16 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

16 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Güm İ Ekonomi mahreç iz 'iyete gü Lehistana ne gibi mevat ri ei bileceğimize dair Berlin (o Ticaret messilliğinden Ofise şayanı dik- kat dir rapor ii ir, İ Bu raporda Lehistanın meyve ve İİİ Salsa itibarile çek fakir bir | İket olduğu, az miktarda yetişen seb- “| İzelerin de ihtiyaca kâfi | gelmediği, Portakal, mandarin, üzüm, kavun ve » helvası da fazla miktarda istihlâk olunmaktadır. Alpullu fabrikası is- tihsali artıracak İle gla vene e arkan nı arttırmak için tertibat al Muştar. Alpullu şeker fabrikasının son is- mız malümata nazaran, fabrikanın gelecek istihsal senesinde 18 - 20 (| | bin ton şeker çıkarebilmesi için ter- tibat alınmıştır. Fransaya gönderilecek yumurtalar Fransanın yumurta idhalâtna damga usulünün vazedildiğini | yaz- mıştık. Damgaların ne şekilde olaca- dna dair Ofise malümat gelmiştir. Viyanada beynelmilel bir panayır Viyanada 13 Marttan 20 Marta kadar devam etmek üzere (İZ inci N ilel panayır açılacaktır. Dört memlekette hububat fena Avasturya, Macaristan, Yugos- ; lavya ve Çekoslavakya hububat is- © tatistiklerine nazaran, bu dört mem- İekette 1931 senesi buğday, Şavdar ve mısır istihsalât, zarından fena olmuştur. 1931 buğday istihsnlâtı 930 sene- sine nisbetle yüzde 12,8, arpa istih- salâtı yüzde 19 ve çavdar istihsalâtı Yüzde 23 noksandır. Yalnız Yugor- | İavyanm buğday istihsalâtı iyi bir arpa, amoktai ma- Macaristanda duğday istihsal ının ihtiyaca kâfi olmaması Maca- tan iktısadi & vaziyetinde tesirini Zöstermiştir. Samsundan bir haf- talık ihracat Samsun mıntakasından son bir hafta sizinle) 342,261 kilo tütün ve 1596 sandık yumurta ihraç edilmiş- tir. Tütün stoku 5,848,395 kilodur. Tütün ihracatı en ziyade Nevyork ve Çekoslavakyaya, yumurta ihraca- tı da İspanya ve Yunanistana yapıl. Mastar. Yunanistanda sigara içenler azalıyor Yunanistan'da tütün istihlâkâtı muntazaman azalmaktadır. Yunanis- tan'ın 1922 senesinde tütün istihlâ- kâtı 6 milyon kilo kadardı. Halbuki son senelerde bu miktar 4 milyon kiloya kadar düşmüştür. Giresonda fındık satış kooperatifi Amerikan bankaları tihsal mikdarı 14000 ton idi. Aldığı- ii inde olmalarından mü ü” mayi Solayrsile birçok lie ra maruz bulunuyor. Piyasada tahar vül husulü zmana mutavaklaftır. Zi- rük Lehistan bize iyi bir olabilir Lehistan'ın bir çok ihracat mallarımıza ihtiyacı vardır -| lik olduğu helde National Bank'ın bir şubesi olmak hasebile faaliyetini tatil eylemiştir. Bu bankanın hükü- metle hiç bir alâka ve münasebeti yoktur. Liyon'da ipek piyasası durgun LYON, 15 A'A. — Piyasa son de- recede atildir. Muamelelerdeki beta- şi gömdiye kadar görülmemiş olan had bir dereceye vâsıl olmuştur.Her tarafta işsizlik artmaktadır. Her ta- rafta gümrük maniaları ihdas edil- diği ve bundan mütevellit bir iktısat siyaseti takibine başlanılmış olduğu- nu haberleri fevkalâde endişe tevlit e. ünlü kumaşlar modası, pek ya- kın bir zamanda ipeldi — mensucat tekrar revaç bulmasına mâni olacak tovakkuf halinde olup temayül zaif- tir. Milano'dan talepler mahduttur. #mesabesin ra buhran bircok memleketlere şa- mil bulunmaktadır. Paris borsası PARİS, 15 A.A. — Dün borsada memnuniyeti mucip bir sonra bir tezahür etmiştir. Esasen faliyet son haddi- ne iren edilmiş bulunmaktadır. Fa- kat tescilâtin kismi azamı geçenki- lerden pek az farklıdır. Bu suretle 16 gön sarında memnuniyet vere cek bir tasfiye yapılabileceği ümüt