3 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

3 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Fransaya zeytinyağı ve pamuk ihracatımız Son gelen malümata nazaran “kontenjana tabi tutulmaktadır Fransa hükümeti neşrettiği yeni bir karamame ile bir krsım mevaddı daha kontenjana tabi tutmuştur. Kontenjana tabi tutulan eşya me. yanında ihracat maddelerimizden © İan pamuk ve zeytin yağı da bulun. maktadır. Ofisten aldığımız mahimata naza ran, memleketimizden Fransaya pa- muk ihracatımız 929 - 930 devresin- de 2,189,000 lira 930 - 31 devresine de 1,245,000 lira ve 1931 devresi Eylâl, teşrinlevvel ve teşrinisani 4y- larında 200/000 liralık idi. Fransa pamuk müşterilerimiz arasında üçün cülüğü olmaktadır. Fransaya zeytinyağı ihracatımız ise 1929 da 550,000 lira ve 1930 ilk on ayında 460,000 liradır. Fransa zeytin yağı ihracatmızda üçüncü dür. ; Yeni kararname ile kontenjana ta bi tutulan mevaddan memleketlere ne miktar tefrik edildiğine dair he- müz malimat gelmemiştir. Kudüs bizden hububat istiyor Kudüs mıntakasında bu sene mah sulâtm noksan olmasından dolayı, memleketimizden mahsulâlı ziraiye celbi için şimdiye kadar Ofise bir çok müracaat vaki olmuştur. Ezcümle memleketimizden buğ- day, arpa ile kırmızı ve beyaz mısır istemektedirler.Ofi bu hususta alâ- kadar tüccarın ve bahusus Adana, Antalya ve Mersin tüccarın nazarı dikkatini celbetmiştir. Bartin yumurta müş- terisi arıyor Bart Ticaret odası Ofise Müze caatla Avrupa yumurta ithalâ seselerile temasa honulesnk hususun | wi nu istersişti. da e mi Macalende milk an erta Timlök evile be: | masa koymuştur. 'Bartım Ticaret © odasından dün| Ofise gelen bir mektupta Ofisin ihra | estımizm içim gösterdiği bu cevvali- | yetten dolayı teşekkür edilmektedir. Zonguldağın bir aylık ticareti Zonguldak limanından 805 bir ay zarfında 50,336 Yiralık ihracat yapı- muştır. Buna mukabil ithalât 28.528 liralıktır. Iktisadi mücadelede Fransa PARİS, 2 A.A. — Excelsior ga-| setesi, cihanda büküm sürmekte ©-| lan gümrüklere ve paraya ait müza- | 44 himaye tedbirinin Fransa'nın ha-| ricii ticaretini uğratmış olduğu müş kilita dair bir bulâsa meşretmekte- dir, Fransa 5 hüdise karşısında bulun muştur: Ra ü 1 .— 1931 senesi bi inden iti- baren Fransa'daki emniyetten, Fran- sa'nım satın alma . ve kredisinin mükemmeliyetinden istifa m Poliste de etmek isteyen bir takım — ecnebi Frasız piyasasını isti 2 — Bazı devletler parasının ve bilhassa İngiliz lirasının bu memle- ketlerihracatı için sıkı birtakım prim er teşkil edecek surette kiymetten düşmesi. j 3 — Gümrük tarifelerinin yüksel ölmesi, meselâ İngiltere'de bu tari- feler 7, 50 ilâ 55 nisbetinde artırıl- Rİ ecnebi yaahsllerinin satılma sını tahdit lehinde İtalya, İngiltere ve Almanya tarafından girişilmiş 0 lan mücadele. $ — Birrek nin konirolura memleketlere Y. olarak Frensa'n: beliğin tesviyesini işkâl eden kanum- tehlikeli vaziyete karşı koy. Mk Fransa terifelerin yükselti! Tnesi veulime müracaat etmemiş, kon tenjantman | “07 ile 15 arasında tahavvül eden kambiyo telâfi resmi iu vücude getirilmiş memleketler itbalâtına ait, ruh- Sl gibi yeni bir takım usuller imalini tercih eylemiştir. Bu ted- lerin neticesi olarak Belçika, pro testoda ve müzakere icrası talebinde balanmuş, — İspanya ile İtalyada jantman usulüne müracant et mel mukabeleibilmisle ki- yam eylemiştir. Bu yüzden cihanda nakti bir mücadele zuhur etmiş 0. hap bunun bir neticeye vâsıl