June 11, 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

June 11, 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Muhabir mektubu Kırklarelinde yeni mahsul vaziyeti? Bu sene buğday az olacağı anlaşılıyor.. KIRKLARELİ — Mustafa Arif Beyin Samsun valiliğine naklile yerine Mersin vı Fa- ik Beyin Kırklareli vilâyetine tayin olunduğunu gazetelerde okumuştum. Vali Mustafa Arif Bey buradı bir iz bırakmış ve ciddi işler görerek herkesi memnun etmeğe muvaffak ol- muştur. Vali Faik Beyi müfettişliği zamanından Mersindeki valili- ğinden © bilirim. Mumaileyh temiz ve doğru bir idare a- damıdır. Devlet makineleri i- çinde temiz ve dürüst işleme- yen uzuvlara düşmandır. ve on İarı derhal söküp atar. Kırklar. | eli ahalisi Faik Beyi pek ça- buk sevmişlerdir ve ondan ha- yırlı ve faydalı işler ümit et- meğe başlamışlardır. Faik Bey tebean demokrat ruhlu olduğundan halk ile te- ması çok sever ve onlarla be- raber düşer kalkar ve dertleri. ni yakından dinler bir zattır. Fırsat buldukça halkın içine gi ve, herkese vatandaşça muame | le yapar, bilâistibdat makamın da eshabı mesalihi kabul eder ve memlekette ikilik varsa onu kaldırarak bir cephe teşkil et- inin yolunu bilir ü Mersindeki şuurlu idaresile temayüz eden Faik Bey halk imreler arasmdaki ahenk. i izale ve hepsini bir cep- hede birleştirmeğe muvaffak o larak hükümet lamış ve mmtakada suiistimal itiyatlarını kaldırmıştır. Mu- maileyh (Toros) eteklerine ve bütün yaylâlardaki uzak köyle re kadar seyahat edilecek vazi yetle ollar ihdas etmiş ve dağ ki rında Asi ek- tepler yaptırmış ve halka hükü meti sevdirmek yolarmda yü- rümüş ve buna da muvaffak ol muştur. Burada dahi vilâyetin mül ederek tatbikatına hazır. lanmaktadır. Öyle ümit olunur â Faik Bey Kırklarelinin bu öz vatan parçasmın dertlerile uğraşacak ve çok müsbet işler görecektir. Biz kendisine ha- yırlı muvaffakıyetler temenni eyleriz. Memleket hastahanesi Sokaklarda dolaşırken bir rontken levhası gözüme ilişti, derhal kapıyı çaldım. Meğer burası hastane başhekim ve 0- peratörü Hayrettin Beyin ha- nesi imiş. Kendisi kapıya ka- dar geldi ve beni nezaketle ka. bul ederek lâzım gelen tafsilâ. tı verdi ve kendisine mahsus olan otomobille beraber hasta- neye götürdü. Hastanenin mev kii ile binanın baricinden man. zarası ve dahildeki taksimatı zarasızise de tavan bağdadileri kopmuş ve sular içeriye akmak ta bulunmutşur. Ameliyat sa- lonunun bağdadileri düçmüş ol duğundan hastalara pansıman odasında ameliyat yaptığını teessüfle söyledi! Mahir ve gü zide bir doktorun bulunmasına rağmen hastanenin (bakımsız hali takip olunan gaye ilebü- yük bir tezat teşkil eylemekte- dir. Hususi muhasebe tarafın. dan idare olunan bu şifa yurdu na senevi (22080) lira kadar sarfolunmaktadır. Hastane elli yataklıdır. En çok verem hasta lığı vardır. Bir dahiliye müte- hası rânmaktadır. 