30 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

30 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

© iş Kanunu Lâyıhası işçi kazaya uğrarsa 'neler yapılacak £ tarafı dünkü sayımızda) sı — Prim aşağıda yazılı masraf- Jara tekabül etmek üzere hesap olu.| mar: 1 — Gündelik tazminat ve 71 inci maddede sayılı masraflar, 2 — Sene içinde seğiya &dilen irat) ğ 3 — futiyat akçesi için tefrik olu nacak mebaliğ, “4 — Karaya uğrıyanları kurta - ranlara ( verilen mükâfatlar ve Ya önüne geçmek için yapıla-| cek fevkalâde tedbirlere ait masraf» lar, B— Büzszedelerin yeniden bir mes leğe hazırlanmalarını ve ya yeniden 4ş bulmalarını teminen yapılacak masraflar, ç İ 6 — Tera Velelleri Heyetinin ör-| ceden muvafakati alınmak şartiyle) kazazedelere mahsus hastane Iktisa- bı, 7 — Kanun ve esas mukavelename nin kabul ettiği diğer masraflar, Birlikçe yukarda sayılan hususat- tan başka cihetler işin masraf yapı. Jamar. 98 — İratlarn temsili sermaycaf İkbsat o yekâletince kahu) olunnenk kaideye tevfikan tesbit edilir. 99 — İş kazaları sizorta birliği bir yedek akçesi tesisine mechurdur. 100 — Yedek makessi tarminatın; tediyesine (lâzım mebaliğe asağıdaki gekilde zamların yapılabilmesile tesis olunur: Birinci sene yüzde 100, İkine; se ae yüzde 200, Üçüncü sene yüzde 150 dördüncü sene vilzde 100, besinci se- ne yüzde 80, altıncı sene yüzde 60. Ve'bundan sonra, yedinci eeneden on birinel seneye kadar, her defasın da, yüzde on eksiltilerek Ofalzler de yedek akçesine ilâve olunur. © 101 — Ön birinci senenin hitme «| sinden itibaren bu zamlar, mütenkin yirmi bir senede, yedek akecsi, #on zammın tahsil edildiği sene İçinde - ki vam; meblâğın üç misline baliğ olacak şe kilde hesap olunur, 102 — 101 inci maddede bahsedi- Jen müddet zarfında işliyen faizler carj sarfivata tahsis olunur. Bu müddetin hitammda, işliyccek faiz - lerden münasip bir kısmı primlerin fazlalaşmamasını temin ve sabit biri halde kalması icin tefrik olnnur. Fa. izlerin mütebakisi, cari tarminatı tesviyeye — lâzım sermayenin yarısını buluncıya kadar ihtiyat akçeslre ilâ ve olunur. İ İktısat vekâleti, o hususi hallerde, faizlerin ne kadarmın primler için ve ne kadarının ihtiyat mkçesi için tahsis edileceğini! tayin ve tesbit e - dehilir. 103 — Birlik âel) ihtiyaç karşısında İIktısat o vekilelinin o muvsfakatını alarak yedek akçesin; hatta, on birin ci sene bitmeden faizleri bile istima! edebilir. oBu takdirde yedek akçesi Iktısat vekâletinin göstereceği şekle tevfikan yeniden tesis olunur. 104 — Müdürler heyetinin teklifi! üzerine heyeti umumiye yedek akçe - sine başka zamlar yapılmasına karar, verebilir. o Bu kabil kararlar İktsat vekâletinin tasvibine arzolunur, 105 — İş sahibi teşebbüsün Kaş - Jadığmı veya bittiğini on beş gün zarfında birliğe bildirmek mecburi - yetindedir. Teşebbilsin © başladıZınm ihbarı mazur görülemiyeerk (surette gecik. tirilmiş olursa (bu müddet için prim Ki misil olarak alınır. 'Teşebbüsün nihayet bulduğunu ihbarı mazur görülemiyecek surette geciktirilmiş olursa o kapanmıya de » kaddüm eden on günde müessesenin verdiği prim vasatisj üzerinden ka - panmanm haber alınmasına kadar ge çen müddet için prim alımır. 