13 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

13 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PAZAR 13 KÂNUNUEVVEL 1931 6 nc sene, No. 2098 NUSHASI Paramız, paralar $ KURUŞTUR —>ra- Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yanı Müdürü ETEM İZZET ın en sağlamıd ır Başvekil Ismet Pasa millete hitap ediyor: j Cenuptaki kaçakçılı- ğın siyasi cephesi Z Hudutlarımız üzerinde ve asıl âlicenap Fransanın yanında çalı- Şan müstemlekeci Fransızlar var!. Ankara'da ne yapıyoruz? ANKARA: (Başmuharriri- izden) — Ankaraya dön “üm, Burada kaçakçılık etra- da umduğumdan ziyade a- i bir hassasiyet o gördüm. ümet ve meclis, el ele ver- Miş, bu büyük tehlikenin önü- #İ he geçmek için tedbir düşünü- ©İ Yorlar, Seyahatim esnasında Yazdığım mektuplarda yalnız “enup hudutlarımızda olan ka- | Sakçılığın mali ve iltesadi ha- Yatımıza yaptığı zararlara ip #| İece bir temas etmiştim. İşin bir de si cephesi ve siyasi zaraları var ki, ondan bahset- Memiştim: Bugünkü © vaziyet devam ederse — pek © yakında Meş'um neticelerle | karşılaş Mak muhakkaktır. Milli istik- İ uğrunda hudutsuz fedakâr- lar yapmış olan bir memle- etin vatandaşı sıfatile çok assas olmağa mecburuz. Cenup hududumuzun ikti #adi cepheden bir hususiyeti | Yardır. Bu huduttaki vilâyetle- j Fi tısaden (o ve tabiaten Halep ile sıkı surette alâkadar dırlar, Ne siyasi kombinezon- İ lar, ne de diplomatların çizdi- İ ği siyasi haritalar; iktisadi za- Yuretleri izale edemiyor. Bu iti- barla eskiden (beri Halep'le Muamele yapan ( Diyarıbekir, Siirt, Mardin, Urfa, Gaziayın- tap vilâyetlerimizle bir çok ka zalarımız, ticari muameleleri- li bir türlü Mersine çeviremi- Yorlar. Ticari hesap ve menfa- at; bu havaliyi iktisaden Ha- lebe bağlı bulunduruyor. Biri- birile iyi komşuluk yapmağa | veren iki memleket için böyle bir vaziyet bulunmaz bir Bimettir. Halbuki komşuların birinde olsun hüsnü niyet ol- mazsa, bu nimet adeta bir mu- sibet olur. Maatteessüf cenup bududumuzun bugünkü vazi- yeti böyledir. Komşularımızla İyi geçinmek ve rahat yaşamak arzumuza rağmen oralarda iş- ler çok fenadır. Uumumi vazi- yet, bize iktisadi ve siyasi bir “mniyet vermekten uzaktır. Cenup hududumuzda izah ve müdafaası güç bir hal var- dır, Suriye hükümeti, daha doğ Yusu Suriyenin mandater oto- ritesi; hudut boyunda yeni bir takım merkezler kurmuştur. Çölün ortasmda © kurulan bu merkezler vaktile beş on ev- lik harabelerden ibaretti. Şim- di birer mamure olmuş. Bina- lârı evlerden ziyade o mağaza, dükkân ve depolardan ibaret- tir. Bunlar kaçak merkezleri- dir. Bu merkezlerde Ermeni- | ler iskân edilmiş. O Ermeniler ki vaktile hududumuz dahilin- de idiler, her biri türlü türlü Ginayetler yaparak karşı tarafa kaçan Ermeniler. Bunlar; ka- Şakçılığı yalnız ticaret dile yapmıyorlar. taarruz yolundan siya ler takin odivarlar. © Al Siirt Meb'usu MAHMUT Türkiyenin rejimini, iktısaden sarsmak istiyorlar. Kaçakçılık, işlerinde hassas olmadığımızı görerek gün. güne ümitleri- Bi arttırmışlar, cesaretlerini art tırmışlar ve nihayet kazançla- rını arttırmışlar.. Halepte öy- le iş evleri açılmış ki, bütün vazifeleri Türkiyeye kaçak ola- rak mal göndermektir. Bu ka- çak depolarının başında mem- İeketimizde iyi tanman, muh- telif şı rimizin O tüccarını isimlerile, karakterlerile bilen adamlar vardır. e Bunlar hem hududun ötesinde, hem de me bizim memleket dahilinde teş- kilât yapmışlar. Memleketin