16 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

16 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Sahip ve Başmuharrir! Sii-t Meb'usu MAHMUT ÇARŞAMBA 16 KÂNUNUEVVEL 1931 6 nci sene, No. 2101 NUSHASI 5 KURUSTUR Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Bir matbuat Meselesi Matbuatta kabul edilen taamüle İüre bir gazete, diğer gazetelerin İşine karışamaz. Her gazetenin kem iğne göre bir havadis verişi vardır. İBazıları havadisin — sıhhati üzerinde tevakkuf etmek lüzumunu his- mezler. Bazıları bu bususta daha iyatlıdır. Memleket (meselesine #ğiaallük etmedikçe, bu telâkkiler et- da gazeteler arasında mü Yı caiz görmiyenlerdeniz. Nihayet ii hakkında bu husustaki Fakat bazan gazetelerin, havadis Beşrinde tuttukları yol, kendi busu- Ni işberi © olmaktan çıkar ve umumi Sir mai'sant meselesi | halini alır ki, böyle bir hâdisedir. Her den evvel, « gazetecilikten bir an in tecerrüt ederek kendimizi kari Yaziyetine koyalım: Hâdisenin üzerimizde — bıraktığı İhtiba, matbuatn itimadımızı sulis- mail ettiği merkezinde olacaktır. Bir Türk gencinin ecnebi bir ka- dınla evlenmesinde fevkalâdelik yok tur. Ecnebi kadının zengin veya fa- ir olmasında da fevkalâdelik ara- namaz. Hattâ (o böyle bir haberin yakit olduğuna bildiğimiz için, bir Bavadisin sıhhati kat'i olarak tahak- kuk etmedikçe gazete sahifelerinde| Yer bulmaması lâzım geldiğini iddi | &decek değiliz. Fakat bizi bu müli- hazaları serdetmeğe âmil olan hâdise Bin mahiyeti ve şekli başkadır. © Bir gün ansızın gazetenin. biri, İsim ortaya atmadan bir Türk gen- finin zengin bir İngiliz kadınile ev- İsneceğini yazıyor. Ertesi gün, bu- Su ortaya atan gazete de dahil oldu- İu halde bütün gazeteler mübaliğa rekabetine gırakar, buna muhayyel İ romanlar da bile tesadüf edilmiyen Dir şekil vermek istiyorlar, Kadınm Serveti hakkındaki mübulâğayı bizim ızın anlayabilmesi için Os- manlı Bankasile Musul sahip olduğunu ileri sürüyorlar. Hal buki zanmımıza göre, Osmanlı Ban- kası tahvilleri bu arabk “en az faiz veren tahvilât arasında bulunduğun- sermayenin garpteki verimine göre, en az cazip olmaları lâzım gel- diği gibi, Musul petrolları da henüz işlememektedir. Diğer bir gazete, izdivaç suretile Müthiş servetin İngiltere'den çıkma ası için İngiliz hükümetine bir ta. » kım tedbirler aldırıyor. İngiliz siya- $8i hafiye teşkilât işe karıştırılıyor. Ve meselenin ehemmiyetine binaen, Arabistanı Osmanlı idaresine karşı tahrik cden Lawrence alâkadar olu Yor. İstanbula güzel fakat bu defa Yüğürt, bir kadın gönderiliyor. Maksat Türk genci ile zengin İm- pe Mar ne kara kedi sok- mak, Fakat beyhude! Çocuk güzel eza iltifat etmiyor. İngiliz hüküme- ti, İntellizence service denilen hafi- Ye teşkilât ve Lawrence mağlâp ve Münhezim oluyorlar. , Ertesi gün zengin krzm müstenr İsmi ortaya atılıyor. Fakat gariptir ki, bu müstear isim İngiltere'de ma- | Yaf bir ailenin adı. Bunun üzerine | bir resmi gazete sahifelerin. | de çıkıyor. Ancak resmi gönderen Zat, ismini ve adresini gazeteye gön- iği