olması cihan hulıranımın bitammna bir alâ” met olacaktır. devletlerin dövizleri- müteallik olan ve bu lan ihracat bedeli #lâbu olan me ve döviz Borsa fiziları , Kambiyo | Kapanış Fransız frang: | 12106100 legiliz lirası | | 7119)50 Dolar 47198112 EE REZSESUUREEİ Tahvilât İ Dahili i60 D. Muvahhade (37 00 50 A. Demirok 116190 Bir tıraş pıçağı insanın başına neler açar? Birisi ağır yaralandı ve hastaneye kaldırıldı, öbürü de... ir traş bıçağı, a ke dürüme sebebiyet vermiş ve biri has- taneye, öbürü de polis mezareilsne- sine sevkedileiştir. Vak'a şöyle olmuştur: Beşiktaşta Hakkı paşa Banana. Mehrnet ve Abdülkadir isimlerinde” | ki iki ahbaptan, biri, diğerinden kullanmak üzere jilet bıçağını iste miş, fakat öbürü de vermemi Bıçağı olmaya muvaffak olma” yan Abdülkadir, taşıdığı bıçağı seke” rek Mehmet Aliyi kasığından yar et Alinin feryadına 8€- len polis memurları, onu hastaneye kaldırmılar. Abdülkadiri de yakalar mwşlardır. Mehmet Alinin yarası teb Mikelidir. Alacak meselesi SAH ve Hazan Basri iğimlerimde kişi, bir alacak vere i den Bahçekapıda | kavga etmişler, Hasan Basri, Ali ef. yi yaralamıştır. Gözünü patlatmış Hasköyde oturan Ali ile maram- goz Mehmet ek, işteki İni le re marangoz Mehmet'e bir yumruk ata. | Wi yaralamış! vok gözünden tedavi & . Meçhul adamın işi Çiğaloğlunda oturan İsbak Kemal di. dün gece sx evine dün- mektedir. mii Gi mun tam Kal e ipi bir orada annene Za tanımadığı bir adam çil "bak ef. nin üzürine atılmış tar. Mehmet yel karı miş ve | hal adam dr lahak el. meye mütemd- ii ip dur iktisadi ve)” uğradığını şaşırıp | tör meç MİLLİYET PAZAR 3 onsorsiyomun vazifesi hitam b Vilâyette Maaş Verildi Kânunusani maaşı dün verildi Kânunusari umumi O maaşıdün verilmiştir. Kırk kuruşa kadar olan eytam ve eramil maaşlarının on sene Mikleri de bugünlerde verilecektir. Eytam, eramil, ve mütekaidinin kurk kuruş ve daha aşağı maaş alan ları on senelikleri Eminönü malrnü- dörlüğünce Salı gününden itibaren tediye edilecektir. Belediye vezneleri Belediye muhasebe usulü mizam-| namesinin veznedarlık © hakkındaki! hükümlerine göre, belediyelerin, ban ka şubesi olan yerlerde vezneleri ga edilmiştir. Vi banka şubelerine verilmiştir. Askerlik ve kaymakamlar İ lâyete bildirilmişti Yeni vekâletler Yeni vekâletlerin ihdası viliyete bildirilmiştir. Kaçakçılık hakkında |! bir tamim Vilâyet, kaçakçılık hakkında mül- hakata yeni bir tamim göndermiştir. Bu emre göre kaymakamlar, nahiye müdürleri ve heyeti ihtiyariye azası kaçak maddelerini takip ederek mey dana çıkaracaklardır. | Küçük Haberler | | © * Veremle mücadele cemi- İ yeti heyeti idaresi (o çarşamba günü saat İS te mutat içlima- mı aktedecek ve cemiyetin se nelik kongresinin gününü de tesbit edecektir, * Orman Amenejman grup larından İstanbul grupu evvel ce yapılan orman o plânlarını vekâlete göndermişler ve yeni den de Bolu © vilâyetine tâbi Peynirli düz ormanlarmın plân larını Oikmal ederek (o Ziraat vekâletine göndermişlerdir. Vilâyetlerde bulunan diğer Amenejman grupları da faali yete devam etmektedirler. Verilen malümata göre, bu gruplarda memur (edildikleri ormanların plânlarını tanzim ederek vekâlete göndermişler. dit yerlerine bir kaç biçak darbesi indirmiş ve ortadan © savuşmuştur. İshak Kemal ef, poliçe tahtı teda viye alınmıştır. Bu meçhul earihin hüviyyetinin Çekmece yangını faciası Çekmecede Göl kâtibi Etem Be- İ yin evinden çıkan ve iki ihtiyar ke: dının yanmasına sebep (olan