12 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

12 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 mi Gene Darvin nazariyesi Maymunlar arasında aile — hayatı mevcut imiş! Erkek maymunlar yedi zevce alırlar, dişiler sadık olurlarmış Son günlerde, Ingiliz efkârı umumiyesinin merakını celp eden bir eser neşredilmiştir. Bu kitap, maymunların ictimai hayatından, bahseder ve hayvanat mütehas- sısı Dr. Cukerman tarafından kaleme alınmıştır. Dr. Cukerma- nın salahiyet ve ihtisası bu esere büyük bir kıymet verdirmiştir. logiliz hayat mütehassısı kitabın- da diyorki: “Maymunlarda, içti- mai hayatın esasını, erkek may- munların tahakkümü teşkil eder. 1925 senesinde, Londra hayvanat bahçesinde ilk defa maymun şubesi ibtas edildiği zaman 94 erkek ve 6 dişi maymun getirmişti. Bu 94 erkek maymunlardan bir kısmı derhal dişi maymunları zevce olarak benimsemişlerdir. 1927 senesinde, hayvanat şubesine 30 dişi may- mun daha getirildiği zaman karı koca gibi yaşayan maymun çift- leri arasında hırıltılar, geçimsiz- likler başlamış dişi maymunlar birleşerek erkeklerden ayırılmış- lardır. Maymunlar, aşiret halinde ya- şarlar. Aşirt, yüzlerce maymu- nun teşkil ettikleri ailelerden terekküp eder. Aşirelin başında, gayet yaşlı bir maymun bulunur. Bu yaşlı Omaymunun aşiret üzerinde Ohüküm ve nüfuzu baki kaldıkça, aşiret efradı ara- sında uzlaşma hüküm sürer. Fakat bu hal, 'pek nadirdir. Dişi maymunların kocalarına sadakatsizlik (göstermeleri pek nadirdir. Yalnız kocaları tarafından ihmal olunurlarsa, o zaman dişi maymunlar sadakatsizliğe başlar- lar. Erkek maymunlar, diğerleri- nin: zevcelerine göz dikerler ve onları ayartmağa çalışırlar. Bu yüzden erkek maymunlar arasın- da, kavgalar başlar, galip gelen erkek maymun gözdikdiği dişi maymunu alır... Mağlup erkek maymun başka bir dişi alabilirse de ekseriyetle, bekârlar kafilesine iltihak eder.,, Doktora göre, maymunların bu ictimai hayatı insanların ceddi maymunlar oldugu nazariyesini teyit ve takviye eder. Zira bu gün Afrikanın ortalarında may- munlar gibi içtimai hayat süren vahşi' kabileler vardır. Doktor Cukerman izahatının sonunda diyorki: “Maymun çok hilekâr bir mah- luktur. Bu hilekârlığından ekse- riyetle istifade eder. Rakiplerini ve düşmanlarını güler yüzle ten- ha bir yere götürür, rakiplerini ansızın üzerine çullanır ve fena halde ısırır. Maymun ailesinde, demir gibi bir zabtı rabt Ohükümfermadı. Erkek maymunlar, ekseriyetle yedi zevce alırlar. Dişi maymunlar kocalarının yanından asla ayrıl- mamağa mecburdurlar, en nihayet cesur bekâr maymunlardan biri kendi kuvvetine gövenirse, may- munun haremine göz dikerse rakibine meydan okur ve iki maymun arasinda, müthiş bir doello başlar., Ingiliz hayvanat mutahassısına göre Afrikada maymun ırkı ne azalmakta ve nede çoğalmaktadır. Maymunlar ziraata büyük zararlar ika ederler. (Maymun cinsinin azalmaması, onların en müthiş düşmanı olan leoparların insanlar tarafından mütemadiyen öldürül- mesinden ileri geliyor. Pul kralı Londrada bir darülacezede vefat etti Dünyanın en meşhur pul kralı Patmer isminde bir Ingiliz Lon- drada sefalet içinde ölmüştür.Bir darülacezede terki hayat eden bu adamın cenazesinde oğlu ile akrabasından