29 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

29 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

ROMA, (Başmuharri- rimizden) — Roma seyahatine ait ma- ROMA, (Başmuharririmiz. den) — Bugün Romaya gel- “> dik. Moskova'dan sonra Roma ra gelmek; bir müşahit — için bi enteresan bir (o mevzudur. Roma ile Moskova (biribirine çok set iki rejimin tatbik edildi ği birer âlemdir. İŞ Roma'ya iki sene evvel de gelmiştim. O vakitki vaziyeti, faaliyet mevzularını (görmüş, tetkik etmiştim. Bu gelişimde de aradaki farkı tesbit edebile- #on iki sene zarfında sarfedilen ! gakiyet — anlattıklarıma ve — çok © mühimdir. Esasen daha ilk bakışta bunu hisset. İ mek mümkün oluyor. | Seren Pi ve Türk heyeti Pa Roms'ya yorma Mösyö o Mussolini'nin trenile gelmişlerdir. Başveki- imiz Roma garında; Mussoli- ni, Grandi, Roma (o valisi, bazı nazırlar ve birçok resmi zevat ve generaller tarafından karşi- landı. Mussolini Paşanm elini samimiyetle sıktıktan sonra de di ki: “On senedir Lausanne'dan 5 ri görüş- mek mümkün olacak.. Sizi Ro- | ma'da görmekten çok memnun oldum... i Faşist İtalya'daki kısa ika- metim esnasında gördükleri öğrendiklerimi, İtalyanın dahi- Ni ve harici ası bakkın- daki mütalealarımı aziz o kari- lerime tabii bildireceğim. Fa- kat Faşist İtalya'da olup biten işlerden evvel, Faşizmin ne ol- duğümu, hangi gayeleri istihdaf || ettiğimi bir defe daha © tekrar #tmeliyim. Faşizmin mahiyet ve gayesi hakkında birçok Fran sızca kitaplarda yazılmış $ey- var. Bunların çoğu biribiri ri bitaraf değil... Onun için bu şi Sanal noktayı onu tatbik eden lerden, meselâ herkese tercihan hı olacak.. Yarınki mektubum. da Mussolini'nin esas o mesele i beyanatımı yazaca- im... o. e. İtalyada umumi ve heyecan- İh bir faaliyet olduğu muhak- . Bu faaliyetin plâna, hesa | Na v ve tekniğe müstenit olduğu bir disiplin laylıkla seziliyor. Bu disiplin; “anki her vatandaşın o ruhuna işlemiş.. Yine pek (kolaylıkla anlaşılıyor ki, rejimin oo rubu, esin itimadı, 7 inci sene NUSHASI 5 KURUŞTUR Fransız ga zeteleri İsmet Paşanm kaleler yazarak bu seya- | taşıyor. ceğimi sanıyorum. Her halde |rübe, yeni bir inkılâp gös | nin zıddı... Hele bilhassa hiç bi- | Mussolini'den dinlemek fayda. | memleketin | * büyük kuvveti Mussolininin PAZAR 29 MAYIS 1932 No. 2261 AMA MA AAA A Fransız Gazetelerinde Mânalı ve Heyecanlı Haberler! hatin. manasını tefsir et- mektedirler. Bazı siyasi mahafil Rusya, İtalya, Almanya, Türkiye, Yu- İ nanistan ve Bulgaristan en mami ML | Makinaya verilirken İtalyada umumi ve he- il bir faaliyet var Romalılar memleketinde her. kesin ruhuna " işlemiş bir disiplin seziliyor.. Faşist İtalyadan ilk mektup. şahsında toplanmıştır. Muhak- kak ki, her fert o Mussolini'ye karşı © yüreğinde ya derin bir saygı, yahut saygılı bir korku İtalya, tarih noktai maza- rından dalma (| tetkike değer, bir zemindir. Fakat Faşist İtal ya; her millet için, hele beynel milel konserde £ vaziyeti olan ber millet ii için mutlaka yakm» dan tetkiki icap eden derin bir mevzudur. Burada yeni bir tec yapılı. | yor, demektir. | İtalya kıt'ası; biribirine ben. | zemiyen kısımlardan ibarettir. Meselâ şimal (o kısmı, bildiği. miz garp memleketlerinden sa- yılır. Cenup kısmı, arap, İspan