28 Haziran 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

28 Haziran 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

ni istikamete Mazinin tasfiyesi - Son zamanlarda Türkiye- Bin harici politikasında büyük ir faaliyet var. Bu faaliyetin tezahürleri meydandadır. Bu- nu bilhassa ecnebiler de söy- Türkiye, harici faaliyetini ye- ni bir istikamete çevirmiş... Böyle bir ihtimal varit olma- dığını hemen (o söylemeliyiz. Çünkü harici siyasetimiz bü- a den çizili i Sa de: Yeni sulh ve if yolunda z bir intizam il Yürüyoruz. Bütün devletlerle İyi münasebetler, | karşılıklı hürmet esasına müstenit bita- raflık ve dostluk politikası yapmak kararındayız. Gaye- mize giden yolda mühim me- safeler aldığımızı söyliyebiliriz. Bu politikamız, Tevfik Rüştü Beyin dediği gibi, mukadder tekâmülünü takip ediyor. Mazinin tasfiyesi; harici po- litikamızda esaslı bir noktadır. Bütün devletlerle eski iht rın tesviyesine onun İçin €- hemmiyet verdik. Yunanistan- la harpten mütevellit mesele- lerimzi onun için tasfiye ettik. Nihayet Osmanlı, borçlarının âmillerile ıda onun için düzeltmek azminde- Yiz. Serbest ve müstakil bir sulh politikası yapabi için mazinin ihtilaflı miras davala- rını halletmek lâzımdı. * Yeni Rusya ile sıla bir dost- luk politikası takip ettiğimiz için bize tariz edenler oluyor. Bu tarizler; yanlış mütalealara Müstenit olduğu için hiç bir te- siri olmuyor... Bilâkis en sağ- lam bir yol üzerinde bulundu- Üumuzu daha iyi anlayoruz. Filhakika Rusya ile, dostluk Ve iyi “komişuluk o münasebatı idame ötmek;' harici politika- mızın temelidir. Rusya ile dostluk -yapma- Muz; Avrupa konserine debil “lan devletlerle âyni dostluk ütüm kom gibi, İtalya ile yapmakta oldu. uz dostane siyaset; #n büyük delilidir. Eski dost- larımız; “Niçin yeni dostluklar Yapıyorsunuz?” diye bize dos- yöne #itemler bile yapmaz; on- i" emindirler ki, hiç bir yeni dostluk; Türkiyeye eski dost- 28 HAZIRAN 1Y57 7 inci sene No. 2291 NUSHASI 5 KURUŞTUR arici Politika Türkiye,siyasi faaliyetini ye. dostluğumuz - Yeni dostluklar, Türkiye- ye eski dostluklarını unutturmaz - Cemiyeti Akvama gi Teslihatın tahdidi, harp borçları ve tamiraf mesele- lerinde cezri harekete taraftarız. - Dahilde rejimin istikrarı, bütçe ve harici ticaretle müvazene için Türkiye halkı her fedakârlığa katlanıyor ki | la muhalif olmadığımızı şimdi- lisine tevdii ve Meclisin tatil kararı vermeden evvel encü- menlerde tetkiki ile heyeti u- mumiyeye sevki ve kanuni. yet kesbetmesi mukarrerdir. Lâyihanın ihtiva ettiği esas- ları bildiriyorum: çevirmemiştir Bolşevik Rusya ile yoruz.. Sirt Meb'usu: MAHMUT ye kadar her vesile ile göster- dik. Bütün mesaisine iştirak. ten hiç bir zaman hali kalma. dık. Bir çok meselelerimizi o- nun hakemliğine bıraktık ve neticelerini kabul ettik. Bugü- ete ayrı aj artları vardır. Pek yalım bir zamanda Akvam ce- miyetinin faaliyetine resmen iştirak edeceğimizi tahmin e- yoruz, Bu suretle senelerden beri iddia edildiği gibi, Türki. ye, Cemiyeti akvama girme. mek için başka devletlere söz iştir, hükmünün efsaneden başka bir şey olmadığı anlaşı. lacaktır. Yeni Türkiye; beynel faaliyetlerin her safhasil: ar oluyor. Bu meyaı lihatm (tahdidi O konferansını pek yakından takip ediyor. Bizzat Hariciye Vekili zaman zaman bu konferansa gidiyor. Şimdi de Cenevrede bir sefiri. miz ile bir meb'usumuz; bu konferansta salâhiyet ve liya- katle devletimizi temsil etmek tedirler. 