30 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

30 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

konomi unanistana buğday ihracatımız artacak ünkü Yunanlılar Kanadadan gelen buğdayın | gümrük resmini artırdılar malümata nazaran, Yunan | meseretle karşılanmıştır. Ticaret oda e idhal edilecek eşya 0 misli gümrük resmine tabi ğa karar vermiştir. karar bilhassa Yunanistana li miktarda buğday idhal 6 i seri bir surette artacağı mu. kak bulanmaktader. İhracat ofisi bu vaziyeti tetkik et taraftan Yunanistanda buğ- dhalâtmın inhisar altına alım- yolundaki hareket ilerlemekte- Tahdidin İtalyada teşirleri Teiyest mümessilliğimizden Oli- tahdit kararının lığı tesirattan bahsetmektedir. pora nazaran (kararnamenin ilik tesiratı idhalâtcılarımızdan larının eski vee zin geri al. ibaret kalmıştır. Her yer kd korumak için tedbirler a- bir serada, tamamile müvaze- ticariyeleri © lehlerine kapanan pa devletlerinin mukabil tedbir. ittihaz etmeleri ve bu tedbirlerle catımızı şimdikinden daha aza meleri maddeten mümkün gö- İMemleketimizden iğhalâtı cüziyat ilinden olan İtalyanın esasen had Msgariye inmiş olan Türkiye ihra- ber hangi bir tedbirle mütees- mesine ve bu yola gidilmesine verilmemektedir. viçre Şark tütünleri- nin resmini indirdi iyede alelümum şark tütünle- alman gümrük resmi 12 İs- e kanalı Yanan Kökümetinin " müddetten beri yaptığı teşebbü- E müsbet netice vererek bu resim ine az tütünleri için 8 franga Pariste çıkan haftalık “VU” mec- asında Fransız muharrirlerinden İyda de Sansa'nım bir yazısını oku İ, İzmir ve Bursa | şehirlerindeki işahedelerine göre Türk © ruhuna ir bir hüküm vermişlerdir. Esat onlar Türkiyeyi deği, yar. 1 şehirlerini at sert yaylalarında anlaşılabil Türk milleti, perine evde lo teceddüt ördüğ, ilişki & tahavvülâtı Vaktile vergiler altında ezilmiş, da çalışmaktan usanmış Türk köy tü, Balkanlar ve sair © yerlerdeki w nlar kanımı ve faali- ini dökmeğe gidiyordu. Anadolu, yri mevcut farz ediliyordu. Bugün *Türk köylüsü, faaliyetini, meki. na toprağına sarfediyor, tattığını da kendiniz. si e # pm ve kudret milletin ener. inde mündemiçtir. n, bir hâmiden başka bir şey Gerek dahili ve gerek hari sette gayem, Türk milletine sulh si bu haberi bizim tütün tacirlerinin nazarı dikkatine bir tamimle vazet- miştir, Amerikan pamuğu 6,600, beş dry mia saklaması husu- sunda itilâf hâsıl olmuştur. Yunanistana kâğıt idhalâtı Yunanistan Ticaret nazırı gazete müdürlerine gönderilmek üzere bir sirküler ihzar etmiştir. Bu sirkülerde kâğıt idhalâtını a- zaltmak için gazete sahifelerinin azal tılması hakkındaki fikirleri © sorul- maktadır. Danimarkada gümrük himayesi KOPENHAG, 29 A.A, — Parlâ- mento hükümetin mühim gümrük kanun projesini kabul etmiştir. Yunanistandada kanun projesini meb'usan meclisine tevdi eylemiştir. İngiltereye ithalât fazla LONDRA, 27 A.A. — Hükümet tarafından neşrolunan bir Beyaz ki- tapa nazaran bu ayın ilk on günün- de