2 Nisan 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

2 Nisan 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

İran mektupları: 20 Şebih, bir facia sahnesidir.. Kerbelâ RR n ünlülerin göz- ler önünde nasıl canlandırırlar? > Dİ Tahran haricinde kurulan yenişehirde belediyenin yeni tarzda yaptırdığı TAHRAN, (Milliyet) — i bahse- ,,bih'in ismi geçmişti. in türkçesi, vak'ayi benzetmek ve aynini yapmak demektir. (Şebih) lerde Kerbelâ vak'ala. rı, bir tiyatro sahnesinde oldu- du, gibi perde perde gözler ö- nünde canlandırılır. Şebinlerde müteaddit meclisler vardır. 1 — İbni Ziyat'ın Ömeri İmam Hüseyin üzerine gönder ve ona verdiği talimat.. 2 -— İmam Hüseyinin Medi neden Küfeye hareketi... 3 — İmam Hüseyinin amca zadesi Müslim'in Küfede şehe- deti, 4 — İmam Hüseyinin kar- deşi ve alemdarı Hazreti Abba sın meydan muharebesi... 5 — Aşurü günü cereyan elen şehadet vak'asr ve esirle- develere bindirilerek Şama ee ei her biri için ayrı sahne tertibatı vücude ge tirilir. Kerbelâ vak'ası vez'ı sahne edilirken, İmam Hüse- yin ile, kardeşi (o Abbas, oğlu Ali Ekber ve hemşiresi Zeynep ve Ümmügülsüm en büyük zolleri alırlar, Zeynep ve Gülsüm de dahil olduğu halde rolleri ya- panlar, erkektir; Kadınların â.! yinlerde rol deruhte etti si Zilcevşen' in 'rolleridir. Kerbelâ sahnesinin tertiba- tını “Rejisör,, vücude getirir. Bu röjisöre Şebih gerdan der- ler. Muharremin ilk gününden itibaren mersiye meclislerinde hareket r. Kılıçlar, kalkanlar , zırhlı elbiseler, ortaya çıkar. At üze- rinde cereyan eden muharebe- ler, lem Hüseyinin düşman! tarafından yakılan çadırı, Âli Abârın feryat ve istimdadı, şe- hadet sahneleri, birer birer göz ler önünde canlandırılır, Aşurâ günü, fevkalâde mü- himdır. Hazreti Hüseyinin ve arkadaşlarının şehit edildikleri bu kara günde, halkın mersiye meclislerinden ziyade sokaklara dağıldıkları görülür. Bütün ağızlarda Va.. Hüse. yin! Va mazlum, va şehit... nidaları dolaşmaktadır. Kalabalık insan kütleleri, sokak başlarında heyecanlı te- zahürat ile Hazreti Hüseyinin matemini tutarlar. Maamafih, bu hareketler, tam bir intizam dahilinde yapılır. Kavga, gü- rültü çıkmaz. Şebih'lerin kanlı ve tüyler ürpertici sahneleri pek çoktur. Ekseriya, bir harp meydanı gö- rürsünüz, Bu meydanda, Haz- reti Abbas, Ali Ekber, İmam Hüseyin, harp ederler. Bu mü bareze (o imamların şehadetile neticelendiği gibi, evvelden te. darik edilen başsız cesetler, or evler. 'meğe başlarlar. İmam Hüseyinin atı (Zül cemal) e, Hazreti Abbasın (Ukap) a beyaz kefenler giy- dirilmiştir. Kefenlerden oklar sarkmaktadır. LIYE .1 CUMARTESİ 2 'NISAN Sabık kayser | Döndü mü? I Bükreşte çıkan şayia | tekzip ediliyor AMSTERDAM 1 (A.A.)— Sabık Kayserin Almanyaya av det etmiş olduğuna dair Bük- reşte bir şayia deveran etmiş- İir. Felemenk Ajansı, bu habe- tamamen müsenna olduğu» | Bu beyan etmekte ve sabıkKay serin dama Doorn'da mukim bulunduğunu bildirmektedir. Yunan meclisinde münakaşalar ATİNA, i.