165 lira maaşla talip olan doktor bey- ler varsa hemen müracaat eyle melidirler. Hayrettin Bey 95 büyük ameliyat yapmıştır. Bun lardan dokuzu müdahale ile do ğumdur. Hastane bir dereceye kadar operatörün o himmetile tanzim olunmuştur. Sonradan aldığım malüma. ta göre tahs alınmış oldu. . ğundan yakında. baştan başa tamirine başlancaktır. Eczacı © Nail Bey tarafından idare olu- memurlarına | nan eczanesi çok mükemmel İ ve çok zengindir. Ticari vaziyet Merkezi vilâyette halkın ek serisini köylü muhacirler teş- kil eylemektedir. Bunlar içti- mai vaziyetleri iktızası olarak şebirliler gibi bir takım mede- ni ihtiyaçlardan vareste olduk larından alış veriş esnafın beklediği İ sule gelmemekte raftan vilâyet dal İ kuşyemi, çavdar, prinç, pancar İ ve hayvanat gibi bir kaç kalem hasusunda faaliyet hu. 1 Diğer ta- İ meleler yapılmaktadır. Ziraat bankası Banka memuru Ömer Efen İdi nazik kibar ve anlayışlı bir zattır. Mezruat geçen senenin kuraklığından ve kışın fazlaca “on yapmasından ve bir de fa- Yeni Kırklareli Valisi Faik Bey öeleğin hm arayı matlüp derecelerde olmamış ve bazı köylerde (orak) ameliye- si bile başlamıştır. Köyler ban kaya borçlu iseler de söyledi- ği ii hallerden dolayı borç ümüzdeki harman mev. simine tecil olunmuştur. Bu se ne ise geçen seneye nisbetle Se 330 noksan ekilmitşir. Bu- Ba da sebep ekinin para etme miş olmasıdır. Pancar ziraati ve faydası Köylüler pancar zeriyatına daha çok ehemmiyet vermekte dirler. Bu ziraat her mahsul. min etmektedir. Trakyada Al. pullu şeker bir devre açmış ve ziraat san'a tını memleketimize sokmuştur. Buranın arazisi pancar, çavdar ve bağcılığa son (derecelerde müsaittir. Tütünler her ne ka. dar para etmiyorsa da halk is. tikbalden ümitvar olarak yine zeriyatına devam eylemektedir Evvelki hali Evvelce Kırklareli bağcılık ve şarapçılık ile şöhret almış bir memleket - iken ve hattâ Fransızlar buradan şarap mü. bayaa © ederlerken (o mütevali harplerden ve filoksra hastalı- ğından bağlar harap olmutşur, İ Son zamanlarda hububatm pa. ta etmemesi halkı tekrar bağcı jlığa sevktmiş ve her (o tarafta İ başlanmıştır, geç olsa da hal. / hasılat üzerine külliyetli mua- | den ziyade köylüye faide te. ! fabrikası mes'ut | İ yüzlerce dönüm bağ tesisine | İ kın bu uyanışlarını biz takdir! Tardieu bir Fırka yaptı Bu yeni fırkanın adı “Cumhuriyetçi merkez” fırkasıdır PARİS, 10 (A.A.) — cenah cümhuriyetçileri guru- pu azaları zuhur eden nokti İmazar © ihtilâfları ve bilhassa Herriot, hükümetine itimat be yanı hususunda bu © gurupun ikiye ayrılması neticesi olarak M. Tardicu dostların. dan bir çokları toplamış ve İ mumaileyhin riyaseti altında “Cümhuriyetçi Merkez,, guru. pu namında yeni bir parlamen nde tütün, | to gurupunun ihdası kararlaştı | rılmıştır. Bu gurupu umumi ve tahsisen harici siyaset © meselelerinde İ kat'i bir inzıbatı hâkim kılma- İ ğa çalışacaktır. | Fransız PARİS 10 (A.A.) — Na. | zırlar, dün akşam (saat 18de İM. Herriot'un riyaseti altın. İda bir kabine meclisi akdetmiş lerdir. Başvekil, Lausanne konfe. ransı ve Cenevre i konferans nezdine İmemur edilecek heyeti murah- hasaların terkipleri hakkında ah yeniden O topl olan nazirlar meclisinde verilecektir. acak arar Bir manastırı daha yaktılar | bildirildi, göre bir takım eşhas Santa Clara rahibeler