30 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

30 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

NUSHASI URFA 29 (Telgrafla başmhar. yi ny tabir. Böyle Woritesi değil, hususi maksatlar ta- kip eden bazı haris eşbasın keyfi ve arzasu hülimdir. Herkesin bildiği gibi hudutların iyeti başlıca öç cephde mütalen YASI EMNİYET. Siyasi İmniyet suretle ifade olunabilir. devlet komşu © memleketlerde lendi aleyhinde hafi ve siyasi teşek- in faaliyetinden suikastlarından Her, hem de ayni vasıta ve silâhlarla ukabeleyi celbeder, Hududun iki rafında tahrikütçı unsurların faali- etine göz yummak, hiç beklenilme- tik bir günde yeni harp maceraları. yol açar. Halbuki milletler mut- olarak sulh istiyorlar, 3 —İKTISADI EMNİYET. Bu yorum. Her ii tar ba mada ler iki tarı u Kiribirine zarar verecek hareketler. ten çekinmek mecburiyetindedirler. Meselâ bir hülümet göz göre göre, nun zararına olarak kaçak- ılığı himaye eder, onların namuskâ "ne olmayan faaliyetlerine mâni ol- Sazsa, bile bile komşusunun cirniye ini tehdit ediyor, * demektir. Bun- lan başka . gümrük © muahedeleri İ in müşterek taahhütlerini i- de eden ahkâmdan ibarettir. Ka- kçılığa müsamahalı davranmak bu Sahhütleri hiçe indirir. Umutmama- İki, bir, devletin komşusuna karşı akip ettiği böyle bir ihmal ve mü- amaha politikası ona musellâh teca- üzler kadar zararlı ve vahim neti- ler verebilir. İşte günlerden beri | Türkiye - İariye hududu üzerinde bullunuyo- um. Bir taraftan iki komşu devletin Vadut emniyeti noktai nazarından Niribirine karşı olan bu vazife ve mü- #ellefiyetlerini düşünüyorum. Diğer raftan da bu hudut üzerinde cere "ân eden hâdiseleri, faciaları acı #- İ düşünüyor ve kendi kendime s0- yorum: Acaba komşusuna karşı bu- üne kadar samimi ve dü- Üst bir politika (takip eden 'kiyeye, Suriye hükümeti, aha doğrusu bu memleketin Handater otoritesi olan Fran- 8 ne vakit aynı dürüsti ve sa- Nimiyet dairesinde iyi komşu- Uk etmeğe ve siyasi ve iktı- #di emniyetini tehdit eden Ahrikâta mâni olmağa karar Erecek? Sürt Meb'usu MAHMUT —— Nasıl para Kazandınız? Yeni anketimiz Bugür başladı. İkinci sahifede okusun». ——— ! | | PAZARTESİ 30 TEŞRİNİSANİ 1931 6 ncı sene, No. 2085 emek açıdır, fa-| Ürimi kanaat ça ki, Türkiye - İl 5 KURUŞTUR Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT 3 ve intaç Mali ve is, İ İsmet Ps. 4 edece iktisadi kereler cereyan etti Sırrı B. kaçakçılığa karşı istiklâl mahkemelerinin tesisini, Rüştü B. (Bursa) da, yerli malı aleyhinde bulunan dükkâncıların dükkânları önünde asılmasını istedi. Ismet Paşanın Teşekkürü ANKARA, 29( Telefonla) — Büyük Millet Meclisi on- " İ'da Refet Beyin riyasetinde top landı, İsmet Paşa celsenin orta larına doğru içtimaa dahil oldu ve bükümet koltuklarında yer aldı. Bugün celsede ilk sözü Turgut Bey (Manisa) aldı. Bey nelmilel iktısat âlemindeki buh randan bahsetti, Avrupa cemi- yetinin maruz kaldığı tehlike- İeri anlattı: “Bizim ne istisma- rını kaybedeceğimiz ülkeleri- miz, ne de müşterisini kaybede cek büyük sanayimiz