30 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

30 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Suiistimal Izmir rıhtım şirketinin muhakemesi başladı — Zinci” sayfamızda son telgraflar kısmımızda — 2 İS inci Yıl * Sayı : 5109 Çarşamba, 30 MART (8 üncü ay) 1932 | Sayı ısı 5 Kuruş Fransa Son gelen Avrupa postası Fran- #anın mali vazıyeti hakkında çok şayanı dikkat bazı malümat ve- riyorlar. Fransız - bütçesi ayan meclisindedir. Bütçe encümeni mazbata muharriri M. Abel Gar- dey raporunu ikmal etmiştir. Bu rapora nazaran Fransanın 929- 930- senesi bütçesinde 2 milyar frank bir açık vardı. 931 bütçe sinde geçen on bir aylık tatbi- kata göre bu açık 3 milyarı bu- lacaktır: Fakat şayet Almanlar- dan tamirât borçları alınamazsa bu açık daha 1,5 milyardan faz- la artacaktır. Binaenaleyh niha- yet bülmak üzere olan bütçe senesi en aşağı 4 milyar frank açık verecektir. Iktısadi ve mali buhran öyle (kısa bir zamanda gelip geçici bir felâket olmadı ğına göre Fransanın 1933 sene- sinde bütçe açığı 6 hatta 7 mil- yarı bulacaktır. En kati ve res- mi kayıtlara istinaden ortaya ko- Dan bu rakkamlar hakikaten çok manalıdır, Her kes biliyorki Fransa bu- gün cihan iktisadi buhranından en az mütessir olmuş yegâne memlekettir, Bütün dünya Fransa- nın baline gıptayla bakıyor. Fa- kat yukarıya kaydettiğimiz ra- Dünyanın yarısı gümüş para kullanıyor kamlar, bütçe encümeni mazbata | mubharririnin dediği gibi, öyle | hasretle bakılacak bir mali sihat ve selâmet alâmeti değildir. | Çünkü Fransa bütçesinde ( 4 ) milyar fırank açık demek Türk parasiyle (300) küsur milyon lira | demektir. Bu ise Türkiye bütçe- sinin iki misli bir kıymet yekünu | teşkil etmektedir. Ve Fransa | bütçesinin umumi varidatına nis- betle yüzde asgari on derecesin- de bir tenezzülle ifade edilebilir. Fransanın mali vazıyetinde gö- | rülen bu manzaraya bakarak | kendi halimizden memuun değil- | se bile müteselli olabiliriz. Hal- buki etrafımızda öyle memleket- ler vardır ki onların mali müş- külâtı Fransaya değil, Türkiyeye nazaran daha çok fazladır. Bu itibarla bütçe meselesi önünde asla meyus olmamak icabeder. Fransız ayan meclisi biltçe en- cümeni mazbata muharriri rapo- runda çok mühim bir noktaya daha temas ediyor. Bugün Fran- sa bankalarına dünyanın ber ta- rafından gelmekte olan altınların zaruri olarak bir gün aksülâmeli Mehmet Asım | Alttarafı Sinci sayfada | ş Ametika mümessiller meclisi bir gümüş konferansının toplânmasını İçme öy Amerika mümessiller meclisin- de teşekkül eden tali bir encü- mev, gümüş paraya beynelmilel bir kıymet vermek meselesiyle meşgul olmaktadır. Encümen, dünyada en büyük maliyeci, ik- tısatçı, bapger ve yüksek hükü- met memurlarinn bu mesele ü- zerindeki fikrini anlamak için bir çok zevata müracaat etmiş bulu- nuyor. Alınacak reye göre, bey- nelmilel bir gümüş konferansının içtimaa çağırılmasi veya çağırılma- ması hakkında karar verilecektir. Gümüşe beynelmilel bir kıymet vermek meselesinden başka eş- yanın kıymetinin yükseltmek ve umumiyetle iş hareketini ilerlet- mek için tevessül olunacak çare- lerde sorulmaktadır. Amerikada gümüş meselesiyle meşgul olan tali encümenin mak- sadı, altınla gümüş kıymetleri arasında makul bir nisbet tesis etmek, ve bu suretle bilhassa Şarkta iştira vasıtası olan gümü- şün istikrar bulmasına yardım etmektedir. Hali hazırda dünya nüfusunun tam yanısi, alış veriş Vasitası olarak gümüş kullanıyor, — Ne dersin, sütçülüğe başlamak Istiyorum .. — Sönin koyunun, ineğin var mı ?.. — Koyunum, İneğim yok sma, yaz kış suyu çekilmez bir kuyum var! Yarınki Sayımız: 12 Sayfa Sinema, Akbaba Çocuk Saylaları Türkçe kur'an Mısır ulemasindan Mehmet Ferit Vecdi beyin bu mevzu Üzerindel i 3hemmiyetli ma- kalelerinin seşrinoyarından Hibareon başlıyoruz Karadenizde En büyük bahri kuvvete sa- hip devlet Rusyadır! —Buzün Beşinci savfaia — On bir milyon varidat Un fabrikaları Muamele vergisinin | Artırılması fikri Ankara, 