manastırı yakımaa teşebbüz etmişlerdir. Kom- şuların müdahalesile yangının itfa- sma muvaffakiyet hasıl olmuştur. Birçok tevkifat icra olunmuştur. Avusturyaya mali | geasdüm ve Fransa İ PARİS,10. A.A— Hükümet | Avusturyaya yapılacak mali yardan hakkında İngiliz. nazırlarile görüş meden evvel hiçbir karar ittihaz et. meyecektir, CENEVRE, 10. A. A — Cemiyeti akvanın mali mümessilleriyle muh- telif hükümetlerin mütehassıslarım- dan mürekkep komite Tuna memle- ketlerinin ve bilhassa Avusturyanın mali vaziyeti hakkındaki tetkikati na devam etmiştir Komite Avusturya hakkında çare düşünmüştür. Bunlardan biri en âcil ihtiyaçlara sarfedilmek üzre Avusturyaya 50 milyon gilinlik bir kredi açılması, diğeri Avusturya bin mali vaziyetinin ehemmiyetli ve devamlı bir surette düzeltilmesini mümkün kılacak surette 270 ilâ 300 İ milyon gilinlik bir kredi verilmesi. dir a Komite yarın öğleden sonra tek- rar toplanacaktır. M. Fon Neurath Berline dönüyor LONDRA, 1004. A— M.fFon Neurath, dün akşam saat 20,30 müteveccihen hareket etmiş Hindenburg-Brüning mülâkatları BERLİN, 10. A. A.— Nim resmi bir gazete, mareşal Hindenburg ile sabık başvekil Bruning arasında ku bulan son mükâlemelere dair larak Dortmunder General Anzeiger gazetesinde neşredilen haberlerin doğru olmadığını teyit etmektedir. Ezcümle mareşal Hindenburg iü İlâkat esnasında başvekile riyaset et tiği hükümetin vücuda getirmiş ol- €scrden dolayi teşekkürlerini bir menbadan çıl Sol | kabine meclisinde dn| ve şükranla karşılarız. Yeni va | pi, Beşriyatında israr ve yalnız ba- | ki Faik Beyin bu gi | hareketlerde halka çok faydalı | belki doğru olmaması mümkün bu- I İngiltere ve | Tamirat | Borçların ilgasında | İ İngiliz siyaseti LONDRA, 10 (A.A) / Resmi mahafil, kabine az: arasında son günlerde yapıl. mış olan müzâkeratın kabine- İmin tamirat borçlarının ilgası prensibine mecburiyetini gös- termiş olmayı liz heyeti mlürgihasasının Pa- ris ve Lausanne'da takip ede cekleri — siyasete dair müsbet hiç bir şekil takarrür ettirilme İ miş bulunduğu kanaatini izhar etmektedir. M. Mac Donald ve Sir gJhon Simon Pariste | PARIS, A.A.) — M. Herriot, M. & < Dönaldile Sir John Simon'wi şereflerine cu- ve pazar günü nezaretinde birer ziyafet v. cektir. İngiliz kâbinesi ekalli- yetle kaldı LONDRA, 10 (AA) — Hükümet tevdi edilen bir ta- dil teklifinin müzakeresi esna. sında Lordlar.Kamarasında 30 reye karşı 66 reyle ekalliyet- te kalmıştır. Maamafih, reyin bu tarzda tecellisinin hiç bir siyasi ehem miyeti haiz olmadığı işaret edil mekt Fransız nazırlar meclisinde İD PARIS, İ0. A. A. — Nazırlar mec İlisinde M. Herriot harici siyaset hakkında bazı izahat vermiştir. Meclis Cenevre ve Lozan Konfe İ ranslarma ait meseleler hakkında tetkikatta bulunmuş ve bu Koafe- | ranslara iştirak edecek murahhas he- yetlerin teşekkül tarzını tesbit | et SEVİL, 10. A. A.