17 Haziran 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

17 Haziran 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

NUSHASI $ teşkilâtlandırılıyor. bir elde toplamak, ii idir. Ar köylü, afyonunu mutavas- tüccara, oda ihracatçıya aktır. Her köylü, ü, özası olacağı (Tür afyon yetiştiriciler satış ratifi) ne verecektir. Bu eratifin teşkili hakkındaki lâyihası hükümetçe ha- nmış ve son günlerde mec tevdi edilmiş bulunuyor. unun tatbiki ile beraber lü, vaktile mutavassıt tica- ne menfaat almakta idi- onun çok fazlasını koopera- alabilecektir, Bu menfa- hülâsatan, avans almakta lanabi Yeni teşkilâtla, on avanslarının, müt il sat usullerinin talep ettiği şekle gireceğinde şüphe tur, Yeni teşkilâtn ikinci isti- ti, mahsulün bir elden ih- edilmesinde görülecektir. on, şimdiye kadar, perişan ıtalarla ihraç edilmekte idi, rk afyonunun fena şartlar ihracı başlı başma bir tarih il eder. Tağşiş ve gayri ri muamele bu tarihin ana tlarrdır, İşte bu vaziyete ni- yet vermek maksadiledir ki, kaç ay evvel afyon ihraca- in merkezleştirilmesi ve trol altında tutulması mek ile yeni bir şekil düşünül- üş, bir diğerafyon çıkaran leketle, Yugoslavya ile, yolda müşterek hareket et- üzere bir itilâfname ak. edilmistir... Yeni şekle göre, ürk afyonu en iyi usullerle raç edilecek; memleket, bu him mahsulünden, azami is- ifade edebilecektir. Afyon, bugün dahi memle- ete hayli istifade | getiriyor. Fakat izah olunan iki teşkilât a bu istifade kat kat artacak- tr. Bu mahsulden o Türkiye aha bir kaç sene evvel 9 mil. Yon liraya kadar irat almıştır. meblâğ o sene ihracatınm üzde 7 si idi, Fakat son za- anlarda afyon fiatları, teşki- tsızlık yüzünden hatıra gel- iyecek seviyelere düştü. İki evvel okkası 60 lira eden afyon bugünkü pi a ancak 12 lira etmektedir. Yanibu üddet zarfında okkada yüzde 20 fint tenezzülü vardır. Bu ehemmiyetli mahsulün sür'atle zaptırabt altıma alın bası iktiza ediyordu. Esasları ihzar edilmekte olaniki teş- kilâtla bu gaye temin edilmiş olacak, afyon hayliden hayliye kıymetlendirilmiş bulunacak. tır. Ticaret müvazenemize ve- zin veren bu mahsulün bir d. den toplanması ve bir elden sa- tılması mümkün olduktan son- ra, mahsulün temiz ve fenni surete cinslere aylırması, hat- tâ daha ileri giderek standart- laştırılması dahi mümkün ola- caktır, Türkiye istihsalâtının ber türlü teğşişten âri ve modern ticaretin talep ettiği tasniflere tabi olarak dünya pazarlarına sevki milli iktısadımızın baş meselelerinden biri,idi. Yeni teşkilât bu yolda atılmış birin- ci kuyvetli adım olacaktır. Te menni olunur ki, bu nevi teş- kilâtlar, memleketimizin diğer &saslı mahsulleri hakkında da Yücude getirilsin. Ve bu suret- —i te vatanın iktısadi randmanı bir kat daha artsm.. Müderris Nizamettin ALİ 17 HAZİRAN 1932 7 inci sene No, 2280 KURUŞTUR Beş kişilik encümene seçilen meb'uslardan Rasih Millet |meclisinde irtişa meselesi 'Beş kişilik encümen dün tefrik ve intihap edildi Mecburi tahsili kontrol heyeti ve yeni maarif teşkilâtı kanunu ANKARA, 16 (Telefon) — 17 | Böyük Millet Meclisi bugün Refet Beyin riyasetinde toplan dı. Belediye kanununun bazı İ maddelerinin tefsiri hakkında Kastamoni meb'usu Dr. Suat B. in kanuni teklifi ile Konya meb'usu Kâzım Beyin ve arka- daşlarınm takriri tetkik edil. | mek üzere Dahiliye encümeni. nin teklifi üzerine muhtelit en- cümene havale edildi. Müteakı ben köy kanununun bazı madde lerine fıkralar ilâvesi hakkında (Devamı $ inci sahifede) Mustafa “ Çorum ,, Kâmil “j İzmir, Beyler Emir Faysal Hz, Haydarpaşa istasyonunda istikbal ediliyor.. Emir Faysal Hz. dün Ankaradan döndüler Hariciye nazırı muavini Fuat Hamza B. Ankara ihtisasları ve Hicaz . Necit ahvalinden bahsediyor.. Hicaz ve Necit kralı Abdülâziz - İbnismud Hz, nin ikinci oğlu ve