28 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

28 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

—4 —VAKIT 28 Hesiran 1932 .. Viyanada yeni bir alet icat edildi ölüleri diriltiyor! Fakat nasıl, bizzat Anlatıyor, okuyunuz Viyana'dan gelen bir çok haberler, harukulâde bir hadisedenbahsetmek - tedirler. (Viyana hastanesi doktor. larından profesör Eisenmenga ölü - leri diriltiyormuş, Bu havadisi duyan bütün gazeteciler, ve pek tabii ilk ön- ce Amerika gazetecileri, derhal Vi - yanaya koşmuşlar ve mesele İtak'ım- da malümat almak istemişlerdir, Verilen havadis haddi zatında doğrudur. Filhakika, doktor Bisen - menger ölüleri diriltmektedir. Yal - nız, şu farkla ki, doktor “Mevti zahi Tİ, halinde bulunan ölüleri diriltmek tedir ve bunu yapabilmek için de ba- zi şartların bir araya gelmesi lâzim- dır. Bunu uzun uzadıya anlatacağı - mıza, bizzat doktor ( Kisenmengerin bir beyanatını naklediyorum. Doktor diyor ki: © — Evet, ben, bir âlet icat ettir. Bu âlet ölümün pençesine geçmiş o- Janları ve bazan da ölü zanendilen, yani nefesi ve kalbi durmuş olanları kurtarabilir. Bunda bir fevkalâdelik yoktur, Sebebi de ölümün, herkes tarafmdan — idam, veya âleti cori- ha ile katil ve intiharlar müstesna— âni bir hâdise zannedilmesidir. Halbuki, ölüm bir insana geldi mi, on dakika kadar onunla mücade- Je eder ve evvelâ nefesi (kesilir, on dakika sonra da kalbi durur. İşte o 7amar, hastanın başmda bulunanlar, hatta bazan da doktor bile artık o- nun öldüğüne hükmederler. Hakikat. te hasta, henüz ölmemişlir, ve beyin hücreleri müdafaa mücadelesinde de vam ederler, ve ancak on iki dakika sonra onlar da ölür, ve artık ölüm tam olmuş olur. İşte bu esnada bir müdahalede bu Tunabilirsem, ve bu adam da çok 'hil yar veya kötürüm değilse, onu kur. , Bugünkü maç Heyecanlı glacak 1Üsttarafı 1 inci sayfada yenmeden gitmiyeceğiz, diye id- dialarda bulundukları rivayet e- dilen Selânik takımının bugün sahaya daba fazla bir itimadı mefisle (çıkacağı muhakkaktır. Buna rağmen karşısında mevki alacak takım sadece Fenerbahçe dir. Bununla beraber şurası da muhakkaktır ki Fener ve Gala- © İasarayın ayrı ayrı bazan Fener ve Galatasaray muhtelitinden daha çok iş gördükleri vakidir. Bu vaziyette takımlar hiç olmaz- sa “ahenk noktasından kaybet- ia m ve daha az yadırgıyorlar. — Fenerbehçeden bugün evvelâ “Türk futbolüne, sonra kendi is- omine lâyik bir ders bekliyoruz. Bu dersi vermek için (ne fazla, ne eksik) birşey lâzımdır: Geçen iki maçı olmamış far- zetmek ve sinirlenmeden oyna- mak! Fiatlar Halkevinden : İstanbul Halkevi içti mai yardım şubesi vetitasile hasıla İş tanbul fakirlerine tevzi edilmek üzere Selânik muhtelisi ile Fenerbahçe kulübü arısında icrası taksrrür eden maç bügün $aat 17 de Talsim stsdyomunda yapı İacaktır. Fistlar balkon 150, wibün 100 ve dubuliye 50 ve 25 kuruşcur. Kongrenin kararları ©, Ankaradaki spor kongresine iştirâk eden murahhaslardan © mühim bir kısmı dönmüşlerdir. © Duyduğumuza göre kongrede birçok münakaşalar yapılmış, ve Dizamnamenin tadiline ait teklif kabul edilmemiştir. Birçok pü- - rüzlü mes'elelere de temas edil- iştir. Tatikmiati da ekseriyet itibârile - eski heyetler kazanmışlardır. Fe- derasyon reisleri Hamdi Emin © Fethi Beylerle Burhan B. israr © Üzerine vazifelerinde (O kalmıya © muvafakat etmişler, ve futbol © federasyonuna Şeref tarabilirim. İcat ettiğim Alete Biomo tor ismini verdim. Bununla şimdiye kadar Viyanada bir çok kimseleri hayata inde