30 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

30 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Memloketimizin halı ve tiftik- £) kıymette yabancı memleketler Yasının kontenjan harici ithali müsaade eden kararnamenin tat- bikatına geçi Bu şart da linde ihraç oluna- tak halı ve tiftiklerimizin keyfi- yet ve kıymetleri Ticaret ve Sana- Yi odası idare heyeti ve aret müdürünün de iştirak edeceği bir komisyon tarafından taktir yin olunacaktır. Bu suretle ihraç olunan mal üzerinde (o her hangi bir muvazaa imkânmın önüne ge- çilmiş olacaktır. Komisyon neticeyi iki şehadet- Bame ile tesbit edecek ve şehadet hameleri ihraç edecek tacire ve- recektir. Bunlara alâkadar güm- tük idarelerince ihraç esnasında #erh verilecektir . İthalât esnasında bu şe detnameleedın biri güm rüğü tarafından tesellüm edilecek tir, Bu seneki tütün mahsulümüz.. Alınan haberlere nazaran bu tene memleketimizde tütün zeri" yat sahası çok dardır. Mahsulün de gi senelere nazaran az ola sağı tabii görülmektedi Tütün zeriyat sahası İzmir, Muğla ve Karadeniz hava- lisinde bu sene azaltılmıştır. Buna mukabil geçen sene mah- meğe teşvik etmişti li çok tütünden si; lünün menfaat temin ettiğini son *ecrübe neticesinde or. Bur <neki tütün mahsulünün çok me- is ve kıymetli olacağı anlaşılmak sadır » Manifaturacılar ve İzmirle Mersin tacirleri dahil ml Söylendi İstan bul tacirlerinin Mersin kı mını da kapatarak yalnız k rine hasretmeleri Mersin manifa- tura tacirleri arasında da © infinl uyandırmıştır. Diğer taraftan mesele manifa- Tapuda Tayinler Bazı memuriyetler lâğvedildi İstanbul Tapu müdürlüğü teşkilâtında gelen bir emirle Mühim tebeddülât yapılmiştır. Tapu nahiye metnurlukları lâğ i| vedilmiş ve memurları da baş- ka kısımlara tefrik edilmiştir. Tapu avukatlığı ve kâtipliği de lâğvedilmiştir. Bu vazifeyi ha- xine vekilleri yapacaktır. Mün- hal bulunan Mi mümeyyizli kik memurlarından Müstein B- tayin edilmiştir. Üsküdar Tapu memurlarından Hüsamettin B. SAS vaazı teksüde serkedilmiş ve yerine avukatlık kâtibi Nuri Bey tayin ştur. ALE? Bktdaz © Geçen sene kadastro fen me Murları tarafından teşkil olu- Ban kadastro fon memurları ta Sarruf sandığınin senelik bilân Yosu r. Sandık #eçen sene memurlara epey yar dm yapmıştır. Sadettin Bey gitti Bir kaç günden beri şehri- Sadettin Bey bugün An- gidecektir Halı ve tiftik ihracı ve serbest idhal.. Muhtelit bir komisyon teşkil ediliyor, iş nasıl yapılacak? ticaretimizi ve tura ticaretindeki vaziyeti- ni alâkadar ettiği için Ticaret dası işe vaziyet etmiştir . Aldığımız malümata nazara, İ İzmir komisyoncularından bazıla» yannameleri iadeye başlamışlar» dır, Bu vaziyet karşısında İstan- bul ticaretaneleri İzmire bir ko- misyoncu göndermekten (başka bir çare bulmamaktadırlar. Yeni fabrikalar Bu mevsimde şehrimizde yeni- den beş, altı fabrika birden faali- yete geçecektir. Bu meyanda bir İlstik, cam mamulât, emaye ve çikulata fabrikası bulunmaktadır. Fındık vaziyetimiz Ofis bu senenin fındık rekolte si vaziyetini tetkik etmektedir. İhracat ofisi bütün fındık mn- takalarından telgrafla fındık va- ziyetini ve rekolte tahminlerini sormuştur Şimdiye kadar gele, bu sene fındık — rekoli neğvi mümasının iyi bir vaziyette olduğunu göstermektedir. lümat Bir açık Ahiren neşrolunan malümata nazaran Rusyanın 1931 senesinde ihracatının ve zirai ve srnai mah- sulütmın pek fazla tenezzül etme sinden dolayı ticareti hariciyesi bir açık kaydetmiştir. Bu açık 1920 senesinden beri tesbit edilen açıkların en ehemmiyetlisidir. 