16 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

16 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

İIhracatımızbir çok mevat üzerinde her gün biraz daha artıyor © ö . Ekonomi İhracatımız gün geçtikçe artıyor Son istatistikler ihracatımızın büyük farklarla arttığını göstermektedir İhracat ofisi Nisan ayına ait kat'i t ve ihracat vaziyetimizi tes- istanenittir. Bu hususta hazırlanan isik ihracatımız lehine Nisan 2- nda büyük bir fark olduğunu ve ip acalımızın . yayanı k ir Yekilde olduğunu göstermekte vir İhracat fini tarafından ihzar Ain istatistiğe nazaran Nisan 932 v1 Zarfındaki ithalâtımız mikdar iti gile 26 miyon 434 bin 93 kile ki, kiymet itibarile $ milyon 606 da, (08 lira ve ihracatımız mik itibarile 46.151.103 kilo ve kıy- * itibarile 6.765.163 liradır. İbra- © fazlalığı 1058. 058 liradır. Ge- İç gvenin nisan ayı zarfmdaki id- dig timuz 33.227.068 kilo ve kıymet | iberile 10.661.461 lira. İhracatımız ve grikdar itibarile 38.655.517 kilo 4 “ymet itibarile 10.119.805 lira i- iç Kontenjan sisteminin tatbiki ne- Sesi olarak bu seneki idhalâtımız saçın seneye nisbetle 4,945.383 lira | gekimiştir. Bu seneki ihracatımızda rülen noksanlık ise iktisadi buh- hasebile bir çok memleketlerde kiş âtan tahdidi yolunda alman ted delen ve fintlerin düşkünlüğüm. en ileri gelmiştir. Geçen seneki ni ki, #Yindaki ihracatımız 46 milyon raçır kilo iken bu seneki nisan ik da mız 38 küsur milyondur ki ara pk fark 8 küsur milyondan ibaret öz, Halbuki İciymet itibarile fark t küsur milyon lirayı bulesamak- bu da iktisadi buhranı eş fintleri üzerinde içra ettiği tesiri Okça göstermektedir. Nisan Ay! Sefinda başlıca ihracat ma Amiirilesi “gözü ile Anadolu, Mısır, Erden Şehrimize gelen karı koca Ana dolunun nelerini beğeni. Yorlar nelerini beğenmiyorlar —— o .—— bi 1, Ptomohille seyahat etmekte | a Amerika zenginlerinden Mr. sy nm'in refikasile birlikte şeh- arize geldiklerini yazmıştık. Mr bir folografçıdır, Mm alam da ressamdır. Orta yaşta 3 bu karı koca bünye itibarile Si, 19zat teşkil etmektedirler.Mm | tp Nin, Amerikalılarda madiren diz düf edilen kırmızı yüzlü. ve inan denecek derecede dolgun | in otlu olmasına rağmen zevci, | her güler yüzlü ve neş'eli in- Şnlardır. Mm Stamm, seyahat müziç ve yapışkan #ey- Maji, Orada hükümet dilencilerin li fotografileri | sin kıymetleri şunlardır: Küymet (Lira) Tütün 1.243.369 Pamuk bant 475.776 Frndik iç 37162 | Üzüm 473479 | Zeytinyağı 67.56 Afyon 315.635 | Yön 53.561 İncir 9.402 Ârpe 288 760 | Yumurta 942.871 Tiftik 14.448 Maden kömürü 158911 — l Bu nisan ayındaki bütün ihracatı- mız geçen seneye nisbeten bir küsur milyon lira noksan pamuk ihracatı: MILLIYET PAZAKTESI Vilâyette Yeni | Valiler Yeni memuriyetle- rine gitmek üzere şehrimize geldiler Kırklareli valiliğinden Sam- son valiliğine tayin edilen Mus tafa Arif Bey şebrimize gelmiş dün vali muavini Fazlı Beyi 3i yaret etmi Must Samsuna gidecektir. Yeni Kırklareli Bey de buraya gelmi Beyi ziyaret etmiştir. Mecidiye köyü Mecidiye köyünün belediye İ hududu dahiline alındığına dair karar henüz tebliğ edilmemiş- tir, Poliste