15 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

15 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Sigasl Tefrika: 52 Birinci “Millet Meclisi İ Yazan: Edirne Meb'usu M. Şeref En yeni ve mebzul harp vartalarına karşı Garp cephesi kumandanı İsmet Paşa meclisteki izahatına devam ediyordu. Taburları bizim harbi umu» | mide bir tabura (o bıraktığımız dört misli malzeme ile karşımı za çıkmışlardı. Bu vesait tama- zen memleketimizde kaldı ve im eli . Talim ve sevk ve idaresi hususunda har- bi umuminin bütün tecarübünü Büyük Millet meclisi orduları. na devretmitşir, Ordularımızın diğer bir hassasını arzetmek is terim, O da ordularımızın em- niyet ve sulh vasıtası olması i bütün dünya sey retti. Halbuki bizim orduları- mız meydana çıktıktan ve mu- zaffer olduktan © sonra şarkm her yerinde süküt ve intizam teessüs eylemiştir . inin tevcih ettiği yeni vazifeme dair arzı malü- mat edeceğim. (Huzuru! ordularımız hakkında mucibi fe rah havadisler verecek vaziyeti sizin itimst ve müzaheretinizle siyaset âleminde de temine mu vaffak olacağız, murahhasları - muzı göndermeğe amadeyiz, İs tanbulda mümessilimize nota tevdi edildikten sonra bir ayni de şifahen İzzet Pa şaya da verildi demişler. Bi zim mümessilimiz (her hangi bir mahiyeti resmiyeyi haiz ok #rmız cevap olarak takriri şifa- hiyi düveli müttefika mümessil lerine tevdi ettikten sonra on- lar da diyeceklerdir ki notanm İzzet paşaya da tevdi olunması nı Türkiye ile alâkadar bir me- sele addetmiyoruz, Sulh konfe- ransma Türkiye mümessili o- larak işgal mıntakası dahilin- den hey'etler davet olunmasını bizizm konferansa iştirakimize mani addeder ve Mudanya kon feransı ahkâmmı muhil adde- deriz. Bunuda tebliğ ediyoruz. Onlarışi;şifahen vukubulan be- yanalına karşı biz de bir izah yapmış oluyoruz. Bu hususta i- zahat vermek için arzedeyim ki ötedeki beri dahilen Türk dava- sm yekpare olmaktan çıkar- mak için aleyhimizde bu usul- leri tatbik ederlerdi. Bir defa da düşmanlar işgal ettikleri mıntakada idarei muhtare ilân ettiler — buradan harice bir ta- kım heyeti murahhasalar gön- derdiler, Güya bunlar Türkiye nin mümessilleri idiler. Ondan sonra Mudanya konferansında biz ordularımız giderken tesadü fen vâsıl oldukları bir hatta tev kifi harekât etmiş bir vaziyette yiz. Şimdi tarafeyn orduların tevkifi harekât ettiği, mıntaka içinde kalan, bir de işgal altın- da kalan yerlerin idarei mahalli yesi mevzuu bahsolabiliyor. Ec linde nebi bir kuvvet tahtı i; Tamirat ve tahdidi teslihat konferansı yaklaştıkça, beynel- milel münasebetlerde de bir ger ginlik hissediliyor. Siyasi ha- va her gün biraz daha ziyade elektrikleşmektedir. Bazı gaze- teler, bu asabi havadan bilis- tifade heyecan uyandırmak için şu mütekait ceneralin, bu dev- let adamının muharebe hakkın daki kehanetini hatırlatmakta- dırlar. Bu kehanetlere fazla e- hemmiyet vermemek lâzımdır. Esasen sulh vaziyetinden uzak ta bulunuyoruz. Milletler yek- diğeri aleyhine iktısadi muha- rebe © açmışlardır. Muharebe olmiyacak demek, muharebe o- İacak demek kadar kehanet ol- wakla beraber, bu iktisadi mü <adelenin bir silâh muharebe- sine intikali varit görülmüyor. Çünkü evvelâ geçmiş muhare- ve tahtı hükmünde bulunan bir yerden Türkiye mümessili ola- rak bir hey'et çıkarmağa teşeb- büs etmek