— Dün Meb'usan Mec lisinde gece yarısma kadar devam e- den gürültülü içtimalar olmuştur. M. Venizelos mali ve sinsi vaziyeti izah ederken bütün fırkalarm işti rakile milli bir kabine teşkilini iste- miye kendisini sevkeden — sebepleri anlatmış ve bu fikre muhalif olan kıral taraftarı fırkanın reisi Çaldari- sin hareketini tenkit etmiştir. M. Çaldaris buna tahammül ede- | memiş, Yunanistan: bugünkü müş- | kül vaziyete sokan secbplerden bi- İ risi de M. Venizelos olduğunu, çün kü 920 de iktidar mevkiinden düş tülte nsonra azamanki Gonaris k binesine müşkülât çıkarttığını söy .HARICİ HA Omuzda taşınan başsız ce. setlerin üzerinde insana alıştı | , M. Venizelos buna kızmış, Kıral İ Konstantinin siyasetine hâdim olan ılmış beyaz güvercinler dolaş- | ertileri şiddetle tenkit etmiş, © 20- tırılır. Bu güvercinler, dönüp | manki kabineler tarafından hizmet dolaşıp yine cesetlerin üstüne | gekdiflerinin roddolunduğunu söyle- konarlar, İ miştir. Peygamber ailesini temsil | a gov itik eden kadınlar ve kız çocukla. | lâl mücadelemiz zamanına sit oldu zı, ortalarmdaAliAbâdan kalan | ğü için metbumt sütunlarında değ biricik erkek evlât İmam Zey- nelâbidin ayrı ayrı çıplak deve. lere bindirilir. Binlerce kişi, | bu kafileyi sokaklarda ağlaya- rak, takip eder. o Aralarında Şimer, Enes gibi katillerin de | Pösumdan mütevellit varidat yekânu bulunduğu Yezit taraftarları, ; yu 348 milyon olarak tahmin etmiş atlar üstünde, kılıç ve kalkan: | &. larla müsellâh oldukları halde! Halbeki şimdiye kadar ayni rü- Kerbelâda yaptıkları şeraatleri | sumdan tahsil edilen miktar 19 mil Ingiliz bütçesi LONDRA, 1, — Gecen eyül ayı zarfında, M. Snovden O mütemmim fevkalide bütçeyi Avam Kamarası- munzam ve fazla İ sefi İşimdiye kadar sefirsiz İta, çünkü Yugoslavya hüküme- İ ortalık karardıktan burada da tekrar ederler. Bu | zorluk bir farkla 364. milyon İni müthiş matem alayının önün. de acıklı bir âvaza duyulur. Bu âvaza Balaban denilen çalgının sesidir. Bugün, İranda bir fert yok tur ki gözyaşı dökmesin, Âh Abâya bu zulmü reva gören Ye zide ve etbama lânet okumasın. | Şebih sahnesi, günes batıp sonraya kadar devam eder. doğru matem alayı, yavaş Yy: vaş dağılır. Kerbeli vwak'asının hayali ile gözü hı, bağrı taşlı, evlerine döner. O gece, bütün aile yuvaların- da gamlı bir süküt hüküm sü- rer, En taş kalplileri bile müte- &ssir eden bu sahneler, her se- ne, mubarremin birinden omu- na kadar, muhtelif şehir ve ka sabalarda, muhtelif tezahürat. la yüzlerce sensen beri tekrar | ” Asarı atika hafriyatı ANKARA, 31. A, A.— Memleke timiz bir çok eski | medeniyetlerin menşei olduğu için son senelerde garp üleması topraklarımızda hem Diyeti tetkikler girişmişlerdir. Bir niden taharriyat için muhtelif ilim müesseselerine mensup zevat tarafından hükümeti mize vaki müracaatlar tasvip edile. yek arayıcılara icap eden müsaade- Bu sene Alişardan manda hafri- yat yerleri şunlardır: Menemenin şi barabeslrinde ya i Yuhans tarafından hafriyat le İ caktır. Boğazköyünde Alman asarı atin enstitüs ünamma hafriyata de- vam edilecektir. Çanakkalenin Hisar