mız geçen seneye nisbetle elli bin Vira fazla fındık ihracatımız geçen Miyan İhracatımız 200 küsur bin W- ü küsur bin lira fazla, yumurta ihracatımız 150 bin Fra noksandır. Bu lerden anlaşıldığına “göre bu sene nisan ayındaki afyon ve arpa tumuz şayanı memnuniyete bir suret te artmıştır. Yumurta ihracatımızda ölen noksanlık başlıca müşterile- rimizden biri olan Fransanm yumur ta idhalâtını kontenjana tâbi tutma- sından ileri gelmistir. Bir borsanın lâğvı Görülen lüzum üzerine Uzunköp rü Ticaret ve zahire borsası lâğve- dilmiştr. fa suya raftan diğer tarı pi yarında Sultaniye yatacak ne bir otel, nede yemek yiyecek bir lokanta bulamadık. Nihayet kaymakam bizi. evinde misafir etti: Yere & konulan bir sofranın etrafında oturduk ve le- ziz bir yemek yedik, Sonro gene yere serilen yataklarda yattık. Bu yatak çok rahat idi. Buralar- | dan hayatımızda hiç unutamıya- cağımız hatıralara topladık. Geç tiğimiz yerlerde birçok konsolos- lar (o tanidik, fakat Halep'teki Türk konsolosu kadar sevimli bir zata rastgelmedik. Bu zat (o bize her türlü kolaylığı gösterdikten maada Türkiye'de ziyaret edece #imiz yerleri bize birer birer izah giti,” Zinger de geldi Meşhur Singer dikiş makinele- ri fabrikası sahibi M. Singer husu si yatı ve ailesile birlikte tenez- züh için şehrimize gelmiştir. Bursa tayyaresi Bursa halkının teberrüatile a- hman üçüncü tayyarenin at kom ma merasimi bugünlerde Bursa'- ia yapılacaktır. Büyük otel açılıyor Üsküdar Cinayeti Kasap Osman hâlâ bulunamadı Üsküdarda polis Şefik Efen dile çalgıcı Remzi Efendiyi ya ralıyan kasap Ali Osman henüz bulunamamıştır. Fakat zabıta izleri üzerinde- dir. İki kardeşler Şehremininde büyük kardeş leri Murat Efendiyi yaralıyan Muzaffer ve Vehbi adliyeye tes Tim olunmuştur. Maslak cinayeti Maslakta 32 yerinden yara- lanarak öldürülen cesedin büvi yeti henüz anlaşılamamıştır. ği Cinayet esrarengizliğini mu hafaza ediyor. Bir çocuk daha nulundu Dolmabahçe garhanesi duva yı dibinde tahminen 20 günlük bir kız çocuğu bırakılmıştır. avru Darülâcezeye götürül müştür, Merkezleri teftiş Sene sonu olması münasebe üle polis merkezlerinin teftişi- ne başlanmıştır. Bu meysnda dün de Üskü. dar polis merkezi teftiş olun. muştur. İtalya sefiri gitti Romaya gideceğini yazdı- ğrmız İtalya sefiri Baron Aloisi dün sabah refikasile © birlikte Stella d'İtalia vapurile Brendizi ye hareket etmiştir. SE lamikiali İzmir muallimleri İZMİR, 15 (AA) — İzmir muz alimleri mutat aylık tetebbü seyahat lerinin bu aya ait kısmını Ödemiş'e yapmışlardır. Vali Köz Paşa ve “Cümhuriyet Halk Fırkası idare heye & reisi Hacim Beyle orta ve ilk mek teplerden 175 muallim bu seyahate iştirak etmişlerdir. Ödemiş'e azimet ie, Tire'ye ve İzmir'e avdette Bayın dır'n uğranmıştır. Ödemiş'te bir ge- ce kaldıktan sonra Birgi'ye gidilmiş ve oradaki tarihi mebani ziyaret ve tetkik olunmuştur. Her 3 kazada ve Birigi'de halk tarafından muallimler çok samimi tezahüratla karşılanmış- ar ve samimi nutuklar teati edilmiş tir, Biri mesleki diğeri tarihi olmak üzere iki konferans verilmiştir. Muharremin onu! in onudur. bugün