28 Haziran 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Odalar kongresinde ikinci içtima bugün! Bugünkü celsede raporlar ve encümen mütaleası okunacak İstanbul mntakası Odalar kon- #resi ikinci içtima bugün yapıla- Encümenler ilk içtimadan son- ra toplanmışlar ve kongreye veri- len her iki raporu da tetkik et- mişlerdir. Bu husustaki encümen mütaleası da raporlara ilâve edil- miştir. Bugünkü içtimada rapor lar ve yürütülen mütalealar oku- Bundan manda bugün kongre beyeti umumiyesi muhtelif odala rn temenniyatmı tetkilk edecek” Mayısta nasıl çindik? Ticaret odası mayı & Endekse nazaran büyük harp- ton evvel ana, baba ve tan mürekkep ve bütün ihtiyaca- tanı 11 lira 61 kuruşla temin eden bir aile mayıs ayında ayni ihtiyaç Tarmı 137 İlire 17 kuruşla temin Hayat 1914 senesine nazaran Balen 12 defa pal Mayısta, Nisan ayına nazaran pek az bir tahavvül olmuş ve ha- Yat his edilmiyecek M80 de bir kadar ucuzlamıştır. Mayısta yiyecek ve içecek mad deleri pahalılaşmış, yakma ve ay- dımlatma maddeleri ucuzlamıştır. Zengin olmanın ü eserin mevzuu şudur: Zen- Bun İçin Ofis bir anket açmıştır. | Çabuk ve zekasile zengin olmuş kimselere bu ankete sualler gönderilmekt: iştirak eden bir gat şa pratik bir zengin olma usulü tav- resi bı Tayarak kitap ba: Avusturyada Ofise gelen malümata nazaran hükümeti ithalât husu tetbirleri almak Sebze ve meyvelerin uzun müd det muhafazası ve uzak mesafe- İsre nakli için bir usul bulan müte 27 Haziran 19 felere nakli usulünü bulan müte- hassıs M. Kühlün dün Hamburg- tan şehrimize gelmesine intizar 0- dilmekte idi. Dün gelen malümata nazaran M. Kühl perşembe günü şehrimize gelecektir. Yunan üzümleri Ofise öelen malümata naza- ran, bu sene Yunanistanda üzüm mahsulünün iyi olacağı tahmin e- dilmektedir. Bu tahminler üzerine M. Veni selosun riyaseti altında toplanan bir komisyon Almanyaya sevkedi lecek Yunan üzümlerine mukabil Alman mamulât ithalini teem- mül etmiştir. Yağan yağmurlar İhracat ofisinin o meteoroloji enatitüsünden aldığı malümata is- #naden neşrettiği günlük bültene pazaran, pazar sabahına kadar Edirneye ve Karım 2 milimetre yağmur düşmüştür. Memleketten mal isteyenler Memleketimizden mal almak üzere son bir hafta zarfında Ofi- 46 şu müracaatlar vaki Barslondan, üzüm, i deri, hububat, malt hulâsasi, pa- balık bilhassa ton balığı vakyadan fındık, yumurta, tırnak ve boynuz. Belçikadan kuru üzüm ve ku- ru meyv: ç Nevyorktan, her nevi eşya tenmektedir. Irak ve Filistinin his selerinden yapılan tadilât Ziraat bankasının neşrettiği mali ve iktsadi bültene nazaran is Düyunu Umumiye Meclisi, İrak ye Fiitinin uhdesine abi eden hiselerden yapı! elit ner rine, A, B.G. serili Osmanlı dü- yana in iner Kaairandan itibaren bir te- ü Tiyüde bulunulmasını kararlaştır BİYE” Bu tediyati mevzuu bahs Pimi 4 mamaralı kupanları- bonilrazında İsra kılmacaktır. Tahsil olunan mebaliğ şunlardır; Gayri safi Tenzil edilecek i miktar Seri A. £ 070 e 11.03 Seri B. Frs. 43 “e 707 Seri C. Fra. 450 