1 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

1 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Buhranı 31 Temmuzda intihap edilen Reichstag'ı, parlamento in tarihinde emsaline tesa- düf edilmeyen şerait altında ilk çtimamı akdetti. Meclisin onda ! iskat etse, hi bir fırka yeni hükümeti teşki decek ekseriyeti haiz olmadığı &ibi, bu dakikaya kadar fırka- | ların herhangi kombinezonu ile | de bunun temin edileceği müm kün görünmüyor. Diğer taraf- tan Von Papen Meclisi dağıt- | mak için Reisicümhurdan salâ- yet almıştır. | Binaenaleyh doğmadan ölüme mahküm edil Miş bir Meclis demektir. Sanki #clisin vaziyetindeki garabe- tebarüz ettirmek için Klara kin namında bir komünist İm en yaşlı aza bulunması ile bu Meclise riyaset et- Miştir, Reichsteg'ın açılmasile Al- Manyadaki buhran yeni bir saf- ya girmektedir. Hükümet cichetag'a rağmen iktidarda İmağa karar vermiştir. Cebi- Be Reisicümhurun Reichstag'ı dağıtmak hususundaki salâhi- Yetini yerleştiren Von Papen Meclise meydan okuyor. Diğer taraftan Meclis te hü- ü mücadeleyi göze almış Wir. Fakat bu mücadelede hem idir. Hem de zayıftır. çünkü eğer fırka- lar itilâf edebilseler hükümete karşı ittifaka yakm bir ekseri- Yet temin edebileceklerdir, Za- ümeti teşkil etmek için fırkalar arasında ; bir kombine- zon yapılamaz. Malümdur ki 31 Temmuz in tihabatının neticesi Almanya- da hiç bir fırkaya hükümet teş- kil edebilecek bir ekseriyet te- min etmemiştir. Ve hiç bir fır- ka ekseriyeti zanamayınca, hiç bir fırkaya istinat etmeyen hükümetin vaziyeti kuvvet bul- muştur. İntihaptan sonra hüküme- Bn Hitleristlerle teşriki mesai edeceği mevzuu bahsolmuştu. Fakat ilk temeslerda Hitlerin iktidarı büsbütün eline almak is tediği anlaşılınca münasebat katedildi, Reisicümhur Hinden burg ta iktidarı bir ekalliyet fır kasına tevdi edemeyeceğini bil- dirdi ve bundan sonra Alman- yanın en kuvvetli siyasi fırkası, komünistler, sosyalistler ve merkez fırkaları gibi muhalefe- te geçti, Son bir kaç gündür Hitlerist ler ile Merkez fırkasınm bir koalisyonundan (bahsediliyor. Bu dakikaya kadar bu ihtimal tahakkuk etmemekle beraber, dan çekilmemeğe karar verdiği anlaşılmaktadır. Von Papen evvelki meclisi, milletin itima- dımı haiz olmadığı için dağıt- muştı, Kanunu esasi meclisin ili defa ayni sebepten dağıtıl- masını menettiğinden bu mec- İisi de iş göremez bir meclis ol- duğu için dağıtacaktır. Filbakika eğer Hitleristler İle merköz fırkası aralarında bir kombinezon mecliste hükümet teşkil ede- tek ekseriyet temin edilemeye- ceğinden Von Papen'in iddia Şttiği gibi, yeni meclis iş göre- kabiliyetten mahrum- dur, Fakat bu kombinezon ya- Pılsa dahi, Von Papen meclisi ıtmağa karar verdiğine gö- 16 meclisin iş görebilip göreme Yeceği hükümete itimat reyi Yermeğe hazır olup olmadığına bağlı bir meseledir, Bu da mec isin mücadelede şimdiden mağ lâp olduğunu göstermektedir. Filhakika Brüning de iki se melik idaresile göstermişti ki Risicümhurun fevkalâde salâ- iyetlerine istinat eden bii ümet bir çok işler yapabilir. akat Brüning daima Reisicüm burun salâhiyetlerini meclise tasdik ettirmeğe muvaffak ol- Müş ve kanunu