lüyer. Fran ranta tökter çöle selmiştir. Kömür bitraj oshamı nin Fransız sanayi cshamı mukavemet! etmektedir. Para daha zaiftir. Yen'in sukutu Alman tacirlerini düşündürdü BERLİN, 15 A.A. — Japon dö- vizinin sukutu matbuatı meşgul et- , Gazeteler mekte, Japona'nın İi yilizlere imtisal etmesine intizar ey. tahvilâtı zaiftir. Ar to kıymetleri. kemektedirler. Ihracat sanayi ve ti Garet mahafili; endişe içindedir. (Borsa fiatları Kambiyo | Kapanış Fı el 1210600 Dolar - Liret 7132)00 47/34)00 925141 3/4000 e & SI ö BEİ BEBUSSİRSSÜS SSBENDURELBE İ Lik maçları 18-12-9831 tarihinde icra edilecek Lik maçları Taksim Stadyomunda: İstanbulspor - Anadolu 2 inci sa. | YOErMiy: lar ae iye Ist, Lotreli Masiachussetts Middlsex. 12.45 hakem Sedat Reza Rev. tenezzülünden müteessirdir. | ! MİLLİYET Halı ithali Durdu Mazrufların zarfları kontenjana dahil addedilmiyecek Hariçten gelen kolilerin enler kete idhal şernitini öğrenmek Ankaraya gitmiş olan Paket pe hanesi gümrük muavini | Nureddin Bey dün avdet çtmiştir. & Nureddin Beyin avdetile de koli idhalâtmın va- | yeni bir hırsız kumpanyasını ziyeti inkişaf olmiş değildir. Bumun| dana çılarmışlar. © e yeni talimat gelinceye kadar koli id- halâtı durdurulmuştur. Koli idhalö-| desi üzerinde bazı dükkânları s0y- ti 2 numaralı kararname ile konten- jana tabi tutulmaktadır. Yalnız bu. hün bpslangıcı ne Diğer İcısrm idhalât eşyasının idha- li ise oldukça kolay ve seri bir suret- te yapıl tedir, Muhtelif zarflar derununda »ssmn- lekete giren idhal eşyası — hakkında kontenjanda ya hiç bulun- madığından veya az bulunduğundan dolayı tereddüdü mucip olmakta idi. Buna dair gümrüklere şu tebliğ yapılmıştır; Kontenjan listesi dahilinde bulu- han eşyanın mazrufları ile beraber olmak şartiyle zarfları kontenjandan hariç olarak serbetce imrar edilecek- tir, “Dün bu emirden sonra gümrükte toplanmış olan fazla miktarda çay, şeker, irinç kavbe gibi aka akya aş şr Başvekilin Geçirdiği kaza Rapor geldi. Şoförler tahliye edildiler Başvekil İsmet Paşa Hazretleri- nin İstanbulda geçirdikleri otomobil kazası neticesinde olan ceriha- ların son raporu gelmiştir. Bu raporda İsmet Paşanın ceriha mevkuf şoförler Midhat ve Efendiler tahliye edilmişlerdir. Abbas Hilmi Pş.nın bir tekzibi Kudüs kongresine muvaf- - fakıyet telgrafı çektiği doğru değildir * Sabık Hidiv Abbas Hilmi Pç. nin Kudüs islam kongresine muvaffaki- yet temenni eden bir telgraf gönder diği dün akşam gazetelerinden bi- ri tarafından yazılmış ise de bü ha- ber doğru değildir. Abbas Hilmi Pç. dün maiyeti erkâinından Arif Pş. va- sıtasile bize şu beyamatinı tebliğ et- miştir: Kudüs kongresine telgraf çek- doğru değildir. Yalnız kongre ye iştirak için ben de bir davetname almıştım, Daha o zaman bir mektup / la itizar ederek davete icabet etme- dim. Malümatıma nazaran kongre'- A ayr mun si nl di, fakat şimdiye kadar hiç bir haber almadım. Bir kaç güne kadar büra- dan Şarki Erden'e gitmek fikrinde- Sefir oldu Dün gelen sabık bitaraf aza tekrar gidecek.. den burada işl ilk konseri 5 a A ğü vakit olacaktır. | mail isimlerindeki bu eşhas ayrı ayrı en köyündeki ve Hazan minde birinin iki | Toptaş oğlu Eşrefin başka bir ka. KANUNUEVVEL “için son talimat dün geldi. Rüsumatta | Poliste 1931 (6 kişilik bir hırsız kum- panyası yakalandı Alemdar caddesi inde dükkânları soyanlar tevkifaneye atıldılar Eminönü polis merkezi 6 kişilik Bu kumpanya etradı Alemdar cad- duktar het, Salih, İs- isticvap olunmuşlar ve cörümlerini biribirinin üzerine