498 Osmanlı bankası heyeti umumiyesi Osmanlı bankası heyeti umumi yeni bugün Londrada toplanacak- tr. 1931 senesi devresi hesabicsi- nin tetkikinden sopre, komite, bu- gün Londr: da toplanacak X olan i yemine bundan evvelki gibi beher hisse senedi için öç şilin temettü bevzi- ini teklif edecektir. Pariste bu te mettü (vergi hariç) olarak tediye olunacaktır. Tedavülden kaldı- rılan zlotiler Osmanlı Bankası Ko- misecliğinden: Polonya Banka» Mn Haziran iptidasından itibaren 1926 ve 1929 taribli (10) ar do ilik evrakı makdiyeyi tedavül mevkiinden kal ihten itibaren bir sene müddet- le Lehistan Bankası ile | şubeleri ve beş tens müddetle Bankanın ihracat servisi tarafından tebdil edileceği ve 31 Mart 1937 tarihin / den sonra bu 410) ar zlotilik ev- rakı nakdiyenin kıymetlerini kay. bedi artk, dk elimizin vi Vöreeine Maliye Vekâletinden komiserliğe gele9 tahrirattan an 2 *, Hangisine inanalım? Maarifte Tarih Kongresi İstanbuldan iştirak edecek olanlar perşembeye gidiyor Ankarada 2 temmuzda başlı- yacak olan tarih kongresine işti- rak edecek İstanbul muallimleri perşembe günü hareket edecek- lerdir. Kongre 11 temmuza kadar devam edecektir. Kongreye bütün Wse, orta ve maalilm mektepleri tarih muallimleri iştirak edecek- lerdir. Darülfünun tarih müderris leri üşavir ve mü- dir. Kongreye 206 muallimi rak etmiş olacaktır. Kongre de- yamınca sabahları tarih cemiyeti azaları birer konferans verecek- ler, öğleden sonra lise tarih hoca- ları hazırladıkları raporları izah edeceklerdir. Bakalorya imtihan- ları bitti Lise ve ortamekteplerde sm sınıf bakalorya imtihanları dün akşam bitmiştir. Talebe bir hafta istirahatten sonra 2 temmuzda as keri kampa çıkacaktır. Selçukhatun sergisi Selçuk hatun kız san'at mekte bi sergisi dün akşam kapanmış tır. Sergide bilhassa hesap işleri çok beğenilmiştir . Tevhit © İşleri —.—.—— Merkezler temamen birleştirildi Tütün ve Müskirst inhisarı ida releri merkezlerinin tevhidi bilfi- i ikmal edilmiştir. — İnhisarlarw- mum mödürü Hüsnü B. geç vakit lere kadar çalışarak işlerin müte- kâmil bir sür'at ve intizamla ce- reyanı için lâzım gelen tedbirle rin ittihaz ve tatbikini temin ile meşgul olmaktadır. Mülhakattaki Tütün, Müskirat ve Tur inhisar idareleri teşkilât da tommuzdan itibaren işlerin hiç bir sekteye uğramaması İçin bir kaç ny zarfında tedricen bevhit e dileceklerdir. Diğer taraftan tevhit dolayısile ierası mukarrer olan tasfiye için memurların sicilleri tetkike de- vam edilmektedir. Bütün bu işler kışa kadar ikmal edilmiş olacak, ondan sonra sıra İnhisarlar umum. müdürlüğünün Ankara'ya nakli- ne gelecektir. Etıbba odası heyeti umumiyesi Etıbba odası heyeti umumi. yesi 8 temmuz cuma günü saba hı saat onda Halkevinde topla Bacaktır, Transit geçen hayvanat Transit suretile geçen hayva- nat ve meri hayvaniy, muayene ücretinden muaf tutul. duğu gümrüklere bildirilmiştir. Halkevi hars şubesinde İstanbal Halkevi kars gubeleri i- dare komiteleri dün bir heyeti umu- miye içtima: yapmışlardır. İçtimada Halkevi reisi Hâmit B. tasdikten ge len bütçenin messi programları ile nasıl tatbik olunacağını izah etmiş- tir. Hars şubeleri yakında senelik mesni programı & tatbika başlıya- caklardır. | mk muk raporuna nazaran, son hafta zarfında pamuk fiatlarında teref- fü husule gelmiştir. Bu tereffüda siyasi hâdiseler kadar © pamuğa gelen hasaratın son © yağmurlar. dan sonra tahribatını endişesinin hüküm sürmesidir. keresteler arması Suriyeye gönderilen Vapur tarifeleri ne za- man tesbit edilecek? —— Komisyon temmuz bidaye. tinde içtimaa çağrıldı Şirketihayriye ve Haliç vapur- ları ile limanımızda ça mo tör, kayık ve emsali küçük deniz vasılalarnın yeni ücret tarifeleri- nin tesbiti için Liman Tarife Ko- misyonu temmuz bidayetinde iç- timaa davet edilmiştir. Tesbit 6- dilecek tarifeler ağustos bidaye- tinde İkwat Vekâletine tasdika gönderilecek ve Vekhletçe tasdik edilerek eylülün birinden itibaren marta kadar tatbik olunacaktır. Komisyon Deniz Ticaret Müdürü Zeki B. im riyasetihde, Belediye, Ticaret Odam ve Ticaret Müdür- lüğünden de birer mümessilden tezekkül edecektir Vapur şirketlerinin tarifeleri hazırlanırken bu şirketlerin birer mümessili de komisyona davet o İunacaktır. Liman tahmil ve tah- Biye ücret tarifeleri de komisyon- <a yeniden tayin edilecektir. Sey- risefain mülhak bütçe ile | idare edildiğini ileri sürerek tarifesini amm tetkik ettirmemekte- Komisyon, Şirketihayriye ve Haliç tarifelerini tesbit ederken otobüs rekabetinden | mütevellit vaziyeti de nazarı dikkate alacak tir. Vapur ücretleri ve Belediye Akşam gazetelerinden biri, dün kü nüshasında, © belediyenin, lik manda İşliyen vapurlar ücret ta rifelerini tetkik ve tasdik etmek istediğini, Şirketihayriye ve Haliç Şirketinin de kendi tarifeleri Li- man Tarife Komisyonunca tesbit edilmekte olduğu cevnbını verdik lerini yazmıştır. Telife muhtaç hükümler Yaptığımız tahkikata göre, fil- Losangeles hakika yeni Belediye kanununda limanda işliyen vapur tarifeleri- ni belediyenin tasdik © edeceğine dair bir madde mevcuttur. Liman lar kanunu ise, limanlarda işliyen vapur tarifelerinin Liman Tarife Komisyonunca tesbit ve | İktisat Vekületince tasdik © olunacağını âmirdir. Belediye kanununun li- anlara müteallik ahkâmının tat- bikatına dair olup Şehir Meclisin den geçmiş talimatnamede de, va pur tarifelerini tesbit edecek Li- man Tarife Komisyonunda bele- diyenin de temsil edileceği yazılı- dır. Şimdiye kadar da böyle ol- muştur. Alâkadarlar, Liman Ta- rife komisyonunda ( Belediyenin de temsil edildiği cihetle tarifele- rin Belediyece tasdiki hakkımda- ki hükmün tatbik edilmekte oldu ğunu söylemektedirler. Belediye, buna rağmen, vapur tarifelerini edik etmek isterse, Belediye ve Umanlar kanımlarının yukarda yazılı maddelerinin tefsir veya te- Hifi lâzım gelecektir. Seyrüsefer tarifeleri Diğer taraftan Limanda işliyen vapurların seyrüsefer tarifeleri. nin tetkiki ve halkın — ibtiyacına muvafık şekilde tadil ettirilmesi salâhiyeti