12 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 “Alman milletinin beklediği adam (Baş tarafı birinci sahifede ) Rosenbergin, orada siyasi rical | ile temas etmesidir. Rosenberg, | milli sosyalist fırka Almanyada iş başına geldiği takdirde Ingiltere ile dost geçineceği hakkında teminat vermektedir. Görülüyor ki, Almanyada, son haftalar (zarfında büyük bir ehemmiyet kazanan Hitler tabri- kâtı, herşeyden evvel Avrupa politikasını altüst edecek bir hadise (omahiyetindedir. Esasen, Hitler, alman efkârı umumiyesini bu gayelerle kendine cezbetmkteir. Hitleri ve fırkasını, Almanyada benimseyen halk sınıflarının git- gide çoğalmasında diğer bir amil de, Hitlerin muğlâk ve sirri bir siyaset felsefesi ile ortaya atıl- masıdır. O Almarlar karışık ve mudil fikirleri severler. Kalasik alman tarzı tefekkürü bu mevzua çok müsaitir. Hitlerin eyi hem Korn milli- etperver, yani faşist, hem s0s- yale hattâ komünisttir. Böyle garip bir halitanın hazmı, ancak alman dimağı için kabildir. Milli - sosyalist fırkanın proğra- mında şu noktaları görüyoruz: 1— Parlamento usulünün ilgası; milli anasırın diktatörlüğü. Bunlar tamamen faşist emeller...) 2 — Mali sermayenin müsade- resi, Sanayiin milliyetperver Dev- let tarafından kontrolu (Bunlarda temamen sosyalist gayelerdir) Bundan başka, medeni ve siya- si haklardan, yalnız halisüddem almanların istifade etmesi, Versav muahedesinin ve tamirat borçları- nın ilgasına ait maddelerde vardır. Mutaassıp bir milliyetperverliği © en ileri bir sosyalizim ile mezce- den'bu en sağ Alman fırkasının şefi Hitler, Almanyanın mukad- deratı ile beraber , Avrupa politikasının da istikametini de- giştirmeye çalışıyor. Alman milletinin beklediği adam acaba bu mudur? Hakikaten meraklı bir tarih sahifesi... Necmeddin Sadık Pİ Bugünkü hava Yeşilköy rasat merkezinden ve- rilen malümata göre bugün hava Yağmurlu ve Kal olacaktır. Rüzgâr şimal istikametinden mu- tedil olarak esecektir. Dün en fazla bararet 14, bu sabah 8 derece idi. Dün yağan yağmurun miktarı 5 milmetredir. Bir vapnr karaya oturdu Bu sabah Çanakkalede Ingiliz bandıralı bir vapur karaya otur- muştur, Karadenizde fırtına Karadenizde fırtına başlamıştır. Fırtına en ziyade Karadeniz bo- gazile Sinop arasında daha azgın ir haldedir. Yeni liste hugün tetkik ediliyor Yeni kontenjan listesinin tatbi- kine bu sabahtan itibaren başlan- mıştır. Dün Cuma olmasına rağ- men gümrük erkân daireye gelerek listeyi tetkik etmişlerdir. Sokakta bir çocuk cesedi bulundu Bu sabah Kumkapida Balipaşa caddesinde ( elektrik (o direğinin yanında vakitsiz doğmuş bir kız çocuğu cesedi bulunmuştur. Cesedi kimin bıraktığı anlaşı- lamamıştır. Zabıta tahkikat yap- maktadır. Rakı içerken kavga ve cerh Ibrahim ve Tahir dün gece Kantarcılarda bir meyhanede rakı içerlerken bir ekmek meselesinden dolayı kavga etmişler, Tahir bıçakla İbrahimi sol koltuğunun altından ve dirseğinden tehlikeli surette yaralayıp kaçmıştır. Edirne 12 ( Telefon ) — Üç günden beri devam eden şiddetli yağmurlardan sonra dün nehirler taşmağa başladı. Gece saat ondan sonra sular etrafı kapladı. Göl mahalli Kirişhane ve civarı tama- men su altında kaldı. Sular