4 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

4 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Siyasi ve tarihi tefrika 24 KEMALİZM NEDİR? Selânik - Anafarta - Ankara.. Yazan: Edirne meb'usu Mehmet Şeref (Yalnız. tek bir şeye ihti- yacımız vardır. — Çalışkan ol- ve onun neticesi si olan refah ve saadet yalnız ve ancak çalışkanların İ hakkıdır.) — Gazi Mustafa Kemal — © Gençliğin hür fikirli olması "da rejimin onlardan istediği en başta gelen bir umdedir. © Hür fikir, hür vicdanın. hür hareketin, hür hayatın esası- dır. Hür fikir. çürük o demokra. sinin Liberal sistem denilen gi- dişi değildir. Hür fikir. sıra ve saygı bilen © vatanseverlerde * bulunur. İ Önüne geleni ısırmak, arka tepmek, o ağzma geleni söylemek, her şeyi ten- kit etmek. her harekette beğe nilmeyecek bir cihet bulmak.kö | tü ve karanlık ül 've gidişlerini beğenmeyerek fakat niçin beğenmediğini bilememek (hür fikirli demek ir, Selim bir akıl © sahibinde. | muntazam ve temiz bir terbi ye, tahsil görmüş bir | kafada ; daima hür fikir bulunur . — Hür fikir — yarım malâ O matlı insanlara nasip olmayan “bir nimettir. Bunun ve ki Türk genç liğini hür fikirli görmek iste- “yen rejim bu hürriyette bir in- zibat arıyor. © Disiplinsiz bir gençlikteki hürriyet manasız taşkınlıkları gençlik heyecanı zannettiren çok yorucu ve yıpratıcı bir iş olur . Hür fikirli bir gençlik inzı- batlı bir gençlik demektir. Genç Türk. asla gayesiz bir işe atılmaz. Her işinde bir fay- da mevcuttur. Hür fikirlilik te budur, Za- ten kanaatinin eri olan hür fi- kirli demektir ve bu (kanaat - hayrü nef'a taallâku itibarile kimseyi hoşlamak veya hoş gö- rünmeğe matuf değildir. Zaten, bir vatanseverin. hür fikirli olmamasına (Oimkânda > yoktur. Hür fikirli olan mutle ks vatanseverdir. Zaten izhar | tap kanaat onun karakterini fül ve hareketinde ( gösterir. Ruhi anlarda belli olur. Hür fi- kirli bir genç böyle bir anda incek kaanatini müdafaa eder. kimsenin boğma gitmek ğ gütmez. Ve zaten Bü. © yük ve aziz reisimiz de bu nok- i “> kuvvetle işaret buyuruyor. lar; Türk gençliğini kendilerini bir takım manasız hareketler- den tenzih ederek kendilerini beğendirmeğe çalışmak tehli- © kesinden tahzir. ediyorlar. Türk köylüsü (Bilelim ki milli o benliğini bilmeyen milletler, başka mil > İetlerin şikârıdır.) — Gazi M. Kemal — Bu tarihi hakikatin en canlı maddi misali Anadolu'dan aşka kıt'alardaki Türk köylü üdür, Meriç kıyısından Muhaç ova larma, Radop yanından Adir- yatik kenarlarına kadar yayıl- miş Türk köylerinden 1664 ta rihirnden 1920 tarihine gelin- ceye kadar bir eser kalmamış- tır... Ve son artığını da düş- kün, perişan, ezik - bir halde Türkiye milli devleti kurtara- rak, Anadolu'ya çekmemiş ol- saydı onlar (için de ortadan yok olup tükenmeğe elli sene yeterdi, Niçin? Milli benlikten uzak. hura- feli, rüyalı. kerameti. mucize- “li, düşkün ve her şeyi bir görün meyen kudretten “siskinliği içinde o yumrulaştı- sılmış olan bu