12 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

12 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

© ratlardan sonra, Varlidat ve kaçakçı işlerile meşgul olm üzere yeni ihdası düşünülüyor. bir vekâlet lık ak AKŞAM Gümrük tarifeleri, bazı tadilât yapılması tetkik ediliyor. için CUMARTESİ — 12 kânunuevvel 1931 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Sene 14 — No: 4732 — Fiatı her yerde: 5 kuruş Edirnede bütün nehirler taştı “Alman milletinin beklediği adam Bir adam bekliyorlardı. O adam çıktı. Bütün gözler, Avrupanın ortasında için için kaynayan bir volkan gibi korkunç gürültüler çıkaran Almanyaya döndü. Iztırap çeken büyük milletler, ekseriya böyle insanlar doğurur. Alman milletinin senelerden beri katlan- dığı, tahammülfesa acılar, artık bıçağın kemiğe dayandıgını dünyaya haykıracak sert ve cüretkâr bir mümessil buldu. Bu adam, öyle görünüyor ki - şimdilik - Ado/f Hitler dir. Aslen Avusturyalı fakir bir boya sanat'kârı olan Hitler, umumi harpte alman ordusunda harp ettikten sonra, vaziyetten memnun olmıyan ounsurları (toplayarak, “milli - sosyalist ,, namı altında bir fırka teşkil etti, ve bu fırkanın mebusları yedi sene evel Reichstaga girdiler. O zaman 14 kişi idiler. 1928 intihabında on kişiye düştüler, Fakat geçen seneki intihabata yedi milyona yakın reyl 107 mebus kazandılar. Bu suretle, Hitlerin milli sosyalist fırkası, 143 mebusa malik olan sosyal demok- Reichstagın en büyük ekseriyetine sahiptir. Fakat Hitler, meclisde değil, memleket dahilinde son günlerde vüyük o tabrikâta başladı. Pek yakın bir zamanda iş başına geçeceğini, bugün bile hükümeti düşürmek kudretinde olduğunu, fakat daha münasip bir zamana intizar ettiğini açıkça söylüyor. Şayanı dikkat olan nokta, bir fırkanın iş başında bulunan hükü- metle mücadelesi değildir. Böyle mücadelelere, çok fırkalı parla- mento memleketlerinin hepsinde tesadüf edilebilir. Almanyada, dünya efkârı umu- miyesinin merakla ve endişe ile takip ettikleri hadise, Hitler ve arkadaşlarının, halk tabakası, Tasarruf haftası Radyoda konferanslar verilecek, monoloğlar söylenecek Bu gün tasarruf haftası başlı- yor. Bu münasebetle radyoda konferanslar verilecek, monoloğ- lar söylenecek, mekteplerde tale- beye iktisat ve tasarruf ile yerli mallara rağbet edilmesi hakkında telkinatta bulunulacak ve talebe arasında tasarruf mevzuuna dair müsabakalar yapılacaktır. Bundan ( Devamı ikinci sahifede ) Modası geçmiş şeyler Müstakil mebus Halil bey, bütün mebuslar gibi, vatanını sever, samimidir, hayrıhahtır. Müstakil olmasına rağmen, bu hükümete ve bu Devlete çok merbut, Devletin başında bulunan büyük insanlara karşı derin bir hürmet ve itimat hissile müte- hassistir. Fakat Halil bey , eski fırkası- nın zihniyetine de çok merbut kalmıştır. Son verdiği iktisadi tekliflerde, kendisine hâkim olan zihniyet, İttihat ve Terakkinin harbi umumi iktisadiyatının ta kandisidir / Memlekete kahve ve çay sok- mamak gibi küçük tedbirle bu işler düzelmez. Dert daha bü- yüktür. Hükümetin aldığı ted- birler, bu büyük derdin tam devasıdır. Halil bey, iktisadi işlere Devletin hiç karışmamasına, bu işlerin tamamen ferdi teşebbüslere bırakılmasına taraftar ... Serbes ve ferdi iktisadiyatın ananevi ve asrdide vatanı olan İngiltrede bile, yetmiş senelik tecrübeden sonra, Devletin ikti- sadiyata müdahaleye başladığı bu devirde Halil bey biraz geç kalmış gibi görünmiyor mu? hattâ bir çok münevver sınıflar üzerinde esrarengiz ve halâskâr bir Mesih tesiri yapmasıdır. Almanlara nazaran, Hitlerin, iktidar