28 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

28 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2 — VAKIT 28 Haziran 1952 Deyli Telgraf Akvam cemiyetine Duhulümüz etrafında Ne diyor ? Londra, 27 (A.A) — Daily Telgraf gazetesi Yunanistan ta- rafından Türkiyenin Cemiyeti Akvama duhulü için yapılacak beyanatının salı günü yapılaca- ğını yazmaktadır. Sovyet Rusya- nn Türkiyenin Cemiyeti Akva- ma namzetliğine itiraz etmeme- sinin sebebi Çanakkale wıntaka- | sı üzerindeki beynelmilel kontro- Vün ilgasını veya tadilini Türki- yeye talep ettirmek arzusu oldu- ğu zannedilmektedir. niim, Mesele bidayeten huzurunuza geldiği zaman talep ettiğim gibi tahkikat © encümeninin yüksek | eline tevdi edilmesini ve onun bütün meseleler ve alâkadarlar hakkında yapacağı tahkikat ve tetkikattan sonra vazıh ve sarih bir mesele olarak önümüze ko- acak bu mesele üzerinde fikir- lerinizi ve kanaatlarınızı izhar etmenizi hassaten rica için hu- Zurunuza geldim. Ortaya atılan yegâne mesele olsak üzere 7500 liralık otomobil efsanesini uydu- ranları tahkikat encümeni huzu- | runda bulunduracağım. Mızrak İ çuvala sığar mı? Arkadaşlar; otomobil evrakı nakdiye midir ki cebe girsin? Otsmobil nerededir ve kime ve- rilmiştir, bunlar sarahatla mey- dana koyacaklar ve göreceksiniz. Bir takım avans muamslâtı mev- zuubahstir. Müteahbitlere teslim ettikleri malların bedeline mah- suben âvans tediyesine başlıyan asıl mukaveleyi yapan daire mi yoksa Maliye vekâleti midir? A- vansların teslim edilen eşya nis- beti bedeli nedir? Buna dair ve- kile imza ettirilen müzekkerede Bu avans muamelesinin aktedil- miş olan mukavele ahkâmına ne dereceye kadar muvafık olduğu- nn ve bu avansların ne kadarı vekilin emrine istinat ediyor ve ne kadarından vekilin haberi yoktur. Bütü bu meselelerin sarahat- | le meydana çıkması büyük en- cümenin, tahkikat encümeninin işe vaz'ıyet edtek meselesi etraflı bir surette tahkik etmesine ve huzurunuza gelmesine mutevak- kıftır. Orta yerde yine bir efsa- ne olarak bir ithal vesikası mev- zuu bahistir. Bunun da aslı faslı | yoktur. Fakat, bütün izahatı v:- rebilmek için çok rica ederim meseleyi bir an evvel tahkikat encümenine tevdi ediniz. Huzu- runuza gelecek neticeyi yine bu- rada tekrar konuşuruz. (Bravo sesleri). Encilmen mazbata muharririnin izahatı Hasan Beyin beyanatını müte- akıp tetkik encümeni mazbata isil Faik Bey (Tekir dağı) encümenin noktai nazarını izah eylemiş ve demiştirki: Encümen mazbatası iki kısım- dır: Birincisi bize tevdi edilen tahkikat evrakının telhisi, ikincisi de encümenin kararıdır. Birinci kısımdakiler bizim ka- naâtımız, fikrimiz, hatta mütale- amız değildir. Tahkikat evrakın- da bahsedilen hususatın hülâsa- sıdır. Kararmızın istinat ettiği nokta ise mubale teakkul etmi- yen bir ihtimaldir. Bunun karşı- sında “tahkika mahal yoktur, diyemezdik. Ifade ve müdafaası dinlenmedikçe Hasan Beyi itti- ham da edemezdik. Kararımız işin, alâkadarların - ve bilhassa Hasan Beyin ifade S v ve müdafaasını dinlemiye salâ- hiyettar olan mercie gitmesini