şehrimiz deki İraniler Üsküdarda Seyyit ahmet Deresine gidecekler, ora da mersiyeler okuyacaklardır. İraniler dükkânlarını da bugün kapayacaklardır. Bazı İraniler de dün 16 MAYIS Mahkemelerde rasıa Mahmutpaşada, o Altınmakas hazır elbise mağazasmda geçen şubatın ikinci akşamı bir yal çıkmıştı. Mağazanın yüksek İn siyorta edilmiş olması ve bazı şüpheli izlere tesadüf © edilmesi yangroda kast olması ihtimalini uyandırmış ve yapılan (tahkikat ta mevcut şüphelere kuvvet verdi dinden mağaza sahibi İsrail Sevil- ya EF, ile tezgâhtar İsak tevkif edilmiş İsrai! Sevilya ile İsakin dün yerrnfan Ağırceza mahkemesin- duruşmaları yapılmıştır. İsrail Sevilya Ef. isticvabında mağazadan akşam 6,5 la 7 arasın da çıktığını, Beyoğlundaki evinde gece saat bire doğru uykusun. uyandırılarak Yeşildirek polis ka- rakoluna götürüldüğünü, yangın rini karakolda aldığını mağa Jar ve ta- | durdukları söyle: Tezgâhtar İsak da akşam 3a-| at 7 de dükkün: kapattığını, 80- bayı söndürerek dükkândan en geni, anlattı. Ma- | olduğu i mağazanın 78 bin liraya sigorta olduğunu söylüyorlardı. Sevilya EÇ. mağazanın | evvelce 78 bin değil, 98 bin lira- | iş olduğunu, ancak bu- | e Yangına ait keşif raporları 0- kunduktan sonra 30 kadar; şahit dinlendi. Muhakeme, diğer şahit- İ erin celbi için 31 mayısa bırakıl- İ Kibrit kralının * Ölümü.. Cumhuriğet aleyhinde açılan dava den Cumhuriyet gazetesi aleyhi- ne açılan Matbuat Kanununa mu: halif hareket davasına dün 2 inci cezada devam edildi. j Cumhuriyet neşriyat | müdiri Abidin Daver Beyle vekilleri Vas- £i Raşit ve İrfa: ler mah kemeye gelmişlerdi Dünkü celsede, Polis müdiriye- | tine yazılan tezkereye gelen ce- vap okundu. İstanbulun en büyük İ zabıta âmiri bu resmi tezkeresin- de “intihar zabıtanın takaddümü le gazetelerde neşri caiz olup-olma- dığna dair karar vermek müm- kün ise de ecnebi memleketlerde kayie ıttıla hususunda neşir takaddüm ile hâdise- sıta ile tesbit ve Daş ademi neşri hakkında ka- hazma imkân görülemedi. yordu. Bundan sonra yeti rin resmi basılmasını — Matbuat kanununun 38 inci maddesine te- mas eder mahiyette görerek Cum huriyet neşriyat müdürünün tayi- ni cezasını istedi. Vekil Vasfi Raşit ve İrfan E- min Beyler müdafaalarını yaptı- lar. İrfan Emin Bey uzün ve ha- “. 6 Raşit Beyin müdafaa iğ e çu maretle bilse ir Vazıı kanun gerek memleketi haksız ir halde gös termemek ge: » tiharda taklide mani olmak ve ge eref, namus ve sırlarına hürmet etmek için 38 inci madde nin hükmünü memleket dahilin- de yapılacak intiharlara hasrey- lemiştir. Türk camiası haricinde ki intiharlar. vaz kanunu alâka dar etmiyor. Binaenaleyh gazete leri memleket haricinde yapılmış bir intihar vak'asmı yazmış ol- Yangında sigorta pa- için kasıt var mı? Maznunlar kasıt olmadığını, 98. bin liranın daha evvel 78 bin liraya indirildiğini söylüyorlar İ bi olur. | de 1Y3z | | Imak ta memurundan mezuniyet almak. sız neşretmek o memnudur,, de- meyip “ intihar vak'aları mahal lin en büyük zabıta memurundan | mezuniyet almaksızın neşredile- | mahke - | melerin bu memauiyeti memleket harici yapılmış intiharların meşri- sede