27 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

27 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

MN Sigast Tefrika: 38 Ve bugün sabahleyin bütün şarka gitmekte olan kuvvetleri ni tevcih etti ileri hare- kete başladı. Bizim; İnler, Kat rancı cenubunda ve onun şar kında Kirezoğlu ve daha şark ta Mangaldağı denilen bazı mevazide ileri kıtaatımız var- dı. Düşman bu ileri kıtaatımı- za hücum etti. Bazı yerlerde hafif ve bazı yerlerde ciddi ve kanlı muharebelerle müdafaa olundu. Nihayet 23 —24a- ğustos gecesi orada bulunan kıtaatımız zaten musammen ol duğu veçhile ve evvelce aldık mevazii asliyeye alındılar. Düş i günü takip eden ge- sabahında Beylik köp- cenin rü civarında da hafif postalarla tarsasut edilmekte bulunan —— bir, bir buçuk fırkası nehrin sarkma geçirmeğe blind. Ağustosun 24 üncü günü düşmanın Beylik (Oköprüden şarka geçmiş olan kuvveti üze rine © civarda bulunan kıtaa- tımız şimalden ve cenuptan ta arruz ettiler. Muharebe akşama (Okadar ve bütün gece devam etti. Bu nun meticesinde (düşmanm sarka geçirmiş olduğu | kıtaat fevkalâde za; duçar edildi. Ve hemen köprünün civarında ve şarkında tesis etmiş olduğu mevazie kadar ldü. 25 e- Zustos günü düşman © Beylik köprüden Haymananın 20-30 kilamötre daha şarkıma kadar imtidat eden bütün cephe ü- zerinde umumi taarruza geç- ti bu taarruzlar daha bidaye- tinde sureti umumiyede yal- nız bir nokta müstesna #lmak üzere zayiatı azime ile tard ve tevkif edildi. Yalnız Haymana cenup sa hasında Alancık şimalinde (Türbetepe) denilen bir mevzi imiz vardır ki, düşman burayi muvakkat bir surette işgal et- miş bulunuyordu. Fakat ayni günde o civar- bü- cumlarla düşmanm oraya da- hil olmuş olan kıtaatımı hemen tamamen denecek surette im- ha etmiş, buradaki düşmen askerlerinin bir kısmı cüz'isini teşkil eden kısmı isini kuyuya atmıştır. Ve bu suret- le ayni günde orası tekrar is- tirdat edildi, Bugünkü muharebede düş- man bu tepede ve Yıldızdağı sivarında” fevkalâde £ zayiata | umumi duçar edildi. Ağustosun 26 in ci günü düşman yine tekmil tephe üzerinde umumi taar- ruzlarna devam etmişlerdir. Ve bu taarruz harekâtında inki şaf eden düşman kıt'aları bun İarın inkisamı şöyle idi: Bir buçuk fırka kadar kuvveti Bey likköprü ve bunun şimalinden bücum gi sekr İki fırka ka- dar bir kuvveti Yıldız ve bu- nun şarkındaki mevzilerimize Ve pek çok zayiat verdiril. di. Yalnız Haymana cenubun- da Yamak şarkında bir mikdar ..————— her şabe ve idaresinde olduğu gibi len yeni bazı tasarruflar yap- mağ. Sada Bey dün ba har. demiştir “— Bi dolayısile biz de mas- rafamızı kısmağı mecbur olduk. Fab rikalar müstahdimini arasında ten. sikat yaptığımız gibi, masrafını koru mayan seferleri de lâğvettik. Yalovada pavyon Yalova'da yaptırılmakta olan 16 yataldı ucuz paviyonun inşaati bit. iştir. i zini Döş- | nal Birinci Millet Meclisi Yazan: Edirne Meb'usu M. Şeref Sakarya muharebesi bütün şiddetile devam ediyor.. Sabahtan başlıyarak bütün gece devam eden harpte düşman eziliyor arazi kazanmağa muvaffak ol du. Fakat kısa bir mesafe da- bilinde