24 Nisan 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

24 Nisan 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

a pe Ve x Yunanistan Bulgaristan Balkanlardaki iki komşumu- zun mali vaziyetleri son Zaman- larda çok fena bir safhaya gir- miştir. Avusturya ve Macaristan. la ziyetlerini tetkik eden Cemiyeti akvamın maliye komisyonu mec- lise bir rapor takdim etmişti. Meclisin geçen haftaki içtimaım- da bu rapor tetkik edilmiş ve bu hususta bir karar verilmiştir. An cak verilen karar, Bulgaristan hakkında öz evlât, Yunanistan hakkında da övey evlât muame- lesi şeklinde tecelli etmiştir. Ger: çi her iki komşumuzun da mali muzayakası , ayni tedbirle" izale edilemezdi. . Bulgaristan yalnız borçların tecilini istiyordu. Yüna- le beraber yeni is ep etmişti. Fakat verilen karar, Bulzaristanın mu- tehvin etmekle Yunanistanm vaziyetini büsbütün işkâl etmiştir. Ve bunun neticesi de Yunan parası yarı yarıya kıy- metten düşmüştür. Komşumuzun bu buhranı atlatmasını kalbimi- zin bütün samimiyetile — temenni riz. Mecl Bulgar komşumuz haklandaki kararı şa suretle hü- lâsa edilebil I — Bulgaristanın tediye etti- ği harici istikraz taksitleri ayda 90 milyon leva kadar | tutuyor. Vadoleri de her aym birinde ve 15 inde gelmekte ve ecnebi kam- biyosile tediye edilmektedir. Ce- miyeti nkvam meclisinin kararı- na göre, Bulgaristan bundan böy le bu 90 milyon ova'nın yalnız yarısını ecnebi kambiyosile tedi. Ye edecektir. Diğer yarısını le olarak milli bankaya yatıracak ve bunlarla geçen senelerdeki bütçe açıklarını kapatacaktır. 2 — Bulgaristan her ay 23 milyon leva kadar tamirat borcu vermekte idi. Malümdur ki bu borç, Hoover moratoryomu ile tecil edilmişti. Umum tamirat ları meselesi halledilinceye kadar bu tecil devam edecektir. 3 — İstikraz faizlerinin tenzi- li hakkımdaki talebe karşı meclis, hamiller ile doğrudan doğruya temas ederek anlaşması için Bul garistana tavsiyede bulunmuş- tur, Görülüyor ki Bul, hak kındaki yardım dahi esaslı bir Yardım olmaktan çok uzaktır. Dert esasından halledilmemiş, iş pamuk ipliğine bağlanmış ve bel İki de buhran talik edilmiş! Bun içindir ki bu iki komşumuz, lâhaza ile, bir dereceye kadar da iyeti akvam (meclisinin iki memleket arasmda iktisadi saha da daha sıkı bir teşriki mesai hu #usundaki tavsiyesile âmil olmak maksadile Yunanistan ve Bulga- Yistan, doğrudan doğruya kerata girişmek üzere bulunuyor lar. Bu müzakeratm müsbet bir Betice vermesini biz de samimi su Tetle arzu ve temenni etmekte se Yu- Zannedildiği kadar ehemmiy * değildir. Balkanların inkişafı a çok lüzumlu olan bu fan tahakkukuna bugün engel olan ihtilâflar şöyle bi edilebilir: 1— Evvelâ başta Garbi Tri Yadan ve Yunan Makedonyasın- Bulgaristana hicret eden Bul Şörların bıraktıkları mallar için 1ppan hükümetinden talep edi- &n tazminat meselesi vardır. Ma mdur ki bu müzmin mesele ayet Molof-Kafandarir itilâfna- yösile halledilmişti.. Yunanistan 4 itilâfname ile Bulgaristana bir Wilyar 200 milyon leva tazminat Yermeğe razı olmuştu. Fakat er moratoryomu ilân edilip te Bulgaristan bundan istifade ©- derek Yunanistana olan tamirat Yorcunun tediyesini tecil edince, Yann stan da Molof-Kafandaris ile tediyesine mecbur oldur İu taksiti vermek istemedi. Yani alacağına karşı vereceğini *up etmek istedi. Bulgaristan il Devi borcun başka başka esasl: TA istinat ettiğini, birinin devlet er hrasında alacak verecek me #elesi, diğerinin ise hususi borç Şlduğunu ileri sürdü ve mesele aye mahkem havale edildi de hâlâ halledilmiş değildir. li Bulrar o mühacirlerinin iret — ettikleri o memleketler. de bıraktıkları emlâk için hâlâ Wuamele görmemiş 6 bin beyan Bameleri vardır ki, Yunan hükü- ei müddet bitiği için bu iddia- arı kabul etmemektedir. Bulgar- ar ise kabulünde ısrar ediyorlar. 3 — Üçüncü ihtilâf harbi umu mide Bulgar ordusunun Yunan Mrazisini işgalinden neş'et etmiş dir.Bulgarlar işgal zamanında her *gal ordusu gibi yerlilerden bir yem mübayaat yapmışlardı. euilly munhedesile bu eşya bede vegan İsviçreli bir ha- *n tayin edilmişti. yübayan edilen eşyanın bedelini Milyon isviçre frangı olarak tes beraber bu iki kopışumuzun va | Bu hakem | BALIKESİR, 23 (Milliyet) — iyeti milliye bayramı olan iki o yeni mes'ut hâdise ile daha karşılaş dı; Kütahya - Balıkesir hatim küşat resmi yapıldı. Samsun - Si- vas hattının da kavuştuğu haberi kaybetmiyen feyizli bir hamle ile. az zamanda memle- ketin köşe bucağı demir ağlarla örülmüş oluyor. Yeni hattın küşadı münasebe- tile bugün Balıkesirliler bir kaç bayram birden yapıyorlar. Şehir sevincinden kabma sığmıyor. Her taraf bayraklarla, defne dallarile süslü. Halk temiz kıyafetlerile 80- kakları doldurmuş. Bilhassa istas- yon tarafı emsalsiz bir kaynaşma Kütahyadan vali, bele- ü bulunan eb'uslar istasyonlarda halk köy mektepli leri milli marşlar söyleyerek | ei bayrakla; lan iz Mektep çocukları milli el- biseler geymişti. — BN li, muz şı çalarak karşı! ymaştr. ee İibaren küşat mahalline | kadar mektepler, cömiyetler, halk, kıt ai makeriye, ja polis müf-. tezeleri dizilmiş takın yanındaki kürside — Küzm Paşa (Balıkesir meb'usu sıfatile, bir nutuk iratet- Meclis reisi, Gazi Hz, nin selâm ve muhabbcilerini tebliğ ettikten Mora Hâkimiyeti Milliyeden bab- mücahedei milliyenin, cum- huriyetin tarihçesini yapı Kâzun P3. bundan sonr. yollarının askeri, iktisadi YE amemmemmesemesisaseses Ti simiştir. Bulgarlar, bu eşya Eilelinin tamirat borcuna dahil Biluğunu iddia ederek 5 milyonu Sermemişlerdi. Nihayet mesele İihaye mahkemesine havale edil Di ve mahkeme de Bulgar baklı bulmuştu. Mahkemenin bu Kararını kabul eden Yunan bükü eti şimdi tamirat borcu tecil €- ski iddiasını tekrar ileri dilince, üştür. “e Bir de Dospat ormanları ihtilâfı vardır ki, bu Balkan mu- | İ harebelerinden de daba yeri za- mn