11 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

11 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tarihi ve Siyasi Tefrika: 22 Kn Re Birinci Millet Meclisi Yazan: Edirne Meb'usu M. Şeref Boyun eğmiyen bir milletin yavaş, yavaş yükselen sesi Avrupa'da akisler yapmağa başlamıştı — Düşman gayet seri bir ricat yapıyor. Bir çok eşya ve malzeme terkederek çekiliyor. Bu muz: etin hakikaten pek mühim ve kıymettar olan vaziyeti iye ve askeriye- mizle ahvali dahiliyemiz üze- rindeki tesirinin derecei ehem- miyetini tekdir. buyuracağını- za eminim. Meydan muharebe- sini kazanmış olan garp ordu- muz kumandan ve tekmil za- bitan ve efradını hey'eti &liye namına bir telgrafla tebrik et- tim. Erkânı harbiyci umumiye ve garp cephesi kumanda nı İsmet Beyefendiden cevap aldım, Düşmanı tepeledikter sonra Bu vak'ayı Müdafaayi mil- liye vekili Fevzi Paşa daha çok s atle, mufassalan meclise arzeylemişti.. Mustafa Kemal Paşa çok kuvvetli, çok esask bir noktayı, bütün muzafferi- | yetlerin, muvaffakıyetlerin esa | i sını teşkil eden bir ciheti orada gürleyerek (o izah etli. bunlar Bü Millet i ünet ve metanetle dur- masına bağlı işlerdiz Mustafa Kemal Paşa (An- kara) — Efendiler; bendeniz bu meyanda hey'eti âliyenize sureti mahsusada teşekküratı- mı arzelmek istiyorum. Sebe- bini izah edeceğim. Aleyhimi- ze cereyan eden harekât haki- katen bir çok kalpleri endişeye duçar &decek mahiyette oldu- ğunu itiraf etmek — lâzımdır. Böyle bir manzara karşısında meclisi âliniz fevkalâde bir sü- künet ve itidali dem ve azim göstermiştir. Hükümete, ku- mandanlara, orduya karşı em- niyet ve itimadını hüsnü mu- hafaza etmiş ve neticeye kema- li sükün ile intizar eylemiştir. Meclisi âlinizde tezahür eden bu hali ulvi emin olunuz hepi- mize ve bütün millete aynı su- Bütün | Meclisi- | retle hüsnü tesirini yapmıştır. Eskişehirden gelen bir çok ze- vata bizzat sorabilirsiniz. Dai- mâ'buradaki sükünet oraya sü- kühet bahşolmuştur. Halbuki düşman Eskişehire iki üç saat mesafeye kadar gelmişti. Eğer mecliste ufak bir telâş olsaydı bu, bütün memlekete sirayet &- ilirdi, Hattâ orduya sirayet Ve maazallah arzu edilemiyen netayiç karşısında kalmabil İşte hey'eti celilenizin sükü net ve metaneti neticesi olmak üzer muharebe kazanılmıştır. Bundan dolayı teşekküratımı arzeylerim, (Estağfurullah ses leri). Türk davası, Anadolu muka vemeti, Sever'e karşı boyun eğ- miyen bir milletin yavaş yavaş yükselen sesi Avrupada akis- ler yapmağa © başlamıştı. Âli Mançurya metelesini hal letmek için Pariste toplanan Cemiyeti Akvam meclisi, mü- zakeratınm dördüncü haftasını bitirdiği halde henüz kat'i bir karar verememişti: İhtilâf şimdi, misyontancurya'da askeri vazi- yetin ne şekilde tesbit edilece- ği noktasına inhisar etmekte- dir. Cemiyeti Akvam, Japonla- rı Mançurya'nın © tahliyesine imale edemeyince, ortada tet- kik edilecek bir mesele olma- dığı halde, işi bir tetkik komis yonuna havale