106 — İş sahipleri birliğe, primles rin tesbiti için, senei hesabiyeyi fa - kip eden aym nihavetine kadar mez kür sene zarfında sirortadan istifa. de eden vasati işçi adedini, bunların tazminata esas tutulan kazanelarım ve İşin mahiyetini bildirir bir beyan. nâme vermek mesbn»iyetiadedir. R »| ğer (aynı müesserede riziko sınıfla ep edeceği .malümatı mümkün oldu- “Ku Kadar "seri Ye tümü olarak” ver| rında ayrı ağrı ayrı dereceler. işgal eden muhtelif smıf işler yapılıyorsa imez kâr mâlümatı “beyanname o mat her amıf iş için ayrı ayrı olarak ih- tiva eder, © Müessese nevilerine göre bu beyan namelerin altışar veya üçer aylık! olmâsına dair esas mukavelenameye| hüküm kona3ilir, © 107 — Müdürler heyeti prim hesa- batma esas olmak için müesseseleri gösterdikleri tehlikelere göre tasnif ve bunların her birine tehlike derece- sine göre emsaller tayin eder. 103 — Iş sahipleri birlik tarafın - dan istenilecek kaza işleri ve umumi yet itibariyle 78 ve 79 uncu maddele- re tevfikan (yapılacak hesaplar İçin, lâzemgelen malâmatı iki hafta zar » fında birliğe göndermek meeburiye » tindedirler, 109 — Müdürler heyeti tazminat verileceklere tazminat mikfarımı ve bu miktara esas olan hesabatı tahri- Ten ve açııça bildirmelidir. Müdürler heyeti daimi malâl sını: fa giren İşçilere malâliyetin daimi surette hiç İşliyememezliği mucip ne viden mi olduğunu, yoksa kısmen iş- lUyememezliği mucip neviden İse ka- buluolunan malâliyet derecesinin nel olduğunu sarkan bildirmelidir. Tazs minat reddi de aynı suretle tahriren) bildirilir. 110 — Iktısat vekâleti birliğin ge- rek mall ve gerek fenni ve yerek ida- ri ker türlü kususatmı teftiş ve mürakabe eder, İktısat vekâleti lüzum gördüğü takdirde < Icra vekilleri Heyeti ka - rariyle müdürler heyetini fesih ve 1 darey; eline alabilir. OBu takdirde iki ay Zarfında yeni müdürler heye » tinin teşkili için heyeti o umumiyeyi toplar, 11 — Her derecedeki resmi ma “| kamlar bu kanunun hududu dahilin. deki meseleler hakkında birliğin tel miye mecburdarlar. 112 — Sigortaların teftiş ve mü - rakabesine dair kanun ve bu kanuna müzeyyel kanun hüküm'eri iş kaza - Tarı sigortasını kabili tatbik değil- dir. TIL, İhbar, Tehkikat ve Mey Uanlü; 113 — İşçiyi çalısmaktan liği cak her kaza iş sahibi veya vekili ta- rafindân cuma ve bayram günleri ha riç olmak üzer (kırk sekiz saat zari fında mahallin en büyük mülkiye memurluğuna yazıyla bildirilir. Gemi sefer halindeyken taifelere arz olan kazaların ihbarı kaptan ta-i rafından geminin ilk uğrağı İske -! lede Tktrsat vekâletinin salâhiyettar memurluğuna, (o bunun bulunmadı - ğı yerlerde, mahallin en büyük mül kiye memurluğuna yapılır. Ecnebi sularında bu ihbar Türk konsolos - Vuklarma yapılır. İhbarnama © bir doktor raporuyla birlikte verilir ve iş sahibinin ismin!, adresini, İşinin nev'ini, kazanm vuku- bulduğn yeri, zamanını, mahiyetini, sebebini ve şahitlerin isim ve adres - Terini ihtiva eder. İhbarname ve hekim raporu yukar! da bahsedilen makamlara üç nüsha! olarak verilir ve buna mukabil mez- kür makamlar iş sahibine veya veki line bir makbuz verirler. İş sahipleri müesseselerinde İşçi: lere arız olan kazalara mahsus hir defter bulundururlar. Ihbarı mazur görülemiyecek hata neticesinde . iş sahibi veya vekili ta- rafından geciktirilirme (o sigorta bir liği bu yüzden uğradığı zarar ve ri. yanı bunlardan talep edebilir. 