mevkiindeki Truva hafriyatına yeniden - caktır. İtalyalı bir profesör İmroz adasında hafriyat © yapacaktır. Ber. gumada uzun seneler çalışan profe- sör Vilgang tekrar hafriyata başlı. taya çıkar. Bu cesetlerin her| yacaktır. tarafına oklar saplanmıştır. Halk, “Va.. Hüseyin! , va Hüseyin!,, nidalarile bu başsız cesetleri omuzlarında gezdir - | Ve birisinin de vaziyeti Yatsıya | ve hafriyat icrası | Türaama baliğ olemuştur. imrük rüsumundan mütevellit varidat yekünu 256 milyon İngiliz Hirasıdır. Bu miktarın ancak 2 mil- yon lirası son zamanlarda tatbik © İ dilen yeni gümrük kamınları ile tfa olunan fazla gümrük rüsumur dan ileri velmektedir. Senenin son ayları zarfında hazi- ne nezareti diğer bazı ecnebi istik İ razlarının tediyatı için maliye neza- retinden 18 milyon 686.121 Tagiliz rası çekmiş bulunmaktadır Hint prensleri meclisi YENİ DELHİ, 1. A, A. — Hint Prensleri meclisi, umumi cali hazır bulunduğu balde, deliği bir iti imada mevcut munhedeler v bükindiyet balkaya İeniilirime (ov: kalâde teminat © verilmek şartiyle Prenslerin Federasyona girmeğe ba zar bulunduklarına dair olan bir ka var suretini ittifakla kabul etmiştir. Sicilyan Bankası PALERMO, 1. A.A, — Sicilya bankasının hissedarlar Heyeti umu. miyesi akdettiği fevkalâde içlimada idare meclisi tarafından verilen 1031 hesap senesi bilânçosunu tasvip et- i Auusturalya Hariciye nazırı Romada ROMA, 1, A. A.— M. Mussolini Avusturalya reiittehit © bükümetleri hariciye mazırı Sör Latham'ı kabal alim kendisiyle samimi surette “ROMA, LA. A— Avusturalya müttekit hükümetleri Hariciye mazı- rı M. Latham Napoliden Romaya gelmiştir. Eski Fransız reisicüm huru için PARİS, 1 (A.A.) — Meb usan meclisi , vatanın minneti- İni kazanmış olan eski Fransız İ reisicümhurlarına senevi | 200, nundan yegâne istifade edecek olan M. Poincare'dir. Sarhoş 4 lehli amele CHARLEROİ, 1 (A.A.) — Paskalya yortularında mükem- mel surette sarhoş olan 4 Leh- hi amele fazla olarak iki litre de yakılacak ispirto içmişler- dir. Arceleden üçü ölmüştür. siz görülmektedir. Romanyadaki Bulgar e emlâki İki hükümet il müzakerat ne halde? SOFYA; 2 (Milliyet) 25 martta Bulgaristan, Roman yada haczolunan Bulgar e: kine karşı Roranyaya 55 yon leva ödemesi lâzımdı. Bul gar hükümeti Hoover plânm- dan istifade edip bu parayı Ro- manya hükümetine ödeyemiye ceğini bildirdi, Şimdi iki hükü- İ met beyninde müzakerat cere- yan etmekte ve Bulgarlar bu taksiti Hoover plânı mucibince İyüzde üç faizle on sene zarfın- da ödemek istemektedirler. Ro- manya hükümeti (o her zaman Bulgaristana karşı aktif olan ticari münasebatını ve kendisi için kıymetli olan Bulgar dost- luğunu nazarı itibara alarak prensip itibarile Bulgarist teklifine muvafakat © etmiştir. Başlanan müzakeratın çok ya- kında muvaffakıyetle biteceği ümit edilmektedir. Yeni Belgrat Bulgar sefiri Demokrat fırkasının güzide zasından ve Bulgar (meclisi meb'usanı hariciye encümeni re isi Mösyö Drenski'yi Belgrada yin etmek üzere Bulgar hükümeti Yugoslavya hüki tinden ağreman Drenski