30 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

am Başvekil Ismet Pş. dün . mecliste ittifakla itimat reyi aldı. AKŞAM Kaçakçılık ve ihtikârın önüne geçmek için mü- essir tedbirler alınıyor. Sene 14 — No: 4720 — Fiatı her yerde: 5 kuruş PAZARTESİ — 30 Teşrinisani 1931 Telefonlar; Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Millet Meclisi müzakeratı Meclis dün 247 reyle hükümete itimat etti Mebuslar, kaçakçılığa ve ihtikâra karşı şiddetli tedbirler alınmasını istediler Ankara 29 (Hususi ) — Millet meclisi, iktisadi vaziyetin tetkiki için dün sabah saat onda topla- narak müzakerelerine devam etti. Müzakere ikiye kadar sürdü. Bir çok mebuslar söz aldılar. Vekil- ler cevap verdiler, (nihayette hü- kümete 247 reyle itimat beyan edildi. Ilk söz alap, İzmir mebusu Turgut bey, ithalâtın tahdidini muvafık buluyor, tatbikata dikkat edilmesini istiyordu. Sırrı bey (Kocaeli)de tatbikatta muvaffakıyet olup olmadığı mes- elesini ileri sürerek. “Bu bahiste kalbinin biraz inlediğini,, konten- jan listelerinde isabet gösterilme- diğini söyledi. Mustakil mebus, bundan sonra ibtikâra nakli kelâm etti. “Tedbir alınak lâzımdır!,, dedi İşi böyle bırakırsak kaçakçılığa revaç vermiş oluruz. Ne yapmalı? Mustakil “anlatıyor: “Mevcut kanunların kâfi gelme- mebus | Dün mecliste hükümeti mütte- | fikan itimat reyi alan Başvekil Ismet Paşa diği, kaçakçılığın senelerdenberi halâ mevcut olmasile sabittir. Mazhar Müfit beyin dün söylediği gibi bu bahiste millete ait parayı ( Devamı ikinci sahifede ) Hayırlı bir teşebbüs Ziraat bankası köylünün arazi işletmesi için tahvilât çıkaracak Ankara 29 (A.A ) — Türkiye Ziraat bankası heyeti umumiyesi bugün saat 15 te banka umumi merkezinde toplanmıştır. İçtimaa Büyük Millet Meclisi reisi Kâzım Paşa riyaset buyurmuşlardır. Ban- kanın 1930 blânçoso kabul ve tasdik edilmiş ve idare meclisi azaları ibra olunmuştur. Istifa eden Veli beyin yerine idare meclisi âzalığına eski Bursa meb'usu Ahmet Münir bey ve 1932 senesi mürakıpliklerine de eski mürakıp Iskender bey tek- rar ve C. H. F. Başkâtibi Ziya ve yedek mürakıbliklere Çubukçu zade Arif Şükrü beyler inti- hap olunmuşlardır. Arazi sahip- lerinin. ellerinde (bugün iratsız ve ( Devamı ikinci sahifede ) umumiyeden alınarak trenine yükletilmiştir. zösteriyor. araba Resim, vapuruna paraların naklinden İM A1 Lİ AE Cumhuriyet Merkez Bankasına devredilen devlete ait paralar dün Ankaraya gönderilmiştir. Paralar zabıta ve jandarma kuvvetlerinin nezareti altında Osmanlı bankasından, Ziraat bankasından, Düyunu- Haydarpaşa intibaı bindirilmiş, iki MİLAN Kaçakçılık istiklâl mahkeme- leri teşkili istendi Ankara 30 (Hususi) — Meclisin bu içtima: derin bir samimiyet havası içinde cereyan etti. Söz alan bir çok hatipler kaçakçılık ve ihtikâra karşı şiddetli tedbir- ler ittihazını istediler. Sırrı bey ( Kocaeli), kaçakçılık için İstiklâl mahkemelerinin ihda- sını istedi. Rüştü bey (Bursa) yerli malı aleyhinde bulunan dükkâncr- ların, dükkânları önünde asılması lüzumuna işaret etti. Istanbul mebusu Vasıf bey gümrük tarife- lerinin yüksekliği karşısında mem- leketimizde şubeler ve lâboratu- varlar açan lüks eşya imalâthane- lerinin milli paramızın harice gitmesine (sebebiyet (o verdiğini söyledi. Hükümet namına bu mütaleâ- | lara Iktisat ve Maliye vekilleri cevaplarını verdiler ve söz ver- diler: | 1 — Tetkikat neticesinde lü- zumu anlaşılırsa hükümet meclise ihtikâr için bir kanun lâyihası getirecektir. 