köylü lâyık ol- madığı şu kötü akibete (odüş- müştür, Bu köylüleri deruni haya- tn muhayyelâta inanmağa sev keden yolu sapıtmış telkinleri — de kurtaramamıştır. ii A . liğin boğan, pailli yatın kara perdesi (o kalktrktan sonradır ki ancak Türk köylü- sü. selim aklima kavuşmuş, ken disini kurtarmıştır. | Dünkü köylü. kötü bir zin- cir, fikirsiz bir alet. korkudan boyun eğen, içinde idare eden- lere, hü e karşı gayız, kin taşıyan. eşkiyaya muin, otori- teye isyankâr, ya kalm bir s0f- ta telkininin altında ne oldu- ğunu bilmediği halde onun söz lerine inanan... Yahut bir şeyh veya babanın karanlıklara sa- lan hurafevi nefeslerine tutul- muş bir biçare idi. Zalim yılların. zalim idare- <ileri... Yantalar, izbandutlar, sarıcalar. sinemler, salyaneci- ler, mütesellimler. (o tüfekliler, kır serdarla, zaptiyeler hep Türk köylüsünü isi miş. soymuş ve 1920 dar hep köylü vermiş. kanını | malını her şeyini vermiş ve bir gün için (köylüye şehirliden bir nazar. acıyan veya (seven | bir nazar in'itaf etmemiştir. ! Köylü kadın.. Gün doğma- dan ayaktadır.. Alaca ka; ta ahıra girer, hayvani ler.. Sular.. Gübüyü döker, bir taraftan da ateşe çorba ten- ceresini koyarken, öteden sapa- nı, avadanlıkları, hazırlar. Çocukların erkenden üstle- rini yıkar, yemeği pişirir.. K: kanları doyurduktan (sonra, çapayı omuzlayıp © yavrusunu ardına bağlar, tarlanın yolunu tut Akşama kadar tarlayı çapalar, çocuklarma da bakar... ( Devamı var ) - meat — Türk. Fransız Dostluğu İki memleket müna- sebatının inkişafı üzerinde Temps'ın neşriyatı ö amp babiri M. U. Valery gazetesine yaz- dağı uzun bir mektupta, Türk - Fran seli, gezmesine yapsa Sk bir ak göndermiştir. M. D. Valery Tür i Akvama kabulü me temas ederek diyor “Türk beyeti murahhasası, Cemi hürlerle karşılandılar ve 'memleketle. rine karşı sitayişkâr sözler söylendi. Fransız murahhası da kısa olmakla beraber, şayanı dikkat ve manidar sözlerinde, tecahül göstermek iste- yenlere karşı, sulh cemiyetine aza devletler arasında Fransanın, Tür kiyenin en eski ve samimi dostu ol- duğunu söyledi, Türk matbuatı Fran 8iz murahhasının bu beyanatma sa hifelerinde geniş sütunlar ayırdı Şimdi Fransaya karşı yeni bir cere- yana, tekrar muhabbet izhar edildi ğine şahit oluyoruz. Bu cereyan, Türkiyenin Cemiyeti Akvama duhu lü ve Franuz meclisinin Cenevre işti yı Türkiyeyi tebrik eden Fransız par İsmentosunun sitayişkârane tezahür lerde bulunduğu zamana tesadüf edi yor. Bu, Türk milletinin bazı yeni dostluklarını son cereyanına kurban ettiği mânasını mı ifade eder?” Bu noktada böyle bir şeye inanmak, şark lıların mizsems bilmemek demek 0- lur. Fransaya gelince; şerait ayni de ğildir. İli memleketin mütekabil muhabbeti yalnız politikanm ve ikti sadiyatın rol oynadığı daha eski esas ve temellere istinat ediyor. Seneler. den beri Türkiyede bir çok ailelerde Fransız mürehbiyeler tarafından ve 'daha sonraları mekteplerde, Fransız lâyık veya rübban mekteplerinde öğ etilen Fransız