İngiltereye geçen senenin bütün teşrinisani ayında giren eşyanın bir kaç misli fazla ecnebi emtiası idhal olunmuştur. En büyük © tezayüdü gösteren idhalât eşyası ustura, her yeli Sanli iltiye tekabul ede- cek miktarda ecnebi malı ile dolacak hu karar Yananistanda böyük bir tr. Sazi Hz.nin bir fransız necmuasına beyanatı Gerek dahili, gerek harici siyasette gayem, Türk milletine sulh ve kün içinde çalışmağı temin etmektir” yeysüikün dairesinde çalışmağı tenin Kondlilerini güya bahtiyar kılmak sanları yekdiğerini bo- Hlamağa sevk ve teşvik etmek güyri insani bir sistemdir. İnsanları bahtiyar kılabilecek ye- güne tedbir, onları biribirine yaklaş- ekiş sevdirecek ve sulh ve müsa. lemet dairesinde ihtiyaclarını temin edecek bir faaliyet sarfetmektir.” ei, ze Tahkikat, ——— Başvekilin sıhhatleri için Ankaradan tabip raporu bekleniyor Başvekil İsmet Pş. Hz. nin hafif- çe yaralanmalarile neticelenen oto- mobil kazası tahkikatın ikinci müs- tanliklikçe devam edilmektedir. Paşa Hz. nin son vaziyeti sıhhi yeleri hakkında Ankara tabibi adlisi bugünlerde kat'i raporunu verecek, ve mazmun şoförlerin serbes bırak. in. burakılmayacakları ancak bu ra: sonra anla; ıktır. ŞA e Ml çel e | Küçük Haberler > Ordudan yeni tekaüde sev kedilen zabitandan bir kısmı u “İmum mütekaitler cemiyetine müracaat ederek kaydedilmeğe başlamışlardır —— A a 30 TEŞRİNİSANI Maarifte Âli Ticaret Talebesi Dün Ticaret odasında senelik kongrelerini akdettiler Ulümu âliyçi ticariye mekte zakere salonunda aktedilmiştir. İçtima, sabık idare heyeti umu mi kâtibi Tahir Bey tarafından açılarak Emin, Nesip ve Ah- met Beylerden mürekkep bir kongre riyaset divanı seçilmiş tir. Bundan sonra idare heyeti- nin bir senelik faaliyetine dair bir rapor okunmuştur. Bir çok münakaşa ve müza- kerelerden sonra idare heyeti- nin hesabatı da tetkik olunarak azası hakkında ademi mes'uli- yet kararı verilmiştir. 1931 Bir karı koca ve bir de metres davası Koca beraet etti, görümce ile metres olduğu iddia edilen hanımlar mahküm oldular er üç kişi; Biri er- | defa davet ettim. “Ben seninle kek, ikisi Davacı lu bir kadın oturuyordu. Buraya evinden ko vulduğu için geldiğini, kapmın ara yerine sıkıştırılarak her ta rafı yara bere içinde kaldığını anlattıktan sonra mazhün erke ğin yanında duran, kadınları gösterdi: bunlardan biri — Efendim, görümcem, öteki de kocamın Raporda da teşrih edildiği | metresi üzere yüksek ve âli kelimeleri arasındaki iltibas yüzünden ulü mu âliyei ticariye mektebi aley hine hâsıl olan menfi tesir üzerinde hayli müddet durula- rak bu hususta bazı kararlar it- tihaz e Bu mukarrerat mucibince ye ni idare heyeti daha cezri faa- liyette bulunacaktır. Bu meyan da ulümu âliyei ticariye mekte bine “Yüksek İktısat Mektebi,, veya Maarife devrile hukuk fa kültesine ilhaken “İktisat Fa- kültesi,, ismi verilmesi ve orta- yüksek ticaret mekteplerinin bir ticaret lisesi halinde birleş- tirilmesi İktisat ve maarif vekâ letlerinden