2 — Kaçakçılık şiddetli tedbir- lerle takip olunacak. 3 — Transit eşyasının memle- ketimizde kalmayıp mahalli mak- suduna gitmesini temin için ahkâmı mubtevi bir lâyiha tanzim olunacak. 4 — Antrepo işi bu fevkalâde vaziyet nazarı dikkate alınarak tüccar lehine halledilecek. 5 — Hakiki varidat rakkamla- rına müstenit bir bütçe hazırlana- cak, müvazene behemehal temin olunacak. 6— Gümrük tarife kanununda lüzumlu tadilât yapılacak. 7— Yeni kontenjan listesi ve gümrüklere taksimatı, şikâyetler nazarı dikkate alınarak tanzim edilecek. Vekillerin bu kat'i ifadeleri Ismet Pş. hükümetine ittifakla ve sürekli alkışlarla verilen iti- Yeni telakkiler yeni teşkilât ister Devletin iktisadi işlere müda- | halesi iyidir. Hattâ zaruridir. Bir şartla : Hükümet teşkilâtı içinde ikti- sadi meseleleri tedvir edecek olan iatisadi cihaz, vazifesini göretek kabiliyette olmalıdır. |. Devletin, iktisadi işlere karış- i ması, son asırda vücut bulmuş, yepyeni bir sistemdir. Devletin idari teşkilâtı ise, geçen asırlardan kalma, en eski sistemlere göre kurulmuştur. Bu yeni sistem, o eski ve paslı | makine ile nasıl yürür? Meselenin en nazik noktası İ öndur. Yeni devlet telakkileri, yeni tatbikat cihazları ister. Yoksa, işlerimiz karma karışık, eskisin- den fena olur. Karyola ve köprü Bir gazetede okuduk “ Sehrimizdeki 6 karyola fab- rikası birleşerek Gazi köprüsünün inşasına talip olmaya karar vermişlerdir. ,, Çok tuhaf! Gülmek mi lâzım, ağlamak mı? Hangi asırda yaşıyoruz. Halâ, ilim nedir, ihtisas nedir, dir. öĞE 2 Kıbrısta son vaziyet Şehirde ü Lefkoşa, teşrinisani ( Hususi muhabirimizden) — Geçen Pa- zartesi günü, adliye binasının önünde (o meydanlıkta ingiltere hükümetinin bazı emirnamaleri merasimle okunmuştur. Bu o emirnameler (mucibince, Kıbrısta kanunu esasinin lâğv- edildiği ve kanun neşretmek hakkının vali'i umumiye verildiği beyan ediliyordu. Bu emirnameler okunmazdan €vvel Lefkoşada bulusan Ingiliz ve yerli zabıta kuvvetleri keyi toplanmışlardır. Emirnamelerin kı- raetinden sonra Lefkoşa valisi King İngiliz kıralile kıraliçesinin uzun seneler yaşaması için temen- niyatta bulundu ve bu temenniyatı da orada müçtemi bulunan asker- ler ile İngiliz memurları tekrar ettiler. Okunan Emirnameler, İngiliz kralının imzasını taşıyorlardı. Kral bu emirnamelerinde İngiliz valii umumisine Kıbrıs m — İnsanların iki ayaklı ik), YA eN temlekesini yaratılışındaki hikmeti Isyanda alâkası olanların mallarına vaziyet edildi rfi idare devam ediyor, geceleri sokağa çıkmak memnudur Lefkoşa hükümet meydanı idare hususunda salahiyeti vasia verdiğini beyan ediyor. Ingiltere (o hükümeti, Oo ısyanda medbaldar olmak töhmetile, Kıb- rıstan sürdüğü eşhasın mal ve mülklerine vaz'ıyet etmiş ve bun- ların idaresi için M. Ecikops na- mında bir İngilizi naip tayin etmiştir. Ingiliz naibi neşrettiği bir emirle menfilerden alacağı bulunanların kendisine müracaat ederek mat- luplarınm mikdar ve nevi ve bu alacağın neden ileri geldiğini bildirmeğe davet etmiştir.Surgüne gönderilenlerden alacaklı bulunan- lar, bunu evrak ve vesaikle ısbüta mecburdurlar. Buraya gelen vapurlara göre ingiliz vapurlarına bindirilen isyanın mürettip ve müşevvikleri Liver- pol şebrine vasıl olmuşlardır. Burada idarei örfiyenin tatbi- kine kemali şiddetle devam edil- mektedir. Geceleri (o sokaklarda ( Devamı dördün: sahifede ) şimdi. anlıyorum NAL LA