114 — Sigorta birliği kazazedenin tedavisini bilfiil üzerine almerya ka- dar iş sahibi kazazedeye Tüzemtelen tedaviyi o yapmıya ve ihtimamı sar- fetmiye mecburdur. o Bu hususta iş sahibinin - yapacağı zaruri masraf - lar birlik tarafından bilâhara ödenir Sigorta birliği yukarıki fıkra hük- müne riayet etmiyen iş sahiplerin - den, bu yüzden uğradığı zarar ve xi yanı iğ edebilir. — 113 üncü maddede bahsedir| len resmi makamlar kaza ihbarname sini ve hekim raporunu aldıktan iti baren en geç yirmi dört saat zarfın» da bunların birer nüshasını salâbiyet tar sulh hâkimine ve diğer bir nüs - hasını da sigorta birliğine gönderir - ler. 114 — Hekim raporuna göre İşçi. nin kaza dolayısıyle devamlı veya müvakkat bir malüliyete uğradığı ve ya uğrıyacağı ve yahut öldüğü veya öleceği (anlaşılıyorsa sulh hâkimi gecikmeksizin o aşağıdaki malümatı almak üzere bir tahkikat yapar: 1 — Kazanın sebebi, (mahiyeti ve hangi ahval işinde meydana geldiği, ? — Kazaya uğrıyanlar ve bünlr. rm nerede bulundukları, doğdukları yer ve tarih, 3 — Yaraların mahiyeti; 4 — Kazazedenin bu kanuna göre hak iddia edecek halefleri ve bunla- rın doğdukları yer ve tarih; 5 — Kazazedelerin gündelik ve senelik kazançları. Sigorta birliği bu tahkikata is - terse iştirâk (edebilir. Manmafih bir liğin iştirâk arzusu tahkikatın gecik! tirilmsine sehep tutulamaz, Sulh hâkimi tahkikat için birinci fıkrada bahsedilen hekim raporuna bağlı değildir. Tahkikat masrafları bilâhare bir- Tikten alınmak üzere hemen harine - den verilir. Tahkikat neticesi tahkikatın hita- mından itibaren bir hafta zarfında sigorta birliğine bildirilir, 117 — Kazanı vukua geldiği mü « essese derlet, vilâyet, belde veya âm me müesseselerindense (113) üncü maddede bahsolunan O ihbar doğru - dan doğruya o mafevk makama yapı lir. Mafevk makam kaza ihbarna - mesini ve hekim raporunu (115) inci maddede yazılı müddet zarfında sulh hâkimine ve siyorta birliğine gön - «derir, Map Tip EKaizrnleler veya bakukt haleflerle o sizorta birliği arasında tazmiyat mesatline dair çıkan ihtilâf lar Kazanın vuku bulduğu mahal sulh mahkemesi tarafmdan rüyet 0- Tunar. Eğer kazanın vuku bulduğu ma - hal kazazedenin (ikametgâhının bus) lunduğu mahalden O başka hir yerse kazazede ikametgâhınm bulunduğu muntaka (o sulh kâkimince davasının rüyet edilmesini istiyebilir. İşçiler mahkeme harçlarmdan mu aftır. Hâkim mahkemeyi boş yere İşgali eden tarafı para cezasiyle cezalandı. tâbilir ve mahkeme masrafını kıs - men veya inmamen yükletebilir. 119 — Hâkim irat miktarmın ta- yininde iradm ne vakitten başladığı. nı da tesbit eder. 120 — Sulh mahkemelerinin karar ları kabili temyizdir. (Devam edecek) | Kısa haberler | Tartilarda hito — Vaki ihbarla: Üzerine bir çok yerlerdeki o dirhemlerin noksan olduğu an'asılaış, sıkı bir kontrol yapılması emredilmiştir Köpekler öldürülecek — San günle de şehirde köpeklerin çozaldığı gö- rülmüş ve süratle irlâf edilmeleri için alâ kadarlara emir veriİmişür. Gelenler, gidenler | Dün Yugoslâvya bandıralı | Kraijıka Marıja vapurile şehrimize 249 İngiliz seyyabı gelmiştir. Dün gruplar halinde şebrin muhtelif yerlerini gezen seyyahlar, buzün de gezintiye devam edecekler ve yarım ayni vapurla İlmânımız- dan ayrılacaklardır. $ Şehrimize geldiğini yazdığı- miz Sorbon darü'fünunu coğraf- ya müderrisi M. Do. Martonne