o istida edilecektir. Bu suretle de iltibas ortadan kalkacağı gibi, yeni ticaret lise sinden mezun olacak gençler bütün diğer lise gençleri imti- yazına malik bulunacaklar ve bu suretle daha iyi yetişmiş o- lacaklardır. Ancak bu kısımla rın derslerinde bazı mühim ta- dilât icrası icap etmektedir. Di ğer taraftan o Darülfünunumu- zun ıslahı için teşekkül edecek mütehassıs heyetine müracaat suretile de bu gayenin tahakku ya kuna çalışılacaktır. Galatasa- ray lisesi ticaret kısmı tal lerile yüksek ticaret mekt: . lebeleri lise mezunu © şeraitini -İ haiz olmadıklarından ulümu âliyei ticariye kismma alınma- maları temin edilecektir. Dünkü içtimada İktısat veki li Mustafa Şeref Bey cemiyetin fahri reisliğine intihap olun- muştur. Ayrıca mektebin mü- derrislerine fahri azalık tevcih edilmiştir. Nihayet idare heyeti intiha- bına geçilerek muhtelif sömes- tr talebelerinden Emin, Şevket, Hâlis, Nesip, Azmi, Baha, Şu- ra, Melih Beylerle Feride Ha- nım idare heyeti azalıkları için timaa nihayet verilmiştir. fiyeti ile teftiş heyetini ve hay siyet divanı intihabatı icra edil mek üzere birinci kânun ayının ilk haftası zarfında içtimam i- kirici celsesinde akdi İararlaştı rılmışlır. Badehu idare heyetinin tekli- fi üzerine Gazi Hazretlerine Meclis Reisi Kâzım Paşa ve Başvekil İsmet Paşa Hazretle- rine İktısat vekili Mustafa Şe- ref Beye tazim telgrafları çekil mesi kararlaştırılmıştır. İlk mektep müfettişleri dün toplandı Şehrimizde bulunan 24 ilk tedrisat müfettişi dün Haydar- | Beyin riyasetinde bir içtima ak tetmişlerdir. Bu içtimaa Maa. rif müdür muavini man Raşit Bey dei tir, Bu toplantıda ilk mekteple rm sene başından şimdiye ka- darki faaliyet, sınıf kütüphane leri ve saire nda görüşül müştür, Müfettişler kendi mü- talealarfha dair izahat vermiş- lerdir. Rum İlk mekteplerinin proğramları Şehrimizdeki Rum mekteple rinin ilk kısımlarından o resmi seçilmişlerdir. Bu suretle de iç Ancak yeni bir nizamname. | nin müzakeresi ve kabulü key- Erkek atıldı: — Komşudur efendim... Kadın devam etti: — Metresi olduğuna kaç şa hit isterseniz göstereyim Bir odada oturduklarını bütün ma- halle biliyor. Maznun erkeğe soruldu: — Bu Hanım sizin neyiniz o- Vur? Komşumdur efendim.. Davacı ısrar ediyordu: Ben isbata hazırım. Reis kocasına sordu: — Hanım zevceniz midir? — Evet! — Niçin yanınıza almıyorsu muz? — Gelmiyor ki efendim. Kaç beraber oturmam,, diyor. Kadın atıldı: — Onun metresi var. Beni ne yapacak? Neticede görümce hanım ile evde metres sıfatile oturduğu iddia edilen hanımın cürümleri sabit görülerek her ikisi de bi- rer ay ikişer gün hapse ve be- şer ira para cezasına mahküm oldular. Bir iştiraki görülme- yen koca beraet etti, İki kardeş birden mi öldürdü? Geçen çarşamba günü Nişan taşında Hakkı ve Hacı isminde iki arkadaş tarafından öldürü- len Celâl Efendinin cesedi mor gda muayene edilerek raporu müddeiumumiliğe verilmiştir. Cesetten çıkan kurşunlardan bi ri Hakkıya, öteki