23 Temmuz 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

23 Temmuz 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

(Milli tarih kongresinde Zeki Velidi Beyin kendi nok hakkında vuku bulan izahatını neşretmiştik. Bugünden itibaren de bu izahata karşı Dr. Reşit Ga- lip Beyin verdiği cevabı neşredi- yoruz: ) Reis — Toplanma başlamıştır. Söz Reşit Galip Beyindir . çok yoruldular çok fazla zahmet ettiler. Uzun süren beyanatlarınn bizim mevzuu bahsettiğimiz me- sele strafındaki kısmı bilhassa dolayısile temas ettikleri nokta- lar ve fazla tafsilâtlı beyanat için- de kısa bir fasıl teşkil ben de bahsi uzatmak istemiyerek yalnız onlara cevap vereceğim ve kısa kesmeğe çalışacağım. Yal nız şunu itiraf edeyim ki bütün dikkatimle dinlemiş olmama rağ- men bu ta içinden bizim bahsi alâkadar edecek kısımları birer birer bulup kaydedebilmek- külâta uğradım. Bi- naenaleyh eğer verilen cevaplar- da bir noksan cihet kalacak olur- sa ö hususu dahi tamamlamaklı ettiği için ğim için kendilerinin lütfen ihta- | ratta bulunmalarını şimdiden ri- cn ederim . Evvelâ muhterem muallim kab- lettarih devirlerde kuraklık ol duğu kanaatinde bulunduklarını söylediler ve tarihten sonraki de- virlerde kuraklık olmadığı noktai nazarmda © bulunduklarını ilâve sttiler . O halde mesele yarıyarıya oluyor. Aramızdaki ihtilâf tarihten evvelki devirlere ait kısımda sulhla neticelenmiş, tarihten sonraki devirlere ait kı- sımda da az münakaşa ve müsa- habeye mühtaç kalmış bulunu- yor. Bendenizin anladığıma göre, kendileri bir noktada, belki bir gok noktalarda, fakat bir nokta- da gayet vazıh olarak tarihi dev- rede dahi kuraklık olmuş olduğu Bu söylediklerinden kendi ifade- lerinde bir tezat manzarası gö- rülmekle beraber nihayet o nok- tada dahi ihtilâfmızın halledil. miş olacağı ve tam bir mutabakat halinde kalacağımız pek.muhte- mel bulunuyor. Fakat bazan da tamamen aksini söylediklerinden İl olayor Da iyor, muhacereti bulundukları sahada kısa bir zaman süren kuraklığın doğurduğu açlık sebebile olmuş- tur. Bunların göçleri kısa bir za- man sürmüş kuraklığın açlığın te- sirile olmuşsa göçleri icap ettire ve açlıklara sebebiyet veren raklığın tarihi - devirlerde dal vukubulmuş olduğunu kendi dil- lerile teyit etmiş oluyorlar demek- ör. Hunların muhacereti tarihten sonraki devirde vâki olduğuna re, irat buyurdukları bu d zim iddiamızı takviyeye hizmet etmektedir. Kaldı ki, Hunların muhaceretine sebebiyet veren a. ve kuraklık buyurdukları kısa bir açlık ve kuraklık de ğildir. Bu —— memba ole rak gösterdikleri 'alarına göre bu darlık ve bu açlık haki. katte uzun zaman sürmüş ve Hun- lar arasında çok (feci ıztıraplar uyandırmış bir kıtlıktır. O halde daha sonraki devirlerde dahi ku- raklık olmuş ki kanı ki dahi kabildi. beyanatlar üzerinde bir geçiş pmak, toplanmı maksadı m » hepimizce alâ nazardan kayı Ri diret şlecak > iç hebihel teşkil edebilir. Koca Petronun Türkistanda yaptığı askeri hareketlerin tarih- gesinden bahsettiler. Bunlarla iş- Gigal şimdiki mevruumuzun hari. cindedir. Bu vi Rus âlimlerini, istişhat için zikret Bendenizce pe âlimleri şöyle diyor ve bu hüküm Vrde bulunuyorlar demek doğru usul değildir. İstişhat edilen