Mudanya konferansi le husule gelen vaziyeti askeri yeyi ihlâl eder, Mudanya kon- feransında bizim ile Türkiye reyan etmiştir. Akdettiğimiz mütarekenamenin bütün mahi- yeti Türkiye hududuna şamil- dir. Vaziyeti hukukiye, vaziye- ti resmiyemiz bu tarzda kabul edilmiştir. Bunun haricinde bir mana ifade eden havadis doğru olamıyacaktır. Sulk konferansına giderken Türkün haklı davası yer bul muştu, Mudanya konferansı as keri bir mütareke idi. Şimdi ci hanın özlediği sulh konferansı- na hazırlıklar başlıyordu. Lâ- kin hiyanet durur mu? Üç yıldızı yoktan yaratılan bir varlık bu davayı müdafaa e diyordu. Türk milleti Anadolu- da taş yaslanıp toprak döşene- rek vatanını dişile tırnağile mü dafaa etmişti. Bu müdafaanm devamınca hainler elinde kalan İstanbulun serserileri düşman- larla birleşerek yapmadıklarını bırakmamışlardı. e Şimdi dava yer bulunca hazıra konmak yo- lunu tuttular, Hâlâ muhayyel bir hükümet, bir saltanat, bil- mem bir sadrazam var! Bu mas karalar, hayâ ile hayatın biraz | rabıtası olduğunu anlasalardı, derhal dün ayaklarını öptükleri düşmanlarımızdan evvel kaçıp giderlerdi. Aksine entrika başladı. Gü- ya İstnabulda da bir hükümet varmış gibi sulh konferansma çağrılmalarını istiyorlardı. Se- veri yırtan Türk milleti esarete izma koyan İstanbul murahhas larile yan yana bulunmayı rüya ek istemezdi. Şimdi bu iş itilâfçılarn işine yaradı. Derhal İzzet paşayı da haberdar ettiler. Daha garibi bu utanmaz suratlar Büyük Ga österdiler, Gazi'nin kapısın daki av köpeği bile bunlardan ziyade Türk vatanma bağlı Tuhaf bir iş! Büyük Gazi, bir gün (Sadrazam Tevfik) im zasile garip mealde bir telgraf almıştı. Bunda sulh konferan- | sında (müttehiden hukuku mil letin müdafaasına sarfı mesai edilmesi) gibi küstah, manasız berbat bir şey o yazılıyordu ve buna da mahrem (kaydı ilâve ediliyordu. Halbuki ortada sak lanacak bir şey yok idi. Tevfik Paşa müstacel kay- dile yolladığı telgrafta ise şa- yet İstanbul murahhas mezse altı âsırlık hüviyeti ta- rihiyesi maazallah! mahvolur. muş! Hangi hüviyeti tarihiye! Soysuz bir hainin düşman hiz. metkârlığı yaparken halâ ha. lâ hilâfet denilen bir nesne de bir kudret mi var sanıyor. du? Bu gülünç müracaata millet benin fecaati henüz hatırlarda- dır. Saniyen insanlar, gelecek mubarebenin daha feci olacağı- nı tahmin edecek kadar akıl sa hibidirler, Salisen muharebede kazananların dahi kaybedenler kadar mutazarrır (olduklarını son muharabe (göstermiştir. Bugün son harpte galip gelen hangi devlet vardır ki, bu vazi- yetini harpten evvelki vaziye- tine tebdil etmeğe razı olma- sm? Şu da muhakkaktır ki dev- let adamları ve milletler ayrı ayrı sulha taraftar olmakla be- raber, her biri harbe (doğru yürüyen büyük bir makinenin ufak bir parçası me kendi ihtiyarlar: haricinde ba- zan harbe doğru yürüyebilir. | her ler, Harbi umuminin arifesinde hiç bir devlet adamının harp is HARICI HABERLER Tahdidi Teslihat İngiltere ve Amerikada ne düşünüyorlar? LONDRA, 14 (A.A.) — Ha riciye müsteşarı M, Eden tahdi di teslihat lehine olarak yapı lan bir içtimada söylediği bir nutukta demiştir: “Hükümet pek yakında top lanacak olan tahdidi. tesli konferansında takip edeceği yaset hakkında büyük bir faali İyetle tetkikatta bulunmaktadır. mümes: larak müzakere ce- | Hükümet bu konferansın haya W bir ehemmiyeti haiz olduğu- nu takdir etmektedir. £ Hükü met bu konferansa değersiz ve menfaatperestane fikirlerle mü cehhez olarak iştirak edecek de ğildir. Hükümet insanlık âlemi nin terakkisine bu gün bir en- gel teşkil eden beynelmilel tes lihat yükünün gerçekten devam lı ve tedrici bir surette hafifle- mesini temine elinden gel kadar çalışmak arzusu ile mü- tehassis bulunmaktadır.,, VASİNGTON, 14 (A.A.)