Hakkının kar deşi Hacıya ait olduğu tesbit e- dilmiştir. Vak'a mahallinde bu lunan tabancanın da Celilin her zaman taşıdığı tabanca ol- duğu anlaşılmıştır. Maznunlar evvelki akşam tevkif edilmişler dir. Kontenjan listenin ikinci ayı başlıyor Limanda son günlerde bir de mavna buhranı baş gösterdi Gümrükler, dün gene hararetli bir faaliyete sahne olmuştur. Bu Lağ aliyet bilhasın yeni gelen ve beyan zameleri yeni yerle geye üzerin- de temerküz etmek mevkii meriyete i. yoncular yeni gelen eşyalarından hiç olmazsa bir kısmı bu listeden çek- mek için Gümrüklerde işler ağır yürümek te devam etmektedir. Tescil ve vize işine bakan memurların müdür Seyfi Bey olduğu halde sarfe dilen gayrete rağmen işlere | daha ziyade sür'at vermek kabil olmamak- tadır. Yalnız itiraf etmek lâzımdır. ki, bu işi güçleştiren komisyoncular. dır, Komisyoncular birliği dün bir içtima yapmış, fakat hiç bir & karar veremeden dağılınışlardır. Her halde işin sür'atle yürümesi için komisyon odin: dü agg ral başta Baş. | “dili bince kontenjan listeye | girmemesi lâzım gelen bir kısım mevaddı ipti- aiyenin vaziyetleri de henüz tavaz- zuh etmemiştir. Bu yüzden bir çok fabrikalar vaziyete intizaren faaliyet lerini durduracak vaziyete düşmüş- lerdir. Çikolata, karyola, sarf ve kâğıt fabrikaları bu meyandadır. Limanda son bir mavna buhranı da baş göstermiştir. Temin tahliye edilemiyecektir. Maliye müfettişleri yeni vaziyet. te en kücük bir hata olmaması için büyük hir dikkatle kontrollerine l vam etmektedirler. Maliye teftiş he- yeti gümrüklerde eski ve yeni bir çok pürüzlü meselelere vaziyet et- miştir, Diğer taraftan son O şekilde örülenlerin zım gelmektedir. hatalar; gi mahkemeye Bir taraftan da kararname muci- İ tevdi edileceği söylenmektedi Karadenizde Poliste Gene fırtına var ey Karadenizde evvelki gün bir | SİNİKİİ az hafifleyen fırtina tekrar baş: : Tamiştır. Masmatih bir kaza | Adam! yoktur, Galatasaray ticaret kısmının çayı Galatasaray lisesi ticaret İsmi mezunları evelki gün aralarında bir çay tertip etmişlerdir. Tokatlıyanda © verilen bu çay çok samimi bir hava içinde cereyan etmiştir. ilk mekteplerinde; olduğu gibi | fransızca tedrisat kaldırlmıştır. | rinin başa geçirmiştir. Bu mektepler programlarını ye miden yapmışlardır. Fakat Ma- vekâleti umumi müfettişli- ği bu hususta yaptığı tetkikat - | neticesinde her mektebin ayrı bir programı olduğu neticesine varmıştır, Bu ise tedrisatın s€- lâmeti noktasından muvafık ol madığından Rum ilk mekteple ! rinin hepsinin tek bir programa | göre dersleri takip etmeleri za- Mangalı adamın ba- şına geçirdi Galatada Veli Çavuşun kahve sinde oturan Baba (Hayri ile Mehmet çavuş arasında — hiç yoktan bir kavga çıkmıştır. Faz la sinirli olan Mehmet © çavuş mangalı kaptığı gibi Baba Hay Hayri hem yaralanmış hem de yanmıştır. Polis Mehmet ça vuşu yakalamıştır. Kahvede kumar. Hasköyde İsak ve Jak isim- lerinde iki kişi kahvede kumar oynarlarken cürmü meşhut