4 Eylül 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

4 Eylül 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Ra aş iş | ye YE A Birinci Sahifeden Geçen Yazılar DEERE İS ŞA bey ei 2. EDAM RE İYeni kanun | Bugün başladı (Başı 1 inci. sahifede) le borçlu üç gün içinde bir ml be: ansamesi verecektir. Bu beyanna- vede borçlu gerek kendisinde ve ge hizi elimde bulunan ken alacaklarını, her türlü mile içinde icraya bildirmeğ: dur. Bunu bildirmediği takdirde eğer ka zandığı mal elinde ise beş günden beş aya kadr, eğer kazandığı iğ malı makbul bir sebep olmaksızın elinden gara eş günden altı aya mulacaktır. leme ei ihlal en borçlu bir aya ka- Tü ir hapse konulacaktır. Haciz talebi ve müddetleri| yükseltmiş : | yebiliriz ki biç tenisten anlayama- Çocuk teslimi cıya sit maddeler Balkan tenis Şampiyonası (Başı 1 inci sahifede) be evvel şunu söylemek lâzımdır ki tenisle bizim ünsiyetimiz diğer sporlara nazaran çokyenidir.Halk daha bu şubenin tamzevkine vara mamıştır. Buna da sebep bu şube- nin henüz memleketimizde çok yeni tatbik edilmeği ol. ması keyfiyetidir. Halbuki herhan &i bir işi gidip bir defacık olsun görmeden onun zevkine varmak zaten imkân haricindedir. “Bu sporun esasatı İngilizce ol. duğundan dolayı anlayamayoruz ne yapalım” diye bir sual sorulsa bile ona da verilecek cevâp çok basitir. Berveçbi peşin Tenisin İngiliz- ce esasatı diya bir şey yoktur. Onda İngilizce olan sadece oyun esnasındaki sayılardır. Zaten bun ların mecmuu 6 tanedir haydi Bunlara 3-—4 tane daha ilâve et sek eder 10 talye. Bu 10 tane isti- Tâhı insan Çince bile olsa öğrenir, ancak takip etmek suretile bu, temin edilebilir. Esasen futbol da öyle değil mi? | Onda da bütün ıstılahlar türkçe den gayri hir lisanda kullanımı. yör mu? Henbol, faval, penalti, frikik... bütün bunlar türkçe mi- dir? Tenis ile futbol arasındaki fark inin daha fazla seyredilmiş, di- ğerinin de hiç seyredilmemiş ol- masmdadır. Halbuki bu az seyre- dilen ötekinden fazla şerefimizi ir vaziyettedir. Netice itibarile şunu de söyle- yan bir fert her hangi mühim bir oyumu ilk yarım santten sonra pek güzel zevkle ve aşağı yukarı an- layarak seyredebilir. Binaenaleyh bütün Balkanların bile çok titiz- likle neticelerini bekledikleri bu Balkan turmuvasmı © ayağımıza gelmişken kaçırmak günah olar. Gelelim bugünkü maçlara. kü nüshamızda da haber ver: mize göre (A) kortta ilk maçı: (Ahmet o Ferit - Treguboff) (Türkiye), (Nikölaides - Stelya- nos) (Yunanistan) dubleleri oy. nayncaklardır. Bu maç kanaatimize nazaran Yunan ekibi tarafndan kolaylık. | la kazanılabilecektir. Çünlcü kar- | sılarma çıkan duble ekibimiz ikin <i derecededir. Binaenaleyh fazla | Dir vey ümit etmek zaten mânasız | Gene (A) kortla sant 11,15 de ya ekibi olan (Bunyan - Botez) ile diğer bir Türk ekibi ©- lan (Chaudoir - Şirinyan) oynayacaktır. Romany: nüz oyunlarını görmediğimiz çin bu duble'in ne kadar muvaffak o- labileceğini tahmin edemeyiz. Sant 14,30 gene A kortin Meh pet Karakaş ile Yunan Nikolai oyuncumuz M. Karakaş Beyin ne mir muvaffak olacağını tah: min edemiyoruz. ken (B) kortta da şehrimizin iyi oyuncularından olan Chaudoir ile Treguboff'la eliminatoire bir oyun oynayacaklardır. (A) kortta saat 15,45 te Yunan Stelyanos ile Türk Şirinyan oyna- yacaklardır. o Her iki oyuncu da classe oyuncusu