lisanı, fikirlere, âdet lere, san'ate, edebiyata müessir ol muş, hazmedilmiş, takdir ve nihayet tercih edilmiştir. Türkiyenin birkaç büyük şehirlerindeki cemiyeti teşkil eden bütün unsurlar arasında Fran- sez lisanı biricik mukarenet vasıta 51 olmuştur. Fransız medeniyeti, me todları, yeni tezabürleri Türkiyede yüksek mevki veyahut servet sahibi olan herkes tarafından taklit edil miş, örnek maledilmiştir. Onun için iktımadi veya siyasi bütün imiz. M. de Chambrun'un bazı suite fehhümleri izale etmek ve bazı nok. zazetesinin İstanbul mu- | sız münasebatmın son zamanlarda | arzettiği safhaları mevzuu bahsede- | MİLLİYET HARİCİ HABERLER PAZAR 4 EYLÜL Herriot Fransızlara ukün tavsiye ediyor Başlangıcı böyle olursa Alman talepleri nereye dayanacak? Bu talep, havayi vahim surette karıştı- racak büyük bir siyasi hata BERLİN, 3. A. A. — Vol ajansı | bildiriyor Alman hariciye nazirile Fransanın Berlin sefiri arasmda cereyan eden mülâkat esnasında Almanya'nın ye. niden silâhlanmasına dair olarak ser deylediği teferruatın mevzuu bahse- dilmemiş olduğu ve bundan başka muhtıra hülâsasında da muhtelif si- lâhların kayit ve dercolunmamış bu lundukları salâhiyetlar | bir menba- dan bildirilmektedir. Muhtıra bülâsası, yalnız Alman woktai nazarındaki prensipe ait mu- taleatı ihtiva eylemektedir. Petit Parisien gazetesinin Lond- rada da bir mülâksi vukubulduğuna dair olan neşriyatına gelince, a, Londra mülükatı vuku- nim neşriyatı doğru değildi ye kadar bu mülâkatın teferruatına dair olarak hiçbir tebliğ neşredilme | miştir. Vahim hata PARİS, 3. A.A. — Havas ajansın dan; Tan gazetesi, Almanyanın ye- niden silâhlanma (talebinin beynel- milel havayi tehlikeli surette karış twabilecek kabiliyet ve mahiyette vahim bir hatayi siyasi teşkil eyle- diği kanaatında bulunmakta ve tami rat bedellerini tediye edememek va de olduğunu iddia ile bundan ay evvel bu yükten kurtulmuş o lan Almanyanın şimdi yeniden silâh lanmak için büyük mebaliğ sarfrma hazırlanmakta olduğunu ehernmiyet- le kaydetmektedir. M. Rerriot sükün tavsiye ediyor PARIS, 3. A, A — Kabine mecli si, düm akşam M. Herriot'nun riya- setinde içlima etmiştir. Başvekil, harici vaziyeti teşrih ve izah eyle İ miti, Cenevrede Toplanış 26 eylülde başlıya- cak olan içtima hak kında bazı tafsilât CENEVRE, 3. A. A. — Mülletler cemiyeti, terhmuz bidayetinde tahdi- di teslihat konferansı icin yapılan | hazırlıklardan sonra yapılan tatiller dolayisile inkitan uğramış olan faali yetime eylül ayında tekrar başlıyacak br Milletler cemiyeti büyük meclisi mucibince 12 eylülde aktedilmesi i- cap eden bu içtima, 26 eylüle tahir edilmiştir. Bu içtima devresinin bü- yük bir ehemmiyeti haiz olmaması muhtemeldir. Büyük meclis, her vakit 3-4 hafta meşgul olmasına mu kabil bu defa ancak iki hafta meş- gul olacaktır. Yalnız Lytton komis- yonunun raporumun bu ay içinde mü rakeresi icap eylediği | takdirde bu müddet uzayacaktır. Maamafih salâhiyettar mutahassıs lar, bu müzakerenin teşrinievvel ve ya teşrinisani ayında meseleden ha- | berdar edilecek olan fevkalâde mec lisin hususü bir içtimamda yapılacağı | mütaleasını serdetmektedirler | Bu şerait altında 25 eylülde topla nacak olan milletler cemiyeti büyük | meclisinin içtima devresi, alelâde teş rifat kabilinden bir tezahür mahiyo: meseleleri gözden geçirmek için bir fırsat teşkil edecektir. 