30 Kasım 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Kasım 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

m Ea YA KAT ARUS DARE EYE 30 Teşrinisani Akşam Sahife 3 e. AKŞAMDAN AKŞAMA ferin ! (PS) bey yanıldığını itiraf etti!l... Nihayecet!... Hele çok şükür!... Peyami Safa (— P S) bey, bir çok mugalatalı cümleler ortasında, hatasını düpedüz itiraf ediyor |... Halbuki, odaha iki gün evel, aynen şü satırları yazmıştı : Münir Nuröddin Beyin « Ey benim bahtı yârım ! » ğplâğını. dinledim... Hiç bir beytinde, kelimesinde yan- tışlık yoktur. Akşam muharririnin iddia ettiği gibi, «Gönlümün tahtı yarım» « 'Tahtı gönlümde yârim! » şeklinde tak: dim ve tehire uğramadı. Peyami “Safa (— P S) bey, benim son yazılarımda. verdiğim mukni izahat üzerine yukarıki iddiasının yanlışlığını itiraf mec- buriyetinde kalıyor. Gazetesinin dünkü nüshasında aynen şu cüm- leyi yapmak zaruretini duymuştur: Muhlis bey güfteyi tahrif etmiş ve benim kulağımda yanılmış . Aferin Peyami Safa (— P S) beye! (—P S) beyin bu itira- fından dolayı, hakkaniyet namına memnun olmamak mümkün de- ğildir. Şimdi, Muhlis Sabahaddin beyle Münir Nureddin beyin de onun gibi kusurların! itiraf etme- | leri beklenir. Onlar da hakka- niyetperver olsunlar, desinler ki: — Bizim bizzat yapıp çaldığı- mız plâk, meğer, (Vâ- Nü) nun işittiği gibi imiş. Biz kendi çalıp kendi teganni ettiğimiz yanlış şeyin farkında değil mişiz! Ağ- zımızdan çıkanı kulağımız duy- mamış. Nahak yere ona “ Gözlü- günü kulağına tak!,, diye taarruz etmişiz! O bize hücumunda haklı imiş. Meşhur halk türküsünün canım güftesini ve kafiyesini cidden berbat etmişiz! Musikiperveran efendilerimizden bu itirafı beklerim. Vay! Besteyi de mi bozuyorlar? Merhum Cemil beyin yegâne kadın talebesi ve Darülelhan'ın eski hocası olan bir Hanımefendi, bana şu mektubu göndermiştir. Aynen dercediyorum: Vâlâ Nüreddin bey efendi, Musiki münakaşasını takip edi- yorum. Alâkadar olduğum için, güfte tahrifi meselesi bana ondan daha mühim olan (beste tahrifi) faciasını hatırlattı. Münir Nureddin bey yalnız güfteyi değil besteyi de tahrif etmektedir. Şu güfte meselesini bir yana bırakınız. Daha evel, bestekâr ve Edip merhum Rahmi beyin nihavent makamından (Sü- züp süzüp de ey melek) şarkısını plâklara okurken (iç imdi, iç şarabını, ko bir yana bhicabını, aç imdi aç nikabını) kısmını niçin yazdığını ve sesine bir alafranga ahengi verip uzatarak niçin asıl şeklini tahrif ettiğini sormanızı rica ederim. Münir Nureddin bey henüz yeni bir okuyucudur. Rahmi bey gibi — Ben iktisatçı Bey... Petrol ihtikârı Bir şirket fiate 2 kuruş zam yaptı Gaz tacirleri petrol ticaretle- rinde ihtikâr olduğundan bahse- diyorlar. Ithalât listesinde, mem- leketimize bu ay 2500 ton petrol gireceğine dair kayt vardır. Bir kumpanya listedeki mıktarı kapat- mıştır. Gaz tacirlerinin ifadesine göre, fiatlerin kilo başında iki kuruş artmasına sebep olan bir gaz kumpanyasıdır. Bir gaz tacirinin verdiği malü- mata göre ortada fiatın artmasını mucip olacak bir şey yoktur. Listedeki (o miktar (o memleket ihtiyacını temin eder. Aynı za- manda Boğaziçi depolarında istok mal vardır. Fakat gaz piyasasına hâkim olan bir kumpanya fiatları arttırmıştır. Bu hususta alâkadar makama- tın nazarı dikkatini celbederiz. Belediye kooperatif yapacak Belediye memurları arasında bir istihlâk kooperatifi teşkil edile- cektir. Belediye reis muavini Hamit bey dün bu maksatla ticaret müdüriyetine gelmiş, koo- peratif işlerile alâkadar komiser- lerle görüşmüştür. Belediye me- murları kooperatif nizamnamesini tanzime başlamıştır. lar ve edip bir bestekârın eserini bozup da kendi kendi- sine (oObir çok münasebetsiz nağmeler ilâve etmekte ve o güzel şarkıyı berbat