7 Nisan 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

7 Nisan 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PERŞEMBE 7 NİSAN 1933 7 ei sene, No. 2212 NUSHASI 5 KURUŞTUR Doktorlar Ve ticaret Doktorlarla Ticaret odası arasında bir ihtilâf tebarüz et- t: Ticaret odası, bütün dok- torların değil, Ticaret kanunu mucil icrayı ticaret eden yani hastane işleten doktorle- | rın odaya kayitlerini | Bunun üzerine bir çok doktor- | lar, isyan halinde, tüccar olma dıklarını iddia etmektedirler. Bir rivayete göre, tüccar ol- duklarını yazan bir gazete aley binde dava ikame etmeği dü- şünenler de varmış. Evvelâ bizim anladığımıza göre, Ticaret odası doktorla” rin tüccar olduğunu iddia öt- memiştir, Binaenaleyh ortada bir suitefehhüm olsa gerektir. Fakat bu meselenin şayanı hayret olan tarafı, bu suitefeh- | hümün tebarüz etmiş olmasın. dan ziyade bazı doktorların, tüccarlığı haysiyetşiken adde- decek derecede hafiflik göster- meleridir. Doktorlar tüccar ad- dedilmiyorsa, ticaretle iştigal etmedikleri için tüccar değil lerdir. Nasıl ki avukatlar da tüccar değildir. Gazetecilere de, memurlara da, hamallara da tüccar denemez. Fakat tüc- car olmadıkları için cemi beşeriye içinde (hayır işlerine vakfı nefsetmiş mümtaz bi: mıf olmaları lâzım (gelmedi gibi, tüccarı da bir parasit te- İâkki eder bir vaziyet almala- | ri en hafif tabirle manasız- dir. Doktorların mesleki izzeti nefisleri ikide bir, bir mesele halinde karşımıza çıkıyor. Ge genlerde kazanç vergisinin ciba Yeti usulleri münakaşa edildi Zaman da ayni mesele belirn ti. Doktorlüğun yüksek bir içti- maj vazife olduğunu inkâr et- mek kimsenin. aklından — geç- mez, Fakat her vazife de öyle- ir, İçtimai nizam içinde taksi- mi âmal kaidesi iktızası her fert bir vazife almıştır. Bu va- Zife bir takım mes'uliyetler tah mil ediyor. Doktorlarm.yazife ve mes'uliyetleri cemiyet nok“ tasından mahiyet itibarile diğer meslek erbabınm vazife ve mes'uliyetlerinden farklı değil dir, Polis asayişi muhafaza et- meli ki doktor vazifesini yap- | sın. Doktorlar şahıs itibarile diğer meslek ve san'at erbabın- | İan ne daha iyi, ne de daha fe- nadırlar, Doktorluk ta bir mes- lek olarak diğer mesleklerden | Pe daha yukarı, ne de daha a$3- | $ıdır. Kazanç için hastane işleten ANKARA, 6. (Telefon- İ la).— Yeni sene bütçesin- İde müvazeneyi temin için İittihaz olunacak tedbirle- rin Fırka grupunda müza- keresine geçilmeden evvel divanda müzakere edilece- ğini dün bildirmiştim. Fır- İka divanı yarm sabah saat İonda Fırka merkezinde iç- tima edecektir Bu içtimada bilhassa ma- Ki vaziyet görüşülecektir. Ayni zamanda tetkik ko- İ misyonunun raporu hükü- İmetin yeni varidat menba- ları bulmak suretile aldığı tedbirler ve kararlar etra- İfinda tetkikat ve müzake- rat cereyan edecektir. Bu tetkikatı müteakip maliye tetkik komisyonu- nun raporu ve bu raporda- | ki esaslarla hükümetin ha- zırladığı 932 bütçesi ve teklifler (üzerinde Fırka grupunda müzakerat ce- reyan edecektir. Bir. kaç gün devam edecek olan Fırka grupu içtimalarında İmemleketin.mali ve iktisa- idi bütün dört ve ihtiyaçları münakaşa edilecek, birçok hatipler noktai nazarlarını İizah edeceklerdir. Diğer taraftan öğrendi- | gime göre bütçe encümeni | Tasfiye ve yeni kadro- ya seçme; komis- yonlarda yapılacak. Fırka divanında mali vaziyet etra- fında müzakereler yapılacak Divanın bu sabahki içtimaıda hükümetin