200 kuruşa domates MERSİN 29 — Dün şehrimiz | bahçelerinde yetişen ilk turfanda domates ve biber sebze pazarma getirilmiştir. Domatesin © okkası 200 kuruştan, biberin de beher a- dedi beş kuruştan satılmıştır. Hindistandan çıkan altınlar mak . A.A. — Malva vapuru bugün İngiltereye gönd rilen 459,976 tagiliz > İralık ve Amsterdam'a sevkedilen 38,000 rupyelik bir altın hamülesile Av- rupa'ya müteveccihen hareket ot- miştir. Vapurcular Ne istiyorlar? Üç kişilik bir heyet yeniden Ankaraya gidecek Milk vapurcular lâyihas B. M, edecek vapurcular şirketine işi rak etmemeğe kat'i karar vermiş lir. Yalnız, vapurcular yeni bir for mül bulunduğu taktirde yeniden tetkike tarafirr görünmektedir- ler. Vapurcular bir inhisar şeklin den ziyade milli bir müstakil şir- kete taraftar görünmektedirler. Vapurcular bu Men 9 e Seireelede Hülcümetle üç ai bir heye Peki seçmişlerdir. Yalovadaki Harabe., miş ve bazıları kırılmış bir haldedir. Gayet mahir taşçı ustaları bulun muş ve bu sütunlerm eski © tarzda ve zaralette yerlerine dikilmesi bu ustalara ısmarlarımıştır . Hafriyata hazirandan sonra de mizde bulunan kadastro fen mü | | danma kadar uzandığı kuvvetle tah- İ ein edilmektedir. Sergi temdit edildi Kimler mükâfat kazandı? İkinci meyvecilik ve. tavukçu- luk sergisi bugün yor. Sergiyi dün, dokuz « ilk mek tep talebesi gezmiş, umumi ziya- retçiler dün akşama kadar 17000 kişiye baliğ olmuştur. Serginin bu akşam mükarrerdi. Fakat birçok taraflar. dan vaki olan müracaat üzerine Zi- yaat odası dün akşam geç vakit top lanmaş, ve vali beyin de müsaadesi ile serginin 1 hazirana — kadar açık bulundurulmasına karar © verilmiş- İ tir. İçtimada bahçevanlık — İkismının da jüri notları tetkik edilerek şu su rette tesbit edilmiştir. Sebzecilik: Malek ve İvanof efendiler hıyardan, Saffet efendi ve Maltepeli Erzincanlı Hasan ça yuş kabaktan, Alâettin ve Hulki beyaz bezel: efendi en yemi nakdi mükafat almışlar ler. Sebzecilik kısmında altın ma- verilmiştir. Diğerlerinden brons madalyeler tevzi edi miştir. Kuşkonmazdan Ziraat mekte bi ikinci, Baltacı çiftliği üçüncü derece gümüş madalya alı Fikret Bey meyva jlardan diplomalı gümüş, Bayer mrüstahze- pa ve haşerat mücadelesinde kullanı Çiçek kısmından: Kesilmiş çiçek lerden birinci Lütfi Arif, ikinci Hacı Şükrü Efendi gelmişler ve her ikisi de nakti mükâfat ile taltif edilmişler dir. Belediye bahçeleri altın madalya, Taranto Efendi gümüş (madalya, sabık vali Haydar B. diplomalı bronz Mustafa Efendi diplomasız bronz madalya almışlardır Meyvacılık kısmında: kei Liz Osman ve Patraş Efendil mükâfat, Halkalı Ziraat mektebi kr tın madalya, Mustafa Bey gümüş ma Meyvalı fidanlardan: Patras E- fendi nakti mükâfat almış, Vasil E- fendi de kirezi üzerindeki fidandan diplomasız gümüş madalya kazan- mıştır. Tezyinat fidanlarında: Vasil Efendi altın madalya almıştır. Resim kısmında, Foto Süreyya teşhir ettiği çiçek tablolardan altın madalya almaştır. Sasil ve Frederik Efendiler bahçe pilasından buronz madalya ve Siliv ri ziraat memuru Fahri Bey- tavuk resimlerinden buronz madalya kazan mışlardır. Ziraat odasının şikâyeti Sergi ittihaz odilen bahçeye gir- mek için ufak bir duhuliye konmuş