27 Aralık 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

27 Aralık 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

© muvaffak olmamış Li MİLLİYET PAZAR 27 KANUNUEVVEL “Tarihi Tefrika: 13 Sabatay Zevi!| Nakleden : R.N. ataş başka bir Mesihin zuhu ru ihtimalini de düşünmüştü Bu ihtimalin önüne geçmek için Je kendisinin beklenen Mesih olduğunu ilân etmişti gö Bu sual daha canlı bir su- vi'nin yerine sene | bitmeden, başka biri | çıkıp ta, beklenen “Mesih,, rolünü deruhte eder- s6?. Bu pek mümkündü, Saba- tay Mesih'in kendisi olduğu- Su ne ile biliyordu?.. Vazifesi- Be başlıyabilmek için kendisine başka bir ilham gelmesini bek liyordu, Eğer Mesih olarak Başka biri zuhur ettiği takdir- de Sabatay dünya (yüzünde sadece bir insan olarak kalmış olmıyacak mıydı?.. Bu takdir. | cal de de her şey yoluna girmiş demek < olmıyacaktı. Çünkü kendi yakın. taraftarlarına istik den kendisi- esih,, olduğun dan bahsetmemiş miydi? Bun ları kendisine © inandırmağa mıydı?.. Şimdi “Mesih,, olmak vazifesi- Bi başka birisi çıkıp ifa etmek isterse , kendisinin bu yoldaki ümit ve intizarı beyhude olur- sa herkes nazarında nasıl bir mevkie düşecekti?.. Sabatay başka bir “Mesih, İn zuhuru ihtimalini daha velden kapatmak için kendisi- Bi beklenen Mesih olarak ilân &tmeği düşündü. Daha ziya- de kaybedilecek vakit yoktu. Kendisine kuvvet veren diğer bir düşünce de şu oluyordu: Her halde yahudiliğin | feryat e intizarma fili bir cevap ver ek lâzmm gelirdi. Fakat za-|dam man belki aksi bir netice ve- fir, belki onun rolü akim kalır tekrar dua ve niyaza başladı. Sinangoğda biraz evvelki derin 'sükütun yerine dolgun bir ni- yaz kaim oldu. Sabatay'ın pek yakın taraftarlarmdan bir iki- #i ellerini kaldırarak (o haykır- mak istediler. Fakat yine cemaatte derin bir süküt hâkim oldu, Onlar > da hareketsiz ve sessiz kalma- ğa mecbur oldular, dedi ki: — Bu kim?, Mesih mi?. Sabatay cemaatte herkesin yüzüne dikkatle bakıyor, ken- di hareketinin manası anlaşılıp anlaşılmadığını anlamak isti- yordu. Bunun manasını bu €6- maatte yalnız bir kişi mi anla- mıştı. Onun beklenen Mesih olduğunu ilân ettiğini yalnız İsak Silveira mı keşfetmişti7.. den müthiş bir korku vardı ki kimsede harekete imkân ve me rdu. Bu cemaat hep “Mesih,, i bekliyor mıy- dı?.. Fakat şimdi genç haham Sabatay Zevi kürsüye çıkıp ta kendisinin “Mesih, olduğunu anlatmak isteyince hepsi kork- muştu!, Sabatay derin bir yees duy maktan kendini alamadı. Çün- kü cemaat onu bu derin süküti le reddetmiş, onun kendi ken- dine vermek istediği büyük va zifeyi tanımamıştı. Fakat Sa- batay bunun önünde ric'at ede cek gibi değildi. Onun O için kendisi hakkındaki (| itimadını kaybetmeksizin O düşünmeğe başladı. Sabatay kendisini ta- nınmamış, cemaati tarafından reddedilmiş bir “Mesih, telâk ki ediyordu! Hakiki “Mesih,, ” yi inkâr etmiyecek miy- 2, İsak Silveira onu tasdik et- miş oluyordu. O halde bu a- inananlardan oluyordu. Bu sıralarda idi (ki şayanı dikkat bir hâdisenin vukuu hi- köye edilmeğe başladı. Çocuk- lara ders okutan bir (o Yahudi hocaya talebesi sormuştu: — “Mesih, i tanımak için ne lâzımdır? Onu nasıl bile lim?. “Mesih, i tanımak için onun göstereceği keramet ve muci- zelere mi bakmak