büyük bir süratle sokakları dolduruyordu. Nehirlerin taşacağını hisseden polis idaresi evvelce tedbirler almıştı. Su basmadan evvel bir çok evler tahliye edilmiştir. Bunun için gece olmasıria rağmen insanca zayiat yoktur. Sular bu sabah Gümrük tarifesi Tarifede bazı tadilât yapılacak Ankara, 1l — Bütün gümrük tarifesinin gözden (geçirilerek bazı noktaların tadili hakkında mebuslar arasında bir fikir vardır. Hükümette bu hususta tetkikat yapıyor. Şimdiki hâlde Japon dampin- gina karşı tarifede bazı değ likler yapılmış ve tadilât meclise verilmiştir . Yapılan tadilât ile alaca basma, kaput bezleri, atkı ve çözgü iplikleri için mütavassıt resim (konmuştur. (Dokumada fantazilerden yüzde 10 A jakar- lardan yüzde 20 gümrük resmi alınacaktır. Harp borçları M. Hoover bunların yeni- den tetkikini istiyor Vaşington, 11 — Reisicumhur M. Hoover kongreye gönderdiği bir mektupta harp borçları tedi- yesinin tehirini ve bu borçların tekrar tetkikini istemiş, bu hu- susta ısrar edeceğini söylemiştir. Waşington, 11 (A.A) — İyi malümat alan bir menbadan öğre- nildiğine göre, kongre; harp borçlarının tetkiki lehinde M. Hoover tarafından yapılan talep hakkında bir karar verilmezden evvel Avrupada terki teslihat için ne gibi tedbir alınacağını görmek için beklemeği kararlaştırmıştır. Borah muarız Vaşington 11 (Hususi) — Ayan meclisi hariciye encümeni reisi M. Borah, Reisicumhur M. Hoover tarafından teklif edilen bir sene müddetle tediyatın tehirini kabul ettiğini, fakat tamirat meselesinin terkar müzakeresine aleyhtar ol- duğunu söylemiştir. Karısını öldürmüş Kadının emrine itaat etmediğine kızmış Ankarada Bent deresinde bir kadın cesedi zabıta tarafından bulunmuş ve derbal tahkikata girişilerek mesele meydana çıkmıştır. Yapılan tahkikata göre mesele şudur: Muallim altmış yaşlarında imam hafız Hüseyin efendi, karısı 50 yaşlarında Revane hanımı yanına çağırmış, kadın kocasının emrine itaat etmemiş, nihayet kadın evin abırına kaçmış, burada karı koca kavgayı arttırmışlar, Hüseyin EF, elindeki meşe odunu ile kadını öldürmüş ve geceleyin cesedi sü- rükleyerek Bent deresine ördek- Mecruh baygın bir halde has- tahaneye götürülmüştür. Zabıta vi ler köprüsünden atmıştır. Katil yakalanmış ve cinayetini itiraf etmişti saat yediye kadar mütemadiyen çeğilmeke başlamıştır. Vali bey burada olmadığı için yerine polis müdürü vekâlet etmektedir. Polis müdürü bey tahlis ve tahliye işlerini muvaffa- kıyetle idare ediyor. Şimdi kuvvetli bir kar yağ- maktadır. Damlar ve civar bem beyazdır. Bartında feyezan Bartın — Son yağmurlarda yine civardaki dereler kâmilen taşmış, 5000 murahhas Terki teslihat koferansı için hazırlık Berlin, 11 (Hususi) — 2 Şubatta toplanacak olan terki teslihat kon- feransı için büyük (hazırlıklar yapılıyor. Bu içtima şimdiye kadar yapr- lan siyasi içtimaların en mühimmi olacaktır. Içtimaa Cemiyeti akvama dahil 56 hükümetten başka Türkiye, Amerika, Rusya gibi Cemiyeti Akvama dahil olmıyan hükümet- ler de iştirak edecektir. Murahhasların adedi beş bin kişi kadar tahmin ediliyor, Bun- ları istiap için şimdiden yer hazırlanıyor. Japon heyeti 71 kişiden mürekkptir. o Vaktinde