— Asunadan | miştir. Lozan Konferansına gidecek | İ Fransız murahhas» heyeti M. Her İ riot'ma | mü olacak- İ tar, |, Cenevrede tef Tehdidi Ter. Hihat Konfı gt | eme İY alan Fiyaseti alti... fatiyle Harbiye ,Öahriye, hava nazırlarından, salık de Jowvenel ve sekiz ihtiyat azadan mürekkep olacaktır. Nazırlar meclisi kadınların mede- ni haklarının tevsii hakkındaki pro- meb'usan meclisine tevdii ve si mahiyette bir »f kamunu pro- jesi hazırlamas iiçin Adliye nazırına mezuniyet verilmesini kararlaştırmış tar. İ Meclisin içmeli Mülkün sona İM. Herriot Avusturyaya verilecek ödnç para hakkındaki müzakerele- rin hararetle devam ettiğini ve sait bir surette öereyan edeceğini söylemiştir. M. Herriot yarm ve pazar günü Fransiz ve İngiliz | İ metin iu kavafis Hüzniiniyor göntee- ” diklerini ehenimiyetle kaydeylemiş- | tir. | Birisi teslim i Oldu İ Küçük Lindberg'i kaçıranlardan i biriri ele geçti NEVYORK, 10 (A.A.) — İ Lindberg'in oğlunu o kaçırmış | bulunduğundan dolayı aramıl- İ makta olan kaçakçılardan biri. İsi, dün sabah'zabitaya” teslim İ olunmuştur. | Venizelos Herriot Mülakatı mı? rı | ” İ sabık Habeş nazırlardan M.| | istikametler göstereceği ümit olunmaktadır, Ragıp KEMAL iile iŞ ni Ga Edirne valisinin faaliyeti mandanı © Beyler iki günden beri vilâyetin Bulgar hududu civarındaki — köyleri ve hudut kulelerini tetkik gezintileri ya. parak köylünün” ihtiyaçlarını yemden alâkadar olmakindır. ar iktesadi | 2: tâli ehemmiyeti haiz iniz) Tunduğunu zilreylemektedir Bu gazetenin, mülâkatı hikâye e- | derken, mareşal Hindenburg'un sa- bık başvekil hakkında yaralayıcı ve müstehziyane sözler ve tavırlarda bulunduğunu ve M. Brüning'i bir bolşevik siyaseti | takibine terebbür İ etmekle ittiham © eylediğini yazdığı ; malümdur. toprak çöküntüsü MONTELİMAR,10 (A. A.) — Kireç kuyularından bi. rinde bir tporal çöküntüsü ol- muş, bir çok işçiler enkaz tında kalmıştır. İki kişi ölmüş | bir mülâkatta bulunacağı mev- | tuşmuştur. İçinde ve iki kişi de yaralanmıştır. | ATINA,10 (Hususi) — İ Buraya gelen: malümata naza- İran, Yunanistanın Paris sefiri İM. Politis, Fransız Başvekili M. Herriot ile mülâkatta bulun muştur.. | iâkatta bilhassa mali mesele. EDİRNE, 10 (A.A.) — Va| iş 5, ir İler mevzuu bahsolmuş, Herri. ve Kiri cil vebal Momüelimarida Bir: | ot, bu bususta icap eden şekil. ide çalışacağını beyan etmiştir. İ Bu mülâkat neticesinden do an bir habere nazaran, M. Ve. elos, Lausanne konferansını | zuw bahistir, , Herriot ile bu mü | “HARİCİ HABERLER İmparator | Kaçıyor Harbiye nazırı arkasından yakalamağa çıktı ADİSABABA, 10 (A.A.) — Ras kassa hapishanesinde 1917 senesinden beri mahpus | bulunmakta iken ahiren kadın kıyafetine girerek kaçmış olan İmparatoru Lij | Yassu, Gojjam'a iltica etmiş- Habeşistan harbiye nazırı, kuvvetli bir müfreze ile ve fi- rariyi tevkif ve esir etmek em rile mezkür mahalle izam edil miştir. İ ———— Adrien'in heykeli İ. ADANA, — Geçenlerde Kadirlide bir hafriyat esnası da Adriyenin tunçtan çok san. atkârane yapılmış bir heyke. linin bulunduğunu ve şehrimiz müzesine getirildiğini yazmış. | tık. | Bu çok kıymettar (o heykel yakında İstanbula gönderile İ rek ayrılmış olan parçaları ya İ pıştırılarak tanzim edilecek ve şehrimiz müzesine inde edile cektir. Adriyen Roma imparator larından