23 Eylül tarihinde İrlandann bir mümessili ve ihtimal M . de Valera, içtima devresini “ Hali hazırda konseyin bu içtima na sit müzakerat rüznamesi, büyük ve oyası bir alâka arzetmektedir. fakat vukuatın seyrümkişafı ve bil- hassa Almanyanın hukuk müsavatı. na dair olan talebi, Bolivya-Pare- any ihtilâf, Stresa © konferansının muhtemel neticesi bu mahiyeti de- diştirebilir. “Konseye tevdi edilen başlıca me seleler şunlardır: İrak'ta manda sistemine nihayet verilmesi beynelmilel mahiyeti haiz mafia meseleleri, Yunanistan'ı mali vaziyeti, Romanya mali muavenet 5 eylül tarihinde milli cihaz nafin işleri tetkik komisyonu, toplanarak sizliğe mani olmak ir — M. Albert İlel önün e ekli edilmiş iş Kabine meclisinin içtimamdan son | ra, başvekil sorulan bir suale, yalnız gazetecilere souk kanlılık ve sül pet tavsiyesi suretile cevap vermiş- | ir ! Böyle başlarsa LONDRA, 3. A. A. — Teslihatta müsavat hususundaki Alman teşeb- büsünü mevzuu bahseden Manches. ter Guardian, şunları yazıyor: Bu teşebbüs, Biç şüphesiz bir ip-| dadır. Fakat başlangıcı böyle oldu una göre aceba nerede tevakkuf e | decek ve Almanya Fransa münase- batı ile tahdidi teslihat için ne neti- celer verecektir? Bu gazete, Alman hükümetinin va ziyetinde bir blof mahiyeti görmek- un mutalebatından ciddi ve hakiki bir müsaade ve imti- yaz istihselini ü # neylemektedir. İ Mezkür mazete diyor ki: Filhaki- | ka Almanya, yalmız Prusyalı ama sırdan mürekkep bir kabinenin ikti dar mevkiine gelmesinin ve bir Nazi hareketinin mevcut bulunmasının İ Fransayı, Versailler İ yeniden tetkikine sevkedebileceği nasıl düşünebiliyor? İ İngiltere ne yapacak? LONDRA, 3. A A. — Hükümet, İ şimdi Almanyanın metalibi karşı sında intizar vaziyetini mubafaza et mek işter görünmektedir. Yalnız bü | İ kömet meselenin boş bir zamanda müzakere edilmesini ve devletler ta İ rafından tetkiki hususunun tahdidi teşlihst konferansından sonraya bi- cek olan müzakerelerin hali hazır: pek müphem olan birçok meseleleri tenvir edeceği ve hatta bu müzake- relerin mahiyetinin Alman talebimi | bula bir plâna koyabileceği muta yetle Alman töşdbbüsünün pek mev İ simsiz olduğu mütalensı | serdolum- İ maktadır. | Şimdi de Komünistler! Bugün İspanyayı tertibat almışlar, MADRİT, 3. A. A. — Lavore ga zetesinin yazdığına göre bir komünist fesadı keşfedilmiştir. Şüpheli muhitlerde yapılan tahar- riyat ezcümle bir Arjantinli ile bir Tsviçrelinin tevkiflerini intaç etmiş- ör Fesat hareketi 4 Eylülde bütün İspanya dahilinde patlak verecek i- di. İspanya Reisicümhuruna nişan veriliyor PARİS, 