mahküm etmek kanunun ed rüm demediği bir file mahkeme | nin cürüm demiş olmasına münte | Muhakeme karar itası içn 18 mayıs çarşamba gününe bırakıldı. | H. Rasim B. Kibrit kıralı Kreuç rı haberini Anadolu naklederek yazan Haber gazete- si neşriyat müdürü Hasan Rasim B. dünkü muhakeme neticesinde beraet etmiştir. Hayri Ef. nin bir mektubu İstanbul tevkifhanesinde bulu- nan Hayri Ef. den bir mektup dık. Mektubu aynen neşrediy: haberde neticesi tahkik edilme- den doğru olarak kabul edilmiş ve neşredilmiş bir haber var. Es- kiden on beş seneye mahküm ol- duğum halde her nedense cezam infaz edilmemiş. Hakikatı halin tavzihi için gazetenizin ayni sü- tönunda kuvayı milliyede cansipa rane hidematıma mükâfaten 4 teş rinisani 339 tarihli kanunla affa tabi tutulduğum ve böylelikle ka- un nazarında bile sabıka adde- ilmediği zikredilmelidir. ül ieeasüfle kayıt etmek istediğim bir nokta da mütemadiyen Çolak Hayri lâkabına maruz bırakıl, rak efkârı umumiye (o nezdinde mevkii içtimaimin tezlili cihetine Çanakkalede Seddil- gidildiği ikinci kolordu, dördüncü Ben eli bahirde N fırkaya mensup ikinci taburunun birinci bölüğünde bil- | fil harbe iştirak neticesinde kay bettim, Vatan ve milli | şeref ve namusun müdafaası uğrunda ka- | zandığım bu nişan bana Gazilik | unvanının verilmesini ken böyle bir çirkin fime ne diyeceğimi Şimdiye kadar Tün de tashihini rica ederim. İstanbul tevkifhanesinde Hayri Pariste açılan zarafet ve tertibindeki © incelik, teşhir edilen Türk ihraç malları nn zenginliği hi Gümrükler Limon İşleri Müfettişler tahkika ta devam ediyorlar Gümrük heyeti ( teftişiyesi kontenjanında © yapılan suistimaller üzerinde tetkikatı. na devam etmektedir. Aldığımız malümata naza. ran müfettişler mühim bir li. mon suüistimalini tetkikle meş- guldürler. Bu işte birçok ma- ruf firmaların yaptıkları hileler meydana çıkmaktadır. Limon suiistimalile meşgul üfettişler dün Gümrük başmü ü Seyfi Beyi ziyaretle bazı izahat almışlardır. Suiistimal mi? Haydarpaşa gümrüğünde bü. yük mikyasta bir kontenjan sui istimali meydana ve Gümrük müfettişlerinden Re. İşat ve Pertev Beylerin bu işle meşgul oldukları söylenmekte dir. Bu hususta kat'i bir ketu- miyet muhafaza edilmektedir. Bir Japon profesörü geldi Tokyo'nun Waseda darülfü- nunu ilmi elsine muallimi Pro- fesör M. Lmimasa İdichi, dün Mısırdan şehrimize gelmiştir. Japon profesörü tenezzüh mak | sadile seyahat etmektedir. dra'ya didecektir. 80 okka Altın! Bu altının gömülü olduğu yer bekleniyor.. Lüleburgaz'dan bildirildiğine göre, Balkan harbi esnasında Lü- leburgaz'ın Taşköprü mevkiine bir rivayete göre 8, bir rivayete göre 80 okka altın gömülmüştür. Buna kani olduklarını iddin edem ve Ankara'da mimarlık © yapan Todori E£. ile diğer bir Bulgar Lüleburgaz'a gitmişlerdir. Bera: berlerinde altınlar gömülü oldu. ğunu iddia ettikleri yerin bir de haritası bulunmaktadır. Bu Bulgar, telgrafla Dahiliye Vel - i Deal İleti müracaat altınların yarısı kendilerine, yarı sı da hükümete ait olmak üzere derhal hatriy. i finde bulunmuş! Bu işi gizlice yapmak için hariçten vuku bulan birtakım