8 Nisan 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

8 Nisan 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

İşsizlere iş, işçi İl istiyenlere işçi buluyoruz! işsizlere iş bulmak için Milliyet tavassut ediyor Bize yazınız! MİLLİYET 'HARİICT HA CUMA 8 NİSAN ERLER | i Changhai'da | Mütareke | Japon ordusunun çe- kilmesine bağlı İ CHANGHAY,7.A, A.— Çim | Japon mütarekenamesinin ahkâm ve mevadını tetkik için toplanan kon feransın mesaisinde terakki husule gelmiştir. Askeri hali komite — esas itibarile ilâfa vasıl olmuştur Japon kuvvetleri, hali etmiş bulundukları ara- İİİ siyi kat'i swrette tahliyeden evvel, ze bildirirlerse bize müracaat et.) miş ve adreslerini bırakmış olar Il işsizleri kendilerine bildireceğiz. İl İş arayanlarla işçi arayanlar a- rasında tavassata o başladığımız | ünden beri, gerek iş arayanlar. İİİ dan gerekse işçi arıyanlardan pek müfit hizmetler deruhte etmeleri. ne yardım etmiş olacağız. İ Hususi müessesat sahipleri dİl bu husustaki ihtiyaçlarını biz - | bildirirlerse memnuniyetle kayd edeceğiz. 1 — Kime ve nasrl işçiye ihtiyacınız var? 2 — Nasıl iş istiyorsunuz, , |elinizde ne san'at vardır, ne kadar ücret istersiniz, İstan: bul haricine gider misiniz, hususi bir şartrnız var mı? Bize bildiriniz. Memur, kâtip, muhasip veye diğer hizmet talep edenlerle ihti- yaç sahipleri arasında da bu ta vassutu yapacağız. İş isteyenler de, işçi ve memur arayanlar de mektupları “İstanbul, Milliyet relsleri, trka ide K EE İY kelam Getme Meyan | reisleri; ticaret müdürleri ve alâ | kadar idare âmirleri bulundukları yerlerdeki işçi ihtiyacını (şekil, mahiyet, evsaf, verilecek ücret | daşa yapılacak en büyük hiz ve iş şartları tesbit edilerek) bi- | mettir. © 0. İş ve işçi istiyenler işçi istiyenler) 7.215 Hröetinie sini No 52 Haci Mehmet Sadık Zade|| 13 Bir matmazel ve bir erkek | Haci Ahmet, 41 yaşındadır, oto: mma göndermelidirler!. Bu, memlekete ve vatan- dir. İst. Erzurum Han 2 ci kat| maaş istiyor, Taşraya 60 lirayajl ider. | 274—Kadıköy Mısırlı oğlu Hay | | iş istiyenler hile sokak No16 Seyfettin, muhasebe kâtiliği arıyor, ve her 270 — Galata Posta kutusu | ihracat ve dahili gümrük muame- 1445 No da Amiras Yuvanides, | İeleri yapabilir 30 bira maş isti. Zi yaşındadır. makinist elektro. mikanik ustasıdır. 3 lira yevmiye | istiyor, taşraya gider. 271 — İstanbul Ankara cadde. si Kahraman hanın altında No 8 İ Sahane sokak No 5 M Seyfet. tile yazar, Türkçeden Almancayal tin, tesviyeci ve makinisttir, 210 ve Almancadan Türkçeye mü- istiyor, taşraya | kemmellen tercüme edebilir, 70 ki İğiİ nün Tuna projesi devletler ara- | dört büyük ve beş küçük dev. « sındaki münasebatın yeni baş- (letin iştirakile yapılacak kon. tan tanzimi denecek kadar e-| feransta hallini iltizam ediyor. hemmiyetli bir cereyana çığır| 4 — İn evvelâ dört açtı, Bunun ehemmiyetli saf- | bü; devletin içtimamı ileri halarmı tekrar hatırlayalım: / | sürüyor. 1 — Proje evvelâ 1 martta| 5 — Fransa öteden beri dört Tardicu tarafmdan parlâmen- | devletin iştirakile aktedilecek tonun maliye (o encümeninde | konferanslarda yalnız kalaca- mevzuu bahsediliyor. Fransız | ğından korktuğu cihetle İngil- Başvekilinin Almanya ve İtal- | tere ile evvelâ anlaşmağı ve yayı mes etme- | sonra dörtler kongresine git- ğe niyeti olduğu malüm değil- | meği istiyor ve Londradaki mü- dir. lâkat vukubuluyor. 