30 Mart 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

30 Mart 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

l | Aarın umdesi “MİLLİYET tir 30 MART 1932 İdarehane: Ankam caddesi, 100 Ne. Telgraf adresi: İst, Milliyet Telefon Numaraları: Başmuharrir ve Müdür 24318 Yazı işleri Müdürlüğü 24319 İdare ve Matbaa 24310 ABONE ÜCRETLERİ: Türkiye için oo Hariç içir LK LEKĞ - s— 1 “— 4— »— 3 aylığı 4 nn » Gelen evrak geri verilmez — Müddeti geçen nüshalar 10 ku vuştur. Gazete ve matbaaya ai şler için müdiriyete © müracaaı | zdilir. Gazetemiz ilânların eses “iyetini kabul etmez. BUGÜNKÜ HAVA Yeşilköy askeri rasat merkezin. den aldığımız malümata nazaran bugün hava az bulatlu olacak rüz gür hafif kuvvetle eseceketir. 29.3.9832 tarihinde hava tazyi ki 762 santigrat, hararet azami & asgari sıfır santigrat idi. FELEK al Ticaret odası Nereye gidiyor! Bizim Ticaret Odasında şa yanı hayret bir istilâ hira var kir, bugünlerde artık önüne ge carna maddi ve manevi Yar-| dım etmek ve nihayet ticaret işlerini inkişaf ettirmeğe çalı- şır... Bizim ticaret odasında bu yapılır mı?.. Görünen köye klağuz istemez. Ticaret odası Meclisinin, kongresinin zabıtla. rın slip okumak bu hususta “im hasıl etmeğe kifayet Ticaret odası bu mühim va zifesini yapmak için tabii para ya muhtaç... Onun için tüccar lardan oda kaydiyesi almağa teşebbüs etti. Eh doğru fikir... Her masrafa bir irat lâzım... İlk zamanlar ticaret hararetli ve tüccar çoktu. Halbuki e taraftan umumi buhran taraftan bizim ticaret işlerinde iyi mücehhez olmayışımız tüc- tar adedini azalttı. Tahsilât yapılamadı... Ne yapalım? Para lâzım... Haydi küçük ©s- nafı odaya kaydedelim.. Bu da şimdilik sökmüşe benzemiyor... Para kazanan meresi var... Hastahaneler. Ücretli değil mi , ağmı kimse kestiremezdi... ! makineler koymağa başlandı... ! Bunu koyan memurlar selliloi Jünlaya b kaydına rel miyeceğimi kimse temin ede- mez. Lâkin bunlar olursa Ticaret odasının doktorlar, dişçiler, € beler, mektep & müdürlerinden terekküp edecek meclisi kim bi lir ticareti ne kadar ileriye gö- türür., müdürlerinin Ticaret odasma kaydolunması- na bir bakıma memnun oldum. Hiç olmazsa ticaret hakkında serbest dersler verirler de alâ. kadaran ticarethane, hastahane | nin farkını anlar... Bu buhrana nazaran ticaret hanelerin birer hastahane hali- me gelmesi beklenirdi amma, hastahanelerin ticarethane ola- Telefon haberleri. Söylenmiyen sözlerin para- sı bâdisesi unutuldu galiba, hiç #özü işitilmiyor.. Acaba, Mös yö Vatson ve maiyeti erkânı- nın bu baptaki tetkıkatları bit medi mi?.. Yoksa bunu balli. çin bir tetkik seyahatine mi ih tiyaç var... Bizim haber aldığı mıza göre, otomatik makine- nin hesabı yanlış çıkardığı hak kmdaki rivayet, şirketin oto" matik işlerine bakan kısmın müdürünü fena halde kızdır mış3 — Böyle şey olmaz., Yalan!, demiş. Bana mı basit geliyor, yok sa iş haddizatında pek basit te inadina mı karışlırıyoruz.. Böyle bir şey olunca. fatu-! rayi yazana sorarım: | — Efendi! Bu para hesabı. | $, nı