ve verilen adreste bu isimde bir adam olmadığı anlaşılmasına gö- re, mübalâğalı neşriyat karşısmda a yaaa başlıyan bir adamın ğı azizlik olduğu malüm ol makla beraber, gazete, resmi sütun- geçiriyor. i ea e iseyi şişiren ayni gazete- İer, aldatılmış, binaenaleyh karileri- yeni de aldatmışız diyorlar, İtiraf edelim ki bu, matbuatımız. dan halkın belledi vekar ve cid- diyet ile kabili telif bir vaziyet de ğildir. Bunlar ya masa başında uy- durulmuş masallardir ki, kari alda | | tilmış olduğundan muğber olmakta haklıdır. Yahut ta aldılar gazete sma irbanı — ol Ms lala lar ie er beyi kubbe yapacak derecede hafif- lik gösteren adamlara karşı itimadı azalıa yeri vardır. Bir gazete, her yazdığı şeyin mahza hakikat oldu ğuna dair karilerine karşı bir angaj- mana giremez. Fakat ber halde çu #mni anzajman vardır: Yazılan şe- yin makul olması ve doğruluğunu tesbit etmek için mesai sarfedilmiğ bulunması, bahis hâdisede sar. Mevzuu fedilen mesai, makul haddi bal maktan ziyade İşi makulât dairesinin karicine çıkarmak» gayesine matuf olmuştur. Bunun gayrikanuni bir ta- rafı olmuyabilir. Fakut hakkın sui- İstimali denilen bir şey de vardır. Fırka maliye tetkik komisyonu dün mesaisini ikmal etti Program, bugün Fırka grupunda müzakere ve münakaşa edilecek, son şeklini alacaktir Bir bütçe veya hazine vekâleti ihdası fikri ilerlememiştir. Dünkü içtimas riyaset eden Kâzrm Pş. Hs, ANKARA, 15 (Telefon) — Fırka Maliye tetkik komisyonu bugün son içtimamı akdetmiş ve faaliyetini ikmal eylemiştir. Başvekil İsmet Paşa ile vekille rin iştirak ettikleri bu günkü iç timaa gene Kâzım Paşa riyaset eylemiştir. Komisyonun kaçak çılıkla mücadele için tanzim et- tiği program hükümetin reyi- Din inzımamile ve bazı tadiller le son şeklini almıştır. Bu prog ram yarın öğleden sonra saat on beşte içtimaa davet olunan Halk Fırkası grupunda müzake re ve münakaşa edilerek kat'i şeklini alacaktır. Grupun yarın ki içtimamın çok hararetli ola- cağı tahmin edilebilir. Grupta takarrür edecek kanun lâyiha- larını hazırlayarak kısa ia manda Meclise tevdi edec: Meclisin kış tatili Bu lâyihaların ekserisi r olan bazı kanunların ' line dair bulunacaktır. Lâ: lar Millet Meclisinde müzaker haftasında tekrar içtima etmek üzere bu ayın sonuna doğru kış tatiline karar verecektir. Jandarma teşkilâı Cenup hududumuzda kaçak- çılıkla mücadele için askeri kuv vetlerden istifade fikri taraftar kazanmamıştır. Ancak diğer teşkilâtla beraber jandarma teş kilâtının takviyesi takarrür et- miştir. Siyasi müsteşarlık Bir bütçe veya hazine vekâ- leti ihdası fikri ilerilememiğtir. mevcut telâkkilere göre bu ta- savvurun tahakkukuna o şimdi- Tasarruf haftasının beşinci gu U.. Bugün hanımlara konferans var. Yarın Galatasarayda bir tasarruf piyesi temsil edilecek.. ve tasarruf cemiyetine bazı şikâyet- ler vaki olmuştur, Lâzum gelen ih- tarat yapılmıştır. Bugün Halk evin- e saat 17 de banmlara | tasarruf akkımda bir konferans verilecektir. Zar da Galatasaray lisesinde bir müsamere verilecek, © tasarruf ve