etmişti. Üç ve yahut beş âzadan mürekkep o- lacak bu tetkik komisyonu, ya- kında Mançurya'ya idecek. tir. Fakat tetkik komisyonu vazife görürken, “askeri vazi- yet ne olacak? Evvelâ Japon- ların Mançurya'yı tahliye et- meleri talep edilmiş! lar bu memleketi meclisin metin ve humül vazi- yeti, hiç bir hakka taarruz et- miyerek hakkına dokundurmı- yacak bir tavrı vaziyet alması milletler arasında gün geçtik- çe yayılmağa başlayan bir kı- pırtı hâsıl etmişti. Şimdi garp efkârı umumiye- | si hiç te denildi bi hakka taarruz eden bir millet manza- rası görmüyorlar, bilâkis hak teyen bir tarihi milletin ne istediği sorulmadığına hay- ret ediyorlardı. Türkiye millet meclisi hükümetini davet Bu tazyik halktan gelmeğe başlamıştı. Diplomatlar mutla- ka kendilerince okabul edile- rek ne pahasına olursa olsun, tatbik etmek istedikleri i tabii, gayrihukuki, gayri muahedelere isyan eden Türk milletini mensup oldukları mil lan ve iftirayı tenvir in çıplaklığı görünüyordu. Ve nihayet © efkârı umumiye tazyikine dayanamıyan İngil- tere ve Fransa kabineleri bir başka yoldan ve diplomat ma- nevrası çevirmek istediler. İstanbul kuklasına * müra- <aatla Londra'da toplanacak ve şark sulhuna: bakacak bir konferansa davet ettiler. Bu davetin resmi dilinde dolaşan İstanbul hükümetine Türkiye Büyük Millet Meclisi değil fa kat Mustafa Kemal Paşanın da murahhaslarınm iltihak et- tirilmesi idi. Osmanlı imparatorluğunun son bunak sadrazamı da nü ardını saymadan © Türkiye Büyük Millet Meclisi ve hükâ meti reisine değil Mustafa Ke iracaatla sanki mal bulmuş gibi obüyük bir marifet sandığı bu daveti bildi rerek hemen murahhas gön- 'dermesini yazdı. O zaman Mustafa Kemal Paşaya değil Türkiye Büyük Millet Meclisi ve hükümeti re isi Mustafa Kemal Paşa Haz- retlerine müracaat lüzumunu anlıyarak baş vurdu. Mustafa Kemal paşa diyorki Hükümet ve Meclis reisi, o gün Meclise gelerek vak'ayi olduğu gibi anlattı. Gelen tel Kare erol kat'i bir lisan ile şu sözleri söy ledi: Mustafa Kemal Paşa (An- kara) — Millet ve memleket nam ve hesabına yegâne mü- racaatgâh burasıdır, yani Mec lisi âlinizdir. Bu hakkı meş- rul, bu hakkı milliyi, bu hak- iç bir mütalen ile hiç bir şahsa “ hiç bir heyete ter kedemeyiz. (Devamı var) 'medikten manda © Çinlilerin “Seddi Çin,, denilen hat arka- sına çekilmelerini, yani Man- ilen tahliye ede- Ve pera nm tıkları emri vakii yine tekrar | etmek maksadile cenuba doğ- * ilerlemeğe başladılar. .. İMte Japonların bu ileri yü- rüYÜŞ -ri üzerine idi ki, Ame- rika Münhale etti. Amerika Hariciye Mzırı hiç te diploma si lisana Usmıyan bir ifade ile Japonya'nın bu * hareketini alenen protesto €ci.Hattâ Man | çurya'daki Japon © ordusunun | Tokyo'nun emrine iağmen ile- rilemekte olduğunu söyledi ve ordunun hükümet merkezin. deri müstakil harekiş ettiğini ilâve etti. Bü, şüphesiz “ww; ru idi. Fakat ecnebi bir dev- let hariciye nazırınım bilip te söylememesi lâzım gelen bir ha kikatti. Japonya, Amerikâ ha- riciye nazırmın bu sözlerine ay MİLLİYET CUMA 11 KANUNUEYYEL 1931 |HARİCİ HABERLER Cemiyeti akvam karar Sabır ve vererek dağıldı Diğer taraftan | apon'ar yeniden bir kaç şehre bombalar attılar PARİS, 10, A.A.