2 — Fransa beş Tuna devle. | — Şimdi de dörtler kon tinin içtimaile birliğin teşkili. | gresi Londra'da toplanmıştır. ni iltizam ediyor. Fakat anla- İşte Tuna projesinin geçir. şılan İngilizlerle temastan son- | diği ehemmiyeli safhalar bu ra Almanya ve İtalya'nın işti-| yolda hülâsa edilebilir. Ancak raki olmadıkça bir şey yapıla- şunu izah etmek lâzımdır ki, mıyaçağını anlayınca, bu bü- dörtler konferansından evvel, yük devletlere de birer muhtıra | Londra'da ikiler konferansının xönderivor. ietimar, dörtler konferansının beynelmilel mintaka dahiline çekile ceklerdir. Konferansın muvaffakiyeti, şim- diye kadar Çinliler tarafından iste. pilmiş ve fakat Japonlar tarafından bu ane kadar reddedilmiş olan tam ve kat'i tahliye tarihinin tesbitine | bağlıdır. Fevkalâde bir konferans . . İ NANKİIN, 7. A. A. — Hükümet bilhassa Çin-Jaon ihtilâfı ile feye- mek üzere fevkalâde bir milli kon- feransı içtiman davet etmiştir . Tahkikat komisyonu PUKOV, 7. A. A— Cemiyeti ak vam tahkikat komisyonm Pekin'e || gitmek üzere Pukow'dan hareket et miştir. Yeni Mançuri hükümeti ve İngiltere LONDRA, 7. A.A— Hariciye pazâreti müsteşarı M. Eden avam kamarasında yeni Mançuri hüküme- || tinin büyükBritanya hükümetine bir küşat © Gilmesi hususundaki © arzusunu bil. | dürdiğini beyan etmiştir. M. Eden, mevzuubahis notaya İn giltere hükümeti tarafından benüz | cevap verilmediğini ilâve eylemiş- br PARİS, 7.A, A— Japonyanm yeni Paris sefiri M. Nagaoka, iti. | matnamesini reisicümhur M, Dow- | mer'e takdim etmiştir. Bu esnada M. Tardicu hazir bulunmuştur. Müüllrsdeki Suikast | Si Alman müsteşarına suikastta bulunanlar kurşuna dizilecekler Fransada İntihabat Fırkalar arasında mücadele başladı PARİS, 7. A A— Fremsa int hap mücadelesi bugün açılmıştır. PARİS, 7. A. A— M .Tardicu, tesrii intihabatın 1-7 mayısta başlamış olduğunu ilân edecektir. Kuran Tercümesi Mısır dğimme erdi edilebile- ceğine karar verdi Kahirede çıkan “Muhade. net” gazetesi yazıyor: Türkiye iyetinin Ku Fanı Türkçeye tercüme ettir- mesi Mısırda ulema arasında epeyce il u mucip ok du. Nihayet Şeyhülislâm, Ku- #anm Türkçeye (o Tercümesi <aiz olup olmadığına dair, yük sek âlimlerden mürekkep bir heyetin teşekkül ederek bu me selede bir karar vermesini ten- sip etti. En müktedir din âlimlerin den vücuda getirilen bu heyet uzun omünakaşalardan sonra bir takrir yazarak tercümenin caiz olduğuna dair bir fetva da vermiştir. Bazı ulema: Kur'anın ancak tefsir edileceğine dair itirazlar da bulunmuş ise de ekseriyet Kur'anm hakiki surette tefsi- rine ancak Peygamberi zişanın muktedir olabileceği neticesi. ne varmıştır. Heyet kuranın arapçadan başka lisana tercüme edilebile- ceği hakkında hazırladığı tak- ririn sonunda deniliyor ki; A- rapça bilmeyen ve anlamayan milletlerin kuranı tercüme et. mesi ve namazda okuması dini islâmın terakki ve taalisi için caizdir. En salâhiyettar islâm ule- i- | masını verdiği bu fetva bütün islâm âleminde derin bir mem - İmuniyetle karşılanmıştır... Elbelag'da bir makale Suriyede çıkan “Elbelâğ” ll ii Ali mahkeme, biraz sonra bu tale- | gazetesi yazıyor: Son günlerde Müthiş Bir ihtira Bin milden şehirleri ve orduları yakabilecekler VAŞİNGTON, 7. A. A — Ayam. dan M. Frazier, 1000 millik mesafe den şehirleri, asker kıtalarını ve en iyi teslih edilmiş zırblıları yangın ve infilak çıkararak mahvü harap - | etmeğe müsait ve ancak bir kaç ki- şi tarafından kullanılabilecek