teklifleri ve komisyonun raporu tetkik edilecektir Fırka komisyonu ne- ler tavsiye ediyor? Şarktan garbe nakil harcırahla- rı, tekaütlük müddetleri ve ikramiyeler, Teşviki sanayi muafiyetleri üç milyon liraya mal oluyor, bu da tetkik edilecek. ANKARA, (Telefonla) — Aldığım bir habere göre Heyşti Vekile tarafından tetkik edilen runda ötideki noktalar da nazan dikkate 1 — Teşviki sanayi muafiyetlerinin yeniden gözden geçiril- mesi, Bu muafiyetlerin devlete senede üç milyon liraya mal ol- duğu tahmin edilmektedir. 2 — Şarhtan garbe nakil cırahı. Şarktan gerbe ve gerpten şarka nakil meselesi kanun ih- tizasından olduğundan Meclisçe kanun tadil edilmedikçe bu nok- tada tasarruf mümkün görülmüyor. Şimdiki kanıma göre, şark- taki muayyen hizmetlerini ifa edenlerin bu müddet hitamında derhal gerbe nakilleri zaruridir. Tekaüt ve ikramiyelerin yekünu devlete senede 17 nil: yon liraya mal oluyor ve gittikçe de büyümektedir. tekaüt kanununun, üzerinde tevahkuf edilecek mevzu olduğunu Beyan ediyor. Ayni zamanda mütekaitlere verilen ikramiyelerin ve müddetlerin tadiline nazarı dikkati celbediyor. 3 nisbeti 4 — Açık maaşlarına naza: $ — Komisyon Müdafaai Milliye bütçesini de diğer bütçeler meyanında tetkik etmiş ve bu bütçe üzerinde mülâhaza serdini teknik bir mesele addettiğinden tarlarına tevdiine karar vermiştir. nin mulhak bütçeler üze-| Kahve neden Yükseldi? Yeni emir geldi yü | Rıhtım şirketinin antrepolarında mlerindir? Ticaret müdürlü meseleyi üç noktadan tetkik ediyor Kahve fiatlerindeki sebepsiz ve gayri tabii yükseliş devam et mektedir. Ticaret müdiriyeti, İkahve ihtikâri i İna mâni olmak İiçin İktisat ve- kâletinden de ge len talimat ü- | | İ zerine bazı mü- him tedbirler al mıştır, Müdir yet, gümrükten mal çıkaranla rm çıkardıkları malın hesabını 4 daimi kontrola tâbi tutacak, ki- me ve nereye satıldığını, müs. tehlike kadar takip edecektir. Bu suretle: açık maaşları! MUJ Fuha Maliye kornizyonu rapo- vazolunmaktadır: İfiyatla satanlar. 2 — Gümrükte malı olduğu halde kasten çıkarmıyanlar. 3 — Elinde malı olduğu hal- de satmayanlar. Derhal mahkemeye verile- cektir. ve becayiş edilenlerin har- emer —— | Ss. Nazar | Ihtilâfı İ Şurayı Devlet şirket aleyhine karar verdi! ANKARA, (Telefonla) — Busenelik bütçede tediyesi tecil edilecek” olacaklılardan cevap- Bu tetkikat esnasında, lar gelmektedir. Bunların ekse Komisyon 1 dikkati celbediyör, bu baptaki mesaiyi salâhiyet- rindeki tetkikatı ilerilemek | bilhassa, azami tasarruf e. | Tisi müsbettir, Yalnız St. Nazar tedir. manasssesessasasaasamananemi İ şirketi tecili bir meselenin hal- İline bağlamak istiyor. Mesele aesse| şudur: St.Nazar şirketile yapılan mu kavelede tediye edilecek para- İnin mikdarı mukaveleye merbut argalar Öldürü ' dürülecek! İbir listede gösterilmiştir. Para > Türk parasile mukayyet olmak Vilâyet kaymakamların la beraber, mukavelede denil salâhiyeti' vardır “taksitler Türk parası o- sasları aranmaktadır. or ki, diyor| irak kaydolunmakla beraber isterling 1030 olmak üzere he- sap edilmiştir. Eğer isterling lirası taksit o verileceği zaman, İstanbul borsasında bu mikdar İtlâf silâhlia yapılacak, Fazlı Bey ne diyor? Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT ETEM ve Yan Müdürü İZZET Suiistimal silsilesi! Bir partimaldahaantrepodayok iş gören gizli eller ki Rıhtım şirketi antrepolarında- ki sui istimal tahkikatınm ikinci safhası sür'âtle ilerlemektedir. Aldığımız mevsuk malümata Dazaran, birinci kısımda antropo- larda olması lâzım gelen, fakat bulun, 57 kap (eşyadan maada 78 parça kabın temamen yok ol- uğu veya kaplarının taş toprak- in doldurulduğu anlaşılmıştır. Diğer taraftan Rıhtım antrepola- rından giren eşyanın hiç nazarı dikkati celbetmeden nasıl çıktığı bın ve sahiplerine nasl | satıldığı- de açılım Anlaşıldığına nazaran; Rıhtım an | trepolarına giren eşyanın gizli el- di 1 — Malını normalden fazla ; ler tarafından marka ve numara- değiştirilmekte ve bu suretle ikarılması mümkün olmak ir defa mal dışarı çıkmca i bu parayı vermekte tereddüt etmemektedir. Rıhtım antrepoları esasen kar- © giren çıkan beli Tahkikatın bu ikinci safhasınm çok adar gümrük erk bir zat bu hı ta bi ki: Gümrükte ne diyorlar? işleri 3 se- irketi antrepoların ayıtlarla karşılaştı. ci safhada yeniden | miş, nihayet ve çi ketin cevap verebilmesi içi di memurları vasıtasile de kayıt» ları tetkik ve antrepolarda mev- le bulunduğu,bunun da uzun zamana muhtaç olduğu cevabı almabilmiştir. Mahkeme, bittabi hazine hukukunu siyanet edecektir.” Rıhum şirketi memurlarını İ müstahdemini teşkilâtmda bazı İ tensikat yapmak istediği ve bu- İ un için tetkikat ve istihzaratta İ bulunduğu haber alınmıştır. | Bir kısım inhisar memurları şim- karaya gidecekler. doktorlara gelince; bunların ticaretle meşgul olduklarına Ayasofya civarında son gün. | Jan aşağıya inmiş veya yukarı. lerde pek çoğalan kargaların it, | Y8 sıkmış ise bu fark nazarı iti. Kahve fiatlarında göre, Ticaret adasma kaydedil- diden An İmur.» Meleri lâzım geldiğine şüphe stmemek lâzımdır. Bir doktor, doktorluk yaptıkça tüccar de-| Gildir, Fakat bu demek değil. dir ki, doktorlar asla ticaret ya” Pamaz, Umumi bir mabal mak ticaret yapmaktır. Tica Fet odasının nizamnamesine gö Te, tüccar olsun olmasın, bir yahıs, ecir isticar ederek onu başkasına icar ederse ticaretle meşgul olur demektir. Hası De açan doktorların da yaptık- ları budur. Hattâ bazı sıhhat müesseselerinin aksiyonları ve aksiyonerleri dahi vardır. Bun- lar sermaye koymuşlar, isticar ediyorlar, onun sö a salıyorlar. Kâr te- iyorlar ve aksiyonerler rasında temettü ti iyor lar. Bu, ticaretin bütün ahkâ- Mını cami olan bir muameledir. Hastane sahiplerinin Etibba 9dasına mukayyet bulunmaları Ticaret odasma da kaydedil- melerine bir mani teşkil ede ez. Etıbba odası bütün dok- torları ihtiva eden mesleki bir teşkilâttır. Mesleğe ait disi in ile meşgul olur. Doktorlar uraya doktor oldukları için kaydolunurlar: Fakat ticaretle #stigal eden doktorların ayni Zamanda Ticaret odasma kay- dedilmeleri karun iktizasıdır. oktorlar ticaret yapmıyor! Bunu münakaşa eden yoktu Fakat doktorlar ticaret yapnbi- lirler. Bunu da doktorlar müna İnhisarlar vekâleti müsteşarı Adil B. Gümrükler ve inhisarlar | vekili Rana B. tarafından Ankaraya davet edilmiş olan Tütün inhisarı umum. müdürü Hüsnü B. daha bir kaç gün Ankarada kalacaktır. Hüsnü B. in Ankaradan avdetini muteakip inbi- sar idarelerinde yeni kadronun tat- bikine ve memurlar arasında tasfi- yeye başlanacalıtır. Bunun için her İ inhisar idaresinde, lerden m yapan doktorların, Ticaret oda sına kayitlerini istemek, oda İhey'etinin sarih ve İ hattâ bir vazifesi olduğuna şüp he etmemek lâzımdı | Umumi nakil, hazirandan sonra İstanbulda yapılacak tecrübeleri müteakıp olacak.. lâfı için Eminönü