bir kadından başka kimse bulunmamıştır. M. Palmer vaktiyle İngilterenin en meşbur zenginlerinden biri idi. Pul kolleksiyonu ticareti ile zengin olmuş ve bir zaman ser- veti 250,000 Ingiliz altınına çık- mıştır. Dört katlı olan mağazasını bir zaman kralıça Viktorya ile Prens de Gal'da ziyaret etmişti. Fakat Palmer gayet cömert ve hayırhah bir adam olduğundan topladığı servetinin büyük bir kısmını hastane, klise, darülaceze gibi hayır müessesatına teberrü etmiştir. Yeni açılan pul müesse- selerinin rekabetinden dolayı da serveti erimiş gitmiştir. Havre limanının ambarları yangınla harap oldu Le Havre 11 (A.A.) — Şid- detli bir yangın, Havre limanının 30,000 çuval kahveyi muhtevi bulunan doklarile antrepolarını harap etmiştir. Hasarat 9 milyon franktır. Amerikada iki zenci linç edildi Lewisbarg, (Virjina), 10 (A.A)— Iki polisi katletmiş olmakla müt- tehem iki zenci, halk tarafından bulundukları hapishaneden dışarı edilerek bir telgraf direğine asılmıştır. — 3 e EAA ÇÜK İLÂNLAR A Er ra gp AY KÜ Umumi malümat 1 — “Küçük ilânlar,, tarifesi: 1 defa 40 kuruş 2 » 60 > 3 » 76 > Her fazla defa için Uy 2 — Küçük ilânlar 4 satırdan fazla olmaz; bir satır tahminen 5 kelimedir. Tazla satır için ayrica ücret alınır. 8 — Bu sütundaki ilânlar yalnız “ Akşam ,, idarehanesinde kabul ve Cumartesi, Pazartesi, Çarşamba günleri sıra ile neşrolunur. 4 — Ticari mahiyeti haiz nişan, velime merasimi, irtihal bu sütuna dercedilmez. ilânlarla ilânları nunun 1 — İş arıyanlar RR 8 YAL 2, GEZEK EEKSE iş arıyorum — Elektrik motörü, dinamo, bobinaj ve Akümülâtör tamiratı yapabilirim. Akşam'da «<A, K» rümu- Zuna tabriren müra. —. Hasta bakıciyım — resmi mües- seselerden hüsnühal vesikalarım var hastabakıcıya ihtiyacı olan her hangi bir müessesede veya bir muayenehanede veyahut ecza depolarında çalışmak isti- yorum. Adres Akşam'da 8. A, — 1 Avrupa'da okumuş — Bir Türk İnşaat mühendisi her hangi bir yerde iş aramaktadır. Müracaat: (Akşam, P.H.D) sil tabip Şirketlerde ve yahut Anadolunun uzak, yakın güzel bir kasabasında va zife talep ediyor. Muhabere : Bursa Set- başı Hocaalizade sokak No. 3 —2 Bir türk makastar hanım — mağaza ve atelyelerde makastarlık yap- mak istiyor. Fantazi rop ve manto biçer, münhal bir atelyeye taliptir. «Ak- şam>da (C) rümuzuna tahriren müra- caat. 2 — İşçi arıyanlar AR AE VEE GE Anadoluda — Bir fabrikada çalış- mak üzere bir daktilo hanım ve yahut beye ihtiyaç vardır. Lisan bilenler ter- cih edilir, Müracaat : Çiftçi kütüphanesi Ticarethanelerde — istihdam edilmek üzere teminatı naktiye vere bilecek memurlara ihtiyaç vardır. Gala- Türkçe daktiloya Vi bir daktilo hanıma ihtiyaç vardır. Galatada Mertebani sokağında Hürriyet hanında 21 No. ya müracaat edilmesi. — Tecrübeli bir kadın makas- tara ihtiyacımız vardır — Mah- mutpaşada Bezcilerde Yeni Bilecik han Taşçı Zade Rafet ve Hakkı Ay Yıldız trikotaj fabrikasına müracaatları. — 3 — Satılık eşya Satılık piyano — Az kullanılmış çapraz 3 pedallı alman marka mükem- mel bir piyano acele satılıktır. Tarlabaşı Halepli sokak No. 21 Melle. Lüsi'ye öğleden sonra müracaat. —.z Kelepir — Meşhur «Boisselot» mar- kalı iyi bir piyano azimet dolayısile 150 liraya acele satılıktır. Adres; İstiklâl