sana kim verdi. — Şurası verdi.. O şurasının İstinat ettiğ vesikayı ararsınız iş meydana çıkar.. Meseleyi makineye dü- şürmeğe hacat var mı?. Beyoğlu tarafına otomatik den mamül ufak ve numara de liklerine göre yapılmış kalem uçları satmak istiyorlar.. Bun- ların ne olduğunu soran saf müşterilere; — Efendim, bunlar otomatik anahtarı! Otomatik kadran bununla çevrilir... diyorlar... na iş değil. FELEK TEŞEKKÜR Kardeşim Haşım'ın vukuu irti- halinden dolayı düçar olduğumuz teossüre bizzat ve gerekse tahri- ren iştirak buyuran Hanım ve Be- yefendi her birerlerine ayrı Ayrı beyanı teşekküre tesssüratı- mız mâni olduğundan muhterem İrtihal Şirketi Hayriye sabık msüdü- Fel,, rü Hüseyin Hâki efendinin oğ- lu, ve Adana meb'usu Ali yal ticaret sayılır. Odaya ka- yıt... Mektepler.. Ücretli m MİLLİYET Filistinde Kanlı vak'alar nesinde teşekkül eden (Arap genç leri cemiyeti) ahvali hazıra dola yısile yeniden faaliyete geçerek bir kaç gün evvel Şamda bağdat iezihülmüeyyet) Bey bir nutuk £ ederek bu içtiman maksa, anlatmış müteakiben iza paşa E- rekâbi vaziyeti hazıra ve halkın brleşme ve tesanüdü — hakkında bir nutuk irat ederken birden bi re bir bamba müthiş bir turraka ile patlamıştır. Bunu © müteakip muhtelif cihetlerden üç | bomba daha atılmış ve . içtimada hazır bulunanlar arasında korkunç gir panik tevlit etmiştir. Hariçte bulunan polisler derhal içeriye girerek bir kaç genci tev- bulmuştur. Mevkuflurdan birisinin üzerin- lunmuştur. Bu mektuptan gençler mevcudiyeti ve bu cemiyetin mak- sadı inüdap hükümetine taraftar olan nüfuzlu oşhasın ortadan kal dırılması olduğu anlaşılmıştır. istintakına başlar Patlıyan bombalar. dan üç kişi yaralanmıştır. nin yarası çok ağırdır. Filistinden gelen bir habere gö- (Tel-Aviv) te Araplarla Yahu diler arasında mühim bir hâdise vukua gelmiştir. Hüdisenin sebebi şudur: Yahudiler Te olmak istemiş ve mesele buradan | gakımıştar. se derhal etrafa arda bulunan | balta, taş ve odunlarla raüellâk , | olarak Yahudilere mukabele et- mişlerdir. Müsademe bir saat kadar de vam etmiş ve iki taraftan beş ki- si maktul ve ki kişi mecruh düş- müştür. Harbi umumide, son rücat sina sında Osmanlı ordusunun Filistin- 'den çekilirken Şeriz nehrine göm- düğü söylenilen altın sandıkları geçen seneden beri aranmağa baş lanmıştır. (115) bin altın lirayı havi oldu ğu tahakkuk eden bu sandıklar Muhammet Müebbet Bey isminde bir Türk zabiti tarafından © düş- man eline geçmemesi için nehre atılmıştı. Mehmet Bey bu mesele hakkın t teşkil ederek Fi ikümetiyle yaptıkları ma- kavele ile b defneyi teharri im- tiyazını almışlardı. Şirketin ilk te- harri teşebbüsleri müşkilâtla kar- şılaşmıştır. Senelerden beri Şeria sularının altında kalan bu hazine yi bulmak için nehrin mecrasmı değistirmek lâzm gelmiş, külli yetli amele ve tathir makineleri getirilmiş ve işe başlanmıştır. Fa- kat definenin bulunması icabeden yerde hiç bir şeye tesadüf edileme miştir. Dokuz senelik bir cinayet Radostan bildiriliyor: — Bu- rada dokuz sene evvel işlenilen bir