— Cemiyeti ak. sama edilmiş olan karar proje- si, 1 — Cemiyeti avam ri, 30 eylül tarihinde ittifak ile kabul ct- mi; olduğu ve tarafeynin ahkâmma bağlı bulunduklarını ilân eyledikleri- kararını yeniden teyit eder. Binmeti- ce meelit, Japon kıtaatının kararma mede münderiç (şerait tahtında mümkün olduğu kadar sür'atle şi- | mendifer mıntakasından çekilebilme- si için bu kararım o icrasmı temine muktezi olan tedbirleri almağa Çin ve Japon hükümetlerini davet eder. ri vukuatın büsbütün vehamet kes- betmiş olduğunu nazarı itibare alan meclis, tarafeynin vaziyeti yeniden ihlâl etmekten tevekki için icap eden tedbirleri ittihaz etmek ve yeni mü- sademelere yeniden mufusça zayiata büsten ihtiraz eylemek | suretindeki taahhütlerini senet ittihaz eder. 3 — Meclis, tarafeyni vaziyetin sefahatı hakkında meclise malümat itasına devam eylemeğe davet eder. 4 — Meclis, diğer azası Mançu- | rideki mümessillerinden alacakları haberleri itaya devama davet eder. 5 -— Yukarıda zikrolunan tedbi lerin icrasını haleldar etmemek iste. yen ve meselenin bususi bir takım ahval ve şersite tabi bulunması ha- sebile iki hükümet arasında muallâk bulunan bütün meseleleri kati su- rette ve kökünden hüllletmek husu- sunda bu hükümetlere yardım eyle- mek arzusunda bulunan mecliz,ye rinde tetkikatta bulunmağı ve bey- | nelmilel münasebetleri müteessir © decek mahiyette bulunan ve Çi Japonya arasındaki sulhu veyahut iyi geçinmeyi tehdit eden bütün ah- val ve şerait hakkında bir rapor tan- zim etmeğe memur bir komisyon teş, kiline karar vermiştir. Japonga kabul ediyor TOKİO, 10. A A.— Cemiyeti Ak- vam kararile M. en beyanatı. nin şimdi Japonya" tarafından kabul edildiği söylenmektedir. Cemiyeti akvsm mesaisini bitirdi PARİS, 10. A. A— Lezler saat 11,40 da hususi bir celse aktetmiş- Felâket Yaklaşıyor Bir İngiliz iktisatcısı dünyanın felâkete doğru gittiğini söyleyor LONDRA, 10. A.A. — Maruf ik- tatlardan Sir George Pal, iki e merikanın bu borçlardan makta olduğu 50 milyon İngiliz li- rası varidat: terketmesini ve bütün memleketlerde gümrük tarifelerinin indirilmesini iltizam eylemiştir. Mümaileyh demiştir ki: İngiltere nin şimdiki siyaseti, hatır ve hava- le gelmiyen büyük bir deliliktir. İn- dünyayı muhakkak bir Reichsbank'ın iskonto fiyatı iskonto fiatını © 8 den dürmiştir. Ge 7 ya im- ni nezaketsiz şekilde mukabe- le etti, Ve bir aralık - Japon- ya — Amerika (o münasebatı cidden (o tehlikeli bir safhaya girmişti. Maamafih ortada bir “Suitefehhüm,, olduğu söylen- di ve mesele orada kaldı. Fa- | kat Japonlar da daha ileri git- ? mekten çekindiler. Bu tetkik komisyonu meş- gul olacağı zamanda bitaraf bir mıntaka meselesi mevzuu