ülmlerin isimleri, eserleri, sahife leri sarahaten | zikredilmelidir, yoksa Rus âlimleri bir ordu de- #ildir ki hep birden bir kumanda ile tevcih edilsinler ve bir tez et- rafında müttehit, ileri, geri yürü- Yüşleri veya bir çevirme hareketi yapsınlar. Her âlim i başma bir şahsiyet olmak itibarile bu gi- bi içtimalarda © âlimin kendisi ismile, eserile ve ihtisası ile mev- zuu bahsolmak lâzımdır. (Aurel Stein) in iyii ri ay ibi «söylemediler. pon İ beklediklerini 2 | Dr. Reşit Galip Beyin verdiği cevap Tarihi devrede kuraklık Aydın meb'usunun Zeki Velidi Beyin id alarına karşı mukabelesi disine kuraklıktan © bahsettiğini ve tarihi devirlerde kuraklık ol- madığını mumaileyhin kendileri- ne söylediğini anlattılar, Yine on dan bahsederken (Aurel Stein) nin İstanbula geldiğini ve onun- la beraber cami avlusunda kütüp banenin açılmasını bir saat kadar söylediler. Cami avlusunda bekleme meselesi mev zuumuzu alkadar onu geçelim. Fakat (Aurel Stein) m bu Arel Stein'nin en son ve en büyük 4 ciltlik bir eserinde müdafaa ettiği fikirlerle telif imkânmı göremedim. Belki, Aurel Stein bu eserini bastırdık- tan sonra İstanbula gelirken fik- rini değiştirmiş © olabilir. Çünkü yeniden, yahuh ta bu müellif Or- ta Asyada tarihi devirlerden s00- ra kuraklık yoktur derken kendi eserinde kuraklık olduğu iddiasın da bulunduğunu unutmuştur. Her ili ihtimalde de benim için mecburi ve zaruri olan cihet Au rel Stoin'nin noktai | nazarının Ze ki Velidi Beyefendi tarafından ifade edildiği sekilde olmadığının tesbitidir. Tahriri ve imzalı ifade ler ve deliller şüphesiz daha mu- teberdir. Çünkü © onlar sabittir, | şekil ve mahiyetlerini ve kalıpları nı kolay değiştiremezler. Size Au- rel Stein'nin kitabmdan çıkarıl- | mış bazı notların kuraklığa ait o- lanlarını biraz sonra arzedece dim : Muhterem Zeki Velidi Bey Or- ta Asya kuraklığı meselesini izah etmek için bilhassa (Bartold) un neşriyatı ile ihticaç ettiler. Şunu şüphesiz hepiniz bilirsiniz, (Bar- told) bir jeolog değildir, | bir ta- | rihçidir ve tarihte de o muayyen bir devir arasında çalışmış ve ken di sahasında epey kıymetli sayıla- bilen eserler bırakmış bir adam- dır. Eserleri o materiyel itibarile zengindir. Fakat tez itibarile biz- ce eserlerinin hiç bir kıymeti yok- tur. Ve Bartold bakkmda Zeki idi Beyefendinin filân tarih- te, filân gazetede Orta Asyada kuraklık olmamıştır. dediği için bir kaside yazılmış olması hususu izi çok fazla alâkadar etmez. Çün. | kü, bu muharrir Türklerin bilhas sa medeniyet sahasında hiç bir ro lü olmadığını Türklerin Orta As- yadaki mevcudiyetlerinin çok ye- | ni zamanlara ait olduğunu, asıl- sız, nesilsiz bir kavim olduğunu isbat için çalışmış bir Türk düş- | manıdır. Bunun en bariz delil ve | vesikasını. Azadan bir zat — Doğrudur, Bartold alelâde bir Türk düşma- mıdır. Reşit Galip Bey — Maruzatı- mın her cümlesini bir vesika ile tesbit ederek arzettiğime emin o- labilirsiniz. Herbirimiz için bunu kolaylıkla tesbit edebilecek ka- yıtları Bartold'un her nasılsa bi. zim resmi makamlarımızdan biri tarafından İstanbula davet rek verilmiş konferansları serisin- de, ve Maarif vekâletinde tercü- meleri bastırılmış olan bu konfe- m la