tekliften ibarettir. Şunu bilhassa tebarüz ettirmek isterizki biz Hasan Beyi ittiham etmiyoruz, Hatta kendisine zanda tevcih Telgral Haberleri Borçlar Meselesi ve Alman Başvekili Takip Ettiği Uzlaşma Siyaseti, Fon Papenin Mevkiini Sarsmış! Hitler, milli müdafaa nazırı ile vaziyet hakkında görüştü. Diğer tarâftan Lozanda faaliyet müsait şekilde devam ediyor. Bu arada Avrupa devletleri için müşterek bir yardım sandığı teşkilinden bahsolunmaktadır Berlin, 27 (A. A.) — M Vo.n Pape nin Paris gazetelerinden birinin mu- habirine tamirat ilga edildiği takdir. de Fransanım mali tavizata hakkı ola cağı suretinde vaki beyanatı, sağ ce- nah Alman matbuatınm şiddetli ten kitlerini davet etmiştir. Bilhassa “De| uische Tages Zeltung, şöyle diyor: “M. Ven Papenin siyaseti hakkımda et- rafa işsa olunan haberelri sarih bir suret- te tekzip etmesinin tam zamanıdır. Efer bam yapamıyacak halde ise bu kadar teh Hikeli bir siyaset tabiyesine karşı milli sağ cenahın şiddedli bir mukavemet gösterece - #ini göze atmalıdır. Mevkii sarsıldı mı? Paris, 27 (A. A.) — “Le Journal, in Berlinden (almış olduğu bir tel - graftr şöyle deniliyor: M. von Papsnin bazı Fransız güzeteci- lerine vaki beyanatı, gerele kabinenin yüle sel makamatia şiddetle tenkit Gdllmiştir. Bu şerait altında başvekilin Lausanna ta #ilinden sonru iktidar mevkiinde tutun - mak Için çok zahmet çekeceği Zanmolum - maktadır. Hitler, bn gün mili müdafan nazırı je » neral von Behleleer Ma mihim bir mülikat ta bulünmuştar, Bu haberleri mutat olan ihtiyat kaydi İle veriyoruz, fakat “Koelmlsrh Zenlung. gibi zlihim Alman gazeteleri, bu sabahki) Düslularında sağ cenâh siyasi mahafilinde bilhassa M. vön Papenin hatta bir daha Lausannne'n avdet etinemesinin muvafık o- tacağı hüsüsunun büznkere edilmiş olduğu- mu yazmaktadırlar, Hakikat şudur ki, başvekliilin sulhiyane fanliyet siyaseti Fransaya karşı bir “İkata siyaseti, takip edilmesini Htzam eden mas yonalistlerle Germnin ittihadı tarnftarairn- €a şiddetle tenkit olunmaktadır, Almanyada Kargaşalıklar Berlin, 27 (A. A.) — Almanyanın birçok yerlerinde gene kavga ve mü - sademeler olmuştur. Dün Berlinde 100 e yakın tevkifat yapılmıştır. Lausanne, 27 (A. A.) — M. von Papen, büyün öğleden sonra Fransız ve Alman heyetleriain aktedecekleri içtimada Almanların tekliflerini tev- di edecektir. Almanya, İngiltere ve İtalya gibi, İtimadın avdetine yegâne mâni olan tamirat tediyafının hemen ve kat'iy-| yen İlgasını İstiyecektir. Diğer tar tan Almanya, ticari bilânçosu müsa- ade ettiği takdirde meselâ, 4 sene sonra tamirat nâmile yeniden tediya ta başlamayı ve bu suretle verilecek paraları Avrupanm <ihyasma tahsisi etmeyi taahhüt suretile (© Âvrupânm mali ve iktısadi itilâsı emrine İştirake amade bulunduğunu dâ ilân edecek - tir. Binâenaleyh bugünkü gün, Müştorök sandık ! Cenevrede intişar etmekte © olan “Te Journal des Natlons,, bü sabah- ki nüshasında Avrupa devletleri için müşterek bir sandik ihdasma müten lik projeye Cemiyeti akvam erkânnı- dan birine atfetmektedir. Bu miişterek sandığın bir las