13 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

13 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

MİLLİYET Bir Türk kızı Ekonomi (1913 e nazaran hayat on misli pahalı! Oda'nın endeksine nazaran diğer eşya fiatlerinde tahavvüller Ticaret odası 1930 senesine mah- “İstanbul toptan eşya fiatleri en li” ni neşretmiştir. &ndekse nazaran geçek sene, yiwmumiden © evvelikine, yani - 14 senesine nazaran toptan fintleri tam on misli pahalıdır. umu | kılarak kontenjana tabi olmadan id- | Fiatleri yüzde 41, hayvani gıda önde yüzde 31 mebati gıda inde yüzde 7, meyvalarda 35 fiat tenezzülü vardır. Bu göre 1929 senesine mazaran u- ii gıda 930 sene yüzde 19 fiat tenezzülü vardır. m mükeyyefat (o maddelerinde 29 a nazaran 930 senesinde yüzde 0 tenezzül vardır. Mevaddı iptidaiye fiatlerinde bu senede yüzde otuz tenezzül var Toptan maden fintleri yüzde 23 ül etmiştir. Bu bir senede mensucat, kumaş ileri de yüzde 14 tenezzül etmiş- | Bu vaziyete nazaran 1929 a na- n 930 senesinde toptan eşya fiat Yüzde 20 tenezzül etmiştir - Şa bir sene zarfında idhalât eşya toptan fiatlerinde pek az te olmuştur. Bu tenezzül ancak 19 dur. Halbuki ihracat mad- #tlerimizin toptan fiatlerinde yüzde tenezzül vardır. Dahili istihsal ve Fransız frangı İİ İngiliz lirası Âli iktisat İMeclisi alar bugün ve yarın Ankaraya gidiyorlar 15 Kânunusanide Ankara toplanacak olan Al iktisat eclisine iştirak etmek üzere imizdeki meclis azaları bu- e ve yarın Ankaraya hareket Ali ili meclisinin ruzna pes i şu mevaddı ihtiva etmek» 1 — 829 tediye müvazenesi 2 — İhracat emtiamız hak- lında ğe hazırladığı nizam. Türkiye nin liman hiz- işe umhuriyet Merkez Bankası müdürü geldi Cümhuriyet Merkez Bankası v- müdürü Salâhaddin Bey şehri ize ele Mar” map sene m ghz. , ya alk n Bey sing nl olacaktır. Salahaiı istikilik maddelerinin toptan © eşya fintlerinde yüzde 31 fiat düşüklüğü kaydedilmiştir. Yumurta talaşı lâzım! Piyasada yumurta talaşının azal dığını ve martta başlayacak © olan - | mevsim için şirmdiden talaş celbet- mek iktiza edeceğini nazarı dikkate alan Ofis kânunasani kontenjan lis. tesinde yurrırta talaşmın hariç bıra- hal edilmesini temin için İktısat ve- kâletine müracaat etmişti. Vekâlet bu müracaatı nazarı dikkate alarak gerek kabulü muvak- kat ve gerek idhali kat'i suretile ha- riçten gelipte memlekette işlendik- ten sonra ihraç alınan eşyanın leri ihracı müteakip o maddei İş daiye kadar idhalit yapabileceği iki numarahı kararnamenin 8 nci mad desinde tasrih edilmiştir. Binaenaleyh yumurta ihracalçıla- in ihraç ettikleri miktarda talaş idhal edebileceklerdir. Oda'da intihap yarın! Bugün yapılması mukarrer olan Ticaret odası intihabı yarına tehir e- dülmiştir. Brezilyada altın üzerine gümrük Brezilya hükümeti 10 kânunucu- vel 931 tarihinden itibaren gümrük resminin altın olarak alınmasına ka- Tar vermiştir. İzmirden bir aylık ihracat Teşrinisani ayı zarfında İzmirden ecnebi memleketlere 3,695,455 kilo üzüm ihraç edilmiştir. Mevsim hida- etinden bu ay iplidasina kadar ce. nebi memleketlere vaki üzüm ihra- catı 18,082 tondur. İzmir'in bu seneki üzüm istihsa- Iâtı 31,000 ton olduğuna nazaran ih. racat mevsiminin hararetli kısımı bit- muş sayılabilir. Teşrinisanide İzmir limanından €cebi memleketlere yapılan incir ih- yacatı 3,372,716 kilodur. Mevsim bidayetinden kânunuevvel iptidasma kadar yapılan incir ihracatımız 10, 907 