3 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

3 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

,eğ det evvel bir .. « Li r REM RLIR 0 A emri Tarihi Tefrika: 19 Sabatay Zevi! Nakleden: R. N. Ben Abraham Aşer kırk sene bir mahzende kaldım Mısırdaki büyük ejder hâlâ taht üzerine çıkmış, oturuyor adamdı. Güzel yazı sayesinde yazdıklarını okutabilirdi. Onun için “mesih,, ten de bahsedebi- birdi, Fakat / daha baş ka SeY4P de yapabileceğini dü- > Şündü. Abraham başkalarının yazısını da taklit etmekte usta bir adamdı. Onun için düşün- dü: Niçin pek eski zamanlara ait vesikaları taklit etmesin, is tediği tarzda vesaik uydurma- sın?. Sabatay gelip te kendisinin gideceğinden o bahsederek ona veda ederken, Abraham Cahini onu esrarengiz bir tavır takma rak kabul etti ve evinin kuytu bir tarafında bir odaya aldı. Ab raham orada bir yer açarak i- çinden sarılı büyük bir kâğıt çı kardı, Daha ilk nazarda Saba- tay bu kâğıdın pek eski bir şey olduğunu anlayabilirdi. Kim bi lir kaç senelik bir kâğıttı ki za man geçtikçe eskimiş, bozul- muştu, Bu pek eski bir el yazı 8x idi, Abraham Sabatay'a: — Bakınız buna, dedi, ne ya ziyor, okuymuz!, Sabatay eski kâğıdın üzerin deki yazılarm serlevhasını oku du. Şöyle diyordu: — “Hazreti Süleymanın yüksek hikmeti, Sabatay bunu © gördükten sonra bir kere de merakla Ab- rahamın yüzüne ağa dene ham onun merakımı halleti — Ben, dedi, bunu bir müd. mahzende bul- dum. Bu size taallâk eden bir şeydir!., Sabatay yazıları ookumağa başladı : “Ben, Abraham Aşer, kırk sene bir mahzende kapalı kal- dım. Bu Mısırdaki nehirde bu- anan büyük ejder hâlâ taht ü- zerine çıkmış, oturduğu felâ- ket esnasında idi. . Mucize ve kurtuluş zamanınm ne suretle geleceğini anlamak için çok uğ raştım. Cenabr hakkın vâki o- lan hitabın: dinledim şöyle idi: 5386 senesinde Mordehay Zevi Bin bir oğlu olacak, bu çocuk y tesmiye (edilecektir. Bu çocuk büyüdüğü zaman kor kunç ejderi mağlüp edip ve yı- lanı öldürecektir, “O, mukaddes yağ ile oğu- lan “Mesih,, olacak ve benim tahtıma oturacaktır. Onun sal tanatı daimi olacak ve İsrail oğullarını kurtaracaktır. geti- emin bir vekili ve en sadık bir adamı olarak İstanbulda kalı- © | yordu. 4 Uzum uzadıya seytlui. Sabatay İstanbuldan ayrıl. sonra uzun bir seyahate devam etmiş oluyordu. İzmir- den çıkan Sabetay sekiz sene den beri dolaşıyordu. o Gittiği memleketlerin hiç birinde yerle ma bedefine vasıl olmak, saa dilik âleminde nüfuzunu ert- ırmak için oradan oraya git- miştir. Her gittiği yerde to- hum atan Sabatay oradan ay- rıldıktan sonra acaba ne olu- yordu?.. Attığı tohumlar mahsul ve riyor mıydı?.. Bunu kat'iyetle temin etmek müşküldür. An- cak Sabatay'n gittiği yerler. de zemini kendine müsait bul duğu söylenebilir. Yani onun i tohumlar için sürül müş, hazırlanmış tarla mev- cut demekti. Öyle (hâdiseler cereyan ediyordu ki, bu vuku- atın tesiri alımda zeminin Sa batay Zevi'ye müsait olmama sı kabil değildi. Biraz da tarihin bu hâdise. lerine kısaca göz gezdirmek lâzımdır.Sabatay'ın rolü ve mu vaffakıyetinin derecesini anlat. mak için bazı vekayii hatırla. mak icap ediyor: Lehistan'daki vekayi, yahu- dilerin orada çekmiş oldukları ıztıraplar yahudilik âleminde büyük bir tesir hasıl etmişti. Bu vekayi bir müddet için dur muş, © yahudilerindeo kadar bekledikleri sükün ve huzura kavuştukları