mümkündür. Bizim yüzümüze (karşı söylemiş olduğu garezkâr sözleri ihtiva e- den eser kitapçılarda ve Maarif vekâleti külliyatı içinde bulunabi- biriniz her zaman maliksiniz zuumuza dönelim, arzettiğim gi- bi Bartold bir jeclep değildir. | Biz kuraklıktan bahsederken 70 sene jeoloji ile iştigal etmiş Rap- hael Pumpelly gibi bir profesö- rün eseri ve tetkikatı ile ihticaç ediyoruz. Biz oraya sırf bu mak. satla ve ilmi heyetler halinde s6- fer etmiş, imzaları altmda eserler bırakmış adamlardan bahsediyo- çi Bartold ile bunlara kı " lil (Alkışlar) Zeki Vel di Beyefendi Ebureyhanı Biruni- nin bir eserisinden bahs's kuraklı ğm vaki olmadığını isbat etmek istediler. Daha evvel kuraklığın vaki olduğunu kabul ettiler. F: kat ondan sonra kabul etmel temediler. Ebrureyhanı Biruninin 6 kitabmı görmedim. Fakat muh- terem muallimin bahsettikleri E- bureyhanı Biruninin eserinde ku- raklığın vaki olduğunu idda etti- ğini anlıyorum. Eskiden bir deniz vardı diyor. O deniz şimdi ne ol- muş? Bu yatak değiştirmiş bir ır- mak olabilir. Zeki Velidi Bey de öyle kabul ediyorlar. Fakat Orta Ziştiş olmadığı halkında nasıl delil teş- kil edebilir? (Ebureyhanı Biruni) demiş ki (Deşti Mir) da eski- den. dama sini gecşirinii MİLLİYET ÇUMARTESİ 3 TEMMUZ 1992. HARİCİ HABERLER Faşizmi i İranın | Şarkta bir Beğenmeyince| Noktai nazarı , Çarpışma Parlamentolar kon-| Benes projesi hak- feransında bir hadise oldu CENEVRE, 22 (A.A.) — Bey- nelmilel parlamentolar birliği kon gresinde bu sabah Fransiz ve İ- talyan murahhasları arasında bir hâdise olmuştur. İtalyan murah- hasının Faşist idaresini methüse- na etmesi üzerine M. Renaudel, buna zıt bir mütalenda bulunmuş | tur. İtalyan murahhasları bu söz leri şiddetli itirazlarla karşılamış lar ve M. Rensudel'e hakaret et mişlerdir. İtalyan murahhas heye ti reisi M. Renaudeli resmi suret- te tarziye vermeğe davet etmiştir. M. Renaudel, buna muvafakat et mediğinden gürültü ve bağırışma- tekrar başlamıştır. Kongre re- selseyi tatile mecbur olmuştur. Meclis tekrar âcilen toplanmıştır. CENEVRE, 22 (A.A nelmilel parlamentolar birliği kon gresinde çıkan hâditeden sonra bu kongreye ve tahdidi teslihat konferansma iştirak eden İtal- yan murahhaslarının hepsi M. Balbonun riyasetinde toplanmış- lardır. M. Renaudel Faşist gazete ciler tarafından sorulan bir sunle verdiği cevapta parlamentolar bir 817 surette Faşist met- hettiklerini, hali kendisinin bu idareyi parlamentarizme mu- gayir addeylediğini söylemiştir. Barışacaklar mı? VAŞİNGTON, 22 (A.A.) — Vaşington konferansa iş- tirak eden 5 devlet mümessil. leri her iki memleket arasında ki muhasematın derhal tatili ve aralarında acilen bir ademi tecavüz misakı akdeylemeleri için Bolivya ile Paragvaya bi- b telgrafname göndermişler. ir. Amerikalı maruf bir maliyeci ne diyor? VAŞINGTON, 22 Beynelmilel ticaret odası- nın Cemahiri Müttehide komi tesi reisi M. Silas Straw, Lau- sanne itilâfları o münasebetile mezkür teşkilâta yazmış oldu. ğu bir mektupta cihanın yeni- den ihyası için harp | borçları meselesinin (yeniden tetkiki ve teslihatın behemehal tahdit ve tenzilinin O başlıca şart ol- duğunu ve aksi takdirde millet lerin, müstakbel nesillerin bile istirahetlerini