kanunen Belediyeye ve- rilmiştir. Belediye, Şirketihayriye ve Haliç Şirketinden tarifelerini tetkik içim istemiş, bu — şirketler imtiyazlı olduklarından (bahisle buna muvafakat © stmemişlerdir. Kamun sarih olduğundan Belediye isterse şirketlere bu hususta arzu sunu kabul ettirebilecektir. Etabli Resim sergisi | Rumlar ——— iştirak ediyorlar AAmerikanm Los Angeles şehrinde bu sene yapılacak olan Olimpiyat oyunları ile birlikte 30 Temmuzdan 14 Ağustos'a kadar devam etmek üzere bir de güzel san'atlar sergisi açıla- caktır. Amerika sefiri M, Char les H. Sherrill ayni zamanda bu serginin reisi bulunmakta» dır. Los Angeles Olimpiyat 0- yunlarna ve sergiye 25 millet iştirak ed ir. Ankara Halkevi ve Güzel San'atlar aka demisi tarafmdan, ressam Meh met Saip, Kemil Rifat ve Şefik beylerin eseri olan 10 tablo, ser gide teşhir edilmek üzerâ M. Cbarles Sherrill'e gönderilmiş- tir. Bu tablolar şunl: li alanlar, ikisi boksö İer, Anadolu güreşçileri, yı li kayık yarışı, diğer iki futbol. cular, yaya koşusu, yüzme ya. rışları, Los Angeles sergisi 15 gün devam ve bundan sonra, burada “eşhir edilen eser ler, San Francisco'da başlaya rak sırasile Amerikanın bütün şehirlerinde teşhir edilecektir. Eserler en son Washington ve New-York'ta teşbir edilecektir. Genç ressunlarımızın eserleri. nin Müttehidei Amerika'nm san'at inerkezi bulunan şehirl rinde teşhir edilmesi Türk har. si için iyi bir propaganda vesi. lesi olacaktır. (Bir İngiliz seyyahına 5 lira ceza kesildi Otomobille eşhrimize geldi. ğini yazdığımız İngilterenin Garbi Afrika müstemlekeleri nakliyat şefi M. Nokols'un oto mobili dün Galatesarayda bir tramvaya çarpmıştır. Müsade- me pek hafif olmuş, hasarat vâ ki olmamıştır. Seyrüsefer ni- zamnamesine muhalif hareket. te bulunan M. Nökols hakkı. beş lira para cezası tarhedil İ vel Çarpıcıda ev i ceye kadar İstanbulda bulunan etabli Rumların İstanbul şehri hari. cinde ve Anadoluda bulunup ta indesi kabil olmadığından dola yı Yunan hükümeti tarafımdan muhtelit mübadele komisyonu emrine verilen 150 bin İngiliz lirası ile tazmin edilecek olan emvaline mukabil alâkadarlara tevzinta başlanmıştır. Şimdilik en az istihkakı olanlara tevziat yapılmaktadır. Tevziat bir haf- İ ta devam edecektir. Alâkadar- lara verilen çekler bedeli İi Bağ tarafmdan tediye mektedir. — > Çırpıcıda Bulunan ceset Kadının hüviyeti dün tesbit edildi Bundan bir hafta kadar ev- demirle ser semletilerek bilâhara iple boğu İlup öldürülmüş bir kadın cese- di bulunmuştu, Ceset tefessüh İetmiş bir şekilde olduğu için teşhisi müşkül oluyordu. Biz. zat tahkikatla meşgul olan İs- tanbul jandarma bölük kuman danı Hilmi B. maktulün büviye örin ve katillerinin sür'atle meydana çıkarılması için çalış- mış ve nihayet dün geç vakit maktulün hüviyeti tesbit edildi i gibi iki kişi de katil olmak ü zere tevkif edilmişlerdir. Mak. tul kadın, Unkapanmda Papaz İ öxde mahallesinde taşçılar 30- | kağında 11 numarada Abdullah oğlu Hasan Efendinin zevcesi | Naciye Hanımdır. İki