M. Muş kım ve emmiy dır. Belgrat Bulgaı arkadaşı sefareti kalmış- ti Makedonyalı diye agreman istenilen iki Bulgar sefi detmişti. Şimdi M. Drenski Belgrat gibi Bulgaristanın en mühim bır sefaretine tayin o- lunması, her halde Bulgaristan ve Yugoslavya münasebatında bir salâh eseri gösterecektir. Bulgaristmh umumi nüfusu Bulgaristan istatistik müdü Fiyeti umumiyesinin en son İs- tatistiklerine dazavan 1932 se- nesi evvelinde Bulgaristanın u- mum nüfusu 6.066.630 kişidir. 1931 senesinde ise umum nüfu uu 5.944.000 kişi imiş. Yani bir sene zarfında Bulgaristan nü- fusu 122.630 kişi ziyadeleşmiş- tir. 1882 senesinden 1932 sene sine kadar yani elli sene zarfm da Bulgaristanın nüfusu 3.128 bin 830 kişi-yani iki defa ziya- deleşmitşir ; Umum nüfusun 3.043.750 si erkek ve 3.022.880 i kadındır. Bulgaristanda kili metre murabbama altmış kişi isabet etmektedir. Kimse kabul Etmiyor Bir vapur içindeki şüpheli eşhası çıka- racak bir liman arıyor ATINA 3i — Sacco isminde ki Arjantin beylik gemisi, i e de Arjantinden kadar mücrim ve şüpheli si bulunduğu halde Akdenize ge- lerek, bunları karaya çıkarabile cek bir ccnebi limanı aramakta dır. Sacco evvelcs Marsilyaya uğrayarak bü şüpheli'eşhası ka raya çıkarmak istemişse de Fransızlar , kabul etmemişler, hattâ Fransız torpitoları aldık. ları emir üzerine gemiyi Fran. mışlardır. o Arjantin gemisinin Pireye geldiği şayi olunca, Yu nan hükümeti de bu eşhasm ka raya çıkarılmasına müsaade e dilmemesi için Pire liman riya- setine şiddetli “emir vermiştir. Yunan bahriye nezaretinin muş ları ve torpitoları, Arjantin ge misinin limana girmesine mâni olmak üzere (Pire açıklarında! karakol beklemektedirler. İstanbula gelecek mi? Bu vapurun İstanbula da uğ raması ihtimali olup olmadığı. | Jerğet nı Liman dairesinden sorduk, ataabula gelmeyeceği cevabımı ed | tevkif edilmiştir. ERLER Dörtler Konferansı Hlimyi Londra da toplanacak PARİS, 1 (A.A.) — Geçen hafta teati etmiş oldukları mu- haberat mucibince Fransız ve İngiliz hükümetleri dört büyük devlet arasında yapılacak konfe ransın gelecek hafta Londrada toplanması hususunda mutabık kalmışlardır. M. Mac Donald'ın Kralı ziyareti LONDRA, 1. A. A. — M. Mac Donald öğleden sonra Vindson sara yma giderek Kralı ziyaret edecek- tir. Hususi bir mahiyeti haiz bulu- nan bu ziyaretten o maksadın Tuna İ boyundaki memleketler arasında ik- tisadi bir mularenet vucuda getir- mek meselesine dir yakında cere- yan edecek müzakerelere ait vaziyet hakkında Krala malümat vermekten ibaret olduğu zannedilmektedir. Macaristan - e, gümrük itilâfhı PARİS, 1 (A.A.) — Ayan meclisi, Macaristanla Fransa arasında oktolunacak gümrük itilâfını tasdik etmiştir. Casus bir kadın yakalandı NANCY, 1 (A.A.) — Şüp beli vaziyette görülen Lüksen burglu bir kadınla bir erkek Kadın Al manya hesabına casusluk ettiği ni, fakat dostunun mesele ile| alâkadar olmadığını itiraf et-| miştir, İstihkâmlarm © plânları ile muazzam bir muharebe dosye- si istirdat olunmuştur. Mali komitenin raporu CENEVRE, 1 (A.A.) Cemiyeti Akvam kâtibi umu- miliği , maliye komitesinin A- vusturya, Macaristan, Yunanis tan, ve Bulgaristanın mali va ziyetleri hakkında yaptığı tet- kikatı muhtevi raporun metni- ni pek yakında Cemiyeti Al vam âzasından bulunan devlet lere gönderecektir. Könsey, 12 nisanda mali komitenin raporunu tetkik için İ toplanacaktır. M. Filippo Turati öldü PARİS, 1. A.A — M. Filipe Turati ölmüştür. Barcelon'da bir cinayet BARCELONE, 1. A. A.