ettim. Zi- ra, tibbm bugünkü vesaiti ile bir in sanm ölüp veya ölmediğini katiyetle tesbit pek güçtür. Birçok kimseler “Mevti zahiri, halinde iken “öldü. diye bırakılmaktadır. Halbuki yu - karda söylediğim gihi birçok kimsele! ri “öldü,, denildikten yarım saat son raya kadar tekrar hayata iade ka - bildir. Doktor Eisenmengerin en son Ö - lümden kurtardığı iki kişi şunlar - dır: Meşhur Adolf Seipelin on do - kuz yaşındaki oda hizmetçisi Maria Eisner, Bu kız gelen doktorlara nazaran ölmüştü, Onu, tesadüfen dokter Eis €nmengerin bulunduğu hastaneye ge- tirmişlerdi. Doktor, Biomotor Aletini kıza tatbik etmiş, kırk dakika sonra genç kadın nefes almıya başlamış, ve iki gün sonra hastaneden dipdiri çık mıştı, Bundan başka Jakop Adler ismin de bir adamı otomobil çiğnemişti. Adler ağır bir surette yaralannıamış, fakat (o korkudan ölmüştü. Kendisi. ni hadiseden yirmi beş dakika sonra hastaneye getirmişler, doktor, kırk dakika uğraştıktan sonra onu dirilt- mişti. Yapılan daha bir çok tecrübe- lerle, boğulmuş, elektrikle, kalp, ci - ger, barsak hastalıklarından ölmüş kimseler yeniden yaşatılabilmişti, Fa kat doktor Eisenmenger: — “Mevti zahiri, yi, diyor, yene- | Ticaret | Ve iktisat Yunanlılar dikkate değer tedbirler alıyorlar Harlet ticaret ofisine gelen malâ - mata göre, bu sene Yunanistanda ü - züm mahsulünün iyi olacağı tahmin edilmektedir. Mahsulün iyi olacağı hakkında i yürütülen bu tahminler üzerine M. Venizelos'un riyaseti altında topla - nan bir komisyon, Almanya'ya kuru üzüm sevkini ve buna mukabil Yuna - nistana Alman mahsulât ve mamu - Tâtı ithalini müzakere etmiştir. Diğe rtaraftan Yunan hükümeti, taze meyvalar ihracatını kolaylaştır - mak ve çoğaltmak için tedbirler al - mıya başlamıştır. Bu arada, tacirlerin bu yüzden uğrıyacakları zararların hükümetçe üçte birine iştirak edilmek suretile bazı ecnebi memleketlere bir parti karisi ve şeftali ihracma karar verilmiştir. o İhracata o bugünlerde başlanacaktır. Oda kongresi bu sabah gene toplanıyor Ticaret odaları konğresi ikinci toplanmasını bu sabah saaton bu- çukta Ticaret odası salonunda yapa » caktır. Geçen celsede okonğre tarafından seçilen encümen, evvelki gün topla - narak İstanbul Ticaret odası umumi kâtibi Vehbi ve oda raportörlerinden Hakkı Nezihi Beyin raporlarını tet - kik etmişti. o Konğrenin bu sabahki celsesinde encümenin hazırladığı ra - porla Hakkr Nezihi ve Vehbi Ber - lerin raporları okunacaktır. Transit gecen hayvanlar Transit suretile geçen hayvanat ye hayvani mevatlan muamele res - mi almmaması bugün gümrük İ- biliyoruz. Fakat dünyada hiç bir kuvvetin ölüme çare bulacağım zan- netmiyorum. Doğan şey, ölüme mah- kümdur. Hiçbir kuvvet ve ilim buna müni olamaz. ———— , Seyrisefain #amurlarının tekaütlüğu hak» kındaki lâyiha Meclise verildi Ankara, 27 — Seyrisefain memurlarının tekaütlüxleri hak- kındaki kanun lâyi Millet Meclisine tevdi edilmiştir. Bu lâyihaya göre meri mülki tekaüt kanunu Seyrisefain idaresi me- murlarına da teşmil o'unacaktır. Inşaat daima mühendislerin nezareti aliınde olacak Bazı ehliyetsiz ebniye kalfa- larının inşaat yaptıkları tesbit edilmiş, bunların isicleri Bele- diye şube müdürlüklerine gön- derilmiştir. Bundan başka ebli- yetli bile clsa apartıman gibi büyük inşaatın kalfalara lerke- dilmemesi, mutlaka projeyi imza- darelerine bildirilmiştir . Buğday tatları Buğday, iki gündür ayni fiati muhafaza etmektedir. Üç, dört çavdarlı ekstra buğday dün borsada 8,5 kuruş üzerinden