olduklarından bu maç çok enteressant (o olacaktır.. Ayni saatte (B) kortta Botez (Ro- men) ile Zeki Rıza (Türk) oyna- yacaklardır. Bu maçta Botez'm kazanması kuvvetlidir. Saat 15 de (A) ve (B) kortla rında günün en son maçı oynana- caktır. Bu maçlar da; Papadopoulos (Yunan) ve Se- dat (Türk) arasındadır. Çok ente ressaant olacağı muhakkak olan bu maçın kimin tarafından kaza» mlacağı kestirilemez. Bu maç oynanırken (B) kortta da Jaffe (Türk) ile Bunya (Ro- men) oynayacaklardir. Masonlar Toplanıyor (Başri inci sahifede) Bir muharririmiz murahhasar- 'dan M. Grosier ile temas etmiştir. M. Grosier kongre etrafımda ma- lümata vermekten kat'i sürette iç eylemiştir. Dün gelen murahhaslar, şehri- miz mason mehafili erkânile gö- rüşmüşlerdir. Kongre münatsbetile Türkiye maşonlari arasmda © geçenlerde hâsıl olan ikliğin izaleni İçin bazı bulmaktadır. vaku Ankaraya Gidecek heyet (Başı 1 inci sahifede) müştür. Müzakerat ikmal edilemedi- Hinden pazartesi günü tekrar iç- tima yapılmasına karar verilmiş- tir. Bu içtimada bir heyet intihap edilerek şehrimizde bulunan Güm rük ve İnhisarlar vekili Rana B. le temasa memur edilmiştir. İktisat vekâletinin yeni karar namenin sureti tatbiki hakkmda noktai nazarı anlamak © üzere Ankaraya hareket edecek heyet hareketini bu sebeple pazartesiye burakmıştır. İntihap edilen heyet dün Güm- rük ve İnhisarlar vekili Ali Rana Beyi Gümrükte ziyaret etmiştir. Heyet yeni kararnamenin tatbiki hakkında erbabı sanayiin temen- niyatını iblâğ etmiştir. Rana Bey bu temenniyatı büyük bir alâka ile dinlenmiş ve kendi Vekâletine ait hususatta erbabı sanayie lâzım gelen teshilât göstereceğini vaa- detmiştir. Ele geçen Fesatçılar (Başr 1 inci sahifede) Mehmet, Mehmet Lütfi ve Sürey- yadır, on biri tütün amelesidir. İsimleri Süat, Ramazan, İbiş, Ab- bas, Abdi, Hamdi, Ahmet, Çonga Ali, Reşat, Cihat, Mehmettir. Biri matbancı Serklstir. İkisi mü- rettiptir, isimleri Reşat ve Mardi- rostur. Diğerleri de kondöktör A- li Sırrı ve Kuşçu Alidir. Bu maznunlar hakkındaki ad- Hi tahkikat ikmal edilmek üzere: dir, — ee — Yaralı bir hırsız kaçtı Adanadan yazılıyor: Evvelki gece saat iki buçukta Emirler mahallesinin bekçisi Cebbar e- fendisi. debağ zade Rağıp Be yn evinin civarında şüpbeli bir adam görerek tutmak istemiş, İ fakat meçhul adam kaçmaya başladığından Cebbar E bancasını çekerek beş el lk atmıştır. Yapılan tahkikatta, bulunan pabuçlardan ve nehir kenarında görülen kan lekelerinden bu ak Ali olduğu ve bekçinin attığı kurşunlardan bi rinin sabet ettiği anlaşılmıştır. Nehirden yüzerek karşı tara- fa ekseri muvaffak olan bu hırsız polis memurları tarafım. dan takip edilmektedir. Bir köyde yangın Gerededen yazılıyor: Bu di duğu bir sırada yangın çıkmış ve üç ev yi sonra sön- dürülmüştür. Kazamız dahilinde yeni mah sul idrak edildiği için buğda- yın kilesi 70 ile 90 ve arpanm kilesi de 50 ile 60 kuruş arasm da satılmaktadır. Belediye kuzu etinin okkası- na 25, sığır etine de on kuruş narh koymuştur. Paris'te arbedeler PARIS, 3 A.A. — Emperyalist harp aleyhtarı komite tarafından tertip edilen bir içtima arbedeler zuhur etmiştir. Nümayişçiler tarafından kopa- ran parmaklıklar ve ağaçlarla 50 kişi ve nümayişçilerden de 20 kişi yaralanmıştır. Zabıta 40 kişi- yi tevkif etmiştir. Sulh kongresi VİYANA, 3 ki Muahe- delerin kiki meselesi, 4 