bahsoldu. Ondan sonra mın- takanın asayişi hangi devlet ordusu tarafından muhafaza e dileceği etrafında uzun müna- kaşa başladı. Filhakika Man- Uçurya'da haydut çeteleri fanli. Üyette olduğuna ( göre, asayiş bir askeri teşkilât tarafından muhafaza edilmeli idi. Cemi- yeti Akvamın da böyle bir teş- kilâtı olmadığı gil olsa da Mançurya'da asayişin muhafa- zası kolay bir mesele değildir. Japonlar Kendi askerlerile asa İ Yasi muhafaza etmek istediler. O iman da bitaraf mmtaka bitarat olmaktan çıkacağı ci- hetle, kabul edilemedi. Şimdi İ son haberlere göre, bitaraf * 2 — 24 teşrinievvel tarihindenbe- | sebebiyet verebilecek her türlü teşeb | -| teslim eylemiştir. BERLİN, 10 A.A, — Roichsbank | | lerdir. Celseye davet murahhası, meclis karı reisinin beyanatma Japonyanın hay- meselesinden ve “Takip hak-| kı'andan bahis tek cihetli bir beyan- Bame neşretmesi ” şartile kabul için talimat almış olduğunu beyan et- miştir, Bunun üzerine bir münakaşa | zuhur etmiş İ2ler O Japon metninde bazı tazlilât icrasını talep etmişlerdir. | Müteakıben âtideki esas üzerinde iti- İf hasıl olmuştur; “ Japonlar, meclisin metnini kabul | ve müteakiben Mançuride haydutla- | »n tenkili zarari olduğunu ifade e derler.” M. Briand, nihği nutku irat ederek | sulhun ve müahedelere rinyetin le- hinde bütün cihana hitap etti. Bu suretle Gı eti akvam mecli- sinin Paristeki içtima devresi son de reca nikbinane.. bir intiba bırakınak suretile hitam buldu; Çinli talebe galeyanda CHANGHAI, 10. A.A. vs tas) ebeler, nasyonalist part mev. besine hüner eğerek kinki Gri eylemişlerdir, Talebelerin Changhai. Nankin demiryolunu, 15 kilometre | mesafede bulunan eskiHanghai şehri | civarına kesmiş oldukları da söyler! niyor. Jiponlar' harekete geçtiler PEKİN, 10. A'A — Japonlar Man çurideki Ohava hareketlerine bu gün tekrar başlamışlardır. | Hiatun üzerine 20 ve Tava üzerine İde 7 bomba atmışlardır. Bu son şeh-| re ayni zamanda mitralyözle de ateş açılmıştır. Bombardıman edilen şehirlerin her ikisi de Kaopang Tze Nev Chong demiryolu üzerinde bulunmaktadır. PARİS, 10, A.A. — M. Sze, bı bah Cemiyeti akyam meclisi kâtil umumiliğine bir nota vermiştir. Bu notada Nankinden almış olduğu ha- berlerin Japon süvari kuvvetlerinin Lino nehri garbinde ilerlemekte il! duklarını, Japonların Çinli 17 alay! kumandanı tayin ve bunları haydut- larla Kinetehösüda kargaşakıldar çi. | karımalatını emretmiş olduklarını ve | bu ayin dokuzuhda inat 11 de Japon tayyarelerinin'Beh Chang Tai üzeri- ne İki bomba ittiklarmı. bildirmekte olduğu beyan #lunüyor. Yung Komitesi Alman murahhasının verdiği izahat BALE, 10 A.A. — Komite, Al man murahhasını dinlemiştir. Mu- maileyh, Almanyanın ticari bilânço sunun vaziyetini izah elmiş ve son | 10 ay zarfında 350 mark miktarında | bir fazlalık bulunduğunu kabul ve Mumaileyhe göre bilânçonun sa- âh, âtideki 4 âmilin eseridir: 1 — Idhal edilen malların fiatleri ile ihraç olunan malların Fistleri » | rasındaki tenakusu. 