ilerliyebilen (o düşman kuvvetleri derhal alınan teda- bir ile tevkif edildi. Bunu mü teakip (ogün de 27 ağustosta düşman ordusu Sabanca Ya- mak arasında kısım müstesna olmak üzere yine tekmil cep- he üzerinde taarruza başladı. Düşman bu taarruzda hiç bir yerde ufak bir muvaffakıyet ka zanamadı , 28 Ağustosta yine düşman gündüz ve gece devam etmek üzere bütün hattımıza taarruz etti. Bu taarruz netice! saymış sinde Beylikköprü civarında ve sol cenahımız £ karşısında düşman bir kısım arazi kazan- mağa muvaffak oldu. Fakat buna mukabil bilhas sa sol cenahımız karşısında telâfisi kabil EM Za yiata duçar edilmi Maahaza işime taarruzla rında israr ediyordu. Ağusto- sun 29 uncu günü Beylik köp- rüden ta Dikilitaş ve daha o- nun şarkında Büyük Gökgöz mevaziine kadar bütün kuvve- tile umumi taarruza kalkmış- tır. Bugünkü muharebe netice sinde Dikilitaş (civarında ve nun daha biraz garbında fazla ca bir kısım arazi kazanmağa muvaffak oldu. Bunu mütea- kip ordunun merkezini | Sarı Halil ve Kursak mevakiinden geçen hatta almağa münasip gördük, Dikilitaş civarmda i- lerlemeğe muvaffak olan düş- taana karşı tertibat almış ola Sakaryada İsmet Paşa rak kuvvetlerimizle bir düş- manın bir hizaya gelmesi için umumi cephede böyle bir tadi- li muvafık bulduk, filhakika Şimdi biz bu zaviyci kaime | Ve bu taarruz neticesinde Siv- yi atarak leri müdafaa merke ve suretile daha kısa, daha a at ka- bim aylak mi Çi Yani düşmanım © Dikilitaş istikametinde biraz arazi kazan mış olması bize cephe tadilâtı yaptırttı. Ve bu tadilât düşmanın a- leyhine bizim lehimize olmuş- tur. Bittabi böyle bir cephe ta 30 ağustosta tekrar (düşman Beylik köprü mıntakasında ve Sarı Halil ile Kursak mıntaka sında ve buradan şarkta Büyük çalış istikametinde Oordumu- zun sol cenahı aleyhine olmak üzere umumi taarruza geçti, Bugünkü harekât neticesinde düşmanın tekmil ( taarruzları bemen yerde tard ve ten- Kl Yare Çaldağ ar MİLLİYET Sovyet icra Komitesi M. Molotow kapanış celsesinde de bir nutuk söyledi MOSKOVA, 26 A.A. — Tas A- jansı bildiriyor; Sovyetler | birliği merkez icra heyeti komitesinin ka- panış celsesinde M. Melotov bir mu-| tuk söylemiştir. M. Molotov bütün aza tarafından büyük bir - dikkatle dinlenen bu nutkunda bilhassa de- miştir ki; “1932 senesine ait tahak- kukat hakkında halk komüse meclisi tarafından heyetinize len rakkamlar tasvip edilmiştir. Bu hal Rusya'nın iktisadi sahada yeniden kuruluşuna dair olan önümüzdeki seneye ait İktsmmın doğ | ru bir surette tesbit edilmiş olduğu- nu gösterir.” M. Molotov elyevm inşa edilmek. te olan idro elektirik merkezlerinin tarihi bir ehemmiyeti olduğunu kay- dettikten sonra 1932 senesinde işle- tilecek fabrikaların en mühimlerini e bu meyanda o Magnio- eek elektirik santralini zikretmiştir. M. Molotov bu yeni fabrikaları te. | sisinden ve işletilmesinden maksa- dın hükümetçe çok büyük bir chem geyet verilene ihtimam gös im etmekten Bet olduğunu söy- lemiş ve beyanatına şu suretle de-| vam etmiştir; “Gelecek sene içinde iaşe madde- leri sanayiine ait 92 yeni müessese şalışmıya