dere. cede basit olan ihtira'ın tetkiki İ safi bir encümen teşkil ve tayini talep etmiştir. Connecticut eyaleti'nin Stamford sehri ahalisinden Barlov isminde 0- lan muhteri şimdiye kadar muhtelif İ bömbardıman cihazları ihtira etmiş ve bu son ihtirar'ni da Amerikaya vermeğe amade bulunmuştur. Ee la Lindberg'in Çocuğu Anlaşılmaz bir efsane oldu, gitti NORFOLK, (Virginie'da) 7.A.A. için Lind- duğunu tunduğumu 2öylemiştir. Zaro ağa Ölmüş mü? Bir Macar gazetesi Londrada öldüğünü yazıyor P»ştede intişar etmekte © lan Peştiaplu | gazetesinin 27 Mart tarihli nüshasında; Lond radan alman bir habere atfen ! 158 yaşında bulunan ve dünya- İman en ihtiyar adamı olan bizim Zaro ağanın vefat ettiği yazıl- maktadır. Zaro ta evvel çirmiş ve Londrada bir hastane İ ye kaldınlarak tedavi altma a- | İınmıştı. Fakat hastanede yap” lan tedavide yaralar vahim gö- rülmemiş ve Zaro ağa kısa bir zamanda taburcu edilmişti. Zaro ağa hastaneden çıklık- tan iki hafta sonra evvelce aldı Ayni gazete şu satırları da| lilâve ediyor: bi kabul eden idam kararımı ver. miştir. —— e—— Bulgar sigaraları hak- kında tahkikat ANKARA, 7. — Bulgari” tandan memleketimize mühim ; miktarda sigara ithal edildiği | hakındaki neşriyat etrafında a- lâkadar wakamlar tetkikat yap İ yakın şarktaki komşu devlet- Zaro ağanın ölümü bütün! İler arasında bariz bir faaliyet | Avrupada tesssürle , karşılan. göze çarpmaktadır. Geçen İrak ' mıştır. Zaro ağa 158 yaşında kralı Faysalm Ankara ziyareti, | idi. Kendisi bu yaşa gelinceye Türkiye hariciye vekilinin son | kadar 12 defa evlenmiş , ve 48 Tahran seyahati ve bu seyahat | evlât dünyaya getirmişti. | te iki devlet arasında aktedi. | — Halen evlâtlarından ancak len muahede, o bunu müteakıp | bir kızı berhayattır. Diğer 47 şimdi de Kral Faysalın Tahran | çocuğu ölmi seyahati şarkta Müslüman dev |" l | Cenup hududunda ka- çakçılarla müsademe 3 Kaçakçı maktul düştü, 66 beygiı yükü eşya müsadere edildi ANKARA, 7 (Telefonla) — Nisanın dördünde cenup hudut. larında ve Birecik civarında gümrük muhafaza memurları ile ka. çakçılar arasında mühim bir müsademe vuku bulmuştur. sademe gümrük muhafaza (©U kuvvetlerile (30u müteca viz bir kaçkaçı kfilesi arasında cereyan etmiştir. Neticede üç ka çakçı maktul düşmüş, onu yakalanmıştır. Diğerleri kaçmışlardır Kaçakçıların beraberlerinde bulunan 66 beygir | yükü eşya, 2 hayvan ve altı silâh müsadere olunmuştur. Yakalanan kaçakçı lar ve eşyalar Urfaya sevkedilmiştir. Firarilerin takiplerine de. vam olunmaktadır. Müsademe esnasında karakol kumandan: olan muhafaza memuru Halit Efendi şehit düşmüştür, Gümrük ve İnhisarlar vekâleti merhumun ailesine taziyet telgrafı çekmiş ve nakdi yardım olmak üzere 300 lira göndermiştir. Heyeti vekile tarafından yeni bir kararname neşredildi ANKARA, 7 (Telefonla) — Memleket iktısadiyatını koruma rnamesine zeyl olarak Heyeti Vekilece yeni bir kararname kara esir — neşredilmiştir. 1 — Bu kararnameye göre her ay başımda gümrüklere tevdi edilmiş olan kontenjanlar her biri ayrı ayrı eşhasa ait mevcut beyannamelere tescil numarası srrasile ve mevcut kontenjanın altıda biri verilmek suretile hemen tevdi olunur. Tevdiden geri kalan kısım ilk numaraya verilir. Gene artan kısım bulunursa ER numaraya verilir ve bakıye kaldıkça bu veçhile devam ur, 2 — 11940 numaralı kararnamenin birinci maddesinin üçün- cü fıkrasındaki “listedeki kontenjanlara mahsuben gümrüklere vürut eden eşya vürut” fıkrasmdan sonra “müracaat” kelimesi ilâve olunmuştur. 