bundan sonra Maliye Vekili Mas- tafa Abdulhalik Bey mali tedbirlere dnir izahat vermiş ve ezcümle de miştir ki Bütçe kabul buyurulduğu zaman . Tira Kekik blm mel ini tahsilitmdan gördük. ettiğimiz zamanda görüldü ki tah- min ettiğimiz miktar tahsil edileme- miştir, Bu ilk dört ayda aldığımız varidat 58 milyon liradan ibarettir. Bunu diğer evvelki © senelerin her dört ayından aldığımız mebaliğ ile mukayese ettik her senenin bu dört golığımn üçle darkmndan bazal ge. len yekünun sene edilemediğini tekir” ette. Yaptığımız. mukayese 1930, 929, 928, 927 senelerine aittir. rakamlarını arzedece- Him, 1927 senesinin ilk dört aymda 66 milyon 784 bin kirs, 828 senesi- nin ilk dört ayında 72 milyon 989 bin lira, 929 senesinin ilk dört ayrn- da 78 milyon 808 bin lira, 1930 se- metinin ilk dört ayında 6İ 137 bin lira, bulunduğumuz senenin ilk dört ayında 58 milyon 126 bin ira tahsil ettik. Zaten bütçemizi ya- parken en fena seneyi alarak ona gö re tahminatta bulunmuş idik. Bura. da da o esasa nazaran © müzakeresi etmişti. İlik dört ayların üçle basık dar. bından hâsıl olan neticeyi hiç bir se- ne tutmadık yani her sene tünde aldığımız tahsilât daima bunun dumunda kaldı. 927 de ilk dört aya 200, olmak gelirken 197,576,000 lira oldu. 928 de ilk dört aya nazaran 218,968.000 lira olmak dört ayma nazaran tahsilâtrmızın ye künu 202 413600 ir ee gelirken 189 milyon lira ha ai ae neki bütçemizde 'tehmin ettiğimiz zle olasi. Beşi yle aldığımız netice dördüncü a; eti merkezden idare ediyor. Vilâyet. lerden sandık arığına muhtac olanla rina vardım ettik, Diğer taraftan vi- İyetlerden fazla tahsilâtr olanların da parasını merkeze alıyoruz. Dört ig bulduğumuz netice şu- dur: Biz dört ayda merkeze 48,063, da vilâyetlerden.4,109,900 lira para tahsil ettik ve yine dört ay zarfında yiliyetlere 4,837 milyon fira gönder dik. Beşinci ayda diğerleri | synen durduğu halde vilâyctlere yaptığı mız maavenet çok fazla oldu. Teş- Finisamide vilây etlerden 321.000 lira para aldığımız halde vilâyetlere san dik açığı olmak üzere 1,562,000 lira gönderdik. Vilâyetlerden muhtaç 0- İlanlarına gönderdiğimiz para gittik. se tezayüt ediyor, Her sene aksi idi. Henüz sene içinde bulunuyoruz. Senenin yalnız altı ayi geçmiştir. Şimdiye kadar tediyatımızı kredi. İerle muntamazaman idare ettik, Fakat bundan sonra altı ay zarfın da kredilerimizle | idare etmek İm- kânını göremiyoruz. İkinci vaziyet te mavazenei tica- giye vaziyetidir. Bu da demin arka- daşımın izah ettiği veçhile aleyhi- mizdedir. İhracatımız. ithalâtımıza Bazaran moksandır. Buda harice vereceğimiz para hariçten celbede- ceğimiz paradan (daha farfadır. O halde dahilde fazla para bulundur- malıyız, ki hariçten gelen emi para verebilelim. Bunun Bariz bir misali de bizim kambiyo musmele- mizdir, Geçen sene bugünkü günde ihracutrmızdan dolayi elimizde art- mış 1.030.000 İngiliz İirası vardr. Bugün buna karşı kırk beş milyon (o frangımız vardır. Evvelce kabul ettiğimiz kanım mücibince ihtiyat evrâkı raktiyesin den satın alınıp İhracatın tenaküs ettiği zamanda umumi ihtiyacata sarfedilecektit. İki sene içindeki 705, | fark yüzde ikiden ziyadedir. Bütçede arrettiğim noksanların muayyen bazı cihetlerde göze pek açık olarak çarpıyor . Bütçemizde varidatı tahmin ederken şimendü- ferden üç milyon küsur bin lira bir fazlai varidat alacağımızı tahmin etmiştik, Şimendüfer daha çok iş- Hiyeçektir demiştik. Hakikatte şimendüfer daha çok lemiştir. Fakat Diz e e alama- ki yatın İyon liradan ibaret kalrarştır. Akar hasılâtımız.arzettiğim gibi tarifenin asgari tarife -olması yü- zünden ancak geçen sepekinden 500 bim lira kadar fazla olmuştur. 