mu - amele.görmüştür.. . “a Dün şehrimize 11 vügon buğday ve İ vağon un gelmistir. Memleketimizden mal almak istiyen ecnebiler Memleketimizden mal almak üze - re bü hafta içinde harici tlearet ofi « sine müracaat eden muhtelif ec. nebi tacir ve müesseseleri bildiren ü - güncü liste neşredilmiştir. Bu hafta içinde Paristen kuru ü - züm, incir, fmdık, deri, avderisi, hububat, malt hulâsası ve pamuk, Ve - nedikten taze ve tuzlu balık ve bilhas sa Ton balığı, o Çekoslovakya'dan fmdık, yumurta, tırnak ve boynuz, Belçika'dan kuru üzüm, ve aleü - mum kuru meyvalar, Napoliden ken - dir tohumu gönderilmesi İçin mü - rTacaatlar yapılmıştır. o Harici tica - ret ofisi, bu müracaatlar hakkında lâzım gelen malümatı vermektedir. Yağan yağmurların mıktar, Haric ticaret ofisinin meteoroloji layan mühendislerin inşaatın de- vamı müddetince binadan ayrıl- mamaları bildirilmiştir. Salâhattin Beyler yeni aza ola- rak seçilmişlerdir. Rasing geliyor Maruf Fransız Rasing takımı- nın şebrimizde maç yapacağı nihayet tahakkuk ediyor. Uzun bir Balkan turnesi yapması do- layısile esas kadrosu ile yola çıktığı haber verilen Fransız ta- kımı malüm olduğu üzere muha- cim hattında bizim Vehabı da oynatmaktadır. Takımda aynı zamanda, mütareke senelerinde Pera kulübünde oynıyan ve haylı şöhret yapan Yanakinin de mev- ki aldığı anlaşılmıştır. Fransızlar yarın sabah ekspres- le şehrimize gelecekler ve maç- lar cuma günü, pazar günü ve ertesi cuma günü yapılacaktır. lik maçın Galatasarayla mı, Fe- nerle mi yapılacağı benüz kat'i ve Sait | surette tesbit edilmiş değildir. ensttitüsünden aldığı malümnta iş. tinaden neşrettiği günlük hava ra - poruna göre, pazar subahına kadar Edirneye ve Karsa 2 şer milimetre yağmur yağmıştır , Diğer taraftan 21 Hazirandan 27 Hazirana kadar İsparta ve Trabzo - na birer, Bordura 3, Rizeye 30, Kastamonuya 27, Merzifona 2 Çan - grıya 3, Karsa7, Ankara, Kayseri ve şarkımıza Hisurn sekizer, Gi- resona 6, Erzuruma 24, İneboluya 4, Çoruma 10, Edirneye 2 milimetre yağmur yağmıştır, Denizlide Müthiş Bir Yangın Denizlinin Sarayköy kazasına i merbut ve dokuma tezgâhlarile meşhur olan Kadıköy nahiyesin- de bir yangın faciası o'muş ve 119 ev yanmıştır. Yangında bir kişinin kolu yanınış, bir kişinin de kolu kınılanıştır. Enkaz altıada da iki kişi yaralanmış ve ikide bayvan yanmışlır. Tophane'de FORD MEŞHERİ Bugün ve yarın sasi 9-12 ve 16 - 19 arasında açık bulunacaktır. " Kendisi taht odasında bir taht üzerinde oturmuştu. Bu GOR çöllerinde |. Türkçeye çeviren ÖMER RIZA — 14 — Yazın: SVEN HEDİN GOBİ ÇÖLLERİNDE 27 —— ilâhin hulâl ettiği bu adamın adı, Jolros Dama idi. Jolros he- yeti nezaketle karşılamış, evinde izaz ve Onları Prens Namçil ile de tanıştırmıştı. Bu havalinin reisi olan Dahan, Beli'de yapılan âymnda, hazır bulunmak için gelmiş bulu- nuyordu, Gigen, yani ilâhin evi, Çin usulü dairesinde inşa olum muştu. Evde kullanılan tahtalar, Urga'dan getirilmişti ve bunların hepsi mukaddes sayılıyordu . Buradaki kütüphane salonu, ağır, büyük, mukaddes ki- anla dolu idi. Sütunlu sahanlıklar, Tibetteki gibi adı. Merasimin yapıldığ: sahanlıkta büyük trampetler, davullar ve düdüklerle musikişinaslar duruyordu. Duvarların kenarlarında ve balkonlarda rütbe ve mevki sahibi | adamlar, yastıklar üzerinde kadınlar oturuyordu. Maskeli ve sarı elbiseli, etekli iki lâma sahneye girerek oyunlar oy- namıya başladılar. Bunu müteakip bir tomar açılmış ve bundan “Budanm gelişi,, faslı okunmuştu . Bu faslm