tondur. Memleketimizin bu seneki incir östihsalâtı 28,000 ton olduğuna göre pek az ihraç edilecek mal vardır. Yumurtalar da damgalanacak BROKSEL, 12 A.A. — Alman- ya, Besle, ağaya, İtamya, Fen diya, Fransa, Yunanistan, İtalya, Norveç, bere, Felemcak ve Ürür beynelmilel yumurtaların damga- konferansının mesaisine Bi. hayat veren makaveleyi imza etmiş. ” iğ itilâfname, yumurta idhal ve işaretli usuller Ponördeki Kapalı kapı Grigoryos'un önünde asıl- dığı bu kapıyı açtırmak isteyen yek. Atinada çıkan Atinaika Nea ismindeki gazete Fener Patri- kanesinde Patrik Beşinci Gri- goryos'un idam edildiği ve o vakitten beri kapalı bulunan kapının açılmasını mahalli bü- kümetin Patrikaneye bildirdiği ni yazmıştır. Tahkikat yaptık, Hükümet böyle bir mesele de alâkadar etmez. Fakat Patrikane isterse bu kapıyı açar veya kapalı bulun. durur. Hilâliahmer balosu Hilâliahmer balosu 17 kânunuev. 1931 perşembe günü akşamı | haremi gi diy Mm Sie sant kocası e Bir kız Tanassur etti - Tanassura kızın ailesi muvafakat elmişmiş!?.. Tophanedeki Sen © Jozef fransız papas mektebinde şa- yanı dikkat bir tanassur hâdi- İ sesi vuk: Hadise şudur: Bu mektepte Mualla isminde bir Türk kız talebe vardır. Bu kızın papas- lar tarafından tanassur ettiril. iğine dair Maarif vekâleti u- mumi müfettişliğine bir ihbar vâki oluyor. Müfettişlik tahki kata başlıyor. Neticede hâdi İ min vâki olduğu tesbit edili- yor. Mektep idaresi verdiği i- | fadede, kızın mektebe leyli mec cani olarak kabul edilmesi . is- ildiğini ve bunun için de kı- zın velisinin tanassura müsaa- de ettiğini, bu suretle kız mek tebe kabul edilerek tanassur et tiği zikredilmektedir. Müfettişlik meseleyi ehem- miyetli surette tahkik etmiş ve tanassur hâdisesinin gizli ola- rak yapıldığı anlaşılmıştır. Kı zın babası Türk, O annesi gayrı Türktür. Maarif müfet. tişliği Beyoğlu sulh mahkeme 8i kararile kıza bir vasi tayin ettirmiş ve kız papas mektebin den almarak İnönü yatı mek- tebine gönderilmiştir. Mesele Maarif veköletine yazılmıştır. Vekâlet buraya kızm bundan sonraki tarzı hareketi için bir cevap gönderecekti: Ermeniler i Arasında Bir rivayet Güya buradoki Ermeniler, Kafkas Türklerile mübadele edileceklermiş Son günlerde Ermeniler a- rasında şöyle bir şayia deveran etmektedir: Rus hükümeti gü- ya, hükümetimize Türkiyedeki Ermeniler ile Kafkasya'daki Türklerin mübadelesini teklif etmiş... Bu rivayetler © arasında ge- genlerde memleketimize gelen Kafkas Rus şuralar ittihadı ik- tısat komiseri o M. Şahveryan bu işe memur edili Şayia- lar arasında, bu o münasebetle mahallelerde mevcut Ermenile rin tesbitine başlandığı da zik. redilmektedir. Bu şayiaların mahiyetini a- lâkadar makamattan tahkik et tik. Şu heticeye vâsıl olduk: Mahallelere diğer mahalle lerden gelen olursa bunlar tes bit olunur. Bilhassa apartıman larda buna riayet edilir. Bu me yanda apartıman veya hane de şiğtiren Ermeniler de mahalle lerce tesbit edilirler. Şayianın bundan galat olduğu © anlaşıl- maktadır. Kimin çocuğu? Kumkapıda Balipaşa caddesin de 67 numarali hanede elektrik direği yanmda itsiz Odoğ- muş ölü bir kız çocuğu görül. müş ve tahkikata - başlanmış. tar. Odunu kafasına indirmiş Eyipte İplikhane caddesin- de tütün deposunda çalışan Hü aynı de- seyin Ef. muayenesi yapıldık. tan sonra Cerrahpaşaya yatırıl mıştır. Kaçan Bürhaneddin a- Vie Muğlada zeriyat , musiki Şölen çün, İspanyası