mevkiine geçmesile deği- şecek olan şey, yalnız Almanyanın dahili idaresi değil, bilhassa harici siyasetidir. Hitler, azim bir alman ekseriyeti nazarında, esa- retten, ağır tamirattan mezelletten | kurtuluşun o timsalidir. | Hitlerin hatipleri, bu müheyyiç hakikatleri, son günlerde alenen söylediler. Mebuslardan Gahring, geçen hafta Berlinde 16000 kişi huzu- runda irat ettiği nutukta: «Versay bu ha muahedesinin, Gene Hitlerin Strasser, bir nutkunda demiştir ki: adamlarından «Kudreti Alman milli kuv milcadeleyi tacil için Fransa ile itilâf, mahzı « ile ancak harp edilir.» Işin garip bir ciheti de, Hitler iarafından hususi surette, bir sefir gibi Londraya gönderilen zeval t (Devamı ikinci sahifede ) Necmeddin Sadık - İ OYükarıda galatasaray - Fener mnhteliti - Pera maçı, aşağida dünkü koşuya iştirak eden atletler (Dünkü spor faaliyeti hakkında malümat dördüncü sahifemizdedir, | ar a AMA ABAAApuAMA AE LE YE Yeni bir vekâlet Hazine vekâleti namile bir vekillik ihdası düşünülüyor Ankara 11 — Haber veril- diğine göre hükümet hazine vekâleti namile yeni bir vekillik ihdasını düşünmekte- dir. Bu vekâlet İtalyada ve diğer o bazı hükümetlerde mevcuttur. Hazine vekâleti doğrudan doğruya varidat ile meşgul olmakta, varidatın muntazaman cibayeti, kaçak- çılığın meni gibi hususat bu | vekâlete ait bulunmaktadır. Muhafaza teşkilâda bu vekâlete tabidir. Bizde de bu vekâletin ihdası kaçakcılık mes'elesi münase- betile mevzuubahis olmuştur. Henüz bu hususta kat'i bir karar verilmemiştir. Kaçakçılıkla mücadele Ankara 11 (Hususi) — Ka- çakçılık komisyonuna izahat veren mütehassısların fikrine nazaran hudutlarda müsellâh kaçakçılarla mücadele lüzumu kadar, Gümrüklerde medeni kaçakçılık ile mücadele zarureti vardır. Bu meseleyi komisyon ehemmiyetle almaktadır. nazarı itibara Bugün ingiliz Casusu LAVRENS İSTANBULDA! Tefrikamıza başlıyoruz! Bugünden itibaren: iNGiLiZ CASUSU LAVRENS'in Maskesini kaldırıyoruz. Herkesi alâkadar eden bu heyecanlı romanı okuyunuz! İ metro camiden E: ŞI TUTUN Eminönü - Eyip tramvayı Belediye Balıkpazarı cad- desini tevsie karar verdi istimlâk edilecek bina sahiplerine kanuni tebligat icrasına başlandı Belediyece bazı dükkânları istimlâk edilmek suretile tevsilne karar verilen Istanbulun en işlek, fakat en biçimsiz ve hiç imar yüzü gör- meyen tarafı Balık pazarıdır. Istanbul Balık pazarından geçen araba ve otomobiller, kalabalıktan ve caddenin darlığından güçlükle yol açabiliyorlar. Hele akşamları buradaki kala- balık bir misli daha artıyor. Be- lediye bu caddeyi ötedenberi ge- nişletmek niyetindedir. Emin önünden Eyibe kadar uzanacak olan bu caddenin projesi yapılmış: ve istimlâk haritaları tanzim edilmiştir. Bu haritalara göre Balıkpaza- rından Yemiş civarında Rüstem paşa camiine kadarki kısım 20 ibe kadar de- Istanbul Balıkpazarı vam eden sahada 30 metro ge- nişliğinde olacaktır. Yalnız yapılan istikamet hari- tasında şimdiki yol takip edilme- miştir. Caddenin açılması için bu sa- hada bazı binaların istimlâki icap ediyor. İstimlâk edilecek bina sahiplerine belediye tarafından kanuni tebliğat yapılmıştır. Istimlâkâta filen başlanmak için bu kanuni merasimin ikmali lâzımdır. Bütçede istimlâk için kâfi tahsisat olmadığından bu sene istimlâke başlanamıyacaktır. Ancak, belediye bu maksatla 932 bütçesine tahsisat koyacaktır. Bu cadde açıldıktan sonra Eminönü - Eyip tramvay hattının inşasına da bir mani kalmayacaktır. - Tayyare piyangosu Gazeteci — Akşaaaaam... Kazanan numaraları yazıyor Akşaaaaaam... (Akbaba kolleksiyonundan)