3.A. A. — Nezırlar Mec lisi, Reisicümhur M. Lebrun'un ri- yaseti altında toplanmıştır. Meclis, İapanya Reisicümhurunn lejyon do- nör mışanımın büyük salibini ihdaym karar vermiştir M. Herriot, halihazırdaki muhte- meseleler hakkında i Viyana'da bir rezalet VİYANA, 3 A.A. — Zabıta, yeni bir rezalet daha meydan çı- İ karmış, erkekleri akim bırakmak ameliyelerini tatbik eden bir keli- nik keşfetmiştir. Kendisinin İl yan olduğunu söyleyen Danü. minde birisi, bir takim ameliyeleri yapmış olmakla ittiham edilerek tevkif edilmiştir. Tahkikata faali- yetle devam olunmaktadır. 19 eyi maliye komisyonu içtima inik Romanya, Avusturya, o Bulgaristan ve Yunanistan'ın maliyelerini tetkik eyliyecektir. Nihayet 21 eylül tarihinde teslihat konferansının divanı, edecektir. Malüm olduğu veçhile bu konfe- İ vans, dağılmadan evvel mezkâr di- vanı, haklarında | itilâf hasıl olmuş olan meselelere müteallik metin pro jeleri tanzim ve tesvidine memur et miş İdi. Divan, bundan başka alâka- dar devletlerle umumi komisyon,tek rar işe başladığı zaman sarih ve ka- wi neticeler elde edilebilmek için de öztilzam © | İ allak bullak edecek! ,Edilmiyecekler İ Çelik Miğfer teşkilâtı faaliyette bu | hapse tahvil eden Prusya hüküme- | müddetle saldırmaktan bâli kalma | dür. İ da Türk malı ihracını şart olar İdam Beş Hitlercinin ceza| sı tebdil edildi. | İ BERLİN, 3 .A A, — Havas ajan sının Berlin muhabirinden : 5 Nazi'nin idam cezasını müebbet tinin bu suretle ezhanı tuf olan hareketi, irtikâp lan cinayeti vatanperverlik hissiya- tının galenyanından ibaret telâkki © den Nazilerce kâfi addedilmemekte mdi salâhiyettar mehafilde Beit hen davasının muhakkak surette ye niden rüyet edileceği beyan edilmek tedir. | Mütahassız doktörlerin ifadelerine | nazaran maktulü 28 hançer darbesi le öldürdükten sonra buna ka; “ miyerek cesedi üzerine (o yarım saat mış olan katillerin, yeni dava netice- sinde cczalarınm biraz tahfif edilece ğine intizar olunmaktadır. Almanyada yeni bir siya grup BERLİN, 3 A. A. — Havas ajan sından: Siyasi mehafilde Nasyonal-Alman balleçı ve sağ cenah orta burjua for nlarının müşterek bir pa i gelmek ve bu fırkaya “riy atamak endirimle Oiğallerına dair bir esasa istinaden von Paper tutmak © tasavvurunda kombinezona gireceği söylenmekte Muazzam bir nümayiş daha BERLİN, 3. A.A. — Havas ajan- Berlin şehrinde, 3 gün müddetle İunacaktır. Bu cemiyet, imperator. luk ordusunun eski rücsası etrafın da kadroya ithal ve tensik edilmiş binlerce genci toplıyan bir cemiyet tir. Çelik muğfer teşkilâtı Coblence ve Breslau'de yapmış olduğu heyecanlı nümayişleri Berlinde tekrarlıyacak tır, Sahık iznperatör Vilbelm'in bü yük resmi geçitler tertip ettirdiği Çelik Miğfer pazar sabahı 160.000 askere Tempelhaf © meydanında bir geçit resmi yaptıracaktır. Bu asker lerin küffesi, harp esnasında giyilen lumacaktır. Çelik Miğfer teşkilâtı re sileri daha dün Berlin'e £ gelmişler- dir. Onlar, Hitler'in ekseriya nazil olduğu otelde