28 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

San'at âleminde Bulgar Bale Heyeti Gitti Bir müddet evvel memleketi- mize gelerek Ankarada ve şeh- rimizde birkaç temsil veren Bul- gar bale heyeti dün akşamki konvensiyonelle Filibeye gitmiş- tir. Artistler Filibede bir temsil verdikten sonra Plevneye gide- ceklerdir. Heyetin evvelki akşam Darül bedayi tiyatrosunda verdiği ikinci | temsilinde Bulgar kolon'si namı- na orkestra şefi M. Nikolof'a ve diğer artistlere, Bulgar mektebi müdürü M. Boyçef tarafından da baş artist Matmazel Vera Kantar- ciyevaya birer boket verilmiştir. Dün öğle üzeri Novotni ote- linde Bulgar artistleri ve gaze- tecileri şerefine belediye tarafın- dan bir ziyafe, verilmiştir. Ziya» fette misafirlerden başka beledi. ye rels muavini Hamit, vali mu- avini Ali Riza, fırka idare beyeti reisi oCevdet Kerim, Darülbedayi müdürü Memdub, rejisör Ertuğrul Mubsin Beyler Türk gazetecileri bulunmuşlar, Hamit ve Ali Rıza Beyler Türk Bulgar dostluğundan bahis birer notuk söylemişlerdir. Bulgar ga- zetecilerden M. Yurukuf tarafın- dan Bulgarcaya tercüme edilen bu notuklara misafirlerden M. Sakazof M. Kukilef M. Papol birer notukla cevap vermişler, bu notukları artistlerden M. Şev- keno Türkceya çevirmiştir. Bulgar bale heyelile birlikte gelen Bulgar gazetecileri şehri- mizde kalmışlardır. Yarın vapor- la Varnaya döneceklerdir. Ressamlarımız Amerikaya eser Gönderiyorlar Ressamlarımızdan Mehmet Sa- ip, Kemal Rifat ve Şefik Beyler 30 Temmuzla 14 Ağustos ara- sında Amerikada Los Anjelosta açılacak güzel san'atlar sergisin- de teşhir edilmek üzre eserlerin- den onunu, ayni zamanda sergi- nin reisi bulunan Amerika sefiri Mr. Sbervil Hz.ne vermişlerdir. 26 milletin iştirak edeceği ve olimpiyat oyunlarına müteallik eserlerin teşhir edileceği bu ser- giye Türk san'atkârlarının da iş- tiraki Amerika sefirini çok mem- nun etmiştir. Sergi kapandıktan sonra eser- ler Sanfransiskodan başlamak, Vaşington, Nevyorkta bitmek ye her şehirde birer hafta bulundu- rulmak üzre Amerikanın başlıca şehirlerinde de teşhir edilecektir. Bu suretle san'atkârlarımız eser- lerini Amerikanın en mühim şe- hirlerinde tanıtmıya fırsat bul- muş olmaktadırlar, Gönderilen tabloların ikisinin mevzuu bok- sör, diğerlerinin disk alıcısı, A- nadolu pehliyanları, futbol oyun- cuları vesairedir. Film çeviren Türk Musikişinasları Bir müddetten beri muhtelif ecnebi memleketlerinde konser- ler vermekte olan Türk musiki- ginaslarından kemani Sadi Bey ve zevcesile seyahatında kendi- sine refakat eden arkadaşları şehrimize dünmüşlerdir. buçuk sene bir çok ecne- bi şehirlerinde konserler veren Sadi Bey ve arkadaşları 1929da Pate şirketile olan bir mukave- leleri mucibince plâk doldurmak #zere Parise gitmişlerdir. San'atkârlar Pariste Petit Jour- iü Pamuk fiatları Yükselmeye doğru mu gidiyor inmeye doğru mu? Harici ticaret ofisi pamuk mahsu - lü hakkımdaki haftalık raporunu hazır Jamıştır, Bu rapora göre sonhafta zer fmda pamuk fiatları yükselmiştir.Fint lardaki bu yükselişte siyasi hadise - lerden ziyade pamuklara âriz olan böceklerin son yağmurlardan sonra daha fazla tahribat yapacağı endişe - si âmil olmuştur. — Bu hafta içinde bilhassa Amerikada pamuk mahsu - ünün iyi olmadığına dair haberler nazarı dikkati celp etmiştir. Harici ticaret ofisi pamuk fiatla - Tin yükseldiğini