30 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

30 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Kadro ! Tek tikirde beş insan Elimde Kadro mecmussı var, 3 üncü sayıda Kadro yolunda daha di siplinli, daha olgun yürüyor. Suyfa- bi yekpare. -Boylar bir, adımlar bir, ve fikirlerin adım atışında yekpare bir tempo! Sol, Sol! Kadro iktısat tezini bu günkü şart lar, Bu günkü hakikat dalgaları ö - nünde ne kadâr hakikatleştirebilir. Bunu bilmiyorum. Çünkü her tara ft adım, adım tanımıya, her köşesi karış karış bilinmiye muhtaç rakanı nı, hesabımı, kitabını yapmamış, Ria fiği çizilmemişbir memlekette mo nografiler o meşretmeden terkip vü- önde gefirmek © insanı ne kadar ha kikatle © alm, alına bırakir? Budüşünülmiye değer bir iştir. Fakat bu işi başarmayı biz mecmua dan değil, bütün ilim ve devlet mü €sseselerinden istemeliyiz. o Her devlet müessesesi, her düşünen a - dam büyük Türkiye mimarisinin bir amelesj olmayı düşünmelidir. Kadronun şimdiye kadar gelen ge çen mecmualardan, muharrirlerinin yan yâna mecmualarda, gazetelerde yan yazan sürü «firfi muharrirlerden tek bir farkı vardır. Bu fark Bir ra kamla ifade edilir: Tek fikir ve bir fikirde beş insan! Yamalı bohça fikirler, kanaatsiz, İmansız fikir toplantıları tanzimat - tan beri Türk kafasmı bir kitabın ha- ta ve sevap estveli halime koydu. Plânsız fikir, - kadrosuz düşünce, nizamsız mektep, (başı boş gazete, kuvvetsiz münevver mem'eket kü'tü - rünü delik desik etti Eğer bugün üç münevver bir araya gelin de konusa- Mmıyorsak, biribirimizin karşısına ge- çip: “ Bak şu Rabil kulesine! bu sebepsiz değildir. Diyorsak, Yılszlatm —— an Tep, Üedresuz kafa bizi taka bir yo Ja götüremezdi. Tanzimattan beri git tiğimiz yol hep Babil yoludur. Karonun metodu açıktır. Onu te- ferfüntsiz ( söyliyelim, içtimai şenj - yetin tabiaftm bir parçası olduğuna kanidir. yete tâbidir. Ve hu muayyeniyetin eder, Ama diyeceksiniz ki, efendim lise Terde bile içtimtiyat okutuluyor, bu yeni bir sey midir? Bu sinle ister evet deyiniz, İster hayır.. Ben sire başka bir şeyden bah #edeceğim. o Mecmuslarımizın, dü. şünenlerimizin içtimai (o hadiseler hakkındaki fikirleri ne sulardadır bi Br misiniz? Gördüğümüze, sizin de gördüğünüze, benim okuduğuma, si - zin de okuduğunuza göre büyük bir ekseriyetin cemiyet denen şeyin (ob| Jektif) liğine Mmanmadıklırını sizin Buradan kuvvet sevki gayrı kabildir. Yerli abaliden cebel için ve Somelilardan Tehame için beş tabur teşkili yegâne ça- re görünüyor. Bu baptaki teşeb- büsatın tesrii... ) Böylece kendi yagımızla kav- rulmak © mecburiyetinde o kalı yorduk, fakat bunun içinde pa- ra lâzımdı, bu husustaki yazdık- lanma da bep menfi cevaplar alıyordum, dahiliye nazın Hacı Adil B. Babsaliden şu şifreyi göndermişti. “,,.. Pata meslesini daima takip ediyorum. Arzu edilen Jarda fikirler yürüyen bir manga Bil “Belediyeye verilen otobüs imti- İMuhtetit mahkeme relslerinden Tabiat gibi cemiyet de muayyen; -' temel taşmı iktisat hadiseleri teşkil. A EA EİN BEN & Mahmut Nedim Bey Belediyede: Otobüs imtiyazı Belediyeye hangi şartla verildi? yazının İstanbul şehri dahilinde öte| büs nakliyatını münhasıran be- lediye tarafından temini kaydiyle verildiği anlaşılmaktadır. Halbuki belediyenin mali va- ziyeti bu işi yalnız başına ba- şarmiya kağ değildir. Binmena- leyh imtiyaz, bir şirketle miş- tereken kullanılmasına müsaade edilmesi etrafında Ankarada te- şebbüsat yapılmakta olduğu ba- ber alınmıştır. İşliyen otobüsler ne olacak? Evvelce belediye tarafmdan tanzim edilerek tatbik sahasına konulan otobüs talimatnamesinin bütün maddeleri bu ay başı tat- bik mevkiine girmiş olacaktır. Bu takdirde, şehirdeki olobüsle- rin hemen cümlesinin seyrüsefer- den menedilmeleri lâzımdır. Çün- kü bunlar talimatnamenin emret- tiği birçok bususatı benüz yap- marışlardır. Maahaza otobüs im- tiyazı belediyeye geçtiği cihetle belediye bu aybaşı o olobüsleri kontro! ettirip talimatnameye tevfiti hareket etmemiş olanları seferden menetmiyecektir. Yakında bu işe belediye biz: zat vaz'ıyed edeceği cihetle mev- cut otobüsler bugünkü şerait içinde o zamana kader İşliyebi- leceklerdir. Darültünundivanında Sundan bir müddet evvel Rasim KB. mess'esinitetkik eden şurayı eminim il Dariilğyna iade elmiş, divan da tetkike baş 'amıştı. Öğrendiğimize göre Rasim Ali B., aylardanberi intaç edilemi- yen meselenin biran evvel bir esasa bağlanması için Darülfü- İ un emanetine müracaat etmiştir. Esasen Muammer Raşit beyin Vi- yanada tedavide bulunması do- layısile biriken birçok mesailin de halli için Darülfünun diranı- nın önümüzdeki hafta içerisinde emin vekili Mustafa Hakkı be- yin riyasetinde toplanması muh- temeldir. de benim de (itiraf etmemiz lâzim- dir. Kadro dünyayı kafalarının ve si mirlerinin © arasında sananlara ede biyatta bile karşı yürüyor. Büyük bir şey yapmıyor, fakat hakikate doğru ilerliyor. Hakikati kazanıyor. Sadr! Etem ( Son Yemen Valisi ) 30 Senelik Siyasi Esrarı ifşa Ediyor! Amana 1 Hasman Tofrika 77 yenme? ercume ve iktikaş hakkı mahfuz miktarda şimdiye kadar para gönderilememesi esbabınıda el- bette takdir buyurursunuz. İs- şallah bundan sonra peyderpey irsalâta devam olunur. Kuman- dan Pş. ile müttehiden ehhemi mühimme bittakdim idare edile- rek şu mühim gönlerde para meseleşinden dolayı haysiyeti hükümeti mubil bir muamele vukuuna meydan © verilmemesi hamiyetlerinden muntazırdır. ,, İyi ama, parasız ne yapabilir- dim. Başkumandan. vekâletinin tavsiye ettiği milis kuvvetini pa- ko Ee işe başlanacak 12 de yemek ta- Muhtelit mübadelede | İki bitaraf arasında! ihtilâf çıkarsa... bir zalın reyine müracast edilecek Hükümeti tarafından bir sefit- liğe tayin edildiği için istifa eden M. Rivas'ın ayrılmasından sonra mulelit mübadele komisyonunda iki bitaraf murahhas kalmıştı. Türk ve Vunan murahhas he- yetleri, aralarmda balledemiye- rek hakeme havale verdikleri meselelerin müzakeresi esnasında iki bitaraf murahhas arasında da ihtilâf çıktığı takdirde, şehrimiz- de bulunan muhtelit hakem mah- kemeleri bitaraf reislerinden bir zatın reyine müracaat edilmesi kararını vermişlerdir. Hariciye vekili Tevfik Rüştü beyle Yunan sefiri M. Polıhron- yadis arasında yakında bu me- selenin teferrüatını tesbit eden bir nota yakında taati edilecekti- tir, Hükümetimiz namına verile- cek nota vekiller heyetinde tet- kik edilmektedir. Tasvibini mü- tenkip Yunan sefirine verilecektir. Garsonlar Bahşiş meselesi ya- kında balledilecek Istanbul garsonları dün saat on beşte Halk Fırkası Beyoğlu subesinde içtimalarinı yapmışlar» dır. Yeni idare heyetine Yusuf, Vehbi, o Recep, Nuri, (o