12 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

A ve 12 Kânunuevvel 1931 AKŞAMDAN AKŞAMA Behçet Hoca'nın ölümü Matbuatın bir çeyrek asırlık emektarlarından Behçet Hoca'nın vefatını teessürle haber aldık. Bu zat, hepimizin sevdiğimiz, şakalaş- tığımız en hafif ruhlu arkadaş- lardandı. Öyle ki, nasıl olup da ölebileceğine inanamıyoruz âdeta. Behçet Hoca, gazateciliğe baş- ladığı vakit, sarıklı, cüppeli, top sakallı ve kenarı zincirli altın gözlük takan bir zati alikadir imiş, (o Devirlerin (o tekâmüllerini takip ederek sarığını cüppesini attı; sakalını ve bıyığını, kesti. ünü modrenleştirdi. Bu gibi istihaleler, bazı insan- larda pek nahoş bir manzara arzediyor. Halbuki,Hoca Bebçet'te etmedi. Zira, Hoca, mürailikten uzaktı. Samimi idi. Memleketin tabii tekâmülüne mihaniki surette ve bu işten bir menfaat ummıya- rak tabi oluyordu. Behçet Hoca, ruhan matbuat âlemine o kadar bağlıydı ki, son zamanlarda Muhtelit Mübadele komisyonunnda bir münasip iş bulmasına rağmen, Babıâli cad- desile alâkasını gene kesmemişti: Hiç değilse, müdiri mesullükleri deruhte ediyordu. Onda, müdiri mesul olmak ip- tilâsı vardı. 10 ilâ 30 lira muka- bilinde şu veya bu gazetenin yazılarını hiç bir kontrola tabi tutmadan, hattâ belki de asla okumadan, ve intişarından sonra bile görmeden kanun muvacehe- sinde mesuliyet deruhte ederdi. Bu yüzden onlarca ve onlarca defalar mahkeme huzuruna çık- mıştır. Divanıharbe kadar git- miştir. Hapishanelere konulmuştur. Behçet Hoca, bir matbuat fe- daisiydi. Arkadaşlar, ona hem hürmet ederler, hem de lâtifeler yapar- lardı, Meselâ, firari Abdülkadir'in yakalanıp Sirkeci'ye ( getirildiği gün, bizim Akşam'daki Mustafa Ragıp, ona bir oyun oynamış: Abdülkadir Tatavla'da aramıyor diye, merhum'u bir taksi ile oraya göndermiş. Ertesi gün, Behçet Hoca'nın çalıştığı gazete günün en mühim havadi- sini atlamış. Behçet Hoca da, mesai arkadaşları da, gazeteden istifaya mecbur kalmışlar... Buna rağmen Hoca darılmamış. Lâtifeye çok mütehammildi. O da, bilmu- kabele, başkalarına nice nice böyle gazeteci şakaları yapmıştır. Matbuat ' âlemi, bugün, böyle emektar, fedakâr, vefakâr sabıka muhafazakâr, bilâhare teceddütkâr bir arkadaşın ölümünden dolayı matem içindedir. Fakat, ne garip ki, bütün nekre ve hafif ruhlu adamların ölümünde olduğu gibi, Hoca Behçet'in matem haberini yazar- ken, insanın kalemi faciaengiz satırlar yerine böyle hafif fıkralar yazıyor. Behçet Hoca'nın hafif ruhlu ve hoş şahsiyeti bunu icap ettiriyor. Ona Allah rahmet eylesin. (Vâ - Nü) Bir misli fazla İstanbulda inşaat gittikçe artıyor Istanbulda bina inşaatı seneden seneye çoğlıyor. Bu inşaat bolluğu iktisadi o buhranın bir delili addediliyor. Iktisadi vaziyetten emin olmayan sermayedar, müte- davil (o servetini (o gayrimenkule çevirmekle mali vaziyetini, kendi kanaatince, istikrar ettiriyor. Istanbulda 1930 senesi içinde 737 parça inşaata mukabil 1931 senesi kânunusanisinden eylül nihayetine kadar dokuz ay içinde 1039 parça inşaat yapılmıştır.; Bu yekün şu suretle taksim edilmektedir : 1930 1931 Apartıman 124 186 Ev 500 670 Dükkân 81 78 Otel 1 — Fabrika 3 7 Garaj 5 A Ahır 17 25 Depo 6 7 Diğer inşaat — 66 737 1939 Görülüyor ki bu gidişle sene nihayetine kadar: geçen seneki inşaata nazaran bu senenin inşaatı bir misli artacaktır. Civar belediyeler Belediye komşu belediye- lerle beraber çalışacak Istanbul belediyesi bütçesi yet- tiği kadar bir çok işleri yapmağa çalışmaktadır. Istanbul şehri hu- dudunun haricinde bulunan diğer belediyelerin de şehirle sıkı bir alâka ve münasebetleri vardır. Bilhassa birçok müşterek