olup zamanı saltanat Milâttan sonra 117 den 128 « nesine kadar devam etmiştir. Kendisi çok cesur bir hü. kümdar olup zamanı saltanatır da sanayi kanunlarnı tasdike | muvaffak olmuştur. | Şanghaydaki Ame- | rika kuvvetleri VASHİNGTON, 10. A. A. — Ge İ çen Şubat ayı zarfında Şanghayda İ zuhur eden kanlı hâdiseler üzerine İ beynelmilel rmmtukaya gönderiler birkaç bin kişiden ibaret Amerika kuvvetleri gelecek halta sonunda Şanghaydan ayrılacaklardır. İ — Fransada mali ihya projesi İ PARIS, 10. A. A— Gazeteler zun bir hazırlık & messikini istilzam İ eden mali. ihya" proj İ mediise tevdi edilimiyeceğini yazıyo: lar. Le Matin gazetesi, bu baptaki müzakeratın Ağustos ayına tehir e dilmiş olması hasebile hükümetin bu projeyi ancak £ tatillerden evve meclise tevdi edebileceğini zannedi. yor. İ Merkür gazete meselenin amümi İ yetinin müzakeresinin 1983 bütçe sinin münakaşasma talik edilmiş bu lunması dolayisile de mevzuu bah: | mümkün olduğunu ilâve eyleyor. Sevil Felemenk bilki konsolosuna suikasi SEVİL, 10, A. A.— Felemengim Sevil | konsolosu olup İspanyol - Felemenk kumpanyası imalâthame. lerini ziyaret etmekte olan M. Hucl- va, tabanca kurşunile yüzünden mec tur, Bir Fransız kruva- zörü Napolide NAPOLİ, 10. A. A.— Fransiz do nanmasına mensup (Lorrain kruva- zörü ile iki torpito muhribi, dün sa- bah buraya gelmişler ve mutat me- rasimle istikbal edilmişlerdir. Fransız Bahrisefit filosunun mandanı olan amiral Robert ile Na- polinin Bahriye erkâm arasmda zi. yaretler teati edilmiştir. | Tahdidi teslihat konferansı CENEVRE, 10 (A.A.) — Tahdidi teslihat konferansı işleri komisyonu muhte. lif murahhas heyetleri tarafın. dan ili ülen noktai nazar- ları izah eden raporu tasvip et miş, fakat bu bususta hiç bir İ karar vermemiştir. İtalyan murahhas (o heyeti tecavuzi, taarruzi ve tedafüi si lâhlar arasındaki fark hakkın. da evvelce dermeyan etti tirazi kayıtları teyit etmiştir. iBir otomobil kazası NİEMES,10 (A.A) — al. | müteakıp Pariste M Hetriot ile | Bir otomobil kapaklanmış ve tu bulunan 4 “kisi ölmüştür. | Teklifi İngilterede evvel biz yapmıştık Hariciye vekilimiz bir iktisi konferansının toplanması lüzumundan bahsetmişti. CENEVRE, 10 (A.A.) — Anadolü Ajansının hususi & biri bildiriyor: İngiltere hükümetinin beynelmilel | iktısad konferansın toplanması için son günlerde yaptığı teklif, Ci re mabafilinde bu mesele etrafında evvelce cereyan eden mül seleri yeniden canlandırmıştır. Malüm olduğu üzre tahdidi £ konferansı kulübü tarafından tahdidi teslihat konlerâ nın iptidalarında Tevfik Rüştü Beyfendi şerefine verilen Ci yeti Akvam beynelmilel mesai bürosu ve müteaddit heyeti | rahhasalar erkânı ve matbuat mümessillerinin hazır bulun bir ziyafette Hariciye vekilimiz bir nutuk irat ederek bilbi iktisadi, mali ve siyasi buhranın izalesi için beynelmilel ikti i en toplanması lüzum ve ehemmiyetinden. i, Tevfik Rüştü Beyfendinin daha o zaman ortaya İ dukları bu mesele o vakit bir çok mübahaselere zemin teşkil mişti, Hücum arabaları ve zırhlı otomobiller | Tahdidi teslihat kara komi yonunda | murahhaslarımızın beyanati CENEVRE, 10 (A.A.) — Anadolu Ajansının hususi habiri bildiriyor: Tahdidi teslihat konferansmın kara komisyonunda hı arabalarile zırhlı otomaobiller müzakere edilirken o murahi mız Aptullah Bey söz alarak atideki beyanatta bulunmuştur! “Türkiye heyeti murahhasası hücum arabalarile zırhlı nobillerin ilgasını evvelce teklif etmişti. Filhakika heyeti bu silâhların umumi komisyon tarafından irae edilen üç haiz olduğu mütaleasındadır. Bilhassa hücum © arabaları, huletle bir mahalden diğer bir mahelle gidebilmekte, © harel sahalarını, çok geniş bulmakta ve müdafaa mevzilerini saymakta ve tahrip etmektedir. Mütemadi tekâmüllerin zuu olan ve bu suretle bir kat daha tehlikeli bulunan (o bu $i bilhassa baskın halinde taarruz o etmek istiyen bir mutaarri linde müthiş bir vasıta teşkil etmekte ve mezkür arabalar d nan arazisinde İcra ettikleri hareketler dolayısile sivil ahi de tehdit eylemektedir. Zırhlı otomobillere gelince: Türk ğu veçhile taarruzi haiz ve sivil ahaliyi tehdit ettiği mütaleasındadır. Türk heyeti murahhasası zırhlı kulelerle zırhlı trenleri yukarıki silâhlara benzetmektedir. Zaten gerek teknik kom de ve gerekse bu komisyon huzurunda cereyan eden müzakefi Türk tezinin isabetini isbat etmiştir, Trakya'da faideli yağmurla EDİRNE, 10 (A.A.) — Aylardan beri devam eden şid bir kuraklık, gayri tabii ve bunaltıcı sıcaklarla © ortalığı kavfj ruyordu. Geçen gün ratıp bir havada — hararet 37 yi bulmuştu. yüzden mezruat muhakkak bir tehlike geçiriyordu. Dünden beri Trakyada yağmağa başlıyan devamlı ve zul yağmurlar halkı sevinç içinde bırakmıştır, Yunanistandaki askeri mütehassıslar ATİNA, 10 (A.A.) — Hükümet, tasarruf dolayı, Fransız askeri ve İngiliz bahri heyetlerinin i dan vazgeçmiştir. Takas komisyonu azaları Varşovada VARŞOVA, 10 (A.A) — Varşovada bulunan Türk Zirs#) müsteşarı ve takas komisyonu reisi Atıf Beyle ihracat ofisi mi dürü Cemal Bey, Hariciye nazırı M. Zeleski ile nazır mus Beck tarafından kabul edilmişlerdir. Von Papen Lausanne'a gidiyor) BERLİN, 10 (A.A.) — M. Fon Papen Lausanne git üzere salı günü Berlinden hareket edecektir. Dün gece Tepebaşında ve Bi yükdere'de iki kanlı vak'a oldi Bir sabıkalı arkadaşını ağır yaralai Dün gece iki kanlı vak'a olmuş ve bir gençle bir çocuk t keli surette yaralanmışlardır. Birinci vak'a şudur: Tepebaşmda bir gazinoda oturup içmekte olan sabıkalıli dan Zeki ile arkadaşı Mehmet bir aralık aralarında eski bir w seleden kavga etmişler ve bunun tesirile Zeki, tabancasını Ç: rek Mehmede dört el ateş etmiş ve çıkan kurşunlarla M: ç muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Silâh seslerine yetişen zab memurları Zekiyi yakalamışlar, Mehmedi de hastahaneye dırmışlardır. İkinci vak'a da şudur: Büyükderede Kirkor sokağında oturan 15 yaşında Viktor i minde bir çocuk, gene Büyükderede Fıstık suyunda oturan Li fi isminde ayni yaşta bir çocukla bir kız meselesinden kavga iştir. Bu kavga o derece hararetlenmiştir ki, Lütfi, sust ile Viktoru yaralamıştır. Lütfi yakalanmış, Viktor da tedavi #l ta alınmıştır .— N