3 — Bilhassa manifaturaya müte allik cesim istoklarm likidasyonu de- layısile ihracatın tezayüt etmesi, 4 — İhracat miktarını tenkis eden ve fakat idhalât miktarmı daha de eksilten cihan buhramı. Maamafih, M, Melchior, bilânço- da görülen şimdiki refahın muval- kat olduğunu beyan etmiş ve bunun için bir takım esbap ileri sürmüştür. Bu sebepler meyanında bilhassa Al. iya- Jamıntaks ayrılmaksızm, iki or- | du vaziyetlerini muhafaza ede | ceklerdir. Bunun mahzurları | aşikâr olmakla beraber, başka bir şekil de bulunamadı. Şimdi Cemiyeti Akvam bir formül bulmakla meşguldür. Ancak bu şekil de nihai bir karar olarak kabul edilemez. Belki de vaziyet gene değişir. Nasıl ki şimdiye kadar birçok kararlar, son dakikada değiş- miştir. Bu mücadelenin hülâ“ sası şu olmuştur ki, Japonya davayı © kazanmıştır. Çünkü asıl mesele Japonların işgal İ ettikleri mıntakayı tahliye ©e- dip etmemek meselesi idi, Ja ponlar tahliye etmedikten maa da, tetkik komisyonu tetkika- tını ikmal edinceye kadar iş- galerinin meşru olduğunu da kabul ettirmişlerdir. Meşhur sözdür: Vaziülyet olmak, ya: rı sahip olmak demektir. Ja- ponlar da şimdilik yarım dahi olsa, Marçurya üzerindeki id- | mı tanıtmış oluyorlar. *“x şeklini olan Yuvarlak Hindista'nin idare tesbit edecek edilen Japon arile meclis) > Bu sabah 8.Japon tayyaresi Chung 2 — İptidai maddeler idhalâtının | Tahammül Almanya artık daha fazlasına gidemez BERLİN, 10 A.A. — Başvekilin irat etmiş olduğu nutuk ile dördün- cü müzayeka emirnamesinin Alınan ya'da tevlit etmiş olduğu intiha hak- Üanda bir hüküm verebilmek i Siyasi noktaj nazardan, M. Brü- ning kat'i surette hareket ederek son günlerde pek serginleşmiş olan mu- wsule getirmeğe mu- Hitlercilerin tahrilkâtma mevki alan mumaileyh, vaziyeti mu hafaza etmekle yanlış bir yola gidip İ gitmediğinde tereddüt eden ckseri- ine telmih eylemiştir. Mer İ kez fırkasına mensup olan mesai ma- gir, ayni dakikada da daha büyük bir katiyetle merkez fırkası ile Na zis'ler arasında bir iştirak husulü. kuvvetlerine güvenebileceğine emin olup, iktiza ederse örfi idareyi de i- ln edecektir. Bu sözler, merkez fırkası mensup ları ile Hitlerciler arasında — Hesse diyetinde kendisini göstermiş olam toşriki mesai başlangıcının tevlit eb miş olduğu intiba: izale için azdır! bile, Emirnamedeki kararlar, balle kit leleri üzerine ağır basacak ve kiralar in bazı maddeler fintlerinin yüzde 10 nisbetinde tenkisi gibi yapmış oldu- Zu hafifleştirmeler, ücretlerin tenzi- İ li keyfiyetinin tahmil eylemelete bu- | lunduğu ecil fedakârlekları telâfi ey- Tiyemiyecektir. Bu yüzden Almanya'nin mali ve ve mali mahafilin fikirle | rini tefsir eden gazetelerin - matbu- at kanunu korkusu yüzünden - müte- dil olan mütalcaları, manidardır. Ga zeteler, fedakârlıkların ağırlığından | ziyade prensiplerin ihlâl edilmiş ol- | masına protesto etmektedir. Ki etmek lâzendır ki Alman iktısa, tem vaziyeti devletin işleri düzel mek için müdahalede bulunmasını iç tinabı nakabil bir şekle sokmuştur. Bundan başka, hükümet doğru- dan doğruya icraatta bulunmasına uuhik göstermek için 3 delil irae ve bunların kat'i olduğunu ifade eyle- mektedir. 