en uzak noktalarına kadar ka- çak eşya sokuyorlar, Bu kafilelerin isimleri mu- | ayyendir, Hareket istikametle- ri bellidir. Sıvas kafilesi Van kafilesi, Malatya kafilesi. ve saire, Cenup hududunda kaçı- rılan eşyayı, Karadeniz sahil- lerinde bile bızmak mümkün- dür. Kaçak merkezleri, kaçak- çılara muayyen bir de kredi a- çıyorlar. Maliyet fiatma teka- bül eden mikdarı peşin alryor- lar, kusur kalanmı da malları sattıktan sonra veriyorlar, Ka şakçının yakalanması ve malla rınm müsaderesi (o bir felâket değildir. Mahkemelerce kaçak- sıların mahküm © edildiği pek nadirdir. Müsadere edilen mal- ların zarayını ise ikinci bir se- fer ile telâfi etmek mümkün o- luyor. Bundan her o bangi bir sebeple zabıtamız £ tarafından kip edilenler, hududun öte- İe emin bir melce ve kuv. bir müzaheret görmekte. der. Bu müsamahalar; kaçak lerile meşgul olan bazı eşhas ve aşiretleri tabiatile Suriyede- ki o merkezlere (o maddeten ve manen bağlıyor ve şüphe yok ki, bunlar bizim memleketin (Devamı 6 ncı sabifede) Ismet Paşanın Cevabı Mülkiye mektebinin 55 nci yıldö- nümü münasebetile yapılan bir içti mada Başvekil İsmet Paşaya tazimat telgrafı çekildiğini yazmıştık. | Ps. bu telgrafa şu cevabi vermiştir: Mülkiye mektebi müdürü Şükrü BK. İstanbul: Çok değerli ve verimli bir ilim Yerlimalı al Yerli malı Kullan ** | dıköy ve alış veriş 1931 tasarruf ve Yerli mallar haf- tası dün bütün Türkiyede başladı. Dün sabah sokağa çıkanlar yeni- Hiklerle karşılaşıyorlardı. Şehrin baş- lıca geçit yerlerine talik edilen tasar raf ve yerli mallara ait vecizeleri ih- tiva eden İevhalar, bütün nakliyelere ikonulan halkı yerli mal- ları kullanmağa teşvik afişleri na zarı dikkati celbediyordu. Şehrin eksöri mağazaları sırf yer- 4 mamulât ve masnuattan mürekkep vitrinler tertip etmişlerdi. Bu vitrin. ler Milli tasarruf ve iktisat cemiyeti nin açtığı müsabakadan istifade için biribirinden daha cazip bir şekilde tertip edilmişti, Diğer taraftan, Ticaret odası ta sarruf haftası o münasebetile yerli malları üzerine tenzilâtlı satış yap. mak isteyenlere mahsus olarak ve sırf bu hafta için dün sabahtan iti- baron müsaade vermeğe başlamı Bu hafta için tertip edilen vitrin müsabakası dün sabahtan itibaren vesait ii pılmaktadır. İstanbul, Beyoğlu, Ka- Üsküdarda yerli malından en iyi vitrin yapanlar arasında hâ. kem heyeti tarafındaz birinci, ikin- (Devamı 6 ıncı sahifede) Yerli mal ve İstan! haftası dün başladı Geçen sene en çok rey alan vitrin sahiplerine r “Yerli malları.” cümlesi ile vitrinini süsley.n bir mağaza ve yerli malt intibaları,, Çetin Hakikatler İsmet Paşanın emsalsiz nutku ANKARA, 12 (Tele. fonla) — Milli iktisat ve tısadi gün Halk evinin salonları- nı dolduran bir kalabalık. la büyük bir heyecan için. de başladı. Vekiller, meb'- vslar, talebeler ve izciler bugünün heyecanını: ya. kından duymak için yer al- mağa koşmuşlardı. Cemiyetin muamelât mü (Devamı 6 ncı sahifede) | /ecihi B. dün bir konferans verdi. (Yazısı 6 ncı sahifeae, Bütçe | Vekâleti Bütçeden mes'ul bir vekâlet ihdas ediliyor ANKARA, 12 (Telefonla) Bütçe mesaisi Maliye veki- İ inin faaliyetinin o büyük bir kısımı işgal ettiği ve asıl Ma liyeye ait işlerin vekil tarafın. dan kâmilen konrtolü güçleş- tiği için doğrudan o doğruyı dası çok muhtemeldir. Bu vekâletin ismi bütçe ve- kâleti olacaktır. Bugün Maliye vekâletinde bütçe ile uğraşan- lar bu vekletin kadrosunu teş- kil edeceklerine