feci yangın hakkımda mahalli zabıtasınca yapılan tahkikat temamile ikmal edil Bunun neticesinde madam Ağav- ninin odasındaki mangalla bu yangı mı çıkardığı ve kendisile beraber E- Bugün yangın yerinde cesetler a- ranacakin Bezba neden öldü? Dün Beyazıttan geçmekte (olan bir kadın birdenbire düşerek, bayıl- mış ve bemen otomobille & Haseki hastanesine kaldırılmıştır. Fakat kadıncağız daha hastane- den içeri girerken ölmüştür. Hastane doktorları « yaptıkları munyenede kadının ölümünü şüph: örmüşler, zabıtayı haberdar et- işlerdir. Zabıta da müddei urmüniliğe ha- ber vermiştir, Bu habar üzerine ka. 'dınn cesedi morga nakledilmiştir. yeti tesbit edilmiştir. Dükkânda ölüm Askara caddesinde 97 numa dültânda tütüncülük ve, kimya cilik eden Arsen Keşisyan ef, dü okşam dükkâmnda ansızın ölmüş” Ceset belediye dok ha birçok güreş istidatlarının bırak- e KANUNUSANI Spor - 1932 | Anadoluda (Kara kucak ) denilen tarz başladı Haliç kulübü bu akşamki müsa- bakasında bu tarz güres Antrenör Yusut Pöhİivan Haliç idman kulübünün ilân etti- imiz serbest güreş müsabakası bu akşam yapılıyor. Bu akşamki güre- şin bir kaç noltai mazardin ehemıni yeti vardır. Bir kerre güreş bizde sadece köy lerinde yapılırdı ve hiç bir res remi kayıt ve şarta tabi değildi. Herkes gördüğü da fakiyetlerden dolayı insa- sın aklına ilk önce güreş gelir, hem- 'de serbest güreş... Serbest güreş bizde şimdiye ka» dar yağlı yapılır ve onun ismine ala- turka güreş denir. Alaturka ile serbest güreş | srasında bir farklar vardır. Bir kore alaturka gü- reşte öyle oyunlar vardırki serbest güreşte bunlar tatbik edilemez. Me- seli paça kapma, kazık oyun, şiraze peşkavzı gibi, Serbest güreş mayo İle yapıldığı için bu oyunları tatbik etmek kabil değildir. Ancak Anado- luda bu tarz yavaş yavaş kendiliğin- | den çekiliyor ve yerine kara kucak kaim olmaktadır. Kara kucuk bu vi güreşm kiş- İ Tisinci maç Galatasaray | ci maçı Altay takımı ile yaptı eş gok | yaptı yaptıracaktır Büshamızda yazmıştık. Dün bu maç ların ilk üçü stadyomda oynanmış ve pek meraklı olmuştur. İlk maç Galatasaray orta kısmı ile Gazi Os- man Paşa mektebi arasında olmuş ve Galatasaray 6—0 galip gelmiştir. esi takımı İstillsl Tisesi ile oynadı ve dokuz si- fır kazandı. Üçüncü maç Feyziati i le Nafın fen oynadı ve üç sırır Fey- ati kazandı Izmir maçları İZMİR, 1 A.A. — (Gecikmiştir) Istanbul'dan üç maç yapmak üzere şehrimize gelen İtalyan takım; bu- gün Alsancak Spor sahasında birin. İki günden beri mütemadiyen | yağan yağmurlar ortalığı çamur deryasına işti. Bugün de hiç durmr mur sahayı göl haline getir- Havanın muhalefetine rağmen ile del- m. Saat tam on beşte evvelâ İ- İ talyan takım; ve bumu takiben Ak lar alkışlar arasında sahaya çık beri sahada görmediğ mevki almaştı. Saat on beşi om geçe hakem M. Favlerin idaresinde oyu- ma başlandı. İlk akını İtalyan'lar İ yaptı isede Altay müdafileri bücu- mu kestiler, Vo mukabil taaruza geç üler. Top ekseriya İtalyan kalesi ö- nünde dolaşıyordu. Bu sıralarda gü- zel bir pas alan Vehap uzaktan çek- tiği salk bir şütle Altayın ilk golünü kaydeti. Hava yağmurlu ve saha ça murlu olduğundan ber iki takım for- ları paslaşamıyarlardı. Ekseriya mü- gene İtalyan kalesi ö makta iken Vehap ikinci gölü kay- detti. Bu gölden sonra ri çalışmağa başladılar. Fakat da canla başla çalışıyordu. Altay ü- güncü gölü de kaydetti. — Sanirden topu ayaklarına alan İtalyan'lar bir iki paslaşmadan sonra ilk