kaçıracak derece de tavsifi mümkünsüz ıztırap- lara ve isimsiz felâketlere ma- ruz kalacaklarını beyan eyle-| miştir, Paris sefirimizi kabul PARİS, 22 (A.A.) — Ti kiyenin Paris sefiri, Dahiliye nazırı tarafından kabul edilmiş tir, Nikaragna'da bir şakavet MANAGUA, 22 (A.A.) —| İki büyük mağazayi soyan hay dutlar bu mağazalarda müs- tahdem 3 İngiliz ile 5 Nika; gualıyı öldürmüşlerdir. Şakiler bundan sonra zabıta tarafından tevkif edilmişlerdir. tufanlardan dolayı mı, yoksa ku- raklıktan, tabiatın müsaadesizi ğinden dolayı mı? hurma ağaçla- rın nesli neden kurumuş? Her halde Elbiruninin bu kaydı bi yük bir dava teşkil etmese de ne yalnız tabiat müsaadesizliği hakkımda bir hüküm vermeğe çi- Eur açal ri yakla © havaliyi gör- müş ve oralarda tetkikat yapmış olan muhterem arkadaşımız Hik- met Beyefendi Efganistan büyük elçiliğinde bulunduğu sıralarda yaptığı tetkikat arasında bu sö İsnen sahada bugün hurma ağaç» larının bulunduğunu biraz evvel bana söylemişlerdir. Bundan 900 Yıl evvel kökünün kesilmiş oldu- bu ağaçların bu- gün orada yeniden türemiş oldu- öğrenmeki ) — Bey-| (MA) | ikında dört kaydı ih- tiyati dermeyan etti CENEVRE, 22 (AA) — Muha biri mahsusumuzdan: Umumi komisyonun Benes proje- si hakkındaki dünkü müzakeratı 0s nasında İran heyeti murahbasası re iniş M. Benes tarafından tevdi edi- | len karar sureti projesinin İran he- yetince büyük bir dikkatle tetkik e- dilmiş olduğunu beyan etmiştir. Heyeti murahhasa reisi şu sözle- ri. söylemiştir “Mümtaz mazbata muharririmi- sin durbinliğini ve durendişliğini tebcil ederken, Iran heyeti murah hasasnın berveçhizir 4 noktanın ka bal edilmesi kaydi len mezkür projeye ve yahut daha cexti her hangi bir karara iltihak e deçeğini bildimek isterim. İ ihata, plönlarına © atfen hükümetim İ tarafından muvafakat edilecek olan | | tepzilât, umumi o komisyonun 8| İ temmuz tarihli celsesinde beyanatım la da ifade etmiş olduğum veçhile, tihakı İ ticaretine karşı Li için en muvafık çarei hallin mühimmat ve harp malzemesi imali üzerinde cid di ve müessir bir murakabe tesis et İ mek alacağını müdafan eylemiştir. İ “Ancak 1925 te akdedilen ve Ce- İ miyeti Alvis misakı ruhuna muba- | | bit olarak memleketimin hukuku ik ümerenisini yaalarmış “olan siliiz mi sanmam Zargan | bilecek mahiyette bulunan herba İ bir teahhüdü iltizam ve tasdik ey İ miyecekti umumi komisyon silâh lesini yekdiğerile muazi olarak bir | osas dairesinde halletmenin daha İ faydalı olacağını tahmin ediyorsa bu İ meseleyi münakaşa etmeğe hazır bulunmakta ve bu işle meşgul ola- İ cak olan hususi komitede İran da temsil edilmesini arzu etmekteyiz. 3: Teslihatın tahdit ve tenzili- | meselesinde, terki | nin mürakabası | tesliiatın hüsnü . suretle ve tama İ men tatbikine mezarete memur dai- İ mü birsmüessesenin — ihdası cihetini İ evselden beri iltizam eylemiş oldu- x gibi bü müessesenin yalnız azlı birkaç devlete münhasır için de umumi bir mahi- yette olması lâzem geldiği mütalen İ sanda bulunmaktayiz. Bu konferansta temsil edilmiş © lan devletler mümessillerinden mü rekkep bir komisyonun vücudu mut lak surette lüzumlu olmadığı tak kabası, yek İ komisyonlara tevdi olunmalıdır. 