hazır bulunmak üzere şimdiden yola çıkmıştır. Ekseri heyetlere baş vekiller ri- yaset edecektir. Alaman heyetinin başında baş vekil M. Brüning bulunacaktır. Ilgaz - Çangırı yolu açıldı Ilgaz 1i (Hususi) Kar durdu, hava iyice ısındı, Ilgaz - Çangırı yolu açılmıştır. Otomo- biller işliyor. Son dakika Edirnedeki feyezan Edirne ile Karaağaç ara- sında münakale kesildi Edirne 12 (Telefon saat 10,5) — Su altında kalan evlerin adedi 400 dir. Hayvan zayiatının mıkları malüm değildir. Sular elektrik şirketi önüne kadar gelmiştir. Şirket makineler vasıtasile suları defetmektedir. Sular caddelerde şiddetli bir surelte akmakta fakat yavaş yavaş çekilmektedir. Edirne ile Karaağaç arasındaki münakalât omünkati (olmuştur. Tren yolu bozulmuştur. Dün gece ve bugün Kara ağaca ne Bulgaristandan nede Istanbuldan tren gelmemiştir. Hu- dut boyundaki kulelerde asker- lerimiz Yunan askerlerile beraber su ile muhat bulunmaktadır. Mamafih kendileri için tehlike yoktur. Kar şiddetli bir tipi haline gelmiştir. 400 ev su altında kaldı. yükselmiştir. Şimdi' yavaş yavaş | Edirnede nehirler taştı Bu sabah sular çekilmeğe başladı, şimdi de şiddetle kar yağıyor fakat tarlalarda mahsul olmadığı için, otugyanın maddi zararı olmamıştır. Yalnız evvelki gün bir adam- cağızın boğulduğu haber veril- mektedir: Zonguldak maden ocaklarından avdet eden Çorak köylü Kalafat oğlu Ismail, Kokarsu deresindeki köprüden geçerken suların cere- yanına kapılmış ve boğulmuştur. Ceset hâlâ bulunamamıştır. Ismaille beraber bulunan kar- deşi dereyi selâmetle geçebilmiştir. Konyada balo Alman kız tayyareci müsait hava bekliyor Konya, 11 ( Hususi) — Cuma geçesi Halk fırkası istasyon ocağı menfaaltına büyük bir balo veril- miştir. Baloda şehrimizin kibar aileleri, Alman tayyareci matmazel Elli Beinhorn, vali, erkânı askeriye hazır bulunmuştur. Balo sabaha kadar devam etmiş ve çok neşeli olmuştur, Alman kız tayyareci balodan çok memnun olmuş, bir çok defalar dans etmiştir. Matmazel Beinhorn uçmak için müsait hava bekliyor. Hapisten kaçanlar Amerikada bir hapisha- nede isyan çıktı Leavenworth “Texas,, 12 (A.A.) — Gizlice tüfek tedarik etmiş olan 6 mevkuf hapishane müdü- rünü cebir ve tehdit ederek büyük (kapıyı (o açtırmışlar ve müsadere ettikleri askeri bir otomobille kaçmışlardır . Hemen takiplerine çıkarılan polis kolları, firarilerden ikisini mecruh olmak üzerere üçüncüyü birkaç el silâh teatisinden sonra gizlendikleri bir çiflikte derdest etmiştir.) Diğer üçü saklandıkları başka bir çiftlikte ölü olarak bulunmuşlardır. Bunların ölümlerinin, polis tara- fından gizlendikleri yere zehirli bomba atılmasından ileri geldiği zannediliyor. Hint istikrazı muvaffakiyet kazanamadı Londra, 10 (A.A.) — Hint hükümetinin teşebbüs etmiş oldu- gu son istikraz, eskilerinin kazan- mış oldukları muvaffakiyeti ka- zanamamışlır. Ibraç edilen tahvillerin “/, 58ine müşteri kaydedilmiştir. Nasıl çalmışlar? Bir sandık lâstik ortadan U kayboldu Galatada Çinili rıhtım hanında Sovyet lâstik acentası namına gelen Jâstikler sandıklarla vapur- dan çıkarılıp oSirkecide kamyon- lara yükletilirken lâstik sandıkla- rından birisi kaybolmuştur. Derhal zabıta