karargâhlarını lardır. Bir takım Çelik | M bu otelin önünde muhafızl sini ifa etmektedir. Otelin çatısında sabık i orlek orduları bayrağı dalgalanmaktadır. Bu bayrağın be yaz zemini üzerinde kırmızı bir sa Hip göze çarpmaktadır. Çelik Mğfer erkân: harbiyesine o mahsus bayrak taşıyan büyük kamyonlar otelin 3- ünde beklemelet, , Emirberler, mütemadi otele gi mi tertip eylemiştir. ında ri Almanya veliahtinin bi- raderleri prens Eitel ve Oscard bu- lunmakta idi, Prensler, oetlin metha istikbal edilmiştir. M. Mussolini Alman sefi- rini kabul etti ROMA, 3, A. A, — M. Mussolini Alman sefirini kabul etmiştir. Mu- havere teslihat hususunda Almanya- ya müsavi haklar verilmesi mes'ele- si üzerinde cereyan eylemiştir. Tayyare Siparişi Kontenjan kararnamesi bir şirketin siparişi kabulüne mani mi oluyor? Times gazetesi son konten- jan kararnamesinin hülâsasını dercettikten sonra diyor ki: “Yeni tahdidat iş âlemi tara fından endişe ile telâkki edil- miştir, Türkiyede ticaret yapan İngiliz şirketleri büyük müşkü- lât ile karşılaşmaktadırlar. Me- selâ Vickers - Armstroug şir- keti Türkiye hükümetine tayya re satmak için bir münaka: ik etmişti. Şirket en ucuz atı teklif ettiğinden siparişin ona verilmesi icap ediyordu. An cak hükümet, mukavelenin is- tilzam ettiği tediyat mikdarm- rak ileri sürmüştür. Vickers Armstroug şirketi de üzüm ve incir ticaretine baş- lamak istemediğinden siparişi “Öz türkçe lehine her teklif güzeldir..,, Türk dili kurultayı hakkında Falih Rıfkı B. in şayanı dikkat i bir makalesi ANKARA, 3 (Milliyet) — Fa- lih Rafı B. Türk dili kurultayı hakkında Hakimiyyeti Milliyede neşrettiği başmakalede bu teşeb- büsün hararet ve sevinçle karşı- landığından bahisle diyor ki: Eski yazı dili bir yakın şark edilebilir, fakat istihfaf olunamaz. Falih Rıfkı hitap ederek, “eski nesil ve şi ri temamen okunmaz hale zel nin sebebi uydurma osmanlıca, ol duğunu, milli dil yapılmadıkça hiç bir eserin yaşaması mümkün olma yacağnı söyleyor, ve: | Bilhassa sizler bu davayı benim iyor. in çalışanların aşk ve i cinayetine hü- iz, öz türkçe | lehine ii, lâyiks Türk” dendiği gibi, Biz derin bir yazı dili buhranı | içinde geliyoruz. Bir neslin yazdı. | ğm sonraki nesillerde ançak mü- tehassıslar okuyabil Muharrir makalesini sonunde diyor kiz Kn hasta hüzüü bayçanemiğla | söyüniz, se Maliye müsteşarı yakında Italyadan avdet ediyor ANKARA, 3. (Milliyet). — İtalyada bulunan maliye müsteşarı Ali Riza Beyle hazine müdürü Sırrı Beyin yakınlarda İlalyadan avdetleri bek leniyor. Pamuk fiatları yükseliyor MERSİN, 3. (Milliyet) — Bugün borsada 4 kuruş 375 santimden İ vagon arpa, 275 kuruştan 750 batman Misir cinsi pamuk satıldı. Pamuk fiati yükselmeğe meyyaldir. Piyasaya yeni mahsul pamuk gelmeğe başladı Beş gündenberi devam eden orman yangını MARMARİS, 3 A.A. — Marmari Hisarönü ve Turgut mevkileri arasında büyük bir orman yangını çıktı. Yangın beş gündür devam edi- yor. Yangının bugün söndürülmesi