haşlıyacaktır. Bunların 2- rasmda 18 büyük değirmen, 12 et Suyu imalâthanesi, 23 konserve fab- rikası ve 2 şeker tasfiyehanesi var- dır. M. Molotov Sovyetler | birliği balının beş senelik plân hakiknt- leştirmek hususundaki azmi ve ira- desi karşısında harici siyasete mü- toallik meselelerden uzun o uzadıya e kaydettikten sonra demiştir ki:“Sov yetler birliği hükümetinin — sulh ve musalemet esasına müstenit siyaseti ve bu siyasetin neticeleri tesmamile | göz önünde bulunmaktadır. M, Molotov iktısadi buhrana kar- şı mücadele için sarfedilen paralar | hakkında istatistiklere müstenit dümat ir İftira fortınası koparmaktadır. Bu iftirala- ra ve tahriklere vereceğimiz cevap ve yapacağımız mukabele bu plânr 1932 senesi içinde başarmaktan ve davamızın muzafferiyetini temin © decek surette teyekkuz ve basireti. mizi arttırmaktan ibaret olucaktır. M. Molotov'un mutku © bittikten sonra Sovyetler cumhuriyeti merkez komitesi reisi Teherviakov tarafın. dan verilen ve hükümetin dahili ve harici siyasetinin tasvibine mütenl- lik bulunan taleriri ittifakla kabul et- miştir. Bulgarlarda Skate - birler alıyorlar SOFYA, 26 A.A. — Hükümet yeni sene girer girmez gayet şiddet. İk ve sıkı bir iletısadi program tatbi. kine başlıyacaktır. Zinet eşyası idhalitmm rai menedileceği söylenmektedir. Bomba infilâkı LİVOURNE, 26 A.A. — “Tele Ay ymm uk e arife miyetsizdir. mm ni edilmekte olan araziye sühulet | le dahil olmuş bulundu. Binaen | , düşman biraz daha zan | dolor ümitlendi. 31 Ağustosta tekrar bütün de taarruzu idame etti. rihisar ve bunun şarkında bu- lunan Çaldağı sahasında bir kısım arazi kazandı, Bugüne kadar cereyan eden muhare- battan orada meşhut olan vazi yet şu idi: Düşman duçar olduğu, azim zayiat yüzünden artık bizim sol cenahımız o aleyhine olan taarruzdan tamamen feragat etti. Fakat merkezde | hafif ” İtutulmuş mahallerde taarruzu tecdit etmekle belki bir netice alabileceğini zannettiği kanaa- ti hasıl oldu. Ve filhakika bir eylülde düş man şarktan | kaydırabildiği kuvvetlerin inzimamile sağ ce- nahımız aleyhine ve merkezde Haymana ve Dikilitaşa kadar olan sahada umumi © taarruz yaptı. , Almanya » | kem tedbirlerin bazı mühim mahafi. gorek, Krivojrogta işlemiye başlıya- | ; cak fabrikaları ve Svir faaliyete geçe | * | Beynelmilel rekabet içinde Alman PAZAR 27 KANUNUEVVEL HARİCİ HABERLER Düzelmezse —..— Cihan buhranının zail olması mümkün değil BERLİN, 25 A.A, — Başvekdilet müsteşarı M. Punder, Noel müna- sebetile Gazetede Voss'de neşretti- ği bir makalede diyor ki: “Cihan iktısadiyatınm bugünkü temayüllerinin dünyada büyük bir karışıklık tevlidine doğru yürüdüğü nü herkes anlamaktadır. Fakat, naza riyat itibarile muhik gözüken birta- le göre büzün tatbikat ve tahakku kuna imkân yoktur, Büle'de topla nan mutehassıslar müspet teklifler. de bulunamamışlardır. Bundan mem nun olmak lâzımdır. Çünkü mutehas sısların mesaisinden siyasi neticeleri çıkarmak 1932 de toplanacak olan | hükümetler konferansının vazifesi- dir. 1932 de başlanacak olan hayati müzakerelerde Alman hükümetinin sarihtir. Bu