28 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

28 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Izmir Belediyesinde 'Tasarruf İzmir, 27 (Vakıt) — Tasarruf maksadile Belediye kadrosundan yeniden 48 komiser ve memur açığa Eş Tarih muallimleri Kongresi Ankara, 27 (A, A.) — Şehrimizde 2 temmuzda başlıyarak 11 temmuza kadar devam edecek olan tarih mu- allimleri kongresi Ankara Halkevi sa lonunda toplanacaktır. 15 inci ? Yıl » Sayı : 5196 SALI 28 Haziran (6 meray) 1932 Sayısı 5 Kuruş Maki seyahatine ait ybr mi3 :14 Musolininin inkılâp Felsefesi Venedik sarayındayız. Italya Başvekili M. Musolininin bu sa- rayın bir köşesinde kendisi için mesai dairesi olarak intihap et- miş olduğu büyük tarihi odanın taştan zemini üzerindeyiz. Yedi sekiz arkadaş bir hilâl şeklinde toplanarak (faşizim hareketinin kudretli reisini ihata etmiş bir balde bulunuyoruz. M, Musoli Recep Beyin İtalyada gördüğü- müz dispilin karşısındaki takdir. kâr sözlerine cevap verdikten sonra inkılâpların felsefesine geç- 6. Ve fikirlerini şu suretle izah etti: — Iunkılâpların üç muhtelif saf- hası vardır. Birisi Mistik safha, ikincisi siyasi safha, üçüncüsü idari safha... Mistik safha halka heyecan veren anasır ile teşekkül etmiş safhadır. Bu inkılâp hareketinin esasıdır. Fakat zaruri olarak her inkı- lâbın bir de siyasi cephesi bu- lunur. Eğer bir inkılâp hareketi, biter de idari safhadan ibaret kalırsa artık o inkılâp nihayet bulmuş demek olur. Onun için mümkün olduğu kadar HMistik safhanın uzun sürmesi lâzımdır. Vakıa ben burada, şu gördüğü- nüz masa üzerinde idari bir ta- kım işlerle de meşgul olurum. Bir takım idari muamelâta dair dosyaları da tetkik ederim, Bir takım ! devreler kararlar ve emirler veririm, Lâ- kin Fâşizm inkılâbının esaslı di- rektiflerini hiç bir vakıt ihmal etmem. Nasıl ki Türkiye için de böyledir. Türkiya şimdiye kadar cihan tarihinin en büyük inkılâp- larından birini tahakkuk ettirdi, Buvunla beraber sizin memleke- tinizde de henüz inkılâbın Mistik safhası geçmemişlir. Geçmemiş olması da lâzımdır. Çünkü mem leket ancak bu suretle kuvvetli heyecan ve iman bamlelerile te- kâmül yolunda ilerliyebilir.,, M. Musolini'nin bu tarifinden anlaşılır ki inkılâplar © hakkında onun kabul ettiği öç mubtelif safha, birbirini takip eden, biri bittikten sonra diğeri başlıyan değildir. Bu safhalar Ayni zamanda mevcuttur ve yan yana denecek şekilde ittisal ba- linde olarak inkişaf eder. Bu iti- barla esasen asıl inkılâp hareke- ti Mistik denilen safhadan iba- rettir. Diğer iki safba, asıl inkı- ! lâp hareketinin milli siyaset ve Mistik safhası ve siyasi safbası | idare sahasındaki tesirlerile hu- sule gelir. Binaenaleyh M. Musolini fa- şizm hareketile Italyada yarattığı inkılâp heyecanını daima yaşat- mıya azmelmiştir. Bunun için kendine göre milli heyecan un- surları bulmuştur. Zaman zaman bu vasıtalarile tahrik ederek Mehmet “Asım ( Baş makalemizde mabaat ) Uzlaşma Siyaseti Takip Ettiği İçin Alman Başvekilinin Mevkii hayli sarsılmış! Borçlar meselesi AlJ Almanyada münakaşa ediliyor. Şiddetli hücumlar var! Lozanda tamirat borçları mesele. Sinin haline ait faaliyet devam et - mektedir( Hoover plânı etrafında da mülâkatlar yapılmaktadır. Bu ba - hisle İngilizlerle Fransızlar, ehemmi yetle meşgul olmaktadırlar, Diğer taraftan Alman başvekili Fon Papenin borçlar meselesinde ta- kip ettiği uzlaşma siyasetinin Al manyada Omüfritler tarafından hoş görülmediği, mevkiinin hayli sarsıl dığı şeklinde neşriyat yapılmakta » dır. Avrupa devletleri için o müşterek bir yardım sandığı tesisi tasavvurü- nâ dâir alâka uyandıran bir haber ortaya çıkmıştır. Bu mevzulara ait telgraflar ikin ci sayfamızdadır. Alman Başvekili Fon Papen Bulgar Bale Bulgar bale heyeti dün Filibeye hareket etmiştir. Heyeti Gitti Resmimiz, belediye tarafından verilen ziyafette Novotni bahçesinde alın- muştır. Yazısı üçüncü sayfamızdadır. | Şarkey 7500 EEE “Otomobil Efsanesi ! Trabzen meb'usu Hasan beyden sonra, meclisin tetkik encü- meninin mazbata muharriri de kürsüye çıkarak dedi ki.. Ankara 27 (A.A) Büyük Mik let Meclisi bu gün Reis-Kâzım paşa Hazretlerinin riyasetinde toplanmiş batut ve