kadar gitmekte Di topraklar Osmanlı imparatorlu- Iki mes'ut hâdise Kütahya - Balıkesir hattı açıldı, Samsun - Sıvas hattı birleşti Yeni hatta 37 tünel, 24 köprü vardır. Dört buçuk senede ikmal edilmiştir. Balıkesir şenlik içinde... Meclis Reisi Kâzım PŞ.nın nütku. | Gece muazzam tezahürat yapıld mudahed esnasında tesirle- rini anlatti. Bu hattım Garbi Ana- doluyu, Sıvasa rapteden en mü- him hat olduğunu söyledi. Mee- lis reisi sözüne devam ederek de- di ki: tanda 3719 kilometre yol mev- cuttur, 1600 kilometre: hükü- met satın aldı yollarladan ise bugün 3430 kilometresini hü- kümet, 2200 kilemetresini şirket- ler işletiyor.” Kâzım Pş,, yollar için istikraz yapılmadığını söyledi bu mühim eserlerin karşısında o yaratanları Gazi Hz. ile İsmet Pş. yı hürmet- le, minnetle selâmladı. Ankara » hattının bir. Sıvas, Samsun - Sıvı İeştiğini tebşir eti Muteakiben takin altına gi di Kâzım Pş. kordelayı “kesti Minnet ve şükran alışları ara- sında on bin kişi tarafından takip edilen Kâzrmm Pş. heyetle beraber yürüyerek askeri mahfelin önüne geldi. Balkondan resmi geçit sey- redildi. Bundan sonra Fırka tara- Cumhuriyetin teessüsinde va- İ ! | fından mükellef bir çay ziyafeti verilmiştir . Yeni hat BALIKESİR, 23 (Milliyet) — Kütahya'dan Balıkesire kadar en büyüğü 6,100 metre uzunluğunda 37 tünel, 24 köprü vardır. Hat 253 kilometredir. 24 buçuk mil- yen sarfile 4 buçuk senede ikmal edilmiştir. Kütahya'dan sonra Değirmi saz istasyonunda takın altmda kur- banlar kesildi. Burada kurum kö- mür madenleri işletiliyor. Ocale- lar çok zengindir. Dursunbeyde zahurat yapıldı. Burada muha- sebe hususiye müdürü ü söylenmiştir. Meclis reisi köylü. lerle, kadınlarla ayrı ayrı görüş- tü. Tren halkına çay, pasta ikram d lis Reisi- ne bir buket takdim edildi. Herke (Devamı 6 ıncı sahifede) - Istanbul'un plânı kime yaptırılacak? Muhiddin Beyle görüşen Profesör Yansen bir sır olduğunu söylüyor Prolesör Yanser'in yeni bir resmi aeeseseekeeeseeeaseeaseekemmemeeeeei funun elinde iken Dospat orman | larında Yunan tebaasına bazı im | tiyazlar verilmiş. Şimdi Yunanlı" lar tazminat istiyorlar. 5 — Sonuncu ihtilâf ta, malüm olduğu üzere, Bulgaristana Newiliy muahedesile vadedilen Adalar denizine mahreç mesele- sidir, Fakat şimdi en ehemmiyet- li görünen bu ihtilâf, bir defa Yu nanistanla Bulgaristan arasnda umumi bir anlaşan olur ve ikti. sadi sahada bir teşriki mesai si- yaseti başlarsa, büsbütün ehem- miyetini, hattâ manasını kaybet- iş olacaktır. İ profesör mimar M. Hermann Yan- İ bugün tekrar Muhittin B. ile gö- bunun İzmirden şehrimize gelmiş olan sen, Belediye reisi Muhit dav il rüşecektir. Dün profesörden İstan bul'un müstakbel plânı ile meşgul olup olmıyacağını sorduk, bize şu cevabı verdi — İstanbul'un plânı ile möşgul olacağım, büna dâir dün Muhittin Beyle görüştüm, yarın da görüşe ceğim. — İstanbul'un plânını siz mi yapacalsrız? İ — Onu