cinayetin şimdi bütün esra- rı meydana çıkmış bulunuyor. Bu hâdise şöyle cereyan etmiş- | impederi mülga Şurayi devlet a zasından Nuh Bey irtihal eyle miştir. Cenazesi bugün saat on birde Cerrahpaşa hastahanesin den kaldırılarak Edirrekapısm da medfeni mahsusuna tevdi €- | dilecektir. Mevlâ © rahmetine | müstağrek eylesin. Ben bu yazıları yazarken Ticaret odasının bu garip, şa- yanı hayret teşebbüsünü hâlâ İftira zarmedecek kadar taac- cüp içindeyim. Bu gidişle mu- harrirlerin, avukatların, mual- Jimlerin de tüccar (o addedilip Milliyet'in Edebi Romanı: 54 GÖZYAŞLARI! Etem İZZET ıçıne Yatsa yine bu ayaza daya Onların arasma karışmak ta işi me gelmedi. Yüz göz olduk arma, yine Ya polis gelecek, i soracak: ya — Ne zıbarıyorsun burada herif?. Diyecek ve.. belki de ağır namsz. Hele ben. Ayağımda ayakkabı yok! Saç sakala karışmış... Pantalon parça parçal, İçimde bir ateşçinin paçavra diye kaldırıp attığı yırtık pır. bir şey söyliyecek. aliç iskelesinde oturup yıldızları saymak daha iyi!, Dedim, yürüdüm. Gittim, iskele kanapesinin üzerine biraz uzandım. Göğe, yıldızlara uzun uzun bahtımı, yıldızı- vur araım, lozofluğa döke yim, serseriliğin felsefesini ya payım.. dedim. Fakat, soğuk <iğerlerime işledi. Kânunusa- ni, Bundan daha ötesi yok. De nizin ayazı insanın ciğerine ka dar işliyor. Beş ön kadeh iç- tık yün fanilâdan başka bir şey yok!, Ceketin, hattâ bir zamam lar, ceket olduğunu tasdik ettir | mek için yirmi tane şahit is- terli, Böyle adamı değil, değme giyimli kuşamlı © efendiyi bile bu ayaz tanımaz. Yine biz az çok iyiye de kötüye de, soğuga da rüzgâra da idman ettik, Ru hi Bey mükellef paltosunun içinde dolaşırken nezle olurdu. 'Bundan dokuz sene evvel a- rabacı Avram isminde bir Mu. sevinin 19 yaşmdaki genç kızı, bir gece sinemaya gitmiş, bir daha evine dönmemiştir. Bir genç kızın birdenbire ortadan kaybolması kasabada büyük bir heyecanla karşılanmış, zabıta tan zâtürree bile korkup çekini yor!. Hoş zaten ber şeyim de gişti. Zahiri hüküm ve telâkki | İete göre: His, fikir, muhake- me, iz'an, idrak, zevk, asalet; seciye, vicdan, fazilet namına hiç bir şeyim kalmadı. O ke- dar alçaldım, o kadar bayağı. laştım, o kadar benliğimi, hü viyetimi, varlığımı kaybettim! — Çamur.. Dedikleri kadar, belki daha fazla, çamurum!, Brrakamadr ğum tek bir itiyadım var. Ha- tıralarımı o yazmak. Nedense ondan bir türlü vazgeçemiyo- rum. Delterimi bucak bucak İherkesin gözünden, tecavüz ve ruzundan saklıyorum. Fa. kat, muhakkak ki artık bu satır ları yazarken de eski Ruhi de- ğilim, İyi düşü: emiyorum, iyi yazamıyorum, iyi ogöremiyo rum, Kalemim el Kabalaş tı. Hissedemiyorum, duyamı. yorum, duyarsam bile yazamrr yorum!. Hattâ beş on kelimeyi bile bir araya getirip nasıl yazabil. Beruttan yazılıyor; — 1913 se- | <addesinde kâin (İ.una park) ta | büyük bir toplantı tertip etmiştir. | de şayanı dikkat bir mektup bu- | den mürekkep gizli bir cemiyetin | Birisi- İğ Türkiye tilâliakmer Gemiyeti Merkezi Umumisinden: Hilâliahmer Meclisi umumisi 1932 senesi Nisanın 27 inci çarşamba günü sabah saat onda ANKARA'da İİ YENİŞEHİR'de Cemiyetin Merkezi umumi binasında alelâde içtimamı yapacağından içlimaa iştirak edecek murahhasların tarih ve saati mezkürda HİLALİAH- MER MERKEZİ UMUMİSİNİ teşrifleri rica olunur. Ruznamei Müzakerat: 1 — Reis ve reisi sanilerle kâtiplerin intihabı. 