— Bilbao bankasmın Barcelone | şubesi sabık müdürü hali hazırda müdiriyet ma- kamın: işgal eden zatı tehlikeli se- vette yaralamış ve sonra kendisini öldürmek tesebbüsünde bulunmuşsa da ancak hafifçe yaralayabilmiştir. | Bu cinayetin evvelce Bolbao ban- kasının Barcelone şubesinde yapı" lan ve sabrk müdürün mathaldar bu lunduğu 2 milyon peçetalık bir sah- tekirlikla alakadar olduğu söyleni- yor. Fransız ayan meclisinde PARİS, 1. A. A. — Ayan mağ büyük nafin işlerine sarfedilmek üz. va Çamağr Vali armemiliği tarfından yapılan istikrazm 1600 milyondan 2400 milyona ibliğina dair olan ka- nün projesile Fas hükümetinin mü. masil işlerde kullanılmak için 1535 milyon franklık bir istikraz akdetme sine mezuniyet veren kanun projesi- ni tasvip etmiştir. Medlis, bundan başka Fransanın Cenevre konferansına iştirakinden smütevellit masarifatn kapatılması na nit kredilere müteallik proje ile Fransa italyan ticari münasebatını da tasvip ve kabul eylemiştir. Fransa - Çekoslovak mali mukavelesi PARIS EA. A Ayan medi, Fransa ile Çekoslovakya arasında akdedilen mali makaveleyi tasvip et- miştir. Reylerden mukaddem M. Tardicu Tuna meselesine ait mükü- lemelere başlanmadan evvel işbu mu kavelenin tasdikindeki ehemmiyeti & Şayanı dikkat bir hitabe M. Venizelos ile Çaldaris arasındaki münakaşa M. Venizelos diyor ki: “ Kral Kostantin hükü meti; gerek benim hizmetimi, gerek İngiltere nin tavassutunu reddetti ve malüm felâket vuku buldu..., ATINA, 1 (A.A) — Atina Ajansı bildiriyor: Meb'usan mec- lisinde M. Venizelos ile M, Çaldaris arasında çok şiddetli bir İ münakaşa olmuştur. M. Çal , Venizelosu 1920 de hariçte | bulunurken Kral Kostantin hükümetinin siyaseti aleyhinde ça- | lışmakla ittiham eylemiştir. M, Venizelos vesaika istinaden mez | kür tarihte lâalettayin bir fert gibi ecnebi memleketlerde bulun- duğunu söylemiş ve demiştir ki: “Ben Yunanistanın menafiine çalışıyordum. Fakat, o zaman iktidarda bulunan Kral Kostantin hükümeti gerek benim hizmetlerimi, gerek Türkiye ile sulh akdi hususunda İngilterenin tavassutunu reddetti, Ve sonra da ma- İöm olan felâket vuku buldu.” M. Venizelos ihtilâl esnasında kurşuna dizilen Gunaris ve arkadaşlarının hatırasını taziz etmiş ve demiştir ki: “1922 ihtilâlini yapanlar bugün yüksek mevki iş- gal ediyorlarsa bu onların Günarise karşı olan hareketini tasvip ettiğime hiç bir vakit delâlet etmez. Biz memleketi kurtaran ihti lâl rüesasmı tekrim ve onların eserini tebcil ederiz.” Japon mevzileri tahliye ediliyor MOSKOVA, 1 (A.A.) — Şangheydan bildirildiğine göre Japon kuvvetleri mevzilerini takviyeye devam etmekteler. | Çin kuvvetleri istikametinde siperler kazılmakta ve bu siperler | müteaddit dikenli telle çevrilmektedir. Japonlar Şapeyde ikinci bir müdafaa hattı tertip etmişlerdir. 