— Hariciye nazırı M. Stimson tah didi teslihat konferansın s6- kiz ay kadar devam edeceği mü taleasında bulunduğundan bu konferansa iştirak edecek Ame kan murahhas heyetinin mesa rifine karşılık olmak üzere âyan | maliye encümeninden 450,000 dolarlık tahsisat istemiştir. En cümen bu tahsisatın verilmesi. İ ni kabul etmiştir. meclisi ve onun (o Büyük Reisi lâyık olduğu ihmal cevabını ver mişti, Zaten artık ortada me- sele kalmamıştı. Türk milleti- ni ateşe (o veren bu menhus ve meş'um baykuşun millet boğa- zn sıkmıştı. Başta Rasih (Antalya) Re- fik (Konya) Fethi (İstanbul) İ Müfit (Kırşehir) daha birçok hatipler bu paçavra (o telgrafa lizım gelen cevabı o verdiler, Meclis bir karar alarak bir tak riri kabul etti: 1 — Osmanlı imparatorlu. ğu otokrasi sistemi ile beraber münkariz olmuştur. 2 — Türkiye devleti nami- le genç, dinç, milli halk hükü- meti esasları üzerine müesses Büyük Millet Meclisi hüküme- ti teessüs etmiştir, 3 — Yeni Türkiye hüküme ti münkariz Osmanlı impara- torluğu yerine kaim olup o- nun hududu milli dahilinde ye güne varisidir. 4 — Teşkilâtı esasiye kanu nile hukuku hükümdarani mille tin nefsine verildiğinden İstan- buldaki padişahlık maduna ve tarihe müntakildir. $ — İstanbulda meşru bir hükümet mevcut olmayıp İs- tanbul ve civarı da Büyük Mil. let Meclisine aittir. Bu kararın bir le şek- linde vukuu O hininde derhal ayaklanmıştı. Ebi yet tamamile (o kabul etmişti. Lâkin saltanatçı, ve hilâfetçi ruhlara bir kıpırtı geldi. (Devamı var) tediği iddia edilemez. Bununla beraber, o günkü sistem içinde hepsi de kendi arzularına rağ- men, cihanı uçuruma sürükle- mişlerdir. Ve 1914 te milletleri harbe sürükleyen © adamların bir çoğu henüz iktidarda oldu- ğu içindir ki aynı facianın tek- rar edilmiyeceğini ümit edebi- Biriz, ... Alman Başvekili | Brüning, Lausanne tamirat konferansma bazırlık olmak üzere Almanya- nın tamirat borçlarını tediye et miyeceğini bildirmiştir. Bir başvekilin konferansta müza- kere edilecek bir mesele hak- kında kendi hükümetinin nok- tai nazarmı içtima (arifesinde bu kadar kat'i bir ifade ile izah etmesi diplomasi teamülüne u- yan bir iş olmamakla beraber, barp sonrası siyaset âleminde ann be elimi kin rici siyaset o mülâhazalarından Rus - Romen Müzakeratı Riga müzakeratının inkıtaa uğradığı bildiriliyor BÜKREŞ, 14 (A.A.) — Sov yetler birliği hükümeti ile Ro- manya orasında bir ademi teca vüz misakı akdi için yapılmak» ta olan müzakere tatil edilmiş tir, Bu husustaki müzakerenin bu suretle tatili Sovyetlerin Be- sarabyayı istemelerinden ileri gelmişti Asi bir Kürt reisi İran hükümetine teslim oldu TAHRAN, 14 (A.A.) —Bir çok zamanlar İrak hududunda İran hükümetine o mukavemet gösteren âsi Kürt reisi Cafer | Sultan, İran kuvvetleri tarafın İ dan bozulmuş ve teslim olmağa mecbur olmuştur. semer —— Ingiltere bankasının iskonto nisbeti