12 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

12 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

« Siyasi ve iktisadi tebii keler ik Üç ateş Arasında Almanya ü Le, rr — Mikintı, 'Almanyayı vehlikeli surette Bir kere, milli sosyalistlerin reisi! itlerin siması tetkika şayandır. Hit İr bir Avusturyalıdır. Ümümü harp- te Alman ordusunda çalışmıştır.Harp İtn sonra Almanyada kalan ve he- Müz Alman nüfus tezkeresi olnmyan bu muharrik “fırkacı, on sene evvel bir kaç muvaffakıyetsiz. huruç ha- ke el el Yar yi 1 teşkil etti, Yavaş yavaş İnen fırka bugün, 700 bin fazl aza- 8, 15 milyon müntahibi ve 107 meb- Way ile, en büyük fırkalardan biri oldu. Yeni meclisin ille açılışında, diğer #wkaların meb'uzları yerlerine otur. kian sonra, yekpare kitle halinde larla meclisten içeri giren bluzlu yeni meb'usların ikk Yaptıkları tesir, şimdi yapmakta ol- dukları tesir gibi değildi. Şimdi fır- ka, gerek Almanyanı tek hariç dünyada miyeş almış bulunuyor. Reislerinin “yanatı, içerde ve dışarda dikkatle inleniyor. Son günlerde Hitler, ge- he böyle bazı beyanatta bulunmuş Ve emelini açıkça söylemiştir. Hitler diyer ki, milli sosyalist fr un hükümete geçmesi gün me- selesidir. Bu hususta her mukavemet beyhudedir. Hükümet ele alındığı za an, İngiltere ve Amerikaya yapı- lan hususi borçlar tanılacaktır. Fa- Fransaya olan harp borçları, ta- arag verilmiyecektir. İktisadi Sahada yapılacak şeylerden bahseden Mücahit rcis, ithalâtm tahdit ame sağını, Alma, Faflarından birini teşkil eden idari teşkilâtı. daraltılacağını beyan et- mektedir, Hitler, memleketi komü- mist tehlikesi içinde görüyor. Ona kazanılması lüzumunu beyan €- , Bu sebeptendir ki, frkanın (hücum müfrezesi) teşkilâtı vücuda ili ve kuvvetlendirilmiştir di- in istikbalin adamı gibi idarci Kelâm eden Hitler, teşkilâtını tamam kanidir, Şu günlerde, Lon- draya, Hitlerin müstakbel Hariciye 1 unvanmı alan milli sosyalist Mmeb'us Rosenbergi göndermiştir. Meb'usun Londradaki vazifesi, mek- tum tutulmakla beraber, anlaşılmış- tr. Bu vazifenin, on büyük İngili olun muhafazakirlarln temas *tmek ve Hitler hükümete geldik- ten sonra, İnriltereye olan borçların tanılacağını, buna mukabil İngiltere vardır, hükümet adamı ibi boyanatta bulunur, temaslar ette inkişaf ededursun, iktisadiya tkam çok parlak hedeflere doğru git. tiği iddin olunamaz. Filhak'ka bu. Bün Almanyada üç nevi morataryom Saridir. 1 — Devletin resmi Sınaiyesinin bilhassa İngiltereye o- bustsi borçlarının. tediye edilme- Mesinden doğan mafatoryom, 3 — Alman şark ve şimal vilâyetlerinde #ürram badden fazla borçlanmaları- ha karşı gelmek üzere vazolunan zi- Tai moratoryom, İktisadi vaziyeti bir kat tenvir et- Zine medar olması istenen ba mü- z yem) veni z pi deyiz ye meticelerini gine Artık sarahatle li ki, LİL Meni a CUMARTESİ 12 KÂNUNUEVVEL 1931 6 ncı sene, No. 2097 NUSHASI 5 KURUŞTUR - İ3 üncü - | zesinde hazır bulundular. Beh- kü, | durdık. Teşvikiye camiinde na- -İlığna gömdük. Mezerima mat- Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET liste 20 şubatta