tu , Bu duhuliye sergiye iştirak eden lere madalya ve sair masraflara kar: sılık gösterilmiştir. Halbuki, maliye memurları bilet- Jer üzerinden resim almışlardır. Bu- na Ziraat odası itiraz etmiş ve sergi nin hususi değil resmi o mahiyette olduğunu söylemiştir. Macarların eli Bugün açılıyor sergi de güzel eserler var Ç Geçenlerde Ankarada bir re- rının İstanbulda bir sergi açacak” larmı evvelce yazmıştık. Bugün resmi kuşadı yapılacak olan ser. ler iyi bir tesir bırakmıştır. Sergi- 'de teşhir edilen resimler arasında pek güzelleri bulunduktan başka, y. Oyula'ı takdirin fevkinde. koyu ve karanlık ürl dir. Rudnay renkli resimlerinde büyük bir ori jinalite göstermektedir. Bilhassa “Fırtmadan evvel” resimlerindeki kudrete yerlarsa da sergi | umumiyetle gü- zel tuvalleri ihtiva etmektedir. Bu sün resmi küşadı yapılacak olan sergi her gün $ hazirana (Okadar 10 - açıktır. Kendilerini teb- rik ederiz. . Yıldırım düştü BOLU, 28 — Dün şehirde bir eve yıldırım düşmüş, ve yanın çik heyecana meter. Halle tür MILLİYET PAZARTESİ 30 © MAYIS - İstanbuldaâli komisyon teşkil ediliyor 4 | cek ve talebenin bir sene niha- Maarifte İlk mektep talebesi bir senede ne öğrendi? 13 bin talebe salı günü yeni bir usulle tetkik edilecek... | İstanbul Maarif müdürlüğü | tepler 9 haziranda tatil edile. ilk mektep talebesinin bir sene | ceklerse de fazla sıcaklar başla lik mesaisini tetkik etmek üze. | dığı takdirde öğleden sonra ted | re salı günü test usulü ile umu | risat yapılmıyacaktır. mi bir yoklama (yaptıracaktır.| o Şehir ilk mekteplerinde imti- Yoklamalar toplu'bir halde ve | hanlara li haziranda başlana- e mebran ilk tedrisat mü. | caktır. ettişlerinin nezareti altmda ya . palsili, Bu yoklama usuli | Rıdvan Nafiz Bey | memleketimizde ilk defa tecrü- | be edilmektedir. Beyazıt ve ci- | varındaki ilk mektep talebesi darülfünun konferans salonun- da toplanacaklar ve burada da. ha geniş mikyasta ilmi usulün bütün tatbikatile yoklama yapı | lacaktır. Buradaki yoklamayı terbiyeci Sadrettin Celâl B. ida re edecektir, Bu yoklamada 13 bin ilk mektep talebesi iştirak edecektir. Yoklamalarda tale- beye sorulan muhtelif sualleri havi test kâğıtları bilâha“e Ma | arif müdürlüğünce tetkik edile şiye reisi Ridvan Nafiz B. An- İkaradan şehrimize © gelmiştir. Mumaileyh İstanbuldaki imti- | hanlarda hazır bulunacaktır. Ayasofya Mozayikleri Aysofyadaki mozayiklarla meşgul olan Amerikalı profesö İrün faaliyeti daha dört sene de- vam edecektir. o Mozayikların tamiri ikmal ettikten sonra mü İze idaresi bunların resimlerini çektirecek ve sirküler halinde yetindeki randmanı tesbit olu- meşelik ie , -düderrisler gidiyor Köy mektepleri | Hezirann ilk on beş gününde Belgratta toplanacak Balkan Bugünden. itibaren İstanbul | hukukçular kongresinin henüz mıntakası köy mektepleri tı İl İ günü tesbit edilmemiştir. Kon edileceklerdir. Köy mektepleri- | greye Türkiye snmma iştirek nin beşinci ve üçüncü sınıflarm | edecek müdetris o Ahmet Sa- daki imtihanlara çarşamba gü: | mim ve Nazım Beyler bir haf- nü başlanacak ve bir hafta süre | taya kadar hareket edecekler. cektir, Şehir dahilindeki ilk mek | dir. Belediyede Taksim abidesinin kai desindeki oyuklar! Maarif vekâleti heyeti tefti. | Poliste Gene üç Kaza Bir otobüsle tram- | vay arasında da çarpışma oldu Dün Tophanede kahveci çr- rağı İbrahim çeşmeden