LONDRA, 14 (A.A.) İngiltere bankasının iskonto nis beti yüzde 6 olarak muhafaza € dilmiştir. Belçika iskonto fiatını yükseltiyor BRÜKSEL, 14 (A-A.) — Belçika milli bankası, iskonto fiatini'yüzde 3,5 a çıkarmıştır. Banka mahafilinde bunun için gösterilen | sebepler, bilhassa Fransa bankası, Felemenk ban kası, Federal Reserve Bank gi- bi İngiliz mali buhranndan son ra altın mikyasını muhafaza et miş memleketlerin ihraç banka larmın ekserisinin iskonto fiat. lerini yükseltmiş olmalarıdır. Belçika milli bankası, o umumi mali vaziyet müvacehesinde ve Belçika | Fransa ve İsviçre'de! mevcut banka kaimelerinin it- | harı temayülüne karşı koymak için aynı veçhile hareket etme- ğe karar vermiştir. Fransanın Şarkta hava ataşesi PARİS, 14 (A.A.) — Türki ye, Romanya, Yunanistan, Bul garistan, Yugoslavya ve Çekos lovakya hükümetleri nezdinde bir hava ataşeliği ihdası hakkın daki kararname resmi ceridede intişar etmiştir. Hava ataşesi Bükreşte oturacaktır. Avusturya başvekili Cenevrede CENEVRE, 14 A. A. — Arus turya başvekili M. Durcsch Çemiye- ti Akvam mali komitesinin mesaisin de hazır bulunmak üzere Cenevre'ye de dahili politika mülâha- zalarile yapılmıştır. İlkbahar- da reisicümhurluk için intiha- bat yapmak lâzımdır. Almany: hayati denecek derecede mü. him harici meselelerle karşılaş tığı bir sırada hükümet bu in- tihabatı yapmak istemiyor. Bu | nun için reisicümhurun müd-| detini temdit etmek üzere hü. | kümete müzahir olan fırkalarm muvafakati alınmıştır. Ancak böyle bir tedbir kanunu esasi. nin tadili demek olduğundan ve bunun için de meclisin iki sülüs ekseriyeti temin edilmek lâzım O geldiğinden, Brüning, Sosyal Demokratlarla sağ ce- nah millicilete yaranmak iste- miştir. İşte tamirat borçlarının ilgası hakkındaki sözleri bu da hilt politika mülâhazasna at- fetmek lâzumdır. Bununla beraber, Brüning'in ğe taraftar olmadığı iddia edi- Hint Kongrecileri Toplu tevkifat devam ediyor LUCKNOV 14 (A.A) — Polis mahalli kongre merkezi ne bu sabah vaz'ıyet eylemiştir. 40 kişi tevkif edilmiştir. BOMBAY, 14 (A.A.) —De kuz kânunusani tarihli bir tel- grafta tevkif edildiği irilen Hint kongresi komitesi vezne- darı M. Jamanlal Vajoj haki- Gidecek tetkik heyetleri distana verilecek esasi teşkilât İ dolayısile mahallinde tetkikat İ yapmak üzere Yuvarlak Masa ! konferansı tarafından teşkil edi len üç komiteye dahil yirmi ka İdar aza Hindistana mütevecci- hen bugün hareket etmişlerdir. Bu komitelerin Hindistanda gö recekleri vazifelerin bir kaç ay devam etmesi muhtemeldir. Romen maliye nazırı PARİS, 14 A.A. — Romanya maliye nazırı M. Argetsiano cumar- ü sant onda matbual cemi edecektir. Zelzeleden sonra kasırga BİRMİNGHAM, IM A.A. — (A- labana) Dün gece Albada ile Misipsi arasında hudut mıntakasında bir ka- sarga olmuştur. Şimdiye kadar 3 kişi ölmüştür. 