990 da teşrinievvel nihayetine kadar al- dığımız 5.972.000 liraya mukabil bu sene 6.451.000 Jira kadar para | al- dık. Bizim en işlek aylarımız bun- lardır, 5 ay zarfında hiç olmazsa bir buçuk milyon fira para alacak- tk almadık. Diğer varidatrmızda ettiğimiz vergilerde bile noksan tahsilâtmmez vardır . O halde sene aihayetine kadar masrafımızı idare için başka tedbirler almak sarure- tinde kaldık. İktisadi vaziyetin bi- zi ithalâtı tahdit mecburiyetine i- Sal eder neticesi ayni samanda va” ridatın hir kat daba tenezzülünü mücip olacaktır. İtkalâtın tahdidinden doğrudan doğruya gümrük variderrmiz 2 cak ve Bundan da varidatı umumi- yemiz tenaküs (edecek demektir. Gümrük varidatı tenakus edecektir. Varidatı umumiyemizi de bu tena- kusta korumak İçin ayrı varidat i- kame etmek icap eöecektir. Bunun için bir çok çareler düşündük acil olmak üzere meclisi aliye bir ted- bir takdim ettik. Yarın veya obir gün müzakere edile. İlk dü- şündüğümüz çare bilâ istisna maaş ücret ve yevmiye ile müstahden o Janların “aldıkları Ücret maaş ve yevmiye her De olursa olsun silmiş oldukları miktar üzerinden bir kr sım vergi almaktır. Kanun arzetti- Him gibi heyeti celileye takdim e 'dilmiştir. Bundan sene nihayetine kadar dört beş milyon liralık bir veridat temin edilecektir. Diğer kr- sımların da bazı Jüzumsuz masraf. Jarımızdan kısar tasarr0f edeceğiz. Gelecek sene bütçesinde bu fark kendisini çok gösterecektir. O 2a- man masraflarımızın hayati olmu yanlarından fedakârlık etmek ve onları ı kısmak mecburiyetinde ka- Jacağız. Başka suretle meclisi aliye bu teşkilât esasiye kanununun 9$ inci maddesi mücibince şubatta tak dim edilecek olan bütçeyi müteva- sin olarak tekdim etmeğe imkân yoktur. Binsenaleyh gelecek seneki büt- gemizi yaparken: mütevazin bir bütçe takdim etmek için hayati ol- miyan bütün masrafları kısarak büt geyi şubatta mütevazin olarak tak- dim etmeğe çalışacağız. Fakat bu senö nihayetine kadar olan masraf- larımızı korumak için arzettiğim &ibi ilk tedbir olmak Üzere bir ka- nun lâyihası takdim ettik, Kanun .—. dairesinde müzakere edilecek- ir. Arkadaşlarım vaziyet hakkı, sahat isterlerse yine rakamlı maden cevap vermeğe hazırım.” —— ee ——— Zelzele NAZİLLİ (Milliyet) — Bu güce sabaha karşi üç saniye kaz dar #üren hafif bir zelzele ol- muştur, Belediyede istifalar NAZİLLİ (Milliyet) — Be lediyede bazı istifalar başlamış tır, belediye meclisinin değiş- mesi ihtimalleri mevcattur. Lya de Putti'nin Ölümü Artist bir paket iğne yu- #rak intihar etmiş yeni kabul Arkadaşını öldüren darülfünunlu dürmüş olan Ni İsmail ei ir Bati bara mnhkmmasince tez sene hapis cezasma mahküm edil Maile İİ e Fall baban dan eli iin Masur hükümeti © zaman Birmanya asilerinin reisi idama mahküm oldu ya ve gerek Hindistan Valileri tara" fından tastik edildiği için Sayanss ayın 28 inde asılacaktır. M. Grandi Amerikadan ayrıldı NEVYORK, —M Grandi dün rey lim