söyliyemem, bu bir sar. dır. Muhittin Beye kimseye hiç bir şey söylemiyeceğimi vâdet- | tim, izahat almak için kendisine (Devamı 6 rner sahifede ) Görülüyor ki hülâsa ettiğimiz bu ihtilâflar halledilemiyecek ma hiyette değillerdir. Ve eğer, ümit edildiği gibi, Bulgaristan ve Yu- nanistan anlaşırlarsa, Balkan sal hu ve Balkan tesanüdü için en mühim adım atılmış olacağı gi belki de bu i | da anlaşamadıkları balde boyu- | na başk anlaşmağı tavsi- | ye eden garbi Avrupa devletleri için bir imtisal nümunesi teşkil edecektir. Ahmet ŞÜKRU Başvekil Geliyor. Sovyetler; heyetimiz için mutantan bir program hazırladılar Gazi Hz. Başvekili teşyi buyurdular Rusya'ya gidecek olan Başvekil İsmet Pş. Hz, ile İğHariciye Vekili Tevfik Rüp- tü Bey ve refakat (Devamı 6 ıncı sahifede) Yeni vergi Kanunu Heyeti vekilede tetki- kat bitti ANKARA, 23 (Telefonla) — Heyeti vekile beşe kadar yeni ver gi kanunları üzerinde tetkikata de- vam etti. Kanunları kabul etti. Ye- ni kanunlar yarım Meelise verile- cektir. “Sahip ve Başmubarriri Siirt Meb'usu MAHMUT i Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü Meclisinin açılış günü, hakimiyetin ilânmm yıldönü. mü idi. 23 nisan 1920 de Anka- rada ilk toplanan Türkiye bü- yük Millet Meclisi, milli istiklâ İlmizi hazırlıyan meclistir. 23 nisan Hâkimiyeti milliye bayra ETEM İZZET Hakimiyeti Milliye bayramı dün her tarafta tes'it edildi Istanbul Halkevinde heyecanlı ve cuşişli bir gün geçirildi Fırka umumi kâtibi Recep Beyin mühey. yiç ve şayanı dikkat bir nutku.. Dün, 23 nisan birinci Millet |mi dün bütün merilekette bü- Milli | yük bir heyecan ve tezahüratla tesit edildi. İstanbu) Halkevi merkezi, bu münasebetle heyecanlı tezahü- rata sahne oldu. Bütün İstanbul dün bayrak- (Devamı 6 ıncı sahifede) eeameeeremesseseaeeeeaseşeseesaeeeeeasemeeeemameseeakae Çocukların bayramı emsalsiz bir neş'e ve sevinç içinde başladı Fatihten Taksime kadar otomobillerle bir geçit resmi yapıldı, Abideye çelenk kondu Ayrıca bir çok yerlerde balolar, müsamereler verildi. Beşiktaşta yapılan tezahürat çok mükemmel oldu Dün 23 nisan çocuk o bayramı idi. Her sene olduğu gi de çocuk bayramı emsalsi şe ve tezahüratla tesit edildi. Da- rdı. İlk mektep tale- besi erken mekteplerine koşarak renkli kâğıtlar, bayraklarla süs- ledikleri sınıflarda toplanmışlar- # ve neşe içinde ya: yi Etfalin rozeti, şük mektepliler bu vazifelerini büyük bir sevinçle yapıyorlardı. Havanın da çok güzel olması yâv ruların sevincini artırmıştı. Şeh- rin ber tarafında semt semt teza bürat yapıldı. İlk mektep talebesi sabahleyin mekteplerinde, mual. De zevk limlerinin verdikleri konferanslan dinlediler. Küçüklere kendi lisan- ları ile çocuğun © ehemmiyeti ve ayni zamanda 23 nisan Hâkimiye e bayramı anlatıldı. Büyük çocuk resmi geçidi, ote mebillerle Fatih ile Taksim ara- sında yapıldı. Sabahleyin saat 9 da Fatih kayı (Devamı 6 ıncı sahifede)