caddesi 54 numara ikinci kat. el etmeden kullanılacak vaziyette, mükem- mel, şık, kapalı, dört kişilik, bütün aksamı sağlam, ekonomik bir otomobil satılıktır. Divanyolu 158 numaralı Me- tanet garajına müracaat. a 4 — Kiralık-Satılık Hazır iş Cadde üstü Galata Topçular caddesi 200 No. dükkânın 931 sene vergisi kendine ait olmaklâi bera: ber diğer bir kimseye mübayaasile dey- ren satılıktır. Dükkândan sorulur. — 2 Hüseyin paşa mahallesinde çeşme s0- kak acı su tulumbası bulunan 6 odalı bir bap hane satılıktır. Taliplerin Tah- takale caddesinde 46 numarada Mehmet Kehnemuyi (kırtasiye ticarethanesine müracaatları. — az il MR A M0 Her şubeden tecrübeli — Bir Ankara caddesi No. 49. 2 ta yer altı camisi Hasan bey hanNo. 2 Amatör otomobili — Hiç masraf yi ii e Kumkapı Nişancasında — Lala Kiralık konforlu apartıman — Kiralık fırın — Firuzağa'da cami ittisalindo üzerindeki 4 oda ile. Sul- tanhamam No. 17 Ayanoğluna müraca- at. Tel, İst, 20839 iliği Çiçekpazarında — Mısır çarşısı üzerinde haraççı hanı derununda fabrika ve'depo olarak kullanılmağa elverişli bir mağaza ve odalar birden veya ay- rıca kiralıktır. Taliplerin Tahtakale cad- desinde 46 numarada Mehmet Kehne- müyi kırtasiye ticarethanesine müra- racaatları. 6 Kiralık apartıman — Pangaltı Eşref ef. sokak 120 No. lu apartımanın 2 inci katında 4 oda, Mısırçarşısı Balık pazar kapısı 23 No. ya müracaat. — 2 Satılık iki hane — Beykozda yalı köyünde Kuyu sokağında 22 No. üç ve Beş odalı. içindekilere müracaat —4 Hocapaşada — Cami karşısında müceddeten yapılan bina dahilinde mev- cut ve otel ve mesken ittihazına elve- rişli üç daire, apartıman altında kâin iki bap dükkân ayrı ayrı ve yahut toptan kiralıktır. Her dairede banyo, elektrik, ve terkos vardır. Postahane yan sokak Alalemci han 6 numaraya müracaat. Telefon; 22050 —ı Kiralik hane — Çenberlitaşta Os- manbey matbaası arka sokağında No. 66 üç oda mutbak müstakil on beş liradır sarnıç terkos elektrik vardır. Derunun- dakilere müracaat. —ı Kuzguncuk — Nakkaş caddesi No iskeleye 5 dakika Bogaza nezareti kâmileyi haiz 7 oda 1 uşak odası 1 ha- mam 1 mutbak 1 çamaşırlık 3 belâ 300 arşın çiçek bahçesi terkos ve hava gazı tesisatı görmek ve pazarlık için cuma günleri içinde bulunan sahiplerine mü- 39 bahçesi, altında 2 dükkânı, müştemilâtı saire ve tam konforlu Kadıköyünde Moda caddesinde 113 No. lı kâgir hane satılıktır. Görmek ve pazarlık derunundakilere müracaat. için — 5 daireleri — Lâleli caddesinin başlan- gıcında sol taraftaki 20 metroluk cadde üzerinde köşe başında yeni inşa edilmiş apartımanda her türlü şeraiti sıhhiyeyi ve konforu haiz banyolu üçer, dörder odalı daireler kiralıktır. Taliplerin Emni- yet sandığı müdür muavini Reşit beye müracaatları, —2 Satılık arsa — Nişantaş teşvikiye mahallesi Kâğıtane caddesinde avukat Celâl beyin yeni yapılan apartımanı ittisalindeki arsa satılıktır. Meşrutiyet mahallesi Kodaman sokak 22 numaraya uyanan 12 Kânunuevvel 1931 Kiralık garaj — Ardiye için de verilebilir. Şişhane karakolu, Yaşmak sıyıran No. 54 Kasımpaşada deniz levazım muayene heyetinde Reşat beye müracaat. <3 Satılık konak — Ortaköy'de Taş Merdivende Karabaş mahallesinde 2- 4 numaralı (Vasıf paşa konağı mamile maruf