kaymakamlı. ğı tarafından ve rilen © karara, ' Müddei umumi: liğin şehir dahi- linde silâh at- mak (kanunen memnu olduğu İmütaleasile iti- İraz ettiği yazıl. | mıştı. Bu husus ta vilâyetin nok tai nazarı öğ” *“ renmek istedik. Vali muavini (Devamı altıncı sahitede) rekep bir komisyon teşkil edilecek tir. Bu komisyon mevcut memurla rın sicilleri üzerinde tetkikat yapa cak ve bu tetkikat neticesinde ter hit teşkilât kadrosuna girecek me murlarla tasfiyeye tabi tutulacak m. murlar anlaşılmış olacaktır. idaresinde | yapılan inhisar idareleri umum müdürlerinden e mürekkep komisyona tevdi edilecektir. Bu ko misyon her önhisarda yapılan tetki- katı nihai olarak tetkik edecektir. Inhisar idarelerinin nakil ve tev- hit işlerine dair yeni tebliğat vaki olmamıştır. Hüsnü B. in bugünlerde | Kara Ali de Ankaradan döneceği ve avdetini ü| a. ekip aliye e melnm| Geliyor hıklarına bilfüll başlanacağı anlaşıl. maktadır. İlk olarak vekâletin tütün ve müs kirat merkez bürolarını teskil et mek üzere mahdut ve işten anlıyan bazı memurlar, Hüsnü B. in avde- tini müteakip seçilerek Ankaraya nakledileceklerdir. Umumi nakil ise, yeni bütçeler B, M, M. den çıktık. tan ve inhisarların bir umum Müdür lük halinde tevhidi bir müddet İs- tanbulda tecrübe edildikten sonra yapılacaktır. Hazirana kadar yimdik; vazifele- rinde işe yaramadıkları tesbit edi- lecek memurlar o tazminat mukabi. linde tasfiye (o edileceklerdir. Bu sw- retle, tevhitte tatbik edilecek müş. terek kadrolarda istihdan edilecek da, tasfiye neticesinde i! Son dakikada aldığımız ha- bere göre Çobanın defi Ka. İra Ali kabul etmis ve hareket etmiştir. Tafsilâtı spor sahife. izdeslir. memurlar laşılan şirket borsanın bir iniş çıkışına karşı kendini bi İ maye ötmek istemiş ve her hal- de her taksitte muayyen mik. İdar İngiliz lirası almak istemiş tir. Bunun için İngiliz lirası çıktığı takdirde fazla Türk pa- | rası alacağı gibi indiği takdir. de az alması icap ediyor. Şimdi lirası © zamana göre ikümet o nisbet te az vermek istiyor. İhtilâf halinde meselenin mu j kavele mucibince hakeme hava Kahve fiatlarında ihtikâr yapmakla suçlu Refsil Kandi. İ yeti ve Vitali Baruh efendilerin m dün sabah le much v Ahmeet sulh birinci ce- İle edilmesi lâzim gelmekteğir. | Stan ie İuram Derler ela KİNİN İza mahkemesinde devam edi. karar vermiştir. Arada yüzde | mi9tir. muhakemede hem suçlu yirmi bir fark olduğuna söre lar, hem de vekilleri Refik Ha- hükümetin sırf bir kaç mzik |bib Bey hazır bulunmuşlardır. | tecil için şartr kabul edeceği | Ce1:€ ocılınca hâkim Küzum | beklenmiyor. | Orman umum mü- İ dürlüğü ANKARA, 6 (Telefonla) — Ziraat vekâleti ziraat ve baytar kısımlarında olduğu gibi or. man umum müdürlük merke. zinde de seksiyon teşkilâtı ya. pılmıştır. Bağdat kongresi ANKARA, 6 (Telefonla) — Bağdatta toplanacak baytari kongreye hükümetimiz namma Pendik bakteriyolojihanesi mü- İdürü Sefik Bey istirak edecek» — Çarşıya, alış veriş ederken bo; ihtikâr var mı? Mahkemeye verilen tacirlerin davasına dün bakıldı Bey Ticaret odasından geçen bank sorulmasına karar veri. İlen suallere verilen cevabı oku muştur. Oda bu cevabında 22 şubat 932 tarihinde kahve fiat lerinin 145 185 kuruş olduğu. i— ve o gün piyasanın Kandi- yoti Efendi tarafından açıl toptan satışlarda yüzde üç- | La Devamı altinc. — Va...y azizim boymuna tahlisiye simidi geçirmiş nereve gidiyorsun? ulmamak içim?