Cavit, Apastas, Yani, Emin ve Süley- EK lez asgilmişlerdiz. Semin, yetin umumi hesabatı yeni idare heyetinin tetkik etmesi kararlaştırılmıştır. Mektep açıl- ması ve İokantacılar tarafından alındığı iddia edilen yüzde on bakşiş meselesinin halli için de yeni beyet teşebbüslerde bülu- pacaktır. Garsonlarla lokantacılar ara- sında müşterek menfaatler görü- lemediğinden garsonlar cemiye- tisin lokantacılar cemiyetile bir- leştirilmesi hakkında lakantacılar tarafından yapılan teklif redde- dilmistir. Dairelerde Yeni Çalışma Saatleri bir N sandan itibaren şebrimiz- deki tesmi devairde çalışma sa- atleri değiştirilmiştir. Sabah 9 da mam, rasız vücüde getirmenin iinküni varmıydı? Fakat Babialininde içinde çırpındığı müşkülâtı tak- dir ediyordum, binaenaleyh sus- mak ve sessizce ne mümkünse yapmak lâzımdı. Sait Pş. gidince Yemende ko- lordu kumandan vekili olarak Hüseyin Pş. kalınıştı. Bu Hüseyin Pş. başli başına bir alemdi. Mü- lâzım olarak Yemene gelmiş li- va olunciya kadar kırk sene bilâ fasıla orada kalmış nibâyet te- kaüt edilmiş ve Sanada ihtiyarı ikamet eylemişti. Çok namtslu, baba bir kumandandı, faket ih- tiyardı artık, Ahmet Izzet Paşa Istanbula giderken onu bu mer- kile getirmişti ve isabet de ey- lemişti, çünkü o müşkül ve buh- ranlı günlerde cidden kendisin- den büyük istifadeler eettik. Bu mubarek insan mülarekeyi müteakip Ankaraya gelmiş ve orada doksan yaşında vefat et- miştir. - Po'isie: Dört kurşun Arabacılar kâhyası i Fatihto vuruldu İ © Dün saat İ2de Fatihte, Kırk çeşmede feci bir cinayet o müş, Siirtli Hudadatla arkadaşı Fabri Sirkeci arabacılar kâbyası Ham- zayı dört kurşunla feci bir şe- kilde £ yaralamışlardır. Üstüste atılan kurşunlardan üçü adam- cağızın bacağına, dördüncü kur- | şun kaba etine saplanmışlır. Fahri ve Hiudadat vak'ayı mü- teskip kaçmışlardır. Yaralı Cer- rahpaşa hastanesine kaldırılmış» tır, Carihler şiddetle takip edil- mektedirler, Orkesirada çılışırksn Evve'ki gece radyo studyosun- da, orkestra kemancılarından Ni- kola isminde bir artist birdenbire ölmüştür. Yapılan muayenesinde kalp sektesinden öldüğü anlaşıl- mıştır. Ram'de ağır bir yaralama Dün Ramide ağır bir cerh va- | kası olmuş, Rifat EF, isminde bi- ri, Baki işminde bir şabsı yara- lamıştır. Hadisede bir kadın par- mağı olduğu zannedilmektedir. tahkikata başlanılmıştır. Tutulan Alman kadını hakkında Bir müddet evvel yakalanan komünist maznunları arasında madam İlda isminde bir Alman kadını da bulunduğu yazılmıştı. Üç ay evvel memleketimize ge- len bu kadının evvelce de mem- İeketimizde bulunduğu ve artist kıyafetinde birçok vilâyetlerimizi | dulaştığı anlaşıldığından hakkım i daki tahkikat derinleştirilmiştir. Sultânatimet Meydanlığı Park olacak Şehre gelen seyyahların bil hassa Ayasofya ve Sultanahmet ve civarını gezdikleri nazarı dik- kate alınarak belediye bu civa- rın imarı bususunda yeni bazı kararlar verciştir. Sultanahmet camiinin önünden Ayasofya ca- | minin karşısına kadar gelen bü- i yük meydanlığın bugünkü hali çirkin bir manzara göstermekte dir. Belediye burada güzel bir park vücude getirmeyi, oradaki apteshaneyi kaldırmıya ve (Ak- bıyık) mabâllesine parkın orta- sından güzel bir yol açmıya ka- rar vermiştir. tili yapılacak 13te tekrar vaz İeye başlanacak 18 de. daireler | tatil edilecektir, Hüseyin paşanın