18 Haziran 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

18 Haziran 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

Diilliyer): 18HAZİRAN 1932 İdarehane: Ankara caddesi, 100 No, Telgraf adresi: İst. Milliyet Telefon Numaraları: Başmuharrir ve Müdür: 24318 Yazı işleri Müdürlüğü 24319 İdare ve Matban 24310 ABONE ÜCRETLERİ: Türkiye için o Heriç için LK 3 aylığı, 4 — 6 780 2 4— Gelen evrak geri verilmez — Müddeti geçen nüshalar 10 ku- ruştür. Gazete ve matbaaya ait işler için müdüriyete müracaat edilir. Gazetemiz ilânların mes'u- BUGÜNKÜ HAVA azami 24, segari 17 santigrat. Haftanın Yazısı Polis hafiyesi Nasıl oldum? EN (Geçen nüshanın hülasası; (Felek) i matbaadaki odasında ziyaret eden bir avukat ona an- latıyor: Bu adam birkaç gündür telefonla ve mehtupla tehdit edil- mektedir. Mektupta çocuğunun başına (Lindberg) in Uye leceği o bildiriliyor. Avukat bu , mektubu gece okuduktan o sonra den olan valdem eski bir biyel eseri olarak kapılarını kilitler. Odanın önüne kadar bir ne- feste gittikten sonra içeriyi din ledim. Ses sada yok!, Kapıyı | yurdum.. Valde ses verdi. — Kim ol. — Aç anne aç! Kadın uyku sersemi kapıyı açtı... İçeriye girdim ve doğ. “ru oğlumun yatağına koştum. Daha uzaktan çocuğun yata. ğında mışıl mışıl © uyuduğunu — gördüm,. Müsterih — oldum.. > Valde elimde tabanca ile be- ni o halde görünce korktu, Bel ki de çıldırdığıma zahip olmüş tur. Ben gece yarısı ona olan biteni anlatmayı doğru bulma- dım. Bir gürültü işittiğim için © odaya geldiğimi | söyledim ve i çel Kendi odama döndüm. Ro. | velverimi baş ucumdaki (o gece masasının üstüne (o koyduktan sonra yatağıma girdim. Da. “ha başımı yas korken bi. raz evvel (o işittiğim sesi tek- - | dık.. Sesleri yine işittiğimi an- Tar duydum” . Hassa mın içinde doğrulup dinledim. Ses kesildi... dikten sonra uyumağa © karar İ vererek yattım. Lâkin bu gibi hâdiseler insanda uyku bırak. İmaz. Sabaha kadar uyumadım ve uzatmayayım sabaha kadar İ belki sekiz on d nama hâdiseyi anlattım. Kork mamaların tenbih Oo eltim ve İ vak'ayı polise haber vermeğe | karar verdim. Lâkin © karım | mani oldu. (Lindberg) in çocuğunun il dıkları için Ii rar etti. etmeğe!. i mu evdet dışarı dım. Ben de bir aralık adliye- çıkarttırma- de bir davaya im. Ve he ; men eve avdet ettim. Daima önünde tut- gidenleri tet | kik öttim.. Şüpheli bir şey gör İ medim.. Çocuğumun © yattığı İ oda apartımanın arka tarafın- | dadır. Alt kat olduğu için pen İileleriide denir yerime Ex vardır. Onun için pek korkul- maz. Buna rağmen karım da o odaya yatağını nakletti. Ben sokak tarafından © parmaklık. ör yüzün edi olam; - oluna kaldım. O gece dâhise yine teker- rür etti ve ben yine çocuk inil- tileri duydum. İki defa çocu- gun odasına © gittim. Bir şey yoktu. Felek sordu: — Hiç asabi rahatsızlık ge- girdiniz mi?. Avukat gülümsiyerek cevap verdi: — Anlıyorum... Kulağına sesler gelen hastalar vardır. Be ni onlardan zannediyorsunuz. Bü benim de aklıma geldi. Lâ. kin.. Hele dinleyiniz de görür- günü (karım ve ân. nemle birlikte tekrar toplan- m... Her halde bu ses be- İnim çocuğumün sesi değildi İ Çünkü gece annesi ve büyük a. | nası nöbetleşe (o uyumuşlar ve çocuğu göz önünden ayırmamış lar, Odamın altındaki bodrumu | araştırdık. Belki köpek, kedi gibi bir hayvan girmiştir dedik. Bodrum boş ve çimento ile İşeli bir yer olduğundan bu gi- bi o hayvanların - girebileceği delik deşiği de yok!. Üçüncü gece oldu.. Geceleri uykusuz ka | İan valdeyi dinlendirmek için | ben çocuğumun odasına geç- |» tim. Benim yerime valde be-| nim yatağımda yattı. Gece ya İ rısı kadın koşarak geldi. Olm da yatamayacağını Mahut sesi o da işitmiş.. iste | kanaatine göre bu ses apartı. lıkta' gömülü olan ölülerin bi- rinden geliyordu. Ben şeylere inanır adam ( değili Lâkin eski o kadınlar bir kere öyle bir fikire zahip olunca aksine inandırmak güç olur.. Felek sordu: — Karyolada yatarsınız de (4) Baş tarafı 11 haziran tarihli Çtülliyet) te, Bir zamandır ortaya altıncı yedinci his modası çıkarıldı am © ma benim beş uzvüma ye iş Ge şey ilâve edilmediği için bu İllerin aslı meden ibret ol Şeyh Battalın fantomu S2. çığlıklar işitildi, Ufak birer he >lecanla kulak verdiler. Ne olu- yordu?. Yangın mı? Hırsız mı? bir kaza mı? Yarım daki. sürmeden oda kapısı hızla , Leman kaçık bir beniz- i iriye gi girdi. Titreye titreye Milliyet'in Edebi Romanı Ölüler yaşıyorlar mı? (Felsefi fantastigwe roman) Yazan: HÜSEYİN RAHMİ “İde Dilâver, arkada anası Çeş- can? Leman sönük gözlerle kapı ya doğru bakarak: — Geliyorlar mı? im? — Fantom. — Nasıl fantom? Gine oda kapısı açıldı; Ön- mi fettan kadın kendilerini içe riye dar attılar. Çeşmi fettan çocukların da- dısıdır. Çok zaman evvel azat” edilmiş evlendirilmiş bir oğlu olduktan sonra zevci vefat et- tiğinden tekrar konağa dön- müştür. Dilâver on yedi yaşın. da tab'an komik zeki bir ço- cuktur.. Hanımefendi — Dilâver ne yatağız | dı Biraz daha dinle. | benim İ | | manın üzerine yapıldığı mezar |. k. Bömienki dö be de belki onlardan du. diye. düşündünüz” Evvelâ yaylı somye. sistemi düz somyem değildir. İngiliz somyedir. Onlar Saniyen ben de si ma tahtalar zumuna valde ile (o haremimi ikna ettim. bir şeydi. Evvelâ bi i böylelik le korkutacaklar, ımazı ber bat edecekler, #onra da bir fır sat bulup'gocuğu kaldıracak. lar... Ve bütün bunu yapmak. tan maksatları benim dava ve kâletim esnasında mahküm ol. masını istediğim birinin inti- kamı!. Onun için elimdeki da. vaları bırakmani: istiyor. Hal buki bunu yapmak benim mes- time çekmektir. O zaman ne ile geçiniriz2.. Ve nihayet. bu manevi intihara sebep nedir?. Dediğim gibi valdeye: göre bu sesler Ayaspaşa mezarlığında. mum. Bu işe bir türlü mana veremedim... Onun üzerine dü- şündük, taşındık. Bu'işi size açmağa karar o verdik. Belki şündüğümüzü sor Karım evvelce nakleden birkaç okumuş.. Ben de si- zin.karilerinizdenim... Sizin ke tumluğunuza da itimadımız var. Niha- verdi. ğa karar verdik ve şim mden (o büyük bir yük Eğer vakti- yahut hâdise | haddizatında si: cek mahiyette değilse sizin na musunuza tevdi ettiğim bu vak'ayı kimseye — söylemezsi. niz.. Ben de çekilir giderim... Felek: — Evvelâ hakkımda göster diğiniz itimada teşekkür -ede- İrim. Hi benim de merakı. mi