100 kadr yaralı vardır. Sabık Nin kralice öldü FRANKFURT - AM M4 A.A, — Birkaç haftadan beri şeh rin kliniklerinden birinde tedavi edil mekte olan sabık Yunan © kraliçesi Sofi, geçen akşam vefat etmiştir. MEİN, Musul petrolları itilâfı CANNES, 14 A.A. Son günlerde imza edilmiş olan Musul © petrolleri e Dicle nehrinin sağ sahilinin bulunmaktadır. İngilterede bir Türk ketili asıldı BELFAST, 14 A.A, — Geçen ilkbaharda Ahmet isminde bir Tür. kü öldürmüş olmakla ittiham edilen Amerika'lı Eddie Cullen, dün sa- bah asılmak uretile idam edilmiştir. Yeni bir altın madeni keşfedildi DARESSELAAM; “Tanganyi. ka” 14 A.A. — Afrikada şimdiye kadar bulunan altın mndeni damarla- doğunun buradaki maden komise- rine bildirildiği ve mevsimin kuru olması dolayısile madenin işletilme- sinin tehir edildiği iş'ar ediliyor. Amerika petrol şirket- leri birleşiyor NEVYORK, 14 A.A. — “Sin dair consolidetei oil corporatin” e ele çen company ve Prairie Piplime company mücsecse- derinin midir enüirizef bendi şirketlerinin ihetman birleşmesine sit plâsr aba etlerini bildirmişlerdir. Kont Bethlen Romada ROMA, I4 A.A. — Sahık Macar bazrekili Kont Bethlen, bu. sabah Romaya vâsıl olmuştur. fırka istiyor. Esasen istenilmi- yecek bir iş te değildir. Fırka- İlar arasındaki ihtilâf, gayenin e şekilde elde edileceği .t- afındadır. Brüning'in son be- yanatı, dahâ ziyade Hitlerist'- jler ve sağ cenah millici olan Hugenberg,lerin siyasi tabiye- lerine benziyor. Fransada beyanatm tevlit ettiği endişe de Alman hükü- İmetinin siyasi tabiyesinin de- ğişmiş olması korkusudur. Yok a kimse Brüning'in (o tamirat borçlarından kurtulmak için ça İ lışacağından şüphe etmiyor. Bu nunla beraber, Brüning'in be- yanatını Almanya'nın tamirat borçlarını kat'i surette ret ima- hiyetinde telâkki etmemek lâ- zımzdır. Öyle olsa, konferansa gitmeğe bile hacet yoktu.Bu,Al manya'nın varmak istediği ga yedir. Hiç bir devlet beynelmi lel konferansta bütün gayeleri- ni elde etmiş değildir. rından en büyüğünün keşfedilmiş ol- | Milli müdafaa müsteşarı ANKARA, 14 (Telefonla) — Milli Müdafaa müsteşarlığı tayini edilen Sedat Paşa bu akşamki Kayseri trenile şehrimisf geldi. Ankara Halk evi reisliği ANKARA, 14 (Telefonla) — Halk evi talimatnamesinin ücüf cü maddesine tevfikan Ankara Halk evi reisliğine Çanakkale mü usu Ziya Gevher Bey fırka umumi idare heyeti tarafından tayif edilmiştir. Ziya Gevher Bey yarın yeni vazifesine başlayacaktifi | Bir cinayet maznunu yakalandi ANKARA, 14 (Telefonla) — Afyonlu Halil oğlu kati halde tevkif olunmamıştır. | Tevfik isminde bir cinayet maznunu polis tarafından bugün Köl yunpazarında saklandığı mahalde yakalanmıştır. LONDRA, 14 (AÂ.)— Hin Karabisarda Adil oğlu Süroyyayı katletmekle muznundur. Ms nun Afyana sevkedilecektir. Mehri Tevfik Afyof Borsa komiseri bugün geliyor! ANKARA, 14 (Telefonla) — Borsa komiseri İhsan Rifat Bet bu akşamki trenle İstanbula döndü. Kayseride şiddetli soğuklar KAYSERİ, 14 (A.A.) — Şehrimizde çok şiddetli soğuklar böl küm sürmektedir. Bu gece suhunet sıfırdan aşağı 19 derece idi ———————— | ği İhtikârla mücadele! 4 Bu lâzımdır ve bir an evvel başlanmalıdır!.. Wer şeyde ihtikâr var! İhtikâr var mr yok mu? Bu suale hiç tereddüt etmeden: — Evet! cevabını verebiliriz. Son günlerde, yalnız hariçten gelen eşyanın değil, kendi mem leketimizde imal edilen eşya- dan bazılarınm da fiatı hisso- Tunacak surette yükselmeğe baş lamıştır. İhtikâr, birinci derecede ma nifatura eşyası üzerinde yapıl- maktadır. Eldiven gömlek, ya- kalık, kıravat, gibi giyecek €ş- yası yüzde ondan yüzde onbe- şe kadar artmıştır. Bundan üç dört ay evvele kadar 45 kuruşa satılan iyi cins kolalı keten, ya- kalıklar 50-55 kuruşa fırlamış» tır. Avrupa malı kıravatlarda tereffü nisbeti daha