arkasın da iki teneke ile su getirerken şoför Vehabın idaresindeki oto mobile çarparak ağır surette ya ralanmış ve şoför yakalanmış- tr. Bebekten gelmekte olan 1023 numaralı vatman Mehmet Efen dinin idaresindeki tramvayın römorkuna binmek isteyen 13 yaşmda gazete müvezzii Meh. met müvazenesini kaybederek yere düşmüş ve sağ ayağından ağırca yaralanmıştır. Kolu kırıldı Dün saat on beşte Bakırkö yünden Sirkeciye gelmekte o- lan 3-339 numaralı otobüste! yolcu amele İsmail kolunu oto büsün penceresinden çıkarmış. | tır. İsmailin kolu yolun kene. | İrımdaki ağaca çarparak iki ye- rinden kırılmıştır. Bir cambaz düştü i Karabet isminde bir! danında ip üzerinde oyun yapar ken müvazeriesini kaybederek ipten düşmüş, tehlikeli surette yaralanmıştır. Yaraları çok a- ğır olan Karabet ifade veremi- yecek bir halde hastahaneye kaldırılmıştır. i Bir müsademe Soför Fehmi efendinin idare İ sindeki otobüs dün T Yenimahalleye | hareket ettiği esnada karşıdan gelmekte olan bir tramvayla müsademe etmiş tir, Otobüsün ön kısmı parça- lanmış, şoför Fedai Efendi yü- zümden yaralanmıştır. Sinyor Kanonika ile çıkan ihti. lâf son merhalesine girmiştir. Taksim âbidesini yapa: hey- | lacaktır. Hasılâtın ne kadar oldu- keltraş Kanonika ile Bel | ğu da salı günü tesbit edilecektir. rasında âbidenin son taka tediyesi meselesinden ihtilâf Ga Belediyede mışlir. m r Abidenin kaidesi üzerinde ye- Değişiklikler pılan fenni muayene ikmal edil miştir. Kaidede kullanılan taşın kış ve yaz mevsimlerinde çukur- lar, kabartılar poyda ettiği anla- sılmıştır. Taş sathi bazı inbi arzetmektedir. Bu ; tebeddi ise uzun seneler neticesinde âbi içim bir tehlike teskil edeceği söy- lenmektedir. Diğer taraftan o M. Kanonika verdiği cevapta kaide- deki bu cins taşlardan İtalyada da bir çok âbidelerde kullanıldı- | mı bu taşların üzerinde vukua n oyuk ve kabarmaların teh- olduğunu söylemektedir. Haltâ Kanonika İtalyada cpeyce İdet evvel yapılan bazı âbide indeki ayni cins taşlarda, murur zamanla, yumruk sığacak kadar büyük oyuklar hasıl oldu- gunu, bunların kaide için bir ne- vi süs olduğunu ilâve etmiştir, Fakat her ne hal ise, Belediye kaide taşlarında hasıl © olan bu tagayyürat meselesi halledilmeden heykeltraşa son taksiti vermiye- cektir. Bu taksit 15 bin ve küsur Belediye mektupçp Halük Bey Ankaraya gitmiştir. Halâk Beyin bu seyahati belediyede — yapılan son tebeddüllerie | alâkadardır. Kaymakamlar ve belediye müdür lerinin emirleri henüz tebliğ edil- memiştir. Mezbaha müdürlüğü lar İlhami Beyin tayini tekarrür et İhlamur Mesiresi ——. 4,100 liraya bir başkasına geçmiş, tefkikaf yapılıyor Beşiktaştaki İhlamur mesi. Türk liram tutmaktadır. o Abide | resi bir Museviye ait bulunmak İva GM BE tadır. Bu zata bu mesire yeri | ie bele ierik MX | Nevriye Hanım isminde bir ha. deyi ne teslim alacak ne yı e para- |nrmın varislerinin borçlarını ö- verecektir. Abide yapılırken beykeltraşla ledi mukarelede bir madde. göre böyle her Banigi bir ihti- a Yelekli hakeme müracaat edilmek lâzım gelmektedir. Belediye ve Kanonika birer ha. ğünden tahkikat için lâzım ge- lenlere &mir verilmiştir. Beyoğ İu Tapu müdürlüğü eski kayıt | ie üzerinde tetkikat yapmakta ler, tir. Fakat Belediye hakeme mi caat etmeğe henüz karar verme. miştir . /Nasıl tevzi edilecek? Geçenlerde vali | konağında, kimsesiz çocuklar için verilen