mucip olmadı değil. Fakat işe müdahaleden evvel size ba- zı şeyler sormak isterim. — Buyurun! — Benim gece sizin apartı manda kalmamda mahzur var mı? — Hayır, bilâkis memnun oluruz. — Pek âlâl.. Şehirde ge , | ce kalabileceğiniz başka akra. | banız falan var mıdır? — Neden sordunuz?. — Bir iki gece hareminizi, validenizi ve çocuğunuzu gön- | derebilmek için!... — Emirgânda * bacanağım var.. Oraya gönderebilirim. — Tamam! Ne zaman gön derebilirsiniz?. — Ne zaman isterseniz. da dolaştırdıktan sonra: — Fan, fan fantom.. Hanımefendi gittikçe artan bir merakla suslini . tekrar et- ti: — Nasıl fantom canım?. Çeşmi fettan iki elini göğsü k 1 yeşil sarıklı, göbeğine kadar ak sakallı. Dilâver — Koca karınlı. Bol şalvarlı. O kadar: bol ki hepimiz rındaki çedik papuçlar nah sa- lapurya kadar.. Çeşmi fettan — Göbeğinin üstünde yusyuvarlak balgami r — Kemerpatlıcanı gibi bir çift kaş... Öyle de iri bi şimjekler çekiyor. İnsens yiyecek gibi bakıyor... Odadakiler hep derin birer hayretle saçma sapana benze. yen bu sözleri dinleyorlardı. Nihayet hanımefendi sabir. sızlanarak: er lenış gibi kam: ver çarpılmış gi bur, e »larak — Çeşmi Fettan ana oğul siz çıldırdınız mı? Bunlar nasıl keriz kuzum? ULAN LEDİ şündüm ve dün gece karyola- ıl uzattım, Onun j üstüne şiltemi yaydim ve yat. tım... Ses yine geldi... Ve ni- hayet bu işi birisine açmak lü- Haremim meselenin polise leğime, avukatlık hayatıma hâ | » | fi kaybettim. bana ne münasebetle bunu dü- | Hakkınızda yaptığım ufak | i ir adam oldu | kalkmış kadar rahat ettire.. Am | ma, siz bu bizim macerayi din- | lemekle bit taahhüt altma gir. | miş olmazsınız. â ilâhe illâllah | doğrü. 19. m — O da oldu.. Ha! hizmet. Var mı?.., — Var,. Bir Rum kadını... — Onu ne yaparız?. — Ne gibi.. Ne yapı — Onu da savmak İl İ Ben lüzum © görürsem bir iki gece sizin apartımanda kalmak TALAN ©. le! Başkası olmamalı.. — Hanrmların o misafirliğe gittiğinden bilistifade Kalyopi- ye de bir gece, gece izin veririm., Gider. aksetmesi istemiyordu. O-| —O halde bu mesele ile nun kaanaatince bu - ses düş- | meşgul olabilirim. manlarımız tarafından yapılan Avukat memnuniyetle (Fe. | lek) in elini sıkar. — Teşekkür ederim.. Yal- sız bana | bu iş hakkında; şu dinlediklerinize nazaran ne dü. şündüğürüzü söyler misiniz?. — Vallahi Beyefendi! “Ga- ii a! Belki pek basit maliyetini anlamağa çalışırken İ size gelen mektubu gözden ka- gırmamalı.. Siz o mektubu ba- na verseniz&.. .Bu küğit alelâde bir şey. Zarfı ne oldu? — Söyledim ya! O gece zar — Zarfı kaybettiniz?.. Ara madınız mı?.. — Nasıl aramadım... Kâ- ğıtlarımın altım üstüne getir. dim.. Bulamadım. Siz mektubu okurken oda Dıza kimse girmiş mi ii a — Zarfta ne yazılı idi?.. — Benim ismim... — Posta dafngası?.. — Vallahi pek dikkat et. medim.. Zaten onun için zarfı aradım ya! — Tuhaf şey!.. Ne ise.. Şim | di beyim!, Ben buakşam size | | sölmek istiyorum... Akşam ye meğini beraber yeriz... — Çok iyi olur! — Bir kere zer görürüm... Hâdiseyi bir de mahallirde tetkik ederiz.. Son | ra ben eve döherim., Yarın ge- ce de sizinkileri bacanağınızm evine gönderir hizmetçiye izin