göre, yeni ve- kölet vekilin © şahsi tahsisa- tmdan bir müsteşar ilâvesin- den başka bir masraf iltizam gez Dün kazanan numara- lar yedinci sahifemizdedir. On birinci tertip tayyare piyan- gosunun başinci keşidesi dün ikmal edilmştir, İkramiye ve bet eden numaralârın 5 mezda sıraya konulmuş cetvelini neş- rediyoruz. Evvelki yün 15 bin liralık ikrami- İ yeyi Dumaranm nısıf bile tinin ik muhafaza merurlarım dan Ragıp Bey de olduğu an- laşılmıştır. Bu zat tam 7500 lira a İacaktar, 12 bin lira kazanan © numaran onda bir bileti Üsküdar itfaiye gru- | pu tarafından müştereken satım alen. İ mış bulunmaktadır. Grup mensupla | 1 1200 lira alacaklardır. Hahambaşı Vekili de Vefat eden İshak Ef. Haham bşı vekili ve meclisi ru. | İ hani reisi İsak efendi evvelki gece | Hasköyde, Keçeci piri mahallesinde- ki evinde sant 8,30 ta vefat etmiştir. İsak efendi perşembe günü saat 5 te Hahamhaneden çıkarak evine gitmiş ve hafif bir başağrısnı müteakip 8,30 ta vefat etmiştir. İsak efendi. nin cenazesi evvelki gün saat 11 de hanesinden kaldırılarak, O Mahlem sinagonunda cenaze merasimi yapıl. dıktan sonra Hasköyde aile kabrista- ama defnedilmiştir. Cenazede birçok dostları ve hahamlar bulunmuştur. tekler söylenerek müteveffanın me- zayası zikredilmiştir. İsak efendi 72 yaşında idi, İki defa hahambaşı ve- İşliği yapmış ve birçok mecmualara yazı yazmaş, âlim bir adamdı. İsak efendinin vefatiyle münhal kalan Habambaşı vekilliğine haham İsak Çaki efendinin geçmesi muhte- lir, intihap için bu hafta ru- bütçeden mes'ul bir vekâlet ib | Tokatlıyan otelinin içerlek salon larından birinin kapısa açıldı. Gayet düzgün türkçe konuşan, al. tın gözlüklü, zarif giyinmiş bir za ile karşılaştım. Nazikâne eğilerek kendisini s0 İ lâmlayınca sordu: — Paşa Hazretlorile mi görüşmek tiyorsunuz? — Evet, dedim, Milliyet gazetesi namına geliyorum, Abbas Hilmi Pa. #n Fiz. in den bu sabah için randevu almıştık. Sabık Hidivin hususi kâtibi Arif Paşa olduğunu tonradan anladığım bu kibar zat, beni derhal öteki sa- lona davet etti. Altm tabakasından bir Ankara çıkarıp uzattıktan ve bir kahve de söyledikten sonra dedi kiz — Paşa Hz. şimdi sizi kabul ede- eekler... Yalnız bir parça bekliyecek Fakat bu intizar çok devam etme (Devamı 6 ıncı sahifede) Evvelki akşam hava bozdu. ve şehrin bazı yerlerine dolu yağdı ve sonra yağmura çevirdi. Yağmur dün de hemen bilâfasıla yağmıştı. Evvelki gün yağan yağmur 4 mi- limetre ve dün saat 14 te kadar ya- dan yağmur da 6 milimetredir. Alınan malümata göre yağmur bugün de devam edecektir. Yağmur İstanbulun birçok semt- Icrindeki sokakları bozmuştur. Kandilli Rasatanesinin — verdiği nazaran yağmurun bügün kura çevirmesi muhtemel | görülmi- (Abbas Hilmi Pş.Suriye krallığını istemiyor Sabık Hidiv Mısır tahtından da tamamile feragat etti !. Sabık Mısır Hidivi Abbas Edirnade nehirler taştı Şehir su ve kar altında! Akdenizde de fırtına var. Çanak- kalede iki vapur oturdu Dün Edirne ve Avrupa trenleri gelmedi Gelen malümata göre Akdenizde oldukça şiddetli bir fortma hüküm sürmektedir. Maamafih gemiler s0 ferlerine devam etmektedirler. Mar- marada da hafif fırtına vardır. alınamamıştır. Dün akşam © gelen malümata © nazaran, Çanakkalede Morta civarında Tavil zadelerin Se. (Devamı 6 acı sahifede) Ankarada bir imamın 25 senelik karısını öldürdüğünü heber vermiştik Bu resim zavallı kadının cesedinin sudan çıkarıldıktan sonra müddelu.