bildirir ve bunun sebeplerini izah ederken Ticaret o - dası, cihan piyasasında pamuk fiat - larının düşmiye mütetmayi! bulundu - Zundan bahsetmektedir. Odaya göre, pamuk fiatlarının düşmesinde, Amerika pamtlk müs - tahsillerinin bütün tavsiyelere rağ - İ men, Zerriyat sahasını tahdit et. memeleri âmil olmuştur. ki ay evvel Amerikada pamuk zerriyat sahasmın geçen seneye nisbetle yüzde yirmi derecesinde n - zaldığı tahmin edilirken, İşsizlerden bir çozunun pamuk zirnatine bas - lamaları üzerine bu nisbetin ancak yüzde iki derecesini bulacağı an - laşılmıştır. Maamafih, rekolte hak - kındaki tahminler iyidir. Avusturyalı su müte- hassısı geldi Belediyenin bir müddet evvel mukavelesini imzaladığı su mü- tehassısı Avusturyalı mühendis M. Marto şehrimize gelmiştir. Mühendis şehrin civarında bulu- pan su menbalarını, su bentle- rini gezmiye başlamıştır. Bu gez- me melicesinde İstanbulun su vaziyetini aslâh için bir rapor İ bazırlıyacaktır. Etapli Rumlara Tazminat dağıtılıyor Istanbuldaki Etapli Rumlara terk ettikleri mallara mukabil verilecek 150 bin İngiliz lirahk tazminatın dağıtılmasına muhte- lit mübadele komisyonunca baş- Janılmıştır, Şimdiki halde istihkakları az olan alâkadarlara tevziat yapıl- makta ve kendilerine banka çek- leri verilmektedir. Istihkakları daha fazla olan Etâpli Rumlara ait tevziat liste- lerinin hazırlanılmasına da de- vam edilmektedir. nal salonunda çok muvaffakiyet kazanan bir konser verdikten sonra Sonis Nalpas film şirketi kendilerine ufak film çevirmek üzre bir mukavele teklif etmiş, san'atkârlar bu teklifi kabul ederek şimdiye kadar yedi ufak film çevirmişlerdir. Ikisi evvelki sene şehrimizdede (gösterilen bu filmler Zeybek, Konyalı, Kay- serili gibi muhtelif Anadolu o- yanlarını gösteren skeçlerdir. Sadi B. ve arkadaşlarına Nal- pas şirketi tanınmış Fransız ar- tisti Marie Bell'in baş rolünü alacağı bir filmde de çalışmaları teklif edilmiş, fakat filmin yedi yüz metresi çevrildikten sonra şirketin Joinville'deki stüdyoları yanmıştır. Bunun Özerine bu fil- min ikmali 1933 senesine bıra- kılmıştır. Film Fransızca, İngiliz- ce ve Türkçe olacak, Türkçe kopyasında Marie Bell “duble,, edileceği için seyirciler perdede Fransız san'atkârın gördükleri halde onun yerine Türkçe ola- rak başka birisinin konuştuğunu işideceklerdir. San'atkârlar üç ay sonra tekrar Parise gidecek- lerdir. di Sk ağ er Rİ e ğe eğ ği Çanta kapan Madam bağırınca Yakayı ele verdi mr, | ) | Yakal&ânan Kâzım Madam Nuvart isminde bir kadın evvelki gece Beyoğlunda Mektep sokağından geçerken bir adam elindeki çantasını ka- parak kaçmıştır. Madam derbal bağırmaya başlamış, feryada ye- tişenler çantayı kapanı yakala- mışlardır. Yapılan tabkikatta bu yanke- secinin balen boşta gezen tütün amelesinden İsmail oğlu Kâzım olduğu ve ku gibi sabıkaları bulunduğu anlaşılmıştır. Bir makinist üvey babasını yaraladı Evvelki gece Karagümrükde bir kavğa neticesinde bir maki- nist üvey babasını muhtelif yer- lerinden yaralamıştır. Köprübaşı caddesindeki 74 numaralı evde Çapa tütün deposu usta başıla- rından Sabri efendi oturmakta- dır. Sabri efendi alı ay evvel Hatice isminde bir kadınla tanış- mış, üç ay beraberce oturduk- tan sonra ayrılmışlardır. 