ha- linde yakalanmışlardır. ruri görülmüştür. Mezkür mek Bir kahvede silâh arandı teplere yakında tebligat yapıla rak bu husus hakkında bazı ta- limat verilecektir. Mekteplerle bu talimat dairesinde program larını tadil ve tatbika mecbur tutulacaklardır. Sirkecide sabıkalı eşhasin o- turdukları bir kahvede zabıta- ca silâh taharri edilmiş ve üzer lerinde memnu silâh çıkanlar mahkemeye verilmişlerdir. İnhisarlarda Kaçak tütün ve Sigaralar sk Bir hafta içinde kaç kaçakçı tutuldu? Tütün inhisarı İstanbul baş- müdürlüğü muhafaza teşkilâtı memurları son bir hafta zarfın da mühim kaçakçılık vak'aları meydana çıkarmışlardır. Bir hafta zarfında yakalana- rak mahkemeye verilenler şun- lardır: Geçen hafta bir gemiden in- dirilip Sarayburnunda bir san- daldan denize atılan ve sahibi meçhul kalan 3050 adet sigara kâğıdı bulunmuştur. Tahkikat neticesinde bu kaçak sigara kâ- ğıtlarım atan sandal Tophane- de Salipazarı civarında bulun- muş ve sandal arandığı zaman içinde, üç çuval (oderunun- da Obin sigara kâğıdı daha bulu narak müsadere edilmiştir. Bu suretle yalnız bu kayıktan 12 bin elli sigara kâğıdı müsadere edilmiş oluyor. ayrıca taharriyat yapılark 100 paket köylüsigarası daha bulun muştur. Balıkpazarında Kumakpılı ka çakçı Yorginin üzeri aranmiş, beş okka kıyılmış kaçak tütün, Balıkpazarnıda kaçakçı Kâmi- Vin üzerinde de 29 paket Bulgar sigarası bulunmuştur. Haydar- paşada Gebzeli Mehmedin üze- rinde 90 defter kaçak sigara kâ ğıdı, Dolapderede kaçakçı Kiro fun hanesinde 4,5 okka esrar zuhur etmiştir. Galatada kale dibinde ekmekçi Ahmet Ağa- nın dükkânında şehre girmesi memnu 200 adet köylü sigarası bulunmuştur. Beyoğlunda Pangaltıda Çi- men sokağında kaçakçı Hayi- kin evi aranmış, tütün kıymağa mahsus bir adet havan, iki adet havan bıçağı, 12 kilo kıyılmış ei tütün ile 145 adet si LE edilmiş, Kasımpaşa- da kaçakçı Donnanda 200 adet askere mahsus sigara, Sirkeci- de Demirkapıda kaçakçı İsmai- lin odasında 182 adet kaçak si gara kâğıdı,Uzunçarşıda doğra macı Mehmet Ağada 643 def- ter sigara kâğrdı, Tophanede kasaplar caddesinde kaçakçı A- liden 180 adet askere mahsus si gara ve 3 paket Bulgar sigarası bulunarak müsadere edilmiş ve kendileri de mahkemeye veril- | mişlerdir. — semer —— Belediyede < İşleri Teshil için Belediye tahsil şube- , Jerine bir izahname gönderdi Belediye tahsil şabelerinde mun melâta sit bir izahname medi. dan kili gelmekte idi Ahiren belediye muhasebesi bir izahname tanzim ederek © şubelere tebliğ etmiştir. Şikâyetler merkeze bildirilecek Belediye kaymakamlıklara bir tamim göndererek kendi mıntakalarında belediye vaza- ifine dair bir şikâyet olursa ma hiyetinin derhal merkeze bildi- rilmesi emredilmiştir. Her zamanki gibi Şehrin bazı semtlerinde ter- kosun gene kesildiğine dair be. lediyeye şikâyetler vaki olmuş tur, Belediye meseleyi tetkik edecektir. Yerlerini değiştiren hizmetçiler Müstahdemin çalıştığı evi Ikinci ay için yeni listeler