30 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

30 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Nasıl Para Kazandınız? Hacı Recep Bey para kazan manın sırrını anlatıyor... “Sabahları, Aksaraydan on paralık ekmek alırdım.. Bütün nafakam bu katıksız ekmekti...,, Ticaret odası ikinci reisi, şehir meclisi âzasından Hacı Recep Beyin ticaret âleminde mütevazı bir firması var: Hav lucu Hacı Recep dar beklemeğe mecbur oldum. Tezgâhtardan biri sık sık saa- tine bakıyor: — Bu kadar kalmazdı ama, ticaret odasındaki içtima biraz uzamış olacak... Sonra anlatıyor: — Yemek yemek için an- cak bir saat vakit bulur. Geri kalan zamanları hiç boş geç- mez. O kadar çok yoruluyor ki hastalanmasından © korku- yoruz. Şu Mahmutpaşa yoku- şunu günde hiç değilse yedi se kiz kere çıkar. Hem de nasıl, yirmi yaşında genç gibi. Hayretle sordum: — Otomobile binmez mi? — Hayır. Âdeti değildir.. dediler, Biz böyle konuşurken kapı açıldı Tezgâhtarlar koşuştu- lar: Gelen Hacı Recep Beydi. Beni görünce kolumdan tut- tuz — Sizinle öteki mağazada konuşalım... Beraberce iki adım ileride- ki hana girdik. Lokantacınmn çırağı arkamızdan koştu: — Ne getireyim beyim... Hacı Recep Bey, cevap ver di: — Bir işkembe çorbası, bir tavuk. Birkaç tane de turp koy.. İçinde beş mağazası bulu- nan hanm kapısı önünde duran iskemlelerden birine kendi o- turdu, bir tanesini de bana w- zattı: — Şimdi sorunuz am... — Soracağım şeyi tahmin etmişsinizdir. Güldü: — Nasıl para kazandım?. Bu değil mi? — Evet O sırada ısmarladığı yemek te gelmişti: İşkembe çorbası- nı kaşıklarken dedi ki; — Lokanta yemeği yemek âdetim değildir ama bugün böyle oldu. Bizim çocuklar ye mek yapmamışlar. Sonra mağazadan birine ses lendi: — Şu dolabın kapağını a- çın! Açtılar. Elile gösterdi: — Bakınız, sahan tencere, tabak höyek teksir Ben yemeği burada pişirtir, on dört kadar adamımla © birlikte ye- rim. Böyle hem (daha ucuz, hem daha temiz oluyor! Hacı Recep Bey, ağzma bir Rırmızı .turp atarak devam et- ti: baka- — Tamam on iki yaşında hayata atıldım. Babamım beni mektebe verip okutacak hali yoktu. Bulgaristandan hicret ettikten sonra babam bir iş ya pamadığı için ailemiz, çok fa- kir düşmüştü. Mahmutpaşada Bezciler sokağında o havlucu Hacı Hakkı ve ortağı Ahmet Efendilerin dükkânında onbeş kuruş haftalıkla © çalışmağa başladım. Tamam üç sene bu mağazada çıraklık ettim. Üstü teneke kaplı, altı toprak, iki o dalı bir kulübede oturuyorduk. Kazandığım haftalığın bir kısmile bu kulübenin kirasını veriyor, artanile de evi diriyordum. Sabahları ii çıkarken Aksaraydaki Sakızlı fırında, on paralık ekmek alıp cebime koyardım. Bütün gün nafakam, bu katıksız ekmekti. Fakat işime de dört elle sarıl. mıştım ha.. Patronların, yavaş © yavaş mağazasının bütün işle- rini bana bıraktılar. Haftalı. Zım, 15 kuruştan 60 kuruşa çık miştr. Çok geçmeden tezgâh. a2 im e mer Hacı hecep Bey tar oldum. Çalışkanlığımı tak dir eden Bursalı Halepli Zade- ler bana kendi mağazalarında haftada bir lira ücretle tezgâh tarlık teklif — ettiler. Halbuki ustalarımdan (© memnundum. Yanlarından ayrılmak istemi- yordum. Bir gün ağlıyarak patronum Ahmet Efendiye, Haleplizade- lerin teklifi ım. Fakat o kadar müteessirdim ki söy- lerken gözlerimden yaş geli- yordu. Ahm.ot Efendi de mü. teessir oldu. Bursadaki ortağı na yazarak yanlarından ayırma mak için beni mağazada kendi lerine ortak o yapmağa karar verdiler. Tabii buna çok sevin dim. Ahmet ve Hakkı Efendi lerin ortağı $ıfatile dört sene daha ayni mağazada kaldım. 