atmak suretile ya- kalarını kurtarmak istemişlerdir. Hal buki tahkikat neticesinde iş tamami. le meydana çıkmış ve hepsi hakkın. da da tevkif müzekkeresi kesilerek, tevkifaneye gönderilmişlerdir. Kanlı bir kavga Sirkecide arabacılar arasında dün gene kanlı bir v il isimlerinde iki arabacı, gene | meslektaşlarından Mehmet'e iş üzerinde kavga etmiş- | ler, neticede tabanca | ile Mehmedi tehlikeli sürette yaralamışlardır. | Vak'ayı müteakip Arif “kaçmış, Ibrahim yakalanmıştr. Yaralı Cerrahpaşa Dİ, if, polis tarafından şiddetle aran maktadır. hastanesine Mahkemelerde Alini vekili Halil ve Koca Hüseyinin idamlarını, Hasan, Süleyman, seyin de beraetini istemişti. Dünkü celsede de yeman ve reselerinin vekili Esat B. iddiasını yapmış, katil füllerinin tenmmüden yapıldığı noktasında #srar ederek, id- dia makamının talebine iştirak etmiş ve ayrıca bir istida ile de tazminat ta lebinde bulunmuştur. Müteakiben mazmun vekilleri müdafaalarına baş- Iamışlar ve Kara Alinin vekilinden madası müdafaalarını yaparak raü- vekkillerinin masüm olduğunu iddi- a ederek, beraetle ini istemişlerdir. Mühakeme Kara Alinin vekilinin Fatma nasıl Asıldı? Ispartada katil filinden mazmun Fatma isminde hür kadının idam edil diğini yazmıştık. Fatma Türkiyede ilk asılan kadın. dir. Bu idam etrafında mahallinden şu tafsilât verilmektedir: İdam edilen ir İspartanın Egirdir kazasına tâbi ; Darıbüküük idam sehpası- na sürükliyen cinayeti, ayni köyden dınla evlenmesini temin için ehem- miyetsiz bir para mukabilinde işle miştir, Bu parayı veren, Eşvefle ev- » | lenmek arzu eden Hanifedir. Eşrefin | karısının ndı da Ümmüseniyedir, O havali dağlık olduğu için bir miktar tarlanın bir çiftlik kadar kıy- raf | meti vardır. Bunun üzerine Fatma, bu hususta anlaştığı Ayşenin evinde bir iftar tertip etmiş ve Ümmüsani- yeyi oraya çağırmıştır. Cinayetini de iftardan sonra teravih namazını kılarken kadının e arkasından balta ile taarruz etmekle işlemiştir. Sonra Ayşe ile birlikte cesedi köyün yanın- Fakaz bi gün birdenlire bösikme sıyırıyor ve cesai çikiyor. Kadılar, bu nok- SÜ-| tayı daima tarassut altında. bulun çıkar gömmiye teşebbüs edi. | ye ve im > ai görülüyor Eyüpte bir çok hırsız- lıklar yapan adam Eğüe ve ekvarmda ion sananlar” da failleri moçhul kalan bazı hersez- lik vak'aları oluyordu. Bu vukuatı failini ele geçirmeğe çalışan zabıta, nihayet evvelki gece bir cürmü meşhutla işi meydana vur eat, Bu civardaki bir çok bursızlıklar yapan adam Arap Cemal isminde bir sabıkalıdır. Bu hırsız, gece Eypto gene bir binaya girmiş ve sandıkları ve saireyi karıştırdığı #ara- da, alınan tertibat ile ansızı yakalan- mastar. Tahkikat ve isticvabat meticesin- “Bir Gu ayağını e rülei Bu kaza neticesinde Durmuş ef. nin parmakları tamamen kopmuştur. Kara Alinin müdafaa- sına dün vakit kalmadı Gelecek salı celsesinde Kara dinlenecek Salı gününe talik edilmiştir. Suat Tahsin Beyin davası Suat Tahsin Bey tarafından Her- man Spirer tülün şirketi erkânmdan Kohen ve Hikmet Beyler aleyhine bir Ütüra davası ikame edilmiştir.Dün bu davaya başlanmış, kararname © kunduktan sonra, iddin makamı bu davanın rüyet edilebilmesine imkânı kanuni olmadığını ileri sürmüştür. Davacı vekili kararnamenin usu- lünde olduğum, davanın rüyet edile- bileceğini söylemiştir. Maznan vekil leride müddei umuminin mütaleası- na iştirak etmişleridir. Neticede mü- hakeme davanm rüyet edilip edilmi. yeceğine karar verilmek üzere 21 Kâ nunucvvele talik edilmiştir. EE — Müzede iki Kıymetli. eser