var.,, de- Turgut (Manisa), Remzi ( Beyler di ve Türk milletinin son beş altı sene içinde meydana getir diği büyük imar faaliyetini izah ve tahlil etti. İstanbul - İzmir Kontenjan listesinde İstanbu lan fazla düşünüldüğüne, İzmi re mübtaç olduğu bazı eşyanın verilmediğine işaret etti. Muh- tekirlere nakli kelâm ederek: — Onlar emin olsunlar, ki dedi, bu iktisadi cidalin beheme hal muvaffak olması için bükü met ve meclis müştereken şid- detli tedbirler alacaktır. Sırrı beyin teklifi İzmit meb'usu Sırrı Bey, ih- İki serbest meb'us Suat (Kastamo- Bİ), Sırrı (Kocaeli) Beyler tikâr ve kaçakçılık meselesinde tevakkuf etti. Bunlara karşı cez ri bir tedbir olarak İstiklâl mah kemelerinin tesisini teklif etti, “Aksi takdirde buhran zengin- leri o türeyecektir. o Bunların (Devamı $ inci sahifede) - z F el Yeniden ne gibi tedbirler alınacak? Vekiller Söz Verdiler.. Kaçakçılık ve ihtikâra karşı şiddetli ahkâm vazolunacak Gümrük tarife kanununda tadilât yapılacak, anirepo işi tüccar lehine halledilecektir. ANKARA, 29 (Telefon- la) — Bu sabah onda top- lanan Büyük Millet Mecli- inin içtima arada beş da- kikalık bir celse tatili ile sa- t on dört buçuğa kadar de- am etmiştir. Tam bir vu- ruh ve samimiyet havası i- inde cereyan “eden dünkü e bu sabahki o müzakerat memleketin iktisadi ve ma- li vaziyetile hükümetin dığı ve alacağı tedbirler hak kında umumi efkârı tenvir ve tatmin edecek mahiyet- edir, Dünkü ve bugünkü in ikatlarda söz alan bir çok hatipler gördüklerini, duy- (Devamı 5 inci sahifede) Bavveki, maliye Vekili ile görüşüyor. EKA, Es e — İMMUN n Bulgar başvekili yarın şehrimize geliyor M. Muşanof yarın akşam trenile doğru Ankaraya gidecektir Başvekil İşmet Paşa Hazret lerinin davetleri üzerine Anke rayı ziyaret edecek olan Bulgar Başvekili M. Muchanoff yarın İ şehrimizi teşrif ve akşam 7,30 pr ze gelmiş bulunan Sofya sefiri- miz Tevfik Kâmil Bey bir mu- barririmize şu beyanatta bulun muştur: — Sofyadan çıkacağım vakit Başvekil M. Muchanoff'u ziya ret ettim. Başvekil bana aynen şu beyanatta bulundu: “Türki- ye Hariciye vekili Tevfik Rüş- tü Bey geçen sene Sofyayı teş- rif etmişlerdi. Selefim M. Buro fun iadei ziyaret etmesi Bulgar intihabatının sonuna talik olun müuştu. İntihabat (neticesinde yerine blok geldi ve Başveküle id. Huşanof ti ben deruhte ettim. Şimdi be nim ziyaret etmem tabii: z (Devamı $ inci sahifede) Meclis bu sabah tekrar toplanacak, yeni vergiyi müzakere ktir. Kaçakçılık ve ihtikârin önüne geçilecek tedbirier e Mecliste dün de hararetli müza- (arazi Mühim bir Teşebbüs işletmek için Ziraat bankası milyon liralık tahvilât ihraç edecek ANKARA, 29 (A.A.) — Türkiye Ziraat Bankası heyeti umumiyesi bu gün sanat 15 te Banka umumi merke zinde toplanmıştır. İçtimaa Büyük altı Ziraat Bankâsi Heh'eti Umumiye İçe. mama riyaset eden Közm Pş. Hz. Millet Meclisi Reisi Kâzım Paşa ri- yaset buyurmuşlardır. o Bankanın 1930 blümçosu kabul ve tasdik edil miş ve idare meclisi azaları ibra olun muştur. İstifa eden Veli Beyin yeri- no idare meclisi azalığına