lâzımdı?.. lm muallim (kaşlarını ta: — Mucize mi, dedi Nazaret- k “Yesu de ili Hazreti İsa) mucize mi?. Fakat o da hakiki ibir “Mesib,, değil di, Hakiki “Mesih, in işareti | e şeyi, | şudur ki herkes hiç kimse şüphe beslemiyeceki İzmir sinagogundaki vazi- yet Sabatay için cesaret vere cek gibi tı. Bundan son ra Sabatay ini toplayarak yavaş yavaş bir takım hesaplı hareketlerle maksadma dahil olmağı muvafık (o buldu. Öyle bir hareketten sonra artık geri dönmek kendisi için kabil olm yacaktı. İsak Silveira mühim .- dam bularak (Sabetay Ze- viye müzaheret temin etti, Bun larm isimleri “Moze Kalmari,, ve Mize Pinheiro,, idi. Bunlar! filhakika Sabatay | Zevi'nin beklenen mesih olduğuna kana at getirerek kendisine iman et- miş taraftarları oldular. Bun- lar yavaş yavaş kendi fikir ve itikatlarnda onları (oçoğalt- kendilerini halk lam gözle ini halka karşı v ve garip bir takım adamlar ha linde bulundurmamak için ona göre hareket (© etmekte karar verdiler. Faaliyet ve hareketlerine ev velâ İzmirin fakir yahudileri a rasında De muvafık bul. muşlardı. İzmir zengin bir yer di. Fakat gene İzmirli bir çok |, fakir ve fakir Yahudi vardı. Her taraftan geçine bilmek için İzmire akın akım fakir Yahu- di geliyordu. Hallerinden mem Bun olmayan ve istikbalde zu- hur edecek bir “Mesih,, in dün “Mesih, in çok taraftar bula cağı ümit ediliyordu. Yahudi- lik dünyanın her tarafında ız. ie | Mektum malları haber verenlere ne suretle ikramiye verilecek? (Başı 1 imci sahifede) ve Maliye encümenlerinden mü rekkep muhtelit bir encümende tetkik edilmesini teklif etti. Bu teklif kabul edildi, Lâyiha muhtelit encümenden O sonra bütçe encümenine gidecektir. Muamele vergisi Müteakiben Bilecik meb'u- su İbrahim Beyin muamele ver gisi kanununun ikinci muvak- kat maddesinin tefsiri hakkın- daki takriri üzerine bütçe encü meninin hazırladığı kanun lâ- yihasmın müzakeresine geçil- dan sonra Rüştü Bey (Bursa) söz aldı, dedi ki: “— Kanunun £ tadilinelü zum yoktur, 1929 ve 930 sene- lerinde sanayi erbabınm yüzde doksan dokuzu bu o mükellefi- yetlerini ifa etmişlerdir. Kanu nun tadili takdirinde bu tadi- lâttan vaktile borçlarımı tedi- de etmemiş olan bir kaç mües- see den başka kimse is tifade edemiyecektir. i Kabul edilirse Saadettin Bey (İstanbul) — 929 — 930 senelerinde hü- kümetin batlübat (oyekünunun bu vergiden dolayı 350 bin lira dan ibaret olduğunu vatandaş- ların hemen umumi bir ekseri- yetinin vergilerini vaktinde te- diye etmiş olduklarını . ve bi- naenaleyh (o mükellefiyetlerini ifa eden vatandaşları böyle bir kanun kabul edilirse bir nevi ceza mahiyetinde (olacağını, böyle bir tadilin kabul edilme- si İcap ettiğini söyledi. Hasan Fehmi B. (Gümüşane) — Encümen namına itirazlara cevap vererek tadilin istisnai mahiyette olduğunu ve bina- enaleyh lâyihanım O kabulünün adalete muvafık olacağını söy- yeni çıkan “Mesih,, e ilk | ledi, Ahmet İhsan Bey (Ordu), Muamele vergisi | tahsili için seneler zarfında tatbik edilen usullerden fena ödeyici olan vatandaşların yüzü güler. Bu da âdilâne bir iş olmaz. Saadettin Bey İstanbul: — Prim tahsisatı olan üç milyon iran ine nazaran muamele vergisinden vermeyenleri la. rından &da ile bunun bir vesi- rem etmesi doğru değildir.. 