ilâ YI eylülde Viyana'da toplar nacak olan beynelmilel Sulh kon- gresinin ruznamesine ithal edil- miş olduğundan “Tiryanon muahe desinin yeniden tetkiki o Macar birliği” oraya bir gön- İkinci Sulh kongresi, a men ve Foçadaki kiki, Bosnada fırtına BELGRAD, 3 A.A. — Bosna- da şiddetli bir fırtma hüküm e” - mektedir. Yollar ve £ şimendifer hatları hasara uğramıştır. Beş ki- şi telef olmuştur. Muhabir mektubu Edirne'de ipekçilik inkişaf gösteriyor Gazi kız şehiryatı mektebinde Gi bir öğle EDİRNE: Edirnenin her köşe bucağında kalemle tarif ve tavsifine imkin olmayan bir çok hazineler vardır. Bunlar meyanmda bir mek- tep âlemi vadır ki memleket baştan başa bir darölfümen ve bir Cemiül- ezher halindedir. MUHTELİT KIZ ORTA MEKTEP Şehrin hâkim bir noktasmda olan bu irfanu yuvası da ziyaret eyle- e ÇA lise simdiye kadar 58 talebe mezun muş ve geçen sene de 13 çocuk ş6- hadename almıştır. Mektebin fizik ve kimya aletleri gibi bazı noksanla rı varsa da büyük tecrübeler lisede yapılmak suretile © idareci maslahat olunmaktadır. Mektep müdürü Şey- şet Hanım talebelerinin çok sevgili ve çok muhterem bir. velisi gibidir. Şevket Hans çocukların ve mual- İlm arkadaşlarının kalplerinde bü yük bir segi uyandırmış ve onlarin kalbi rabıtalarmı temin elyemiş şa- yanı hürmet bir simadır. GAZİ KIZ ŞEHİRYATI MEKTEBİ Bu mektep Edirnenin eski askeri yet ve İetafeti, binanın mükermeli- yet ve cesameti ve mektep ittihazına olan kabiliyeti dolayısile çek kıy- metli bir müessesedir. Bu mektep darüleytamdan müdevverdir ve Or- taköydeki Fer'iye saraylarından nak edilmiştir. Kadrosu 250 ise de şim- dilik 196 talebe vardır. Bunların kâffesi yetim ve şehit çocuklarıdır. Müdür Ruhi Beyle beraber 10 mu- alim bir kâtip bir ambar ve bir mü- bayaa memuru mektebin kadrosunu teşkil etmektedirler. o Muallimler, mektepte talebe ile beraber yerler İ- çerler ve orada yatarlar, Ben mekte- bin yemekhanesinde çocuklarla bora ber öğle yemeğine davet edildim. O masum yavruların. hepsi “buyu- Tun efendim âfiyet olsun efendim” diyerek bana en misafirper- verlikte bulunuyorlardı. Mektebin Yar “milkeki, sinema salo- nu pek hoş ve pak “muntazam idi. Müdürleri Ruhi Bey henüz bir sene- den beri mektebi, ele aldığı halde büyük bir intizam tesisine ve mekte bi muvaffakıyetle idareye muvaffak olmuş bir gençtir. ZİRAAT BANKASI Tekirdağında iken tanımış oldu. 'bankacıları- larda (12) kooperatif eylemiş ve şimdi de nahiyelerde teşkilâta başlamıştır. Bu BÖCEKÇİLİK VE İPEKÇİLİK MEKTEBİ Müdür Asım Beyi Bursadan ta- humları yıkamak için diğer bir ma: lr pi işimi lid ahali böcökleri öçüneü yaşinda zemin üzerinde beslemek te olduklarından daima hastalık zuhur ediyormuş! Bunlar için ke- revetler ihzarı altmış liraya müte vakkıf iken Asım Bey buralarda mebzulen bulunan kamışlardan bir kerevet icat ederek köylüleri masraftan kurtamıştır. Kamışlar köylü tarafından getirilmek şarti le bu kerevetler birer liraya mal olmakta ve böceklere, el sörülme- den altlarınm ka: bil a ali. Bir çok köylü ler gelip bu kerevetleri görmüş- lerdu ir, Asım Bey bir kelebekhane ve bir de tahum muayenehanesi yap mış ve bilcümle alât ve edevatı te- darik ederek mükemmel bir hale ifrağ eylemiştir. Kozaların sureti ue yemeği ihnakını talebeye göstermek içi bir (Mihnak) cihazı da yapmış” ter. Ba alet kozacılığın ruhudur. GÜZEL