19 harp gemisinden mürek- keç- Japon Filosu da Çintavaya gelmiştir. Tayyareci Cuknovskikutbagitti MOSKOVA, 1 (A.A.) — Maruf tayyareci Cuknovski, İgar ka kutup mıntakası seyahati için bugün üç motörlü bir tayyare ile Moskova merkez tayyare istasyonundan hareket etmiştir. Seyahatin güzergâhı şu olacaktır: Moskova - Kazan - Sverdlovs- ki - Omsk - Novosibirsk - Krasnoyarsk - Potkamen - Naya - Tun | guska - İkarga, Mesafe 6,000 kilometredir. Uçuş 40 saat devam edecektir. Afyoncular Tayyarecilik bugüntoplanıyor| Dersleri Aero klüp yeni teşeb- büslerde- bulunuyor İzmirden bugün gele- cek heyet te içti- maa iştirak edecek | A..ç kulüp bu yaz Yeşilköy ve Kalamışta iki otel temin et- Seyrisefainin Eğe vapuru lâ- | Ve ip için teşebbüsatta bulun- kenderiyeden hereket ettikten | maktadır. Bu otellerin üst kat- | sonra fırtınaya tutulmuş, bu yükle yolda çeyimz ve gid | ele inim limanımıza gelmemiştir. Vepa run dün İzmirden hareket etti ği Seyrisefaime | bildirilmiştir. Vapur, bugün zevalde limanı- mızda bulunacaktır. Kalamışta | deniz ve Yeşilköyde kara uçuş- m tertip edilecektir, Bu uçuş- ğı tayyareler, şim ha şirketlerden kira ile totu. | İlacaktır, Kulübün nazari dersle İri, Galatada Koto hanında eski Alyon satış ve ihracatınm inhisar altına almacağı haberle ri üzerine hükümetle temas et- mek üzere İzmir afyoncularmın Ankaraya izamma karar verdik leri heyet te, Eğe vapurile bu. gün şehrimize gelecektir. Şehrimiz afyon tacirlerini de İzmir afyon tacirleri heyetinin iştirakile bugün saat 16 da iç- tima ederek İktısat Vekilinin i tayyarecilerimizden o Salâhad. din Beyin makinist mektebinde i verilecek, ameli dersler de Kala mışta Vecihi Beyin havzasında ve am Beyin tayyaresi üze- rinde yapılacaktır, Diğer taraf- tan kulübün merkez binasında da yatakhane ve dersler için muktazi tayyare malzemesi te- minine çalışılacaktır. Heyeti i- dare, pazartesi günleri kulüp haftalık mutat içti malarma devam edecektir. afyon satışları hakkındaki beya Batı ile tevazzuh eden vaziyeti Resmi matbaalar Matbuat kanununda bir madde ANKARA, siz Bekiiye Ezel kanununun S1 inci madeninin tadili liyibesun değiştir miştir. $1 pişi Madde — Yabancı memlekette çı Trabzon elektrik şirketi © TRABZON, 31 — i heyeti umumiye | içtima , Muzmelâtm tetkiki için Elektrik İmei içtima! 6 nisana talik edil Zişanada bir kamyon devrildi TRABZON, 31. — Evvelki gece “| nu Ziganada bir çukuru yuvarlanmış tr. İçinde bulunan şoför, posta mü. teahhidi, bir yolcu ağırca yaralanmış lardır. Yaralılar memleket hastane. sine yatırıimışlardır. dar ağır para cezasi alınır. Bazı konsolosluklar ilga edilecek ANKARA, 1. — Tasarruf dola: konsolorhane- yısile bazı sefaret ve İerimizin ilgası mukarrerdir. Bu me- Trabzon liman şirkett GE RABZON, 31, — Liman şirke- tinin heyeti umumiye içtimar bugün yapıldı, idare heyeti ipka edildi.