74 vilâyet Hasan Fehmi Bey (tekrar kürsüye geldi, ve ( hey'eti u- a bir liste © göstere- 1 — Clara Bow terkettiği Paramount ile naftada 63.000 frank üzerinden o wokavele yapmıştı. 43 — Gloria Swanson her sene 35 milyon kazanır; Bancroft geçen sene 15 milyon Novarronun haftalık kazancı 125.00” franktır. — Bu lâyihadan istifade €- decek bir kaç kişi değildir. An- kara ve İstanbul hariç olmak üzere 14 vilâyettir.. dedi. Kemal Turan Bey (İspar- ta), Yirmi yedi, ve 28 senele- rine ait tecil (& vaziyetini izah etti. Neticede o Sapdettin Bey İstanbulun lâyihanın rüyetine dair takriri (Oreye konularak kabul edildi ve tadil teklifi reddolundu. Müteakiben menkul ve gay- ri menkul emval ile bunların istifa haklarmı ve daimi ver- gilerin mektumlarını haber ve- renlere verilecek ikramiyelere dair kanunun encümenden ge- len altıncı maddesi ve mütem- mim maddeleri müzakere olu- narak kanunun bey'eti umumi yesi kabul edilmiştir . Buna nazaran umumi veya hususi kanunlar ve maddeler ahkâmma göre devlete ait ve- ya bazine emrine mevdu olma- sı İâzrm geldiği halde hüküme- tin ıttılar haricinde kalmış o- Jan bilimum menkul ve gayri menkul emval veya bu nevi em valin intifa haklarile (senede merbut veya ipotekli ve ipotek siz alacakları ve nevi mev duat ve emanet ile esham (ve tahvilâtr ve sigorta matlupları nı ihbar edenlere ihbar edilen emvalin veya intifa hakkının hazineye aidiyeti tahakkuk et- tikken sonra emvalin kıymetle ri veya iki senelik intifa baliğ- leri üzerinden aşağıdaki nisbet lere göre ikramiye verilir : İkramiyeler Menkuller — Beş bin lira- ya kadar yüzde 30; gayri men kuller üzde 20; bin hi- raya kadar, beş bin liradan yu- karı kısım menkuller 25, gayri menkuller 15; 50 bin liraya ka dar, 25 binden yukarı olan kı- sım menkuller 15, gayrimenkul ler 12; 100'bin liraya kadar, sim menkuller 16, gayrimen- kuller 10; 100 bin liradan yuka ri olan kısım için o menkuller 7.5, gayrimenkuller 7,5. Nisbet #ezgit edilebilir Mühim ihbarlarda icra ve- killeri hey'eti kararile bu bet icaba göre tezyit edilebi Ihbar, devlet memurları tara- fından vâki olduğu takdirde ih bar edenlere birinci maddenin e ve intifa tahrir ve vaser: kazandı; 5 -— Lily Demin - Aperikağş iin sonra haftada 65.000 frank karanmağa başlanmıştır. 6 — Richard Bartbelmess şimdi haftada 225.000 frank karanıyor; 7 — Ya Mavwrice Chevalier radyoda şarkı'da söy- 50 bin liratari yukarı olan kı-| fir dar olan memurlarla bu memur ları sevk ve idare eden âmirle- re ihbar mukabili olarak ikra- miye verilmez . Bu kanunun neşri tarihin. | den evvel vâki olup ta taalluk eylediği menkul ve gayrimen- kul emval ile intifa haklarının hazineye aidiyetinin tahakkuk mualemelesi henüz hitam bul- mamış ihbarların muhbirleri- dabi ve kanunun hükümleri- ne göre ikramiye verilir. Veri- lecek ikramiyelerin hisabında menkullerin ve intifa hakları- Dın o tarihteki mikdar ve rayiç kıymeleri, gayrimenkulirein a- razi ve bina vergileri kanunları na göre, tayin olunacak Okıy- metleri esas tutulacaktır. Asa- rı atika ve defineler hakkında- ki hükümler mer'idir. Bina arazi ve (o arsalardan tahrir harici kalanlar ile ka- zanç, hayvanlar, veraset ve in- tikal, muamele, dahili istihlâk ve