AA, — — Şehrimiz. Amanda 13 KÂNUNUEVVEL 1931 ftanassur effirildi! Gümrüklerde İstanbulun kontenjan listesi daha gelmedi | Umumi liste tam ihtiyacı karşıla- yacak şekilde tertip edilmiştir Yeni üç aylık köntenjan his lerile 2 numaralı kararname dün İstanbul gümrüklerine teb ki ir. İki numaralı ka ne ile beraber aynı za- manda Gümrükler umum mü- dürlüğü tarafmdan” ;hzar edi- len izahname de dün gümrükle re gelmiştir. Dün gelen kontenjan Niste- ler kânunusani, şubat ve mart aylarına mahsus umumi Türki ye ithalâtı kontenjan histesidir. İstanbul gümrüklerine mahsus kontenjan listeleri henüz gel- memiştir. Bu listeler geldikten sonra ay sonuna kadar listele. rin ihtiva eti maddeler ve mikdarları üzerinde — tetkikat yapılacak ve sene başından iti- baren yeni hazırlanan talimat- name ahkâmı dairesinde güm- rüklerde muamele baslayacak- Belediyede Bütçede kirtasiye faslı bitti Belediye bütçesinde kırlasiye taslı bittiği halde Şubelerden © bölâ havale istensnektedir. Keyfiyet kay. yn tekiden'tamim edilmiş 'Hukuk işleri müdürü Ankaraya gitti Belediye hukuk işlöri * müdürü Muhlis B, şurayı devlette bazı işleri takip için dün Ankarâyâ gitmiştir. Darülâceze Kalosu Fakir çocuklara yardım “için te- şekkül eden komite içtimalarina de- vam etmektedir. Dürülüceze balosu- | Bun 4 şubatta verilmesi kararlaştırıl mıştır. Verilecek müsamere ve piyango- mun mart içinde olması muvafık gö- rülmüştür. Fakat tarihi henüz tekar Üsküdarda imar Üsküdar adliyesi yanındaki me- zarlık yola kalbedilmiştir. Parke ile döşenmektedir. Adliye, hapisane ve ortamektebin önü bahçeye kalbedile- cek ve buralara da ağaç dikilecektir. Imrabordaki mezarlık da kaldı. rılmiş ve burası meydanlık olmuştur. İlkbaharda iskele civarındaki anbar. lar kaldırılarak, buraya da bir mey. danlık yapılacaktır. Üsküdarda teşcir Üsküdarda Karlık bayırı, Selimi. ye caddesi ve civardaki sahil boyu ağaçlanmıştır. Buralara üç bine ya- kım çam, çınar, dişbudak, defne, Ka- ranğaç, mazı, selvi ve akusyalar di- kilmiştir. Üsküdar otobüsleri Unküdardaki tabir durak yerleri tesbit edilmiştir. | Üsküdarda tapu idaresi Halen İstanbul Tabu idaresinde edildikten sonra Tapu idaresi nakle. decektir. ve 17 yaşında mı, 33 yaşında mı? #1 eşyayı çalmakla ve yangın çıkar makla mazmunen dün ağır cezada muhakemesine devam olunmuştur. Hanife Hanımın yaşı mahkemeye nüfustan 33 olarak bildirilmiş, Hami- #e Hanım ise yaşmın 17 olduğunu söylemektedir. Bunun üzerine yaşımm tayini &- gin muhakeme 30 kânunevvele bıra. kalmaştır. Varşova Büyük Elçimiz Varşova büyük gişimiz. Cevat B. a ir tır. Dün gümrüklerde muame- i bir şekilde cereyan et- mamile aksi olan bir tenhalık nazarı < dikkati celbediyordu. Yalnız bazı karışıklıklardan do layı vâki olan şikâyetler, kası el'an alınamamaktadır. Maamafih gümrüklerde ta- biilik artık avdet etmiş addolu nabilir, 1932 senesinin ilk üç ayına mahsus kontenjan listeler tam ihtiyacı karşılayabilecek bir şe kilde tertip edilmiştir. Alâka- darlar ve gümrük komityoncu- ları ilk listede (o görülen hata ve yanlışlıkların yeni Jisteler- de tashih edildiğini ve yeni lis telerin itiraz olunacak bir nok- tası olmadığını teslim etmekte dirler. | m Memlekette Gazi Hz. nin İzmirdeki heykelleri Gari Hz. nin İzmir için Romada yapılmakta olan heykelleri şubatta İzmire getirilecektir. İnşasına başla- nan kaidenin o zamana kadar ilma- line çalışılmalıtadır. Ödemiş hadiseleri davası