esasinin harici- *» mıştı, Brüning'in bü- e m a e 1 EYLÜL 1932 Keriman Ece Sirkeci istasyonunda vagonun penceresinden ken: İstanbuldünKeriman Eceyi büyük bir hararetle karşıladı Sirkeci istasyonu merak ve tecessiisle gelen halkın adeta hücumuna uğradı Keriman H. hususi vagonun penceresinde.. Keriman Ece nihayet İstanbul- da... Küçük bir telgraf haberi, bize bu zarif Türk kızımın Paristen ha- reketini bildiriyordu. Keriman H., alınan son malümata göre, çarşam ba günü saat 11 de Sirkeci Gar na ayak basmış olacaktı. Dünya güzellik tacını başına giyen kızı- Tuza çok parlak bir istikbal ya- pılması kararlaşmıştı. Vilâyet, şe- bir, belediye, Halk fırkası, Halk . ads, ve hakem heye- rinden mürekkep pir heyet, Keriman (Hanımı karşıla” bey Karima Hg kasma takılan iki hususi vaonls —ereeeeeranaeere yük suples ile yaptığı işin Von Papen kabasmı yapıyor ve ilk adımda kanunu esasiyi çIğni- yor. : Bir defa kanunu esasinin çer çevesinden çıktıktan sora ar tık nerede durulacağı malüm de Hadımköyüne gittiler. Ve geceyi, İ bu vagonlarda geçirerek ertesi sa bah, bir saatten fazla bir teahher Be vâsıl olan Semplon eksprese in tizar ettiler. Ekspresin Hadımkö- yüne muvasalatında Kraliçe, Ha- dımköyünde, kendisi için, Şark gi mendiferler kumpanyasının husu- si olarak hazırlattığı, salanlu va gona almdı. Ve i zpa alındı. Ve Kraliçe, burad madığı bütün istasyonlarda, müte madiyen alkış toplayarak İstanbu ln geldi. Çatalcndan İstanbula ka dar Keriman Hanımla ayni tren de ve ayni kompartımanda seya” gildir. Çünkü Meclisi dağıttık. tan sonra ayni intihap kanu- nu ile yeni bir meclis in dihabında — hi bir — fayda yoktur. - İntihabat kanununu herhalde değiştirmek lâzımdır. Belki de kanunu esasiyi tadil luğu ve dur-| bat eden muharririmi, nı ve müşahedelerini şöyle anla- üyor: “Gecenin ilerlemiş bir saati.. talcada trenden indik. Karani sönen ateş böceklerinin rehberliği olmasa, bir adım atmak kabil ol. maycak... Bir köşeye çekilip nereden gi- düşünürken, genç ve bir polis memuru karşı. mıza çıktı: — Kimi ârayotsünüz beyler? Hemen atıldık: — Sade'yol arayoruz. Çatalca ya gideceğiz!.. Evvelâ hayret eder göründü: — Bu vakit Çatalcada kimi gö- receksiniz? Hüviyet varakalarımızı göstere- rek Çatalcaya ne maksatla geldi- Zimizi kendisine anlattık. Memur Efendi en resmi vaziyetini takma rak sordu: —Demek teşrifleri muhakkak? Siz, şu alâkanın ine ba» kınız ki bir kaç gazetecinin Keri- man istikbal için Çatalca- ya geldiği bir kaç dakikanın için- 'de istasyonun tenha muhitinde şa yi oldu: Sağdan soldan susller; — Nasıl, güzel mi?. Çok gü vel mi? — Kim? ereye? ladımköyünde | güzelimizi karşılamağa.. Yarım saat süren korkunç bir yolculuktan sonra, nihayet Çatal canm en meşhur mesiresindeyiz: Çamlaraltı... Zafer bayramı şere- fine, burası hakiki bir köy düğü. nü manzarası almıştı. Meşalele, kızıl ışığı altnda davul sesine yak uydurarak hora tepen kasaba delikanlılarının oyunlarını seyret tikten sonra bizi bir otele götür. İ düler. İİ Tabii uyuyamadık. Kahvede kahve, çay içip sinirlerimi mukavemet! arttırmağı da- ha ihtiyatlı bulduk. Yatıp uyuya kalırsak, sabah 6,50 de geli