3 — Yolcu beraberinde olarak vapur ve trenlerle Türk liman ve garlarına gelen ve gümrük resmi min haysilmecmu 50 Türk lirasını tecavüz etmeyen ve ticarete arzedilmeyecek olan eşya ve hayvanat kontenjan halinde olarak idhal olunur, 4 — Kimyevi gübreler A listesine ilâve olunmuştur.. Darülbedayi heyeti Ankarada ANKARA, 7 (Telefonla) — Darülbedayi san'atkârları bugün geldiler. Yeni sinemada bu akşam ilk temsillerini verdiler, “Ve. İlinin Çocuğu” komedisini oynadılar, Millet meclisi müzakeratı ANKARA, 7 (A.A.) — B. M. Meclisi bugün reis vekili Ha- san Beyin riyasetinde toplanmıştır, Celsenin açılmasını müteakıp Uşak şeker fabrikası müdiriyetine tayin edilmiş olan Gazi Anten meb'usu Remzi Beyin meb'usluktan it :ifası okunmuştur. Beledi- ye vergi ve resimleri kanununun 45 inci maddesinin tefsirine mahal olmadığı hakkındaki mazbata kabul edilmiştir. 1341 se nesi üvazenei umumiye kanununun 45 inci maddesine tevfikan mal almamış olan maaş sahiplerinin sureti teminine dair kanu- nun ikinci müzakeresi yapılarak kabul edilmiştir. Gümrük ka- sununun 107 inci maddesinin tadiline ve 950 numaralı kanunun 13 üncü maddesinin ilgasma dair kanun ile jandarma şoförlerine verilecek olan ücret ve yevmiyelere tabiiyet muamelâtından alı” nacak harçlar hakkındaki kanunun 8 inci maddesine bir fıkra ilâ- vesine ve temlik kanununa tevfikan verilen tapu senetleri harç. larının bak:ye taksitlerinin affma dair kanunların ikinci müza- kereleri yapılarak kabul edilmiştir. Meclis cumartesi günü top- lanacaktır. Boğazlar komisyonunun raporu CENEVRE, 7 (A.A.) — Boğazlar komisyonu 1931 senesine ait raporunu Cemiyeti Akvam kâtibi umumiliğine göndermiştir. letler arasında bariz bir diplo- | aldığımız haberlere göre Türki || dürü M, Lebrechi dün şehrimize İİ gelmiştir. ( Haftalık siyasiicmal | Fransız Başvekili re cevap veriyorlar. Almanya | masi faaliyetinin hüküm sür mekte olduğuna şüphe bırak. | mıyor, Son haberlere göre İran | İ şahının Türkiye ve İrakta bir! seyahat yapacağı müteaddit ma hafilde kuvvetle rivayet ed). mektedir. Bazı membalardan / maktadır. Doyçe Orient Bank müdürü geldi Döyce Orient Bank umum mü- ması noktasından faydalı ok|ği Oçok | şüphelidir. — İm mamıştır. Bu konferansa işti. | gilizlerin bu husustaki fikirleri rak etmeyen Almanya ve İtal- | şöyle hülâsa edilebilir: “Husu- ya bu yüzden müğber olmuş-| si dostluklar, bu dostluk daire. İardır. Konferans zahiren beş | sine alınmayan devletleri husu- Tuna devleti hakkında | alne-| si düşmen vaziyetine koyar' cak tedabiri müzakere için top- bunun içitidir ki Tardicu'nün İngiltere “demişti ki Londra ziyareti iyi karşılanma. ük devlet top-| mıştır. o Mükülemeden sonra lans ve bir karar versinde neşredilen resmi bir tebliğ ile küçük devletler bunu kabul de vaziyet tamir edilmeğe ça. eder.” Şimdi ikiler konferansı lışılmıştır. Dün gazetelerde çı. da İtalya ve Almanya'ya karşı kan bu tebliğde Fransa ile İn. ayni sözü söylemiş oluyor. giltere arasındaki münasebat- İ “Hele iki büyük devlet bir ka. | tan ziyade şimdi içtima eden rar versinler de İtalya ve Al- dörtler konferansı hakkında bir manya bunu kabul eder.” © — | takım ümitler izhar edilmekte. İngiliz gazeteleri de bunun dir. İfarkında oldukları için ikiler & Dörtler konferansı oldukça konferansının — İngiltere (ile gayrimüsait şerait