Mahkemelerde Vilâyette Zirai Vaziyet Mülhakattan gelen ra- porlara göre iyidir İstanbul vilâyeti ziraat baş- müdiriyetine mülhakattan zira vaziyet aporler gel- mektedir. Raporlara nazaran zirai vaziyet iyidir. Şefik Bey Defterdar Şefik Bey rahatsız olduğundan dün daireye gelme miştir. Fırkada Kongreler 4. Bitiyor Evvelce Beyazıt nahiyesine merbut bulunan C. Halk fırka- sı Tavşantaşı mahallesinin fır- ka ocağile Mimar Kemaleddin, Mesih Paşa, Mimar Hayred- din, Saraç İshan fırka ocakları yeni teşkilât mucibince Kumka * | pı merkez nahiyesine raptedil- miştir. Tavşantaşı, Mimar Ke- maleddin, Mesih Paşa mahalle ocakları birleşerek Tavşantaşı semt ocağı, Mimar Hayreddin ocağı ile Saraç İshak ocağı bir leştirilerek, Gedikpaşa semt o- cağı hamını almıştır. Bu ocak- lar cumartesi akşamı kongrele- rini aktetmişlerdir. Evvelâ sa- at 18 de Tavşantaşı ve Mimar Kemaleddin, Mesih Paşa ocak larının kongrelerine başlanmış Kumkapı nahiye merkez ocak reisi Muhsin Bey tarafından a- zanın yoklaması yapılarak ekse riyet bulunduğu anlaşıldığın- dan kongreye ( başlanmıştır. Muhsin Bey muvakkat kongre birinci reisi ile ikinci reislerle kâtiplerin intiabını teklif etmiş bu teklif aza tarafından kabul edilerek muvakkat kongre riya setine Baytar Nâzım, ikinci re- isliğe Recai, kâtipliklere de A- güh ve Yusuf Ziya Beyler inti- hap edilmişlerdir. Müteakıben ocak reisleri tarafından bir sene lik faaliyet raporları okunarak kabul edilmiştir. Söz alanlara karşı nahiye ocak reisi Muhsin Bey bazı mübrem işlerin tasar ruf dolayısile yapılamadığı ve bu işlerin kaza kongresinde gö rüşülerek, noksanların müm- kün mertebe telâfisine çalışaca ğını söylemiştir. Yeni heyeti i- dare intihabatma geçilmiştir. Tavşantaşı semt ocağı için asli aza olarak Tavşantaşı mahalle- si birinci muhtarı Halit, Nâ- zim, Sıddık, Ahmet İhsan, Re- cai Beyler intihap. edilmişler- dir. Yedek azalığa da Süleyman Sırrı, Hüseyin Cahit, Hacer Ali, Mehmet Talât, reddin Bey ler ve mümessilliğe de Cevdet Bey intihap edilmiştir. Saat 20 dan sonra Mimar Hayreddin ve Saraç İshak mahallelerinin kongreleri yapılmış ve bu kon- gre de nahiye ocak reisi Muh- sin Bey tarafından küşat edil miştir, Kongrede bu iki ocağın senelik faaliyet raporu okuna- rak kabul edilmiştir. Ve netice de her iki mahallenin Din si münasebetile yeni bir heyeti idare intihap edilmiştir. paşa semt ocağı için yeni he yet şu zevattan intihap edilmiş tir: Asli azalığa Edip Bey, Meh- met Nazmi, Recep, Mecdi, Fey zi Beyler yedek azalığa da Meh met Reşat, Behçet, Necip, Ab- dülkadir, Hamit Beyler, a veya müesseseyi değiştirirken zabıta cüzdana şerhvermekte idi. Badema zabıta şerh vermi- yecek doğrudan belediyeye ma Tümat verilecektir. Parapalastaki büyük lâğım Perapalas olelinin önünden geçen büyük mecra tıkanmıştır. Patlamasından endişe edildiği için derhal tamir edilmesi karar laştırılmıştır. Tamir müddetin de bu yoldan Tramvaydan ma- da vasaiti nakliye gecmiyecek- tir,