müzakerelerde lunacak kararlara müteallik emsalsiz bulunan son hukuki ve iktisadi emirname en rmühümmini teşkil etmektedir. Alman hükümeti iltsadiyotmı korumak ve felâketli bir şekil alan işsizliğe çare bulmak içim nihai tedbirleri almak hususun- da iktidar munhasıran hülcümetin 8 linde bulunmaktadır. Ve Almanya- nin menafiinin himayesi için icap © den vesait ve otoriteye ancak hükü- met eliktir. Almanyanm vaziyeti düzeltilmeksizin “cihan buhranınm zail olması imkân haricinde bulundu. ğundan bu hususta 1932 senesi bida yetlerinde bütün dünyada anlaşılma- # temenni olunur.” Yunanistanda Yeni bir harp İnhidam olacak —e— Atinada neşredilen bir :beyanname.. ATİNA 26, (Hususi) — Noel yörtüsu münasebetile A- | tina serpi$koposu bir beyanna- | me neşreylemiştir. | | Serpiskopos bu beyanname- de bütün milletleri sulh ve mü salemet yolunda çalışmağa da- vet etmekte ve yeni bir harbin insaniyet için bir inhidam olaca ğini ilâve eylemektedir. Karışıklık yaptırılmadı ATİNA, 26 (Hususi) — Noel münasebetile, işsizler ta- rafından hazırlanan karışıklık. lar, polis tarafından ittihaz edi nzibat tedbirleri sayesinde | Avusturya takımı galip | ATİNA, 26 (Hususi) —| Dün Avusturyalı Baker takımi İe Atinalı.Panatinaikos takımı arasında yapılan maçta Avus- turyalı takım üçe karşı dört ile galip gelmiştir. Yunan tütünleri satılıyor ATİNA, 26 (Huri) —— İ Avrupa, Amerika ve Mısır pi- | yasalarında büyük © mikdarda Yunan tütünü satıldığından ö- nümüzdeki aylar zarfında ha- riçten bir'çok kambiyo yelecek tir. Bu sayede memleketin va- ziyeti-iktısadiyesi daha ziyade bir salâh kesbedeceği tahmin edilmektedir. Meçhul asker abidesi ATINA, 26 (Hususi) — M. Venizelos, yakında Avrupa- ya seyahat edeceğinden, küşat merasiminde haz.r o bulunabil- mek için Meçhul asker abidesi nin 15 kânunusaniye kadar ha- sorlanmasıni” > eryretmiştir; M. Venizelos bu merasim esnasın- da zemin ve zamana münasip bir nutuk iradedecektir. İtalya'da bir fabrika yandı NAPOLİ, 26 A.A. — Napoli. ci- varda Piznura'dan — bildirildiğine göre hava fişekleri yapan küçük bir fabrikada çikan yanın — esnasında bir baba ve anne ile iki çocukları vü-| enaz cutlarının muhtelif yerlerinden yan- i ve kolonya gibi kokulu i Tamirat I Konferansı La Haye de toplanış kararında hiç bir tebeddül yok PARİS, 26 A.A. — Malin gaze- tesi tamirat konferansının kânunusa ni ortasına doğru La Haye'de topla” nacağına dair Londra'dan gelen tel graflar dolayısile aldığı imalümatta Fransa ile İngiltere'nin tamirat kom feransmın toplanacağı şehir ve açi- lacağı tarih hakkındaki noktai na zarlarmı değiştirmemiş olduklarını öğrendiğini bildirdikten sonra diyor ki. Fransız ve İngiliz mütehassısları Amerikan parlâmentosunun son mü zakereleri esnasında vuzuh kesbet- imemiş olan vaziyeti aydınlatmak vo açık bir surette tesbit etmek üzre a- ralarındak; mükâlemelere pek yakm- da tekrar başlıyacaklardır. PARİS, 26 AA. — Temps” gazetesi, tamirata müteallik konfe- ransta husule gelecek imkânlar için Amerika çcemahiri o mütehidesinin alacağı vaziyetin kat'i olduğumu