850 lira kadar param toplan- mıştı. Aza kanaat eder, olura olmaza atılmaz, durmadan pa- va biriktirirdim. Ahmet ve Hakkı Efendiler"nihayet bana dirsek çevirdiler. Henüz ev- lenmiştim, Bir gün münasebet düşürerek benimle hakikatte or tak olmadıklarını , Haleplizade lerin yanına gitmem için beni örtak yapmış gibi göründükle rini, istersem dört lira aylık- la yanlarında çalışabileceğimi İ söylediler, İ Aldatıldığıma çok Oocanım sıkıldı, o Artık bu mağazada kalamazdım. Abut Efendi hanında Nişan Dervişyan Efendi isminde biri, kend kuvvetli bir rakip kesileceğimden çekindiği için, bana 500 lira sermaye vermek teklifinde bulundu. Bu para ile ayrı bir dükkân açarak, bü- tün çeşitleri kendisinden caktım. Hacı Hakkı ve Ah- met Efendilerden 850 lira hak kımı alarak çekildim. Nişan Efendinin verdiği para ile ay- rı bir dükkân açtım. Üç sene geçmeden Nişan Efendinin 500 lirasını ödemiş bulunuyordum. Bundan sonra doğruluğu reh- ber ederek geceyi gündüze ka- tp çalışmak sayesinde yavaş yavaş bugünkü mevkiimi temin ettim. 37 senelik ticaret hayatım- da kimseyi incitmedim. Güven diğim şey, doğruluktur. Bor cum için sabahlara kadar uyu mam. Kimsenin üzerimde on para hakkı yoktur. Darda kaldığım zamanlar vücuduma zulüm eder, kendi nefsimi birçok şeylerden mah- rum bırakırdım. Fakat netice. de borcumu ödemekten duydu ğum haz, beni tatmine kifayet ederdi. Para nasıl kazanılır? diye soruyorsunuz? Para “sanki ye dim!,, demekle kazanılır. Ta- sarruf etmesini bilmiyenler pa ra kazansalar da onu ellerinde tutamazlar, Sanki yedim, £ sanki o dim, sanki gördüm, ve sanki gezdim.. İşte parayı tutmanın sırrı! Saatine baktı: — Gördünüz mü, lâfa del- dık.. Ticaret odasında öğleden AİLLİYET HARİCİ HA ERLER Mücadele Çetin ! Yeni ingiliz tarifesi | her yerde tesirini gösteriyor PARİS, 29 A.A, — Meliye nazı- rı M. Flandin'in Londra seyahatin- den bahseden Le Journal diyor kit ML Fland ti hakkında ne disi (Nazır, abaplarle birikte için bu seyahati yapmış olduğuna söyleyenler var), en ziya de göze çarpan nokta, bu seyahatın İngiltere ile Fransa arasında zuhuru muhtemel ihtilâfların önüne geçilme sinin müstacel bir zaruret halini al- m olduğu bir zamana tesadüf ot- İagilizlerin teessüf ve teessürleri, istihsalin iyi bir surette tensik edil- memiş olmasından, İngiliz amelesi- nin kâfi derecede rantman vermeme sinden ve halkın toprakta çalışmak- tan kaçmakta bulunmasından — ileri tedir. em İngilizler, Fransız sebze ve meyvelerine karşı boykotaj yapmak suretile kır ve köylerini yeniden is- kân edebilevekleri hayaline mi kapı- teşriki İle alk ve ba gam İmmuyoruz. M. Flandin'in Londra'da kullanacağı lisan, işte budur. Fakat, unutulmamak icap oder ki bize ha- vale edilen darbeye, buna (o mecbur kaldığımız zaman, darbe ile mukabe le etmek pekâlâ elimizdedir. Yeni