kaçırmak ta hartada yazılı. Hâsılı sabaha kadar gözümüzü (Devamı $ inci sahifede) ereanaaeskansameaeaeeeasasaşaaeaşeşamamayakaeeemeereeaeaaae etmek icap edecek. Acaba evvelki gün bu kadar garip şerait; altnda toplanan Reichstag, 1919 Weimar kanu nu eşasisinin sonuncu meclisi mi olacak? Ahmet ŞÜKRÜ , İ secektir, e. Amerika Sefiri gitti i Teşrinievvel sonla- | rına doğru dönecek! Amerika hükümeti tarafın- | dan vaki olan davet üzerine Va ! şingtona gideceğini yazdığımız | | | Amerika sefiri M. Charles Sher rill dün akşamki ekspresle Pari İ se hareket etmiş, istasyonda se faret erkânı tarafmdan teşyi e- dilmiştir. M. Sherrill Vaşing- tonda bir ay kadar kalacak ve 29 teşrinievvel Cümburiyet bay ramında o Ankarada bulunmak üzere teşrinievvelin sonlarma | doğru şehrimize avdet edecek- | tir, Sefir Vaşingtonda bulundu- ğu müddet zarfında vakit bul- duğu takdirde memleketimiz hakkında bir kaç konferans ve- . Rus i Sahnesi | Münire H. bir kaç güne kadar | Moskovaya gidiyor Rus tiyatrosunun yüzüncü yıldönümü münasebetile Mos- kovada yapılacak (© merasimde Türk sahnesini Darülbedayi ar- tistlerinden Münire Hanımın temsil etmesi tekarrür etmiştir. Münire Hanım bir kaç güne kâdar Rusyaya hareket edecek- tir. İ M. Herriot, bugün M. Chamber- lain ile görüşecek CHERBOURG, 31 A.A, — M. Herriot, bugün Cberbourg'a gele- cek ve M. Chemberlain ile görüşe cektir, ğ disini istikbale gelen halkı selâmlıyor eeaeeseesaz da tadil olunacaktır. | dilecektir. YAAR Sr Meb'usu MAHMUT i Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Gazi Hz. Sarayda Dün Ertuğrul ya- tile Ya- lovadan döndüler — Reisicümhur Hz. dün öğleden sonra B. M. M. Reisi Kâzım ve İsmet Paşalar Hazaratı, Dahi- liye vekili Şükrü Kaya Bey ve diğer mutat ze- vat. bulunduğu halde Ertuğrul yatile Yalova- dan gelmişler ve Dol- mabahçe sarayını teş- rif büyurmuşlardır. İsmet Pş. Hz. Heybe- ilde yattan çıkarak bi- raderlerinin köşklerine gitmiştir. Vali . Muhiddin Bey ve diğer erkânı mahal- liye istikbalde bulun- muşlardır. .zasesessesa Yeni Alman meclisi nasıl açıldı? Reichstagın merakla bekle. nilen ilk cel. sesine ait meraklı tafsilât BERLİN, 31. A. A. - Reichstaş fesbedildiği tadirde Alman hülcü- metinin, kanun esasi ahkamına tev- fikan iki aylık bir mühlet zarfında icras: icap eden intihabatı talik eyle mekten sarfı nazar edeceğine ihti. mal verilmektedir. Bu itibarla münlehipler muntaza- man rey vermeğe davet edilecekler, fnkat hali hazırdaki İntihabet rejimi de bir kararname ile derin bir tara Misbi temsil üsulü, ihtimal verildi. ğine göre mahsus derecede tahfif e- Relichstag nasıl açıldı? BERLİN, 31. A. A. — Geçen 31 temmuzda Almanyada 37 milyon ka- dın ve erkek müntahip tarafından intihap edilmiş olan Reichstag meo- İisi, dün ilk defa olarak o komünist kadın mebes Clara | Zetidin'in riya- seti altında ve hiçbir memleketin par (Devamı 6 ıncı sahifede) 5 Yeni karaknnmın tatbikına geçildi Bugünden itibaren ihraç eşya. mız mürakabe edilecek Beşinci kontenjan kararnamesinin | Bugünden itibaren memlekete gi çabiline bagümden ibare başla: | ecek ber meri mevat kontenjana maletadır, (Devamı 2 inci sahifede)