ihtiyaç- lar vardır. Bunlar hep birlikte çalışılarak yapılması İâzimgelen işlerdir. Bunun için civar belediyelerle Istanbul belediyesi bazı hususlarda teşriki mesai edeceklerdir. Ya- kında bu küçük belediyelerle temas başlıyacaktır. Bir tehdit davası bitti * Müskirat inhisarı muhafaza me- muru Hristaki efendiyi katil kastile tehdit etmek cürmünden maznunen bir müddetten beri mu- hakeme edilmekte olan Onnik efendinin muhakemesi evvelki gün ağır ceza mahkemesinde bitirilmiş- tir. Onnik efendinin cürmünün kakil kastile yaptığı tahakkuk etmediği cihetle mahkeme âdiyen tehdit cürmünden dolayı kendisi- nin 3 gün müddetle hapsine karar vermiştir. Onnik efendi esasen muhakemeden evel tevkif- hanede yatmış olduğu cihetle bu müddet, mahkümiyetine mahsup edilmiş ve kendisi serbes bırakıl- mıştır. Akşam ŞEHİR HABERLERİ 31 inci defa Meşhur bir içki kaçakçısı tekrar yakalandı Müskirat muhafaza memurları ve jandarma Ramide jandarma mıntakası dahilinde © sabıkalı bir rakı kaçakçısını cürmü meşhut halinde yakalamışlardır. Bu adam Ismail isminde biridir. Ismail uzun zamandan beri kaçakçılıkla meşgul olmaktadır. Rakı kaçak- çılığından dolayı şimdiye kadar 30 defa zabıta tarafından yaka- lanmıştır. Bu defa gene kaçak rakı çıkarmakta olduğu haber alınarak müskirat muhafaza memurları ve jandarmalar tarafından Ramideki evinde araştırma yapılmıştır. Bu araştırmada evin alt katındaki mah- zende hali faaliyette rakı kazanı, çekilmiş kaçak rakı, cibre ve saire bulunmuştur. Ismail 31 inci defa olarak gene yakayı ele vermiştir. Bulunan Rakı ve aletler musadere edilerek Ismail hakkında tahkikata başlanmıştır. Bu da bir başkası Gene aynı gece Bakırköyde Aram isminde birinin kaçak rakı yapmakta olduğu haber alınarak araştırma yapılmıştır. Zabıta ve muskirat memurları kaçak rakı ve saire bulmuşlardır. Rakılar müsadere edilmiştir. Ismail ve Aram haklarındaki zabıta tahkikatı ikmal edildikten sonra adliyeye verilecektir. Sahte makbuz kullanmış Zabıta Abdürrezzak isminde birisini tevkif etmiştir. Bu adam bazı müesselere ait tahsil makbuz- larını sahte olarak kullanmak suretile ( dolandırıcılık (yapmak cürmünden maznundur. Zabıta, Abdürrezzak hakkında lâzımgelen tahkikatı ikmal ederek evrakile beraber kendisini ad- liyeye vermiş, 4 üncü müstantik- lik tahkikata vazıyet etmiştir. Petrol fiatleri yükseldi Piyasada petrol ihtikârı devam ediyor. Evvelce kilosu 17 kuruşa satılan petrol şimdi 19 kuruşa kadar çıkmıştır. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi BwzLik 1400 kuruş (| 2700 kuruş SAruk 750 > 40 > 3AYLIE 400 5» 80 » may” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM gönderilmelidir, Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. idaresi namına Saban 2 — Kasım: 35 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 1248 236 727 947 13 1,398 Va, 5,29 717 127 14,28 16,41 18,19 Kadın birliği Nizamnamede bazı tadilat yapılacak Kadın birliğindeki gergin vazi- yet devam ediyor. Birliğin idare tarzı hakkında bazı şikâyetler vuku bulmuştur. Istifalara da sebep bu şikâyetler olduğu söylenmek- tedir. Birliğin bu vaziyeti alâkadar makamların nazarı dikkatini cel- betmiştir. Bu makamlara nazaran kadın birliğinin vaziyetini ıslah ve nizamnameyi yeniden ve baştan başa tadil etmek lâzımdır. Diğer taraftan birliğin şimdiye kadar etrafına büyük bir kadın camiası toplamamış olması da nazarı dik- kati celbetmiştir. Nizamnamedeki tadilât yapılırken bütün Türk kadınlığını birlikle alâkadar etmek esasları düşünülecektir. Yakında birliğin umumi kon- gresi aktedilecektir. Kongrede yeni intihabat yapılacak ve bir- liğin