bir muahede mi? LONDRA, 29 A.A. — News .Commercinle yaziyor: Fransa ile İn- giltere arasında yeni bir ticaret mua 4 aktolunacağına muhakkak na zarile bakılabilir. O M. Flandin'in Fransa'ya avdet eder etmez bu hu- susa dair müzakeratta bulunmak ü- zere tekrar İngiltere'ye & döneceği zannolunmaktadır. Berlin de protesto etti BERLİN, 29 A.A. — Londra'da ki Alman sefiri, hükümeti tarafından İngiltere hükümetine yeni tarifelerinin Alman ( sanayiişe iras eylediği vahim zararları iblâğa me. mar edilmiştir. Bu teşebbüs, İngiliz ticaret mua- bedenamesinin merbutu olan proto- kolun birinci ve ikinci (fıkralarına tevfikan icra edilmiştir. Bu itilâfna- me mucbince her memleket | diğer memleketin ticaretine karşı rüçhan osasma müstenit hiç bir tedbir itti haz etmemeği ve bu hususta zuhur edebilecek bütün meseleleri hayriha. hane bir sürette tetkik eylemi ta. ahhüt etmektedir. İlki memleketten herhangi biri diğer memleketin vü- cude getirdiği tarifenin muahedena- menin maddesine muhalif olduğuna hükmedecek olursa hemen şifahi mü | zakernta girişilecektir. Alman sefiri- nin bu teşebbüsünden maksat, | bu müzaherata girişmektir. Maamafih icra edilecek müzakerelerin tesiri 0- lacağma Berlin'de ihtimal verilme. memektedir. Alman sanayi erbabı, Alman hü- kümetinin bu teşebbüsünü memnuni yetle karşılamıştır. Zira yeni İngiliz tarifelerinden kendilerinin herhangi diğer bir memleket sanayi erbabı 'dan çok daha ziyade mülesesir ol makin bakundaklarıı; söylemekte. Almanya'am ipek çorap ve suni ipek ihracatının yarısından ziyadesi» nin İngiltere'ye yapılmakta olduğu dilkente şayan görülmektedir. — Bu maddelere vaz'olunan 9 83,5 güm- rük resmi adeta bunların — idhalini men'etmeğe mundildir. M. Flandinin Londradaki mülâkatları PARİS, 29 A.A. — Matin gaze- tesi, yazıyor: M. Flandin, dün M. Runciman'da dahil olduğu halde si- yarat ve sanayi âlemine mensup bir- 6ilini, M. Flandin'in misafir bulun- duğu mahalle yakın bir konakta met etmiş olduğu haber - veriliyor. Wbithall'da girişilmiş olan müteknd dim müzakeratın pek mükemmel bir surette neticelenebileceği ihsas edil. mektedir. Zira yeni gümrük tarifele- rindn Fransız ihracat | tacirlerinin mütesssir ve mutazarrır olduklarına mukabil her memleketten © ziyade Fransadan mubayaatta bulunan İn- gillere de İngiliz lirasının £ sukutu yüzünden idhalât ticaretinde fevka. lâde mutazarrır olmuştur. e Arnavutlukta bayram TIRAN, 28, (A. A) — Geçen haf ta Arnavutluk için bir yortu ve şen- lik haftası olmuştur. Bu şenlikler Ti- ran muahedesinin yıldönümü müna sebetil ve karln huzuril yapımı. ri takım fesat tertibatı yapılmış olduğuna olan şayialar resmen tekzip edilmiştir. RR sonra bir içtima daha vardı. Yetişebilir miyim dersiniz? Paltosunun yakasını kaldır dı, tezgâhtarlara seri emirler verdi ve elli yaşında olduğuna inanılmıyacak bir çeviklikle ko şar adım handan çıktı. M. Salâhaddin PAZARTE iü | M. Stimson'a Kızdılar Amerika hariciye na- zırı, Mikadoya hakaret etti mi? LONDRA, 25 (A.AA.) — Teklo dan Reuter ajanıma bildiriliyor Sims kabil olan beyanatı burada büyük bir infi- al tevlit mile ol bu beyanatın ge rek Japonyada ve görek Çin'de