de geceyi apar tımanda geçiririm... — Alet... O halde daha faz. la tasdi etmiyeyim.. Akşam terli kaçta geli K Sekiz, sekiz buçuğa doğ ru gelirim... Keramet apartı. mans dn1?. — Evet Keramet apartıma nı. Altında bakkalvar.; Bir ta rafı arta.. Bir. numarada oturu yorum. — Peki efendim.. Allaha (ısmarladık be, İnşallah akşama görüşü — Inşallah, Şimdi siz nere yet, — Kaç gündür, gitmedim. Bir kere yazıhaneye © uğraya- yım... İ “Pek güzel, şerifle be. Yim!, . Bu garip misafir gittikten sonra Felek o günkü yazısını İ yazdı.. Lâkin bütün fikri ken. disine hikâye edilen mesele ile meşguldü. Yazıyı bitirdikten © sonra odasında Birkâç © defa dolaştı ve sonra bir kâğıt (alarak şı Hammefendiciğim . çıldırma- dım.. Gördüğümüzü söylüyo. ruz. Leman Hanım da bizimle beraberdi. O da bem © gördü hem ii Leman — Anneciğim — ben korktum pek dikkatli bakama- dım kaçtım amma (dedikleri Hanımefendi — Gördü hay di ne ise ne, işitti » ne demek Nantomla könüştunuz mu? Çeşmi Fettan — Biz yalnız dinledik hep o söyledi... Hanımefendi — Kim? Çeşmi Fettan — Fantom... Hanımefendi — Ne dedi? Çeşmi Fettan — Adı Şeyh Battalmış.. Karacanhmette ya- ıyormuş.. Bu gece hava sıkın. tılı imiş... Etrafta gezinmeleri için müritlerine izin vermiş. Dilâver — Bu gece ölüler etrafta avcıya © dağılmışlai İş ciddileşmeğe baş. İdi, gi Battala aşina çık- tim... Paşa merhumun bu nam istiyorum. Amma yalnız sizin | keşfedememiş sinizdir... Belkide pek (sade değildir. ! Maahazâ © bence bu sesin | | koydu, kilitledi. Ceketini, şap- İ gul olmuş adam değildir. Lâ. İ sındaki dar yollarma | Ve alaca karanlıkta Iv Hikâye © çek kapere madan İbrahim ağa köyün ucundaki evinde, ocağın karşına geçmiş, koyun postuna bağdaş | kurarak çubuğunu çekiyor. Dışarıda fır- tma islik © çalıyor, ara sıra kö“ peklerin boğuk , havlayışları du- yuluyor. Fırtma © bazan kapıyı sarsıyor, İbrahim ağa gölgeleri daha zi- yade büyülten titrek altında © yalnız ve kederli hafta evvel kasabaya cik oğlunu — öldürmüşler. Karısı bu ölüme dayanamamış, bir gün | evvel o da kederinden ölmüş Şimdi yalnız, | yapyalnız.. Daha hafta evvel şü küçük köy © vinin neş'esi vardı. bada bir meyhane dönüşünde çı- kan kavgada öldürmüşlerdi. Ka- tili tanımıyor. tuğımı biliyor sabah tarlaya dönmüş, çeşme- sonra se çorbaya ekmek d yordu. Gözle teşine dalıp gi Arada bi zeldi, kuvvetliydi, şendi, köyün kıyak delikanlılarındandı. Ne ça- re ki öldü. İhtiyar Ibrahim ağa İ bunu intikamsız Bak, elleri © titremiyor bile.. bırakır mı? Bu sabah bir kursunda bir dal devir di. Elbet ödelet, yerini bulur. Kupaya. vayula Bu S2 daha hizle ağa yerinden kalka- vural. “Ben Keramet apartmanında 1 numarada oturan Hüseyin Na- mü Beyin evine gideceğim. Haya tımdan haber alınmazsa beni © radan ve o adamdan sorunuz. FELEİ Bu kâğıdı bükerek ya: mesinin başlıca © çekmesine kasını giydi.. Arkadaşlarına veda etti ve telefonla eve ye- meğe gelmiyeceğini de söyle- dikten #onra saat yediye doğ- ru matbaadan çıktı. Felek, böyle şeylerle “meş- kin zabıta ve macera romanla. tını pek sevdiğinden bu kabil | hikâyeleri çok (o okumustur... Şimdi o kendini o romanların