4— A aylık yeni bir “devre in fasıla verilmesi meselesine gelince; memleketim. geçen sene İ- talya teklifine vaki olan iltihakında serdeylediği ayni ih! â İ ayni şekil altımda © bu mütareke ve İ asılaya memnuniyetle iltihak eyliye çektir. Tanklar CENEVRE, 22. A. A— Tahdidi | teslihat umumi komisyonu, tanklar hakkındaki karar süretinin metnini İ 6 muhalif reye karşı 26 rey ile ka- bul etmiş ve her türlü tanklardan arabalarından vaz geçil mesine dair olarak | Rus murahhas heyeti tarafından teklif edilen tadili reddetmiştir. mikrop harbine ve dai- mü bir mürakaba komisyonu teşki- line dair olan fasıları da kabul et- tikten sonra k: nferansın ikinci saf. hasmın hazırlanmasına müteallik olan kısmın müzakeresine başlamış br Netice ümitlerin dununda CENEVRE, 22. A A. — Terki teslihat konferansının umumi komis yonunda İtalya murahhası ceneral Balbo, İtalya heyeti o murahhasas Dın şimdiye kadar sarfedilen gayert lerin bütün dünya ümitlerinin o çok İtalyan heyeti, karar suretinin u- mumuna rey vermekten istinkâf ede cek, fakat | İtalyanın da kabul et- mekte bulunduğu teslihatta yeni bir fasıla bahsine rey verecektir. M. Nadolni, rey vereceği sırada karar suretinin umumiyeti hakkında beysnatta bulunacaktır. Konferans heyeti umumiyesi, ka. rar suretinin mükaddemesine ait o- larak Sovyet heyeti tarafmdan veri- u ile 5 muhalif re: karşı 30 rey ile mukaddemenin ip- kasına karar vermiştir. Bunu müteskip, M. Motta Belçi- ka , Danimarka, İşvenve Norveç, sFelemenk, Lehistan, İsveç, Çekos 1 — Kendi kara, hava ve deniz tes-| len tadil teklifini tetkik © etmiş ve| müstenkif İ leri arasında ateş teati edildi | ix TOKİO, 22 (A.A.) — Hokka- ido eyaleti hükümeti tarafmda/ | neşredilen bir beyannameye göre Kamçatkanın rında Rus muhafız gemileri | Japon balıkçı gemisi arasında te- ati edilen tüfenk ateşi moticesinde | üç Japon yaralanmıştır. I Bu seferde bir tayyare çıkacak PARİS, 22. A.A. — > Semanın Stratosphere © mımtakasında 15,000 metre irtifan yükselebilmesi ihtima- 4 olan bir tüyyare dün Toussuz le | Noble'da bir üçuş töerübesi yapmış Amerika - Arjantin gümrük münasebatı BUENOS-AİRES, 22.AA.— Cemahiri Müttahide ile Arjantin hü | kömetleri gümrük tarifeleri mikyas larmda mütekabil © tenzilât ve mü- saadat ei üzre müzakerat icra etmektedirler. Yunanistandaki Fransız heyeti ATINA, 22. A. A. — Harbiye na Zarı ile Fransız elçisi, askeri heyeti- nin mukavelesini fesheden itilâfı im za etmişlerdir. Şimdi de Hohenzolern Hanedanının İadesi mi? (Başı 1 inci sahifede) bilâ mezuniyet silâh veya mühim- mat taşıyan veya saklayan sivil eşhasın şiddetle tecziye edilmele ri hakkında bir emir daha neşre- dilmiştir. Bu tedbirlerin betahsis komünistleri istihdaf ettiği, fakat hükümetin komünist partisini fes hetmeğe niyeti olmadığı mektedir. söylen- Baş vekiller bir arada BERLİN 21 — M. Von Papen her federal hükümetin başvekil. eti görüşmek üzere içtima davet etmiş- « Daha bir çok memurlarla, taş ra valileri ve polis memurları azle dilmişlerdir. lunarak bu heyetlerin karar su mutlak bir tarzda nım menetmesini arzu etmekte ol. duklarını ve konferansın ikinci saf. hasmın bu istikamette yeni gayret ler sarfedeceğini ümit etmekte bu- | lunduklarını beyan