1 — Paraları düşük olan memle- klar karşısında beymelmilel, piya. dn Almanyanın rek i inde etmek için istihsal fiten bil tehir tenkit etmek zarureti, 2 — Bülçenin vakit fevtetmeksi sin muvazenesini temin eylemek za- rureti, alınan himaye tedbirleri, yeni den 1500 milyon varidat temin eyi. yecektir. 3 — Krediler ve #nmirat meselele rine dair olarak cereyan edecek olan, müzakerelerde Almanyayi daha mü- sait bir vaziyete getirmek. Bu son delili, Alman efkârı umu- miyesinin en büsmü kabulüne mazhar olan delildir. hitap edebileceğine kaildir.” Kendi. me ağır fedakârlıkları tahmil ettim. Duha ileri gidemiyeceğim ve her türlü tekliflere karşı; (Hayir) di yeceğim,” Esasen bu gazetelerin ittifak et. mekte oldukları nokta, budur. man parasının vaziyeti, kredi- ine bukmsk eeişielâı ve hatti © İm kânsızlığı, idhalât yapan birçok mem ieketlerin altın mikyasını terkeyle- meleri ve nihayet gümrük tarifeleri- nin indirilmesi ve döviz ticaretinde yapılan tahdidat vardır. M. Melehior, Almanya tarafından ecnebi bankalarma faiz namile yapıl miş olan tediyat 1 milyar 800 milyon mark tahmin etmektedir. masa konferansının müzakere leri İngiliz Avam kamarasına intikal etti. Malümdur ki, Yu varlak masa o konferanslarmın ikincisi olan bu konferans, İn- gilizlerin ve Hintlilerin iştira- kile haftalardanberi Londra'da içtima etmekte idi. Haftalar. ca süren mü; sonra | bir itilâf zemini bulunamadığı cihetle © konferans, Başvekil Mac Donald'ın bir nutkile da- ğildı. İhtilaf akalliyetlerin Hindistan © parlâmentosunda temsilleri, Hin: iyesi nin kontrolu gil rafında temerküz etmekle be- raber, hakikatte (o Hindistana verilecek olan (o muhtariyetin genişliği meselesi idi, İngiliz- ler idari muhtariyet vermekle beraber, akalliyetler va parlâmento üzerine “nafiz ol- mak istedikleri gibi, İngiltere- nin Hindistanda'ki mali ve ik- tısadi hâkimiyetini idame et- mek istemişlerdir. Bir taraftan Hint milliyet- perverleri, .z taraftan da İngiliz menafü arasındaki mü- cadele birçok şekillere girdik- Tütün fiatlarında görülen düşüklük İktısat ve maliye vekilleri Mahmu Esat B. in sualine cevap verdiler ANKARA, 10. A.A.— Büyük bil let Meclisi bugün Reis Vekili Ha- san Beyin riyasetinde toplanmıştır. Celsenin müteakip İktisat Vekili Mustafa Şeref Bey, söz alarak tütünlerimizin satış fiyatlarında gö- rülen düşüklük hakkında Mahrast Esat Bey (İzmir) tarafından sorulan suale cevap vermiştir. Mustafa Şeref Bey, 1929-1930 senelerine ait vasati fiyatlar hakkında izahat vermiş, bu seneki satışlarda tütün Fiyatların İzmirde 40-200, Manisada 60-180, Muğlada 60-200 kuruş arasında ol- duğunu söylemiştir. Vekil Bey, ge çen senelere nazaran Siyatlarda üne