mütaleası biterken sol taraftan sarı şapkalı lâma- lar görünmüş, sahanlıkta durmuş, musiki önde olmak üze re bir alay tertip etmişlerdi , Büyük lâma, bir örtü altında yürüyordu. Arkasındaki askerler, bir taht üzerinde oturan Maider'in heykeli geli- yor ve onu telmizlerinin heykelleri takip ediyordu. Bunla- rm arkasında maskeli adamlar vardı . Alay, bu şekilde manastırdan çıkarak, dışarıdaki odada durdu ve orada çaylar içildi. OBunu müteakip manaslır tavaf olundu. Daha sonra manastıra avdet edilmiş, sayısız zair karşısında dualar okunmuştu . Temmuzun 14 üncü günü merasim, azami revnakını buldu. Sabahleyin taat ondan itibaren davullar ve onlarla bir- likte çanlar çalmıya başlamıştı . o Herkes sahanlıkta toplanmış, gene raksedilmiş, lâmalar birer iskelet seklinde maskeler takarak ikişer, ikişer yürümüş, ve tibette olduğu gibi vah- şi hayvan suretlerini gösteren maskeler içinde dolaşmışlardı . Daha sonra ibadetler edilmiş, rakıslar tekrar olunmuş, bü- tün günahları ve isyanları çektiği söylenen müselles biçi- minde bir kâğıt, halkın başında dolaşlırılmış, sonra bütün cemaat, ovaya çıkarak yarrm daire şeklinde durmuş, bu ya- rı dairenin önünde bir ateş yakılarak müselles biçiminde- ki kâğıt oraya atılmıştı . Alevler, camaatin bütün günahlarını yakup temizlemişti Merasimin en cazip noktalarından biri, iki perili adamm görünmesi idi. Lâmalarm ikisi bu adamlara, perileri mu- sallât etmişlerdi. Bu iki adamın, yüzü şişmiş ve kırmızılaş- mış, gözleri yerlerinden fırlamıştı. İkisininde ağızlarından göpükler saçılıyordu. Bunların ikiside tehlikeli bir vaziyette idiler. —z 28 GOBİ ÇÖLLERİNDE Lâmalar, bizim arkadaşlarımıza, bu adamlara, yaklaşma- mayı ihtar etmişlerdi. Çünkü ikisininde kılıçları ve mız- rakları vardı. Bunlar, bu silâhları her tarafa sallıyor ve yol larıma rast gelecekleri her adamı paralıyacak ve öldürecek gibi görünüyorlardı . Hattâ bunlar, filim çeken Lrebernz'in üzerine taş da at- mışlardı. Temmuzun 15 inci günü, yeni rakıslar, oyunlar, komedi- ler ile tes'it olunmuş ve sihirbazlar marifetlerini göstermişlerdi. Bugün, mukaddes kitaplar açılmış, herkes bunları ziyaret ederek ipekten örtüler ve başka hediyeler takdim etmişlerdi . : Öğleye doğru, merasim bitmiş, ziyaretçiler de dağılrsış- ardı. Bütün ziyaretçilâr, en temiz elbiselerini giymişlerdi. Ka- dınlar, gümüşten yapılı saç fileleri küpeler, gerdanlıklar, bilezikler ve yüzükler takmışlardı. Sırtlarında sarı, kır- mızı, yeşil, mavi renkli elbiseler vardı. Elhasıl bütün man- zara unutulmaz bir şekilde idi. Arkadaşlarımız. Tanrı misafiri tanmdıkları içh onlara bir kimse dokunmamıştı , İlâh tanılan Jolros, lâmada ziyaretçileri kabul etmişti . ziyaretçiler, ona hediyelerini takdim etmişler, Gigen (yani ilâh), elindeki sarı kitabı misafirlerinin başına değdirerek hepsini takdis etmişti. Yedi yaşında olan Hanbo lâma, Gige- nin karşısına geldiği zaman onu yanıma almış, tahta oturt- muş ve onunla konuşmuştu . Bunların ikisi de âsil ve Aristokrat tipli insanlardı . Arkadaşlarımız burada her türlü izzetü ikramı gördükle- rinden, mabede elli Dolar hediye etmişler, lâmalarada çakı- lar, saatlar, ve bunlara benzer şeyler vermişlerdi. Gigen, arkadaşlarımıza veda ederken, resimlerden bir kopyanm kendisine gönderilmesini rica ve bize işimize yarıyacak bir tavsiye mektubu vermeyi de vadetmişti . Bizde ona, resimlerle, hediyeler vereceği pasaportu almak istedik , göndererek, “İlâhın j e. e — eri” Develeri Isyan!ı Asi bir deve