eylemiştir. Macaristan murahhası M. Appo- nyi, Macar heyetinin hava kuvvetle rine temas eden ahkâmın aleyhinde rey verecğini, fakat © mecmuu Üze- rinde ihsası karardan içtinap ede- ceğini söylemiştir. M. Matsudeira, bombardıman tay Sr iyeti memnuniyeti Japonyanın ittihaz edeceği vaziyete dair olarak ihtiyat kayitleri serde- deceğini möylemiz kaz selldulamn zaruretlerine göre kal çareleleri bu lunmasına ait mesaiye iştirak edece ini beyan etmiştir. Çinin teklifi CENEVRE, 22. A. A.— Umumi komisyonun dünkü içtimamda Çin murahhası M. Sze, konferanen işti- rak eden bütün & devletler için her törlü hava bombardımanlarına ve sivil halkın hücuma uğramamalarına acilen fasıla ve nihayet verilmesini teklif eden bir tadil sureti tevdi ey emiştir. M. Benes'in, talebi üzerine M. Sze, tadil teklifinin derhal kabulün- İ de israr etmemiş, maamafih tesliha tn fasıla verilmesi bahsinde tekrar münakaşa mevzuu yapacağını söyle miştir Umumi heyet, kara topçuluğuna sit karar suretini 10 müstenkif ve 6 muhalif eye karşı 33 rey ile ipka etmiştir. Bu suretle İsveç, Felemenk tara- fından tevdi edilen ve M. Jibson ile M. Benes ve M. Paul Boncour te- raflarından reddi . için çalışılan ve konvansiyonun karn seyyar topları. nin çap adetlerini tahdit edeceğine dair bulunan tadil teklifi bertaraf dilmiştir. Nühüyet Glee, ba sabah sapt/â0'n İRus ve Japon gemi- meze Aİ LE ai 2 aki Kİ Ankara'da feci bir kaza ANKARA, 22 (Telefonla) — Dün Eski Bentderesi ci sinde feci bir kaza olmuş ve 90 yaşında bir ihtiyar bu kurban gitmiştir. Bent deresindeki fırının önünde arkadaşl ran İsmail ağa, Zafer fırınma ait ekmek tevzi ka le birlikte arabasının müş hayvan tarafından sürüklendiğini görünce, hayvanı 43 mek üzere yerinden fırlamış, arabanın önüne geçmiştir. atı zaptedememiş , yere yuvarlanmış, araba üzerinden geğ tir. Faciayı görenler, İsmail ağayı yerden kaldırarak hastal nakletmişlerse de, doksanlık ihtiyar vefat etmiştir. Vecihi B. bir tayyarecilik mel tebi açmak isteyor ANKARA, 22 (Telefonla) — Tayyareci Vecihi Bey tayyare mektebi açmak üzere alâkadar makamata müracat bulunmuştur. Bu müracaatı tetkik edilmektedi Vecihi Bey mektep için ayrıca tayyareler yapacaktır. M tep Kadıköyde açılacaktır. Aimanya'da son vaziyet BERLİN, 22 (A.A.) — Prusya'da üç müsteşarla bir $İ müdürü ve 20 yüksek memur azledilmiştir. BERLİN, 22 (A. A.) — Berlin ve Brandebourg askeri | manda: ap ettikçe kanunun tayin ettiği hudut dahilinde s) edilmesini jandarma ve polise emretmiştir. M. Luther'e suikast yapmak isteyenlerin mahkümiyeti BERLİN, 22 (A.A.) — Geçen nisanda M. Luther'e ka bir suikastta bulunan Roosen ile Kertcher on ve 9 ay hapse mi küm edilmişlerdir. 21 Temmuzda meriyet mevki ne giren protokollar ANKARA, 22 (A.A.) — 17 kümnuevvel 1925 — tarihini Pariste aktedilmiş olan dostluk ve bitaraflık protokolu ile mt butu ayni tarihi taşıyan üç protokolun ve bunların temdidii dair 17 kânunuevvel 1929 tarihli protokolun ve 7 mart 931 ( Ankarada imza edilmiş olan bahri protokolun inkizaları tarihi den itibaren beş sene müddetle temdidi hakkında 30 teşriniev# 1931 tarihinde hariciye vekili Dr. Tevfik Rüştü M. Litvinof arasmd. içtimaında Büyük Millet Meclisinin ve 20 