dün Romanya vapurile Köstence ye gilmiştir. — © Sahte onunla Borsa ve Osman'; Bankası komiserii- ginden: Belçika piyasalarında tedavül et- mekte olan yöz (ranklık sale baninot-. lar hakkında mahallinden verilen malâ- mat göte A - Bunlardan bir kısmının müsadere edildiği, B— Yekdiğerine yapışık ince ve cild iki cabaka kâğüttan mürekkep bulunduğu G- Uu Bantnordarda kraliçenin res mini bayi yüz tafalındaki ie köşede çok nazerı dikkati calip siyah bir nokur görülmekte olduğu. D— Arka tarafta Filigran zerinde görülen resmin başında — veğbin sağ ya- nağı ba'ikl banknotlarda bir çizgi İle tehdit edilmiş olduğu ba'de sahtelerinde bu çizgi koyu gölgeli bulunduğu E— 1 Nisan 1952 tarihine kadar kal pazant.tevkile medar olacak o malömatı verecek zata Belçika Mili Bankası ts- 4sfından ön bin frank miikâfer verileceği İmei DAVETLER Sağır ve dilsizler köngresi Sağır ve dilsizler csmiyetinden: | 4 932 Cumartesi (günü cemiyetimizin senelik kongresi Yapılacaktır... Bilerom ozanin saat 13 te Şebzadebaşında Latafet apart- manında cemiyet merkezinde bulunma ları ilân olunur. Gelmiyenler sonradan İtiraz hakkımı kaşbermiş olurlar, etmek Matbâanaza gelen eserler: —— Kadro çıktı Kadronun / üçüncü sayısı da çıkt. Ba | sayıda, ikbsadi ve “içtimat birçok kıy- | metli yazılar vardır. Tavsiye ederiz, | Mahkeme ve icra Hânları | Mukkadema beyoğlunda Kı- ravfil sokağında Hrisos Tomos sparlımanında mukim iken ha- | len ikametgâhı meçhul bu'unan | İzak Lahana efendiye: İstanbul İnci icra memorluğundan: | 4. Franko ve Şürekâsle ara | tızda mevcut olan hesabı den bâkiye bin altı yüz yeti bir Hira elli karay ile 715Ö Haki 60 santim alacağının temini bak- kında alacaklı nezdinde emane- ten mevcut olup tesviyei deya edilmemesi üzerine vaki talebe mebni icraen haczedilen muhte- lif tahviiâtın tarihi ilândan itiba- baren üç gün zarfında borcunu- zu vermediğiniz taktirde paraya çevrilme muamelesine iptidar kılınacağı mulumunuz olmak ve olbaptaki ihbar varakasının ma- kamına kaim bulunmak (Üzere ilânen tebligi keyfiyet olunur. (2701) Üsküdar birinci sulh butuk mahke mesinden: Mili Müdafaa ( Vekâletinin Çengelköyünde ( Polis “kumser muavini o Giresonlu Selâhattin Hasan Tabsin bey zimmetinde matlubu olan altmış bir bra yirmi dört kuruşun tahsiline dair Ürü dar sulh hukuk mahkemesinden 23 - 1-932 tarihinde gıyaben ve- rilen karar üzerine berayı tebliğ gönderilen temyiz ihbarnamesi Üzerine mumaileykin bul'unama- dığı ve ikametgâhı meçhul kal- dığı anlaşılmakla ber mucibi ta- İep ilânen tebligat icrasına karar | verilmiş olduğundan taribten iti- baren sekiz gün zarfında temyizi dava etwediği taktirde hösm vakum kesbi katiyyet ebeceği ilân o'unur. (2703) Mtanbul 8 inci icra med'loğundan: Bir deynin temini istilası için makcuz (1899471) numaralı sin- ger şapka makinesi Beyoğlunda Tekke caddesinde 432 numırah mağazada satılacaktır alıcı olan- ların 4-4-932 pazartesi günü sa- at 12den 14 de kadar maha'in- de memuruna müracaatları ilân olunur. 42702) 7 — VAKIT 30 MART 1932 ee | | — Meteber pazetenizin 28 mart elradın hemen şubeye mürscasleri ve onnımara almaları İ rar vermiştir. Askerlik işleri Beyoğla askerlik şubesinden: 092 tarihli nüshamnda dercedilen ilme tmizin aslında yerli ve yabançı kelime- leri yazılı olduğu halde daktilo hate Olarak müslim ve gayr müslim aranda yazıldığı anleştİrmeter. 