17 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

17 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Dara) NM e PERŞEMBE 17 KÂNUNUEVVEL 1931 6 ncı sene, No. o. 2102 NUSHASI 5 1 5 KURUSTUR En doğru yol Yaşadığımız günlerin bir bu İltesiyeti vardır. Bütün millet: | ler, umumi bir mücadele içinde Sırpınıp duruyorlar. Mücadele. Bin mevzuu mali ve iktisadi Sir, Birbirine karşı dost, düş- İlan bitaraf, müttefik her mil- lek, idare sistemleri ne olursa İl olsun, yalnız ve yalnız kendi İ mevcudiyet ve hayatını kurtar- Mağa çalışıyor. ic Türkiye, > umumi İde doğru bir yol tutmuş, İyi bir cephe almış mıdır? Ta- tası münasebetile em İsmet Paşanın söy- i mutku okuyanlar ve din- İsyenler, en doğru hükmü vere- bilirler. Bu nutuk yeni alınan bir kararın, yeni tatbik edile- tek bir programın izahı değil- dir. O; muvaffak olmuş müs- bet bir politikanm ifadesidir. Alınan yeni kararların mânası, tadece bu müsbet politika yo- İanda ısrar ile devam etmektir. Yeni Türkiye, büyük mevcu diyet mücadelesinde yalnız ken di nefsine itimat etmişti, yal mz kendi kudretine dayanmış- Sahip ve Başınuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yan Müdürü ETEM İZZET EZ YY TA YAR ee A YE Kaçakçılığın merkezi halini alan > .. sahada şiddetli tedbirler alınacak Benzin, gaz ve şeker üzerinden alınan inhisar resminin bir mikdar tenzili kabil olup olmıyacağı tetkik edilmektedir. Tarlfe müdürlüğü Ankaraya moklolunap alir ANKARA, 16 (Telefon) — Bugün fırka' grupunda müzake Te ve tasvip olunan kaçakçılık la mücadele programı dört esa sı ihtiva e! 1 — Adli tedbirler, 2 — Gümrüklerde sıkı kon. tı. Kendi nefsine olan bu imani | rol, #ayesindedir ki; yıkılmaz zan- Dedilen bin bir müşkül karşı- #mda başkalarının iradesine Tam olmaktan kurtulmuştu. Bu tecrübe, hayatta onun için bir ders oldu. Hayatın nihayeti gelmeyen müşküllerile karşılaş takça aynı silâhla kendi kendini Müdafaaya çalışıyor. İki sene evvel, sarsılmak is- tidadını gösteren milli parayı tutmak için milletin temayülâ- tina ve müzaheretine güvene Yek hükümetin eönterdiği oelâ- ii hepimiz hatırlıyoruz. Mad- di ve mânevi mahiyette olan bu €elâdet sayesinde Türk parası; bugün en sağlam bir para ha- ayakta duruyor. Vakıa milli paramızı korumak için ba- Ni mali tedbirler almıştık. Fa- kat, muhterem Başvekilin de söylediği gibi, paramızı koru- mak için bu mali tedbirlerden ziyade iki mühim âmile istinat «Etmiştike; 1 — Milletin itimadı. 2 — İktisadi müvazene. Milletin itimadmı, ruhi mü- Vazene âmili olarak almıştık. İktısadi müvazeneyi, memleke- tin istihsal ve istihlâki noktai hazarmdan mütalea etmiştik. Bundan böyle de her müşkülü Yenmek için aynı âmilleri göz önünde tutmak mecburiyetin- deyiz. Bugüne kadar alınan ted birler; yalnız hali hazırı kurta- Tacak müdafaa tedbirleri değil- dir. Bunlar âti için daha esaslı Ve canlı teşebbüslere girişmek ân imkân hazırlıyor. Son tah- idat kararları bu cümledendir. Şüphe yok ki, bir taraftan hü- kümet, diğer taraftan halk bu imkânlardan istifade etmesini bilecek, iktısadi müvazene düs- turunu yalnız fevkalâde zaman lar için değil, normal zaman. için de göz önünde bulundu Buhranm devamı haddi za- tında Ki Eecil bir zn fakat daha olan şey, “ne yapa- İzm, buhran devam ediyor, ka- bahat bizim değil, umumi buh- Tânm tesiratma karşı konur mu?;, diye hâdiseleri mütevek- kilâne beklemek politikasıdır. Cümhuriyet idaresi elbette böy le passif bir hattı hareket ka- bul edemezdi. Umumi vaziye- tin fevkelâdeliğini kabul etmek Vözumdır. Fevkalüde vaziyetler için fevkalâde tedbirlerin lüzu- munu elbette takdir vag Bununla beraber şunuda bilmeli ki, başka Belli halkımın uğradıkları zarar ve çektikleri ıztıraba kıyas edilin- ce, Türkiye halkınm nisbi bir | huzur içinde kaşadığı kabul o- İunabilir. Esasen böyle bir mü- kayeseye de lüzum yoktur, Alı- han