45 ya- şında kadar olan Hatice Hanı- mın 25 yaşında makinist Yusuf isminde bir oğlu vardır, Yusuf annesinin Sabri efendi tarafın- dan üç aysonra bırakılmasına çok kızmıştır. Usta başı ile ma- kinist bu yüzden bir iki kere kavkada etmişlerdir. e Evvelki akşam Hatice hanımla Yusufun karısı Muzaffer hanım Sabri e- fendinin evine tekrar gitmişler, alt katta oturan kiracılara ka pıyı açtırarak içeriye girmişler- dir. Bir az sonra Hatice hanım kapıyı aralıyarak oğlu da içe- riye girmiş ve yukarı kata çıka- rak Sabri efendiye Anneme ne- den bakmıyorsun diye çatmış ve kavgaya tutuşmuştur. Kavğa esnasinda Yusuf oda- da elire geçirdiği süngü ile Sabri efendiyi sağ kulağı arka- sından sol elinden, küregi üze- rinden yaralamış, kaçmıştır. Feryada yetişenler mecruhu gureba hastanesine yatırmışlar- dır. Yusuf dün sabah yakalan- | mıştır. Zabıta Hatice ve Muzaf- fer hanımları da isticevap et- mektedir, Bir kaçak cıgara kâatçı yakalandı Bahçekapuda Ayıntap anba- nnda kapıcı Ali oğlu Ahmedin üzerinde dün 13200 varak ka- çak Halep sığara kâadı bulun- muştur. Ahmet tevkif edilmiştir. Feci iramvay kazası Eminönü hattında işleyen 221 numaralı taranvay arabası dün Arnavutköyünde Feyziati lisesi dal 3 — VAKIT 28 Haziran 1932 — Hayat pahalılığı Mayısa ait cetvel hazırlandı Istanbul Ticaret odası tarafımdan tanzim edilen hayat pahalılığı cet - velinin Mayıs ayıma ait olanı meşre - ! dilmiştir. Cedvel, ana, baba ile biri bir bu - çuk, diğeri yedi ve üçüncüsü de | on beş yaşlarında üç çocuktan m kep orta halli bir ailenin giy yakacak ve ev eşyası ve diğer ihtiya - catı için 1914 senesindeki aylık sarfiyatı 100 lira itibar edilerek tan - zim olunmuştur, Bu miktar 1929 senesinde 1381 re kadar yükselmiş, 1930 da 1972 ya 1981 de 1203 Martında 1200 ü, Nisanmda 1182 y Mayıs içinde ise 1181 e kadar düşmüştür. . Bu cetvele göre şehrimizde hayat günden güne ucuz - Jamaktadır. Cetvele göre, şehrimizde yiyecek ve içecek fintları 1929 sensinee na - zaran çok düşmüş, bu senenin Şubat ve Martında biraz yükselmiş, Nisanda düştüğü halde Mayısta tekrar yükselmiştir. Yakma ve aydmlatma Mayısta ucuzlamıştır., yecek eşya ve er eşyasile ev ki - raları, 1929 daki fintlarını muhafaza etmektedir. maddeleri Borçlar meselesi Müsait safhada Gelen haberlere göre, Pariste Osmanlı borçları hamillerile ya- pılan müzakere hayli müsait bir safhaya dabil olmuştur. Bugün. lerde Türk tezinin tamamen ka- bul edilmesi beklenmektedir. — ölenleri diriltmişler! Bir malmüdürile bâzı memur- lara işten el çektirildiğini yaz- mışlık. Verilen malümata göre bu memurlar, bazı ölmüş müte- kaitleri hayatta imiş gibi göste- rerek maaşlarını almaktan suç- ludurlar.- Maliye (müfettişleri, şimdiye kadar yaptıkları tetki- katla bu suretle 3800 lira alin- dığını tesbit etmişlerdir. Evienme Merhum kaymakam Ragıp Be- yin kızı ve neşriyat müdürümüz Refik Ahmet Beyin baldızı Ni- met Hanımla İstanbul ibtisas | mahkemesi istintak hâkimi Hak- kı Şükrü Beyin evlenmeleri, dün Beyoğlu evlenme dairesinde Beyoğlu kaymakamı Sedat Bey tarafından icra olunmuştur. Merasimde Hüseyin Rahmi Bey | dava evrakı henüz okunamadı. matbuata ve adliyeye mensup birçok zevat hazır bulunmuştur. iki tarafı tebrik, ve yeni aileye sonsuz saadet temenni ederiz. önünde amele Ömere çarpmış, başından ve, belinden ağır su- retle yaralanmıştır. Mecruh has- taneye kaldırılmıştır. Köpek öldürürken dayak yiyen amele Belediye köpeklerin öldürül- mesi için şubelere yeniden