yol, Yunan istilâlarma maruz kalmış. Tabiatile şimale naza- ran başka bir karakter arzedi- yor. Hattâ bir nevi o şarklılık hissi bile veriyor. İtalya, daha yalın vakitlere ri dan bile bir vahdet arzetmiyor e amam idaresi; memleke. coğrafi, hem de siyasi vahdetini yapmağa — çalışıyor, manevi vahdetini kuruyor. Bu işin zorluğu meydandadır. Fa- kat iş başında olanlar, zorlu- ğun derecesi mış adamlardı. tertiplerini ona göre yapıyor. lar. ... İtalya'nın çok yerlerinde ta. biat çok güzeldir. Tabiatm gü zelliğini esirgediği yerleri de, yeni rejim, son senelerde eme- Zile, ilmile bezetmeğe çalış yor, Cenubi İtalya, hattâ Roma- Bin etrafı, adeta bir çöl gibi idi. Şimdi imar faaliyeti; bu havali. nin de rengini ve — karakterini değiştiriyor. Güzelden ve gü. | ğ zellikten bahsedince (o Türkiye ve İstanbulu hatırlamamak ka- bil değil.. İtalyanların bir © sözü var: Napoliyi gör, sonra öl.. derler. Lâmartin; İstanbulu gördük- ten sonra demiş ki: “Bu güzel- lik mecmuasını başka yerlere benzetmek, hilkati tahkir olur, Boğaziçini gördükten sonra Na poli körfezini de, güzel manza. ralarını da ebediyyen © unut. İstanbulun güzelliğini mete den İtalyanlar da var: Deami. * İçi'nin İstanbulu tavsifi de Lâ. olduğu ko.| martinin yaptığından aşağı kal maz. Yarın, Roma intibalarımı | yazmakta devam edeceğim. Siirt Meb'usu MAHMUT İ mektebinin 18 inci devre mezi Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT * Umümi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET »m4-—— mukarenetinden musir- | Bu gerginliğe büşlıca se- | ren bahsetmektedir. bep, Versailles muahede- İtalya ile Fransa ara- | sinin tadili lüzumunu İ- sındaki münasebat her | talya'nın açıktan açığai- gün gerginleşmektedir. | leri sürmesidir. Filhaki- | Kemalist ye Faşist iki milletin haşvekiileri R Ro, M. Mussolini meb'usla rımızla görüşiü.. “Türkinkılâbı, tarihin en büyük inkilâplarından biridir,, M. Mussolini diyor ki “ Gümrük duvarları siyaseti tarihin aksine bir gidiş- tir; Milletleri birbirinden uzaklaştırır,, ROMA, 28 (Telsizle: Başmuharririmizden) — M. Musso- lini bugün heyetimize dahil olan meb'usları kabul etmiş ve ken- dilerile uzun müddet görüşmüştür. İtalyanin büyük başvekili ilk önce inkılâbımızdan bahsetmiş ve ezcümle demiştir ki: — Türk inkılâbı tarihin en büyük inkilâplarından | biridir. Türk - İtalyan münasebatına temas eden M. Mussolini söz- lerine hararetle devam ederek: — Türkiye'ye karşı olan dostluğumuza yalnız de- ( Devamı altıncı sahifede ) Son e son şahadetname!.. ğvedildi! Şimendifer mektebi lâğ ve mektebi bitiren I talebeye diplomaları verildi.. şimendifercilik. | dün öğledön'tonra saat 15,30'dü | İ kalabalık bir davetli zümresinin merasimi | Devam: altıncı sahifede) Haydarpaşa iarma diploma tevdii Bazı mehafil İtalya, Rusya, Almanya, Yunanistan, Bulgaristan ve Türkiye mukarenetinden bahsediyorlar. İtalya-Fransa münasebatı gerginleşmektedir! ka İtalya siyasetinin Ver sailles muahedesine kar- şı daima ayni muhalif va ziyet aldığı malümdu. Fakat son zamanlarda ma İstas reşiiliğe Ve ayıp Buna! Brand Fransaslle Temp: Fransası arasındaki şa- yanı hayret tezat ve tecelli! Milletlerin > tında milleti, arkasında İngiltere bulunan Yunan ordusile bo- ğuşurken, ve bütün dünya da bize düşman iken o za- man İngiliz Loyd George bizi “Eşkiya, diye tavsif etmişti. Müteveffa Briand Fran. İsiz parlamentosunda bu isna| datı mevzuu bahsederek, hepimizin şükranla hatırla. dığımız şu sözleri söylemiş- Bugün İngiltere krah haz retlerinin hükümeti Gaziye “Asil bir düşman,, hitabesi- le hürmet beyan — ederken, Fransız hariciyesinin resmi organı olan Temps gazetesi Devamı altıncı sahifede MY Büyük ve Jik Yarış.. 