memuriyeti çok devam elmedi, yerine şu tabriratla Ahmet Tevfik Pş. ta- yin edilmişti: “Hüseyin paşanm vekâlele La- yini bir eseri körmet ve icabı bal ve maslahat olup esasen mu- vafıkı kanun olmadığından deva- mı bittabi gayrı mümkün kuman- danlığa mernuriyeti iradei seni- yeye iktiran eden Ahmet Tevfik Pş lisnm wahalliye aşina, genç, bir msker olduğundan ors- da hüsnü hizmeti müvaffaki- yeti, muamelâtmdan Imam Hz. de busul memnuniyeti memuldür (1) Başkumandan vekili ve harbiye nazırı Ahmet İzzet ... Hudey de de bir müddet kal- dım, Maksadım İdrisiyi yavaş yavaş ve onu fazla kuşkulandırmıdan tazyık etmek, bunu (o evvelce onu bağlanmış fakat şimdi şa- —— ; İ kabileler yasıkasiy sıtasiyle yap- £ ği 3 — VAKIT 30 MART 1932 omar | Ticaret Iktısat Tahdit kararından Evvel sipariş Edilen mallar Ithalâtın tahdidi kararının tat- bikinden evvel sipariş edilmis ve dövizi verilmiş bu gibi eşya — ve emtianın heyeti vekile kara- riyle memleketimize ithallerine müsaade olunmuştu. Bu karar resmi gözelede çıkmıştır. Dün gümrük idaresinde yap» tığımız tabkikata göre vekâlet- ten gümrük idaresine bu |kusus- taki karar henüz resmen tebliğ edilmemiştir. Fakat resmi gaze- tede çıkmış olmasın Dazanı ili- bara alan başmüdürlük keyfiyeti gümrüklere dün tamim etmiştir. Bu emtia ve eşyanın nelerden ibaret olduğunu öğrenmek üzre müracaat ettiğimiz (o başmüdür Seyfi B. demiştir ki: “ - Bunlar daha ziyade çay ve manifaturadır. Fakat bunlar mühim bir yekün tutmıyacaklır. Çünkü kontenjan tatbikine baş” — ladığımız gündenberi memlekete ithal edilenler evvelce gelmiş” olan eşyadır. / Yakılacak tütünler Dün bir akşam gazetesi ties- o ret odası tetkikat şubesi müdürü Hakkı Nezihi beyin tütünlerin yakılması fikrinde olduğunu yaz- mıştık. Dün görüştüğümüz tice- ret odası reisi ve lütün tüccarı Nemli zade Mithat B. bu husus- ta şunları söylemiştir: “— Yakılması istenen tütünler ihracı kabil olmıyan burda ba- lindeki tütünlerdir. Bu bir müd- det evvel Ankarada toplanan kongrenin temenniyatı 'cümlesin- döndür. Fakat bunu yapıp yap mamak hükümete ait bir mese- ledir. Zira işe yaramıyacak olan bu tütünleri imha etmek bütçe meselesidir. Limon ir5slü| yapılmış Şehrimizde bir limon tröstü teşekkül ettiği hakkında ticaret mıntakası müdürlüğüne bir ibpar yapılmıştır. Ticaret müdüriyeti bu ihbar üzerine tahkikata baş- lamıştır. , Caddelerde otomobili yarışlarına meydan verilmiyacek Belediye tarafından dün kay- rakamlıklara otomobiller. hak“ kında yeni bir tamim gönderi» miştir. Bu tamimde, biihassa ka- labalık caddelerde otomobillerin yolda birbirlerini geçmemeleri, j ve buna riayet etmiyenlerin şid- detle teeziye edilmeleri lüzumü . maktı, Bir kaylı mesaiden sonra eldeki mahdut kuvvet bir yan dan bu kabileler bir taraftan Hacur mıntakasısı kâmilen tat- hir edebildik. Bu suretle İdris uzunca bir zaman için kımıldar namıyacık bir hale getirilmiş oluyordu “ Hüdeyde de, seyahat maköx dıyia Adenden gelen Ubeydullah 3 EK, ye rast geldim. Eski meb'us arkadaşımı görünce bittabi çok mempun oldum, beraberce San'a ya hareket ettik (2). San'ada bir ay kadar kaldık. Muavin ve vekilim Ahmet ei a bana yorulacak, üzülecek bir bırakmamıştı, baş başa v. bir müddet muatat işlerle meş gu! olduk. (1) Tevfik paşa Tm g3 Beşiktaşta mwkimdir. 72. Elyevm meb'us üst Ul efendi. ği