tedbirler memlekete tah- mil edilen külfetler; milli mev- Cudiyeti kurtarmak içindir. Ev. velce de tecrübe ettik, Halâs mücadelesinde yapılacak feda- kârlıkların ölçüsü olmaz. Aca- ba umduğumuz bu halâs gaye- sine erecek miyiz? Bunun ceva bını, milleti ve onun âşikâr ve gizli bütün kabiliyetlerini her 3 — Hudut muhafaza teşki- lâtının ıslah ve takviyesi, 4 — İnhisarlar tarafından alı nacak idari tedbirler. Bu dört esasa istinaden alr- nacak idari ve kanuni tedbirler şöyle hülâsa olunabilir; İki nevi kaçakçılık 1 — Kaçakçılık Türkiyede iki şekilde tecelli etmektedir. Biri hudutlarımızdan memleke timize idhal edilen ve gümrük idarelerine uğramayan eşya. Buna silâhlı kaçakçılık ismi ve riliyor, Diğeri de gümrük idare leri dahilinde ya biç gümrük vermi ve yahut ta eşyanın nev'i ve cinsi ucuz tarifeli eşya Çay stoku Varmı, yok mu? sag Çay fiatlarından sonra galoş fiatları da yükselmeğe başladı Yeni üç aylık kontenjan lis- telerde çay bulunmadığı. anla- şılması üzerine çay fiatlerinde görülen tereffü devam etmekte dir. İki gün zarfında çay fiatle ri okka başımda 60 - 70 kuruş te reffü etmiştir. Maamafih el'an hakiki vaziyetin ne olduğu anla şılmamıştır, Gümrük mahafilin de de çayın listeye idhal edilme mesinin bir tertip hatası oldu- ğu kanaati hâkimdir. Maama- fih alâkadar bazı zevat bu üç ay lık kontejanda çaym mevcut stok fazla olduğundan - bulun- mayacağını söylemektedir. Hal buki çay tacirleri mevcut çay stokunun hiç mesabesinde oldu ğunu iddia etmektedirler, Alâ. kadar mahafilde ise memleke- yacmı karşılayabilecek çay sto ku bulunduğu kanaati mevcut- tur, Çay tüccarları Ticaret oda sma müracaat etmişlerdir, Oda derhal vaziyeti Iktısat vekâleti ne bildirmiştir. Bugün bu busu sun tavazzuh edeceği ümit e- dilmektedir. Yeni kontenjan lis telerde a; giyilecek lâstik teçok az konulduğundan lâs- tik fiatleri de sür'atle tereffü et mektedir, Yk iç e ya LAL Vatandaşın Kalesi Tasarruftur ente e tanıyan Büyük Gazi bale öteden beri tatbik edilmekte olan tedbirler ve uya nık halkımızın daima hârikalar yaratan ik azmi sayesinde bugünkü güçlüğü de kolaylıkla yeneceğimize itimadım: tamdır. Türk kuvvet ve zekâsmın yen- mediği ve yenemeyeceği müş- külât yoktur!,, Sirt Mebusu MAHMUT zakereleri neticesinde gösterilerek hazinenin zararına olarak gümrükten çıkarılan €$- ya, Buna da medeni kaçakçılık namı veriliyor, Kanuni ve idari tedbirler 2 — Kaçakçılıkla mücadele Fırka grupunda Verilen kararlar ANKARA, 16. A.A. — C. H. Fırkası grupu. bugün saat | gününe kadar şel. 15 te içtima etmiştir. Ali ve Cemil Beylerin riyasetinde bir- birini müteakıp aktolunan iki celsede dan teşkil edilen fırka maliye tetkik komisyonunun ka- çakçılığın men'i etrafında bir haftadan beri devam eden mü tespit ettiği esaslar Bu husustaki raporun muhteviyatından- olan adli tedbir- ler, tütün, cigara vesair mevat ile muhafaza teşkilâtı etra- fında müzakereler cereyan etmiş ve komisyonun tavsiye etti- ği esaslar dahilinde hükümetin meclisi âliye icap eden kanun lâyihalarını teklif etmesi ve lüzum görülen diğer tedabiri aj-' ması müttefikan kabul edilerek içtimaa nihayet verilmiştir. evvölce grup taralın- görüşülmüştür. için alınacak tedbirler kanuni ve idari olmak üzere ikiye ayrı tabilir, 3 — Kanı dili zaruri görülen kanunların i tedbirler için ta (Devamı 6 ıncı sahifede) Cevdet Kerim B. konferans verirken Tasarruf haftası münasebeti le dün Halk evinde bir çok 7ze- vat tarafından şehrimizin güzi de hanımlarma ve Kadınlar Bir liği azasına saat 17 de konfe- Halk evinde hanımlar konferansları dinlerlerken Hanımlar yerli mal kul lanmağa söz verdiler Tasarruf haftasına gençlik te bü- yük alâka göstermektedir. Darül- fünunlular bir miting yapacaklar ranslar İnme izi Halk evinin salonu hıncahınç mallar ve tasarruf hakkında ilk konferansı Muallimler