2- 316, 317. 318. 319.320, 321, 339, 423, 324, 325, doğumlu olop he- püz mkere çitmiten yerli ve yabana 3-— Tam veya nısıf bedeli naktl ver- miş olanların keza şübeye müracaatleri, 4— Celbe tabi efrettan (o bedeli mekt vereceklerin #-Nisan.032 akşamma ha: dar müracastleri. İstanbul Mülhakatından Beyoğlu İle Galata Beyninde Tahtelârz Demiryolu Türk Anonim Şir « ketinin Tahvlât — Hâmlllerine İLAN Tahvilât üzerinde yayılı metin « deki (2 inei ve 3 üncü fıkralar) şart lara tevfikan, tedavülde kalan tek - mil tahvilât bedellerinin 1 teşriniev- vel 1902 den itibaren ve aşağıda gös- terildiği veçhile tediyesine Meelisi İdarece karar verilmiş olduğu İstan bal mülhakatından o Beyoğla ile Ga“ lata beyninde tshtelirz demiryolu Türk anonim şirketinin — tahvilât he. millerine bildirilir. Merkür metne tevfikan, mevsug bahis tahvilât 1 teşrinlevvel 1932 de itibaren © faiz getirmiyecek ve bedel- Teri tediye edilmek için 1 teşrinlevvel 1992 de vadeleri hulül etmemiş olan bütün kuponları hâmil olacaktır. Aksi takdirde, noksan kuponlar be - deli tediye olunacak meblâğdan ten zil edilecektir. Vadesi hulül etmiş kuponların heş sene zarfmda (Omüruru zamana tâbi olarak hükümsüz kaldığı bu münzst betle hatırlatılır. Bundan manda, tabvilât himille- ri arru ederlerse, 1 teşrinievrel 182 vadesini beklemeden 1 nisan 1932 den itibaren — tahvillerini tediyeye ib» raz edebilmelerine meclisi idâre ka « Bu tekdirde, tahvilât bedetiyle beraber, , son huponun te diye tarihi olun 1 Nisan 1932'den #k baren tahvillerin tediyeye ibrazı gi: nüne kadar işliyen faizler dahi kes- dilerine tediye olunacaktır. Tahvilât tediye edilmek Üzere, şir ketin Beyoğlunda Tünel Meydanmdra Metro hanında kâln merkezi idaresi ne ve ya Galatada Osmanlı Banka « sına ve yahut Galatada Selânik bam- aksma ibraz olunmalıdır. İntanbul 26 mart 982 ... Türk Anonim Elektrik Şirketirin Tahvildt Hömillerine İlân Tahvilât üzerinde yazılı metinde ki (3 lincü fıkra) şartlara tevfikan, tedavülde kalan tekmil tatvilâ$ be » dellerinin 1 teşrinievvel 1992 den iti- baren ve aşağıda gösterildiği veçhile tediyesine meclisj idarece karar veril miş olduğu Türk anonim elektrik şir kelinin tahvilât bâmillerine lir. eği Mezkür metne tevfikan merznu bahis tahvilât 1 teşrinievvel 1932 den #ibnren faiz getirmyecek ve bedelle ri tediye edilmek rn reg a 1992 de vadeleri huldl olan » bütün kuponları hâmil olacaktır. Ak si takdirde, noksan kuponlar bede Ni tediye olunacak meblâğdan teni edilecektir. Vadesi hulül etmiş kuponlarm beş sene zarfında o müruru zamana tâbi olarak hükümsüz kaldığı bu münase betle (o hatırlatılır. Bundan masada, tahvilât hâmille - Yi arzu ederlerse, . 1 taşrinievvel 1932 vadesini (obeklemeden 1 nisan 1033 den itibaren tahvi'lerini tediyeye Ib « rTaz edebilmelerine Meeliçi İdare kn rar vermiştir. Ba takdirde, tahrilâğ bedeliyle bersber, o son kuponun tes diye tarihi olan 1 nisan 1932 den iti. baren tahvillerin tediyeye ibrazı gür nüne kadar işliyen faizler dahi ken dilerine tediye olunacaktır. Y Tahvilât tediye edilmek üzere, şirketin © Beyoğlanda, Tünel Meyda nada, Metro Hanında kâln Merkezi İdnresine ve ya Galatada Osmanlı Bankasma ve yahut Galafada Selğ nik bankasına ibraz olunmalıdır, ş İstonbul 29 mart 983