etmekte hiç hakkı yoktur. Bunu kendisinden sanat ve eslâfın eserlerine hürmet na- mına sormak lâzımdır. Bunu, icabında, şarkıyı Rahmi bayin bilhassa kendisinden geçen ve kendisinden yazan ve kendisile beraber çalanlar ve o mecliste her zaman bulunan bir çok mu- siki meraklıları ile isbat müm- kündür. Memleket yalnız (musiki şinas ) diye Münir beyi yetiştir- medi. Kendisine tavsiye ederiz: Kimsenin eserini bozmasın ! Bazı şarkıları sahibi eserden geçtiğimiz halde Münir bey okuduğu zaman katiyen tanıyamıyoruz. Bu hakıkat zaten can sıkarken açtığınız güfte münakaşası ondan daha mühim olan bu (beste) tahrifi derdini de ortaya atmaya vesile oldu. Icap ederse tahrif edilen Şarkının asıl notasını da yazar yollarım öfendim. o Artık, hayret içindeyim : — Yaaaa ?1... Ben sadö-güf- teleri berbat ediyorlar sanıyor- dum... Yoksa bestelerin de mi icabına bakıyorlar 2! Bu son nok- taya dair hüküm vermeği hakiki musikişinaslaslara ( Yani Peyami bey gibi arızilere değil, hakiki- lerine) bırakıyorum . olsam Amca | (Vâ - Na) .. Bütün yangın yerlerine buğ- day eker... | ŞEHİR HABERLERİ Uskumru bolluğu Fakat seyyar satıcılar ihtikâr yapıyorlar Bir kaç .günden beri uskumru bolluğu devam ediyor. Karadeniz- den gelen uskumru sürüleri Halice girmiştir. Dün Halik balıkçı ka- yıklarile dolmuştu. Balık bolluğu olduğu gibi balık ihtikârı da vardır. Uskumru fiat- leri Balıkhanede kilosu 11 kuruşa kadar satılmaktadır. Halbuki Balıkhane haricinde uskumru perakende olarak 30 kuruşa satılıyor. Balık satıcıları yüzde 50 deresinde ihtikâr yapı- yorlar. Belediyenin balık ihtikârile mü- cadele etmesi güç bir iş değildir. Uskumru ihracatı Romanya vapurile Romanyaya 2000 okka uskumru ihraç edik- miştir. Çanakkaleden gelen ha- berlere göre balık nakliyatına mahsus iki nakliye (vapuru, Çanakkaleden balık almaktadır. Aramak Bulmak Almak Satmak İçin Akşam'a bir küçük ilân koydurunuz, derhal alıcı ve satıcı bulursunuz. Çünkü AKŞAM Bütün Türkiye'de en fazla satılan gazetedir. “Ün zar a e gm Amca Bey'in Karikatür müsabakasına ait hal varakalarının kabul müddeti Bugün Saat 17 de bitiyor. Müsabakaya iştirak için ayrıca kupon yoktur. Verilecek hediyelerin taşra karilerimize de şümulü vardır. Gelen varakaların tasnifi bitince ne - tice ilân edilerek hediyeler verilecektir. AKŞAM ABONE ücretleri — © Türkiye Ecnebi Benek 1400 kuruş (© 2700 kuruş 6ArLIK 750 > 1450 > SArYLIK 400 » 80 >» map” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adrö3»tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göni k lâzımdır. Recep 19 — Kasım: 23-.. S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsi ME 1236 222 720 946 12 o ısı Va, 518 74 122 14/28 16,42 18,20 .. Eminönü, Balıkpazarı, Cabi | sokağı gibi göl ve nehirleri meb- zul yerlerde balık yetiştirir... Neme rae en Belediye borcu Hamiller haciz kararı almışlar 1913 senesinde Istanbul şeh- remanetinin yaptığı istikraz ha- milleri ile belediye © arasında henüz bir itilâf yapılmamıştır. Bu istikraz bâmillerinden bir kısmının Istanbul belediyesi aley- hine bir dava ( açtıkları ve haciz kararı aldıkları yazılmıştır. : Bu husustaki ilim henüz belediyeye tebliğ edilmemekle beraber vazi- yeti oOtenvir edecek o malümat gelmiştir. Belediye 1913 istikra- zıma ait faiz taksitlerini Boer Marşal bankasına tevdi etmekte idi. Bu banka belediye ile hâ- miller arasında mütevvassıt rölünü görmektedir. Haciz hükmünü alan hâmiller Pariste Sen mahkemesine mü- racaat ederek bankada bulunan 13 bin frank kadar bir para için haciz kararı almışlardır. Belediye, bu dava hakkında vekâlete rnalümat vermiştir. Bele- diye, bu kararı yerinde bulmuyor. Belediyenin noktai nazarına göre bu para hamiller emrine bankaya verilmiş, belediyenin elinden