seren- kati! bir gün olmasa da mühim olacaktır. | “İ messellerinin yesi, vaziyeti snlâha yüz tuttukça ve tedi- ye kalbliyeti hasıl oldukça Almanya tara- fından tamirst namile yapılacak olan tedi- yat Hs temin ölunataktır. “Sandık, azasindan olan bütün memiş - keller, bundan başka gümrük varidatları e ve tiraret bilânçeları e mütenasip bir meblâğ da vereceklerdir. Bu suretle toplanılmış olan mebeliğ ie ihtiyacı olan memleketlere kredi açılacake ter. Bu sandık mevcudu muhtelif payolur - dan terekküp edeceğinden sandık, todiyati bankasm yanı başında, kambiyolar işini kuvveti bir mazım olasaktır. Bu sandığın idaresi, Cemiyeti mkv tarafından tayin edilecek beynelmilel bir komite tarafından temin olunacaktır. Ba süretle, tamılrat rheselesi esas İLİRi- #ile bir hal suretine Iktiran ederek kanie rans resimi xureite Avrupaya mit iktisadi tetkikine başladığı ozaman mükâleme mevzu olmyacaktır. nün kayde şayan vak'ası M. Macdo- naldın Amerika omurahhasları M. Jibson ile M, Norman Davise yapmış olduğu xiyarettir, Bu ziyaretlere Hoover teklifleri - nin müküâlemata zemin teşkil etmişol duğu zannediliyor. İngiliz, Amerikan ve Fransız heye- ti murahbasaları arasında üçüzlü mü kâlemelere başlanmadan evvel bir uz- laşma ve anlaşma husulü için çatışıl- makta olduğu görülüyor, Yapılacak olan bu mükâlemeler Hoover teklif - lerinin daha fazla devletler tarafın- dan kabul olunabilecek şekle ifrağ edilebilmesini temine matuf olacak - tır. ' Yunanistanda askeri bir cemiyet mi teşkil edilmiş ? Papa Anastasyo, hümümetteh cemiyeti dağıtmasım istiyor Atine, 26 (Hasusi muhabiri- mizden) Çiftçi ve amele firkası reisi M. Papa Anâstasyo, Yuna- nistanın dahili vaziyeti hakkında | yeni bir makale neşretmiştir. l M. Papa Ansstasyo, bu makale- sinde, Yunanistanda askeri bir cemiyet teşkil edildiği hakkın- daki iddiasında şiddetle israr ediyor ve hükümetin müdahale ederek bu askeri cemiyeti dağıt- masını, bu cemiyetin teşkilinde ön ayak olan zabitleri cezalan- dırmasını istiyor. Tuna ittihadı meselesinde Avusturya ile Yunsnistanın vaziyeti Atina, 26 (Hususi rauhabiri- etmiyoruz. Hasan Beye tealluk eden meselelerden biri, bizzat isnat edenler tarafından müstan- tik huzurunda inkâr edilmiştir. Diğerleri de idari muamelelere tealluk eder. idare başında bulunanlar ve idare mes'uliyetini taşmış olan- lar çok iyi bilirlerki bazan usul ve karar haricinde muamelede yapıla bilir, Bunların esbabı mu- cibeleri bilinmedikçe bir hüküm | vermek caiz değildir. Bu sebep- le hakikatın meydana çıkması için Hasan Beyinde * istediği gi- bi işin tahkik encümenine gitme- sini lüzulu görmüştür. Faik Beyin bu izahatını müte- akıp mazbata reye konmuş ve kabul edilmiştir. Buna nazaran Meclis teşkilâtı esasiye ve adliye encürenlerinden teşekkül ede- cek olan mubhtelit encümen me- gele üzerinde tahkikatta buluna. caktır. Mazbatanın kabulünden sonra ruznameye dahil madde- lerin müzakeresine geçilmiştir. Askeri coza kanunu ve evkaf Büyük Millet Meclisi bugünkü içtimamda Evkaf umum müdür- lüğünün bazı inşaat için iki yüz bin liraya kadar