29 (Vakıt) — İzmir | ekmekciler cemiyeti reisi Abmel buraye geldi ve hazine varidatının tezyidi çareleri hakkında ba: zırlamış olduğu bir raporu baş vekil İsmet paşaya takdim etti. Ahmet bey raporunda un fabrika- ları muamele vetgisinin tezyidini tavsıye” “etinekte” “ve” yuzde or beş yirmi nisbetinde yapılacak bir tezyitle hazineye on bir milyon lira temin edilebileceğini iddia et- mektedir.Bu suretle muamele ver- gisinin artırılması ekmek fiyatları üzerindede ancak kırk ve altmış para kadar birfark husule geti- receği tahmin edilmektedi. Ra- por tetkik edilmektedir. Belediye memur- larının tekaütlüğü Ankara, 29 (Vakıt)— Belediye memurlarının askeri, mülki te- kaüt kanununa göre tekaüde sevkedilmelerini belediye kanu- nunun yüzüncü maddesinin tef sirile bütçe encümeni kabul et- miştir, Akisler: : Insan Bugüne kadar, insan zekâsı nele re muktedir oldu, nelere olümadı?.. Bir kaç misal sayalım: Binlerce metre (yüksekteki bir tayyarenin göz alıcı bir hızla işliyen çelik pervanesinj durduracak esraren giz bir projektör icat edildi. dumuzun < bir kaç santimetre derin - liğindeki ciğerlerimizde . işliyen te rem mikrobunu öldürecek bir serum icat edilemedi! Binleree metre o uzaktaki bir şeh ri yakacak ölüm şum keşfedildi, Kanseri iyi edecek bir ilâç keşfedile medi!. Havada kuşlar gibi tayyareler u- çuruldu. Dağlarda füler gibi tank- lar yürütüldü. o Deniz diplerinde Yu nus balıkları gibi tahtelbahirler yüzdürüldü, — Fakat, sertleşen bir damarda kan dolaştırılamadı. Duran bir kalp işletilemedi. e Kapanan bir göz açılamadı!.. Bu netice karşısında, bana heri büyük baş, içinde kızıl pelerinli, ateşi kargılı şeytanlar saklanmış bir şeri mahfazası gibi görünüyor ve İnsan denilen mahlükun, bir tanrı eseri! olduğuna inanmıyacağım geliyor! Yusuf Ziya Vüen.| İ şan daktilelarımızdan Mimar Sinanı ! tebcil Süleymaniye Yarın, üstadın şah eseri, camiinde merasim yapılacak Süleymaniye camlinin içerden görünüşü i cak bu merasimin programı ta- 344 üncü senei devriyesi mü- nasebetiyie büyük üstat, san'atkâr sop Mimar Sinan için Halkevinin büyük bir tekcil merasimi hazır- ladığını yazmıştık. Yarn yapıla- —a ile tanzim olunmuştur; prog” m şudur: vi yiğaniği Halkevi riyasetinden: L 31-Mart 932 Perşembe günü saat (Lütfen sayfayı çeviriniz). Bekârlık vergisi teklifi etrafında Evvelâ evlenenlerin anlaş- malarını temin etsinler! Evlenmek, cibise, iskarpin almak newinden bir şey değildir Bekârlık vergisi teklifi etrafında muhtelif mesleklere mensup bekâr hanumlarımızla . konuşmalarıunıza de vam ediyoruz. İhracat Ofisinde çalı: Bedriye Ha nun şu cevapları veriyor; Bekârlık vergisi.. Bundan da- ba manasız bir şey olur mu? Vergi almakla bir insan evlen- miye icbar edilebilir mi sanıyor- lar ? Evlenmek elbise iskarpin almak nevinden bir şey değildir ki birinin hatırı diğerinin arzu- suyla bu defa da bu olsun de- nilsin, Evlenmek hayat mesele- sidir. Herkesi evlenmiye icbar edecekleri yerde eğer imkân varsa evlenenlerin anlaşmalarını temin etsinler. Mahkemeler her gün talâk talâk davalariyle meşgul, | Bedriy. evvelâ buna indi çi N (Lütfen sayfayı çeviriniz) Ticaret ve sanayi banka- sının son vaziyeti nedir ? Tasfiye heyetinden Ahsen B., telâşa mahal yok paralar verilecek, diyor . Geçen yaz tadiyatıni tadil et- miş olan Ticaret ve sanayi ban- kasının tafiyesi için bir heyet seçildiği malumdur. Bu bankaya mevduatı olanların alacaklarının tesviyesi bususunda hükümetin müdahalesini rca (ettiklerini dün yazmıştık. Alakadarların bu husustaki şikâyetleri devam et- mektedir. Mevduat sahipleri ban- kanm idare meclisinin sermaye ve mevduati, mali işlerde kulla- nacaği yerde bankacılıkla telifi kabil olmıyan yerlere sarfettik- lerinden şikâyet etmekte ve bu cümleden olarak sabık hidivin Fetbiyedeki çiftliginin : 670000 liraya, Düzcedeki Methi bey or- mahının yarısının 80 bin, diger yarısınındı 450 bin liraya alın- mış olduğunu ve bualış verişler ( Alttarafı 2 incisayfada |