'Tahdidi teslihat mesele. sinde — Türkiyenin muayyen tezleri vardır. Hariciye Veki- İlimiz, konferansa verdiği muh- tıra ile çok radikal hal çarele- ri tavsiye ediyordu. O zaman konferans ve Avrupa mahafi- linde Türk teklifinin pek ileri ve hattâ, biraz mübalâğalı ol. duğunu söyleyenler (olmuştu. Fakat işte bir kaç ay sonra, Amerika Reisicümhurunun da- ha radikal bir teklifi ortaya a- , Her halde hâdise ve zaruretler; Türk moktai naza. rındaki isabeti göstermiştir. a ndaki > Türk hı ürl soktal nazarı da malâmdur. Bir defa bizim ne harp borcu- muz vardir, ne de tamirat nami le bir alıp vereceğimiz vardır. O nun için hükümlerimizde dal bitaraf olabiliriz: Bugünün 12 tarabı küçük tedbirlerle din. rilemez. Radikal çareler bul. mak lâzımdır. (Devamı $ inci sahifede) bir istikrar temini mı dile hükümet lüzum gördüğü tak dirde memleketimizde yetişti rilen buğdayı muayyen bir müddet için tesbit edeceği fi yatlarla | Ziraat Bankasma tapa ——— 1 — Buğday fiyatlarında | müstahsilden aldırıp sattır. mağa ve piyasayı mi | | maksadile buğday gümrük resmini icabında indirmeğe mezun olacaktır. 2 — Buğday alma, satma, Barut meselesi hak- kında Hasan Bey Mecliste izahat verdi “Otomobil efsanesini uyduran. ları tahkikat encümeni ANKARA, 27 A.A. — Büyük Millet Meclisi buzün Reis Kâzım Paşa Hazretlerinin toplanmış ve barut ve mevaddı infilâkiye meselesi hakkında mu- riyasetinde Hasan Bey lenin tenviri ile hakikatın meyda na çıkarılması Hasan Beyin ifade ve müdafaasma mütevekkif oldu ğu cihetle tahkikat icrasma ma- hal olduğu kanaatında bulunmale Bulgar misafirlerden bir kısmı huzurunda bulunduracağım..” ta idi. Hasan Boy müzakere açıl” masını müteakip ağz alarak ati- | deki beyanatta bulunmuştur: Hasan Devi beyanatı Arkadaşlar; Beş kişilik encülmenin tab ve tevzi edilen mazbdlaanı dikkatla okudum. Encümenin vardığı ne- tice üzerinde tamağhen kendisi ile mutabığım. Yalnışlayni esbabı mucibe ile değil. zuu > bahso- lan meselede bana sürülebilecek en küçük bir şaibe “in herkesin vic danında mevc'k *&ne dair bir şüpbe bırakmıya “ük yekilde sarih ve kat'i bir neticesalarak meyda- na çıkmasmı talepten başka bir emelim yoktur. Beş kişilik encü- men zat: mesele hakkında velevki ibzari olsun doğrudan doğruya kendi tarafmdan tetkikat ve tah kikat yapmak ve bu hususta alâ- kadarları dinlemek ve onlarm ifa desini almak salâhiyetini görme dikten sonra esasen bu encümenin yapacağı başka bir iş kalmamış” tar. ümenin mazbatası tahki- kat evrakı meyanındaki fezleke- nin hulâsasından ibarettir, Arkadaşlar; ; siyasi hayatta ve devlet hizmetlerinde lâle key metleri, değil bövle çörçöp, mil- yonlarla ifade edilen hasi» men- İnatlerle mübadeleye Trza göstere cek akıl ve seciye noksanıvle max (Devamı 5 inci sahifede) dün gitti Yarın da Bulgar gazetecileri Varnaya dönecekler bulunmakta olan ie sütle afındaı Dün Belediye misafirler şerefine bir öğle yemeği verdi ve nutuklar söylendi Bulgar gazeteci ve artistleri ziyafetten evvel. lediye reisi Muhittin B. Vali muavini Ali Rıza, Belediye reis muavini Hamit Beyler Bulgar dostlarımız, C. H. Fırkası. idare (Devamı $ inci sahifede) dan aman az aa we mm AAA AAA AKEL YAA AY AAA AKK YLAA Kanun lâyihasına göre hükümet piyasayı tanzim maksadile buğday gümrük resmini icabında indirmeğe mezun olacaktır. Lâyihanın esasları. ANKARA, 27 (Telefon. la) — Heyeti Vekile dünkü içtimamda Ziraat vekâletin- ce hazırlanmış olan buğday kanun lâyihasımı müzakere ve intaç etmiştir. Bu lâyiha- Dın bir an evvel Millet Mec- muhafaza tarz ve şartlarile mübayaa ve satış mahalleri ve buna müteferri diğer hu- suslar İcra Vekilleri heyeti kararile tanzim olunacaktır. 