eski Bur- sa meb'usu Ahmet o Münir Bey ve 1932 senesi mürakıpliklerine de eski mürakip İskender Bey tekrar ve C. . F. Başkâtibi Ziya ve yedek müra kiplillere Çubukçu zade Arif Şükrü Beyler intihap olunmuşlardır. Arazi sahiplerinin ellerinde bugün iratsız ve kıymetsiz bir mevcut gibi duran ve işletilmemeleri yüzünden de ayrı ca memleket iktısadiyatı hesabıma a- kim membalar olarak kaydedilmeleri lâzım gelen araziyi hareketli kıymet ler haline getirecek ve aynı zamanda bu akim membaları işletip gerek fer di, gerek milli hesaba bir gelir teş- kil eden faal membalar haline getir. mek için Ziraat Bankasının kendi im zasmı havi ve hükümetin halk için itimat bahşolacak — her hangi bir a- (Devamı $ inci sahilede) Maaş Kaldı! Teahhurun bir hafta devam etmesi muhtemel Eytam, eramil ve mütekaidi- nin üçer aylık maaşlarmın 1 kâ | ; nunuevvel salı günü tediye e- dilmesi mukarrerdi. Fakat ik- tısadı koruma kanunu ye- i nunu mucibin- edilen mütekai- dine de şamil bulunmaktadır. Bu itibarla bordrolar üzerinde tadilât yapılacağından tevziat icrası 3 kânunuevele kalmıştır. Ücretli memurların teşrinisani ücretleri bugün verilecektir. Umumü maaşın verilmesinin de bir hafta kadar teahhur etme hükümetine alk arasında ittifakla itimat kararı verdi Ankaraya iye sekiz milyon Cümhuriyet Merkez Banka- sına devredilen devlete ait pa- ralar dün Ankaraya gönderil- mek üzere yola çıkarılmıştır. Şirketi Hayriyenin , 26 No: yaba vapuru dün Ankaraya gi- decek olan paraları Sirkeciden Haydarpaşaya nakle tahsis edil mişti, Daha sabahtan. itibaren Düyunu umumiyede, Osmanlı bankasında bulunan evrakı nak diye ile Ziraat bankasında hıf- zedilen külçe altınların hususi kamyonlarla Sirkecide vapur iskelesinde duran vaj nakledilmesine | başlı Her kamyonda ik) run bulunduğu iskele ve vapu- run içi polis ve jandarma kuv- vetlerile muhafaza . altına alım- muştı. Saat 12 ye kadar sandık larla kâğıtparalar,fıçılarla altın külçe vapura nakledildi. Bu na- kil esnasında bizzat Maliye tef tiş heyeti reisi Adil Bey ve alâ kadar memurlar nezaret etmiş- lerdir, Nakliyatı deruhte eden Anadolu nakliyat şirketi tam bir ihtimamla nakliyatı yapmış tı. Maamafih sigorta muamele- sinin ikmal edilmemesinden do layı vapurun hareketi biraz te- ahbur etmiştir. Saat 15 te va- pur alâkadarları da hâmil ola- rak Sirkeciden hareket etmiş- tir. Milli İkusat ve Tasarruf ce- miyeti dün H. Fırkası merke- zinde vali ve belediye reisi Mu- si muhtemeldir. Tasarruf haftası 72 Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ıslar Kâğrt paralar sandıklar içinde Haydarpaşaya nakledilmek üzere vapura yerleştiriliyorlar. Kâğıt para ve altınlar gönderildi Altın ve kâğıt paraların kıymeti küsur liradır Altılar hamallar tarafından kam. yona yerleştiriliyorlar. Haydarpaşada paralar derhal vagonlara nakledilmiştir. Dün Ankaraya gönderilen paralar 1,500,000 lirası kâğıt para ve 7 milyon küsur liralık altın kül çedir. Kânunuevvelde başlıyor hiddin Beyin riyasetinde son ve umumi içtimamı akdetmiş- (Devam $ inci sahifede) RR GE