kahramanlarından birisi hisse. derek yürümeğe başla: Oğlunu kasa- | bi, içeriye girdi. riya anladı ve kapıyı kapattı: den tuttu: — Gel yukarıya! dedi. Tekrar aşağıya indi. Merdive- İ'ni aldı ve ocağın karşıma “geçe rek çubuğunu tazeledi. kapı çalındı? — Aç! Açl İbral biter Bö külünden İse riye girdiler. Biri sert bir sesle dedi ki: — Buraya bir adam girdi. — Nasıl adam? — Sırtlan Ali. bö ihtiyar bir Sırtlan. Ali! öldüren a- er Ali! Oğlunu dam.. Heyecanını örtmek için bir iki çubuk çekti. Sonra dedi ki: Burada benden başka kim se yek 1 Ve metin bir sesle —o ilâve et- ti: — Oğlumun katilini evimde saklıyacak değilim yi , Jandarmalar” gittiler. Dışarı- da fırtına alık çalıyor ve odanın içinde gidip geliyor. Ne yapım? âk basışları odanın gıcırdatıyor. Dolabın alt gözünde taban. r, onu al sın, yukarıya çıksın ve arpanın içindeki kabartıya doğru kurşun- ların hepsini nun katilini gebertsin. Amma nasıl olur? Bu adam © kendisine sığınmış. Babası “da böyle sığ: nan birini teslim edeceğine, ken disi sürüm sürüm. — sürünmüştü. İbrahim ağa odanın içinde gidi- yor, geliyor. Odanın — tabanları boyuna gicırdıyor. | Bir aralık kapıyı açarak kaç mağı, ormanların içine dalmağı düşündü. Fakat gidemedi. Mer- diveni dayayarak çatı arasına çık i. Oğlunun kati — Kalk! dedi gittiler. Artık ği bardaktan ketile su verdi. Ka. İnsan böyle bir işder'uhte ettiği zaman (her şeyi başka | türlü görüyor. Felek te böyle du. Her © ihtimale karşı, — belki takip olunur şüphesile — Sirkecinin lokantaların ka. saptı... gümrük sokağına doğruldu. O esnada arkasında bir ayak sesi iş Bakmadı. : Korkaklığına medilir diye aldırış o etmedi Biraz daha yürüdü ve solu gelen köşeyi döndükten sonra | | birden: bire arkasma döndü ve Bekledi.. Peşinden geldiğini zannettiği adam © görünmedi. Felek köşeden başmı © çıkarıp baktı ve kendini takip ettiği. ni zannettiği adamın oradaki bir girintiye su döktüğünü rerek kendi kendine güldü. ve yoluna devam etti.. Biraz git. tikten sonra ardından tekrar birinin geldiğini hissetti. FELEK (Mabadi gelecek cumartesi ) ahmede gömüldü. Çeşmi Fettan «— Hantmee fendiciğim allah sizden razi ol sun işte hakikate aşina çi nız.. Biz Şeyh Battalı ne bile: e görüp işittiğimizi söyliyo- alir Bey — Cammille Flşmmarion sağ olaydı bir ap- paritiön da bizim evde o vuku bulduğuna dair kendisine mek tup yazardım. O da anket cilt- lerine on bin bilmem © kaçıncı yaya bu harikayı (kaydeder “ Mürebbi — Beyefendi sanki, bu mucize < sizi imana getirmek için darırmızın altın- da tecelli etti... Hemen gözle- rimizin önünde gibi cereyan e- den bu maverai (o hâdiseye ne dersiniz?.. Talât Bey O yüzünden hiç zail olmayan ayni sceptigue te Bizim eye de bu göbeklisi düş | bessümile: — Gözlerimizin önünde hiç bir şey cereyan etmedi.. Fan- tomlar hakkında © şimdiye ka- dar işittiklerim gibi bu da be- nim için rivayet kabilinden. vardı. Tekkesi Nuhkuyusu <i-| kilip Börek Dir şeyhi dir.. Mürebbiye — Bu , üç kişi | Bu mühim husustaki kat'i fik. | çiktt. | filerimi şimdi bildiririm.. Fakat İ suretle para istedi Çeşmi Fet. tal şeklinde birini iran 932 cumartesi günü