neşredilecek Yeni kararname dün akşam gümrük idarelerine tebliğ edildi Bu kararnameye nazaran hariçten memlekete girebilecek eşya beş sınıfa ayrılinıştır Üçüncü listenin üç veya dört aylık olması muhtemeldir ANKARA, 11 (Telefonla) — Yeni kararname ve kontejan histe- sini ihtiva eden 10 Kâmunuevvel ta- rihli resmi gazete bugün öğleye doğ- Tu intişar etmiştir. Gümrük umum müdürlüğü erkâm cuma olmasına rağmen, bugün daire ye gelerek resmi gazetenin tetkiki ve izahnamenin tanzimi ile meşgul ol muşlardır. Kararname ve merbutu bistelerle izahname bu alışamki posta ile gürm- rük idarelerine gönderilmiştir. İkinci kararmmamenin tanziminde, tatbikinden de anlaşılacağı veçhile, birinci kararnamenin tatbikatından mütevellit tecrübelerden istifade © İunmuştur. Hariçten memlekete gi- rebilecek eşyanın gümrük vaziyeti beş kısma ayrılmıştır. Bunları izah için şöyle bir tasnif yapmak faydasız değildir. 1 — Memlekete, hiç giremiyecek maddeler. Bunlar kontenjan Tistesim- de mevzuu bahs bile edilmemiştir. 2 — Memlekete girmesi tahdidata tâbi tutulan maddeler. Bu nevi mad- a.aaaasesasaaaaeaaasasesesaaeasaaeazae aaa eRaakaeaaea Arkadaşımız Behçet'i Dün gömdük Bir müddetten o beri Etfâl İsim; | hastanesinde tedavide bulunan gazeteci arkadaşlarımızdan Behçet Beyin irtihalini yazmış tık. Merhumun cenazesi dün gazeteci arkadaşlarının omuzla rında metfeni ebedisine götü- rüldü, Behçet Bey altıncı mü- badele komisyonunda da çalı- şıyordu. Komisyonun reis ve Azaları da dün merhumun cena geti Etfal hastanesinden kal mazını kıldık, ve Maçka mezar buat cemiyeti, altıncı mübade- le komisyonu — Behçet Beyin ailesi çelenkler koydular, Çok sevimli bir arkadaşımız daha sramızdan ayrıldı. Keder dide im. | m: taziyet ederiz. “| Leh hariciye nazırı M, Zaleski İlesine, gazeteci arkadaşları» na, akraba ve eviddasına beya- ere Rella. e W esminsterde LONDRA, 1T1(A.A.) — kral tarafından kabul edilmiş- tir, İduğundan şimdilik seya | kedilmek üzere sigortalı 15 bin allen kaza da vanmu İ dan manda Kasımpaşada | sımpaşa arasındaki tonozun âcilen Gümrükler umum müdârü İksn Rifat B. deler kâmunüsani — şubat ve mart aylarında ancak kontenjan listesinde gösterilen miktar kader memlekete | girebilecektir. 3 — İktisat ve Sıhhiye Vekileti- nin müsağdesile ve kontenjana tâbi ei memlekete girebilecek mad- 4 — Kat'iyen kontenjama tâbi ol madan serbestçe memlekete girebile cek maddeler. $ — Kontenjana tâbi olmadan ser bestçe memlekete girebilecek madde. | lerin bir kısmı üzerinde kontenjan | listesindeki binaen cüzi tahdit, Eğ Bste 20 şubatta neşredile- sarahate, Bai üçüncü listenin üç veya dört aylık olması muhtemeldir. m Üç aylık liste Kânugusani, Şubat, Murt aylarında memlekete gire- bilecek olan malların tam pakkamlarını 5 inci sahi- Jemizd: okuyunuz. aansaasarasea H. F. kongreleri devam ediyor Halk Fırkası nahiye kongreleri de vam tedir. Bu cümleden olarak dün Kasımpa- şa nahiye kongresi de saat 15 te ak- dedilmiştir. Kongrede vilâyet namına Necip, kaza namına da Mekki ve Yusuf Zi- ya B. ler bulunmuşlardır. Nahiye idare heyeti namma