Belediyede Ete konacak Narh Yalnız Karaman ve sığıra inhisar ettirilecek.. Et meselesi için kaymakam | lar, baytarlar vemüfettişlerden mürekkep ikinci komisyon ya- | | rm ikinci içtima: yapacaktır. Bu komisyon nihai kararını ve recektir. Et narhınm yalnız ka raman ve sığıra konulması ta- karrür etmiş gibidir. İstanbul et sarfiyatının yüzde 85 ini bu iki cins et teşkil etmektedir. Haliç şirketinin vaziyeti Haliç vapur şirketinin vazi- tetkik eden komisyon Binmiş “Ve kararını şeki iel ârzetmiştir. Ko misyon Halici araf halkı- nm ihtiyaç ve istifadesinin bu şirketin devamı faaliyet lüzu- munu icap ettirdiğini bildirmiş tir, Defterdarlıkla bir ihtilâf Beylerbeyinde e meyda- nı yüzünden belediye ile defter darlık arasında bir ihtilâf çık mıştır, Defterdarlık bu meydan için belediyeden vergi istemek tedir. Belediye ise bu meyda- sü vala biz gür çileğin verğiye tabi olmayacağını id- dia etmiştir. Vaziyet Maliye vekâletine yazılmıştır. Darülbedayide yapı- lacak ıslahat Darülbedayide bazı ıslahat yapmak üzere teşekkül eden ko misyon dün belediye reisi Mu- hiddin Beyin riyasetinde içti- ma etmiş ve tetkikata devam etmiştir . Takdirname Belediye istatistik işleri müdürü sr B. Tediye istatistik yallığı vü İnhisarlarda Tütün mübayaatı Şark'ta Adana ve Malatya hava- Bisinde tütün mubayaatını devam e- dilmektedir. İzmirde mübayaat bit- mek üzeredir. Fiat 50 - 75 kuruş a- rasındadır. Merhun tütünler Tüccara sit merhun © tütünlerin | mubayaası hakkında bundan evvel İktısat Vekâleti tarafından tanzim di sin ibince edilmiş te mucil er Vekâletince ikinci bir liste tanzim edilmek üzeredir. Behçet Bey yaplan eli olan Ktü in İn şehrimiz evde Güle Daimi encümen Take girenin makavelsiin diyeye devredilebilir azasından Avni Bey mübayaa işi için ne diyor? Maarifte Kulüp mü, Dershane mi? Bazı ecnebi kulüplerin vaziyetleri teftiş edilecek.. Maarif vekâletinin “ emrile miyeti ve buna mümasil bazı ecnebi klupleri hakkında tetkik ve teftişata başlanmıştır. Bu husus için memur edilen müfet tişler bir kaç güne kadar rapor | larını vereceklerdir. Bu klup ve cemiyetlere bazı * Türk talebenin de devam ettik * leri ihbar edilmiştir. Vaziyette hıristiyanlık pro- paganda havası olup olmadığı tetkik edilmektedir. Müfettişler raporlarını ver- dikten sonra bu klup ve cemi- yetlere maarif başmüfettişliği bir tezkere gönderecek bazı ma lümat isteyerek ve bu teşekkül lerin mahiyetlerini daha vazih bir surette izhar etmeleri iste- necektir. Buralarda klup mahiyetinde bir kısım ve muhtelif lisan ve bahisler üzerirde umuma ted- risatta bulunulan diğer bir kı- * sım daha vardır. Bu iki kısımın yekdiğerinden tamamen eyril- ması ve hattâ ayrı ayrı devamı faaliyet etmeleri istenecektir. Bu müesseseler üzerindeki mü rakabe badema daha ciddi bir şekilde yapılacaktır. Techizat bedeli alan muallimler İstanbul maarif müdürlüğü emrine verilen bu seneki mezun lardan 47 ilk mektep muallimi- nin 80 er lira teçhizat bedelleri dün kendilerine tevdi edilmiş: tir. Bakırköyde Üç tevkif Malmüdürlüğü o memurla- rından üçü tevkifhaneye gönderildi Maliye müfettişleri Bakır- köy mal müdürlüğünde yaptık ları teftişat neticesinde burada üç memurun zimmetlerinde pa ra-bulunduğunu görmüşlerdir. Tahkikatın neticesine intiza- ren memurlardan Şükrü, Ke- mal ve İhsan Beyler hakkında tevkif müzekkeresi kesilmiş ve - her üçü de zabıta nezaretinde tevkifaneye nakledilmişlerdir. Tahkikat devam etmektedir. Varşova sefirimiz gitti Varşova selaretine tayin edilmiş