BİR ESERİ SAN'AT Asım Bey sarı beyaz ve muhte Hf kozalardan ve ipekli kumaşlarından ve ipek ve kozala rım muhtelif devrelerini gösterir maddelerden mürekkep gayet san- atkârane tertip eylediği bir çer- şevenin vasatına Gazi Hazretle- Finin portrelerini koymuştur ki bu levha bir şaheserdir. KOZA İŞLERİ Vilyette yetiştirilen kozanm ti mikdarı (130000) kilo iken güçen sene bu mikdar 47 bine düş müştür. Buna da sebep piyasanın düşmesi ve böceklerde hastalık za hur etmesidir. Bu sene koza hast atının 100 bini tecavüz edeceği ümit olunmaktadır. Mektep bina- * çok güzeldir. Fakat icarladır. Bu bina ile karşısmdaki arsanm yekâletço mübayansna müsaa- de “edildiği | takdirde yetin iktisadi. va: cephesinden büyül sule gelecektir. Bir de bu müesse- sede bir müdürden başka kimse yoktur bir el ile görülen işler ne kadar iyi olsa nihayet akamöâte mahkümdur. Bunu niçin de Asan Beye bir muavin ve icabı kadar memur ilâve edilmesi elzemdir. Ragıp KEMAL Gazi Hz.nin iltifat ve teşekkürleri On sene evvel İstanbul ve İzmit körfezi düşman işgali altmda iken köyleri yanan v ken Değirmend bayramı günü Gazi bir telgraf çekmişl Gazi'den aşağıdaki telgrafı çok derin bir baltiyarlıkla.. ulmaşlar. ir. Köy heyeti Değirmendere 31/8/932 Büyük ordumuzun ana yurtta düşmanı yendiği ve varlığımızı ka derin teşekkürlerimizi takdim ey- Tiyoruz. Köy heyeti namına Muhtar Mehmet Değirmendere'li Ahmet İhsan &k! Bükreşte Bir infilâk Lİ Şi Evler yıkıldı, iki köy boşaltıldı BERLİN, 3. A. A. — Gazeteler Bükreş cvairında Teansa mühmmat deposunda kuvubulan infilâk hak- kında bir çok tafsilât | vermektedir. Abalisinin bir çoğu infilâktan müte vellit enkaz parçalarile yaralanan Rudeni ve Thiajna kasabaları tah- Biye edilmiştir Civarda bulunan bir- gok evler yıkılmıştır. Bremen vapurunda telsiz telefon BREME, 3 A.A, — Volff Ajan sından: Uord - Deutscher kumpan yasnın son derece sür'atli vapur. larından olan “Bremen” vapuru- 'na telsiz telefon cihazı vazedilmiş tir. Bu sayede yolcular eski ve zl dünya ile görüşebilecekler- Beynelmilel telgraf kongresi MADRİT,3. A.A. — Beynelmi- el telgraf ve telsiz telgraf konferan sı bugün altı yüz murahhas buzu. ronda açılmıştır. Komisyon Dünüyor Mançuriye giden heyet tahkikatını bitirdi PEKİN,3 A.A — Lytton ke misyonunun vermiş olduğu raporun #zanm ittifak ârâse ile tanzim edil miş olduğu haber alınmaktadır. Ra- por muhteviyatı Çin ve Japon hü- kümetlerine derhal tebliğ edilmiye cektir. Yalnız, bü rapor Cenevrede neşredileceğinden, ayni gün ve m saatte malömat hasıl her iki hükümete de birer sml tevdi edilmiştir. Komisyonun Siberya tarikile Av- rupaya avdet eden (Fransız ve Al man azası müstesna olmak üzere lord Lytton ile diğer rüfekası ya- zn hava tarikile Avrupaya dönmek için Changhaidan ayrılacaklardır.. Mançuri meydan okuyor TOKYO, 3 A. A. — Yeni Man- guri devletinin hariciye nazırı, Nan- kin hükümetine gönderdiği bir telg rafname ile Çin hükümetinin Man- gurideki gayrimuntazam Çin kuvvet lerinin faaliyetlerini teşvik ve mü- sanda etmemesi hususunda şiddetle Sazaran dikkati celbetmiştir. Yeni hükümet, ayne mahiyette ikinc bir barnameyi de mareşal Chang- Hsvch-Liang'e gözdermiştir. Adanada antika para bulundu ADANA, ? — Adanada Kale kapısmda fırmcı Mehmet ağa evi- nin duvarlarını tamir — ettirirken Sultan Ahmet devrine ait 1080 