gaze. temiz meşriyat müdürü Etem İzzet B. icap eden izahatı vermiştir. Bunu müteakıp yeni heyeti idare intihabı yapılmış, ve Etem İzzet, dok tor Feyzi Ahmet, Naumann şirketi müdürü Nal, Al ticaret mek- tebi muallimlerinden Nuri, gümrük memurlarından Sadık B. ler seçilmiş- lerdir. Heyeti idare intihabından sonra, nahiyenin istek ve temennileri mü- nakaşa edilmiş ve bilhassa Kasımpa- şanın bir hastane ve orta mektebe ihtiyacı olduğu tesbit edilmiştir. Bun ir fırka mahfili tesisi ve Dolapdere ile Ka- tamiri kararlaşmış ve kongreye miha- yet verilmiştir. ie nahiyesinde 'erşembe akşamı da saat 9da amlı nahiye kongresi aktedilmiş in exe Bey ve küzm ocak veisi Methi Sait Bey de Dün toplanan Kasımpaşa nahiye kongresi bulunmuşlardır. Kongre nahiye reisi Muhsin Bey tarafından açılmıştır. Muvakkat re. islerin intihabından sonra Muhsin Bey nâhiyenin bir senelik mesai ra. | okumuştur. Bu raporda he | porunu yeti idarenin spor teşkilâtima ehem: | miyet verdiği ve bu senedan itibaren | rn buldu bir kaç ocağın bu bahiyeye devri do- layısile daha çok çalışılacağını ve ay- ni zamanda Kumkapı içtimai yardım derneği namiile bir bayır müessesesi teşkil edildiği yazılıyordu. Bilâhare Nahiye raporu üzerinde müzakereye geşilmiş bir çok zevat söz aldıktan sonra, kifayet kararı verilmiş rapor reye konarak kabül edilmiştir. Rapor okunduktan sonra Cevdet Kerim Bey aahiyenin faaliyetinden dolayı heyeti idağeyi tebrik etmiş- tir, Bundan sonra nahiye. ihtiyaçları tesbit edilmiştir. Yeni heyeti idareye Muhsin, Ha- lit, Şakir, doktor Şükrü, Osman Bey ler intihap olunmuştur. | Kongre İkinci çelsesini önümüzdeki, pazarte- | | si akşamı aktededektir . * Dün Galata nahiye kongresi de ak Abbas Hilmi Pş. Ankaradan geldi Sabık Misir bidivi Abbas Hilmi Pş. Hiz, dünkü ekspresle Ankaradan şehrimize avdet ölmiştir, Abbas Hil. mi Pş. Ankara İstasyonunda Gezi Hz. namına Riyâseticümhur Umumi Kâtibi Tevfik Bey tarafından teşyi e- dilmiştir, Sabık hıdiv yemeği Harici- ye Vekili Tevfik Rüştü Beyle bir. İilete yı N Abbas P;. dün Tokatlıyan otelinde istirahat etmiştir. Müşarünilehin daha bir müdder! şehrimizde kalacakları zannedilmek- tedir, İ meseleleri tetkik eylediğini M. Muşanof Mecliste! Bütün mesailin halli için bir komisyon teşkiledilecek SOFYA, 11 (A.A) — Mouchanoff Ankara 2i; çiftçi meb'us Colakof'un bir sualine ctvâp vererek Türkiye'de gördüğü hararetli kabulü tekrar etmiş ve te- masta bulunduğu Türk devlet adam- larından hürmet ve takdirle bahsey- lemiştir. Başvekil iki memleket ara- smda mevcut mukavele ve muahe- deleri hatırlattıktan sonra Ankara mükülematı esnasında dostluk mua- hedenamesinö merbut ve iki memle- ket tabaasının emvaline mül lan Protokolun tatbikiyle Başvekil M. dair ve demiştir kiz Anadoluyu terkeden Bulgar te- baasiyle Bulgüristan'dan hicret eden Türklere ait emval meselesini tetkik ettik. Trakya'lı muhacırların Trakya haricindeki emvali meselesiyle de meşgul olduk. Bundan manda Vas- siliko ve Malkov mintakasında hu dudun iki cihetindeki emval mesele mevzuu bahsoldu, Bütün meselele- rin tetkikinde