teabhüdat icra- mizden) — Lozandan bildirildi- ğine göre, tamirat konferansı, Tuna devletleri: ittihazı mesele- sile gayri resmi surette meşgul olmuştur. Avusturya kendisine küçük bir istikraz verilmesi tek- lifini ret etmiş, merhamet değil, fakat buhrana karşı koymak için müsbet çareler ve tedbirler itti- hazmı istediğini bildirmiştir. Avus- turya devlet bankasının her ne şekilde olur ise olsun ecnebi kambiyosunun naklini ve mem- leket haricine ibracımı men için emir aldığı teyit etmektedir. Bu hadisenin Çekoslavakya ve Ingil- terede vabim aksi tesirleri ola- sina dair kanunlâyibasilo askeri ceza kanununu müzeyyel- askeri muhakeme usulü ve askeri ceza kanunlarının bazı maddelerinin tashih ve tadiline dair kanun lâyihası müzakere ve kabul olun- muştur. Ziraat bankası kanunu Ziraat bankası hakkındaki ka- nuna müzeyyel 1967 numaralı kanunun ikinci maddesinin tadi- line ve üçüncü maddesinin ilga- İ sına dair kanun müzakere ve kanun kabul olunmuştur. Buna nazaran yapılan tadilât şudur: “Ziraat bankasının münhasıran zürra ve zürradan müteşekkil zi- rai Okooperatiflerle kooperatif birliklerine o yapacağı her nevi kredi muamelelerine ait deyin senetleriyle bu kredilere mü- teferri bilimum senedat, ev- rak, vesaik, kuyut, defatir ve hulasi hesabiyelet ve bankaya teminat gösterilen gayfı menkul- lerin ipotek ve noter harçları muamele vergisi ve sair her ne- vi tekalif ve köylerde zürraa zi- raat bankasınca yapılacak zirai kredilere müteferri evrak, sene- dat, kuyut, defatir ve hülâsai hesabiyelerin ihtiyar heyetlerince caktır. Bundan başka Frarsa, Avusturya istikraz tahvilâtı ba- milleri olan Fransızlara parala- rım alacaklarını tekeffül etmiş olduğu cihetle, Avusturya mora- toryom ilân ettiği takdirde 1943 senesine kadar Fransiz hamille- rine senede seksen beşer milyon Frank ödemek zaruretinde kala- caktır. Yunanistanm Tuna devlet'eri ittibadı meselesinde hatti hare- keti saribtir. Yunanistan, tütün müstahsili memleketler bu zum- reye girdikleri takdirde, tütün müstahsili bir memleket sıfatile Tuna ittihadma girebilecektir. tastiki noter tastiki hükmünde olup aynı muafiyefler dairesinde isra olunur. Zirai kredi o müamelelerinde ziraat bankasına teminat gösle- rilen gâyri menkullerin ipotek muamelelerin banka memurları- pın tabriri talebi üzerine ta, dairelerince ibraz olunacak de yin ve tapu senetlerine müsle- niden takrir alınmıyarak derhal ifa ve tecil olunur.,, Meskenlerden bakiye borçlar ve borçlanma kanunu Hazineden taksitle mal alnuş olanların taksit bedellerinin teci- Cenevre, 27 (A, A.) — Dünkü gü Musolininin inkılâp felsefesi |Başmakalemizden mabaat| memlekette faşizm heyecanının daima canlı bir halde bulunma- sına ve ayni zamanda İözumun- dan fazla taşkınlık da yapmamasına didkat ve itina etmektedir. Bu, hpkı şuna benzetilebilir Tebabette bazı asabi hastalıklar vardır ki bunları tedavi etmek için vücude hararet tevlit ede- cek bir ilâç zerkedilir. Hatta bazen böyle bir hastalığı izale için kana sarı sıtma mikrobu aşı- landığı bile vakidir. Bundan maksat kam mücadeleye