3 — Mübayaa edilecek buğ Gazi Hazretleri Ankara civarında kısa bir tetkik seyahati yaptılar ANKARA, 27 (Telefon. la) — Reisicümhur Hz. bu sabah otomobille Yabanova | 7/eÇubuk kazaları hududunda bulunan ve Ankaraya 100 ki lometre kadar mesafede Gazi yaylasını teşrif etmişlerdir. Refakatlerinde Dahili i (zı zevat bulunmakta idi. Ga- ken köylülerle konuşmuşlar, ve Çubuk kazası ahalisi azi. met ve avdetlerinde kendile- İğğirine büyük ve samimi tezahü iğğrat göstermişlerdir. Gazi kiz. Çubukta yani inşa” edilmiş mektebi de güğüüiştir Reisi. Seyrisefain umumi müdürü Sadullah Bey Vapurculuğun Alacağı şekil Ankaradaki encü- men alâ- kadarları dinliyor Tesisi mevzuu bahis Posta va- purculuğu Anonim şirketi hakkın da, Ankara'da teşâkkül eden 5 ki- silik encümence, muhtelif alâka- darların mütaleaları alınmakta dır. Bu cümleden olarak Seyrise- (Devamı 5 inci sehifede) Yarınki in'ikatta görüşülmesi ihtimali kuvvetlidar. Bütçe Encü meni, İktısat Encümeni | tarafın- (Devamı $ inci sahifede) surt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Dİ 4 — Buğday mübayaası İ- çin Ziraat mca açı <ak kredinin mikdarı ve bu. na hesap edilecek faizin nis- beti Maliye vekâleti ile Ban- > arasında kararlaştırılacak fiyesi neticesinde tahassul e. senevi bir milyon lira. ya kadar zarar hükümetçe tesviye ve elde edilecek kâr silo ve depolar inşasma tah. sis olunacaktır. dayların elden çıkarılarak tas | SALLA MALAR M. Von Papen M. Grandi M. Mac Donald M. Herrio Lausanne'da her dev- let bir plân verecek Başvekiller avdet ettiler. Bu. günkü celseye ehemmiyet verilmektedir Herkes Alman plânını bekliyor! LAUSANNE, 27.4. A. — M. Bu tetkikatın neticeleri, Herriot, sabahın yedisinde Lausan- | main Martin tarafından Mame Be'n avdet eder etmez Fransız mu- | lan talebe tevfikan Alman heyetinin rahhaslarını toplıyarak O kendilerin. | kendi tekliflerini bildirmesini mü- den Alman ve Fransiz mutahassısla | tenkip kat'i olarak tayin olunacak İtimnda şayan bir menbadan teyiğ olunduğuna göre saat 11 de Berlin- den avdet etmiş olan M. von Papen bagün ye sonra Fransız Alman heyetlerinin aktedecekleri ii timada Almanların müsbet teklif Çe maktan ziyade telkin mahiyetinde (Devamı $ inci sahifede) Yeni Ford otomobil- leri dün görüldü.. Müessese şefleri 8 silindirli yeni arabanın vasıf. larını nasıl izah ediyorlar? rının cumartesi günü yapmış olduk ları mülâlemeler o hakkında malâ- mat almıştır. Murahhaslar, Avrupa- nin yeniden tensiki hususunun mev zuu bahsetmekte olduğu müteaddit meselelerin tetkiki maksadile heye- tin sarfetmekte olduğu (mesai hak- kında mümaileyhe malümat vermiş. 22 ak p Lâyiha dün akşam . # “ Pİ ve Meclise verildi Hanımlardan bir grup, otomobilin makine aksamı Z AN — Ke) dek hakkında verilen izahatı dinliyorlar bir elden idaresine dair olan ha. | (Ford kumpanyasmın son defa b | Müssesenin mun lâyihasının Bütçe Encüme. | al etmiş olduğu V şeklinde sekiz | ları yeni sistem ninde müzaheresi bu akşam geç | silindirli yeni ford srabaları, dün | davetlilere izahat vakit neticelenmiş ve lâyiha heye | öğleden sonra saat 3-8 arasında da. | Yeni V.S modeli, namına | fi umumiyeye sevkedilmiştir. | vetlilere teşhir edilmiştir. ezcümle şunlardır. Bu münasebetle Tophanedeki | , V #eklinde 8 silindirli Fort Yrd fbeikarnin salonlarını ve fab törü 65 beyğir kuvvetindedir. Saat ya yü mümtaz zevat ve ga- kilometre sürat katetmele zeteciler ziyaret etmiştir. (Devamı 5 inci sahifede)