2 — Meclisi umumi tetkik komisyonu ve Merkezi w- müursi icraat raporlarının tetkiki ve kabulü halinde Mer- kezi umumi zimmetinin ibrası, 3 — 932. 933 bütçesinin tasdiki. 4 — Çıkacak Merkezi umumi âzası yerine diğerleri- nin intihabı. 5 — Tetkik komisyonu âzasmın tecdiden intihabı. 6 — Merkezi umumi teklifatı, kif etmi; ve üzerlerinde bombalar | Harik OHayat Kaza ve Otomobil Sirgortalarmızı Galatada Ünyon hanında kâin ÜNYON SİGORTASINA yaptırmız. Türkiyede bilâfasıla icrayı muamele etmekte olan ÜNYON iğ r — 3 kumpanyasına bir kere uğramadan sigorta yaptır- | maymız. Telefon: Beyoğlu 4886. Türk eliz Elektrik Şirketinin Tahvilât hamillerine ılân Tahvilât üzerinde yazılı metindeki “3 üncü fıkra” şartlara tevfikan, tedavülde kalan tekmil tahvilât be- dellerinin 1 Teşrinievvel 1932 den itibaren ve aşağıda gösterildiği veçhile tediyesine Meclisi İdarece karar ve- rilmiş olduğu Türk Anonim Elektrik Şirketinin takvi- | lât hâmillerine bildirilir. Mezkür metne tevfikan mevzuu bahis tahvilât 1 Tag, delleri tediye edilmek için 1 Teşrinievvel 1932 de va- deleri hulül etmemiş olan bütün kuponları hâmil ola- caktır. Aksi takdirde, noksan kuponlar bedeli tediye olunacak meblâğdan tenzil edilecektir. | Vadesi hulül etmiş kuponların beş sene zarfında mü- ruru zamana tâbi olarak hükümsüz kaldığı bu müna- sebetle hatırlatılır. Bundan maada, tahvilât hâmilleri arzu ederlerse, 1 Teşrinievvel 1932 vadesini beklemeden 1 Nisan 1932 den itibaren tahvillerini tediyeye ibraz edebilmelerine Meclisi İdare karar vermiştir. Bu takdirde tahvilât be- deli ile beraber, son kuponun tediye tarihi olan 1 Nisan 1932 den itibaren tahvillerin tediyeye ibrazı gününe ka- dar işleyen faizler dahi kendillerine tediye olunacaktır. Tahvilât tediye edilmek üzere, Şirketin Beyoğlunda, Tünel Meydanında, Metro Hanında kâin Merkezi İda- resine veya Galatada, Osmanlı Bankasına ve yahut Ga- | atada Selânik Bankasına ibraz olunmalıdır. İstanbul, 29 Mart 1932 ——— a arm m kikat yapmış, fa- Genç kızın dokuz sene evvel si- bir ip ucu bile elde nemadan dönerken bir eve kaçı kaybolma hâ- | rıldığı, cesedinin evin merdive. rinievvel 1932 den itibaren faiz getirmeyecek ve be- | disesinin bir cinayet eseri olup olmadığı hakkında yapılan tah kik ve tefsirler de meticesiz kal mıştır. Tabi aradan geçen do” kuz sene zarfında tahkikat bi kaç defa tazelenmiş, yine müs- pet veya menfi bir netice çık- mamıştır. Fakat son günlerde zabıta ye Bi bir ip ucu elde ederek tahki- kata girişmiş ve bu sefer hüdi- seyi örten esrar perdesini kal. dırmıya muvaffak — olmuştur. larma karıştığım insanlar, ne düştüğüm hayat hep si ğa yazmağa, düşünmeğe ve ni- bayet insanlığa düşman!, İp Ömer, Kel