bitti Serbest cümhuriyet fırkasının te- şekkülünü müteakip icra kılınan bele diye intihabatında bir çok mahaller- de olduğu gibi Ödemişte de © firka| gürültüleri arasında bazı vatandaş lar tevkif olunmuş ve bunlardan ser best fırka reisi Şükrü, uncu Şuayyip diş doktoru Kemal, baytar Osman ve cezacı Salih Beyler ve arkadaş- ları halli isyana teşvik, Kanunlara karşı gelmek memurları cebren ifa- yı vazifeden men, intihabata fesat ka rıştırmakı ve saire gibi bir çok cürüm lerle ağırceza mahkemesine verilmiş erdi, Bir seneyi mütocaviz bir zaman- dan beri devam eden bu muhakeme bitam bulmuş ve mahkeme cümlesi- nin bersetine karar vermiştir. Amasra limanı Amasra limanının ihtiyaç ve nok- sanlarının esaslı surette | tetkik v> tesbiti için, Nafia vekâleti demiryul- lar ve limanlar inşaat dairesi müln disi Tarık Beyin riyasetinde dört kişilik bir hey'et Amasrada tetkikat- ta bulunmaktaırlar. İdam talebi İzmirde Beştepelerde 65 yaşların. da Malike hanımı boğarak öldürmek le mazmun komşusu | Hüseyin ve metresi Zehra hakkındaki tahkikat bitmiş ve evrak beray mütalen Müd- deiumumiliğe verilmiştir. İddia ma- kamı mazmanları Türk ceza kanunu- Bun 450 inci maddesinin 2 inci fik Kari Sütunu Anason yerine anatol Bir kariimiz yazıyor: Bugün piyasada mevcut ki- loluk rakıların ekserisi | incir den mamüldur. Bu bir se değildir. Yalnız, bunlardan ba zil anason (yerine, ana- tol kullandıkları görülmekte. dir. Anâtol, bir nevi yağdır ve barsaklarda tahribat yapar. Bi naenaleyh sıhhate muzirdir. Maarifte Maarif Müsteşarı geldi ..... Istanb ul mekteplerin- de umumi bir teftiş yapılacak Maarif müşteşar: Salih Zeki B. ve vekâlet umumi müfettişlerinden Ha san Ah Beyler Ankaradan şehrimize gölmişlerdir. Müsteşar B. İtanbulda « 15 gün kalacak ve (şehrimiz selale lame Di lunacaktır. Bu meyanda ecnebi ve c- tektir, if dairesinde — vekâlet umumi müfettişi Hilmi Beyle de u- zun müddet ayrıca görüşmüş ve mez kür mektepler hakkımda izahat al- mıştır, Müsteşar Beyi dün muhtelif mektep müdürleri ziyaret etmişler. dir Salih Zeki B, dün kendisile görü bulunmuştur: — İstanbula umumi bir teftiş i- sin geldim. Edirneye de gitmekliğim mevzuu bahis değildir. Burada 10 - 15 gün kalacağım. Tahkik veya tef. tiş edilecek muayyen bir mesele yok tur. Manrifimiz tabii bir vaziyette. dir. Muallim arkadaşlar vazifelerini hüsnü ifa etmektedirler. Vaziyetten memnunuz. Darülfünun için İsviçreden eelbe dilecek mütehassıs bu ay mihayetin. de memleketimize gelecektir. Muka. velesi yapılmaktadır.” İlk tedrisat müfettişi alınıyor Dün maarif vekiletinden maarif müdürlüğüne yeniden alınacak ilk tedrisat müfettişleri hakkında bir i- zahname gelmiştir. Bu yeniden birçok ilk tedrisat mü fettişi alınacaktır. Bunların imtihanı 18 kânunusanide İstanbul muallim | mektebinde yapılacaktır. İlk tedrisat müfettişliğine talip olanların 4 veya 5 senelik muallim mektebinden me xun olmaları, en asğari 5 sene mual limlik etmiş bulunmaları, 25 yaşın. dan aşağı bulunmamaları şarttır. Muammer Raşit Beye ameliyat yapıldı Bir müddetten beri rahatsız bulu- Raşit Beye küçük bir ameliyat yapıl- mış ve muvaffakiyetli netice ver. miştir, Muammer R. iyileştikten son ra vazi'“öine gelec:ktir, “Anormal cocuklar,, Maarif ti müfettişi umu. | milerinden Hilmi B. perşembe günü Darülfünun konferan: © salonunda “Anormal çocuklar” mevzulu bir kon ferans verecektir. Konferans Kiymetli