toss- süfe şayan olacak bir netice tevlit et- mesinden endişe dilmektedir. Hariciye nezaretinde olkârı umumiyenin bu infinline iştirak edil- mektedir. Nezarât (dairesinde M. Stimson'un Tokio'daki Amerikan se- firi M, Perbes ile baron Shidehera arasında cereyan etmiş olan mahrem müzakereleri ifşa hususunda istical göstermesinin Japonya'nın tanhhüda tanı ihlâl etmiş olduğuna dair olan rivayetleri teyit veya ret ve cerhede- cek resmi telgrafların vurudunu bek lemeden yapılmış olmasının bu hissi teşdit etmekte bulunduğunu beyan edilmektedir. Nazır namına söz söy“ leyen zat, M. Stimson gibi mes'ul bir adam, şimdiki vahim vaziyette “Ak- lı kaybedecek” olursa bunun eeleri pek vahim olacaktır, demiştir. Bu zat, M. Stimson'un Japonya” kt geldiğini beyan etmiştir. Mumaileyh, M. Stumson'un söyle miş olduğu rivayet edilen "Japon , başını kaybetmiştir.” Sözü- #öz, ordunun başkumandanı olan im- peratora karşı bir bürmetsizliktir. Hariciye Bazırı namına idaresi ke lâm eden bu zat, (o netice olarak M, Stimson'un bu O hareketinin, şayet doğru ise, 9 devlet misakıaım 1 inci maddesini bilfül ihlâl etmiş olduğu- nu söylemiştir. Bu misak mucibince, misakın akiti olan devletler Amerika nin emnü selâmetini ihlâl edebilecek her türlü hasmane hareketlere müza ai elmömeği taahhüt eylemişdir- M. Stimson tekzip ediyor VAŞINGTON, 29 AA. —M Stimson, Japon hariciye nezaretinin Yanlış malâmat almış olduğunu bo. yan etmiştir. Mumaileyb, kendisine isnat olunan beyanatta bulunmamış olduğunu ilâve eylemiştir. Japonlar müşkülat çıkarıyorlar PARİS, 29 A.A. — Cemiyeti Ak- vam nezdindeki Japon & marahhası Marki İto, sazt 14.30 ta tahrir komi- tesini teşkil eylefen ve lord. Cecil, M. Madaringa, M. Tobbam'dan iba ret zevat muvacehesinde — Sir Eric Drumond, M, Massigli ve M. Toch- rel'deki malikânesinde hafta tatilini geçirmekte olan M. Briand'ı temsil eden M. Legor ile görüşmüştür. Japon murahhasi Japon irmpera- torunun ordunun reisi sfatile helen” huku- kunu muhafaza ve gayri muntazam askerlerle eşkiya tarafımdan taarruza uğradıkları tekdirde Japon ehalinin kendilerini muhafaza edebilmelerine müsait bulunması için karar metnin- de muhtelif tadikât teklifleri tevdi lar, ayni zamanda, çen kabul fakat Japonya'nın bazı küller serdettiği bitaraf me te sisi meselesine de intikal etmiştir. Japonya'nın serdettiği o müşküller meyanında bilhassa o “Müşahitlerin lüzumlu anlaşmalar için Çin ve Ja- pon kumandanlarile iştişare edebi. leceklerini” derpiş eyleyen cümle. nin müşahitlere hakiki birer hâker va enkereci rolü verebileceği fik- ir. Resmi mahafil, her hâle rağmen şu şekilde bir anlaşma vaki olacağını tmeltedirler. Bitaraf bir mıntaka tesisi me. selesi üzerinde; 2 — Bir komisyon gönderilmesi hakkında; Bu suretle Cemiyeti Akvam mec. Bisinin faaliyeti ihtilâf: hakikaten tah dit ve mahallen uzlaşma © amasırını idhal ile nihayet bulmuş olacaktır. Tahrir komitesi sant 16 da 12 ler ko- mitesine raporunu verecektir. Çin'in nihai cevabı bugün için beklenilme- mekte ve M. Sze ile hiç bir mülâkat derpiş edilmemektedir. Japon kuvvetleri çekilmeğe hazırlanıyor LONDRA, 29 A.A. — Moukden” den Reuter ajansına bildiriliyor: Ja- pon hükümetinin nakili kelâmı, Ja. pon müfrezelerinin munhedeler tara- fından işgaline ruhsat verilmiş olan manatıka çekildikten sonra, Japon kuvvetlerinin işgali altında © yalnız Kirin, Chiuliuko, Tsitsikar, Cheng - 'Mamsileyh, Taisika?daki Japon barvetlerinin de bilitenbhur ve bat “a Gillele girilecek olan soğmka - gekilebileceğini kuvvetin pek yakında Core'ye avdeti muhtemel bulunduğunu ifade etmiş- tir. Dün Pekin - Moukden hattında, trenlere irkâp edilmiş olan kuvvetle- rin başında bulunan zabitan için da- ha şimdiden Moukden'de mesken is- ticarma başlanılmış olması bunların pek yakında Moukden'e avdet ede- ceklerini göstermektedir. | Hindistan ii | tuz rasumuna karşı bir taarruz yap- ek | der gazetesi erkânından biri Gandhi Karışacak mı? Gandhi öyle söylüyor, İngilizler tedbir alıyorlar BOMBAY, 29 A.A, — Gandhi'- nin umumiyetle beklenilidiği veçhile veya tenzil edilecek yerde mali yet dolayısile tezyit edilmiş olan mak suretile menfi mukavemet ha- reketina tekrar başlıyacağı zannolun mr, Gandhi'nin kongreden bazı bü- yük şirketlerde azim menafie malik İ olun İngilizlerin ellerinde bulunan cahamı tetkik © etmesini kongreden talep edeceği suretindeki tahdidi, li gilir mücessesat ve teşkilâtını fırtı- na zuhur ettiği za müttehit bir cephe arzedebilmek için saflarını da- ha ziyade sıkıştırmaları gibi bir me- tice hâsil etmiştir. Konferans niçin akim kaldı? BOMBAY, 29 A.A. — Buraya avdet etmiş olan Yuvarlak masa kon feransı mütehassıslarından iki zak, konferansın akamete uğramasını Gandhi'nin itilif girizliğine hamlet- mektedir. Gandhi bedbin! LONDRA, 27 A.A. — Now Lem- ile bir mülükat yapmış ve ondan bir kaç sual sormuştur. Hindistan kon- feransmım iflâsr halinde Hindistam- da neler olacağı sualine Gandhi böy- le bir hal vukuunda Hindistanda ©s- ki karışıklıklardan daha çok ve şid- detli kargaşalıklar çıkacağı ve ortalı- İ ör altüst etmek için Hindlilerin an- cak bir isaret bekledikleri cevabını vermiştir. Hindistanr bir am evvel müstakil bir memleket haline komak istiyen Hindili müfritlerin bu sabır. sızlığı karşısında kendisinin bunları cebrüşiddet göstermekten men'e mu vaffak olup olmıyacağını soran ga- zeteciye Gandhi cevap vererek demiş tir kiş “Hindliler nasihatlarımı dinlemek te devam edecek ve istiklâl hareketi milli mahiyetini bundan © sonradan muhafaza edecek olursa taşkınlıkla em vukuundan korkmağa mahal kal mayacaktır.” İngilizler tedbir alıyor BOMBAY, 299 A.A. — Gandhi tarafı ın yeniden harekete geç meleri ihtimaline karşı ihtiyat ted. birleri alınmağa başlanılmıştır. Hü- İ kümet, bütün sevkülceyş noktaları" ha asker sevketmiştir. Tedafji hare köt icrası ihtimaline binaen, bu kuv- vetler, hücum tankları ve tayyareler le takviye edilmiştir. Bu levazim, i- cabında şiddetli bir taarruz icrasını ve işi gücü ile meşgul olan halkın si. lâhsrz itaatsizlik hareketi gönüllüle- rinin hasumetine maruz kalmaları- nm önüne geçilmesini temin edecek ör, M. Venizelos Reisicümhur mu Olacak? ATİNA 29 (Hususi) — Hi- tamma bir sene kalmış olan işbu devrei intihabiyeden sonra M. Venizelosun riyaseti cüm- hur makamını işgal eylemekli- ği bazı mahafilde beyan