işe vaziyet etmiş ve yapılan tahkikat neticesinde lâstik sandığını Mehmet, Akif, Ismail, Recep ve Nihat isimle- rinde beş kişinin çaldıkları anla- şılarak hepisi yakalanmışlardır. Hırsızlar lâstiklerin bir kısmını satmış olduklarından satılan yer- lerdeki lâstikler | müsadere edilmiştir. l | | İ | | 12 Kânunuevvel 1931 Tasarruf haftası (Baş tarafı birinci sahifede ) maada vitrin müsabakası ve halk evinde içtimalar tertip edilecek, tayyareler şehir üzerinde uçarak tasarrufa dair kâğıtlar âtacak- lardır. “ Bütün dünyanın iktisadi buh- randan" kurtulmak için tasarrufa dört el ile sarıldığı bir sırada bizim bu hususta her milletten fazla gayret göstermekliğimiz lâ- nmdır. Çünki her sene yiyecek ve giyecek için harice yüz milyon liraya yakın para veriyoruz. Bu paranın memleketimizde kalması lâzımdır. Bunun için de yerli malı | kullanmamız kâfidir. Bazılarının o yerli mallarından şikâyeti ( olabilir. (Bu takdirde şikâyetleri hemen milli iktisat ve tasarruf cemiyetinin Ankaradaki merkezine (bildiriniz. O sizin şikâyetinizin etrafında lâzım gelen teşebbüslerde bulunacaktır. Her hangi bir fabrikanın malına kıza- rak bütün yerli mallarının aley- hinde bulunmak papaza kızıp da oruç bozmağa benzer. Bundan başka her vatandaş tasarruf etmesini bilmelidir. Tasarruf medenilik alâmetidir. Vahşi para biriktirmez. Her me- deni adamın bankada bir hesabı olması icap eder. Kadının hiddeti Eski dost ağır surette yaralandı Kumkapıda Hüseyin ile Zeynep hanım isminde bir kadın bir müddet metres hayatı geçirdikten sonra ayrılmışlardır. Zeynep hanım bundan hiddet- lenerek dün gece Hüseyin ismin- de birile diğer bir adamı yanına alıp Kumkapıya gitmiş. Hüseyin ile arkadaşı Kolluk sokağında saklanmıştır. Zeynep eski dostu Hüseyne giderek kendisile konuşmak iste- diğini söylemiş ve Hüseyni kan- dırıp Kolluk sokağına götürmüştür. Sokağın içine girince Hüseyin ile arkadaşı birdenbire tabanca- larını çekip balıkçı Hüseynin üzerine atılmışlar ve Zeynep ka- dının da yardımile oadamcağızı dövmüşler ve muhtelif yerlerinden yaralanmışlardır. Hüseyin ile Zeynep kâdın ya- kalamış, diğer arkadaşları kaçtığı için henüz kim olduğu anlaşıla- mamıştır. Oyun oynarken Büyük adada rençber Murtaza ile Salim isminde birisi dün oyun oynarlarken kavga etmişler, Salim bıçakla Murtazayı yaralamıştır. | Behçet beyin cenaze merasimi Vefatını teessürle haber verdi- imiz eski gazetecilerden Behçet beyin cenaze merasimi dün ya- pılmıştır. Cenaze Etfal hastahene- sinden kaldırılarak Teşvikiye ca- miine götürülmüş, ve Maçka kab- ristanında defnedilmiştir. Cena- zede gazeteciler, muhtelit müba- dele komisyonu erkânı ve mer- humun dostları bulunmuşlardır. Ilgaz ziraat bankası Ilgaz ziraat bankasının kira bedelini vermediğinden eşyasına haciz konulması istendiği yazıl- mıştı. Bu haberin doğru olmadığı anlaşılmıştır.) Eevvelki geceki yangın Evvelki gece Kumkapıda Sava ustanın fırınndan yangın çikiniş, fırının üst kısmı eşyalarile beraber kâmilen yandıktan sonra yandaki leblebici dükkânıda muhterik ol- muştur. Yapılan tahkikatta (o fırındaki eşyaların 5500 liraya sigortalı olduğu anlaşıldığından tahkikata başlanmıştır. ele v