doktorlarmızdan profe #ör Fahrettin Kerim Bey tarafından İ. E, Muallim Mektebi konfarans sa- lonunda 13 Kânunnevvel 931 Pazar günü .cümlej asabiye üzeri ze tesiri) namı altında mühim bir kon forans verilecektir. Konferansa alâ. kai eşik veri ha rl ler iştirak edebilirler, Kızıltopraxtaki Tren kazası Makinist ifadesi alınarak serbest bırakıldı Müstantik Cemal B. * Kızıl topraktaki tren kazası hakkın- daki tahkikatına devam etmek tedir, Tevkif edilen makinist Faik Salih EF. ifadesi alındık. tan sonra serbest — bırı tar, “Ayrıca yaptığımız tahkika- ta göre, Kara Vasıf B. sabah- | Tebeddüller Oldu Polis merkezleri arasmda 3 ayda bir yapılan umumi tebeddülüttan, Ba meyanda polis müdürlüğünde rmuhtelif şubelerindeki sivil komiser kalliyet mekteplerini de teftiş ede- | şen bir muharririmize şu beyanatta Yalova Süthanesi Istanbulun sütünü temin için tetkikat yapılıyor Yalovadaki fenni süthaneye mü- sabih olmak üzere İstanbul belediye sinin Şişli civarında fenni bir sütha, ne tesis etmek fikrinde olduğu yüzıl muştı, Fakat yapılan tetkikalla bu Du çok masraflı olacağı anlaşılmış. tar, Buradaki çiftlik sahipleri, bu ha- ber üzerine arazi iatlerini © derhal İ yükseitmişlerdir. İstanbul süt ihtiyâcinin Yalova- dan temin edilebileceği anlaşılmıştır. Çünkü Yalovadaki süthanede çok az masrafla küçük bazı ilâve ve te sisat yapılınca, bu, mümkün olabile eh- | cektir. İstanbula sütün | nâkli için ise alâkadarlar, erken ve hususi pos ole ye gisi tetkikat yapılmakta. Kaçak Sigaralar Bu hafta da bir hayli kaçakçı tutuldu Tütün inhisarı İstanbul baş müdürlüğü son günlerde tütün kaçakcrları ile cidden şayanı takdir bir mücadeleye girişmiş tir, Başmüdür Lutfi B. tecrübe kâr muhafaza müdürü İlyas B. muhafaza kontrolu Nuri, Fazlı Kerim ve diğer arkadaşları mü cadeleyi müsmir bir disiplin ve inzıbat altında idare temekte- dirler. Bu sayede son günlerde imkân ve fırsat bulamıyan ka- çakçılar artik bu işi bırakmış gibidirler. Mubafaza teşkilâtının şu bir hafta içinde meydana kaçakcı hık vakaları şunlardır: Çarşıkapıda eskidenberi ka çakçılıkla müteveggil Remzi, karısı Remziye, kaynanası Azi me gene aynı mahallede ayak- kabıcı Salih, arkadaşı o Hakkı uzun tarassut neticesinde cür- mü meşhut halinde derdest & dilmişler ve kaçak sigara kâ- köylü ve asker sigara ları müsadere iştir, Bu ka çakçı şebekesinin yevmiye bin, iki bine yakın asker ve köylü sigarası sattıkları o anlaşılmış- tır, Edirnekapıda kahveci Hüse yin kaçak sigara satarken 500 paketle yakalanmıştır. Yeni camide İbrahim de 10 paket sigara ile yakalanmıştır. Tah- takalede Refetin dükkânı aran mış 50 paket köylü sigarasar bulunmuştur. o Haydarpaşada sahibi meçhul bir sandık icinde 28 kile kıyılmış kaçak tütün bulunmuştur, Fatihte Ahmet | 30 paket sigara ile yakalanmış tır. Evvelki gece Sirkecide köy lü Hüseyin sğa, trene girece- ği sırada çantası o aranmış ve 908 defter kaçak sigara kâğrr bulunmuştur. Kaçakçılar evrakı ile Adli- yeye verilmektedirler. Bir Amerikalı bei kadın şehrimizde! Mein Mİ Mendil Lorena gelerek Klarş otelin imei. Mis. tress Lorena dün refakatinde Robert kolej mücssislerinden Mistress Han- tington olduğu halde şehri gezmiş- tir. kile Hindi Çiniye gidecektir. Gizli nikâh mı kıymış? çi sl F imi atma efendinin nikâhlarnı kıymak Iktisat cemiyeti dün toplandı. Dün akşam 5 muavini Fazlı Beyin de iştirakile milli tasarruf ve iktisat cemiyeti bir. a SE