edil- mektedir. İnhisar düşünülüyor ATİNA 29 (Hususi) — Ma liye nazırı M. Maris beynelmi- el iktisadi vaziyetin istikrarın- dan evvel bütçenin tesbiti bey- hude bir emek olacağımı, bütçe nin ancak sabit bir vaziyeti ik- tısadiye temin edildikten sonra tanzim edileceğini söylemiştir. Bütçede de bir tevazün hulülü ne yardım etmek üzere ittihazı düşünülen tedbirler meyanın- da rakının dahi inhisar altma vaz'ı düşünülmektedir. — ——.e— - — Kadınlar arasında İstifalar'mı? Nezihe Muhiddin Hanım bir kitap yazmış Eski Kadınlar Birliği reisi Nezihe Muhittin Hanımın yeni bir | Birlik teşkil edeceği söyleniyordu. Nezihe Muhittin Hanım dün ken disile görüşen gazetecilere bu husus ki: İe bir şey yoktur. Yalnız Türe! kadınlarının istibdat, ime, yet ve Cümhuriyet devrilerine tane verdim.” Nezihe Muhittin H. lık da H. Fırkası merkezine gelmiş- tir. Bu ziyaretin yeniden. Çor gir mesile alâkadar olup olmadığı sünli- LA Hayır fırkaya girmek için gel medim, Kitabımdan bazı zevata he- diye etmek için fırkaya geldim.” Diğer taraftan aldığımız malâma ta nazaran Ruhsar Nazmi Nuri, Re- İ şide ve Nebahat Hanımlar Kadınlar URFA, 28 (A.A, ci müfettişi umumi, du kumandanı gün “doğmadan ha: ler arı mi asayiş vaziyeti tetkik edilmişi kışları arasında buradan hareket holülüna rağmen Vekil Beyi da umumi vaziyetin tetkiki KUTAHYA, 28 (A.A.) — gidecektir. Eskişehirliler yerli ESKİŞEHİR, 29 (Hususi) — li malı kullanmağa ahteylemişlerdir. bir talebe kafilesi kişidir, Polis n talebe birli garveMacar milletleri arasındaki ruf “Asla, sözünü haykırmıştır. ve halkı selâmlamıştır. hakkında! Hitlercilerin Tertibatı BERLİN, 29 ALA. — Bavyera zabıtası, ahiren sosyalistlerin mü. revviçi efkârı olan Muünchner Post gazetesinde kopye halinde neşredil- miş olan müfrit milliyetperverlerin ceza listelerinin sihhatini tahkik et- mek üzere Münih'te | Hitler'cilerin karargâhı olan Kara Evde taharriyat yapmıştır. Bu liste, Nazis'ler iktidar mevki ipe geldikleri zaman “Ortadan kal. dırılacak” olan kimselerin reslerini etmektedir. Taharriyat esnasında ele geç miş olan vesaik Adliye memurları tarafından tetkik olunacaktır. Vol. kischer ter - ki müfrit mil. liyetperverler merkezinin mürevviçi efkürıdır - Munchener Post tarafın. dan neşredilmiş olan listenin bir ta- kım sahtekârların eseri olduğu iddin etmektedir. Bu gazete, Nazi fırkn- sinin her zamandan ziyade meşrui- yet kaygusunda olduğunu da ayrıca iddin eylemektedir. Müfrit milliyetperverler, meşrui nasıl anlıyorlar? Bu cihet, Ber Atinada, buraya gelen klüplerle Gala antremanlar takımımızın formunu Birliğinden istifa etmişlerdir. İstifa. larının sebebi malâm değildir. bulabilmesi dolayısile çok faideli o- labilir, Takımda gene aksayan bazı betlerinden şikâyetleri dinlenmiş ve tetkik edilmiştir. | - Dahiliye Deli) Sirliri Kaya Beyin tetkikatı — Dehiliye Vekili Şükrü Kaya Bey, birin İandarma umum kumandanı, yedinci kolor* reket ederek Sivereğe gelmişlet dir. Halk, “Yaşasın Gazimiz, yaşasın Türk milleti, diye bağır” mış ve Vekil Beyi alkışlamıştır. Bundan sonra heyecanlı tezahüt ında hükümet konağına gidilmiş, şehrin ihtiyaçları, umar ir. Halkın merkezdeki sile rekâ lalkın