17 Haziran cu- ma; Milliyet'in otomobil yarış günüdür. Yarış nasıl olacak, him- İ deryazılıyor, şimdiden na sıl hazırlıklar yapılıyor? Yazısı iç sahifede BAYİ IAN Başvekili olan 8! bü muhalefet şiddetlen- miştir. İtalyanlar bu muahedeyi adaletsizliğin bir nümunesi olarak tav- sif etmektedirler. Roma- daki Soviyet sefareti İ met Paşa ve heyet şerefi ne bir ziyafet vermiştir. Mahmut İtalya Türkiyeye kredi açıyor.. Ticari ve iktısadi işler ROMA, 29 (Sabah saat 4 (Milliyet) — İtalya hükümetinin Tür kiye'ye bir kredi acacağı rivayet edilmektedir. Açılacak i kredi rt 20 ilâ 30 milyon arasındadır. Bunun yarısı nakten Resmi tebliğ henüz neşredilmemiştir. İtalya - Türkiye ticari, ik hısadi işlerinin tanzimi için müşterek bir kombinezon yapılacaktır. İsmet Paşa hakkında yapılan tezahürat çok samimi ve yüksektir. ROMA; 28 (Milliyet) — M. Mussolini yarın hususi bürosunda bir öğle yemeği verecektir. Ziyafete İsmet Pş., Tevfik Rüştü Afyon meb'usu Ali, Vasıf ve Sirt meb'usu Mahmut Beyler davetlidirler. Tiftik ve halıya karşı her şey.. Dün gümrüğe mühim bir karar | name tebliğ edildi.. Dün İstanbul gümrüklerine mü him bir takas kararnamesi tebliğ edilmiştir. Bu kararnamede tiftik gümrüğü tarafından da- ihracat tacirine bir vesika verilecekeir. Bu menşe şehadetnamesi ve ve sika o mukabilinde te her hangi bir ithal (o maddesi memlekete kontenjana. tabi ol maksızın girecektir. İstanbul gümrükleri başmüdür lüğü dün bu yeni şekli mıntaka- sındaki bötün gümrüklere bildir. miştir. dilebilecei bildirilmektedir. Kararnameye nazaran ithalât karşılığı olarak yapılacak hah ve tiftik ihracatı için mahalli Tica- ret odalarından menşe şehadetna mesi slmsenktır. — Ayrıca © ihraç Pek yakında başlıyor Ölenler yaşıyorlar mı? Hüseyin Rahmi Bey bunu anlatacak.. Milliyet pek yakında Roman üstadı HÜSE- YİN RAHMİ Beyin en son hazırladığı felsefi ve fantastik bir roma- nmı tefrikaya başlıyor. İsmi, büyük şöhreti ve eserlerinin cazibe ve kudreti ile her oku- yucunun kulağında derhal sihirkâr tesir- lerini gösteren güzid ç İon anız MİM sevin Rahmi Bey çin hazırladığı bu ese- | OBütün bunları rinde (okuyucularım meraktan meraka sü- Ölenler rükleyecek ve onları yepyeni bir âlemin i- çinde kaleminin reh- Yaşıyorlar Mı? berliği ile dolaştıra- caktır. Romanında bulacak, HÜSEYİN KARNI. B. | heyecanla, hayretle o- yeni romanında bize | |, acaksınız. şunları tahlil edecek: İnsanlar ölürlerken göz lerini yeni ve bilmedi- gimiz bir âleme mi açı- yorlar? İçimizde ve.. aramızda yaşayan ölüler mi var? Ruh var mı? stadın kudretli us- lâp ve sihirkâr buluş- larının en yeni bir mi- sal ve mahsulü olan TOSUN isimli bir hi- kâyesini de harilerimi- zin telzizi fikri için salı Yaşıyor mu?.. günkü nüshamızda neş- Ebedi mi? redeceğiz. Pek yakında MİLLİYET te |