s- det gümüş para bulmuştur. Meb- met ağa bu paraları bazı kimse- lerle paylaşmışsa da zabıta haber alarak paraların hepsini — topla- miştir. Televizyon LONDRA,3 A.A. — Cholms- ford “Essex” den Markoninin hi- mayesi alimda bir takım tecrübe- lere girişilmiş ve bu tecrübeler, şayanı dikkat neticeler vermiştir. Ezcümle, bir tecrübe merkezin den gönderilen televizion mesaj- ları Sydney'de mükemmel surette alınmıştır. Ne ahvali havaiye ne de alelâde telsiz cihazlarile almış ta görülen bozukluklar, yeni sis- tem üzerinde hiçbir tesir icra. et- memiştir. ai Amerika Almanya- dan 32.500,000 mark istiyor İn 3 A.A, — Havas A " : Amerika, Al manya'ya 30 eylâl tarihinde Ame olmadığından dola; tediyenin tehrini talep müsade bahşolan borçlara ait iti- İâfnamenin maddei mahsusasm- dan Almanya'nın istifade etmek istemesinin mümkün © olduğu be- yan olunmaktadır. m> TÜRKİYE Turing ve Otomobil Klöbü tarafından Akdenizin en Jâtf seyahat mevsimi olan iptidalarında yapılmak üzere bir seyahat tertip olunmuştur. Türk mübadilleri de iştirak edebileceklerdir. Limanımızdan başlayarak İzmir, Kandiye, Hanya, Pire Limanlarına uğradıktan sonri İstanbula avdet olunacak ve yolcuları tekrar ayni va- Bu se- yabate purla İzmire götürülecektir. a ANDROS “Bütün seyahat 43, ikinci mevki 3 bileti 18 liradır. Yemekler: Sabah ve ikindi kahvaltım, öğle ve akşam m yemekleri, eorapı debi oklağa İmila halde günde: mevki için Üçüncü yataklı mevki için - 1.50 Ayrıca yalnız kahvaltı veyahut yalnız yemek almabilir. Pasaport muamelesi: nufus tezkeresi, aske- ri vesika ve 6 adet vesika fotografı getirenlere meccanen yaptırılır. İştirak arzusunda bulunanların biran evvel kamaralarını ve fazla tafsilât arzu edenlerin sutmaları Türkiye Turing ve Otomobil Klöbü mekezile Gala LLOYD HAN Anagnostopulos ve Siskidis Vapur Acentası Teeon Nosu R 2612 müracaatları rica olunur. | Bin kişi ölmüş Ce Amerikada ki isyanlar ne halde ali la 3. A.A. — Kıyam erba ından riyasete intihap edilen M “Bonilaz Cemahiri Müttehide s0- faretine iltica etmiştir. Şimdi, son izyan esnasmda ölenlerin (miktarı 1000 ve ın adedi de 750 olarak tahtnin edilmektedir. Arjantinde , BUENOS AİRES, 3. A A.— Ha teroulu Perou hükümetinin Arjantin bükü- metine bir protestoname göndermiş olduğu hakkımdaki şayinları tekzip eylemiştir. Brezilyada RİO DE JANEİRO, 3.4. A— Federal hükümet makamatı, cenup cephesi üzerinde Copao Bon'«'ye va şimmli cephede de 150 esir alın- mk suretile Çlucimada şehrini zaş tettiklerini bildirmektedir. Diğer taraftan bir süngü hücuma neticssinde Casecavel şehrinin ode saptolunduğu ilâve olunmaktadır. Bolivya - Paraguay muhasematı ASSOMPTİÖN, 3 .A, A— Hü- kümet, Boliryanm kendi kıtastmın zaman bir mütsreke muhalefet etmiyecektir. şimdiki halde bitaraflarm, niyetlerine rağınen berbangi bir an de müzakeratın ipkitaa uğramasın- dan endişe eylemektedi Eğuateur isyanı hitam buldu GUİTO, 3. A, A. — Şimdi isyan, tamamile bastırılmıştır. Asilerin şeh rin şimeli garbi kısmına iltica et miş olan müfrezesi, dün öğleden son va teslim olmuştur Maksim Gorki Pariste PARİS, 3 A.A. — Malüm oldu Maxime aleyhtarlığı kongresinde başlıca rolü oynıyacak idi. Fakat Fele- menk hükümeti, hin pa- saportunu vize etmekten imtina Teşrinievvel Seyahat 4 Teşrinievvelde On gün devam edecek anil Sili in birinci mevki üçüncü mevki