sevk etmektir. Fakat bir kere vücude mücadele kabiliyeti verdikten sovra dikkat edilecek bir nokta daha vardır ki o da sun'i ola- rak vücüde verilen hararelin ta“ bii hududu aşmamasıdır. Zira hararetin tabii bududu aşması vücüdun tahammülünü kırar. Bu suretle sıhhatı tehlikeye sevk eder. Bu izahat nazarı dikkate alı- mrsa, İtalya başvekili M. Mus- solini'nin ara &ıra irat ettiği nu- tuklerdaki hararet ve heyecanın maksadını vaziyeti anlamak ko- laylaşır. Filbakika bundan bilhassa bir- kaç sene evvel öyle zamanlar olmuştur, o zamanlar da M, Mu solini öyle nutuklar. söylemiştir ki birçok kimseler Italya Başve» kilinin mubakkak bir harbe doğ- ru gittiğine (bükmetmişlerdir. Halbuki bu tahminlerin hiç biri doğru çıkmamıştır. Netekim bu gün de gene İtalya milleti na- mına Avrupaya karşı bir takım metalibeler dermeyan etmekle beraber, Italya Başvekili, beynel- milel sulbu cnhafaza için çalı- şanların en önlerinde görülmek- tedir. Dah birkaç gün evvel Amerika Reisicümhuru, M. Hoo- ver'in tahdidi teslihat hakkında- ki plânı Cenevre konferansına tebliğ edilir edilmez ilk defa olarak bu plânı kayıtsız ve şart- sız kabul eden İtalya Hariciye nazırı M. Grandi olmuştur. Mehmet Asım Ismet Pş. enstitüsü Şerefi diploması aldı Ankara, 27 (A.A) — Müli ik- tbısat ve Tasarruf Cemiyeti ilk defa olarak İsmet Paşa Kız ens- titüsüne, iktisat ve tasarruf yo- lundaki faaliyetini takdiren bir şeref diploması vermiştir. ra tediye edecek olanlar da 27 kâ nunusani 1926 tarih ve 726 nu - maralı kanunun dördüncü madde sinin son fıkrasından istifade e - derler. 22 nisan 1341 tarih ve 642 numaralı kanunun hükmü mahfuzdur. Geçmiş senelere ait müterakim taksitler gelecek sene- ler taksitlerine zam ve tevzi edile bilir. Ve tecil edilen mebaliğ yüz de beş faize tâib olur. Bu kanu - nun hükmü birinci maddede mez“ kür kimselerin zararlarmı müs'- pit mazbatalarını satın aldıkları gayri menkullerin uhtelerine iha- lesinden evvel istihsal eylemiş o - lanlara aittir. li hakkındaki kanuna müzeyyellErzincanlı Akkâşın ölüm cezası kanun müzakere ve kabul edil - miştir. Buna nazaran 15 nisan 341 ve ve 622 numaralı kanunla mu- kaddema istilâ ve harp tahribatı dolayısile hakları tanınmış eşha - sın 1928 senesi mayıs nihayetine kadar hazineden taksitle satın almış oldukları irat getirmiyen arsalar ile her nevi arazi ve bina vergisi kanunu ile tayin (edilen kıymeti bin liradan dun mesken- lerin bedellerinden bakıye kalan borçları, borçlârmâa (kanunun daki müddete göre tahsil edilir. Erzincanm Karamustafalı ma- hallesinden rar >> Akkâşın ölüm cezasma pi a ar ante yer çarpılması kabul o tur. Türkiye-'rak münasebatı Muaddel o gümrük kanunu nun 43 üncü maddesinin tefsiri * ne lüzum olmadığı hakkındaki mazbata ile Türkiye cümhuriyeti ile İrak arasında mün'akit iadei mücrimin ve Norveç hükümetile ikamet, Üicaret ve seyrisefain mu- ahedelerinin tasdiklerine müte - Bunlardan borçlarını bu kanun -| dair kanunlar müzakere ve kabul la tayin edilen müddetten evvel ve bu kanunun mer'iyetinden son edilerek içtimaa nihayet verilmiş»