gellerini ından sonra Altay x- dördüncü golü de kaydetti. Hafta yimin bittiği zaman vaziyet şu İdi. Altay 4, İtalyan'lar 1, ikinci haf- tayim başladığı zaman © İtalyan'lar yaziyetlerini düzeltmeğe çalışıyorlar dı. Beşinci dakikada ikinci gollerini Bu urada yağmur şiddet- İendiği için hakem oyunu tatil etti. Bu suretle Altay'lılar 4 - 2 galip gel diler. İkinci maç yarn Altmordu ta- kımile yapılacaktır. Futbolcularımız Atinada ATINA 1 — Türk futbolcuları bu sabah Pireye gelmişler ve sporcu- betsiz yapılanıdır. Şimdi Haliç kulübünün ön ayak olduğu bu hareketin yani hara ku- cak yapan güreşci yetiştirmek... kere sinemada gördük ve anladik ki adam güreşmiyor dövüşüyor. oyunlar mahtut ve çok basittir. Yalnız güreşe sila girişmele ri ve gi ken hasmının o kafasına, göğsüne suratma sıkı darbeler indir- mesi rakibini sersemleüyor. Halbuki serbest güreşte böyle İşteHalicin tertip ett: serbest güreş yani kara kucak yapı- hacaktır olanlar şunlardır. Kastamanili Hüsnü 87 kilo, Ka- rarlı Arif 110 kile, Edirneli Himmet 110 kilo, Sivaslı Mehmet 985 kilo, Manisalı Rifat 75 kilo, Urfa Salik 0 kilo, Çoban Mehmet 107 kilo, E- dirneli Hüseyin 79 kilo, Kara Ali ve Cemal de bu güreş ere iştirak edeceklerdir. Ancak dü. ne kadar henüz işlerdi. Onların sikdeti de 108 ile 87 dir. Yalnız kimin kimle güreşeceği a rada kura neticesinde malüm olacak tr. Mü neticelerini Salı elele a yün ve mafasanl taf- per günü apor sahi- femizde vereceğiz. © Sömesir maçları Olimpiyat spor mecmunsinin biz sömesir kayası boyduğumu dlakaz lar tarafından hararetle karşılanmış» lardır, Muhtelif küpler bamına bu ketler takdim ve Türkçe olarak he- yanı hoşamedi edilmiş, otomobiller. le Atinaya gidilerek Akropol oteline Türk sporcuları, yılbaşı mimase betile yapılmakta olan resmi geçide davet edildiler. Sporcular için iyi bir prorram hazırlanmıştır. —————— Fırtına var! Gelen malümata © nazaran Akdeniz ve Karadenizde hafif fırtma vardır, o Maamafih bir kaza olmamıştır. Yeni borsa komiserini ziyaretler Şehrimizdeki ecnebi banka- ları > direktörlerinden bazıları dün yeni borsa © komiseri İh- Rifi i e sr Beyi ziyaretle görüş Büyükada kadastrosu bitti Büyükaadadı ışmakta o- lan kadastro Me adanm kadastrosunu ilkmal etmiş, ta pu senetleri ve çapıları sahiple rine verilmek üzere | Konsorsiyom | Kalktı Borsa muamelâtını Cumhuriyet merkez ! bankası takip ediyor İ Cümhuriyet Merkez Bankası İs- | tanbul şubesi dün komsorsiyom işle- | İ rile beraber munmelâta başlamıştır. Dün Borsada arz ve talep Cüm. İ huriyet Merkez Bankası tarafmdan İ takip edilmiş ve fazla arz banka ta- rafmdan alındığı gibi, fazla talep te | karşılanmıştır. | Konsorsiyomunu köri Oo Merkez Bankasına devredilmektedir. Banka- | lara ait olan hisseler ise ide edil. mektedir. Edirnede Feyzan Kabaran © nehirler şehri tekrar tehdit o etmektedir Edirneden gelen haberlere göre İ bir haftadanberi devam eden lodos İ ve sıcak hava, evvelce tahmin edildi İ & gibi, kariarı eritmiştir. Bu suretle Tunca ve Mericin su ları yükselmeğe başlamıştır. Sular mütemadiyen yükseldiğin- İ den herkeste yeni bir seylâp korkusu | vardır. Yağan şiddetli yağmurlardan sonra sular yataklarından taşmağa- başlamıştır. Sular birçok yerleri kaplamıştır. Edirne korusu tamamen su altında- dar. Kara yolunda yarım metro derim- Biğinde sular vardır. Mamafih müna kalât kesilmemiştir. Bulgaristanda Harmanlıkta? şimendüfer köprüsü | mün yıkılması üzerine dün gece bek- lenen