bir nisbetinde bir düşi bulundu. ğu ve bunun dahili ve beynelmilel sebeplerden ileri geldiğini kaydetmiş ve suale mevzu teşkil den 10 kuruşa tütün satışı meselesinin ıskarta tü- günlere sit bulunduğunu ilâve eyle- miştir, Mustafa Şeref Bey, demiştir ki; * Tütün memleketlerin ticaret plânçolarında dalma ehemmiyetli bir yekün teşkil etmektedir. Bu i- İ #ibarla tütün istihsal etmiyen em Teketler, ticaret Muvazenelerini te min için bir taraftan ithalâtı tenkis edecek tedbirler alırken diğer — ta- raftan da bizzat tütünü memleket leri dahilinde yetiştirmeğe müncer olacak teşehbüsatta «bulunuyorlar. Bütçe açıklarını kapatmak için tü- tün istihsalâtını inkhisarla idare e- den devletler satış fiyatlarını yük- seltmişler, bandrol suretile, idare edenler bandrollara zam yapmış, gümrük resimlerini artırmışlardır. Bütün bunlar istihlâkâtta tenakü sü ve binnetice fiyat düşüklüğünü imtaç eylemiştir. Bu meyanda müs- | tehlikler örülen ucuz tütün İç- mek temayülünü de bilhassa kayd- İ etmek lâsrmdir. Amerikada şark tâtünü denilen Türk, Yunan, Bul- gar tütânlerinin sârümü o kadar a- zalmıştır ki ahali tta daha ucuz olsun diye virjina tütününü kıyıl- mış olarak içmekte ve sigarasını kendisi sarmaktadır”, Ayrıca bir amil Vekil Bey, bu. sebeplere. inzimem eden umumi buhrunın tütün fiyatla rının sukutunda ayrıca bir âmil ol duğunu ilâve ettikten sonra fiyat dü- şüklüğünün dahili sebeplerine temas elmiş , bütün tütün mustahsillerinin ve tüccarlarının bir teşekkül halinde bulunmamalarından ve maliyet fiyat- larında iktısadi icaplara uymmala- rından neş'et eylediğini işaretle de- miştir kiz “ Tütünde olduğu kadar başlıca ihracat eşyalarımız. için de yapıla- cak işlerin başında istihsal şubelâ- rini teşekküllere bağlamak ve pa- İ piyasalarda zarların istedikleri | tarsda ihrac eşyamrzın maliyet fiyatlarını indi mek, kemmiyetini artırmak ve kt, fiyetini ıslah eylemek işi geli bunun için tahsisata ve kanuni $ lâhiyetlere ihtiyaç vardır. Bu içi ma devresinin o hitamından evw bunlara sit kanun lâyihaları imecl se sevkedilecektir” Maliy> vekilinin izahatı Müteskıben maliye vekili Abdul -İ halik Bey söz alarak asgari satış | yatının 40 kuruş olduğunu kayt? inhisar idaresi tarafından yapılan bayaat ait rakamları lüzum görüldi ğü takdirde zikre hazır bulunduğut söylemiştir. Mahmat Esat B-y ne diyor? Mahmut Esat Bey (İzmir), bu zahata teşekkür ettikten sonra İkt sat Vekili tarafından verilen izah tin istikbale sit olduğunu, bugünk vaziyete karşı âcil tedbirlere lüzü olduğunu söyliyerek demiştir ki; “ İki üç sene ewrel çıkardığını ir kanumla inhisar idaresi had tütün — ticaretinde menedilmişti. Bu tedbir o gün içi çok yerinde İdi, Fakat bugünkü X tie şahsi teşebbüslerle hariç ün çıkarıp iyi fiyatla satmak ik könr yoktur. Bugün igin inhisal idaresinin tütün ticaretime müdahâ esini faydalı bulmaktayım. Tekrar söz alan İktisat Vekili Mü tafa Şeret Bey bugünkü vaziyet kat şısında