miinde namazı kılmacak olunan mahall$ defnedilecektir. erbabı ticaret ve sanayiin © cene: ları rica olunur, ği Merkezi idaresi: Gala, Acentası bulunmayan şehirlerde acenta aranmaktadır. Tel: Beyoj rinizi anlamak isterim. Talât Bey — Peki Madam dinliyelim bakalım Şeyh Bat- tal daha neler söylemi, Çermi Fettan «İli elim'|'0 şekle girerek geldi. yanıma Yalan kabul | dü. etmem... Ne dorama?.. Efendi. lerimi niçin aldatayım? Dilâver — Şeyh Battal ah. retten geliyor amma © galiba orada da buhran saçağa sarmış olmalı ki dübe düz para iste. di. Azıcık daha gitmemiş'0- laydı salona çağırıp kahve pi- şirecektim.. Hanımefendi — Sen © sus çocuğum annen söylesin. Ne tan anlat.. | , Çeşmi Fettan — Paşa mer hum sağlığında bizi görür göze tirdi. . Ailem sefalet | içinde. dir. Hanımefendiye | söyleyi- niz onlara ara sıra biraz dün- yalık göndermeyi unutmasın.. Dedi.. Talât Bey — Hah (şimdi bk biraz. sırıtır gibi Bu üç kişinin Şeyh Bat- Ibrahim ağa delikanlıyı elin- horaltam ve oğku- | ŞERİF ZADE SÜREYYA BEYİN TETFİNİ | Odamızın çok kıymetli ikinci reisi Şerif Zade Süreyya Bey merhumun cenazesi cuma günü İsta inat on birde Maçka'da Gözemi Istanbul Ticaret ve Sanayi Odusı “İTTİHADI MİLLİ TÜRK SİGORTA ŞİRKETİ Harik ve hayat üzerine sigorta muamelesi İcra eyleriz. Sigortaları halk için müsait şeraiti havidir. İ merhumun Şeyh Battal İbrahim ağa — Evin arkasından yol iner, dedi, o yolu ğıda bir kulübe göreceki ban Mehmedin kulübesi, i adamdır. Sana Katil . gidince, Ib da duvardaki tüfengi arkasından çık iş ağaçlarının | SAA yeride Gdnerı ea in Tan yeri hafiften ağarma! lamıştı. İbrahim ağa adımların laştır.. Çoban - Mehmedi besinin © citarına © va rakladı. ve sonra nıh arkasına, sindi. evvelâ çoban dan da Sırtlan Besbelli çoban © Mehmet; | jandarmadan korunacak bir yer. “ göstermeğe çi ha. Ibrahim ağa tüfengi, Zaval brahim ağa rini o tutmayan şeyler söyliye sabah in ra daldı. Delirmişti, İrtihal Hicaz demiryolu zım Paşa Hazretlerinin kai muhteremeleri Emil Nebile Hanımefendi r ihali dari gün saat 11 onunda İİ Paşa sokağında 2 nurbat iberesinden kaldırılarak Ti vikiye camiinde namazı kı İldılctan sonra makberei n İğ susüna defnedilecektir. * F: İlğzaili ahlâkiyesile büyük b hürmet kazanmış olan İmaileyhanın ziyar mucibi essüftür. Ailei kederdidesin sabır ve teselli temenni ede iz. a getirilecek ve 18 Merhumun fezailini takdir eden ze merasiminde hazır bulünma- tada Ünyon Hanında ğlu : 4887 lıktan gelme bir Fantom deği dir. İşin © içindebir türü (truc). var... Hanmsefendi Şeyh. Battal ailesi para koparmak için © kurmazı biri mükemmel bir makyaj i rilerle konuşulduğunu el meselelerle uğraşıldığım, bilet bir hin oğlu, ailemizin bu iti. kat zaafından bu suretle i | fadeye kalkıştı. Kavuğile, çak İsirile bir ölüyü diriler sahnetiz ne çıkaran bu hilekâr, lan dostluğuna da vakıf bulur. nanlardan bi / Hanımefendi — © Birader | müsaade © ediniz de meseleyi etrafile anlayayım... Talât Bey — Bunda anla” mağa değer bir şey yok.. Ölü münden on sekiz yirmi sen& sonra Şeyh Battal yeşil yi nı sarıp bol şalvarını giy: koca sakalile burada bov gör” teremez..,