altında Fransa arasında hususi bir iti makla beraber, çarşamba günü lâf manasını tazammun etmedi | öğleden sora Londra'da içtima İ ğini yazmaktadırlar, Bazı ga-| etmiştir. Konferansın ehemmi- İ zeteler bu noktada çok ileri git-| yetini tenkis öden diğer bir mektedirler. Fransa'nın eski nokta da İngiltere'den başka antant kordiyal'ı ihya etmek is- diğer üç devlet Başvekilinin tediğine şüphe yoktur. Fakat timada hazır (bulunmamaları. İngiltere'de bunun * bu “ara dır. Brünisg Almanya'daki ini ye ile İran arasında tecavüzü ve tedafüi bir ittifak aktedilmiş tir. Bu ittifak muahedesine gö- re iki devletten biri üçüncü bir devlet tarafından tecavüze uğradığı takdirde diğeri tara- fmdân müdafaa edilecektir. irmüştür, yayı bu lerde daima Grandi temsil etti. ğinden bunun aykırı bir tarafı yoktur. Fakat, Tardieu'nün Londra'da bulunmaması kasü gibi görünüyor. Dörtler konfe- ransının içtima hakkında he- müz bu saate —perşembe sa” bah— kadar malümat gelme- miştir, Bu satırlar intişar etti. ği zamen gazetelerde etraflı malümat bri göreli Pazar günü Almanya'da tihabat yapılacak. Melümdur ki, 13 martta yapılan ilk isti- habatta namzetlerin hiç biri ek seriyeti temin edemediği için intihap neticelerememişi. Al man kanunu esasisine göre, ilk | tihabın kat'i clabilmesi için namzetlerden biri mutlak ekse- | riyeti kazanmak lâzımdı. Hin- denburg, pek ziyade yaklaştığı için kırk milyona yakm rey içinde bir kaç yüz bin noksan alarak intihabat 15 nisana te- Raporda Sovyet Rusyanın Karadeniz filosu mevcudile boğazlar- dan geçen ecceki harp genelsri hakkında malini verilksiliai dir. İzmir muallimlerinin seyahati IZMİR, 7 (Milliyet) — Vali ve yüz kişilik bir muallim gru- pu bugün Bergama'ya gitmişlerdir. Yarm avdet edeceklerdir... Bu defaki namzetler ancak | Hitler diyor ki; bunların ikisin üçtür: Hindenburg, Hitler ve | de de kazanamazsak, sonra ka- komünist namzedi Thâlmann. | zanırız. Her halde muvaffak Millicilerin namzedi ve müsta- | olacağız. Ve hakikaten Hit- kil namzet olarak ileri atılan)|ler'in kanuni yolla ve yahut Winter geri çekilmişlerdir. Bi. | derbei hükümetle iktidara geç- naenaleyh mücadele bu defa|mesi, her gün daha kuvvetli üç taraflı olacaktır. bir ihtimal şekli belirmek- Hindenburg'un kazanması. | tedir. Dünya artık gittikçe bu- na bir emrivâki nazarile bakıl- | na alışmağa başladı. maktadır. Zira bu defaki inti- Fransız intihabatının * tari- habatta mutlak ekseriyet lâzım | hi de mayısın ilk haftası ola- değildir. Hangi namzet en çok| rak tesbit edilmiştir. Bu inti- rey alırsa o kazanır. Bununla | habatın Alman intihabatından beraber, Hitlerist'ler, nüma-| sonra yapılmasına , hususi bir yiş olsun diye fazla rey alma-|ehemmiyet verilmiştir. Çünkü ğa çalış r. Hitler, bu | Fransa'nın sağ cenah fırkaları, defaki intihabatı kazanamazsa, | Almanya'da sağ o cenahların 24 nisanda yapılacak olan | muvaffakıyet kazanacağını ve Prüsya meclisi intihabatını ka- | bunun da Fransa'da akislerini zanmak istiyor. Prüsya intiha- | göstereceğini ümit etmektedir. batı Alman meclisindeki ekse- /ler. Her iki memleketteki inti- riyet üzerine de nafiz olabilir. | habatın beynelmilel münasebet Ve bütün Almanya'nın mukad. |ler noktasından birinci derece- deratı üzerine âmil olabilecek | de ehemmiyetli olduğunu söy ehemmiyettedir. Bunun için bir | emeğe hacet bile yoktur. taraftan gelecek günkü, er te sakal LL |, Hükeclim bien