görülmüştü. Fa- kat bu muvakkat oldu. Çünkü Lehistanda beş senelik bir sü kün ve huzur devresinden son | ra yahudiler için yine izurap ve elem zamanları başlamış- tı, 1654 te Moskof ve Kazak lardan mürekkep bir ordu Le- bistan'ı tekrar istilâ etti, Bu or du: “Rusya ve Ortodoks dini cede yine yahudiler felâkete uğrayordu. Çünkü yahudiler hıristiyan dinine ve ortodoks girmedikçe katli &m edilmekten O kurtulamıya- caklar demekti, Nitekim öyle oldu. Kaçamıyan, ve (yahut hıristiyanlığı kabul (o etmiyen yahudiler kılıçtan o geçirildi. Sinagoglara doldurulan erkek, kadın, çocuk - yahudiler diri diri yakıldı. Bu katliâmlarda telef olan Mahkemelerde Iki yankesici mahke- meye verildi Bir rüşvet davası Feridiyede randevü işleten Mu- kadder Hanımdan rüşvet alpakla maznun Osman. ve Halil dendilerin muhakemesi ceza mahkeme- sinde vazife harici görülmüş ve ağır cezaya sevkine karar verilmiştir. Talik ğunu düşürmekle mazmun eva Hanımla bu ıskatı cenin i- siri rol alan Dr. Horhoryan efen- dinin muhakemelerine dün Bir evkaf memurunun muhakemesi Dün ağır ceza (o mahkemesinde mütekait bir Evkaf memurunun mu mesine başlanılmıştır. Bu memurin ismi Nazmi Beydir. Evkafta 30 sene memurluk. ettikten miş olan suçu reddetmiş: kesen koca söylemekte israr Fakat şahitler başka türlü e ta bulunmuşlardır. Muhakeme müda fan şahidi celbi için başka güne kal- yasştar, a nın bir oğlu varmış. Bu çocuk İran şahma bir kılıç gönder- miş ve şahın tahtını, tacmı ter kedeceği kehanetinde bulun- muş. Osmanlı padişahma da böyle bir kılıç takdim ederek ona da ayni suretle kehanette bulunmuş ve Kudüs ile Şamı terketmesini söylemiştir. Os- manlı padişahı bunun üzerine telâş etmiştir. Bu çocuk kendi sinin “Mesih, olduğunu söy- lüyordu. Anası güzel bir kadın mış. Çocuk daha © pek küçük iken üttanr yapılmış ve bun- Böy |dan sekiz gün sonra da çocuk lâkırdı söylemeğe .başlamış- tr. Doğduğu gün güler yü- zünden korkunç bir takım işa- retler belirmiş, güneş karar dün | mış, korkunç bir ses duyulmuş tur; — Günahlarınızdan tövbe e diniz. Çünkü bugün (hakiki Mesih dünyaya geldi. Gök yüzünde birçok ejder- balar ve korkunç bir takım mah pek İlüklar görülmüştür. Bu çocuk . İküçük olmasına rağmen yirmi dört yirmi delikanlının yaşlarında bir şile bakıyor- . Boynu ince, fakat kafası bir mablüktu, -MİLLİYET PAZAR 3 KANUNUSANI İktisadi Buhran! 74 sene evvel de dün- ya buhrana maruzdu! bir tavsiye de leffetmişt ket, İş Limited'e han iktısa- münasebetile azım ve devamı mesaiyi tavsiye etmekte ve kürenin üzerinde bu nevi buhranla- rın tarih fasılaları ile tekerrür ettiği — edemez. Nitekim vekayi de gösleri yor ki herkes vehameti müdriktir. Dertlerimizin sonunun nereye va ri mesaile kaybediyoruz. Pek acı olan zaruret bizde bir idrak uyandıracak Dün akşamki Yangın Fındıklıda 7 odalı bir ev yandı «| mun için itfaiye çok çalışmış ve ni- hayet yalnız bir ev yandıktan sonra ateş söndürülmüştür. Yalnız bir evin boş olması dola- Yeşil Hilâl cemiyeti bugün bu meseleyi görüşecek Yenil hill heyeti merkeziyesi bu. he my m rn tir. kında mik yapılmak Z Ma zı kararlar verilecektir. Yeşil hilâl cemiyeti bunun — için belediyeye müracaat edecek ve bu Uzunköprüye Telefon Uzunköprü töccarının Ticaret müdürlüğüne bir müracaatı Uzunköprü Ticaret erbabı Tica- ret müdürlüğüne mühim bir müra- Gaatta bulunmuşlardır. Uzunköprü