Recep, Kara) duman Ali, Keş Mustafa, Sen. | rum yör Mehmet, Kör Reşit, bl Yusuf, Çakar Ali. Şu bu. a lar beyin ve his şen öyle birer silindir ki Şan eyi bile ezip gökertiyorlar! Artık kandi kendimde mazi ye ait hiç bir varlık hissetmi. yorum. Hiç bir hatırayı muha Bi altma gömüldüğü anlaşılmış tır. Filhakıka merdiven altı ka- zıldığı zaman genç kızın iskele ti meydana çıkarılmıştır, Kızın bir gözü takıma olduğu için bu göz de iskeletin üzerinde bulun muştur, Zabıta katilleri de yakalamış tır. Fakat isim ve hüviyetleri henüz gizli tutulmaktadır. Şe- hir heyecan içindedir. Herkes tahkikatın kat'i neticesini bek. İemektedir. tim eo Jdiği, kalemimin tesbit edemedi İ ği bir mesele, — Onun yüzünü unuttum. İ Kendini görmek istemiyo- er İda Bi: süklyü bile baş başa kat iü Tetemiyorüm.. Dedikten sonra, — Bütün hüviyetimle ona: Düm, önme” için yaşıyorüm. Kaç senedir yüz yüze gelme MARIE GLOR Y'nin imei z DELALE OLACAKSIN (Tu seras Duchesse) Mükemmel ve cazip komedisinin kazandığı fevkalâde muvaffakiyet ve gördüğü parlak rağbet basebile MELEK SİNEMASI Arzu ve tnlebi umumi üzerine bu filmi bir kaç gün daha göstermeğe karar vermiştir. İlâveten: Sesli Varyeteler ile Paramount -- Jurnal, Ündberg'in çocuğunun kaçırılması — Çocuk kaçırıl- madan bir kaç saat evvel bahçede görünüyor; Kaçırıldığı oda — Zabıta tahkikatı — Amerika'da Heyecan — Bundan maada: Amerika Ordu ve Donanmasının ri, Bu akşam ELHAMRA Sinemasında Meksikalı Dansöz (La courtisane Mexicaine) filmini gidip, 3u eserde gitaraların iştirakile taganni edilen şii şarkıları ve baz döndürücü tangoları temaşakiranı son derece memnun edecektir. ilâveten: Sesli Varyeteler ve Paramount - Jurnal'dan: Ündeberg'in çocuğunun kaçırılması— Çocuk kaçırıl- madan bir kaç saat evvel bahçede görülmektedir.- Kaçırıldığı oda — Zabitanm tahkikatr — Amerika'da Heyecan — Bundan maada Amerika Ordu ve Donanmasınm Manevraları, İki büyük sinema yıldızı 4YUULAS FAİRBANKS Jr. ve ROSE HOBARTI MAJİK SİNEMASININ yarın akşam büyük gala olarak göstereceği Sevenlerin Günahı aşk ve istirap filminde arzi endam edeceklerdir. Bu filimde: 10 bin kişilik bir ordu ve 5 topçu taburu müthiş bir muharcbeye iştirak ettikleri görülecektir. İstanbul mülhakatından Beyoğluile Galata beyninde tahtelarz demir yolü Türk Anonim şirketinin tahvilât hamillerine ilân 'Tahvilât üzerinde yazılı metindeki (2 inci ve 3 üncü fıkralar) şartlara tevfikan, tedavülde kalan tekmil tab- vilât bedellerinin 1 Teşrinievvel 1932 den itibaren ve aşağıda gösterildiği veçhile tediyesine Meclisi İdarece karar verilmiş olduğu İstanbul Mülhakatından Beyoğlu ile Galata Beyninde Tahtelârz Demir Yolu Türk Ano- nim Şirketinin tahvilât hâmillerine bildirilir. Mezkür metne tevfikan mevzuu bahis tahvilât 1 Teş- rinievvel 1932 den itibaren faiz getirmeyecek ve be- delleri tediye edilmek “için 1 Teşrinievvel 1932.de va- deleri hulül etmemiş olan bütün kuponları hâmil ola- caktır. Aksi takdirde, noksan kuponlar bedeli tediye olunacak meblâğdan tenzil edilecektir. Vadesi