kânunusani 1932 ts hinde Sovyet Sosyalist Cümhuriyetleri İttihadı hükümeti ici komitesinin tasdikine iktiran'etmiş olan protokol hariciye veki eti ile Sovyet Büyük el 21 temmuz 1932 de mer' in mütekabil dostane mektuplari| et mevkiine girmiştir, C.Akvamadühulümüzdolayısilı Bulgar gazetelerinin neşriyati SOFYA, 22.A.A. — İlik andan iti baren Türkiyenin karşılayan Bulgar matbuatı. tekrar bu mevzun avdet ederek bu mes'ut bâdiseyi Balkanlarda daha sıkı bir teşriki mesainin müjdecisi ve bilbas sa dostane Türk-Balgar teşriki me- #aisinin ve iki memleket arasındaki rabıtanın daha ziyade kuvvetlenece- ğinin bir delili olarak telâkki etmek N Nimresmi La Bulgarie gazetesi genç Türkiye Cümbhuriyetinin doğ duğu andan itibaren beynelmilel sul hün tarsinine nekadar — azimkârane bir enerji ile çalışmış olduğunu ha- tırlatarak Türk sulhperverliğini bü- tün dünyanın nihayet anlamış olma sından dolayi beyanı memnuniyet etmekte ve Türkiyenin samimiyeti. ni ve umumi vaziyet üzerindeki fabahş tesirlerini ilkönce Bul m anlamış ve Görmü old yazmaktadır. Mezktr gi ye Vekili Tevfik Rüştü Beyle B ger murahhas M. Girginof arastf da tenti olunan telgreflara işaret derek Türkiyenin Milletler Meri Be girmesinin ili memleket daki kardeşçe messi, blhansz nda daha ziyade genişl Mü hiberal fırkasının aşi iri Bozuvlasipost gazetesi de Tİ #methüsena eyledikten s0 Milletler Cemiyetine girmesiyle bu cemiyetin kuvvet ve Avrupanın cenubu kisinde sulhün © idamesine bunun müessir bir tarzda hadim olaca; ehemmiyetle kaydetmektedir. İtalya sefiri gitti Filoda Resmi kabul imanmızda misafir bulunan Italyan filosu kumandanı Amiral Moreno şerefine dün sabah İtal- yan amele kulübünde bir resmi kabul yapılmıştır. Amiral İtalyan milli marşı veletiklâl marştile karşılanmış, kulüp reisi tarafın- dan irat edilen kısa bir nutka A- miral bir kaç kelime ile teşekkür e tertip ler öğleye kadar dansederek eğ- lenmişlerdir. Krovazörde bir resmi habal Dün saat on yedide Amiral Moreno tarafından Ouorto kruva kabul etmişlerdir. Resmi kabulde Vali ve belediye reisi Muhiddin, muavini Ali Rıza Beylerle meb'us lardan Edip Servet ve Ruşen Eş ı Muhiddin Bey kruva öre Yüz olunca Tetikli “ve Tak: Yalova'da Gaziye veda İtalya Hariciye mühim bir vazifeye tayin edili olan İtalyanın Ankara sefiri ron Aloisi dün şehrimizden yaya müteveccihen hareket su Kock bulunduğu halde, mızda bulunan İtalyan g den Cosenz torpidosuna Yalovaya gitmiş, oradan bir motörle çiftliğe giderek Ga: Hz. tarafmdan kabul edilmiş Cosenz torpidosuna avdet akşam üzeri Brendiziye hareket) etmiştir. M. Kock dün akşam har) susi bir muş ile şehrimize avdet et miştir. İtalya tarafından Ankar| sefaretine yeni bir zatm tayini kadar M. Kock maslahatgüzar fatile sefaret umurunu tedvir ©" decektir. mum tarafından ayakta dinles'| miştir. Kruvazörün güvertesi zarif) bir dans salonu halinde tefriş edil miştir. Yakıcı ve boğucu scnğ' bir iki saat için unutturan bu #8 lon, davetlilere bol bol li | forsatını bahşetmiş ve çiftler car | bandın terennümatile bir iki sas! İ neşe ve setaretle dansetmişlerdir Bu münasebetle kruvazörde mi kellef bir de büfe tertip edilmif ti. İtsiyan misafirlerimizin yece geç vakit limanımızdan