Türk hükümeti tara-| İ finn gösterilen müsarcatı kayda lü- zum görüyorum. Er kısa hir müddet zarfında bü tün messilin halli için vasi selâhi- yeri haiz bir komisyon teşkili husu | sunda mutabık kalındı. li meşleliniz değildir. Bulgaristan'dan Türkiye” (Devamı 2 inci sabif: ithal Tayyare Piyangosu Dünkü numaralar sı- raya dizilmiş halde 5 inci sahifemizdedir. Ön birinci tertip tayyare pi yangosunun beşinci keşidesine dün saat 13,30 da Darülfünun konferanı mıştır. Dünkü keşidede 10, 12, 15 bin ık büyük ikramiye: ler çekilmiştir. Bugün 50 bin liralık büyük ikramiye ile 40 bin liralık mü- kâfat çekilecektir, Dünkü keşidede - kazanan numaraların (| sıraya dizilmiş cetveli beşinci sayfamızdadır. Bugün keşideye öğleden son ra devam edilecektir. 939 Alman | Güzeli Almanyada yapılan güzel- lik müsabakasında ortada si“ yah mayo giyen Liebman na- mındaki kız kazanmıştır. Mat- Fevilcin Liebman mazel Liebman on sekiz ya- şında bir mankendir. lenunda başlanıl. |” Tasarruf haftası bugün başlıyor Milli iktisat ve tasarruf cemiyeti bu haftanın geçen senelerden daha parlak olmasını Milleti, tasarrufa e hea maksadile tertip edilen her İ ne kânunuevvelin 12 sinde baş layan tasarruf haftasına bugün den itibaren giriyoruz. Milli iktısat ve tasarruf ce- miyeti, tasarruf aftasının ge çen daha çok par» almışi İstanbul, Beyoğlu, Kadıköy ve Üsküdarda milli mamülâtı teşhir eden mağazalar arasın- da yapılan vitrin müsabakası- na, bu sene daha fazla mağa- Zanın iştirak edeceği anlaşıl- maktadır. Bugün Ankarada, Başvekil İsmet Paşa, Halk © vinde milli tasarrufun yüksek faydalarından £ bahseden çok mühim bir nutuk iradedecek- tir, temin etmiştir.. Diğer taraftan Meclis Reisi Küzım Paşa, radyoda tasarruf haftasına dair bir konferans ve revektir. Şehrimizde de radyo tasar- rufun faydaları hakkında gü- zel şeyler söyliyecektir. ha çalışan afişler yapıştırıla- cak, mekteplerde bütün-bir haf ta yeni nesli, tasarrufa alıştır- mak gayesile küçük — piyesler oynatılacak, konferanslar veri- lecek, monoloklar söylenecek- tir. Tasarruf haftası münasebe- tile bir çok mağazalar, mağa- zalarmın vitrinlerini çok zarif şekilde tezyin etmeğe başla- mişlardır. Muhtelit - Pera maçında bir akın Mıntakanın kır koşusu da yapıldı.. Y.M.C. A. Voleybol maçları, lik maçları, takım maçı Dün Şişliden Hürriyeti Ebediye abidesine gidip gelmek üzere tertip edilmiş olan mıntaka atletizm heyeti Cross Countrysi yapılmıştır. iran 40 atlet girdi. Kıs azamı Beşik! Diğer klüp Fiğ a iye, Ku tün ssrarlarına ve ilânlarına le Pera ve Kurtuluş klüpleri müsabaka gününe kadar müsabıklarmın listesi- mi vermedikleri için yarışa gireme- £ mişlerdir. muhtelit dün yapıldı. Bu hareket heyetin otoritesi nok- tai nazarından muvafıktır. Neticeler alındıktan sonra dördüncüye ze madalyeler tevzi edilmiş ve azaları tarafından tebrik mii dir, Teknik neticeleri şunlardır; Muhsin (B. 3. K.) Remzi (B.J, K.), Naci (B. 3. K.), Sümusi (B.X K.), Nazım (Eyip), Arif (B.J. K.), Ferhat (B. J. K.), Lütfi (B. 1. K.), One k (Ven — Kanla) Pavli (B. (Devami 5 inci Sabifede)