emir- ler vermiş ve bu emir Üzerine ! her şube faaliyete geçmişlerdir. Dün bu yüzden Ali isminde Belediye onbaşısıda dayak ye- miştir. Ali Büyükderede öldür- düğü köpegin kuyruğunu keser- ken Rizeli Hakkı, Balatlı Beh- çet, İstinyeli Hüsameddin Ali | İ miş ve evin bütçesi hakkında efendinin üzerine hücum ederek — Zavallı köpekleri neden ök dürüyorsun diye fena Obalde | dövmüşlerdir. Tramvaya çarpan spor otomobili Garbi Afrikadan spor otomobilile şehrimize gel- digini yazdığımız İngiltere müs- temleke idaresi memurlarından Mr. Nikols'a ait otomobil dün Galatasaray Karakolu önünde bir tramvaya çarpmış, kaza hafif geçmiştir, iki küçük | | Adliye haberleri Kendisine yaver Süsü vermiş! Evvelki gün Üsküdarda garip bir badise olmuş, kendisine Re- isicümhür hazretlerinin yaverle- rinden Naşit Bey süsü vererek Üsküdar adliyesinde müameleli evrak takip eden bir sahtekâr tevkif edilmiştir. Öğrendiğimize göre, bu adam Kartalda kundu- racılık eden Osman oğlu Hüse- yin isminde bir gençtir. Evvelki gün, tanıdıklarından birinin işini intaç etmek maksadile oniforma giyerek ve yaver Naşit Beyin büviyetini (o takınarak Usküdar mudde'umumiliğine (gitmiş ve muddeiumumi Bürhanettin Beyle görüşmüştür. * Burhanettin B. ziyaretçinin gas rip ve beceriksiz jestlerindeni şüpheye düşmüş, bu şüphe üze- rine, bir kâğıda birşeyler yazmış ve bu kâğıdı ziyaretçi tarafından tesrii arzu edilen muameleli ev- rakla birlikte odacı vasıtasile muavinlerden birine göndermiş» tir. Burhanettin Beyin ufak kâ- ğıtla muavinlerden sorduğu şuydu Reisicümhur hazretlerinin yarver- lerinden Naşit B. şu dakikada Istanbulda midır?.. Bu sunle çok geçmeden gelen cevap şu olmuş- tur: Yaver Naşit B. kat'i surette Avkarada bulunuyor... Burhanettin B. gene gizliden gizliye tevkif tertibatı almıştır. Bunu müteakip te, muameleli evrakının neticelenmesine intizar eden sahte yaverin tevkifi ve hakiki hüviyetinin tesbiti geçik- memiştir. Kunduracı Hüseyin alelâde bir sahtekârdır. Adliye muhafili, bu adamın bir deli olması ibtimal- lerinin çok varit bulunduğunu ileri sürmektedir. Mamafih tah» kikata “devam (olunmaktadır. Sahte yaverin takip ve tasriini. iltimas ettiği muameleli evrak da tetkik edilmektedir. Çok zeki adliyecilerimizden bulunan Burhanettin Beyi tebrik ederiz. Telefon davası Belediye müfettişlerinden Ali Yaver Beyin telefon şirketi aleys bine açtığı dolandırıcılık davası» na dün sabah ikinci ceza mah- kemesinde devâm olunmuş fakat ğından mubakemenin 6 Temmu- za bırakılmasına karar verilmiştir. i Berberlerin şikâyeti Bazı berberler belediyeye ce- miyetleri ohakkında (şikâyette bulunmuşlardır. Şikâyetin sebebi cemiyetin bir senelik cemiyet aidatının toptan alınmak isten- mesidir. Berberler bu işin hak* sızlığı ve möşkülâtından bahsetâ mektedirler. gi ——— a ş Halkevinde Istanbul Halkevi şubelerinin idare heyetleri dün hep birden Halkevi binası konferans salo- nunda toplanmışlardır. Müzakereye Halkevi idare he» yeti reisi Hâmit Bey riyaset et- müzakeresi cereyan (etmiştir. İkinci içtima yirmi gün sonra * yapılacaktır. Arnavutluğun Istanbul baş konsulusluğu Arnavutluk hükümetinin Selâ&- nik başkonsulusu Sulo Bey Ar navutluğun İstanbul beşkemsia ” luğuna tayin edilmiştir. İ Sa 4 Istanbul Arnavutluk başkon- sulusu Asaf Bey Ankara sefare- “ti baş kâtipliğine nakledilmiştir. sw Yeleği di Taği