Bir. liği reisi ve yüksek muallim mektebi müdürü Hâmit B. ver- miştir, Hâmit Beyin smı belediye azasından Nakiye Hanım ve Fırka reisi Cevdet Kerim Beyler takip etmişler- dir. Cevdet Kerim Beyden son ra daha bazı zevat konferanslar vermişler ve şiddetle alkışlan- mışlardır. İçtimada hazır bulu nan İstanbul H. ları yerli malı kullanmağa ve daima tasarruf etmeğe söz vermişlerdir. Bu toplantıya gece geç vakit sami mi ve hararetli bir surette niha | & yet verilmiştir. | Vitrinler geriliyor eden mağazalar jüri heyeti ta- rafmdan dün de gezilmeğe de- vam edi Heyet neticeyi hafta sonunda ilân edecektir. (Devamı 6 ıncı sahifede) i İrak Başvekili Bugün Halepten tay- yare ile şehrimize geliyor yz başvekili Nuri Pa. bugün iraktan şehrimize gel ir. Halepten tayys reile geleceko lan Nuri Pş. ni seyahatı husus mahiyette olduğ istikbal mera İ simi yapılmaya cak, yalniz pol: müdürü Ali Rız/ B. le bir müfreze İ polis © istikbalde bulunacaktır. Nu ; Pş. nım cumartesi | rimizde kalması, İ enmartesi günü de Anakara'ya hareket irak Başvekili i etmesi kuvvetle | NURİ PAŞA | muhtemeldir. İ irak © başvekilinin oAnlıra'da | Türk - irak dostluğunun tekidi et- | rafında bazı temaslar da bulunacağı | da söylenmektedir. Sabık Şehzade ateşçi! Ziyaeddin Ef. bir vepurla limantmızdan gelip geçmiş! > sinin yanında da- ha fazla dikiş tut. sı YAZTTIN & turamayacağını anlayınca, Fransa- ya harekete karar vermiş, fakat ma- İi vaziyeti buna müsaade etmeyince bir çare aramıştır. Bu çare de bir Fransız vapurun- da ateşçilik etmektir. Ziyaettin EF, yapuruna muvaffak olmuş (Devamı 5 mc sahifede) | Sabatay Zevi Sabatay Zevi mensuplarının hölyasına göre tahtta? Bu güzel tefrikamızın en heyecanlı kısımları başlamıştır 6 mcı sahifemizde takip ediniz, İĞ | müracaat ederek bu meseleye 5 | lâhiyettar'musiki üstatla; Fabrikanın VEE grev yapan ameleden bir kısmı Defterdar fabrikasın- da bir günlük grev Amele ücretlerin azlığına ve bazı arkadaşlarının işten çıkarılmasına itiraz etmişler Sanayi ve Maadin bankası- nn Defterdar mensucat fabri- kası amelesinden bir kısmı dün grev teşebbüsünde bulunmuş- lardır. Mesele şöyle cereyan et yük kumaş fabrikasıdır, Fabri- kanın (vargel) iplik ve kaba do kuma kısmını ekseriyetle ücret MW amele teşkil etmektedir. Bu amele ekseriya sabah saat ye diden gece saat 22 ye kadar ça- sma rağmen, ellerine geçen pa (Devamı 6 ıncı sahifede) Milli marşımız nasıl bestelenmelidir? Milli marş yepyeni bir kafadan doğmalı ve yepyeni bir kafa tarafından Bir milli marşa olan ihtiyacı mız etrafında yaptığımız neşri yat, şehrimiz musiki ve Darülfünun muhitinde de- rin akisler uyandırmıştır. Bil. hassa tanınmış bestekârları- mız, bu neşriyatla derhal alâka dar olarak milli Türk marşında | aranılması lâzım gelen vasıfla- ra dair aralarında münakaşala- ra başlamışlardır. Darülfünun müderrislerinden bazı zevat te- lefon vasıtasile konservatuvara dair malümat istemişlerdir. Sa , Ya- pılacak milli marşın güftesi i- çin bir müsabaka açılmasına c taraftar değildirler. Böyle mektedir. Bunun daha ziyade bir vatan borcu gibi telâkki edil mesi ve Şâir ve zn hiç bir maddi menfaat gö- zetmiyerek işi sadece şeref ve vazife noktasından mütalea et (Devamı 6 mes sahifede) bestelenmelidir. Muhiddin Sadık B. Mumusöndüren kurtu- luyor, söndüremiyen... Bir ilkmektep idaresi ciğer hastalıkları- nın teşhisi için yeni bir usul keşfetmiş, doktor İstanbul 37 inci ilk mektep idaresi her talebenin velisine çocuklarının sıhhati hakkında kat'i hükümleri havi, şapograf la basılmış hem rapor, hem de tezkere şeklinde şayanı ri Vi ekl ei kepez eri gibi rapor veriyor tor tarafindan - verilmiş değil dir. Raporun altında iki imza vardır: Başmuallim ve sınıf mu allimi, Elimize geçen bu kâğıtlar dan birinde veliye hitaben çocu ğun ciğerlerinin hasta olduğu (Devamı 6 iner sahifede)