Avrupa treni bu sabah ta gel- memiştir. İ Avrupadan gelen bu tren Edirne | İstanbul trenile birleşeceğinden İs- i almadan İ Avrupa ile tren münakalâtı, Bul- garistanda mevcut diğer şimendifer hatlarından istifade ile temin edile- Feyzan, şimdilik korkulu bir hal- de değildir. Fakat tehlike elin baki- dir, Çünkü sular hâli yükselmekte devam ediyor. Edirne - Karağaç tre- ni de işlemiyor. başladı, Bahribaba göl haline geldi. Karantina ve Roşadiyeye | tramvay ve otomobil işlemiyor. Kordan sem- ti de denizden yükselen sularla dol du. Hiç bir vesmit hareket edemiyor. Vaziyetin geçen sencki seylâba dön- mesinden endişe edilmekt: | İZMİR, 2 — Yağmur kesilmiştir. Belediye amelesi sokakları temizli. yor. Belediye, kendi amelesi kâfi ol- madığından yolların temizlenmesi için dişarıdan amele tedarik etmekte Maarif müsteşarı Edirneden geldi Yeşil hilâl içtima Yeşil Hilül cemiyeti merkez he. yeti bugün saat on yedide sıbhi mü 3ede toplanarak sarhoşluktan müte vellit otomobil kazaları hakkında ve- rilen takriri müzakere edecektir. Ay. ni zamanda kış müsameresi ve kan, İZMİR,I — Şiddetli yağmurlar | - Beki Ete | i Meselesi Komisyon yeni bir formül arıyor Et komisyonu vazifesini bitirmiş ve sığır ile karamana narh koymuğa karar vermişti. Fakat bu kararın tat. biki için sonradan çıkan bazı muarız fikirlerden dolayı faaliyete geçileme- miştir. Et işini halletmek için şimdi başka şekiller aranmağa nı tr. Et komisyonu yeniden faaliyete geçecektir. Komisyon dün Vali ve Belcdiye reisi Muhiddin Beyin riya. setinde tekrar içtima etmiştir. Ko | misyon üç sant kadar müzakerelin bulunmuştur. Komisyen iğğpalarına devam edecektir. Vakit küresi sonbahar- da işliyecek Galata kulesine vakit küresi ko- Bacağı için Belediye kaleyi, £ vakit küresini işletecek olan tcareti bal riye müdürlüğüne devretmek için zırlıklara başlamıştır. Ticareti bah» riye müdürlüğü ise vakit © küresi, yerine koymak ve işletmek için zim gelen tahsisatı 1532 bütçesine koyabilecetkir. Bu vaziyette küre ancak sonba. barda işliyebilecektir. Darülâceze için bugün toplamlacak gün Muhiddin Beyin riyasetinde müstereken bir içtima aktedecckler. dir. Bu içtimada Darülücezeni hı ve müesseseye yardım şekilleri görüşülecektir. İçtiman mali m. sat ve hayır teşekkülleri müme İ vi de iştirak edecektir, Gazi köprüsü şartna- mesi hazırlandı Gazi köprüsü inşan için şart. menin muhtelif lisanlarda teksir mal edilmiştir. Şartnamenin ilân gü. nünü şehir meclisi tayin edeceği için | şabattan evvel ilân edilemiycesktir. Şartname yerli ve ecnebi matbu: | atta ayni gün ilâna başlanacaktır. Ada kablosu tamir edildi Bundan on beş gün evvel kable an see ya cereyan git. mw ve . yanmamı şti, Kablolar tamir edildiği için elektrik» ler evvelki akşam tekrar * yasmağı başlamıştır. Sirkeci-Şişli hat Tramvay şirketi Sirkeci ile “Şişli arasmda yeni bir bat tesis etmişir. İzmirde satışa devam ediliyor İzmirde müzayede ile satılığa çe kanlan Yunan emlâkinin müzayede. sine devam edilmektedir. mübadiller tarafından satım alımanış- tar. Gayrimübadiller takdiri kıymet komisyonuna, son bi rina kiymet takdir ettirmek © Üzere lar tarafından yeniden mü racaatlar vaki olduğundan, komityo. müsamer: feranslarını tesbit edecektir, nun işleri fazlalaşmıştır. İşler ancak, bilecektir. tapu idaresine dervime (başla. | Ankara intibeler: Necati Bey merhumun mesir! ve Keiziümün muslardır EE emye Meeretlerinin provalarındı bulundukiarr akın piyesinde bir.