yerli mallar piyesi temsil edilecektir. Piyesi kız ameli hayat © mektebi talebesi temsil edeceklerdir. D.vet Tasarruf haftası komisyonu riya- sekizinci cuma günü saat onda Ca- galoğlunda Halkevinde yapılacak res mi kabule İstanbulda bulünan meb'- usanı kiram, askeri ve mülki erkân, zahitan ve memurin ile Matbnat ve resmi gayri resmi teşekküller ve bi- lümum vatandaşlar davetlidir. Tasarruf haftasının dün dördün- cü günü idi. Dün de şehrin ber tare- finda tasarruf ve yerli malı. propa- gandası bütün hızı ile devam etmiş- tir. Vitrin müsabakasına iştirak © den mağazalar dün, intihap edilen Heyet bugün de vitrinleri tetkike devam edecektir. Mekteplerde tasar- raf bakkında dün de (konferanslar verilmiştir. MK mektep talebosinin tasarruf hakkında yazdıkları yazılar dün Ma- arif müdürlüğüne gelmeğe başlamış tir. Yazıların tetkikine bugün başla” macaktır. Sinemalarda tasarruf hakkında zl, | irşatları havi çalınan plâkların çok ta bir nevi suüistimaldir Ahmet ŞUKRU bızlı döndürüldüğüne ve bir şey an- laşılmadığına dair dün milli iktisat Ayrıca davetiye irsalinö hacet n cümlesinin bu merasime iştirak buyurmaları rien olunur. Denizlide sergi DENİZLİ, 15 (A.A.) — Ga zi mektebinde açılan yerli mal e daha mükemmel, daha zengin olmuş tur, Halk akın akın sergiyi zi- yarel etmektedir. N Maliye komisyonu reisi Hasan Fehmi Bey lik imkân görülmemektedir. Bu mütaleanın atide nazarı itibara alınması ihtimali vardır, Bu me yanda siyasi müsteşarlık usulü nün ihdası ve bir tecrübe olarak bu usulün şimdilik Maliye vekâ letinde tatbiki da düşünülmüş ise de bu hususta da bir karar verilmiş değildir. Şimdilik devlet varidatınm çoğaltılması için gümrüklerde olduğu gibi inbisarlarda da e saslı tedbirler e İnhi, sarların tevhidi suretile inhisar lar masarifinin tenlâsi bu ted- birlerden birincisidir. ; i | olan belediye reisi Muhiddin B. Yakalanan Hintli fakir Polis; geçen gün şehrimizde Neva minde bır Hintli fakiri - | yakalamıştı. Mevcut nizamat mucibince, bu Hintlinin hudut baricine çıkarılması için vekâ- letten müsaade istenmiştir, Bu müsaade gölir gelmez Neva Sa ip ismindeki bu Hintli hudut haricine çıkarılacaktır. — eme —— Bir talili MUĞLA, 15 (A.A.) — Tay yare piyangosunün büyük ikra şehrimiz orta mektep üdürü Hilmi Beye isabet et- miştir, Biletin onda birine ma- lik olan Hilmi Bey beş bin lira | alacaktır. aşama Bir Çekoslovak tayyaresi geldi Bir Çekoslovak nümune tayyare- si dün yearimize gelmiş ve akşam Eskişehire gitmiştir. Esnaf bankası heyeti umumiye içtimal Esnaf bankası heyeti umu- miye içtima bugün bankanın dördüncü vakıfhanındaki mer- kezinde yapılacaktır. Ali iktısat Meclisi Dün birin yapıldı ANKARA, 15 (A.A.) — Âli iktısat meclisi bugün İktr- sat vekili Mustafa Şeref Beyin riyasetinde birinci içtimamı ak detmiştir, Mustafa Şeref Bey bu münasebetle bir nutuk irat ederek (o iktisadi ( vaziyet ve alman (tedbirler (o hakkında beyanatta (o bulunmuş (oOve muvaffakıyet temenni O eyle- miştir, Müteakıben riyaset in- ık birinci reisliğe vekili içtima