katilin is ticvabma devam edilmekte olup tahkikat bu akşam neticelenin. hüviyetleri mektum a Belediyede İnşaatta Kalfalar Vazifelerini geniş tutmalarına mü- “saade edilmiyecek Belediye kanununa © göre, katlı binalardan daha yüksek . saatı kalfalar yapamazlar. Son zamanlarda yapılan bir çok apar- tumanların projelerini mühendis- ler vücude getirmekle | beraber, inşhatı ucuza mal etmek için kont rolü kalfalara bıraktıkları anlaşıl mıştır. Belediye bu hususta şid- detli takibata başlamıştır. Kalfa- ların geniş sahada faaliyetlerine meydan verilmiyecektir. Su mütehassısı geldi Belediyenin Avusturya hükü- metinden istediği su mütehassısı pe gelmiştir. Gelen müte- assız M. Marto isminde bir mü- hendistir. Mumanileyh evvelâ bü- tün İstanbul suları hakkında tet- kikat yapacak ve islahat için bir roje vücude getirecektir. Proje- ya bent suları ile menba ve vakıf sularının nasıl tevhit edilerek isti #nde etmek lâzım veldiği sösterik lecektir. Kadıköydeki mezarlık Kadıköy mezarlığı | hakkında mahkeme kararmı vermiş, mezar İığım ön kısmı mütevellilere sit ol mak şartile orta tarafının Beledi- yeye verilmesi kararlaştırılmıştı. | Fakat mütevelliler bu karara iti- bütün mezarlığın ken dilerine ait olduğunu iddim otmiş- lerdir. Mesele temyizde tetkik © dilecektir Unkapanı köprüsü için sondaj Bir ecnebi grup Belediyeye mü racani ederek Unkapanı köprüsü nün iki ayağını kaldırmak için beton sondaj ameliyesi tecrübesi yapmak istemiştir. Fakat yapılan tecrübe menfi netice verdiğinden, Belediye ameliyeden sarfı nazar etmiştir Mahkemelerde e Sahte yaver Dünkü nüshamızda Üsküdar mwüddei umumiliğinde tevkif edil diğini yazdığımız sahte yaver hak kındaki tahkikata devam edilmek Kendisine Reisicümhur Hazret- lerinin yaveri Naşit Beyin süsünü veren ve aslında Hüseyin isminde bir kunduracı olduğu anlaşılan bu sahte yaverin akli hiffeti olup olmadığı tetkik edilmektedir. Hüseyinin biran evvel intacını iltimaz ettiği evrakın alelâde adil bir işe ait şahsl evrak olduğu am- aşılmıştır. Seniha H.n yüzünü kesen şoför tunda Abdullah sokağı Münip Bey İle devam edilecekti. Fakat Mahmudun yaşı hakkım- da Süleymaniye nüfus memurluğu Ba yazılan terkereye cevap gelme miş olduğundan (muhakeme 2 temmuza bırakılmıştır. Mühürlü telefon davası AN aley- Belediye müfettişlerinden Yaver Beyin telefon şirketi hine ikame ettiği davaya dün ir kinci ceza ii devam Dünkü muhakemede kontörler üzerinde yapılan tetkikata dair olan rapor uş, Ali Yaver Beyin vekili Nazmi Nuri Bey bu rapora itiraz ederek, raporun res mi bir heyet tarafından tanzim ©- dilmediğini, binaenaleyh bir kıy- eti haiz olmadığını söylemiştir. Mahkeme heyeti esas hakkın- da müddei umuminin mütaleaamı sormuş, iddia makamı da mütalen Muhakeme temmuzun altıncı gününe kalmıştır. Bugünkü maç İstanbul Halkevi İçtimai Yar. dım şubesi vamtasile hasılâtı İs- tanbul fakirlerine tevzi edilmek özere Selânik muhteliti ile Fener bahçe kulübü arasında icrası ta- karrür eden maç bugün saat 17 de Taksim