ya- Zıyor. Mezkür gazete; hükümetler bey- nindeki borçların tanzimi için Ame- rika'nın yardımının istifadeyi mucip bir tarzda tetkik edilemiyeceğini ve bu takdirde Young plânile sıkı bir surette tahdit edilmiş bir saha dahi- linde hareket etmek icap edeceğini ilâve ediyor. o —> e — Danimarka ordusu BERLİN, 20 26 (AA) — Hitlerin efkârı olan Voelkischar gaze- neşiyatı üzerine Danacı Harbiye nazırı şiddetli bir kararin Danimarka ordusunun matbunt bü- rosunu lâğvetmiştir. Bunun sebebi, ordu matbuat büro, sunun, Almanya'daki Courier de Ba viğre gazetesinin Hitler fırkasınm teşkilâtı ve tertibatı hakkında yaz- mış olduğu bir makaleyi tercüme ve iktibas eylemesidir. Müfrit frkan gazetesinin istihbara e doğru ise; Danimarka hariciye ma- zırmın; bütün Alman gazeteleri tara fından Hitler fırkasının askeri teş. kilâtma dair olarak © neşredilen ve Bavyera hükümet gazetesi tarafın- dan iktibas olunan mutalânların ne den Danimarka matbuatında iktibas ve neşrini arzu etmediği sorulabilir, Ayni zamanda Danimarka hülcüme- tinin bu teşebbüsü kendi arzusile mi yapmış olduğu da sunle şayandır. Hindistan meseleleri PEŞAVER, 26 / AA — Hükü- köt: basdırmak için adli ealâhiyetler Mi üç yeni emirhame dün meş öğrenildiğine göre, nlarının reji len olan Abdülgaffer Han uzak şarkıtan avdet eylemiş olduğu mesajeri Ma. ritim kumpanyasının Andrö Lebon yapurunun dün Marsilya'ya muvasa litinde vapur içinde tevkif. olmaz. İnt in Berlin sefiri olup vazifesi ne iltihak etmekte olan elçi de ayni vapurda bulunuyordu. Bulgar milli bankasının bir kararı SOFYA, 26 A.A. — Milli banka bazı ticaret eşyasınm ve bu meyan. da otomobil ipekli maddeler, kıymetli taşlar ve mücevherler, fo- tograf, telsiz makine ve aletleri ile fonograf ithalâtıma mâni olmak için banlar hakkında ecnebi dövizi ver. memeği karar altına almıştır. İtalyan tayyarecileri için abide BOLOMA, 26 A.A, — Dün Jene- fari amayında vefat odön İkakyam teş) yarecilerinin tezkiri namı için bura- Bahrimuhitte dalgalar LONDRA, 23 A.A: — Nevyork. Japonya'da umumi intihabat TOK!O, 26 A.A. — Parlimente- Kar dindi, fakat kuv- vetli donlar başladı Hava raporu sANKARA, 26 A.A. — Bütün) varı müstesna kar tamamen (o kesil- Türlüyede gece ve gündüz sühunet- leri düne kadar hep sıfırdan aşağı devam ediyordu. En fazla düşüklük dün 19 olarak Erzincanda kaydedil- miştir. Trakya ve garbi Anadoluda sü bunet bir gün evveline nazaran 3 - 6 santigrat derecesi arasında yük- selmiştir. Jstanbulda bir gün evvel iken ba sek 3 iken bu sabah -7 olarak rasat edil. miştir. Her iki mıntakada | birkaç günden beri karlı ve kapalı giden havalar bu sabah açılmış ve bulutlu de nçılmağı mütemayil bir va- ziyet görülmüştür. Kar mesturiyeti kalmamıştır. Yalnız Edirne ve Balıkesir hava- isinde leke halinde mevcuttur, Orta Anadoluda ise tamamen aksine ola- rak sühunet birgün evveline naza- ran bazı yerlerde 10 santigrat ve 10 dün fazla olmak üzere düşüktür. Boluda bir gün evvel -4 iken bu gi -18, Ankarada -5 ilen bu sa- bah -10, Çorumda -4 iken bu sabah -12 kaydedilmiştir. Bu mıntakada Kastamoni ve ci - miş