üç komisyon teşkil edilmişitr. Terkos'a tebligat Yapılmıştır Muhiddin Bey, sayu Bele- diyenin işleteceğini iyor Terkos şirketi tesisatının sa- tin almacağı hakkında şirkete tebligat yapılmış olduğunu, bu nunla beraber, şirket mahafilin de bu tebligat etrafında, güya tebligat yapılmamış gibi, bi: ziyet gösterilmek istenildiğini de yazmıştık. Dün bu mesele hakkında bir muharririmiz va- li ve belediye reisi Muhiddin Beyle görüşmüştür. Muhiddin Bey demiştir ki: vekâleti Terkos tebliğ etmiştir. Vekâlet, şirke- İ te tebligat yapıldığını ayrıca bi | ze de bildirmiştir. Binaeneleyh tebligat muhakkaktır.,, — Tesisat size devrolunur- #a, belediyenin bu imtiyazı elek trik şirketine devredeceği söy- ermektedir. “— Benim bildiğim ve kara- rimiz Terkos bize devrolunur- | sa bizim Terkosu işleteceğimiz dir. Başka bir şey yok..,, İ Bu işte en salâhiyattar biri İ in beyanatını elbette şirket te okuyacaktır ve acaba okuduk- tan sonra da manidar sükütunu gene muhafaza edecek midir? Ankara'da kızamık ANKARA, 15 (Telefon) — Kızamık, hastalığı münasebeti- le hükümet merkezinde ana ve İ ilk mektepler on beş gün müd İ detle tatil olunmuştur. | Sabatay Zevi macerasında büyük Bir rölü olan NATHAN GHAZATI Üç aylık kontenjan listede çay yok! Bu sebepten çay fiatlarında dün- den beri bir tereffu başladı Ankaraya bir heyet gönderildi. Benzin fiatları da ihtikâr kastile yükseltilivor nazaran bu üç ay zarfında memleke- te çay giremiyecetkir.” Bu haber dün piyasada bir bom- ba gibi patladı. İlk günlerde bunun masılan farkıma varılmamıştı.. Fakat dün vaziyet anlaşılınca, çay tacirleri Maliye heyeti teftişiye riyasetine, gümrüklere, Ticaret odasına müra- caat ettiler, Fakat İstanbul'da bu hu Susta hiç bir malümat yoktu. Çay listeye idhalinin unuduldu unu, bir mürettip hatası olduğunu söyleyenler vardı. Fakat diğer raftan çay idhalinin memedildiğini de iddia edenler bulunuyordu. Fakat diğer taraftan bu haber çok hassas olan piyasaya tesir etmiş okkası 4 liradan 24 liraya lsadar tehavvül e- den çay fiatleri sür'atle yükselmeğe başlamıştı. Şehrimizin büyük çay ti- carethaneleri Ankara'ya bir zatı gön dererek hakiki vaziyeti | öğrenmeği son gare olarak bulmuşlardır. 'eni kontenjan listede bazı idba- Faatleri son üç gün İi kuruş birden yükselmiştir. Benzin sebepsiz artıyor Buhran, evlenme dairelerine giremiyor Kapı önünde küfesini veya balık tablasını bırakıp evlenmiye gidenler var!. “50 yaşında geç mi? hâlâ da size bu ikran vermeğe düşünüyorum. ,, Bekâr ver; Teklif bile ne çabuk tesirini göstermiş. Beyoğlu belediye dairesinin üst Oo katındayım. Bir tarafta “evlenme memurluğu,, odası, diğer tarafta “nikâh,, salonu.. Koridorda (o bir an durdum; kendi kendime: — Hangisine gireyim?. Demeğe (kalmadı. Nikâh aktedilen salonun kapısı ara- lıklandı; gözlerim bilâ (irade muhterem üstat Übeydullah E ferdiyi aradı. Tam bu sırada meb'us intihap edilinceye ka. (Devamı 5 inci sahifede) Evlenme memurlarından Galip Bey Dün başlıyan tarihi ve pek ziyade meraklı tetrikamız Sinci sahifede