hükümetin kollarını bağlayâ rak âtil bir vaziyette kalmadığını 8 ima tedbirlerin bu iddiaların 2ksif ğini ve tütün fiyatlarını iü karşısında | iklişadiyati mızı korumak için hükümetin inbi sar idaresi ida yedi buçul milyon kilo tütün mübayaa ne karar verdiğini ve bunun edilmekte bulunduğunu söylemişti Bu izahatı müteakip rüznameye 8 Til esasiye kanunun 95 infi maddesinin tadiline dair kanun lâyi hası ikinci müzakeresinde 219 re; âtideki şekilde kabul olunmu: Muvazenei umumiye kanun lâyi ve buna bağlı bütçeler ve cetveli ile mülhak bütçeler meclise mali başından en az üçay evvel takd olunur. Meclis Pazartesi günü toplanacı tir, * Sabık Hidiv bugün geliyor ANKARA, 10 (Telefonla) — Sabık Mısır hidivi Abbas P: bugün öğle yemeğini Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyin evi yemiştir. Sabık hidiv bu akşamki trenle İstanbula hareket İstasyonda Reisicümhur Hazretleri namına Başkâtip Tevfik Be le Mısır sefiri ve sair zevat tarafından teşyi edilmiştir. Maarif müsteşarı Istanbul ve Edir ne mekteplerini teftiş edecek ANKARA, 10 (Telefonla) Maarif müsteşarı ve umumi & fettişlerden Hasan Ak Bey İstanbul ve Edirne mektepleri; teftiş için bu akşam İstanbula hareket etmişlerdir. Orta tedrisat şube müdürlüğü ANKARA, 10 (Telefonla) — Maarif orta tedrisat şube m nar a mümeyyiz Kenan por tayin edildi. ten ve ie istihileler geçir- dikten sonra nihayet bir itilkf zemini bulunamadı ve konfe- rans ta Mac Donald: tarafın- ğıldı. Mac Donald bu nutkun- da İngiliz hükümetinin Hindis tana muhtariyet vermek siya- İ setinde hiç bir tebeddül olm İdığını, konferansı inkitan ui ramış telâkki o edemiyeceğini ve müzakeratın o Hindistanda komisyonlar arasında devam e deceğini bildirdi. Bundan sonra da hüküme- tin bu siyasetini tebarüz ettir. mek için İngiliz parlâmente- sundan salâhiyet istedi. Hindis tan meselesinin İngiliz parlâ- mentosuna intikali, İngiliz hü kümetinin zayıf taraflarını te- hükümetin istinat ettiği kuv- vetin ne kadar seyyal olduğu- nu gösterdi. Churchill hükü- mete hücum etti. Başvekilin Hindistan hakkındaki sosyi list programmı Muhafazakâr fırkasmın kabul edemiyeceğini bildirdi. Churchill mükemmel bir politika tâbiyesile mil hükümetin istinat ettiği M bafazakâr fırkayı Mac Donal| aleyhine tahrik ediyordu. Bunu anlıyan Muhafa: liderleri, derhal müdahale tiler. Chamberlaine, ve B: win Churchill'in maksadını ladıklarını söylediler. Hindi tan meselesinin dahili politi dedikodusu © yapamıyacağın ildirdiler ve Mac Donald'i İngiliz parlâmentosu, yükçe bir ekseriyetle Sl edildi. Ancak Hi meselesinin İngiliz parlâmer tosunda halli esas mesele balletmiyor.' Çünkü ihtilaf İ: gilizler arasında değil, İngil lerle Hintliler arasında idi. El dava hâlâ olduğu yerde sa Muharebeler yalnız silâhla maz, Filhakika İngiliz — Fri sız münasebatınm bugün! şekline bakıp ta bu sözde mü demiç hakikati takdir — etm mek mümkün değildir. İngi tere ile Fransa © müthis