muhtemeldir. Sinopta şehit bahriyelilerin hatıraları taziz edildi SİNOP, 3. A. A. — Vazife başında yaralanıp Sinop hastahanesinde ve- fat eden iki bahriye askerinin hatırasını taziz için bugün limanımıza ge len Peykişevket ve Berkisatvet torpitolarından karaya çıkarılan müfreze ile vali ve erkân: hükümet, bütün şehir halkı toplu olarak babriyelilerin mezarları başımda büyük bir ihtifal yapmışlardır. Şehit bahriyelilerin ha- tralarını taziz eden nutuklar irat edilerek kabirlere çelenkler konmuştur. Bu münasebetle bahriye şehitler âbidesi ziyaret edilmiştir. Samsunda gemilerimizi binler- ce halk ziyaret etti SAMSUN, 3. AA — Filomuzun Samsunda bulunuşu balın çok he- yecanlı tezahüretma vesile vermektedir. Gemilerimiz her gün binlerce ka- dın erkek larafından ziyaret edilmektedir. Bahriye spor takımı İle Samsun muhetliti arasında yapılan futbol ma çını ikiye karşı dörtle bahriyelilerimiz kazandı. Yapılan atletizm müsaba- kalarında da bahriyelilerimiz birinci geldiler. Donanmaız bugün Samsun dan ayrılacaktır. Samsun belediye yapılmış paketlerle ilomuzun zabitan ve efradına Samsun tülününden ralar hediye etmiştir. Maarif vekilinin teftişleri SİLİFKE, 3. A. A. — Maarif Vekili Esat Bey, refakatindeki zovatıile linde mareşal Machenzin tarafından | birlikte şehrimize gelmiş ve hararetle karşılanmıştır. Vekil Bey, dün hü- kümet dairesini ve belediyeyi, C. H. Fırkasını ziyaret ettikten sonra ilk ve orta mekteplere giderek munllimlerle mesleki ve terhiyevi hasbıhaller yapmıştır. Esat Bey, Mersine hareket etmiştir. Oradan doğru Afyona ge çerek orada bir gün kaldıktan sonra Ankaraya avdet edecektir. Hilâliahmer kimse siz çocukları sünnet ettiriyor ANKARA, 3. (Milliyet) — Am kara Hilaliahmer cemiyeti günü Cümhuriyet bahçesinde muh- taç ve kimsesiz 150 çocuğu sünnet ettirecektir. İtalya ve Stresa konferansı Konferansınm, Merkezi Avrupa” nın iktisadi zümreleri ile olan ti- caret münasebetlerinin şumul ve kıymeti dolayısile bilhasan İtalya için pek mühim olduğundan bah- setmektedir. Volante Hutchinson, Labrador'da 'kâin Hopedale'den Groenland'da kâin ie hareket etmişti le'da a idi. Sabık Yunan kralı LONDRA, 3 A.A, — Birkaç günden beri İngiltere kral ve kra İlçesinin misafiri o bulunan sâbık Yunan kralı Yorgülis, hareket Manisanın kurtuluş ünü MANİSA 2 (Milliyet) Manisanın kurtuluş günü olan 8 Eylülde yapı- lacak merasim programı hazırlanır yor. Bu sene diğer senelere faik bir şekilde zengin bir programla bu bü- yük günümüz tesit edilecektir. Sabık İspanya kralı Viyanada VİYANA, 3 A.A. — Sabık İs ınya kralı, 13 uncu Alphons, Vi- surette yerleşmek niyetinde imiş. Kendisi burada prens Lichtens- tein'e ait bir şatoyu kiralıyacak mi Jimmie Valker meselesi ALBANY, (Nevyork eyaletin- de), 3 A.A. — Nevyork valişi M. Franklin Roosevelt, Nevyor'kun bata sureti kat'iyede nihayet vı miştir. Graf Zeplin dönüyor PERNAMBOUC, 3AA. — Graf Zeplin, saat 9,55 (Grocn- wich saati) de Almanyaya müte- > harekat etmistir ©