başına gelecek olan hanım- lar nizamnamede yapılacak tadi- lâtı hazırlıyacaklardır. Çatalca hükümet konağı Çatalca hükümet konağı uzun senelerdenberi hiç tamir yüzü görmediğinden binanın bir çok yerleri akmaktadır. Burası yakında tamir edilenektir. Eski bir tavcı Zabıta izini buldu ve tavciyı yakaladı Polis 2 inci şube müdiriyeti Hüseyin isminde bir sabıkalıyı tevkif etmiştir. Hüseyin Istanbu- lun maruf tavcılarındandır. Bu sa- bıkalı uzun zamandan beri tav- cılık suretile bir çok kimseleri dolandırmış ve müteaddit defalar da yakalanarak sabıkaya geçmiştir. Hüseyin bundan bir müddet evel gene muhtelif tavcılık cürüm- lerinden: dolayı yakalanarak mah- kemeye verilmiş ve 6 ay hapse mahküm olmuştu. Fakat o zaman gene bir fırsat bulup kaçmış ve izini kaybet- mişti. Polis (tarafından uzun müddet yapılan tahkikat netice- sinde Hüseyinin saklandığı yer meydana çıkarılmış ve kendisi isi yakalanarak adliyeye verilmiştir. Hüseyin 6 ay mahkümiyet müd- detini ikmal etmek üzere hapisha- neye sevkedilmiştir. Bir dolandırıcılık davası Bir dükkân alım, satımında dolandırıcılık yapmak cürmünden maznunen 3 üncü ceza mahkeme- sine ; verilen İsmail ve Kiryako isimlerinde iki kişinin muhake- meleri bitmiş, bunlardan Kirya- konun beraetine ve İsmailin üç ay müddetle mahkümiyetine ka- rar verilmiştir, Yerli malı misler Iki genç kadın koyu bir ingiliz şivesile biribirlerine veda ettiler: — Goot byl. — By byl, Tramvayda iki genç kız.. Elle- rinde ingilizce mecmualar, çatır çatır ingilizce konuşuyorlar... Bi- etçi gelince biri ingiliz şivesile: — Peo.. Pelas.. Peo Pelas!.. dedi... Halbuki her gün tram- vayda beraber gelirdik.. Türkçe konuşurlar ve Taksimde tram- vaydan inerlerdi. Ingilizce konuş- malarının ve Pera Palas otelinin önünde inmelerinin sebebini bir türlü kavrıyamadım.. Hem kıya- fetleri de değişmiş... Acaip acaip elbiseler giymişler... Velhasıl son bir hafta içinde bazı kadınlarda bir Ingilizce, bir Ingilizce, bir Ingilizce.. Sormayın.. Bir arkadaşına meseleyi açtım: — Yaaaa!. dedi benim de nazarı dikkatimi celbetti... Ingi- lizce konuşan hanımlar pek ziya- deleşti... Bir aralık önümde oturan zatın gazetesine gözüm ilişti.. Ilk sahi- fede bir yazı: “Bir çok gençler zengin ingiliz misi bulmak hülyasında.. , Hımmm.. Mesele şimdij anlaşılı- yor.! Hani nerede ise bazıları ingiliz misine benzemek hülyasile yüzlerine çiller yapacaklar... Ingi- liz mürebbiyeleri gibi gözlerine iri bağa gözlükler takacaklar.. Ayaklarına topuksuz kalın ökçeli ayakkabılar giyecekler... Boyunla- rına - seyyah oldukları anlaşılsın diye - dürbünler, fotoğraf maki- neleri asacaklar... Daha garibi tramvayla geçiyo- rum... Baktım Ayasofya camiinin önünde bir kalabalık. Fotoğraf çıkaran misler arasında bizim evde oçamaçır yıkayan Emine mollanın kızı da var. Ne zaman da mis olmuş haspa?.. Ne zamanda mis olup böyle Ayasofyaların fotoğrafını çıkartmağa kalkmış.. Hikmet Feridun elediye müstal idarehanesi açmayacak Belediyenin müstahdimin idare- hanelerile rakabet yapacağı ve hususi bir idarehane (açacağı yazılmıştı. Vakıa böyle bir mesele şehir meclisinde mevzuubahs olmuştur. Fakat belediyenin şimdilik bir müstahdimin idarehanesi açmağa niyeti yoktur. Belediye bütcesi bu sene erken hazırlanacak Belediye tetkike vakit kalmak üzere bu sene bütçesini erkenden tanzim etmeğe karar vermiştir. Bu itibarla belediye muhasebe müdürlüğü, şubelere bir tamim göndererek 932 bütçesine tahsisat konmak üzere ihtiyaçlarını bildir- melerini istemiştir. A. B. — Müdür bey burada mı?.. — Burada, emme, meşgul!. Biraz şunun şurasında intizar et Emce Beyl