ak edilmi uğranarak, buranın da umumi vaziyeti görü ya gidilmiştir. Urfalılar misafirleri Garp köprüden itibaren karşi İadılar, Sehir donanmıştı. Şehir muzikası, halk ve asker gecenin ehrin kenarında istikbal etti. Bura in üç gün kalmacaktır. Vecihi Bey Kütahyadan Eskişehire gitti Vecihi Bey, bugün memleket tay yare meydanına indi. Halk kendisini samimi alkışlarla karşıledi Bu sade muhitte derin bir alâka ve beyecan uyandırdı. Genç meli tepliler, iki muallim hanım ve diğer bazı zevat uçtular. Vecihi Bi bu akşam fırkada bir konferans verecek ve buradan Eskişehir malı kullanacaklar! Dün Halk Fırkası konferans erer Mülli Tasarruf cemiyetinin hazırladığı içtimaa yüzlerce vatandaş istirak | miş muhtelif hatipler söz alarak hükümetimizin idhalâ, kararları ve bugünün iktisadi zaruretlerine göre herkese tevcccüh eden v# zifeler hukkımda nutuldar söylemişlerdir. Bu nutuklardan sonra Başvekil İsmet Pş. Hazretlerine son mukarr€" rati tebcil mealinde tazim telgrafı keşide olunmuş ve orada bulunanlar tan tahdidi yolmak Sofyadaki hadiseden sonra 175 talebe tevkif edildi (AA) — (Balkan snbekiri seksmmumuz bildiği tarafından Yugoslavya sefa; hane ve konsoloshanesi önünde yapılan nümayişten bahsed grat gazeteleri, hâdiseyi mübalâğalı bir şekilde tasvir ettiktef sonra vak'anın bir saatten fazla devam ettiğini ve eğer polis zimni muvafakati olmasa idi bu kadar devam edemiyeceğini ın vak'aya cereyanı sırasında göz yumduklarını ye?) maktadır. Şimdiye kadar talebeden tevkif edilenlerin adedi . 175) cisi M. Uşanof da tevkif olunmuştur. ü tevkifatın devam ettiğini söylemektedir. Hâdis€ hakkında mütemmim malümat şudur: polis tarafından dağıtıldıktan sonra tekrar toplanmış veMacar #€ farethanesi önüne gelerek yapılan muahedeler aleyhine ve Bul Talebe eyi yaptıktı birlikaleyhinde nutuklar söyle miş ve halk Macarların Tirayon muahedesi için kullandıkları m# Macar sefiri pencereye çıkmı$ Bundan sonra kafile uzak mesafe” de olan İtalya sefarethanesine gitmiş ve orada da talebe birl roisi M, Uşanof tarafından bir nutuk söylenerek M. Mussoliniği medhedilmiş ve İtalyanın sulh muahedelerinin tekrar tetkik edil İİ teklifi alkışlanmıştır. Londrada bir arbede LONDRA, 29 (A.A.) — Sabık Kalküta belediye reisi le ”Hintlilerle kom smda bir arbede çıkmıştır. Ki vetli polis müfrezelerinin dahalesine mecburiyet hasıl ol muş ve M. Sen Gupta söylemekten vaz geçmek met” buriyet kalmıştır, Bİ alalim mz izi 'de çıkmakta olan Hitlercilerin #£ efkirı Der Angrift gi açıktan açığa meydana vurulmak!” dır, Merkür gazete, bilhasn di” ki: Nazis'lerin meşruiyete rinyetki” olacaklarına dair etmiş oldukları Y* min, ferkanın meşru yollarla iktidi” mevkiine gelmeğe azmetmiş olduğ” münasma delâlet eder. Fakat bu tidarı, Alman milletinin menfaatı* ne suretle istimal edeceğimiz, müek” kilimiz. arzusuna #* Onümüzdeki maçlar için Hazırlıklar yapılıyor noktalar vardı. Yunanlılar, bizimie maçlara azami dikkat etmekte onr göre çalışmaktadırlar, ride Gilümibi öl göz önünde bulundurup — ons çalışmamız ve tam anform Atinaya gitmemiz lizendir.. Yoksa orada çok büyük h maruz kalabiliriz. Dün oynana” yun 2—2 berabere kalmıştır. # #