fazladır. Bir buçuk Tiraya kadar veri- len orta cins kıravatlar 180-200 kuruşa çıkmıştır. Maruf mar- kalı eldivenleregelince bunların piyasada kalmadıkları iddia e- dilerek yüksek fiat isteniyor. Hariçten gelen ipek çorap- lar çok pahalılaşmıştır ve aranı İlan markalarda çoraplara eski- sinden çok yüksek fiatlar isten- mektedir. Diğer manifatura eşyası da eski fiatlerinden 9010-20 fark- la satılıyor. Gıda maddeleri a- rasında en fazla yükselen şeker olmuştur, Hollarra şekeri pera kende olarak 55 -57 kuruşa yükselmiştir. Kahve fiatlerinde de çok tereffü vardır. İyi cins Lantos kahvesi toptan 140-150 kuruşadır. Çay fiatleri, şimdilik eski va- ziyetini muhafaza etmektedir. Buna mukabil ıhlamur pahalı. dır. Geçen sene bu mevsimde okkası 70 kuruşa kadar düştü- ğü halde bu sene 240 kuruşadır ve söylendiğine göre daha da nin tamirat borçlarını tediye ini herkes takdir edi yor. borcunun külliyen ve ebediy- konferansında varılacak netice, bu borçların tediye edilmemesi ile tamirat mukavelelerinin şeklen devamı te'lif edilecektir. Yani esasta Almanya kazana- cak, fakat şekilde Fransa'nın noktai nazarı galebe çalacak. Tamirat borçlarının filen oldu- ğu gibi hükmen de ilgası is- tikbale terkedilecek, s.s Ancak bu borçlar meselesin de en mühim mesele, tamirat borçlarının Almanya tarafın. dan tediye edilmemesinden zi- yade ( İngiltere ve Fransanın Amerika'ya olan borçlarının te diye edilmemesidir. Geçen tem muza kadar Fransa ve İngil- tere, Almanya'dan tamirat me- altında alacakların: alrva lemez. Almanyada bunu her Şurası vardır ki, Almanya- İmı akat bu başka, tamirat | . İ verilecek borcu © mahsup yükselecektir. Dün kendisili görüştüğümüz salâhiyettar — İçtiğimiz bir bardak s5 Ma tutunuz da sırtımıza gi; ğimiz elbiseye | kadar hemen het i gö müessir bir silâh m menni ederiz. Ancak, bei zannıma göre kanunun tal katında bazı müşkülüta tesadül edilecektir. Meselâ İstanbuluf! muhtelif semtlerinde fiatler d€ ğişirMahmutpaşada metrosu $ liraya aldığımız. bir kumaş aynı için Beyoğlunda sizdefi 6 lira isteyebilirler ve sebep & larak ta semt farkını, ri vergiyi, mağaza kirasını, hak Ir olarak ileri sürerler. Bu s8 bepleri ileri süren bir satıcıyf” “sen ihtikâr yapıyorsun,, diye” bilecek miyiz? Yeni ihtikâr kanunu, henüf müddei umumiliğe tebliğ edil” memiştir. Kanun tebliğ edilir edilme müddeivmumilik derhal harekf! te geçecek ve ibtikâr hakkında vaki olacak en müracaatlar üzerine emine rr vekit geğirmeden mahkeme lere tevdi alm en diği Di kadar e meşhut halinde Karla ole caklardır. Müddeiumumilik mahafili. de, kanunun tatbikatından ifi, neticeler beklenmektedi, ve Amerika'ya da © borçları veriyorlardı. Hoover moratf” rium'u bu Almanya'dan alıma” cak tamirat borcile veli Neticede İngiltere ve Fransf” cüz'i mutazarrır olmakla ber#” ber, bu zarar tahammül edile miyecek derecede ağır değil di, İngilterenin zararı on milyon İngiliz lirası kadardı. aa Amerika kongre İoover moratorium'unu Wi dit etmemeğe karar vermesi üzerinedir ki mesele karıştı. Fransa ve İngiltere bir 1 raftan Almanya'dan rını tahsil edemiyorlar, diğef taraftan Amerikaya olan borf” larmı tediye etmek mecburiyf” inde kalıyorlar. Hoover gö çen yaz moratorlum'unu 88) ettiği zaman, Fransa kabul © mekle nazlanmıştı. Şimdi be ları ayni şekle er a sa