cesim ve 23 büyük oda 4 adet büyük sala vedört bahçeyi havi bir konak satılıktır. Fevkalâde nezareti haiz bu konak ehven bir fiatle satılacaktır. Talip olanların Beyoğlunda Tünel civa- rında Yemenici sokak 9 No. lu hanede mukim Musevi eytamhane idarehanesine müracaat eylemeleri. —2 5 — Müteferrik Bilumum münazaali — ve davalı işleriniz, senetli ve sene! alacakları: nız ve tüccari sermaye, sicili ticaret ve Ticaret odasına kayıt ve kabul muame- lâtı ve hukuki müşavere deruhte ve kabul eder. Karaköyde Mertebani soka- ında, 17, Hulüsi bey hanında ö numa ralı yazıhaneye müracaat. <2 4000 a — Pek büyük teminat ile bir müessese dört bin lira sermaye ile bir sermayedar istiyor. Ayda 125 lira verilecek ve kârada iştirak edilecek- tir. Tafsilât için: Karaköyde, Mertabani sokak, 17, Hulüsi Bey han 5 numaralı ıanesine müracaat. Trikotaj fabrikalarına — Raşel makinaları veyahut sair trikotaj maki- naları üzerinde model yapmağı öğren mek arzu edenler «Akşam»da Moda rü- muzuna tahriren müracaat. e Lisan dersleri — Mekteplerde senelerce tahsil oolunamıyan ecnebi lisanları pek az zaman zarfında öğreti- lir. Yenipostahane arkasında Türkiye hanında 39 - 40 No. lı dersaneye her gün saat 17 - 19 da bir defa müracaat ediniz. Bir Alman muallimesi — Gayet ucuz fiatle Almanca dersleri veriyor, aşağıdaki oadrese müracaat: Madam Schmidt, Beyoğlu postahancsinde. —2 Fransızca — lisanında ameli tah- sil görmek için kibar bir fransız kadın tarafından mükâleme dersleri verilir, S.O.A. No. 157 Meşrutiyet Caddesi, Beyoğlu, adresine yazınız. —d Mektuplarınızı aldırınız Gazetemiz idarehanesini (oadres olarak göstermiş olan kari'lerimizden MH-SZ-SO- MSC- -AD-SM-i-APN- 400-YH-SS-MG-SOT- namlarına gelen mektupları idareha- nemizden aldırmaları mercudur. İstanbul Evkaf ... 00 müdürlüğünden: Üç sene müddetle icar için Müzayedeye vazolunan emlâk 1 — Sayımocağı arazisinden 185 dönüm tarla 2— ” Müddeti ” 60 müstecirler için teslim tarihidir. " " icarlar: 21/11/931 den 21/11/934 tarihine kadar üç senedirr. Mebdei icarlar: Eski müstecirler için akti sabıkın hitamı yeni Müddeti müzayede: 24/T. sani 931 den 15 Kâ. evvel 931 salı günü balâda muharrer emlâk kiraya verileceğinden müzayedeye vazolun- muştur. Taliplerin yevmi ihale olan son günü saat onbeşe kadar şartnameyi okumak ve teminatı muvakkate ita ederek müzayedeye iştirak etmek üzere Istanbul Evkaf müdürlüğünde varidat müdürlüğü akarlar kalemine müracaaları ilân olunur. Evsaf ve müştemilâtı hakkında malümat almak istiyenlez bu müddet zarfında müzayede odasına müracaat ederek ecri misil raporlarını görebilirler. Nafıa vekâletinden: 40 Makas takımı için muktazi 1560 adet meşe travers kapalı zarfla münakasaya konmuştur. Münakasa 28/12/931 tarihinde pazartesi günü saat 15 te Anka- rada Nafıa Vekâleti binasında yapıladaktır. Münakasaya iştirak edeceklerin teklif mektuplarını günde saat 14 buçuğa kadar ve muvakkat münakasa komisyonu teminatlarını aynı riyasetine vermeleri lâzımdır. Taliplerin ticaret odalarında mukayyet bulunma- ları şarttır. Taliplerin münakasa şartnamelerini iki lira mukabilinde Ankarada Nafıa Vekâleti İnşaat dairesinden, İstanbulda Haydarpaşa Liman İşleri Müdürlüğünden tedarik edebilirler,