tüccarı kasabelarının gok yakınından geçen İstanbul - E- Yine klan enn Uzunköprüye | kadar temdidimi istemektedirler. Ticaret müdiriyeti bu busüsta te- şebbüse girişmiştir. Uzunköprülüler yapılabileceii. - | hanımcağızdır. Evinin yanında altı yaşların- berber dükkânına — Sizde vazelin var mi? ©” Berber cevap verdi: — Maalesef yok.. Fakat yarada #olda bir eczahane var. Orada bula Müşteri teşekkür ederek çıktı. Bir çeyrek ssat geçti. Çocu- cuğun babası meydanda yek. On dakika daha geçince, berber çocuğa sordu; — Yavrum, bey baban gelip seni Bir delikanlı evlenmek ni- yetinde olduğunu babasına bil- Babası muvafakat ceva dirdi. bı vermeden evvel, mevzuu bahis kız hakkında (o malâmat almak istedi. Kız bir apartı. imanda oturuyor, (o Kapıcinm karısına sordu: — Oh, Beyefendi, çok iyi işini İkendi görür, yemeğini, dikişi- mi kendi yapar. İkiz çocukla rına bile kendisi meme ve Kapıcı kadın — Haydi ço- cuğum, annene söyle! Kapıcı yeni seneyi tebrik ediyor ve cevabını bekleyor del Sırası gelince... Bir köyde Ahmet ağa is minde biri ölen amcasının ru- buna mevlüt © okutturmuş. Mevlüt okunduktan sonra ho gösterdiği | ca beş lira istemiş: — Pahalı değil mi hocam? » a eş ln ii; bu se- Hayvanlar çiftleştikten son- tahkikat | ra, hocanm adamı çıkarıp bir Tira vermiş. delâları görmüyor musun? Himayeietfal balosu Himayeietfal bu sene kış- lık balosunu 7 kânunusani per > İşenbe gürü akşamı saat 22 de Maksim barda verecektir, Ba- lonun mükemmel olması için hazırlıklarını ikmal etmiştir. Tahrir faaliyeti Fatih kazasında faaliyette bulunan tahriri musakkafat komisyonları mezkür kaza da- hilindeki emlâkin tahririni ike mak ettikleri cihetle bu komis yonlardan bir kısmı dünden iti baren Eminönü kazasında faa Hiyete başlamışlardır. Bu komisyonlardan bir kıs- mıda bir iki güne kadar Bey- i.Joğlu kazasında da Faaliyete meri ill niş Susuzluk bir çok kasa- balarımızda feci neticeler veriyor.. Terme, mahsulâtı itibarile en zengin bir kasaba olmasına Term hükümet konağı önünde.. TERME: Harbiumumide mühim, maceralara sahne olan şehirleri mizden biri de Terme kazasıdır! Bundan on altı sene evvel Rum ve Ermeniler bilittifak muntazam çete- ler teşkil ederek Amerikalı kadın- lardan 8 kadur doktor ve hasta bakı cılarda beraberlerinde olduğu halde Rusların bir nakliye gemisi ve iki zarhlısı ile sahile çıkarak Termeyi kâ milen yakmışlar ve malları da yağma etmişlerdir. Kasabayı bu suretle yak dıktan sonra gemilerine (o binerek Trabzona avdet eylemişler ve inlâmm- pek i memuru bittabi buraya kifayet ede- memektet bulunmuştur! Martian itibaren ahaliye 124 kilo me halkı ii fakirdir? pamuğu gibi bemgeyaz 28 okka pamuk alınmıştır. Halbaki bu vaktinde de ekilmemiştir. Terme'de pring ve mısır pek küli yetli yetişmektedir. Burası da eski Tuna vilâyeti gibi bir yerdir! Her mevi mahsulâta çok müssittir. Ter. meliler kat'iyen tütünle meşgul ol. madıkları cihetle şimdiki buhrander o derecelerde müteessir değildirler. Terme'nin bu derecelerde feyyaz ol masma rağmen şimdiye kadar ihmal edilmiş olması ve kadreti istihsaliye sinden lâyıkile istifade edilememesi | sayanı eseftir: Bir adet Kasaba ve sahil ahalisi yazın yay alara gitmeği itiyat edinmişlerdir. Yazın burada kimse kalmaz hattâ hükümet dahi sektci tatile uğrar! ması şayanı tercihtir. Talip. lerin ifare.. müdüriyetimize genç