mevaddı infilâkıye meselesi hakkında mu- vakkat tetkik encümeni mazba- tası üzerinde müzakere açılmış- tır, Enclimen mazbatasında mese- Şmelling Ağlıyor! Alman boksörü müthiş haksızlığr” uğramış Amerikada yapılan şmelling açına dair sabırsızlık- la beklenilen tafsilât geldi. Al- man boksörünün büyük haksız- ğa oğradığı anlaşılmaktadır. Tafsilâtını beşinci sahifamızda bulacaksınız resmimiz Şemellin- gi, kaybettiği murassa şampiyon- luk kemerile gösteriyor. Mili marş — Maarif Vekili Esat Beyfendiye — San'atkâr elinde kalem, dokundu- ğu yerden nur çıkaran bir peygam - ber azasıdır. Fakat, dokunduğu yer, ya bir kuru taş olmalı, ya bir kara toprak. Yoksa bizzat mevzu göz alı- G bir adeş parçası olursa, o sihirli! asa, bir kör dilencinin dilsiz değne- ğine döner!, İşte, senelerden beri, bir Berthelot titizliğile ayın, güneşin, dağın, deni - zin, ufukların ve mevsimlerin bütün renklerini süzen oOkalemler, henüz bir milli marş yazamadı. Mili marş... Bu, teşbihlerin isti-! arelerin sırmalı üniformasına bü - rünmeden meydana çıkacak, güzelli- ği süssüz çıplaklığında olan bir eser dir. Kâh âşık, kâh kahraman, kâh dert Mi, kâh mahzun, kâh şen, hasılı dei- ma zeki bir aktör olan şair, hiçbir #aman vezin, kafiye ve hüner olmu - yan bu işiyapamadı, Dikkat ediniz: Zaman zaman act- lan müsabakaların, konulan mükâ - fatların cazibesi, mevzuun büyüklü - gü karşısında derhal sıfıra iniyor. Atzin sesi olan bu süküt, daha uzun müddet devam edemer. Buna bir çare bulmak gerek. Bir çare. Bizim hatırımıza yelen| küçük bir şaibenin herkesin vie- danında mevcudiyetine dair bir şüpbe bırakmıyacak şekilde sa- rih ve kat'i bir netice alarak meydana çıkmasını talepten baş- ka bir emelim yoktur. Beş ki- şilik encümen zati mesele hak- kında velevki ibzari olsun doğ- rudan doğruya kendi tarafından tetkikat ve tahkikat yapmak ve bu hususta alâkadarlari din- lemek ve onların ifadesini almak salâhiyetini görmedikten sonra İ esisen bu encümenin yapacağı lenin tenviri ile hakikaten mey- dana çıkarılması Hasan Beyin ifade ve müdafaasına mütevek- kif olduğu cihetle tahkikat ic- rasına mahal olduğu kanaatında bulunmakta idi. Hasan Bey mü- zakere açılmasını müteakıp söz alarak atideki beyanatta bulun- muştur. Hasan Beyin beyanatı Arkadaşlar : Beş kişilik encümenin tab ve tevzi edilen mazbatasını dikkat- | le okudum.Encümenin vardığı neti-! ce üzerinde tamamen kendisile mu- tabıkım. Yalnız ayni esbabı mu- cibe ile değil. Mevzuu bahsolan | sieselede “bana sürülebilecek en | başka bir iş kalmamıştır. Encü- menin mazbatası tahikat evrakı meyanındaki fezlekenin hülâsa- sından ibarettir. Arkadaşlar; siyasi hayatta ve devlet hizmetlerinde ablâki kıy- metleri, değil böyle çörçöp, tnil- yonlarla ifade edilen hasis men- faatlerle mubadeleye rıza göste- recek akıl ve seciye noksanıyle malül bir adam değilim. (Bravo sesleri). Mevzuubahs isnat ve şaibelere dair söylenebilecek olan sözler ve bunlar hakkındaki ma- lümatı ve meselenin tafzı ceres yanmı size uzun uzadıya izah için henüz vaki gelmediğine ka- (Lütfen sayfayı çeviriniz) yy yy yy yg My Yarınki Bugünkü maç dikkate de- | ğer ve heyecanlı olacak.. Spor kongresinin kararları Kılıç Ali Beyin hatıraları Sayımızda e v selânik muhteliti Şehrimize daha gelmeden şöhret alan Selânik mubhteliti Izmirde iki maç yaparak tekrar şehrimize döndü ve bu günde İstanbul fakirleri menfeatına, Fe- en uygun çare şudur: Gazinin gençliğe hitabını nazmet.| meki (Ey Türk gençliği!.) diye başlı - yan o yüksek heyecün eseri, usla bir san'atkâr elinde veznin kalıbına dö- külünce, bütün gönülleri ayaklandı - racak bir milli marş doğar. Maarif vekâletini, bu mevzu üze - rinde harekete davet ederim. Yusuf Ziya nerbahçe ile Taksim stadında mühim bir maç yapacak. Mühim bir maç diyoruz, nasıl bir © takım olduğunun - ta- hakkuk etmesine rağmen en sa yılı futbol kuvvetimize ancak bir sayı farkla mağlup olan bü Yu- nan takımının üçüncü bir karşı- İ laşmada alacağı neticenin mutla- ka lehimize olacağı hakkinda kehanette bulunacak hanki spor- cu vardır ve asıl böyle bir maça mühim denmez de hanki maça denir ? Istanbulun en kuvvetli takımını LA tarafı 4 üncü sayfada |