çık- mıştır. Mevduatın hepsi, hamillerin malik oldukları hisse nispetinde seyyanen taksim edilecektir. Bu para zaten hâmillerin na- mına tevdi edildiği için kendi paralarına haciz (koydurmaları lüzumsuz görülüyor. Bundan baş- ka sen mahkemesininde Istanbul belediyesi aleyhinde karar veril- mesi de mahkemenin salâhiyeti haricinde görülüyor. Belediyememurları Memuriyeti lâğvedilenlere tazminat verilecek Belediye memur ve müstah- demleri nizamnamesine yeni bir madde ilâve edilmiştir. Bu ma- ddeye göre memuriyetleri lâğve- dilip açıkta kalacak olanlara tazminat (verilecek, Bunlardan tekrar hizmete alınanlar olursa aldıkları tazminat, maaşlarından mahsup edilecektir. Kooperatifçilik konferansları Esnaf cemiyetleri omurakabe kalemi, cemiyetlerde; kooperatif teşkiline çalışıyor. Bu maksadı temin için cemi- yetlerde yerli şirketler komiseri Remzi Saha B. tarafından koope- ratif hakkında konferanslar verile- cektir. lik konferans ayakkabıcılar ce- miyetinde verilecektir. Et ucuzladı Balık fiatleri düşmesi et fiat- Yârna da tesir etmiştir. Asmaltı kasaplafinda et 45 kuruşa kadar satılmaktadır. .. Oğle yemeği yiyenlerden vergi alırım, bu suretle iktisadi buhrana çaresaz olurum! (sir çırpıda | Aradaki farklar Allah şu Nezihe Muhiddin ha- nıinın “her tuttuğu işi kolaylaştır- sın... Hani belediye ile Nezihe Muhiddin hanım da olmasa biz gazete o fakracıları hapı yutar, mevzusuzluktan ne yapacağımızı şaşırırdık..Bunun için Nezihe Mu- hiddin hanıma ben dua etmeyeyim de kimler etsin?. Allah şu Nezihe Muhiddin kulunun tuttuğu toprağı altın etsin.. Amin!, İşte Nezihe hanımın son çıkardığı kitap bana arkası arkasına iki mevzu çıkardı. Birincisini evvelki gün yazdım, bu yazımda eski Kadınlar birliği reisinin (o kitabının ilk babında dokuz kere: — Ne farkımız var? diye sor- duğunu yzmış ve erkek mahlükat ile cinsi lâtif arasındaki farklar- dan birini izah atmiştim. Dün bir kari mektubu aldım; deniliyor ki: “Bu fark bir tane mi, Çook aziz kari! Çoook! Sayayım mı? Kadınlar mis gibi istedikleri erkeğe yol sorabilirler. Halbuki biz erkek kullar içinde hangi babayiğit şöyle çıtır pıtır bir kü- çük han:ma yol sormak cesaretini gösterebiliriz ?.. Göstersek de şemsiyenin kafamıza inmiyeceğini kim temin eder?. Sonra bir hanım istediği yerde istediği erkekten sigarasını iste diği za- man yakabilir. Gelsin de en babacan erkek kahraman iste- diği kadından sigara yakmak teşebbüsü bi edebanesinde bulun- sun bakayım. Kezalik saat sor- makta kadınlara has bir imtiyaz, bir kapitülasyondur. Tramvay kondüktörleri bile ka- dınların ön tarafta ayrılan iki sıra iskemlesine oturan bir zavallı erkek vatandaşı bir kadin yolcu zuhurunda yel: yeperek yelken kürek yerirden kaldırıp ayağa . dikiyorlar. lllâ ve lâkin cinsi lâtif- ten bir yolcu erkeklere ait iskemlelerde - ellerinde babadan kalma tapu senetleri varmış gibi - seyahetlerinin sonuna kadar rahat rahat yan geliyorlar... Ve vagona giren erkek yolcu uzaktan kendi- sine ait bu iskemleye adeta me- serretle, bir nevi aşkla bakıyor.. Görüyorsunya aziz kari.. Nezihe hanımın aradığı farkları şuracığa yazacak olsam sütunlar kifayet etmez. Muhakkak ki eski kadın- lar birliği reisesi erkek olmuş olsaydı kendi hemcinslerinin bu zavallılığı karşısında erkek hu- kukunu muhafaza için bir “erkek- ler birliği,, yapar ve kendisi de reis olurdu. Şimdilik bir mevzu verdiği için Nezihe hanıma bol bol dua, Allah tuttuğu işi kolay- laştırsın. sanan Lokantalarda ucuzluk Şehrimizdeki ekseri lokantalar yemek fiatlerinde tenzilât yapmış- lardır. Sirkeci lokantalarında çor- balar 7 buçuk, sebzeli etler 10 kuruşa inmiştir. A. B. — Bu kadar zahmete ne lüzüm var mirim; memlekete moda gazetele- rinin girmesini yasak et kâfi!.