hava açılmış, bunun | melicesi pek kuvvetli donlar başlamıştır. Kar irtifa bir gün eeveline nazaran daha azdır. Yalnız orta o Anadolunun en ziyade kar düşen o mmtakası olan Kastamonide dün karım © irtifar 60 santimetreyi tecavüz ediyordu. Son 24 saat zarfmda buralarda yeniden yağan karın irtifar 7 santimetredir. Cenup ve cenubu Şarki Anadolu. da hava açık, sühunet bir gün evve- line nezr-an 4 derece daha düşü tür. En büyük sübunet Diyarbekir de -11 dir, Şarki Anadolu kar kesilmiştir. Sühunet ve toprak üstünde karm ir tifa bir gün evvelinin aynıdır. Ka- radeniz sahillerinde ve bilhassa Ri- — sühunet 4 gün evvel -4 de ka- e portakallar için tehli ii bir vaziyet almışken mütemadi kar neticesi -İ e kadar yükselmiş. tir. Bizede karın irtifar 50 santime treyi geçmiştir. Maamafih kar, sahi- — Trabzona kadar olan kısmında- Trabzondan itibaren sahilin garp cibetinde sühunetin yükselmesinden dolayı Icır, yağmura çevirmiştir. Gazi Hz. sinemada ANKARA, 26. (Telefonla) — Gazi Hz. dün akşam yeni sinemada İstanbul sokakları filmini temaşa etmişlerdir. Evkaf müdürleri arasında tebeddülât ANKARA, 26 .(Telefonla) — Bazı Vilâyetler Ev- kaf müdürleri arasmda son zamanlarda yapılan tebed- dülât âli tastika iktiran etmiştir. Manisa Evkaf Müdürlüğüne Afyonkarahisar Evkaf müdürü İbrahim Hakkı, Afyon Evkaf Müdürlüğü Bursa Evkaf müdürü İbrahim Feyzi, Bursa Evkaf Mü- dürlüğüne, Eskişehir müdürü Rifat,. Eskişehir Müdür- lüğüne Niğde mi Mes'ut, Niğde müdürlüğüne Adana Evkaf mi Sadık, Adana müdürlüğüne Hu- lösi, Rize müdür! e Kırklareli müdürü İsmail Hak- kı B. ler tayin edilmişlerdir. Adliye kalemi mahsus ve neşriyat müdürlüğü ANKARA, 26. (Telefonla) — Adliye istatistik ve neşriyat müdürlüğüne İstanbul müddeiumumi muavin- lerinden Ahmet Muhlis ve kalemi mahsus müdürlüğüne İnebolu ceza hâkimi Ahmet Muhtar Beyler tayin olun- muşlardır. Adana'da verem dispanseri yapılıyor ADANA, 26. A. A. — Belediyece şehir dahilinde ya- pılmasına karar verilen verem dispanserinin inşaatı iha- le edilmiştir. i Âli iktisat meclisi bugün tediye muvaze- nesi raporunu müzakere edecek ANKARA, 26. A. A..— Ali İktısat Meclisi bugün heyeti umumiye halinde toplanarak encümenler tara- .fından ihzar edilen raporlar üzerinde müzakerata de- vam etmiştir. Bugünkü heyeti umumiye içtimamda ihra cat emtiasına mütealİlik nizamnamelere ait raporlar tetkik ve müzakere edilmiştir. Yarmki içtimada tediye muvazenesi raporu müzake- Ali İktisat Meclisi encümenler tarafından ihzar edil- miş olan raporlarm tetkikatmı biran evvel ikmal için badema her gün öğleden evvel ve sonra olmak üzere iki içtima aktine karar vermiştir. Afyonda soğuklar | Meclis ne zaman hastalığı artırdı . | Kapanacak? İhtikârla mücadele kanununun müzakeresi başlıyor ANKARA, 26 Telefonla) re ilki ke veye İl pazartesi ihtikâr- | sa roi msirmi edilecek, yeni senenin ilk haf- YA fırka kongresi KASTAMONU, 25 A.A. — C.H. çektir. Salati lal topla- nacak olan meclisin on beş yir- mi gün için kıştatili yapmaması ne taraftar bulunanlar Yar- akşam yapılmıştır. Vilâyetin Tosya a mi mezi re