damga gibi daimi vergiler den yanlış beyanname vermek veya çift defter tutmak © veya sair suretlerle ketmedilmiş o lanları haber verenlere tahak- kuk edecek vergi ve misil ları mecmuu üzerinden aşağıda ki nisbetler dahilinde ikramiye verilir: Beş yüz liraya kadar yüzde 15, beş yüz liradan beş bin li- raya kadar yüzde 30, beş bin liradan 15 bin liraya kadar © lan kısım için yüzde 20, 15 bin | liradan yukarı kısım için yüzde 10. Bu nisbetlere göre hesap o- lesi henüz intaç edilmemiş o- birlerine dahi işbu maddenin hü kümlerine göre ikramiye veri» Bilümum mal memurları ile tahrir ve tahmin o hey'etleri mensuplarma ve tahakkuk mu amelesinde vazifedar olanlara ikramiye verilmez. Bu kanunda yazılı mektum ları zahire çıkarmakta emsali meyanında fevkalâde hizmeti görülen varidat ( tahakkuk ve tetkik memurlrarı bulundukla- rı mahallin en büyük mal me murunun talebi ve Maliye ve- inin takdir ve tensibi ile fazlaları zamlarmdan iki maaş baliğine kadar nakten tal tif sabilirler, Düny ada iktısadi buhranın alaka- dar etmediği insanlar da var! lerse senede 1 milyon; &—Universal Lew Ayres ile haftada 65000 frank üzerinden bir mükavele yaptı. birleri mevcut olup ta muame- | lan bu kabil mektumların muh | Merkez bankası İstanbul şubesi Yeni yılın ilk günü küşat edilecek Cümhuriyet merkez O bankası İs. tanbul şubesinin bütün tertibatı ik- mal edilmiştir. Bankanın küşadı için emir beklenmektedir. Merkez bankasınm stanbul şu- besine büyük bir ehemmiyet veril ir. Bankanın küşadında umu- alâhaddin Bey de bulu- Aldığımız o malümata nazaran, bankanın İstanbul merkezi yeni sene nin ilk günü açılacaktır. w Bir tekzip ANKARA, 25 A.A. — Akşam gazetesinin 23 kâmunuevvel 931 ta- Vi önhanımda Fransız « sefirinin ziyaretinde görüştüğü bil- dirilen mektep tatil günleri asla mev zu bahsolmamıştır. Mezkür neşri- yak takip eliz Muhtar intihabatı Mahallelerde muhtar inti- habatı için bütün hazırlıklar ik mal edilmiştir, İntihabata ne günü başlanacağı beniz taay- yün etmemiştir. Tarihi bir iki güne kadar tesbit edilecektir. Efgan sefiri gitti Bir kaç günden beri şehri- mizde bulunmakta olan Efgan sefiri Ahmet Han dün akşam Ankaraya gitmiştir. Aera klüp pazartesiye açılıyor "Aero klübü riyasetinden bil dirildiğine göre, klüp binasmın küşat merasimi 28-12-31 pazar tesi günü saat 17 de yapılaca ğından, bilâmmum: âza ile tayya reci arkadaşların gelmesi rica olunmaktadır. —— Matbuat balosu Matbuat cemiyetinin 9 şu- batta Maksim salonlarında ve- receği balonun hazırlıkları de- vam etmektedir. Dün balo ko- mite hey'eti matbuat cemiyeti binasmda toplanmış ve istihza ratı tetkik etmiştir. Komite, balonun dahili tertibatı hakkın da ressamlardan mü: tali komitenin mütaleasını inle- Dr Balonun emsalsiz olma- in icap eden ber şey Yapı , lacaktı aş alırlar, Baş artistler ayda 360, bi rinci semif artistler 270, ikinci sinef v 60, ruple,, Behçet Bey Ankaraya gitti Tütüm inhisar umum mü- dürü Behçet B. Maliye vekile- tinden telefonla vâki olan da- vet üzerine dün akşam Ankara ya gitmiştir. Behçet B. bu da- vetin B, M, meclisinde müza- kere edilmekte olan kaçakçılı- an men'ine dair olan lâyiha ile alâkadar olduğunu zannettiği- ni ve tütün inhisarının bir Ame rikan grupuna & devredileceği hakkındaki haberlerden malü- matı olmadığını söylemiştir Sari hastalık ihbarnameleri Sari hastalık vak'alarının ba ber verilmesini kolaylaştırmak üzere tertip edilen ihbarname- ler serbest tabiplere tevdi edil- A üzere İstanbul sıhhiye mü lüğüne gönderilmiştir. Doktorlar sari bir hastalık gör dükleri zaman bu eyi doldurarak derhal sıhhiye mü- dürlüğüne £ göndereceklerdir. Bu ihbarnameler (o kartpostal şeklinde olduğundan postalarca meccanen nakledilecektir. Bâle raporu hakkında Fransızlar ne diyor PARIS, 26 (A-A.) — Döbats ga zetesi Bile komitesinin raporu hak- kında yazdığı bir makalede Avrupe k sabık müttefklerin o gösterdikleri gevşekliğin ve Amerika'nın takip et- ti iyasetni manasız ve (tehlikeli bir vaziyet vucuda getirdiğini kay- dettikten sonra diyor ki: İngilizler biraz basiret göstermiş olsalardı ha- talarını derhal anlarlar ve Almanya. nin ahlâka mugayir bir manevrası. mani olmak için Fransa ile birlikte bareket ederlerdi. Ancak İngilizle. rin bu hususta Fransa ile e yürüyeceklerine çok güvenmemek izim gelir. Birbiri ardı sıra gösteri len gerşeklikler neticesinde tamirat konferansı yolunda bir çıkmaza gi“ rilmiş bulunuyor. Temps gazetesi de diyor ki: Al smanlar tamirat inin hükümet ler arasında yapılacak konferansta Bâlç komitesinde olduğundan daha başka bir tarzda mevzuu babsedile- ceğini zannediyorlarsa kendi kendi- İerini aldatmış olurlar. İstenilmiyen insanlar 'MARSILYA, 28 A.A. — İngiliz hükümet makamatı komünist telâk- ki ettikleri New Jersey'li bir tüccarı Hindistan hudutlarından dışarı tar- işlerdir Tüccar, sevcesile birlikte bir İn- giliz vapuruna bindirilmiş ve ber i- kisinin pasaportları ancak Londra. ya şike aaa dilerine verilmek indikleri İngiliz rapurunun ?| Süvari tevdi 300,900, Buster o Keaton 200000, Hülcümet bu zevç ve zevceyi Londra'ya iile, John Gilbert 250000, Corimne Grf mek Barymor yâz elli bin, Richard zamla 225,000, Dolores del Ris 215,000, Xilian Gish 200,000. Haftada 125,000 kazananları Ramon Novarro, Ronald Cok mas, Pola Negri, Adolshe Menjun, Greta Garbo, Rod In Rocguc, Vil Bankey Epa , Rezinald Den Bombay'da bulunan Fransız kon solosuman tüccar ile zevcesinin pa- İngiliz Konsolosu, vapur süvarisine yolcularının pasaportlarını kendile- rine vererek serbest burakmaktar başka yapacak bir şeyi o olmadığını tavsiye etmiş ve yolcular Marsilya” ya çıkmışlardır. Hali hazırda burada bulunan tüccar, ilk Fransır vapuru ile Amerika'ya hareket edecektir. E #asen zevç ve zevce kendilerini mü» dafna etmekte ve komünist olmadık» larını söylemektedirler. ——— man Japonlarla Sovyetlerin verilen karyola, Yatak, Yorgan, Yas tık, Çarşaf, perde, Sandalye, Ayna masa, surahi, fincan, tabak, bardak arası açılmak isteniyor MOSKOVA, 25 A.A. — Mosko- vada bulunan ecnebi sefaretler erki. amdan biri Sovyet Rusya ile Japon ya arasında bir harp çıkarmak mak. sadile Japon sefirine karşı suikast” te bulunmak için Sovyet münakalât komiserliği memurlarından birini teş vik eylemiştir. Sovyet memsrı key. fiyeti hükümete haber vermiştir. Ve hülcümetin talebi üzerine mezkür ec yara ke meme tar, > kazan, ve saire 30-12-9031 çarşamba günü saat 10 dan itibaren Sirkecide Şahinnasa ötelinde acık artırma ss