hulül etmiş kuponların beş sene zarfında mü- ruru zamana tâbi olarak hükümsüz kaldığı bu müna- sebetle hatırlatılır. Bundan maada, tahvilât hâmilleri arzu ederlerse, | TTeşrinievvel 1932 vadesini beklemeden 1 Nisan 1932 den itibaren tahvillerini tediyeye ibraz edebilmelerine | Meclisi İdare karar vermiştir. Bu takdirde tahvilât be- deli ile beraber, son kuponun tediye tarihi olan 1 Nisan 1932 den itibaren tahvillerin tediyeye ibrazı gününe ka- Nerede olduğunu bilmiyo. | faza (o edemiyorum. Naranm' | Onun delisiyim!, İ yüzünü bile unuttum. Yalnız Demek ve.. o hakikatte de onu, o ismi, o hüviyeti hissi- | böyle olmak nedir?. Bunu izah me, ruhuma, benliğime, varlığı | edecek olan her halde ben deği İma srzan ve sinen bir akide gi İlim. Ruh doktorları, filozof- i lar, psikologlar buna | teşhis li ik bs koysunlar ve bana: nim, içi hep onunmuş gibi geli — Sen şusun!, İyor. Onun için nefes (o alıyo.! & Desinler. Burası beni İrum, onun için ayakta duruyo- ! kadar etmez. Son söz; İrum, ondan kuvvet alıyorum,| o — Ben varım! ona sığınıyorum, onun sevgisi! o Hâlâ onu seviyorum! ile, onun damarlarıma bıraktı. | O Gözlerim onu unuttu. ğı lezzetle yaşıyorum. Bu ta | kat ruhumda yaşıyor! alâ- Fa. dar işleyen faizler dahi kendilerine tediye olunacaktır. Tahvilât tediye edilmek üzere, Şirketin Beyoğlunda, Tünel Meydanında, Metro Hanında kâin Merkezi İda- resine veya Galatada, Osmanlı Bankasına ve yahut Ga- latada Selânik Bankasına ibraz olunmalıdır. © benim içimde, hissimde, di- mağımda, hüviyet ve.. varlığım dal. Cismi o nerede ve. kimin koynunda olursa olsun. Ona ben karışmam!, Yaşayış akidelerim de bu hisse, bu mubakeme silsilesine » Onun için de şöyle diyo- Sefil olabilirim, zelil olabi. lirim, iyi kötü olabi lirim. Cisim (Perapalasta da yatabilir, Yenicami avlusunda da sabahlayabilir. Ben ruhumla yaşıyorum? Ne olabilirsem olurum!, Ve.. bütün bunları şöyle hu lâsa edebiliyorum: — Bedenimle, görünüşle, insan kalabalığı ile, mühit ile, hükümlerle alâkadar de- gilim, Kaplumbağı gibi kabuğu- nun içine o çekilmiş bir ada- mum. Bedeni yaşatmak için ekmeğe, yemeğe ihtiyaç varsa İstanbul, 26 Mart 1932 diğini, geleceğini düşünmeğe lüzum yok. O içe değil, dışa, kabuğa ait bir keyfiyet! Beni, içimi, öz benliğimi alâkadar el mez. Dışım için hiç bir ihtüra' sım, hiç bir kaygu ve emelim yok. Kabuğum, yani dışım bambaşka, ben bambaşkayım! — İpip ullah sivri külâk. Dedikleri şey işte tam dışımın ifade ve tarifidir. Ben içimle yaşıyorum. Ruhumla yaşıyo” rum.Muhayyelemde yaşıyorum. Bu yaşayışta tek varlık, tek benlik, Naran ve.. onu kendi gönlüme göre çerçeveliyen bü- yük aşkımdır. Bu aşk için; bir zamanlar var olan ve sonra çö küp göçen büyük bir mabedin barabesi ortasmda tek başıma kalan bir dervişin itikadına, , Jinamışına gösterdiği bağlıhık, sabır ve itaat gibi, ben de ay- ini bağlılığı, ayni itaat ve ayni İsabrı gösteriyorum. Eskiden cisimlerini tay ve terkedip ne fislerini hakka nezedenler gi ibi ben de cismimi tay ve terke dip nefsimi | muhayyelemdi