teklifleri reddetmişler. di lir. Paranın bulunduğu iddia olu» nan saha, geceleri muhafaza al. tında tutulmaktadır. MI Diplaraku İsmet Paşa Hazretleri tara- “ İfından Ankaraya davet edilen Yunan ressamı Mel. Diplaraku dün akşam Ankaraya gitmiş tir, Türk sergisi büyük bir rağbet gördü Pariste açılan beynelmilel ser | gide resmen tertip edilen Türk | paviyonu büyük bir muvaffaki- yet kazanmıştır. Sergideki Türk paviyonunun ee) fevkalâde memnun olmuşlar- Sergideki Türk paviyonundan bütün Paris gazeteleri sitayişle | Verem Sanatoryomu Cemiyeti yomu cumaya açılıyor İstanbul Veremle Mücadele Cemiyeti, takip ettiği hayır. hah gayelerden en mühümu iğ bu cuma günü açacağı ilk sana toryomla tahakkuk ettirmiş ola: caktır. Erenköy sanatoryomu şim- dilik otuz yataklı bir nüve ha linde olacak ise de birkaç sene sonra hakiki (| şeklini alarak 100 — 150 yatağa iblâğ edile. cektir. Bu sanatoryom mevkiin gü- zelliği, “içinde akar kayış dağı suyunun bulunması ve her tür- lü gürültüden azade olması iti- barile birçok meziyetleri haiz bulunmaktadır. Sanatoryomun idaresi Avru panın bu kabil müesseselerinde tecrübeli bir doktorumuz ile ma ir Alman baş hemşireye ve iahmer hastabakıcı mekta ekili bir hanıma © ir. Rsmi küşat cuma günü on beşte yapılacaktır... Köprüden vapur saat 13,10 — 13,55 te kalkacaktır, Cemiyetin bütün azası bele. diye, vilâyet, matbuat erkânı, doktorlar, birçok (o zevat küşat resmine davet edilmiştir. Sanatoryoma hasta kabulüi- ne başlanmıştır. Aza içtimaa Gelmiyor mu? tevdi İzmir şehir meclisin- de ekseriyet zor bulunabildil IZMİR — Şehir Meclisi dün, Belediye bütçesini tetkik etmek üzere fevkalâde bir içtimaa da- vet edilmişti. Meclis saat © 17 de toplanacaktı. Saat 18,30 olduğu halde bir türlü ekseriyet buluna- mayordu. Büyük bir zorlukla mi- hayet (19) aza bir araya gele bildi. Bu vaziyet üzerine Meclis rei- si Behçet Salih Bey, böyle mühüm bir içtimaan azanm gelmemesine işaret ederek gelmiyenlerin istifa etmiş addedilmesini if etti. Azadan bir kısmı bu fikre iştirak etmedi. Gelmiyenlerin mazeretle- rinin tetkikini lüzumlu gördüler. Şimdi, bunların mazereti tet- kik edilecektir. ş Ekispres ve köyü siyonel trenleri 22 mayıs pazar (o gününden itibaren ekispres ve konvansis yönel trenlerinin © Şirkeciden hareket ve Sirkeciye muvasa- lat saatleri değişmiştir. Bu tarihten itibaren ekis pres treni sabah 8,45 te muva, salat, akşam saat 21 de hareket tir. Konvansiyonel treni de sa. bah saat 10,22 de gelecek, ak- şam saat 7,20 de hareket ed” cektir. Jönene v7 Arc mektep gemisi Limanımızda bulunmakta o lan Fransız donanmasına men- sup Jeanne d'Arc mektep ge misi zabitan ve efradı şehrimi- rin şayanı temaşa mahallerini ziyaret o etmektedir. Fransia bahriyelilerini izaz için şeh- ririmizde evvelce bir program tertip edilmiş ise de, Fransa Re isicümhuru M. Paul Doumer'in öldürülmesi dolayısile matem i- lân edildiğinden © yapılan pro- gram terkedilmiştir. Yalnız Jeanne d'Arc kuman danı, frkateyn o kaptanı, Mar- guis bugün gazetecileri, sureti hususiyede gemiye ziyarete da- vet etmiştir. ni tesis edilen İhracat ofisinin.