Hariciye nazırı Emir Faysal Hz. dün sabah refakatlerinde Harici- ye nazır muavini Fuat Hamza, “ Antalya, İsmet “ Çorum, Faik “ Tekirdağ, Beyler | tesinin 12 mayıs tarihli nüsha- arları Hariciye vekâleti kalemi mahsus müdürü Refik A- İ mir, yaverleri Halit Eyübi husus bulunduğu halde Ankara'dan şeh rimize gelmişlerdir. — Emir Hz. Haydarpaşa istasyonunda © Vali tarafından selâmlanmışlardır. E- mir Hz. ve maiyeti erkânı hususi ' bir muş ile Seyrisefain iskelesine | (Devamı 5 inci sahifede) Suriye Hududunda Tahşidat! Halk arasında de- vam eden bir şayia “Elşuayip,, bu şaylaların membarmı nerede buluyor? Halepte çıkan Elşuayip gaze sında şu fıkra v Halep mıntakası halkı arasın- da Türkiyenin hudutlarda asker tahşit ettiği hakkında muhtelif ve heyecanlı haberler devam etmek tedir. Bu şayiaların muhtemel se- bebi şu olabilir: İktisadi buhranın tevlit ettiği yoksulluk ve darlık halkta gayri şuuri | olarak hükü- mete aleyhtar olmak hislerini u- yandırmıştır. Halebin eski devir- lerdeki huzur ve refahına bedel bugünkü sikıntısı hakikaten dır. Hükümet ise halkın elinden tutacağı yerde milleti büsbütün eziyor. Binaenaleyh hükümet a- leyhine müteveccih olan her habe rin halk arasında memnuniyetle karşılanması kadar töbü bir şey görülmez. Türkiye hükümetini ha duda fazla asker bulundurmağa sevkeden hakiki sebep Suriyeden Türkiyeye gizlice eşya kaçıran kaçakçıların / faaliyetine nihayet vermektir. Askerlerin teyakhuzu sayesinde kaçakçılık felce uğra maştar.” Dy Vapurcular Heyeti geldi Vapurcular Seyri- sefainle birleşmeği imkânsız görüyorlarmış Ankarada toşebbüsatta bulun- mak üzere gitmiş olan Milli va- purcular heyeti şehrimize avdet etmiştir. Heyet azası Ankarada icap eden makamlarla temas ede- rek noktai nazari Nu ve temen- Bilerini bildirmişlerdir. Heyet, vapurcuların aralarında bir şirket yaptığını, maksat milli vapurculuğun inkişafı olduğuna nazaran, bu şirkete muzaharet o- dilmesini, Hükümetin yaptığı pro jeye göre Seyrisefain ile milli var purcular arasında bir şirketin im- kânsiz olduğunu alâkadar maka» | mata arzetmiştir. | Sbardelletto, idama mahküm edildi | ROMA, 16 (AA) — Hususi mahkeme, Sbardeletto'yı idama mah İsâm etmiştir. Merkumun dün mah. | küm edilen Bovone gibi yarın sabah arkasından kurşuna dizilmek suretiy le idam edileceği zannalunmaktadır. M. Briand'ın nâşının nakli PARIS, 16. A. A. — M. Briand'ın Passy mezarlığında bulunan nâşi, | nın önümüzdeki Temmuzun 3 Gazetemizin müdürü Ahret Şükrü B. evvelki günden itiba- rem mezundur. Binaenaleyh ar- kadaşımızın yazdığı “haftalık Siyasi İcinal” bu cuma ve gele- cek cuma günleri intişar otmi- yecektir. Ahmet Şükrü B. avde tinde mezun bulunduğu günle- re ait shemmiyetli hâdiseleri de hulâsa edecektir. | | sısmda da bazıl Bu usul Değişmeli! Yeni ve daha salim bir formül bulmak icap ediyor Halkın elinde evvelden alınmış çok ekmek oldu- ğunu söyleyen Asım Süreyya Bey Ekmeğin 9,5 kuruş azami fiat üzerinden satılması tekarrür et- mesine rağmen, şehrin ekseri yer. lerinde ekmeğin gene 8 kuruşa satılması alâkadarların hayretini mucip olmaktadır. Belediye ise 9,5 kuruş narhın fazla olmadığı ve tabii olduğu fikrinde musır. dır. Fırıncıların az ekmek çıkart- tıkları dört gün zarfında belediye nin tuttuğu zabitlar bugün müd- dei umumiliğe verilecektir. Diğer taraftan kaymakamlıklar kendi tuttukları zabıtları doğrudan doğ ruya Adliyeye vermişlerdir. Bele- diye ayrıca tahkikata başlamış tır. Dün ekmekçiler cemiyeti id ETEM ARE U CZ ula Tavas BELL Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü İZZET Masraf bütçesinde ne tadilat yapıldı? Bütçenin tanziminde vatan. daşların tediye kabili. yeti göz önünde tutulmuştur.. ANKARA, 16. — mali büt- gesi heyeti umumiycye | tabedilerek tevzi edilmiştir... Masraf bütçesinde şu tadilât yapılmıştır: 1 — 927 senesi nihayetine Oka- dar birikmiş olup 1513 mumaralı ka nun hükümlerine tabi olan borçlar i- tulmak üzere hazine tahvili verile- cektir. 