Stadyomunda yapıla- caktır. Fiatlar Balkon 1 Tribün | li için tekrar Parise gid in s0, Dn Parite gi. 100, ve dukuliye 50 ve 25 kuruş- tar, Halk Tabirleri Halk bilgisi derneği yalnız : argo ile uğraşmıyor Halk bilgisi derneğinin halk lisanında kullanılan bazr keli- me: ve tabirleri toplayarak İi. sanımızın bir (argo) sunu vü- cude getirmek üzere bulundu. ğunu yazmıtşık. Halk bilgisi derneği umumi kâtibi Halit B., Türk argosu etrafındaki derne» ğin faaliyetine dair bize şu iza» hatı vermiştir: — Evvelâ şurası söyleyim, benim topladığım kelime ve ta- birlerin hepsi argo değildir. Bunların içinde argo hududuna dahil olanlar varsa da ben umu" miyet itibarile halkın öz dili geçip kökleşen tabirlere ziyadı ehemmiyet verdim. Maksadım. gu idi: İstanbulda halkın ya biz zat yarattığı ve aynen muhafa.. Za ettiği, yahut ta mânasmı de. öiştirerek kullandığı kelime vej tabirleri tesbite çalışarak halle diline ve folk-lora küçük bir hiz, mekte bulunmak. Malüm yazı iş lim demek, usul demektir. İlle iişm, diğer memleketlerde bu. Dun etrafında nasıl çalışıldığını tetkik etmek oldu. Ecnebi müs 1 teşrikler ve tetkikatçılarının Türk folk-lorunun bu şubesine | dair ne malzemeler topladıkları mı öğrenmeğe çalıştım ve gene bu sahada bizim ne yapmak iste diğimizi anlamak istedimMaale sef bizim bu sahada bemen hiç el sürmediğimizi anladım. İşe yeni baştan girişmek lâzimdi. İlik teşebbüs, 928 de yapıldı. El de, toplu malzeme bulunmadı. gından kelimelerin birer birer tesbitine zaruret vardı. Bü da zaman sarfını icap ettiriyordu, © Dört seneden beri bu işle uğra şıyorum. Şimdiye kadar 2914 — Çİrile Türle musikisidir. kelime ve tabir tesbit edebil. idim. Size argodan bazı şeyler. söyleyeyim: Meselâ İmamın 4 çiftesi, tabut O mânasmadır. Ayınga, kaçak tütün, İşin do. mek, sır faş etmek demektir; Daha böyle işiti işitilmen miş bir çok tabirler kaydettim. | Bunların hepsi z | tasnif edilmiştir. Argo ve halk kelime ve tabirleri arasmda bir tefrik yapmadığım için bunları toplu olarak neşretmek müm. kün olursa, kitaba argodan ziya | İİ de halk tabirleri ismini yaraştı | Öğ rıyorum. Lisanımızdan argol. | çin istifade edekildiğim 16 sabifeli iki küçük kitaptır. İşit. tiğim argolar arasmda mânala.. rmi anlayamadıklarımı halk ta. derneği, bir ara lık fasıla verdiği halk sa tına yeniden başlayacaktır. — me Arnavutluk meral konsolosluğu || neral konsolosu Asaf B. Arna. | vatluğun Ankara sefareti Baş| | kâtipliğine tayin edilmiştir. ği Mülkiye teftişleri Mülkiye müfettişlerinden Na dim Nazmi ve İbrahim Beyler teftiş için İzmir mıntakasna gitmişlerdir. | Konser wrupada bir seyahat yapi rak muhtelif devlet merkezle. || rinde alaturka musiki konserle bula avdet etmiştir. Avrupad bir çok milli danalarımızın il. me di v musikisini temsil ve Babrisefit isimli bir filmde de şarka ait | kısmını deruhte eden bu. || san'atkâr şehrimizde de muhte lif konserler verecektir. Sadi B. | konserlerini ikmal ettikten son ra Bahrisefit isimli filmis ikma | ti