mü- #amerede elde edilen hasilâtın su- Yunan seyyahları Perşembe günü ( Milânodan "Dantealikiyeri beyeti 50 kişilik bir kafile halinde şehrimize gele- cek ve bir Kaç gün kalacaktır. M. Mezsi isminde vardır. Heyetin ir içlima yapı- | birde Yangın Tepebaşında 11 numaralı a- partımanın üçüncü (katından gece yangın çıkmış, etrafa ayete meydan verilmeden| söndürülmüştür. Yangının ne- den çıktığı anlaşılamamıştır. Tahkikat devam odiyor. it Kız yi Erkek mi? Bir kız erkek oldu Balıkesir'de on beş yailarında | Hasibe isminde bir kız son zaman İ larda kendisinde bir başkalık hi- | sermiştir. İ Kendisine ufak bir ameliyat yapılmış erkek olduğu anlaşılmış | ve ismi Hikmet konmuştur. Mahkemelerde Ölüme sebep Bu mu? Agop'un muhake- mesi dün başladı Otomobil hırdavatçısı E6 yanında Eleni ime Me Ee. dın olduğu halde Kadıköyünden geçerken, o sırada cuma namazı na gitmekte olan Yusuf isminde birine çarparak zavallının ölümü- ne sebebiyet vermişti. Cürmü itibarile Ağırceza mah kemesine sevkedilmiş olan Agop- . i | Im yalan şahadetten maznun Hay İ reddin ve İlyas Ef. lerin muhake- | Tramvaydan düştü ! melerine dün başlandı. Agop Ef. istlevabımda dedi kir — Otomobille gezmeğe gidiyor dum. Yolun üstünde direğe dayan miş birini gördüm. Haline açıya- rak otomobilime aldım ve hasta- neye götürdüm. Kazaya ben 30 bep olsaydım, otomobili sürüp gi- derdim.” Dünkü celsede buma dair bazı sahitler dinlenmiz ve muhakeme diğer şahitlerin celbi için başka güne kalmıştır. Başka güne kaldı Kahvede ihtikâr yaptıkları iddi sile Sultanahmet sulh ceza mahke. mesine tevdi edilen İskinazi Efendi ile diğer üç refikinin muhakemesi ne dün de devam edilmiş, bazı dai relerden sorulan sudilere henüz. ce vap gelmediğinden muhakeme baş. ka güne kalmıştır. Telefon şirketi Vaki olan ihbar üzerine hakkındı Hilâliahmer haftası bitti Hilâliahmer haftası dün ak. şam nihayet bulmuştur. Bu hal ta zarfında cemiyete yenider 2000 aza kaydedilmiştir Yeni Nahiye Müdürleri Kısıklı nahiyesi müdürlüğü ne Muzaffer, Mahmutbey va yesi müdürlüğüne Fu köy nahiyesine Kenan, li m hiyesine Dahiliye Vekdileti sicil şefi Ali Rıza Beyler tayin edil. mişlerdir. İsveç grupile Müzakere Müzeyyel itilâfname gelmiştir. İsmet Pş. Hz. nin Romadan âvdetini müteakıp bazı hususat tesbit edildikten sonra müzeyyel itilâfname pa- rafe edilecektir. Buna mukabil; şirketin bir kısım inşaatı kıs. men tahdit edilecekse de bu nun nerde olacağı henüz karar» İ laştırılmamıştır. Ferit Bey geliyor Varşova sefaretine tayin &- dilen sabık Londra ( sefirimiz Ferit B. bu sabah saat 8,35 tre nile şehrimize gelecektir. Ferit B. akşam trenile de Ankaraya gidecektir. Merhumun cenazesi dün kaldırıldı Cümhuriyet refikimizin mu barrirlerinden ve eski gazeteci irkadaşlarımızdan Agâh Bey bir müddetten beri müptelâ o! duğu ciğer hastalığından kurtu lamayarak Kızıltopraktaki ha. mesinde irtihal eylemiş ve cena zesi dün öğleye doğru ikamet. gübinden kaldırılarak bir çok matbuat müntesibinin ve ehib. basının bulunduğu merasimle Kızıltoprak ocamiinde namaz; kılınmış ve Karacaahmede na. ül ve orada metfeni ebedisine tevdi edilmiştir. Cenaze mera- siminde Matbuat cemiyeti na. muna reisi Hakkı Tarık B. bu. lunmuş ve mezara cemiyet ve cümhuriyet refikimiz tarafın. dan çelenkler bırakılmıştır. A. gâh B. arkadaşımıza rahmet d ler ve ailei kederdidesine tazi- yet beyan ederiz.