2 — Sakıt hükümetten müdevver tutulmak üzere hazine tahvili verile cektir. 3 — Açık maaşı alacak memurlar #öyle bir tahdidata tabi tutulacak lardır, (Devamı $ inci sahifede) Hasan Fehmi Bey Yarış nihayet bugün! 15 otomobil yarışa giriyor Halk, yol boyunca ve hazır. lanan yerler. re heyeti belediyüye davet ödile- | rek kendilerinden izahat almmış- tır. Belediye bu hafta narh bir gün evvelden tatbika başlamakla çok yanlış hareket etmiştir. sen buğday piyasası üzerinde son te- reffü yüzde 20 iken un piyasasm- | da yüzde 45 olarak tezahür etti- rilmiştir. Bu tefsire diyecek yok Ekmek narhının 9,5 olmasma rağmen bir çok yerlerde 8,5 ulmasını Belediye iktınat mi mektedir: — Ekmeğin az çıktığı günler. de, halk, heyecanla fazla ekmek almıştı. Ekmek bollaşıncn kimse yeniden ekmek almıyor, eski ek- Yiyor. Bu suretle fırmlar az satış yapıyorlar. Az satış kar- ekmeği bir ku- ruş eksiğine de vermeğe razı olu- yor. Birkaç güne kadar bu gayri tabii satış normal halini alacak. tar,” Nişantaşı fırını Diğer taraftan Belediye Nişan- tasmdaki metruk fırından istifade yolunu da düşünmektedir. Bu fı- rın Belediyeye aittir. Diğer farım- lar az ekmek çıkardıkları zaman Belediye kendi fırınında külliyet- Wi ekmek imal ederek satmak ta- savvurundadır. Bu frmn — halen kabili istifade bir vaziyette olup olmadığı tetkik edilecektir. Tenis Turnuvamız Otomobil yarışı ile meşgulüz diye tenisçi- leri unutmuş değiliz. Miliiyelin tenis tur- nuvası senenin en ente- resan spor hareketle- rinden biri olmuştu. Bu sene de türnuvamızı yapmak İçin tertibata başlamış bulunuyoruz. Teferruatını “Milliyet, te-takip ediniz. den yarışı seyredeceklerdir. Nihayet bugün Türkiye spor | Samiye Bürhan Cahit Hanım. sahife daha açılıyor. O da: — Otomobilciliktir.. Türkiye Turing ve otomobil kulübü azetemizin tertip et tikleri birinci otomobil. sür'at | yif edilmişlerdi yarışı yapılıyor. Bu bahis etra- fında halkı biraz daha tenvir et mek münasip olacağı kanaatin deyiz. Yarış doğrudan doğruya bir 'at yarışıdır ve İstinye köp- rüsünün Maslak tarafındaki ba | şımdan Zinci yu karakolun. dan yirmi metre kala mevcut bulunan bükmenin başında bite cektir. Otomobillerin sür'atleri bu mesafeyi kimin en az müddet zarfında yapacağından amlaşıla cak ve bu da âyarlı kronometre İer sayesinde mümkün olabile- cektir. Yarışa 15 araba iştirak etmekte ve bunlar dört sınıfa ayrılmış bulunmaktadır. Sınıf. lar şunlardır: 1 — Hanımlar 2 — Amatörler 3 — Hususi araba şoförleri 4 — Taksi şoförleri, Hanımlar yarışma maalesef | z iie | | mn zmir #leminde büyük ve yepyeni bir | dır. Günün en hararetli yarışı a» matörler (arasında olacaktır. Amatör kategorisine 9 otomo- bil iştirak ediyor. Bunlar silin. dir haddi istiabilerine göre tas Bu kategori- de memleketimizin direksiyon #leminde şöhret kazanmış ama tör gençler mevcuttur, Bunla. rın yarışması herhalde çok zevkli olacaktır. Hususi araba şoförleri içinde de çok iyi olan- İarı vardır. Meselâ Studabeker ile yarışa girecek olan Reşit B£ bunlardan biridir. Bu kategori. ye de 5 araba giriyor. Yalnız şayanı hayret bir nok ta var ki odabu yarışa taksi we girmemiş olması. Yarış seyretmek için gele. cek halk müsabakayı başlangıç) ta ve intihada olduğu gibi bü- tün yolboyunca da seyredebile' cektir. Bilhassa virajlar çok en teresandır. Cümhuriyet H. F., Türkiye Turing ve otomobil kulübü, ga zetemiz gayet kıymettar birer verecektir. undan başka kazananlara al tı acenta ayrıca mükâfat vere. ancak bir hanım giriyor. O da | cektir, Gayri mübadiller dün toplandılar ve yeni idare heyetini seçtiler. Yazısı 8 üncü Sini MR mmm amam...